Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:37

promptertje schreef:
Mijn ouders hebben me nooit een tik gegeven, dat zal ook wel meetellen Knipoog.

Vast en zeker; ik ben vroeger wel eens over de knie gelegd en ik ben er echt niet minder van geworden!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:47

Ik durf wel maar vind het dikke onzin, je kunt het op een betere manier oplossen ipv slaan schoppen knietje.. Denk eens aan schreeuwen.. staan ze direct achter in de stal.. Alle die ik ken wel.. (dat zijn een dikke 100 paarden)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:57

Jorine_Falco schreef:
2 weken is wel overdreven Knipoog . Ik ben ook gevoelig , als ik een mep krijg van mn moeder ga ik er echt niet 2 weken over ze*ken hoor. En ik geef ze osms ook gewoon een tik , maar dat is omdat ze anders de leiding overnemen Lachen

Ja, die neiging hebben ouders wel eens he? Dat ze de leiding willen overnemen, niets werkt dan zo goed als een welgemikte mep! Knipoog Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:00

Cynthiaaapje schreef:
Ik durf wel maar vind het dikke onzin, je kunt het op een betere manier oplossen ipv slaan schoppen knietje.. Denk eens aan schreeuwen.. staan ze direct achter in de stal.. Alle die ik ken wel.. (dat zijn een dikke 100 paarden)

Leg eens uit waarom schreeuwen beter is?

(even weer ter vergelijking met kleine kinderen; ik vind dat een verdiende tik voor de billen minder schade toebrengt dan schreeuwen omdat een kind daar heel angstig van wordt. Laat staan schelden...)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:02

Als ik mijn paard of welk paar dan ook maarzo een tik geef snapt hij niet wat ik bedoel, ik geef eerst een gemeene "ah" en dat mijn fase voor het schreeuwen en dat is meestal zelfs al genoeg..

En als ik mijn paard een tik geef snapt hij meestal niet eens waarvoor het is omdat hij gewoon denkt dat ik dat bedoelde, of dat ik hem uitlokte..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:03

promptertje schreef:

Naast mijn sensibele merrie heb ik ook nog een jonge hengst, hondsbrutaal en zeer zelfverzekerd Haha!. Ook die heeft nog nooit een klap gehad. Dat los ik anders op. Ik moet wel de baas blijven bij hem, ik vrees dat hij anders de macht grijpt Haha!, maar ik ben gewoon sneller en slimmer dan hij is. Voordat hij een "overtreding" kan begaan, ben ik hem al voor Knipoog.

jij wel............. maar heel veel andere mensen niet. Jou lukt het wel, daarvoor ken ik je goed genoeg.......... maar dat is niet voor de middenmoot weggelegd

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:08

Nee, maar dat wil niet zeggen dat de middenmoot het goed doet Knipoog.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:10

promptertje schreef:

Naast mijn sensibele merrie heb ik ook nog een jonge hengst, hondsbrutaal en zeer zelfverzekerd Haha!. Ook die heeft nog nooit een klap gehad. Dat los ik anders op. Ik moet wel de baas blijven bij hem, ik vrees dat hij anders de macht grijpt Haha!, maar ik ben gewoon sneller en slimmer dan hij is. Voordat hij een "overtreding" kan begaan, ben ik hem al voor Knipoog.

Waarmee dan bijvoorbeeld,door je hand net optijd weg te trekken voor hij bijt of net optijd weg te springen voordat ie een schop geeft of opzij gaan zodat hij langs kan lopen terwijl jij daar eigenlijk stond?
Dat is dus niet corrigeren op zijn gedrag maar tolereren en hem uit de weg gaan.
Ik ga niet uit de weg bij mij moeten ze wachten tot ik het teken geef dat ze erdoor mogen en bijten en schoppen of neigen ernaar tolereer ik al helemaal niet en terug is terug,om is om,staan is blijven staan en lopen is vooruitgaan maar wel op mijn teken en zo wil ik dat ze respect opbouwen en niet mij van 60 kilo even onderdrukken met dr 600kg.

Ik heb dan een zeer dominante merrie die ik toch wel even van tijd tot tijd op die dingen op dr plek moet zetten want anders ben ik bang dat wanneer mevrouw iets in dr hoofd krijgt ze denkt dat er een vliegje aan het touwhalster hangt of op dr rug zit,ze is soms zo met andere dingen bezig die ze dan denkt te zien of horen dat ze toch wel even in dr achterhoofd moet houden dat ik ook nog ergens in de buurt met haar bezig ben.

