Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:59

Misschien een heel domme vraag, maar waar is de afkorting AR voor? Acedemische Rijschool denk ik, of niet?

Ik doe trouwens ook aan grondwerken, ik vind het heel prettig om bepaalde oefeningen onbelast aan mijn paard te vragen, en het hem uit te leggen, zodat hij het in 1 keer snapt als ik erop zit Lachen
Maar daar zijn we nog niet zo heel lang mee bezig hoor (een ongevraagde 'winterstop' ..)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:40

MissEvil schreef:
Misschien een heel domme vraag, maar waar is de afkorting AR voor? Acedemische Rijschool denk ik, of niet?

Bijna goed. AR staat voor Academische Rijkunst.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:19

Haha! dankje

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:59

Wie heeft de hoefslag gelezen van 31 januari? Ik heb hem toevallig isteravond gelezen en er stond een artikel in waarbij ik meteen aan dit topic moest denken. Het gaat over een internationaal jurylid Gotthilf Riexinger. Deze heer is juryvoorzitter tijdens de Olympische Spelen in Hong Kong. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar zijn achtergrond wel;

Hij is voormalig internationaal springruiter, hij reed eventing op internationaal niveau. Daarnaast heeft Egon van Neindorff (kwam deze naam niet eerder voorbij in dit topic?) hem ingewijd in de hogeschooldressuur op zijn rijinstituut in Karlsruhe wat naast de spaanse rijschool in Wenen het enige instituut was waar hogeschool in de academische vorm werd onderwezen. Daarna ging hij ook dressuur rijden op internationaal niveau.

(zouden wij met dit gegeven kunnen concluderen dat Academische rijkunst en internationale wedstrijddressuur elkaar niet hoeft te bijten? Of zelfs misschien in het verlengde van elkaar kan liggen?)

Deze man jureert al meer dan 30 jaar en heeft sinds 5 jaar de 'O' status voor officiele wedstrijden en kampioenschappen. Hij jureerde ook in Syndy, Aken, het EK dressuur 2005 en de wereldruiterspelen in 2006. Op de OS 2008 zal hij als enige jurylid alle drie de proeven jureren. Samen met zijn team zegt hij allen op 1 lijn te zitten wat betreft jureren. Vanuit het klassieke uitgangspunt. 'uitelkaargevallen en inelkaargetrokken paarden willen zij allen niet zien.

Nu dus blijkt dat de juryvoorzitter op de OS zelf duidelijk academisch geschoold is, en in het verleden ook al vele internationale kampioenschappen en OS heeft gejureerd, kunnen we dan niet tot de conclusie komen dat klassiek/AR en de reguliere/internationale wedstrijdsport en het eindresultaat wat men wil zien niet verschillen?

Als onze internationale topdressuur wordt gejureerd door AR fanaten, waar hebben we het al die pagina's over dan? Haha!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:24

Von Neindorf was ook ooit succesvol wedstrijdruiter en Nuño Olivera ook. Steinbrecht en Baucher leidden circuspaarden op. (circus was in die tijd het podium voor de dressuur). Steinbrecht ontwkkelde zijn methode voor de "moderne" Cavalerie zodat onervaren ruiters op onervaren paarden min of meer verantwoord konden rijden (remonte en campagne school). Uit de Cavalerie (dus de Steinbrecht metode waar je met twee handen rijdt) is de dresuurpsort en het recreatief paardrijden onstaan.

Dus natuurlijk ligt het in elkaars verlengde maar er ook verschillen. Die verschillen onstaan door mode en omdat in sport het doel (het winnen van een wedsrijd) per definitie anders is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:37

Don_Marcello schreef:
Die verschillen onstaan door mode en omdat in sport het doel (het winnen van een wedsrijd) per definitie anders is.

Als ik het artikel zo lees en lees dat deze man streng van de klassieke inslag is lijkt het mij dat hij niet echt gevoelig is voor 'mode'verschijnselen... En dat hij dit ook van zijn juryteam verwacht...

