je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:13

Maar waar ging dit topic nou eigenlijk over???

Over een paard met antropomorfistische neigingen die liever zichzelf in het zweet werkt met een stang en trens in zijn mond en een ruiter op zijn rug, dan dat hij over de steppe rent met zijn kudde naast zich en het wuivende gras onder zich...

Als paarden wedstrijden zouden willen rijden en winnen, zouden ze die zelf allang hebben georganiseerd. En dat doen ze dan ook; maar niet met bovenstaande optuiging, maar gewoon zoals paarden dat doen. Heb ik laatst nog een leuk filmpje van gezien, over een veulen dat opgroeid om later een leider te worden. Zeer aangrijpende film, waar je ook veel van kan leren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:19

e_horse schreef:
Maar waar ging dit topic nou eigenlijk over???

Over een paard met antropomorfistische neigingen die liever zichzelf in het zweet werkt met een stang en trens in zijn mond en een ruiter op zijn rug, dan dat hij over de steppe rent met zijn kudde naast zich en het wuivende gras onder zich...

Als paarden wedstrijden zouden willen rijden en winnen, zouden ze die zelf allang hebben georganiseerd. En dat doen ze dan ook; maar niet met bovenstaande optuiging, maar gewoon zoals paarden dat doen. Heb ik laatst nog een leuk filmpje van gezien, over een veulen dat opgroeid om later een leider te worden. Zeer aangrijpende film, waar je ook veel van kan leren.

Jij rijdt niet neem ik aan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:20

ik heb liever dat je nog even doorgaat met het weerleggen van de argumenten van Kiwiko Lachen Lachen

Ik heb met olympiade paarden gewerkt... Is een soort paard dat "men" zich niet voor kan stellen. Geeft niks als je nog nooit zo een paard tegen ben gekomen....... want eerlijk is braaf, zoveel paarden met prestatiedrang, aandachtsgeil, en winnaarsmentaliteit heb je nou eenmaal niet.

Maar ik ken ze wel, ik ken paarden die diep, diep ongelukkig werden toen ze eenmaal uit de sport gingen........ en hele dagen op het land stonden.

Je moet niet vergeten dat die dieren als veulen al op de veulenkeuring komen, als jaarling op de jaarlingkeuring komen, enz....... aanlegtesten verrichten, een pavo lopen.

Ik heb het niet over een htk paard Lachen Lachen of een paard wat gewoon even Z2 loopt Lachen Lachen ik heb het over winnaars, de johan cruijfjes onder de paarden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:23

Het probleem van sportpaarden is vaak, dat ze al zo'n onnatuurlijk leven achter de rug hebben, dat ze amper meer weten wat ze met een kudde aanmoeten.

Wij hebben hier zo'n ex springpaard staan dat nooit volkomen normaal zal reageren op andere paarden.

En Kiwiko wat betreft jouw kennis en kunde, sluit ik me aan bij Joviban...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:27

had ook niet anders verwacht Arabesk Lachen Lachen Lachen

maargoed wat je niet weet, kan je ook geen mening over hebben....... toch Lachen Lachen

een ex springpaard............ hmzzz als het het type paard is wat ik bedoel, dan moet ik hem kennen Lachen welke is het???? of wat het gewoon zo een Z paard???

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:47

Citaat:
Ik heb met olympiade paarden gewerkt... Is een soort paard dat "men" zich niet voor kan stellen. Geeft niks als je nog nooit zo een paard tegen ben gekomen....... want eerlijk is braaf, zoveel paarden met prestatiedrang, aandachtsgeil, en winnaarsmentaliteit heb je nou eenmaal niet.

haha sorry moet hier een beetje om lachen, alsof een talentvol paard geboren en plotseling besluit " ik ben geen paard, nee ik ben een olypiade paard en ik denk totaal anders dan alle andere paarden want ik ben veel beter". Zo werkt het gewoon niet, paarden worden geboren, komen in grote opfokstallen en groeien daar op samen met de "normale" paarden. Denk je dat die paarden werkelijk door hebben over wat voor talent ze beschikken? Nee, dat zijn gewone paarden, die lekker ravotten met hun vriendjes en geen idee hebben wat de toekomst voor hun in petto heeft. Tot hun 3de levens jaar zijn het volledig normale paarden, om de zoveel tijd lopen er wat mensen langs en zeggen "goh dat is een beste" maar dat heeft het paard zelf niet door. Want de talenten die een ppaard voor ons mensen beschikt is voor een paard zelf misschien wel helemaal niet voordelig. Wie weet voelt hij zich wel minder in de kudde omdat hij zulke lange poten heeft, je weet het niet.

