trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:06

@LadyAngel
Ik vind het wel meevallen hoor van de rug van je paardje. Wat mij opvalt is dat je paardje een mooie ronde bouw heeft (daar houd ik wel van Haha!)
Als ik haar zie lopen aan de longeerlijn zie ik een paardje dat heel erg haar rug vast houd, eigenlijk niet alleen haar rug, maar heel haar lijf. Haar hals houd ze gespannen omhoog, ze valt op de voorhand en ze wil niet lekker buigen in haar achterbenen.
Ook vind ik dat het paardje wat weinig bovenbespiering heeft in haar hals, en vooral bij de schoft. Volgens mij heeft jouw ponytje ook een korte rug, of lijkt dat maar zo?

Ik denk dat jouw beestje zich snel vast zet en dan moeilijk bewerkbaar is. Volgens mij is het geen makkelijke om te rijden! Ze valt snel op haar voorhand en wil vanachter niet lekker zakken en uit ze dit toevallig door onder je vandaan te rennen?

Ik zou goed op de ontspanning gaan letten. Goed vanachter naar voren rijden, maar niet te hard rijden. Rustig draven en daar dan actief maken Ja. Rijd dit paardje niet te gauw bovenin, maar laat haar door heel haar lijf lopen. Dus het neusje naar voren en naar beneden. Probeer haar ook echt 'rond' te rijden, niet alleen rond door haar hals, maar rond door heel haar lijf.
Het is denk ik ook heel belangrijk dat je met deze blijft schakelen en de achterhand blijft activeren. Niet te hard draven zoals gezegd, maar wel actief en haar blijven prikkelen om te zakken in de achterhand. Als je dit goed voor elkaar krijgt en haar hals dan mooi op lengte kan rijden (dus naar voren en naar beneden) dan kan ze lekker door haar lijf gaan lopen en gaan sjouwen. Let erop dat ze niet zomaar naar beneden kukelt, maar houd haar vanuit de schoft omhoog.
Loopt ze daar fijn, dan kan je haar wat op gaan 'krikken' en wat korter in de hals gaan lopen. Maar je moet je denk ik altijd bewust blijven van de lossigheid en het echte achter naar voor rijden. Ik denk dat als je dat voor elkaar hebt je een heel ander paard onder je kont krijgt en dat ze dan helemaal goed kan bewegen. Ik denk ook dat je het verschil wel zal kunnen merken.

Laat je niet foppen, maar blijf bezig met lossigheid en wees er bewust op dat je je paardje echt van achter naar voren rijd. Achterhand activeren, niet te hard rijden, neusje naar voren/beneden, vanuit de schoft omhoog.. en dan weet je denk ik niet wat je voelt! Haha!

Succes (of je lacht me nu uit en zit ik er helemaal naast Tong uitsteken )

@ Marchador
Je foto's doen het bij mij niet Lachen

@Jildau
Mooi paard! Wat me eigenlijk gelijk opvalt is dat je paardje een hele lange rug heeft! Daarmee denk ik gelijk dat het een paardje is dat lastig is om bij elkaar te rijden. Zal niet meevallen om hem fijn door de rug te laten lopen en zijn achterhand eronder te laten plaatsen.
Gelijk is dit dan ook een aandachtspunt. Zoals eigenlij bij elk paard belangrijk is geld ook voor jou: goed vanachter naar voor rijden, maar jij moet zeker niet te hard willen rijden. Wat je er van achter instopt, moet hij onder de massa gaan zetten en daarmee moet hij gaan dragen. Dit kan natuurlijk niet gelijk, maar is wel een puntje om naar toe te gaan werken.

Ik vind het ook een statig paardje. Ik denk ook dat het een paardje is wat makkelijker bovenin loopt dan beneden, klopt dat?
In ieder geval zou ik jouw paardje niet te hoog laten lopen, maar ook niet al te laag (dan valt hij/zij gemakkelijk op de voorhand) maar een beetje er tussenin. Daar eerst alles op orde hebben en vooral het hele lijf bij elkaar kunenn rijden. Gaat dat goed dan kan je hem eens omhoog of extra omlaag vragen, maar let er goed op dat de achterhand meegenomen wordt Ja en goed door de rug gelopen wordt, nogmaals niet te hard rijden met dit paard, maar echt tot dragen proberen te komen.

(klopt het een beetje)

@Blondie
Over de jouwe ben ik nog even aan het nadenken Tong uitsteken. Heb je misschien nog een foto in beweging van de zijkant Lachen dat zou heel veel helpen Ja

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:15

Klopt klopt!