Ook gezien het feit dat paardensporters nog de enige sporters zijn die sporten in een totaal niet praktische outfit, maar vasthouden aan tradities en in uniform-achtige out-fits sporten lijkt mij ook een gegeven dat paardensport niet heel gevoelig is voor 'mode'. (en dat terwijl en genoeg praktische en mooie materialen voor handen zijn om in te sporten. Ik ken geen atleet die de 500meter in een scheerwollen jas gaat afleggen)

En als ik het boek van Steinbrecht lees, zie ik ook geen verschillen in gewenste uitvoering van de oefeningen in vergelijking met de gewenste uitvoering op wedstrijden. (zoals bijvoorbeeld vergeleken met de omschrijving van de oefeingen die voor in het proevenboekje staan)

Maar ik ben echt benieuwd wat jij (en andere klassieke liefhebbers) vinden van het feit dat er een man de jury voorzit die zelf adacemisch geschoold is??

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:24

Ik denk dat dat alleen maar goed kan zijn Haha!

Of ik ook vind dat hij jureert op een manier die 'mijn' manier van klassiek rijden zou ik absoluut niet kunnen zeggen, daarvoor weet ik véél te weinig af van de hedendaagse dressuurtop.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:42

BBreedveld schreef:
Ik denk dat dat alleen maar goed kan zijn Haha!

Of ik ook vind dat hij jureert op een manier die 'mijn' manier van klassiek rijden zou ik absoluut niet kunnen zeggen, daarvoor weet ik véél te weinig af van de hedendaagse dressuurtop.

De jurering van de OS zal niet gebaseerd zijn op klassiek rijden alleen... Zoals Jasmijn al zei, blijkt er alleen uit dat de verschillen niet zo groot zullen zijn, dat het elkaar bijt. En bovendien zijn de beschrijvingen van de oefeningen op zich ook van klassieke insteek.
Bar schreef:
Esperanza schreef:
Maar vergeten wordt vaak, dat de oeffeningen uit de proefjes een middel zijn om je paard te trainen en geen doel op zich.

Precies, toen ik van mijn "reguliere" instructeur op de rijvereniging te horen kreeg dat ik nog niet toe was aan het rijden van "trucjes" zoals de SB gingen mijn haren overeind staan. Dat was toen voor mij de druppel om met het lessen bij een rijvereniging te stoppen....

owww ik noem t altijd kunstjes, vind ik gezellig klinken... what's in a name...Jij hoort liever de term 'oefeningen'?
BBreedveld schreef:
Nou, ik ben min of meer die-hard AR Haha! maar mijn friesje ging toch ook maar zwáár voorwaarts-neerwaarts om zijn rug los te krijgen Haha! Werd me nog aangeraden door mijn AR-instructrice ook! Knipoog Waarom zou je iets niet doen dat bevorderlijk is voor je paard? Zolang je het maar weloverwogen en met een goede reden doet.

Het leuke van Bent vind ik dat hij ook aanmoedigt om zelf te denken en de nuance op te zoeken, Wat goed is voor dit paard, hoeft niet dús ook goed te zijn voor een ander paard, laat staan voor álle paarden. Een goede kunstenaar is geen kopieerder, meent hij, en dat ben ik wel met hem eens Knipoog

Maar ook: basis is alleen basis, als het ergens een basis voor is. Met andere woorden: weet waar je naartoe wil en werk daar vanaf de basis naartoe. Ga niet zomaar wat doen omdat dat 'de basis' is of 'omdat iedereen het zo doet' of 'omdat dit nou eenmaal zo gedaan wordt'. Werk toe naar een doel en kies hiervoor een wijze die past bij je doel en jullie als combinatie paard-ruiter.

Zonde om dan altijd alleen uit je 'eigen hokje' te kiezen toch?