Soms moet ik wel stiekum lachen dan ben ik aan het rijden en dan wil ze iets zo graag zien steekt ze die nek omhoog om te kijken en dat mag ze dan niet dus zet ik ze weer terug aan het werk en schudt ze toch gewoon heel nijdig NEE met dr hoofd,dus dan zet ik ze op een kleine volte van 10 a 15 meter schop ze een paar keer goed aan het been en zeg ik is het nou klaar met jou en nou opletten dan is het weer afgelopen en kunnen we beide weer ontspannen omdat ze dan weer bij de les is!!
Ook wanneer ze dan weer ergens naar wil kijken wendt ik expres de andere kant op dan wat ze wil zien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:14

PERENBOOMPIE schreef:
Waarmee dan bijvoorbeeld,door je hand net optijd weg te trekken voor hij bijt of net optijd weg te springen voordat ie een schop geeft of opzij gaan zodat hij langs kan lopen terwijl jij daar eigenlijk stond?
Dat is dus niet corrigeren op zijn gedrag maar tolereren en hem uit de weg gaan.

Dat is totaal niet wat ik doe. Ik ga niks uit de weg. Niet van tevoren al iets aannemen, wat je nog nooit hebt gezien.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:18

promptertje schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Dat is totaal niet wat ik doe. Ik ga niks uit de weg. Niet van tevoren al iets aannemen, wat je nog nooit hebt gezien.

Nou je geeft anders geen uitleg wat je wel doet,wat ben jij zo slimmer en sneller als een paard leg eens uit dan,dan is het voor de rest ook wat duidelijker dan maar algemene dingen opschrijven,of ga je bijvoorbaadt al roepen voordat ze iets doen??
Ik snap het niet?

Ik waarschuw ook eerst 2x verbaal met een "eu"of "ah" maar de derde keer krijg ze toch een oplawaai wanneer ze niet ophoudt en dan heb ik het over het bijten bij het aansingelen.
wanneer ze zou durven schoppen wat ze 1x gedaan heeft en dan sta je dus echt effe te trillen wanneer die hoef rakelings langs je knieschijf zwiept toen was mijn reactie meteen met mijn stalen neuzen onder dr billen geschopt,ze heeft het daarna ook niet meer gedaan mevrouw had last van dr hormonen denk ik maar daar had ik geen boodschap aan!!

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:27

Ik denk dat iedereen zijn of haar paard weleens even duidelijk laat merken wat hij of zij van bepaald gedrag vindt..
Je kan mij niet vertellen dat iemand nooit eens een flinke duw terug heeft gegeven als ze op je tenen gaan staan... of een dreun met je hand wanneer ze hard bijten..

En tijdens het rijden zie je soms een ruiter een snok aan die teugel geven!! en wat dacht je van die schoppen in de buik van het paard als ze niet hard genoeg gaan!!
Soms heb ik dan liever dat iemand even een goeie duidelijke tik met een zweep geeft dan dat gesnok en geschop!
Het belangrijkste is denk ik gewoon dat je duidelijk bent tegen het paard. Een tik geven is naar mijn mening niet erg.. Als deze maar terecht is!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:27

PERENBOOMPIE schreef:
Nou je geeft anders geen uitleg wat je wel doet,wat ben jij zo slimmer en sneller als een paard leg eens uit dan,dan is het voor de rest ook wat duidelijker dan maar algemene dingen opschrijven,of ga je bijvoorbaadt al roepen voordat ze iets doen??
Ik snap het niet?

Op deze manier communiceer ik niet, niet met dieren en niet met mensen. Zoals ik al eerder schreef, met stoere taal heb ik niks. Je bent van harte welkom om een keer langs te komen, maar deze manier van "discussiëren" spreekt me niet aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:38

promptertje schreef:
Op deze manier communiceer ik niet, niet met dieren en niet met mensen. Zoals ik al eerder schreef, met stoere taal heb ik niks. Je bent van harte welkom om een keer langs te komen, maar deze manier van "discussiëren" spreekt me niet aan.