Zat er vanmiddag toevallig aan te denken dat ze soms wat teveel op de voorhand loopt. Rij haar nu al heel lang en heb haar nu eindelijk wat meer naar beneden lopen. Ze liep in het begin altijd met haar hoofd in de lucht dus dat klopt ook. En ze wil altijd veeels te snel! Vooral in draf is ze echt heel erg voorwaarts.

Maar echt hardstikke bedankt! Super dat je dat zo kan zien.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:29

Iemand zin om mijn foto's nog te beoordelen? Lachen

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:32

Bedankt! Wat jij zegt klopt wel van het gespannen zijn en af en toe hard weg rennen..
Ze trouwens bijna 4, nog een jonge pony dus, ze heeft indd een korte rug en is op het moment weer erg aan groeien..
Ik heb dr zelf maar een paar keer onder het zadel gehad, en nu is ze bij iemand die haar doorrijd, wat ik gehoord heb laatst is ze in het begin gespannen en gaat in de galop af en toe erg hard.. Als ze terug is ga ik lekker met dr lessen!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:07

Zap, zou je Feline van bladzijde 16 misschien ook kunnen doen? Lachen

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:03

Zap (en anderen) zou je ook nog op pagina 15 kunnen kijken naar mijn paardje (links ingeplakt 3e berichtje van onderen)?? Zou ik erg gaaf vinden! Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:48

Mijn paardje mag ook altijd Haha!
Pagina 16 bovenaan Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:05

zouden jullie niet het topic vol willen zetten met herhalingen van aanvragen? stuur dan even een pm naar degene van wie je een beoordeling wilt hebben en geef aan waarom je die pm stuurt (bijvoorbeeld; je hebt alle paarden op die pagina al beoordeeld maar die van mij niet of; ik denk dat mijn paard.... moeilijk vind en loop met de training helemaal vast, heeft dat met zijn bouw te maken?)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:06

Ik ga morgen weer verder met jullie paardjes bekijken Ja
Ik heb het vandaag even te druk gehad!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:00

zap schreef:
@sjorsie
Ik vind het toch wat lastigere foto's (de eerste 2 doen het al niet bij mij) en ik kan er eigenlijk niet zoveel uit opmaken mede vanwege de zon en de andere zijn vanuit zo'n hoek dat ik alleen maar de voorkant zie Ja
Wellicht kan je zorgen voor nieuwere foto's?

Ik ga morgen even kijken of ik betere foto's kan maken van hem.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:31

Hey wat een leuk topic!!!
Ik ga met mijn merrie naar de keuring en ik begin haar nu te trainen. Als iemand haar exterieur kan beoordelen en trainingstips voor mij heeft ben ik helemaal blij! Haha!

Afbeelding
Afbeelding

En een videootje van de merrie met haar veulen.
http://nl.youtube.com/watch?v=HqGvK9otqjM

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:07

Okee, ik heb er weer een paar gedaan.

Iemand die zijn foto's wil laten beoordelen die al in dit topic staan én nog niet beoordeeld zijn kunnen mij een PM sturen bij intresse (ik heb geen zin om foto's van mensen te beoordelen die toch nooit meer in het topic kijken) Nieuwe mensen kunnen gewoon posten, maar let wel op dat er goede foto's zijn. Wij doen het ook voor onze lol en dan is het ook leuk als er wat moeite gedaan wordt voor goede foto's Ja

@Paxine
Het is een draver zie ik je in je profiel Haha! Ik vind het een leuk paardje Ja

Ik denk dat het met jouw paardje belangrijk is om hem niet al te laag te laten lopen. Ik denk dat hij/zij gemakkelijker laag loopt dan hoog. Dat geeft natuurlijk niet, maar let erop dat als je hem laag en over de rug rijd dat hij niet op de voorhand duikelt. Houd er erg in dat hij/zij van achter actief moet blijven. Daarbij is het volgende punt om op te letten om niet te hard te willen rijden. Wel actief rijden, maar daarbij mag je paardje niet gelijk harder gaan draven.
Het volgende punt wat ik zie bij je paardje is dat zijn/haar hals vrij laag is aangezet. Mede hierdoor denk ik dat het makkelijker is voor je paardje om wat lager te lopen dan 'mooi' opgericht. Dit is wel een punt van aandacht natuurlijk, je moet in principe op elk gewenst moment je paardje overal kunnen instellen. Zorg ervoor dat als je richting de oprichting gaat denken dat het paardje vanuit de schoft omhoog komt. Dit verkrijg je ook door hem/haar goed van achter vandaan te laten ondertreden en hem dan aan de voorkant wat omhoog te vragen. Let er goed op dat als je richting de oprichting denkt dat je paard wel zijn rug blijft gebruiken en door zijn lichaam blijft lopen.
Ook als je hem/haar wat lager insteld is het van belang dat hij vanuit zijn schoft omhoog blijft lopen en zijn hals dus niet laat 'hangen', jij hoeft zijn hals niet te dragen Haha!.