Helemaal met je eens. Basis is je fundament.
Een kunstenaar moet echter wel over 'tools' beschikken: kennis en techniek! Dat is je basis die je als ruiter nodig hebt.
Leunus van Lieren, mijn instructeur dus, neemt dan ook 'mondelinge overhoringen' af tijdens mijn les. We gaan de pirouettes springen. Vertel eens, wat zijn de hulpen. En dan geen antwoord als: opvangen, stellen, buigen, enz. maar letterlijk MIJN hulpen. Dus: bij de inzet binnenteugel, dan twee handen naar buiten, binnenbeen vooruit, buitenbeen ver terug, druk met 2 benen geven.

Ik vind dat veel instructeurs dat vergeten. Meer drijven. Wat is dat? Beetje duwen? Een schop? Het is je gereedschap, dus als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan...! En ik ben helemaal allergisch voor dat gezeur over een milimeter zus en een centimeter zo of van dat zweverige gereutel.

Van Leunus heb ik ongelooflijk veel geleerd. Ik reed Inter 1 toen ik bij hem kwam, in een half jaar waren we GP. Met name door de trucjes die ik leerde. Nee sorry, door de techniek, trucjes klinkt niet professioneel.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:57

Vido schreef:
owww ik noem t altijd kunstjes, vind ik gezellig klinken... what's in a name...Jij hoort liever de term 'oefeningen'?

Het gaat mij niet om welke naam je t beestje geeft. Deze instructeur begreep in mijn ogen niet de reden waarom je die "kunstjes" rijdt. Niet om tijdens een proef een kunstje aan een jury te kunnen laten zien en daar hoge punten voor te scoren maar het gymnastiseren van het paard....
Heeft dus met de kwaliteit van de instructeur te maken.

Helaas ben ik in de "reguliere" dressuur nog weinig echt goede instructeurs tegen gekomen.
(en ook in de klassieke dressuur heb je ongetwijfeld goede en slechte instructeurs, gelukkig heb ik alleen nog goede getroffen)

Vido, je mag in je handen knijpen met een instructeur als Leunis van Lieren.
Helaas is dat voor de meeste basisruiters niet weggelegd.
En ik heb geen GP ambities, uberhaupt geen wedstrijdambities maar ik wil wel leren om mijn paard zo goed mogelijk te rijden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:43

Bar schreef:
En ik heb geen GP ambities, uberhaupt geen wedstrijdambities maar ik wil wel leren om mijn paard zo goed mogelijk te rijden.

Thanx en ja, inderdaad, ook vanmorgen weeeer veel geleerd!
Even een verbetering: goede instructie is voor iedereen weggelegd die dat WIL. Willen is kunnen... Realiseer je even dat Ovidius en ik een paar jaar gereden L reden. Basis dus. Waar zit het punt dat anderen afhaken?

Ik train 5x in de week, net als toen we L reden. Ik mest de stal en haal hooi, stro en brokken. Geen verschil met toen ik L reed (veel mensen hebben hun dier op pension, hoeven die tijd er niet in te steken...). MAAR 1x per week rijden we 1 uur en een kwartier heen én 1 uur en een kwartier terug, lessen 3 kwartier en zijn dus 5 uur zoet met een lesje bij Leunus. Dat is 1 avond of middag in de week. Valt mee he!

Dan op wedstrijd. Ik rijd 30 min los, mijn proef duurt net zo lang als een L proef en ik doe er maar 1. Wel zijn we vaak ruim een uur onderweg. Per saldo scheelt dat nauwelijks 2 uur (prijsuitreiking vindt altijd heel vlot plaats) met een wedstrijd in de regio. Ach het is toch weekend en vriendlief voetbalt.