Misschien wil je het wel aan de rest van ons uitleggen? Want ik ben er wel benieuwd naar hoe jij dan met zaken als gericht bijten, trappen, je omver lopen etc. omgaat. Of neem mijn voorbeeld wat ik eerder gaf over de merrie die met open mond en klauwende voorbenen op je afkomt in het land. Ik heb die ala minute een flinke klap met een halstertouw met aan het uiteinde een musketonhaak gegeven om te kunnen voorkomen dat ze mij pakte. Ik ben heel benieuwd hoe jij een dergelijke situatie op zou lossen zonder te slaan en zonder het uit de weg te gaan. (ter info: dit paard was totaal niet onder de indruk van een flinke brul, en had in het verleden ook al vaker mensen gebeten, getrapt, afgebokt etc. Was een Gregor-nakomeling voor degene die dat wat zegt.)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:40

Zoals ik al zei, kom een keer langs. Ik beoordeel dat per paard en per situatie, dat kan ik niet vanaf een beeldschermpje. Alleen zul je dit soort gedrag bij mijn paarden niet zien, die hebben daar geen behoefte aan. Agressieve paarden zal ik overigens niet benaderen zonder een leadrope bij me, die hoeft ze alleen niet te raken om ze uit mijn ruimte te houden.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:49

promptertje schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Ik snap het niet?

Stoere taal??

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:51

promptertje schreef:
Zoals ik al zei, kom een keer langs. Ik beoordeel dat per paard en per situatie, dat kan ik niet vanaf een beeldschermpje.

Dat is wel wat makkelijk he? Je kunt toch wel uitgaan van de info die ik je geef wat je zou doen? Ik kan je ook nog wel meer info geven hoor, als je een genuanceerd antwoord wil geven?

promptertje schreef:
Alleen zul je dit soort gedrag bij mijn paarden niet zien, die hebben daar geen behoefte aan.

Bij mijne ook niet, alleen deze merrie was niet van mij, was al 8 en ik heb deze een tijdje gereden. Paard was gruwelijk verwend en dominant. Ik kan je vertellen dat wat gezwaai met een touwtje geen indruk op haar gemaakt zou hebben. (ze viel ook anderen aan die in het land hun paarden kwamen halen en te dicht in de buurt kwamen, of liep je omver bij het binnen en buitenzetten). Deze merrie beet ook erg. Ze zat een keer vast met haar voorbeen in een autoband (deze hingen in haar stal omdat ze heel erg trapte naar andere paarden en zich zo bezeerde). Met dat we haar probeerder te bevrijden beet zij mijn stalgenoot (die gebukt stond) vol in de ruggegraat. Om maar wat te noemen.... De eerste paar keer bij de hoefsmid had ik echt medelijden met de hoefsmid! Ter info: dit paard was absoluut niet bang, en had geen traumatisch verleden (kwam van een heel lief vrouwtje die er gewoon bang van was geworden, die vrouw reed zelf Z met haar moeder)

Ik kan je wel vertellen dat na die klap (die flink aankwam) in het land ik haar probleemloos uit het land kon halen. Na nog wat tikken op stal uitgedeeld te hebben op enkele juiste momenten (voor trappen, dreigen en bijten) kon ik ook haar stal enigzins normaal betreden. Uiteindelijk is het in de omgang nog best een fijn paard geworden (ook bij anderen) Maar ik geloof echt dat die tikken nodig zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 20-01-08 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:53

promptertje schreef:
Nee, maar dat wil niet zeggen dat de middenmoot het goed doet Knipoog.

Maar wel fout?

Ik vindt het nu allemaal een beetje vaag worden. Iedereen weet dat wanneer je een paard vanaf jongs af aan opvoed dat daar geen getik bij komt kijken. Of geluk hebben dat je nooit in sitiuatie bent gekomen wat voor jezelf gevaarlijk wordt.

Paarden maken net zo goed fouten en inschattings fouten en kunnen zonder waarschuwing ''af'' gaan.

Vera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:32

De mijne krijgen af en toe ook wel eens een "corrigerende" tik.

Wij houden onze paarden in kudde 24/7 en als je ziet hoe ze elkaar af en toe "corrigeren" dan valt mijn tik echt in het niet!