Kortom: niet te hard rijden, niet al te laag zodat hij op de voorhand duikeld, goed actief vanachter vandaan zodat je paard vanuit de schoft omhoog kan komen en in het opgerichte rijden goed door het lijf blijven lopen. Schakelen is natuurlijk erg goed voor een paard, zo ook voor de jouwe Ja

@yvetjes
Klopt het dat jouw paardje wat gemakkelijk kort in de hals wordt en het lieft bovenin loopt? Dan weet je gelijk al waar ik naar toe wil Haha!. Langer in de hals en lager en daarmee goed over de rug. Omdat volgens mij je paardje gemakkelijk bovenin loopt is het van belang dat je hem ook lekker wat lager en wat ronder kan rijden. Ik zou die van jou dus goed los rijden over de rug. Dat betekend niet alleen kop rond en laag, maar juist dat je hem goed vanachter activeerd, zodat hij/zij goed door de rug gaat lopen. Gelijk daarmee mag je paardje zakken vanvoor. Let erop dat hij zijn hals goed naar voren wilt schuiven, maar wel rond wilt blijven. Het neusje mag best voor de loodlijn, maar dan moet hij wel die ronding in zijn hals houden, zonder dat hij/zij kort in de hals wordt. Ik zou hem/haar in de lage/ronde lijn lekker los laten worden en veel overgangen rijden, dus weg-terug en dan ook echt weg=weg. Daarmee mag hij/zij niet op de voorhand kukelen, maar hij/zij moet zijn achterbeentjes er netjes onder blijven plaatsen Ja. Je voelt dan denk ik dat je paardje heel zijn lijf gaat gebruiken en veel meer lengte in zijn passen krijgt. Blijf niet te hard rijden!
Daarna zou ik hem oppakken (richting wedstrijdhouding), maar er goed op letten dat hij die ronding in zijn hals blijft en de lossigheid door zijn lijf blijft houden. Ik denk dat dat het moeilijkste is, of niet?

@Appelflapje
Heb je nog een standfoto?

Zo aan de hand van deze foto's valt me vooral op dat je paardje iig makkelijk met zijn hoofd op de grond loopt Haha!. Ook lijkt het erop dat Feline wat gemakkelijk op de voorhand valt. Met rijden moet je erop letten dat je niet te hard wilt rijden en hem goed van achter blijft activeren. Op het moment dat je Feline van achter wat meer kan activeren en van voor wat kan tegen houden, dan denk ik dat ze van voor (met haar hals) wat meer omhoog kan komen. Op dat moment krijgen haar achterbenen weer wat meer ruimte en kunnen ze ondertreden en tot dragen komen. Ze zal daardoor minder snel op de voorhand kukelen. Let wel: niet te hard, maar wel veel schakelen zonder dat ze gaat duiken en/of gaat rennen.

Nogmaals: een standfoto zal veel schelen!

@Senzafine
Waar staan jouw foto's? (stuur maar even een PM)

@Julie_x
Van jou zou ik ook graag wat duidelijker foto's willen. Vooral de stand foto's goed van de zijkant Ja

Wat me zo al opvalt is dat de pony niet zo heel veel bespiering heeft (of ik zit er naast Haha!) Vooral vlak voor haar schoft (in de hals zeg maar) mis ik een hoop bespiering. Ik denk dat deze pony niet gemakkelijk in de oprichting te rijden is en makkelijk duikt. Waar je dus erg in moet hebben is dat je je pony niet teveel laag rijd. Eerst de achterhand eronder en dan pas laag. Ook haar achterhand is denk ik een puntje van aandacht. Ze moet actief van achter, maar ze mag niet gaan rennen. Gaat ze rennen dan valt ze makkelijk op de voorhand.

Als je duidelijkere standfoto's heb kan ik je meer vertellen Ja

Niet te hard lachen als ik het heel fout heb Bloos

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:21

Oh. Ik sta op de wachtlijst zie ik.... Nou dan heb ik nog wel even geduld hoor! Ik wist niet dat jij het er zo druk mee had Zap!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:44

Zap en Malenka: waar zijn jullie verder gegaan met beoordelen?
Mijn paard staat halverwege pagina 15.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:08

sjorsie schreef:
zap schreef:
@sjorsie
Ik vind het toch wat lastigere foto's (de eerste 2 doen het al niet bij mij) en ik kan er eigenlijk niet zoveel uit opmaken mede vanwege de zon en de andere zijn vanuit zo'n hoek dat ik alleen maar de voorkant zie Ja
Wellicht kan je zorgen voor nieuwere foto's?

