Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:15

udine5 schreef:
Mijn mening is: gelijk beschermen die pezen.
Je kunt beter voorkomen dan genezen....

Ik rij mijn jonge paardje in zonder bescherming. Goh, wat erg van me, zeg...... Clown
Hij loopt 24/7 op het land en doet daar veel gekker dan als ik op hem rij, hoor. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:24

runningkawa schreef:
Er is ook geen nadelig effect van peesbeschermers.
Anders liep er geen 1 springpaard meer rond Pling

vandaar voor mij precies dezelfde vergelijking als een cap Lachen
Niet persé waar, aangezien temperaturen toch behoorlijk oplopen binnen de beschermers bij inspanning (zie eerder gerefereerd Bit artikel).
Hierbij komen de temperaturen zo hoog, dat bepaalde eiwitten zouden kunnen denatureren. Dit zou de pezen dus kunnen verzwakken, wat weer eerder zou kunnen leiden tot peesblessures door overbelasting.
Dus, dan zouden beschermers meer kans geven op overbelasting van de pees. Genoeg ex-springpaarden met dat soort blessures volgens mij...

Worden die cijfers toch interessant, als ze er zijn Knipoog

Een cap moet je na een val vervangen, omdat ie dan beschadigd kan zijn en dus niet meer goed werkt. Doe je dat met peesbeschermers net zo? Vind je hier vaak een deuk of zo in, waardoor je denkt "nou, goed dat ie 'm om had!"? Vervang je ze standaard na een rare sprong-actie (beschadiging hoef je namelijk -net als bij een cap- niet altijd te zien)?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:26

Nadya schreef:
Ik rij mijn jonge paardje in zonder bescherming. Goh, wat erg van me, zeg...... Clown
Hij loopt 24/7 op het land en doet daar veel gekker dan als ik op hem rij, hoor. Knipoog
Haha!
Same here Bloos .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:28

dat hetartikel van bit nergens op sloeg is al genoeg aangehaald...daarvoor moet je namelijk de binnen temperatuur meten...jij wordt met een jas aan van binnen ook geen 50 graden Lachen (en ook naakt geboren dus ook geen jas nodig :p Lachen
Een lichaam is wat slimmer gelukkig Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:32

runningkawa schreef:
dat hetartikel van bit nergens op sloeg is al genoeg aangehaald...daarvoor moet je namelijk de binnen temperatuur meten...jij wordt met een jas aan van binnen ook geen 50 graden Lachen (en ook naakt geboren dus ook geen jas nodig :p Lachen
Een lichaam is wat slimmer gelukkig Lachen
Het Bit-artikel was interessant genoeg voor verder onderzoek Ja .
Jouw vergelijkingen, die slaan nergens op: een dun peesje in plastic verpakt, of een heel lichaam in een ademende jas, dat valt niet te vergelijken .

Verder zijn mensen rare wezens van de evolutie, die enkel weten te overleven, doordat ze kunstmatig het klimaat kunnen beïnvloeden met verwarming en kleding etc. Meeste dieren hebben en ingebouwde jas, en geen extra jas nodig - al moeten wij daar dan ook vaak nog dekentjes enzo overheen gooien Rolleyes (maar da's een andere discussie Haha! ).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:39

Ik vind het artikel in de Bit ook niet achterhaald. Als de buitentemperatuur al zo hoog is, dan ga ik me zorgen maken over de binnentemperatuur, want die kan alleen maar hoger zijn onder een onademende bescherming. Zeker met de wrijving in de beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:43

En ik vind dat jou "feiten" nergens op slaan Tong uitsteken

Ademende jas, nooit een klef regenpak aangehad?
Waar je natter in werd van binnen dan van buiten als je naar school fietste tegen de wind in dus hard moest trappen? Haha!
En had je toen 50 graden lichaamstemperatuur? Lachen

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:45

Als je ernstig gaat zweten met het regenpak dan doe je hem open, een paard kan niet eens zeggen dat het wel erg warm is, laat staan ze af doen.