Bij ons staan veiligheid van onszelf en de meiden die ons helpen echt voorop, dus het komt weleens voor dat ze een tik krijgen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:51

Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik slimmer en sneller ben dan een paard. Wat ik meestal doe als het paard niet doet wat ik wil of "zich misdraagt" is negeren en direct even wat anders met hem doen (afleiden) en daarna opnieuw proberen. Meestal lukt het dan wel, zonder problemen. Voor mij werkt dat prima. Ik ga er vanuit dat als het paard ongewenst gedrag vertoont hij me niet begrepen heeft of ergens bang voor is. Er is vaak (heel) veel geduld en consequentheid voor nodig om het op te lossen zonder geweld, maar het resultaat mag er dan ook wel wezen. Soms begin ik een training met een idee, een doel dat ik wil behalen. Soms lukt dat, maar er zijn ook keren dat het minder lukt omdat het paard niet doet wat ik graag zou willen, tegen mijn verwachting en tot mijn teleurstelling. Ik zou dat kunnen beschouwen als verloren tijd of falen van mezelf en/of het paard, maar normaal gesproken is mijn ervaring dat een paard leert van meerdere keren herhaling. Dat betekent niet dat daar per definitie een stijgende lijn in zit. De eerste keer gaat het misschien boven verwachting goed, de tweede keer iets beter, de derde keer is het een regelrechte ramp (alsof de eerste en de tweede keer niet hebben plaats gevonden) en de vierde keer gaat het fenomenaal, etc. tot het na een paar weken echt lijkt te zijn aangelagen. Ik had hem datzelfde met een pak slaag zeker ook wel in een week kunnen leren, maar dat zou niet geleid hebben leiden tot dezelfde stevige basis.
Ik heb echt wel periodes gehad dat ik vond dat paarden een stevige aanpak nodig hebben, maar daar ben ik van terug gekomen. Niks natural horsemanship cursus etc, gewoon beproeving. Behalve NH en andere geweldloze stromingen zijn er ook sportruiters van naam en hoog niveau met een geweldloze benadering (lees bv. eens wat van Nuno Oliveiro).
Aangezien het paard toch veel sterker dan mij is en een relatie met hem alleen maar gebaseerd kan zijn op vertrouwen heb ik geen enkele reden om dat te willen verstoren. Dat paarden elkaar onderling wel zo doen: dat kan, maar ik ben geen paard en dat heeft hij ook heus wel in de gaten, in wezen is een mens zelfs een natuurlijk vijand. Natuurlijk maak ik ook gebruik van methoden om in begrijpelijke taal met mijn dieren te communiceren, maar geweld hoort daar dus niet bij.
Ik sla een paard maar onder drie omstandigheden: nooit, nooit en nooit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:00

Macusa schreef:
Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik slimmer en sneller ben dan een paard. Wat ik meestal doe als het paard niet doet wat ik wil of "zich misdraagt" is negeren en direct even wat anders met hem doen (afleiden) en daarna opnieuw proberen.

Macusa schreef:
Ik ga er vanuit dat als het paard ongewenst gedrag vertoont hij me niet begrepen heeft of ergens bang voor is.

Dus als een paard met bek open en klauwende voorbenen op je afkomt negeer jij dat? en hoe ga je dan even wat anders met hem doen? Schaar jij dergelijk gedrag onder angst?