Ik ga morgen even kijken of ik betere foto's kan maken van hem.

Afbeelding
standfoto lukte niet echt dit zijn de andere foto's

http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... _A0397.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... 27/u24.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... _A0392.jpg

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:27

Dankje Zap! Ja
Het klopt idd, ze valt heel snel op de voorhand en is heel goed in halsstrekken. Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:29

@ Zap,
Eerst en vooral, het is een hij Knipoog
Dan ga ik even in op je commentaar. De bespiering valt denk ik wel mee, persoonlijk vind ik dat hij een lekker ronde kont heeft en een mooi halsje. Over dat te diep duiken, ben ik het dan wel weer helemaal met je eens! Daar heb je echt helemaal gelijk in, al gaat het wel steeds beter. Actief vanachter, dat heeft zo zijn periodes.
De ene dag loopt hij lekker met z'n achterhand er mooi onder, de volgende dag sleept zijn achterbeentjes er wat achteraan en is hij nonchalant en wegloperig.
Zijn wel foto's van in januari, in mijn profiel staan ook wat rijfoto's (die waarop hij wit is, zijn het meest recent). Misschien kan je je daarop baseren voor nog wat meer uitleg?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:30

Zap, ik heb trouwens ook een topic geopend vandaag waarin precies naar voren komt wat jij beschrijft. Nagelbijten / Gniffelen Moet je maar eventjes op HAW kijken. Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:15

He wat gek dat mijn foto's het niet doen, ik zal er eens naar gaan kijken! Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:20

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:36

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:42

die van mij is al een tijd terug geplaatst iemand die hem nog wil / kan doen? aangezien de nieuwere meteen gedaan worden Tong uitsteken

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:01

zap schreef:
@Blondie
Over de jouwe ben ik nog even aan het nadenken Tong uitsteken. Heb je misschien nog een foto in beweging van de zijkant Lachen dat zou heel veel helpen Ja

Bij deze nog wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:00

zap schreef:
@yvetjes
Klopt het dat jouw paardje wat gemakkelijk kort in de hals wordt en het lieft bovenin loopt? Dan weet je gelijk al waar ik naar toe wil Haha!. Langer in de hals en lager en daarmee goed over de rug. Omdat volgens mij je paardje gemakkelijk bovenin loopt is het van belang dat je hem ook lekker wat lager en wat ronder kan rijden. Ik zou die van jou dus goed los rijden over de rug. Dat betekend niet alleen kop rond en laag, maar juist dat je hem goed vanachter activeerd, zodat hij/zij goed door de rug gaat lopen. Gelijk daarmee mag je paardje zakken vanvoor. Let erop dat hij zijn hals goed naar voren wilt schuiven, maar wel rond wilt blijven. Het neusje mag best voor de loodlijn, maar dan moet hij wel die ronding in zijn hals houden, zonder dat hij/zij kort in de hals wordt. Ik zou hem/haar in de lage/ronde lijn lekker los laten worden en veel overgangen rijden, dus weg-terug en dan ook echt weg=weg. Daarmee mag hij/zij niet op de voorhand kukelen, maar hij/zij moet zijn achterbeentjes er netjes onder blijven plaatsen Ja. Je voelt dan denk ik dat je paardje heel zijn lijf gaat gebruiken en veel meer lengte in zijn passen krijgt. Blijf niet te hard rijden!
Daarna zou ik hem oppakken (richting wedstrijdhouding), maar er goed op letten dat hij die ronding in zijn hals blijft en de lossigheid door zijn lijf blijft houden. Ik denk dat dat het moeilijkste is, of niet?
[/b]

Nou knap! Klopt dat ze in het verleden wel erg die neiging had. Bij mijn vorige instructie moest ik haar LDR te rijden en dat resulteerde in te diep en erg "terug". Rij nu veel meer voorwaarts en zal extra aandacht geven aan (schijn)overgangen waar weg ook WEG is Knipoog. Gelukkig wil ze wel steeds fijner blijven lopen met meer lossigheid maar zal je tips zeker meenemen in de training! TNX! Heb je nog een goede tip voor haar lange rug? Die zou meer mogen "bollen".

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:31

die van mij staat op mag. 16 zou iemand er een blik op kunnen werpen Bloos Vork