Conclusie: er is weinig extra tijd nodig om toch veel te leren. Pak de telefoon, bel diegene van wie je les wil hebben en ga er naartoe! De kosten voor een les zullen je meevallen, zeker als je je realiseert dat je niveau verbeterd. Je hebt er meer aan dan een dure rijbroek of mooie laarzen...(bespaar je daar wat geld op, heb je weer een lesje erbij).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:42

Vido schreef:
Conclusie: er is weinig extra tijd nodig om toch veel te leren. Pak de telefoon, bel diegene van wie je les wil hebben en ga er naartoe! De kosten voor een les zullen je meevallen, zeker als je je realiseert dat je niveau verbeterd. Je hebt er meer aan dan een dure rijbroek of mooie laarzen...(bespaar je daar wat geld op, heb je weer een lesje erbij).(bespaar je daar wat geld op, heb je weer een lesje erbij).

Oh, dat is zo waar!!! Als ik bij HAW kijk zie ik de meest prachtige setjes voorbij komen, maar als je dan de foto's rijtechnisch bekijkt Huilen Dan denk ik bij mijzelf, steek je geld liever in les! Met twee paarden in pension (waar ik ook zelf moet voeren en uitmesten ) die ik beide volop rij en een fultime baan is het soms ook schipperen met de tijd en vooral het geld. Toch geef ik mijn geld liever uit aan een keer in de twee weken een goede les waar ik echt wat mee opschiet, dan wekelijks les omdat het zo goedkoop is of een nieuw setje (nou ben ik gek van setjes en mooie paardenspulletjes hoor Haha! maar goed les is eerste prioriteit Knipoog ).

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:48

dat ben ik ook zoooo met jullie eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 01:45

Bar schreef:
Het gaat mij niet om welke naam je t beestje geeft. Deze instructeur begreep in mijn ogen niet de reden waarom je die "kunstjes" rijdt. Niet om tijdens een proef een kunstje aan een jury te kunnen laten zien en daar hoge punten voor te scoren maar het gymnastiseren van het paard....
Heeft dus met de kwaliteit van de instructeur te maken.

Ik quote je hier, maar wil ook even inhaken op je eerdere post over dit onderwerp. Het is zeker zo dat oefeningen een hulpmiddel zijn bij het opleiden en gymnasticeren van je paard, maar je moet wel over een bepaalde basisvaardigheid, en over een bepaald "niveau" in je basisafrichting beschikken voordat je oefeningen op die manier kunt toepassen. Mijn ervaring vanuit lesgeven aan ruiters in de basiswedstrijdsport, is dat veel ruiters zichzelf op dat punt (zwaar) overschatten. Ik verkoop ook een "nee" aan een ruiter die zijn paard nog amper aan het been heeft maar wel wil gaan wijken om het paard losser in de rug te maken. Je zult van mij dan overigens wel altijd een uitgebreide uitleg kunnen krijgen waarom ik vind dat je ergens nog niet aan toe bent. Ik haal nu jouw voorbeeld aan, maar bedoel dit generaliserend, niet specifiek naar jou toe.

Citaat:

Ik denk dat het een grote misvatting is dat het voor een basisruiter "niet is weggelegd" om bij een gerenommeerde GP-trainer als Leunis te gaan trainen. Trainers zijn allemaal ondernemers die werken voor hun geld, en de meesten die ik ken zijn minder selectief op hun klanten dan vaak gedacht wordt. Motivatie, inzet en een beetje gevoel voor paardrijden zijn veel belangrijker factoren. De tarieven van de meeste "klassieke" of AR trainers, voor zover ik weet, wijken niet veel af van die van een sport-trainer, om het onderscheid maar even zo te benoemen (je snapt wel wat ik bedoel)
Overigens is de grootste motivatie van de meeste GP sportruiters exact wat jij hierboven aanhaalt: zij willen leren om hun paard zo goed mogelijk te leren rijden, of meer in het algemeen: om zo goed mogelijk paard te leren rijden.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:31

