Bar schreef:Het gaat mij niet om welke naam je t beestje geeft. Deze instructeur begreep in mijn ogen niet de reden waarom je die "kunstjes" rijdt. Niet om tijdens een proef een kunstje aan een jury te kunnen laten zien en daar hoge punten voor te scoren maar het gymnastiseren van het paard....
Heeft dus met de kwaliteit van de instructeur te maken.
Ik quote je hier, maar wil ook even inhaken op je eerdere post over dit onderwerp. Het is zeker zo dat oefeningen een hulpmiddel zijn bij het opleiden en gymnasticeren van je paard, maar je moet wel over een bepaalde basisvaardigheid, en over een bepaald "niveau" in je basisafrichting beschikken voordat je oefeningen op die manier kunt toepassen. Mijn ervaring vanuit lesgeven aan ruiters in de basiswedstrijdsport, is dat veel ruiters zichzelf op dat punt (zwaar) overschatten. Ik verkoop ook een "nee" aan een ruiter die zijn paard nog amper aan het been heeft maar wel wil gaan wijken om het paard losser in de rug te maken. Je zult van mij dan overigens wel altijd een uitgebreide uitleg kunnen krijgen waarom ik vind dat je ergens nog niet aan toe bent. Ik haal nu jouw voorbeeld aan, maar bedoel dit generaliserend, niet specifiek naar jou toe.
Citaat:
Vido, je mag in je handen knijpen met een instructeur als Leunis van Lieren.
Helaas is dat voor de meeste basisruiters niet weggelegd.
En ik heb geen GP ambities, uberhaupt geen wedstrijdambities maar ik wil wel leren om mijn paard zo goed mogelijk te rijden.
Ik denk dat het een grote misvatting is dat het voor een basisruiter "niet is weggelegd" om bij een gerenommeerde GP-trainer als Leunis te gaan trainen. Trainers zijn allemaal ondernemers die werken voor hun geld, en de meesten die ik ken zijn minder selectief op hun klanten dan vaak gedacht wordt. Motivatie, inzet en een beetje gevoel voor paardrijden zijn veel belangrijker factoren. De tarieven van de meeste "klassieke" of AR trainers, voor zover ik weet, wijken niet veel af van die van een sport-trainer, om het onderscheid maar even zo te benoemen (je snapt wel wat ik bedoel)
Overigens is de grootste motivatie van de meeste GP sportruiters exact wat jij hierboven aanhaalt: zij willen leren om hun paard zo goed mogelijk te leren rijden, of meer in het algemeen: om zo goed mogelijk paard te leren rijden.