Pas als het paard werkelijk aan het werk moet komen zijn talenten naar boven, maar de persoonlijkheid van het paard is dan al gekweekt. En helaas, een paard met een normale jeugd wordt gewoon een normaal paard. Een paar dat denkt als een paard, die de zelfde behoeftes heeft als alle andere paarden. KiWiKo wat jij wilt is een paard dat denkt als een mens, maar paarden zijn paarden en zullen altijd paarden blijven. En paarden denken niet eenmaal niet in "ik" en eigenbelang, paarden zijn er voor gemaakt te functioneren in grote kuddes. Het gaat om "wij" en een leider handelt in belang van de kudde, en niet om zijn eigen belang. Je kunt een paard zo gek krijgen als je zelf wilt, maar die dingen die jij beweert dat een toppaard ziet acht ik onmogelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:48

wat je niet kent weet je niet Lachen Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:50

Is dat nou veel anders dan het gemiddelde kleuterschoolgroepje dan?
Spelen ook gezellig op het schoolplein, maar pas jaren later komen de ware talenten aan het licht.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:54

KiWiKo schreef:
wat je niet kent weet je niet Lachen Lachen

Ben trouwens wel benieuwd welk olympiade paard jij mee gewerkt hebt?

Citaat:
Is dat nou veel anders dan het gemiddelde kleuterschoolgroepje dan?
Spelen ook gezellig op het schoolplein, maar pas jaren later komen de ware talenten aan het licht.

alles is anders, kinderen zijn mensen, veulens zijn paarden. Je kunt proberen dat te vergelijken maar mensen en paarden zijn simpel weg niet te vergelijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:55

Wat zullen de 'Cruyfjes' in het wild dan een ongelukkig leven leiden. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:56

ik heb geruime tijd bij Nadine Capellmann gewerkt........ je weet wel die Duitse???

de cruijfjes met de ambitie, en de wil zonder dat dit opgepakt wordt zeker wel Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:03

moet ik het goed lezen dan zeggen jullie dus dat een paard geen eigen mentaliteit heeft, geen eigen karakter, geen eigen drive......... dus dat het een hersenloos wezen is zonder een eigen ik...........

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:05

Zijn die van mij uitzondering zeker, want die weten heel goed dat ze een 'eigen IK' hebben Haha! Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:10

Waar lees je dat? Elk paard heeft een eigen karakter, een eigen wil en is absoluut niet hersenloos. Het enige is dat ze niet zo egoïstisch zijn als de mens van tegenwoordig. Het egoisme van de mens is gekomen met de ontwikkeling daarvan en is geen één ander dier eigen. Paarden zijn gemaakt om te overleven, en ze overleven het beste door de gehele kudde in leven te houden, dus niet egoistisch zijn maar met elkaar delen en zorgen dat iedereen voldoende krijgt. Zou een paard het zelfde denken als een mens dan zouden slechts de allersterkste overleven, de kudde zou uit elkaar vallen en de paarden zouden door roofdieren worden opgepeuzeld.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:12

Visconti schreef:
Citaat:

haha sorry moet hier een beetje om lachen, alsof een talentvol paard geboren en plotseling besluit " ik ben geen paard, nee ik ben een olypiade paard en ik denk totaal anders dan alle andere paarden want ik ben veel beter". Zo werkt het gewoon niet, paarden worden geboren, komen in grote opfokstallen en groeien daar op samen met de "normale" paarden. Denk je dat die paarden werkelijk door hebben over wat voor talent ze beschikken? Nee, dat zijn gewone paarden, die lekker ravotten met hun vriendjes en geen idee hebben wat de toekomst voor hun in petto heeft. Tot hun 3de levens jaar zijn het volledig normale paarden, om de zoveel tijd lopen er wat mensen langs en zeggen "goh dat is een beste" maar dat heeft het paard zelf niet door. Want de talenten die een ppaard voor ons mensen beschikt is voor een paard zelf misschien wel helemaal niet voordelig. Wie weet voelt hij zich wel minder in de kudde omdat hij zulke lange poten heeft, je weet het niet.

