wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:30

ik vind jullie nogal raar. Verschrikkelijk zeuren dat jullie gediscrimineerd worden blabla

Het gaat om dit stukje, er is altijd één iemand die vind dat ie gediscrimineerd wordt en daarom een topic opend. Het is toch niet zo dat IEDEREEN hier zich gediscrimineerd voelt?

Iedereen reageerd heel verdedigend in het topic vanwege Langemans' reacties, en niet omdat iedereen zich gediscrimeerd voelt vanwege het feit dat ze met fjorden in de sport rijden.
We voelen ons wel beledigd door Langemans. Prima dat zijn mening zo is, maar als hij het op een iets socialere manier had verteld dan had dit topic een stuk minder pagina's Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:46

Evy schreef:
ik vind jullie nogal raar. Verschrikkelijk zeuren dat jullie gediscrimineerd worden blabla

Het gaat om dit stukje, er is altijd één iemand die vind dat ie gediscrimineerd wordt en daarom een topic opend. Het is toch niet zo dat IEDEREEN hier zich gediscrimineerd voelt?

Iedereen reageerd heel verdedigend in het topic vanwege Langemans' reacties, en niet omdat iedereen zich gediscrimeerd voelt vanwege het feit dat ze met fjorden in de sport rijden.
We voelen ons wel beledigd door Langemans. Prima dat zijn mening zo is, maar als hij het op een iets socialere manier had verteld dan had dit topic een stuk minder pagina's Knipoog

Tja... het spijt me zeer Langemans, maar nu moet ik toch mijn voorgangster van harte gelijk geven, precies volgens de ozo verafschuwde boktcultuur van ja-en-amen-en-overal-mee-eens-zijn.

Ik zou haar graag van pittig repliek dienen, om vooral niet softy en zacht over te komen, en de discussie lekker pittig op gang te houden. Ik zou ook heel graag een denegrerende betweterige opmerking willen plaatsen... maar helaas pindakaas.

Het zit er niet in....

@Evy: ben het van harte met jou eens!

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:30

Ik zeg niet IEDEREEN, 1tje opent een topic en vervolgens een stoormvloed van mensen die zich gediscrimineerd voelen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:14

Matsjo schreef:
Ik zeg niet IEDEREEN, 1tje opent een topic en vervolgens een stoormvloed van mensen die zich gediscrimineerd voelen

Ja maar volgens mij voelen zij zich "gediscrimineerd" door de reacties van slechts een persoon. Volgens mij reageert het merendeel van de wedstrijdruiters met een fjord heel normaal door te zeggen ik moet er voor trainen net als ieder ander met wat voor paard dan ook. En geven die ook aan dat ze een punt krijgen als ze hem verdienen en niet als hij ook niet verdiend is.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook niet gecharmeerd ben van opmerkingen dat mijn paard een 1 euro atractie op de kermis is of op de kinderboerderij thuishoort. Dat zijn geen opmerkingen waarmee je mensen in hun waarde laat, maar het is het me niet waard (ook al doe ik het nu dan toch wel Haha!) om me daar druk om te maken. Godzijdank smaken verschillen, ik heb op dit moment een fjord en een trekpaard maar ik heb ook jaren een KWPN gehad die lichte tour liep en een voltaire x burggraaf. En heel gek maar ze zijn me allemaal even lief en ik vind de een niet beter dan de ander. Nogmaals als je rekening houdt met de beperkingen van je paard (en volgens mij heeft ieder paard die) en je hebt lol dan is het goed toch?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:30

Ooh wat een leuk topic Haha!

Ik vind het súper dat er steeds meer 'alternatieve rassen' (haha, fjorden, haflingers, friezen, tinkers, enz) in de dressuur verschijnen, en nog lekker scoren ook! Ik vind het zelfs veel knapper als iemand met 'zo'n paard' de ring in stapt en een nette proef rijd, dan iemand met een dressuurgefokt paard.
Want, laten we eerlijk wezen, fjorden zijn nu eenmaal niet gemaakt voor de dressuur, in eerste instantie. Er wordt nu wel steeds vaker op sport-bouw gefokt, omdat er blijkbaar toch interesse is van ruiters om toch wat meer dressuurgericht te rijden met een fjord. Maar vergelijk de gangen van een gemiddelde fjord met een gemiddelde KWPNner, dan zie je toch wel een wezelijk groot verschil. Bloos Dus sorry fjorden-dames, maar wat dat betreft ben ik toch echt wel 'aanhanger' van de wat sport-gefoktere paarden, met gangen om u tegen te zeggen. De bouw van een fjord laat het (over het algemeen, oké, want er zijn natuurlijk best fjorden die wél ontzettende kwijlbare gangen hebben) niet echt toe om een spetterende uitgestrekte draf te laten zien, of een schouderbinnenwaarts met steeds een perfect zweefmomentje tussenin. De 'schwung' is nu eenmaal minder bij een fjord dan bij een KWPNner, en tenzij fjorden gekruisd gaan worden met warmbloedige bewegingstoppers ben ik bang dat dat niet heel erg gaat veranderen. Máár dat vind ik verder helemaal niet nodig, een fjord is en blijft een fjord, en degene die ík ken, zijn ontzettend gaaf, en ontzettend knap!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:41