Toen ik nog peesjes voor de 'sier' droeg en deed ze af, was het helemaal warm en bezweet daar...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:49

jeutje, das het onder het zadel ook Lachen Lachen Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:12

runningkawa schreef:
dat hetartikel van bit nergens op sloeg is al genoeg aangehaald...daarvoor moet je namelijk de binnen temperatuur meten...
Onder een beschermer wordt het warm door de warmte die komt UIT DE PEES - niet door warmte geproduceerd door de beschermer (die produceert namelijk niets).
Het feit, dat men buiten de pees zulke hoge temperaturen meet betekent dus, dat ìn de pees de temperatuur gelijk of zelfs hoger zal zijn Slim .

Pezen zijn slecht doorbloed, waardoor warmte slecht wordt afgevoerd (bloed-stroom kan anders voor wat koeling verzorgen). De warmte raakt ie kwijt aan de buitenwereld - pezen zijn niet voor niets niet "goed beschermd van de buitenwereld" door een lekkere dikke laag vet (of ander bufferend weefsel). Dat is niet voor niets zo - het maakt de pees kwetsbaarder, maar blijkbaar weegt dat op tegen het alternatief Pling .

runningkawa schreef:
Ademende jas, nooit een klef regenpak aangehad?
Waar je natter in werd van binnen dan van buiten als je naar school fietste tegen de wind in dus hard moest trappen? Haha!
En had je toen 50 graden lichaamstemperatuur? Lachen
Ja, en dan doe je 'm open, je blíjft er -als het even kan- niet in werken - dan loop je inderdaad kans op oververhitting Ja .
En dan is zo'n regenjas stukken dunner dan een beenbeschermer Ja !
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 06-01-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:18

KiWiKo schreef:
jeutje, das het onder het zadel ook Lachen Lachen Lachen

Verschil is dat onder het zadel spierweefsel zit wat beter tegen hitte bestand is en bovendien beter doorbloed dan peesweefsel. Knipoog

Het onderzoek van Bit was oud nieuws, eerder zijn er al grootschaligere academische onderzoeken geweest (links staan ergens in dit topic) die hetzelfde uitwijzen. De kerntemperatuur in de pees wordt te hoog onder beschermers en peesweefsel kan slecht tegen hoge temperaturen.

Wat je zegt over die warme jassen. Ieder jaar belanden er baby's in ziekenhuizen omdat ze zo wat letterlijk gesmoord worden in warme jasjes en dekens. Ook een mensenlichaam kan oververhit raken van te warme kleding Knipoog

Het probleem met peesblessures is dat er vaak geen directe oorzaak is aan te wijzen. Veel paarden die met beschermers worden gereden krijgen toch een peesblessure....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:20

Was een geintje Fransje Lachen Lachen

Je kan ook een peesblessure krijgen door overbelasting Lachen en daar helpt echt geen peeskap tegen Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:21

fransje23 schreef:
Het probleem met peesblessures is dat er vaak geen directe oorzaak is aan te wijzen. Veel paarden die met beschermers worden gereden krijgen toch een peesblessure....
Dus dit:
QQQQ schreef:
Hierbij komen de temperaturen zo hoog, dat bepaalde eiwitten zouden kunnen denatureren. Dit zou de pezen dus kunnen verzwakken, wat weer eerder zou kunnen leiden tot peesblessures door overbelasting.
Zou een oorzaak kunnen zijn?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:24

QQQQ schreef:
Nadya schreef:
Haha!
Same here Bloos .

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat hier en daar zo overdreven gereageerd wordt in dit topic Knipoog . Alsof je je jonge paard weet ik veel wat aan doet, als je niet met peesjes e.d. rijdt. Haha, kom op, zeg...... Die mensen moeten eens zien hoe 'ie op het land doet. Hoe denken zij daar dan wel niet over?
Nee hoor, ik geloof niet dat ik mijn paard levensgevaarlijke toeren uit laat halen, omdat ik toevallig geen peesjes gebruik. Maar blijkbaar zijn er mensen die daar anders over denken. Nou ja, ze doen maar. Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:34

KiWiKo schreef:
Was een geintje Fransje Lachen Lachen

Je kan ook een peesblessure krijgen door overbelasting Lachen en daar helpt echt geen peeskap tegen Lachen

Oke Haha!