Pas als het paard werkelijk aan het werk moet komen zijn talenten naar boven, maar de persoonlijkheid van het paard is dan al gekweekt. En helaas, een paard met een normale jeugd wordt gewoon een normaal paard. Een paar dat denkt als een paard, die de zelfde behoeftes heeft als alle andere paarden. KiWiKo wat jij wilt is een paard dat denkt als een mens, maar paarden zijn paarden en zullen altijd paarden blijven. En paarden denken niet eenmaal niet in "ik" en eigenbelang, paarden zijn er voor gemaakt te functioneren in grote kuddes. Het gaat om "wij" en een leider handelt in belang van de kudde, en niet om zijn eigen belang. Je kunt een paard zo gek krijgen als je zelf wilt, maar die dingen die jij beweert dat een toppaard ziet acht ik onmogelijk.

Hier sluit ik me totaal bij aan!

En ja, tuurlijk zijn paarden allemaal verschillend, hebben een eigen karakter. Maar paarden zijn paarden en hun behoeftes zijn wel degelijk hetzelfde. (Overleven, eten, tot een kudde behoren.)
Sorry maar ik vind het ronduit belachelijk en lachwekkend dat een paard zijn paardenleven op zou willen geven om met Anky naar de top te komen. Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:15

Ik kan het ook merken met mijn paardje otura.
Eerst wat wedstrijdjes, toen baasje ziek, dus minder werken en heul veel vrij.
Toch maar veulentje gefokt, was ook niet echt haar ding, ookal deed ze het goed. Nu staat ze weer in de sport en je ziet haar wéér gelukkig zijn. Ze wil de trailer al op voordat hij open is en komt vol trots weer thuis na de wedstrijd. Thuis kan ze soms wat kijkerig en zeikerig zijn, maar op wedstrijd is ze er voor je.
Proefje kun je 1 x oefenen en ze weet 'm al....
Dit paard is echt gelukkig in de sport.
Dit paard is dan nog niet eens een toppaard zoals die van anky, maar wel de juiste mentaliteit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:23

KiWiKo, ik heb me verder niet zo bemoeid met dit topic op een paar postjes na, maar ik geloof zeker dat een paard een individu is met een geheel eigen karakter. Elk paard wat ik in mijn leven heb leren kennen (en dat zijn er best veel Knipoog ) was en is zijn eigen ik. De een was/is wat meer zichzelf dan de ander. Helaas heb ik ook heel veel afgestompte paarden gezien, die hun eigen ik allang kwijt geraakt waren door de arrogante dominantie van de mens. Iets waar ik heel verdrietig van kan worden, want wat lopen er een vreselijke mensen rond op deze wereld en zeker in het typische paardenwereldje. Clown

Maar om nou te stellen dat een paard geboren wordt met het idee dat hij/zij alleen maar gelukkig wordt van prestatie/wedstrijden/aandacht, tja, dat gaat mij wat ver. Tuurlijk zijn er paarden die het prima vinden wedstrijden te doen, die graag presteren, maar om nou te stellen dat ze er aan ten onder gaan als dat weg valt? Nee, dat gaat mij wat te ver.....

Mijn eigen paard (oh nee, poownie Haha! ) heeft geen bepaalde interessante bloedlijnen, kan mij ook niet schelen, want ik ruil hem niet om al krijg ik een miljoen toe Tong uitsteken . Hij is wel dol op aandacht en doet ook graag zijn uiterste best naast zijn heerlijke eigenwijsheid en enorme kracht. Hij vindt het geweldig om dagelijks veel aandacht te krijgen of uit het land gehaald te worden om even aan de slag te gaan met mij en ik denk dat er best een hoop in hem zit (de tijd zal het leren). Maar als hij echt helemaal vrij zou zijn, zou hij het rondrennen, spelen, grazen, het sociale contact met andere paarden ook prima vinden. Zo reeel ben ik wel. Ga ik een weekje op vakantie, dan mist hij me heus niet. Hij blijft voor mij een paard en geen mens.