Zep schreef:
Ik quote je hier, maar wil ook even inhaken op je eerdere post over dit onderwerp. Het is zeker zo dat oefeningen een hulpmiddel zijn bij het opleiden en gymnasticeren van je paard, maar je moet wel over een bepaalde basisvaardigheid, en over een bepaald "niveau" in je basisafrichting beschikken voordat je oefeningen op die manier kunt toepassen. Mijn ervaring vanuit lesgeven aan ruiters in de basiswedstrijdsport, is dat veel ruiters zichzelf op dat punt (zwaar) overschatten. Ik verkoop ook een "nee" aan een ruiter die zijn paard nog amper aan het been heeft maar wel wil gaan wijken om het paard losser in de rug te maken. Je zult van mij dan overigens wel altijd een uitgebreide uitleg kunnen krijgen waarom ik vind dat je ergens nog niet aan toe bent. Ik haal nu jouw voorbeeld aan, maar bedoel dit generaliserend, niet specifiek naar jou toe.

Dit ben ik helemaal met je eens. Knipoog Aan een niet goed uitgevoerde oefening heb je ook niet veel als gymnastiek voor je paard.
Helaas zie ik heel vaak dat er pas een begin wordt gemaakt met bepaalde oefeningen wanneer het in de proeven gevraagd wordt die een ruiter wil gaan starten.

@vido, met niet voor iedere basisruiter weggelegd bedoelde ik niet het financiele plaatje of de tijd die je erin steekt.
Net wat Zep al zegt, een AR of Klassieke instructeur is vaak ook bepaald niet goedkoop. En tijd steek ik ook meer dan genoeg in mijn paard. (gelukkig vind mijn hubbie het ook erg gezellig op stal Knipoog )

Ik was meer in de veronderstelling dat de meeste topinstructeurs niet echt zitten te wachten op het telefoontje van een basisruiter zonder wedstrijdambities.
Maar misschien is dat helemaal niet waar zoals Zep veronderstelt.

Ik zeg ook altijd dat je beter 1x per 2 weken of desnoods per maand een hele dure les kunt nemen waar je veel van opsteekt dan iedere week lessen voor een prikkie en er niet mee verder komen.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:18

Bar schreef:
@vido, met niet voor iedere basisruiter weggelegd bedoelde ik niet het financiele plaatje of de tijd die je erin steekt.
Net wat Zep al zegt, een AR of Klassieke instructeur is vaak ook bepaald niet goedkoop. En tijd steek ik ook meer dan genoeg in mijn paard. (gelukkig vind mijn hubbie het ook erg gezellig op stal Knipoog )

Ik was meer in de veronderstelling dat de meeste topinstructeurs niet echt zitten te wachten op het telefoontje van een basisruiter zonder wedstrijdambities.
Maar misschien is dat helemaal niet waar zoals Zep veronderstelt.

Ik zeg ook altijd dat je beter 1x per 2 weken of desnoods per maand een hele dure les kunt nemen waar je veel van opsteekt dan iedere week lessen voor een prikkie en er niet mee verder komen.

Owkee, ik denk wel dat iedere instructeur graag gemotiveerde lesklanten heeft, met ambities, hoeven niet perse wedstrijdambities te zijn. Bovendien kan je ook les nemen van een goede leerling van zo'n top-instructeur, daar kom je vaak ook al een eind mee opweg.
Inderdaad, liever 1x in de maand goed les, dan 5x per week een kletsert langs de kant. Eigenlijk nog liever 5x in de week goed les, maarja, dat is voor mij ook niet weggelegd. Kheb al gevraagd of Leunus wat dichterbij wil komen wonen...
Zep schreef:
Motivatie, inzet en een beetje gevoel voor paardrijden zijn veel belangrijker factoren... ...Overigens is de grootste motivatie van de meeste GP sportruiters exact wat jij hierboven aanhaalt: zij willen leren om hun paard zo goed mogelijk te leren rijden, of meer in het algemeen: om zo goed mogelijk paard te leren rijden.