Heb ik ook al eerder genoemd die overbelasting daar helpt zeker geen peeskap tegen. Een peeskap beschermt alleen tegen hard inslaande hoeven (of iets anders). Ik denk dat overbelasting i.c.m. oververhitting bijna funest. Bij een overbelaste, oververhitte pees kan een misstapje al een flinke peesblessure betekenen. Krijgt dat misstapje de schuld terwijl het proces al veel langer aan de gang was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:59

Dus met stortregen en de wind van voren doen jullie de jas open en broek uit als je het warm krijgt? Lachen
Weet ik wat vroegah verkeerd deed, want dat deed ik dus niet Tong uitsteken

En natuurlijk komt de warmte van binnenuit, als jij zweet komt het ook niet van buiten Lachen
Maar dat wil niet zeggen dat je op die plekken van binnen 50 graden wordt ofzo Lachen

Warme zweetvoeten in een schoen sterven ook niet half af van binnen Lachen

En kennen jullie zoveel paarden met peesblessures?
Ik maar een paar...toevallig bij dezelfde ruiter...en als je die ziet rijden weet je dat je het woord toevallig wel weg kunt laten Lachen
Verder ken ik er eigenlijk geen, maar de meeste ruiters die ik ken rijden altijd met peesbeschermers Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:37

runningkawa schreef:
Dus met stortregen en de wind van voren doen jullie de jas open en broek uit als je het warm krijgt? Lachen
Weet ik wat vroegah verkeerd deed, want dat deed ik dus niet Tong uitsteken:)

Deed ik vroeger (en nog steeds ook niet). Wat ik wel deed/ doe is een minder dikke jas onder mijn regenjas omdat regenkleding slecht ademd en ik niet helemaal nat wil worden van het zweet. Maar hoeveel mensen ken jij die gaan sporten (hardlopen etc.) in een regenpak? Een te erge verhoging van de lichaamstemperatuur (die zowieso stijgt bij beweging) heeft een negatief effect op de prestaties ook uit zelfbescherming van het lichaam Knipoog

runningkawa schreef:
En kennen jullie zoveel paarden met peesblessures?
Ik maar een paar...toevallig bij dezelfde ruiter...en als je die ziet rijden weet je dat je het woord toevallig wel weg kunt laten Lachen
Verder ken ik er eigenlijk geen, maar de meeste ruiters die ik ken rijden altijd met peesbeschermers Lachen

Persoonlijk ken ik momenteel 1 paard met een probleem van de aanhechting van de pees bij de voorknie. Daar doet een peeskap weinig aan. Maar als je zo eens rond kijk en vooral lees zijn er toch heel veel paarden met peesproblemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:44

fransje23 schreef:
Deed ik vroeger (en nog steeds ook niet). Wat ik wel deed/ doe is een minder dikke jas onder mijn regenjas omdat regenkleding slecht ademd en ik niet helemaal nat wil worden van het zweet. Maar hoeveel mensen ken jij die gaan sporten (hardlopen etc.) in een regenpak? Een te erge verhoging van de lichaamstemperatuur (die zowieso stijgt bij beweging) heeft een negatief effect op de prestaties ook uit zelfbescherming van het lichaam Knipoog

Daar hebben ze tegenwoordig technische kleding voor ontworpen. Wind- en waterdicht, goed warmte isolerend en tegelijkertijd kun je je warmte kwijt doordat de kleding ademend is. Ik zweet niet in m'n Anky bovenkleding hoor ook niet tijdens intensieve bezigheden, maar ik krijg het ook geen moment koud, noch word ik nat.

Voor paarden gebruiken ze dat principe ook, alleen moet je dan verder kijken dan je neus lang is en wat dieper in je portemonnee tasten voor goede beenbescherming. Mijn paard zweet niet onder z'n peesbeschermers hoor

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:36

ik heb lelijke blessures zien ontstaan van het niet rijden met bescherming.
Nadat mijn hengst bij het uitstappen langs de weg iets in zijn kroonrand heeft gekregen en vervolgens bijna kapot ging aan een bacteriele hoefgewrichtsontsteking....had ik ze standaard ook nog springschoenen om Bloos

