Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:02

Mijn paard heeft wel eens per week of 2 weken een dagje vrij, maar ze staat wel elke dag lekker buiten met haar vriendje, ook als ik ga rijden/heb gereden.

Of zij het nodig vind weet ik niet maar ik vind het wel eens lekker om haar gewoon te borstelen en met haar ergens te gaan grazen (bijv.) zonder aan het werk te moeten.

In de winter heeft ze wel eens een week of meer vrij, aangezien de buitenbak wel eens bevriest maar dat gebeurt 'niet vrijwillig' om maar zo te zeggen :)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:02

De mijne heeft 1 à 2 rustdagen / week gewoon nodig en geeft dit zelf ook aan ;)
En met rustdag bedoel ik dan : met vriendjes gewoon in weide / paddock staan voor x aantal uur en meer gewoon niet.
Na een wedstrijd heeft hij standaard een dagje rust en dan ergens midden in de week ook. Ik bouw mijn trainingsschema er meestal zo wel rond dat dit er in past.

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:05

Ik rij mijn paarden bijna nooit 7 dagen achter elkaar, een mens werkt toch ook maar 5 dagen...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:05

Mijn verzorgpaard krijgt 1 soort verwendag in de week..

Lekker lang buiten staan, spelen in de paddock met een bal.. Beetje achter elkaar aanlopen, lekker lang poetsen, staart helemaal uitpluizen..

Ik denk dat paarden ook wel zn dagje nodig hebben.. Ik ben nu ook toe aan weekend!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:23

Ik vind het belangrijk dat een paard afwisseling krijgt, rijden, longeren, los gooien, balkjes lopen, dan weer eens springen of aan de hand wandelen, buitenrit etc.

Een paard heeft zeker vind ik 2x per week een rustdag nodig, dat betekend niet op stal laten staan in mijn ogen, gewoon iets anders doen lekker ontspannend.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:26

helemaal geen tijd voor joh!
ik hou zelf ook van m'n weekend dus dan gun ik de paardjes dat ook!! ;)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:36

Ik denk zeker van wel

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:17

Die van mij wordt 2 x per week op de club gereden (dressuur - springles) en nog 4 dagen thuis gereden, dus 6x in de week.
Een rustdag heeft een paard wél nodig, ik merk iig dat het die van mij goed doet wb humeur.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:38

Ik vind ook van wel, ik merk dat m'n pony haar rust zeer op prijs stelt.
Ik rijd 4x per week, waarvan 1x les op de ponyclub, 1x buitenrit en de rest springen/dressuur. Dus wel afwisseling, maar ik rijd meestal; maandag,woensdag,vrijdag,zaterdag :)

OnlyEyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:49

Ik vind van wel. Mijn paard en pony hebben een strak trainingsschema, maar ik vind de ontspanning even belangrijk. Ze hebben maandag een hele dag vrijaf omdat wij in het weekend op concour gaan.
Dan mogen ze doen wat ze willen en worden ze eens lekker verwend met lange poets en wasbeurten.

Mijn paard en pony staan elke dag gemiddeld 8 uur op de weide en worden 2 keer per dag getraint. Een keer om de spieren soepel te houden en de andere training is zwaar. Ontspanning is dus noodzakelijk.

didie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:33

jezeker mijn paard krijgt zoiezo 1 vaste vrije dag in de week .

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:15

Ja vind ik wel.
Net zo als dat een paard afwisseling nodig heb.

Als jij elke dag patat moet eten ben je dat toch ook wel eens zat. :')

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:17

OnlyEyes schreef:
Ik vind van wel. Mijn paard en pony hebben een strak trainingsschema, maar ik vind de ontspanning even belangrijk. Ze hebben maandag een hele dag vrijaf omdat wij in het weekend op concour gaan.
Dan mogen ze doen wat ze willen en worden ze eens lekker verwend met lange poets en wasbeurten.

Mijn paard en pony staan elke dag gemiddeld 8 uur op de weide en worden 2 keer per dag getraint. Een keer om de spieren soepel te houden en de andere training is zwaar. Ontspanning is dus noodzakelijk.

Dat heb ik ook trainings schema.
Er verandert soms wel eens iets als ik bijvoorbeeld onwijze zin heb om te rijden op zijn vrije dag ga ik ook gewoon rijden maar de dag erna dan rust of als het toevellig net mooi of slecht weer is verander ik wel eens maar.
Zorg wel dat ze af wisseling hebben. :D

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:53

Ik vind dat je een paard gewoon één vrije dag moet geven in de week, vooral als je dan ook een strak trainingsschema hebt.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:56

Maandag: Vrij --> soms springen
Dinsdag : Club les
Woensdag: Dressuur
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Longeren
Zaterdag: Prive les
Zondag : buitenrit

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:32

Tuurlijk mag een paard of pony een dagje vrij hebben,
jij hebt toch ook wel eens een dag rust dat vind je toch ook fijn.

Inge_Tyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:36

1x per week vind ik wel dat een paard een rustdag verdiend. Mijn paard staat elke dag in de stapmolen, komt elke dag ongeveer 2 uur buiten, er word 4x op d'r gereden, 2x gelongeerd, 1x vrije dag of even losgooien in de bak( dan kan me paard immers zelf beslissen of ze lekker hard wil gaan rennen of alleen lekker rollen).

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:51

ik vind dat je paard wel een rustdag verdient.
lekker met de vriendjes de wei in, lekker spelen met de paardenvriendjes, lange poetsbeurten.

hij doet goed zijn best de rest van de dagen dat hij wel werkt(ohz/longeren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:53

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:30

Dus jij rijdt je paarden 7 dagen per week Judith_M?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:39

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:41

Waarom zou je een paard niet 7 dagen per week mogen trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:47

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:51

Wat ik hier veel lees is dat paarden een 'rustdag' krijgen en ze dan whoehoe, los gegooid worden of zowaar een uurtje langer buiten mogen staan. Of ze worden gepoetst. Dat vind ik geen rustdag :n
Een rustdag is een rúst dag. Dus geen gepruts aan je, geen gelongeer of gewandel maar gewoon in de wei staan, paard wezen.

Nou heeft mijn paard alleen maar rust dagen geloof ik :+ die staat gewoon 24/7 op het land en dan rijd ik haar 3 tot 4 keer in de week. Afgelopen week ivm verhuizing een week lang niet gereden. Had vandaag les, paard van de modder ontdaan en ik had een enorm soepel, blij en actief paard. Rust, écht rust heeft een paard imo gewoon nodig om paard te kunnen zijn. Zeker als ze verder veel op stal staan. Dan een hele dag in het land en geen gefrut, volgens mij doe je je paard daar veel meer plezier mee dan "gezellig poetsen".
Denk ik ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:53

Helemaal mee eens Berdien :j.

Mensen frullen graag aan paarden (en denken dat paarden het leuk vinden) maar paarden staan liever gewoon op het weitje :).
Dus een rustdag is in mijn ogen ook gewoon op de wei (als je een paard een rustdag wil geven).