En hetzelfde geldt voor de ruiters met een klassieke inslag. Leren. Zoals ik hierboven als eens Leunus citeerde: GP rijden is een keuze, willen leren. Een tijdje was ik bang dat als ik oooooit GP zou rijden, ik de motivatie om te leren kwijt zou raken. Het tegenovergestelde is de waarheid: er valt nog zoveel te leren, ik begin t net een beetje te snappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:16

Misschien kunnen mensen uit dit topic mij even helpen.
Ik ben namelijk even helemaal in de war. In welke stroming rijdt je nu een paard op de zit 'terug'. In mijn hoofd was dat de klassieke rijkunst, maar als ik daar weer wat over lees in steinbrecht e.d. zie ik eigenlijk juist dat er alleen opgevangen wordt met de hand (begrenzen) of door juist iets voorover te gaan zitten. UIt welke stroming komt dan het begrenzen met de zit of knie?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:01

Poeh, daar vraag je wat!

Ik denk eigenlijk een heleboel stromingen Knipoog

In principe rij je bij de gebruiksruiterij (of dit nu jacht, oorlog stierenvechten of -hoeden is) het liefst zo veel mogelijk op je zit, zodat je in ieder geval één hand vrij hebt. Alle rijstijlen die hiervan zijn afgeleid en wel doelbevrijd (het hoeft niet meer om je hachje te redden) maar niet doelvervreemd (even kort door de bocht: we deden het ooit ongeveer zo en nu doen we het nog steeds ongeveer zo, maar bijna niemand weet meer waarom Clown )

Steinbrecht is niet voor het alléén op de hand terugrijden. Dat kan ook niet, want een paardenhoofd heeft geen benen Clown

Ah, da's flauw natuurlijk, maar er zit een kern van waarheid in: een nek is redelijk flexibel (kan makkelijk ten opzichte van de romp bewogen worden en hulpen kunnen er gemakkelijk in blijven steken (d.w.z. niet verder komen dan). Je wil een paard lijkt mij altijd zo 'besturen' dat áls je al iets van voor naar achteren doet, dit dan ook wel bij 'achteren' aankomt. Altijd alleen maar terugrijden op de hand lijkt me daar niet bevorderlijk voor.

Mede-bokkers, voel je vrij me verder voor te lichten als jullie denken dat ik het mis heb Knipoog

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:15

Sizzle schreef:
Misschien kunnen mensen uit dit topic mij even helpen.
Ik ben namelijk even helemaal in de war. In welke stroming rijdt je nu een paard op de zit 'terug'. In mijn hoofd was dat de klassieke rijkunst, maar als ik daar weer wat over lees in steinbrecht e.d. zie ik eigenlijk juist dat er alleen opgevangen wordt met de hand (begrenzen) of door juist iets voorover te gaan zitten. UIt welke stroming komt dan het begrenzen met de zit of knie?

In mijn ogen is het een achterhaald gegeven dat je een paard opvangt door 'zwaar zitten, achterover, bovenlichaam terug'. Dat is wat je bedoelt toch? Ik zeg niet dat het niet werkt, maar ik denk dat het dan puur aangeleerd gedrag is: als je aan zijn rechter-oor trekt kan je ook leren dat ie daarop terug komt.

Begrenzen aan de voorkant is veel efficienter. Bovendien is het essentieel dat je bij een overgang terug met je been in kunt komen om de impuls te bewaren. Een strak recht bovenlichaam is daarbij beter.

Voorover (iets) in je bovenlichaam is bijvoorbeeld nodig voor de overgang naar de piaffe. Eigenlijk rijd je de piaffe in met lichte begrenzing en je bovenlichaam iets naar voren. Been is trouwens het belangrijkste in deze overgang... Deze houding is alleen bedoeld om de lendenen iets te ontlasten. Voorwaarts naar passage is dat een kwestie van gaan zitten. Dit zijn kleine verschillen voor het oog (als het goed is).

Bovenlichaam terug gebruik ik bijna alleen in de eeners (wissels om de pas) om....gas te geven!