Ik ken ook diverse sportpaarden, maar ik kan toch echt van al die paarden zeggen, dat ze buiten in vrijheid de gelukkigste indruk maken. En geloof me, dan heb ik het ook over paarden waar de energie van afspat, hoor.

Ik geloof gewoon niet het opdringen van menselijke gedachtengangen naar paarden toe.
Misschien heb ik dan zogenaamd nog nooit zo'n paard ontmoet en als dat al zo zou zijn, dan blijkt dat die paarden een hoge uitzondering zijn. Ik ken iets teveel mensen die roepen dat hun paard wedstrijden e.d. zo geweldig leuk vinden, terwijl als ik ze dan zie rijden, ik een hele andere indruk krijg van het dier. Maar ja, wie ben ik blijkbaar? Knipoog Haha!

Maar ik zal morgen (ik ben vandaag al bij mijn paard geweest Lachen ) eens aan mijn paard vragen wat 'ie later wil worden. Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:28

LDRD schreef:
Jij rijdt niet neem ik aan?

Volgens mij is dit topic niet voor dit soort discussies geopend..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:42

Er wordt hier toe gegeven dat een paard een eigen karakter kan hebben, er zijn dus ook paarden die graag in de spotlights willen staan. Of bestaat zo'n karakter dan weer niet?
Wie zegt dat een paard alleen in een kudde gelukkig is? Paarden zijn nu eenmaal niet meer zoals vroeger. Ze worden doorgefokt. Je hebt warmbloeden die gewoon NIET als jaarling in een kudde hebben geleeft, en hun hele leven al vertroeteld worden. Zet jij een paard dat zn leven lang vertroeteld is geweest, dekentjes, ijzertjes, volop aandacht (of dit nou menselijk is, of tegen de wil van het paard even buiten discussie gelaten) zomaar even in zn blootje in de kudde? En wordt hij daar dan gelukkig van? Hij zal niet eens weten wat hij er mee aan moet. Maar ja, zijn baasje weet dat dit is wat hij wil. Vrij zijn en in een kudde zijn.
Er zijn paarden die dit vast prettig vinden, maar er zijn zat paarden die je er geen plezier mee doet!
En als Salinero het zo slecht had gehad bij Anky, dan stopte hij echt wel eens met zn best doen. En zij zal ook best wel doorhebben als hij dit aangeeft.

Ik heb dan geen Olympisch paard, maar zelfs mijn Huis-tuin-keuken-paard wil niet lang buiten staan of vrij hebben. Die raakt compleet in paniek.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:51

Ja, maar jij hebt het nu over paarden die gehersenspoeld zijn door de mens. Paarden die geen paard zijn.

Kiwiko heeft het over paarden die geboren worden en de westrijdring inwillen.

Twiggy2008

double schreef:
Wie zegt dat een paard alleen in een kudde gelukkig is? Paarden zijn nu eenmaal niet meer zoals vroeger. Ze worden doorgefokt. Je hebt warmbloeden die gewoon NIET als jaarling in een kudde hebben geleeft, en hun hele leven al vertroeteld worden. Zet jij een paard dat zn leven lang vertroeteld is geweest, dekentjes, ijzertjes, volop aandacht (of dit nou menselijk is, of tegen de wil van het paard even buiten discussie gelaten) zomaar even in zn blootje in de kudde? En wordt hij daar dan gelukkig van? Hij zal niet eens weten wat hij er mee aan moet. Maar ja, zijn baasje weet dat dit is wat hij wil. Vrij zijn en in een kudde zijn.