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:43

Ik denk dat als het zover is dat het paard uit agressie met bek open en klauwende voorbenen op me afkomt dat er al iets mis is met de opvoeding die hij tot op dat moment heeft genoten.
Ik heb zelf drie hengsten (7 maanden, 2 jaar en 5 jaar). Dit zijn alledrie paarden die pas sinds enkele weken in de hand zijn. De tweejarige komt ook wel eens achter me aan (net zoals hij dat met de kat doet als die in het weiland durft te komen). Daarbij heb ik niet het gevoel dat hij me aan wil vallen, maar dat hij met me wil spelen en verkennen wat zijn plaats is. Hij vind me nog ongelooflijk eng en wil graag imponeren. Ik speel het spelletje dan gewoon mee: ik begin ook te rennen, draai mezelf ineens om, imiteer zijn bewegingen, maar zorg wel dat ik degene ben die bepaald of er bewogen wordt en in welke richting. Even later kan ik meestal gewoon op hem afstappen en hem aaien. Deze spelletjes hebben er n.b. toe geleid dat ik hem nu kan aanraken. Negen van de tien keer beginnen de andere twee vanzelf mee te doen (en anders zorgt de eerste daar wel voor). Ik ga dan zelf even aan de kant staan en wacht rustig af tot alles weer normaal is. Ze stappen dan of braaf zelf op me af of ik ga het paard halen waar ik iets mee wilde gaan doen. Als ik haast heb of iets wil afdwingen functioneert het niet.
Mocht ik in een situatie terecht komen waarbij ik wordt aangevallen door een agressief paard dan zou ik beslist ook uithalen. Niet omdat ik vind dat slaan hier de oplossing is, maar puur als impulsieve reactie uit zelfbescherming.
Ik zal trouwens niemand veroordelen die hardere methoden gebruikt. Ik heb vrij frequent te maken met mensen die voor nederlandse begrippen paarden mishandelen (ik woon in Spanje), maar ik schiet er niets mee op die mensen op hun gedrag aan te spreken, zijn verder bijzonder aardige mensen overigens. Ik kan alleen maar laten zien dat het ook anders kan en hopen dat ze er wat van meekrijgen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:59

Over even wat anders doen: nee, dat hoeft beslist geen angst te zijn. Kan ook gewoon weigeren zijn: mijn vijfjarige gaat bijvoorbeeld liever met zijn kornuiten spelen dan met mij aan de longe en stopte pertinent op dezelfde plek en was dan niet meer vooruit te krijgen. Wat ik dan bijvoorbeeld doe is dat ik hem een paar keer achteruit laat lopen en naar me toe laat komen, weer terug achteruit, een stukje naast me lopen en dan gaat het ineens weer. Hij wil bijvoorbeeld ook niet rechtsom. Dan roep ik even de hulp in van iemand anders die een heel klein stukje meeloopt. Als hij op gang is gaat rechtsom ook best. Stopt hij dan ineens zonder dat hij nog vooruit te krijgen is, doe ik dat weer zo. De eerste keer lukte het voor geen meter en moest er vrijwel permanent iemand meelopen (echt hopeloos), daarna werden het kleine stukjes die hij alleen kon en nu loopt hij verschillende rondjes achter elkaar aan de longe en heb ik alleen nog maar iemand nodig om hem op gang te helpen als hij rechtsom moet. Voor alle duidelijkheid dit paard kon ik drie weken geleden nog niet aanraken. Nu kan ik al zijn benen optillen, een zadel opdoen en hem enigszins longeren in een open weiland waar zijn kornuiten los bij staan. Geen probleem gehad. Natuurlijk is hij ook wel eens geschrokken, heeft een enkele keer gesteigerd en gebokt, maar als je zelf rustig, geduldig en consequent blijft kan dit echt allemaal zonder dat je op wat voor manier dan ook fysiek geweld hoeft toe te passen.
Ik heb voor het inrijden van dit paard een half jaar uitgetrokken en doe alles met dat in het achterhoofd: ik heb er totaal geen haast bij.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:00

Macusa schreef:
Ik sla een paard maar onder drie omstandigheden: nooit, nooit en nooit.

wat heerlijk om jouw stukje zo even te lezen, lastig daar in spanje, maar je hebt gelijk, je kan laten zien dat het anders kan en dan is het aan hun wat ze ermee doen.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:05

aerdenhout1 schreef:
WAT een stelletje dierenbeulen hier op bokt zeg!! Boos! Boos! Dat slaat zijn paard maar. ZIELUG!! Huilen Huilen Ik los alles op met snoepjes, kusjes, aaitjes en natuurlijk af en toe een rose strik in hun staart!
En als ze niet willen werken dan hoeft dat ook niet en krijgen ze gewoon een dag vrij. Haha! Haha!

dit klinkt wel penny hoor vooral met je mooie roze strik Ach gut
geef mn paard aleen maar een tik als het echt nodig is zal der nooit 0n0dig slaan 0fs0 z0u ik niet eens durfen z0maar Verdrietig Ach gut
s0rry typ met de nul mijn o is kap0t binnenk0rt even een nieuwe k0pen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:10

Go promptertje! Waarschijnlijk zijn wij mensen die het anders doen en dat moet je zien, dat is niet uitteleggen via een beeldschermpje, ik kan het in der daad ook niet..