Uit welke stroming het komt weet ik niet, maar dat het aangeleerd gedrag is, merk je zodra je de 1e keer op een jong paard gaat zitten: hij komt terug op je hand, niet op je zit.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 23:25

Hmmsz, moet je maar eens op je hand gaan zitten.
En dan wat voorover gaan zitten, goed voelen bij de druk op je hand.
Dan wat achterover gaan zitten, voel dan nog maar eens de druk op je hand.
Zit wel degelijk een verschil in hoor Lachen
Ook had mijn paard het in 1 keer door, dus écht aangeleerd gedrag is het niet, anders zou hij er niet gelijk de eerste keer op reageren. Daarbij kun je ook (onzichtbaar) 'achterover' zitten, en tóch been geven, dat is heel goed mogelijk, ik doe het nl bij iedere overgang..

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:41

MissEvil schreef:
Daarbij kun je ook (onzichtbaar) 'achterover' zitten, en tóch been geven, dat is heel goed mogelijk, ik doe het nl bij iedere overgang..

Zijn we het daar over eens: gas geven en bovenlichaam terug hoort dus bij elkaar. Kijk maar eens naar een uitgestrekte galop. Als je in een passage achter in het zadel gaat zitten, voel je je paard ook meer onder je door gaan.

Been geven kan in iedere houding, je bovenlichaam en je been moeten onafhankelijk van elkaar zijn. Dus ook met je bovenlichaam iets voorop kan je drijven, zoals ik hierboven het voorbeeld gaf van de piaffe.

In mijn ogen is een strak en stil bovenlichaam het belangrijkst om je paard niet uit zijn evenwicht te halen. Het is mijn belangrijkste aandachtspunt in mijn training! Ik merk dat naarmate ik stiller kan blijven zitten, mijn oefeningen makkelijker worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:43

Vido schreef:
MissEvil schreef:
Daarbij kun je ook (onzichtbaar) 'achterover' zitten, en tóch been geven, dat is heel goed mogelijk, ik doe het nl bij iedere overgang..

Zijn we het daar over eens: gas geven en bovenlichaam terug hoort dus bij elkaar.

Nee, niet mee eens. Kijk maar eens naar een sgw ruiter of een jockey, die wel degelijk versnellen met hun bovenlichaam 9ver) naar voren.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:59

Lielle schreef:
Vido schreef:
Zijn we het daar over eens: gas geven en bovenlichaam terug hoort dus bij elkaar.

Nee, niet mee eens. Kijk maar eens naar een sgw ruiter of een jockey, die wel degelijk versnellen met hun bovenlichaam 9ver) naar voren.

Dat is verlichte zit. Dan werk je dus níet in met je zit, maar ontlast je de lendenen volledig. Ik dacht dat we het over de dressuursport hadden...(of wilde je voorstellen dat ik in mijn uitgestrekte galop beter in verlichte zit kan gaan zitten? Clown )

Nogmaals: ik ben meer voor een stil lichaam ten opzichte van het paard. Inwerking met je zit beperkt zich tot iets voorop en iets terug, met een strak bovenlichaam.

Maar ik ben geen klassieker, ik heb er wat vleugjes van meegepikt. Ik hoor meer in de GPsport-stroming zogezegd. Wat zeggen de klassiekers onder ons? In hoeverre werk je in met je zit?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:51

In verlichte zit werk je IMO nog steeds in met je zit door het verplaatsen van je bovenlichaam. Mijn ervaring is ook wel dat het rijden verlichte zit uitermate verhelderend kan werken, mn in galop. Sowieso is het goed voor balans maar ook door het ontlasten van de lendenen geef je je paard meer gelegenheid om te bewegen. Dus wie weet is een verlichte zit nog niet eens zo'n slecht idee in een proef, het laat iig zien hoe goed je balans is Haha!