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:54

Aimee schreef:
Voor paarden gebruiken ze dat principe ook, alleen moet je dan verder kijken dan je neus lang is en wat dieper in je portemonnee tasten voor goede beenbescherming. Mijn paard zweet niet onder z'n peesbeschermers hoor
Bescherming waaronder het niet warm wordt zal zeker vele malen beter zijn Ja . Zal mij benieuwen wat voor temperaturen je daaronder kunt meten...
beebie75 schreef:
ik heb lelijke blessures zien ontstaan van het niet rijden met bescherming.
Nadat mijn hengst bij het uitstappen langs de weg iets in zijn kroonrand heeft gekregen en vervolgens bijna kapot ging aan een bacteriele hoefgewrichtsontsteking....had ik ze standaard ook nog springschoenen om Bloos
Ik snap jouw post niet helemaal geloof ik...of toch? Wat ik eruit opmaak:
1- Hengst heeft blessure op plek waar geen peesbeschermer komt, maar springschoenen wel
2- Hengst had springschoenen om toen er iets in z'n kroonrand kwam wat is gaan onsteken

Ben jij nu tegen springschoenen, "omdat deze mogelijk bij jouw hengst iets in de kroonrand heeft 'gewreven'"? Of ben je vóór maximale bescherming, "want zelfs mèt kan het fout gaan, dus zonder is wel héél riskant!"??

Of snap ik jouw post echt verkeerd en had ie toen géén springschoenen om, maar nu altijd peesbeschermers + springschoenen?
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 07-01-08 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:23

Nee, ze gebruikt sindsdien standaard springschoenen Knipoog

Verwondingen in de kroonrand zijn echt heel naar... zodra ik merk dat een paard waarmee ik werk wellicht heel misschien zichzelf verwond aan de kroonrand, gaan er ook springschoenen omheen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:00

Op de raag of je mensen kent die sporten met niet ademende kleding
Ja, mensen die extra willen afvallen omdat ze dan in een bepaalde gewichtklasse vallen. Deze trainen er dan intensief mee.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:39

Aimee schreef:
Verwondingen in de kroonrand zijn echt heel naar... zodra ik merk dat een paard waarmee ik werk wellicht heel misschien zichzelf verwond aan de kroonrand, gaan er ook springschoenen omheen Ja
Ja, dat zijn vuile plekken. Aan springschoenen zitten gelukkig duidelijk veel minder nadelen dan aan peesbeschermers (al doe ik voor dressuur ook liefst zonder).
runningkawa schreef:
Ja, mensen die extra willen afvallen omdat ze dan in een bepaalde gewichtklasse vallen. Deze trainen er dan intensief mee.
Gezond zou ik dit niet noemen. Je valt dan af doordat je erg veel zweet. Waarom zweet je zoveel? Omdat je je warmte niet kwijt kunt en je lichaam probeert dit op te lossen - dit werkt alleen niet, dus gaat het lichaam nóg meer zweet produceren. Funest is het niet voor het lichaam (tot op bepaalde hoogte Knipoog ), maar het lichaam heeft dan gelukkig nog meer mogelijkheden om de warmte kwijt te raken, bijv via de longen.

Vergelijkbaar is het niet want, omdat de pezen slecht doorbloed zijn, kan de warmte niet m.b.v. het bloed via andere wegen (zoals bijv. de longen) worden afgevoerd. Daarbij is een pees (normaal gesproken Knipoog ) heel wat dunner dan een mens, dus is er ook minder "buffer" om hitte te verspreiden. De natuurlijke koeling van de pees komt van luchtkoeling en die wordt door een beschermer gehinderd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:47

Mensen die plastic aantrekken Knipoog om nog meer af te vallen tijdens het sporten, verliezen alleen maar vocht en geen vet. Dat is een sprookje, waar nog veel te veel mensen in geloven.
Vertel mij wat, ik heb jarenlang eetstoornissen gehad en ik was niet eens dik, maar al die fabeltjes ken ik uit mijn hoofd. Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:50

Nadya schreef:
Mensen die plastic aantrekken Knipoog om nog meer af te vallen tijdens het sporten, verliezen alleen maar vocht en geen vet. Dat is een sprookje, waar nog veel te veel mensen in geloven.
Denk dat de mensen waar RK naar refereert dat wel weten - ze willen alleen voorkomen dat ze in een zwaardere klasse moeten uitkomen Knipoog .