Ik vind het zeker wel kunnen en juist heel leuk. Ik heb zelf ook twee friezen en ga daar zeker wel wedstrijden mee rijden. Het is toch niet leuk om alleen maar dezelfde rassen te zien bij zoon wedstrijd?

Gewoon doen!

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:35

Wanted2003 schreef:
Ik vind het veel minder tonen dan bij een warmbloed.

Ja, vind ik ook. Ik vind fjorden niet echt geschikt om in de Zz ofzo te lopen, B enzo kunnen ze wel, tuurlijk, wáárom zouden fjorden dat niet kunnen? Maar ik zie het liefst 'n warmbloed. Fjorden vind ik maar niets voor de sport, dus ik vind het..tsjáh..

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:38

X_orville_X schreef:
Wanted2003 schreef:
Ik vind het veel minder tonen dan bij een warmbloed.

Ja, vind ik ook. Ik vind fjorden niet echt geschikt om in de Zz ofzo te lopen, B enzo kunnen ze wel, tuurlijk, wáárom zouden fjorden dat niet kunnen? Maar ik zie het liefst 'n warmbloed. Fjorden vind ik maar niets voor de sport, dus ik vind het..tsjáh..

Mijn mening is eigenljik:
Fjorden kunnen gerust meedoen, maar IK zie liever een warmbloed ofzo in de ring.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:30

X_orville_X schreef:
Mijn mening is eigenljik:
Fjorden kunnen gerust meedoen, maar IK zie liever een warmbloed ofzo in de ring.

Dat kan Knipoog

Ik heb even snel bijgelezen,
Ik vind het jammer dat veel fjordenruiters over 1 kam worden geschoren.
En tja Langemans een mening is een mening maar het hoeft niet de waarheid te zijn, en het kan iets netter, er zijn nml genoeg koudbloeden die goed presteren ook al vind jij dat niet waarom halen we dan onze punten? en ik vind niet alle jazzen super gangen hebben, wel veel Knipoog En de meeste Gibraldis zijn ook geweldig Knipoog
Maar mijn hartje gaat het hardst kloppen bij een fjord die netjes door de ring loopt Knipoog

O,ja sommige fjorden kunnen ook sensibel zijn Knipoog

Bovenstaande mening vind ik heel netjes, we kunnen toch met respect naar elkaar antwoorden en vooral met respect naar onze geliefde paarden en sport, als we hier elkaar al bijna afmaken, wat moet het dan in de ring worden???? Het gaat om de lol die we eraan hebben hoor!!!
We moeten er allemaal hard voor werken en respect is het allerbelangrijkste!!!

En idd. als wij als fjordenruiters lage punten rijden, is er geen reden om in de slachtoffer rol te kruipen, we hebben zelf voor dit (leuke) paard gekozen, met de min en pluspunten en als we een keer lage punten rijden ligt dat niet aan dat we een fjord hebben, iedereen haalt wel eens lage punten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:15

Natuurlijk is het maar een mening van iemand, Moniquelucky. En wij mogen daar gewoon op reageren als we het er niet mee eens zijn. Wat doe je anders op een discussieforum? Haha!
Ik moet altijd een beetje lachen om mensen die dan zeggen 'je kunt je er ook niets van aantrekken' Pling .
Tja, dan zou het wel erg saai worden hier, nietwaar? Slapen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:57

Waarom zou je je eigen overal druk over gaan maken Nadya. Ik zie daar het nut niet van in. Als die personen een fries/fjord/haflinger/whatever een karrepaard vinden dan vinden ze dat maar. Ik ga me eigen daar echt niet druk over maken Knipoog
Maargoed je doet maar, niet mijn pakkie an Vork