Daarom had ik het over 'afgestompte' paarden, die zichzelf compleet kwijt zijn door toedoen van de mens. En ik wil niemand tegen het hoofd stoten, hoor, maar ik moet toch even kwijt dat ik dat dus iets vreselijks vind. Je kunt dan roepen dat zo'n dier zo'n sterk karakter heeft, maar eigenlijk is het misschien wel net andersom? Clown
Het sterke karakter heeft plaats gemaakt voor iets anders: Een troetelpaard wat wil presteren.
Nou, geef mij dat oerpaard maar... Haha!
Maar ja, da's mijn mening. Knipoog

Inge_

Ik ga met Nadya & Visconti mee.

KiWiKo, van wie neem jij wel informatie aan? Ik lees hier allemaal posts van jou dat jij altijd verder wilt leren maar ik heb het idee dat jij je nogal afsluit, jij zet je vooroordelen niet opzij vind ik..
Van mij zul je wel helemaal niks aannemen want ik ben pas 17 en heb met een stuk minder paarden gewerkt dan jij..

Ik kan me voorstellen dat sommige paarden het jammer vinden als ze uit de top gehaald worden en op een weilandje worden neergezet, maar dat is een kwestie van wennen, denk ik. Ze zullen daar echt niet jaren depressief om blijven.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:54

KiWiKo schreef:
Je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard, je hebt de guts, je hebt het lijf, je hebt de beweging, je hebt het karakter......... Je WIL winnen, altijd, je wil er staan...... je wil er zijn, en dat drijft je tot het uiterste samen met je ruiter.

Je hebt een goed huis, je wordt goed verzorgd (okee niet op de steppe, waar je oorspronkelijk hoort.... maar dit is toch wel jouw wereldje) Zo af en toe is de training zwaar, gruwelijk zwaar...... vraagt je ruiter jou in alle onmogelijke houdingen, maar je merkt dat je steeds leniger wordt, steeds meer kracht krijgt. En damn, je gaat nog winnen ook!!!.... Sta je daar in het middelpunt van de belangstelling.......... tandjes, tandjes... je kneist het toch maar.

Gut wat is iedereen trots op je, en jij op jezelf!!!

Je bent scherp, heul scherp op alles in je omgeving, op gevoelens, stemmingen, geluid alles....... want dat is immers wat je bent, een sensibel paard, een paard gemaakt voor de top. Dat draag je ook uit, dat laat je ook zien, want dat BEN je.

Is zo een paard nou zielug omdat hij bij een Coby of Anky terecht komt? Of leeft het dier het leven wat bij hem past?

Jeetje, wat klink jij gefrustreerd...

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:03

Nadya schreef:
Daarom had ik het over 'afgestompte' paarden, die zichzelf compleet kwijt zijn door toedoen van de mens. En ik wil niemand tegen het hoofd stoten, hoor, maar ik moet toch even kwijt dat ik dat dus iets vreselijks vind. Je kunt dan roepen dat zo'n dier zo'n sterk karakter heeft, maar eigenlijk is het misschien wel net andersom? Clown
Het sterke karakter heeft plaats gemaakt voor iets anders: Een troetelpaard wat wil presteren.
Nou, geef mij dat oerpaard maar... Haha!
Maar ja, da's mijn mening. Knipoog

Nou ja en geef mij maar liever gewoon mijn 'troetelpaard' (die overigens nog gewoon paard is met haar eigen STERKE karakter). Ieder zijn eigen ding lijkt me dan.
Als jouw oerpaard gelukkig is als oerpaard, is dat het belangrijkste.
Iedereen weet wel wat goed voor zijn of haar paard is. Denk dat Anky Salinero beter kent, dan wij. Dus dat zij ook best weet hoe ze met hem om moet gaan. Maar goed, daar ging de discussie eigenlijk ook niet om.. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:05

Is de veronderstelling dat Kiwiko hier de meesten in dit topic nog een hoop kan leren dan zó merkwaardig? Misschien moeten meer mensen eens wat van háár aannemen ipv achter Monty, Parelli enz enz aan te lopen? Is een stuk dichterbij en kost een stuk minder Tong uitsteken .
Kiwiko leert wel weer op haar eigen niveau Knipoog .