Maar dit was even een nuancering van een opmerking die wat mij betreft te kort door de bocht was, het is in een dressuurproef idd wel zo van toepassing maar het is zeker geen natuurwet.

En dan nog een reactie als dressuurmuts ( niet GP of klassiek trouwens). Zithulpen geef ik vooral door mijn bekken te kantelen, terug om voorwaarts te rijden, naar voren om te sluiten. En dat klopt dus wel met de bovenlichaam opmerking van hiervoor.

Ik weet niet of je ooit Albert Voorn hebt zien trainen? Die gaat (om het extra duidelijk te maken) vol in zijn beugels staan en brengt zijn handen hoog. Hij heeft in een clinic een keer op mijn paard gezeten en die maakte er zo ongeveer een sliding stop van.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:14

Ik heb ook een vraag over een discussie die ik pas met iemand had en waarvan ik me afvroeg of dit ook verschillend is tussen gp en klassiek. In de travers, zit je dan met gewicht op je binnenzitbeenknobbel of juist op je buitenzitbeenknobbel omdat in de travers het buitenbeen het meest onder de massa van het paard komt (mits die niet op 4 maar op 3,5 spoor loopt, daar zie je ook nog verschillen in, in de dressuur). Is dit wellicht ook een tegenstelling van klassiek versus grad prix of zitten jullie allemaal op de binnenzitbeenknobbel, aangezien het moeilijk is op de buitenzitbeenknobbel te zitten als je buitenbeen naar achteren wordt verplaatst.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:31

Wij (klassiekers, aanhangers van de academische rijkunst) rijden inderdaad op de zit,maar wat genuanceerder dan hier wordt voorgesteld.

We onderscheiden de statische zit en de dynamisch zit.

De statische zit verplaats het zwaartepunt en belast of ontlast de rug en lendenen. Een jong paard wordt al vroeg aangeleerd onder het zwaartepunt van de ruiter te stappen. We nemen het paard met ons mee naar waar we naartoe willen. Bij het naar voren rijden verplaatsen we dus ons eigen zwaartepunt iets naar voren, bij het zijwaarts bewegen iets naar de kant waar we heen willen.

Wat ook werkt, maar (bij ons) niet de voorkeur heeft is je paard van je wegduwen naar de kant waar je heen wil. In de sport wordt dit veel gebruikt. Dan krijg je de plaatjes van ruiters of amazones die in de midden of uitgestrekte draf achteroven gaan zitten en voor het wijken of appuyeren, travers en schouderbinnenwaarts het paard van zich weg duwen.

De piaffe wordt dus fundamenteel ook anders gereden. Doel is de verzamelinggraad verhogen waardoor het paard meer op de hurken gaat zitten. Dat bereik je juist met een belastende zit. Je zwaartepunt komt meer naar achteren. Het klopt dat dan de achterbenen dan minder hoog worden opgetild, maar dat is geen doel in de klassieke rijkunst. Wij willen dat de achterbenen naar voren worden neergezet (dat bedoelen wij met voorwaarts rijden) en niet dat ze hoog worden opgetild.

Dan is er de dynamisch zit en die is wat lastiger. Als je op een (correct) bewegend paard zit, zal je voelen dat als een achterbeen naar voren beweegt, jou zitbeenknobbel aan die kant naar beneden en naar voren wordt meegenomen. Aan de kant van het achterbeen dat naar achteren beweegt ten opzichte van het paard (waarmee hij dus stuwt) wordt je zitbeenknobbel omhoog en naar achteren meegenomen. Zo voel je dus in je zit welk been naar voren gaat en welk been naar achteren. Deze beweging gaan we ook weer in de zit opvangen en regelen. Doel is de voorwaartse beweging van het achterbeen (en dus je zitbeenknobbel) toe te staan en te vergroten door op het juiste moment een drijvende been of spoorhulp te geven. De beweging naar achteren (van het stuwende been) gaan we verkleinen door in je zit de beweging wat tegen te houden.