De discussie zal altijd wel gevoerd blijven, de een vraagt zich af wat diegene nou weer in de ring doet met dat paard met een aalstreep en een pleeborstel als manen, en de ander denkt wééééér zo'n heethoofd die overal van schrikt (want dat is immers het vooroordeel over de WPN'ers om toch maar even in dat riedeltje te blijven Knipoog )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:06

Ik vind het juist leuk ook eens een fjord in de ring te zien! Lachen Ik heb zelf vroeger ook fjorden gereden en je kunt ze echt heel wat leren. Elastische bewegingswonders zullen het niet zijn of worden, maar een nette en correct gereden proef kun je er zeker mee rijden als je een beetje handig bent. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:30

Casperrr, bokt bestaat anders aardig uit mensen die zich heel graag druk maken over van alles, hoor, hahaha...... Haha!
Ik maak me om het ene wel druk, om het andere niet of het lijkt alsof. Ik zit vaak ook keihard te lachen vanachter mijn laptop.
En me te verbazen over de meningen van sommigen, maar dat zal wel geheel wederzijds zijn. Vork Knipoog

Ga er maar vanuit dat ik me het liefst druk maak over echt belangrijke zaken en die hebben helemaal niets met bokt te maken. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:35

Ach wie het laatst lacht, lacht het best zullen we maar zeggen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:41

Precies. Haha!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:49

casperrr schreef:
Ach wie het laatst lacht, lacht het best zullen we maar zeggen Haha!

Helemaal mee eens Knipoog .

Nadya schreef:
Natuurlijk is het maar een mening van iemand, Moniquelucky. En wij mogen daar gewoon op reageren als we het er niet mee eens zijn. Wat doe je anders op een discussieforum? Haha!

Natuurlijk mag dat, ik zeg toch niet dat het niet mag, maar je kunt je mening geven en elkaar toch respecteren, toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:53

Vind ik ook, hoor, en bij die Langemans miste ik dat respect, vandaar dat ik er even lekker tegenin ging. Haha! Knipoog

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:31

Persoonlijk vind ik Fjorden in de sport geen gezicht. Ik vind het leuk dat ze mee kunnen komen, dat ze hun ruiters plezier geven, maar daar houd het voor mij op. Ditzelfde gaat op voor Tinkers, Friezen en Trekpaarden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:36

Kwpn paarden geven hun ruiter ook plezier Huilen van het lachen
Net als shetlanders, welshjes, trakehner, friesen etc etc etc.

Je hebt ook kwpn paarden die falikant de plank mis slaan.

Petje af voor de mensen met een minder 'standaard' dressuurpaard die lekker mee kunnen komen OK dan!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:38

Dat zeg ik toch ook niet? Ik bedoel ermee dat als hun ruiters er plezier aan beleven, ik het best vind.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:45

Mij kan het niet schelen wat voor ras een paard is, mijn paard is toevallig een kwpner, waar ik heel veel leuke dingen mee doen, precies hetzelfde als ik een fjord of whatever zou hebben gehad.
Tuurlyk een warmbloed toont vaak iets meer dan een fjord, maar dan zijn ze ook wat groter.

Ik vind sommige reacties ook erg raar. Wat een hokjes gedoe af en toe zeg, het zijn toch allemaal paarden en zolang iedereen plezier heeft is het toch goed?
Je kan moeilijk mensen verbieden met een bepaald ras mee te doen met dressuurwedstrijden toch? Alleen omdat jij dat mooier vind? Hier in nederland en omstreken zijn 'we' vooral gewend aan warmbloeden in de dressuur, in sommige landen is dat heel anders.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:49

Nadya schreef:
Vind ik ook, hoor, en bij die Langemans miste ik dat respect, vandaar dat ik er even lekker tegenin ging. Haha! Knipoog

Zou ik ook doen hoor.
Ik vind dat je respect moet hebben voor iemands anders mening.
Dus niet Fjorden extreem gaan afkraken omdat je die minder vind.
En haar reactie van 'die 1 euro pony's' Vond ik echt verschrikkelijk.
Sommige fjorden lopen zelfs veel beter dan een dressuurgefokte
KWPN'er. Ik heb zelf een paint die ook best redelijk veel kan in de
dressuur. Dat vind ik wel een vergelijking.
Ik vind dat elk paard wel wat kan bereiken, en dat je niet moet denken
van: Ach, dat is een fjord, die zal er wel niks van bakken.
Je wéét niet eens wat over dat paard.

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:09

ik houd m'n mond maar....

ilsebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:57

Waarom niet ? Trouwens mooie foto van fjordido.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:23

Ik vind ze mooi! Knipoog