duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:50

klomp schreef:
traan_beauty schreef:
Klopt het dat bij Klomp het paard achter de loodlijn loopt?
Of heb ik het nu mis?

hij loopt er inderdaad iets achter..logisch, een fries kropt al snel op en nogmaals; hij is hier net onder het zadel, dan kun je niet teveel verwachten. bovendien gaan we hier net door de bocht in de hoek van de bak. Knipoog

Dat begrijp ik Lachen . Ik moest gewoon even zeker weten of ik dat achter de loodlijn lopen een keer goed kon zien Bloos .
Bedankt dus Haha! ,

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:50

dat heb je dan super gezien!! Haha! Haha!

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:52

Het ziet er netjes uit hoor voor een paard dat 2,5 maand onder het zadel is. En hij gebruikt, volgens mij, al goed zijn rug. Zeer interessante topic!!! Ik heb er al veel van geleerd en je gaat toch anders naar een paard kijken dat wordt bereden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:17

Ik zit eens wat oude rijfoto`s te bekijken, en nu heb ik nog een vraagje over die driehoekjes.
Als het driehoekje bij de achterbenen groter/breder is loopt ie dan beter op de achterhand?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:19

Jannepauli schreef:
MyWishMax schreef:
@ Jannepauli: Nee mijn hoofd naar achter komt niet doordat ik niet in balans zit, maar door een ernstige nek/rug blessure. Lachen Krijg altijd complimentjes voor mijn zit, nek kan niet anders, maar ik zit juist heel stil altijd. Hij loopt toch duidelijk op of zelfs iets vóór de loodlijn?

Hmm... dat had ik dus, zonder iets te weten, kennelijk goed gezien dat er iets met je llijf aan de hand was. Misschien 's Centered Riding gaan proberen? Met de loodlijn bedoelde ik nu niet eens het paard voor, op of achter de loodlijn, maar de loodlijn van jouw lijf ( hoofd > hak).

ja je had het goed gezien Knipoog Sta onder behandeling van fysio, elke week kom ik daar Bloos Gaat al wel steeds beter, maar als ik gespannen ben, dan kan ik niet zitten in galop. Als ik hoofd dan recht houdt, ga ik voor mijn gevoel nog meer stuiteren Lachen
Ben er trouwens wel op aan het letten en het gaat al steeds beter Lachen

Edit: Hier wat stapfoto's

1e. Héle slechte stapfoto. Drukt drug weg, blijft achter achter en ik zit verschrikkelijk (dat was net nadat we met een bloedvaart weg waren gestormt Knipoog)
Afbeelding

2. Iets beter, maar er klopt nog iets neit aan geloof ik, maar wat? (is trouwens wegstappen uit halthouden naar middenstap)
Afbeelding

EDit 2: Dit bedoel ik trouwens dus met pony is onhandig ruim achter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:57

Die tweede vind ik toch wel netjes hoor... en een stap is een viertakt, dan zijn de driehoekjes wel iets lastiger in te tekenen. Zou je bij de tweede foto de foto 1 stap later hebben genomen, dan zie je ruimte van voren, maar dan lijkt ie de achterhand niet mee te nemen...
Snappen jullie een beetje hoe ik bedoel? Is heel lastig uit te leggen namelijk...

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:16

Ja precies, dat bedoel ik. En dat lijkt het net of paard dan de achterhand helemaal niet meeneemt... en dat is niet zo.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:08

Wow, dit is pas een leerzaam topic.
Ik ben hier ook heel druk mee bezig. Ik heb namelijk een paard die van voren erg gemakkelijk "in de houding" gaat lopen. Ik dacht dat we het erg goed deden en kregen elke keer ontzettend hoge punten en veel prijzen. Wel erg lastig dat ik met 300 kg in mijn handen reed en (letterlijk) spierballen aan het kweken was. Mijn instructie zei dat dit normaal was, dat heette nou aanleuning.
Ik heb toen een switch naar een andere instructeur gemaakt, want het leek mij verre van normaal.
Ik ben helemaal opnieuw begonnen en ik ben nu op het punt dat ik haar weer een beetje kan oppakken zonder dat ze meteen weer op de voorhand gaat lopen. Ik heb een heel ontspannen en los paard nu en bijna niks in mijn handen.
Wat wel heel erg vreemd is, is dat ik mijn punten ineens niet meer rijd. Ze loopt namelijk niet meer met de nek erop en met haar voorbenen te zwaaien. Naar mijn idee loopt ze 100x beter, maar blijkbaar is het plaatje anders.
Maar ach, die punten komen vanzelf wel weer als ze meer richting de oprichting komt. Ik heb hier zelf een veel beter gevoel bij en mijn paard ook, dat weet ik zeker.

Kamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:27

Dit onderwerp is zeer interessant,
vind het zelf moeilijk om te zien/voelen of ze wel of niet haar rug goed gebruikt.

Loopt ze volgens jullie hier ontspannen? (foto is van gister)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:36

nina88 schreef:
Wow, dit is pas een leerzaam topic.
Ik ben hier ook heel druk mee bezig. Ik heb namelijk een paard die van voren erg gemakkelijk "in de houding" gaat lopen. Ik dacht dat we het erg goed deden en kregen elke keer ontzettend hoge punten en veel prijzen. Wel erg lastig dat ik met 300 kg in mijn handen reed en (letterlijk) spierballen aan het kweken was. Mijn instructie zei dat dit normaal was, dat heette nou aanleuning.
Ik heb toen een switch naar een andere instructeur gemaakt, want het leek mij verre van normaal.
Ik ben helemaal opnieuw begonnen en ik ben nu op het punt dat ik haar weer een beetje kan oppakken zonder dat ze meteen weer op de voorhand gaat lopen. Ik heb een heel ontspannen en los paard nu en bijna niks in mijn handen.
Wat wel heel erg vreemd is, is dat ik mijn punten ineens niet meer rijd. Ze loopt namelijk niet meer met de nek erop en met haar voorbenen te zwaaien. Naar mijn idee loopt ze 100x beter, maar blijkbaar is het plaatje anders.
Maar ach, die punten komen vanzelf wel weer als ze meer richting de oprichting komt. Ik heb hier zelf een veel beter gevoel bij en mijn paard ook, dat weet ik zeker.

Goed bezig dan... Jury's letten idd op heel andere dingen. Wel jammer, want goed rijden wordt dan niet beloond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:51

MyWishMax schreef:
anneliesdj schreef:
@MyWishMax; Klopt het dat jouw paard iets bokbenig is? Ik vind dat hij op de eerste foto wat gespannen in zijn mond oogt en hij mag nog iets meer sprong hebben, te zien aan de laatste foto, hij heeft wel een onwijs goed achterbeengebruik zeg, ziet er heel goed uit.

Ik heb geen idee wat het is Knipoog

Bokbenigheid is dat het voorbeen niet een rechte lijn naar beneden maakt maar de knie iets naar voren staat. Van opzij zie je dat dus als een knik naar voren in de lijn van schouder naar hoef. Dat denk ik te zien op de foto's namelijk maar kan ook zijn dat hij zijn benen nog niet helemaal op de grond heeft staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:55

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:03

vind dit een goed topic, met duidelijke uitleg! Top gedaan !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:10

@ MyWishMax; het lijkt toch wel mee te vallen zo, maar kijk maar eens bij die galopfoto's, 't viel me zo op.

Er loopt trouwens een paar pagina's terug een Fries heel mooi zijn hals te strekken in galop, ik weet niet meer van wie hij was maar dat vind ik er echt goed uitzien. Voor je zoiets kunt doen moet je een echt ontspannen en goed in balans lopend paard hebben.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:15

anneliesdj schreef:
@ MyWishMax; het lijkt toch wel mee te vallen zo, maar kijk maar eens bij die galopfoto's, 't viel me zo op.

Er loopt trouwens een paar pagina's terug een Fries heel mooi zijn hals te strekken in galop, ik weet niet meer van wie hij was maar dat vind ik er echt goed uitzien. Voor je zoiets kunt doen moet je een echt ontspannen en goed in balans lopend paard hebben.

Dank u!! Haha! Bloos

Kamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:39

Niemand die het eventueel kan wil beoordelen?

Kamilla schreef:
Dit onderwerp is zeer interessant,
vind het zelf moeilijk om te zien/voelen of ze wel of niet haar rug goed gebruikt.

Loopt ze volgens jullie hier ontspannen? (foto is van gister)
Afbeelding

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:18

@ Kamilla:
Volgens mij loopt ze hier hardstikke goed. Ik kan het mis hebben, ik vind het altijd moeilijk om dat van een foto te beoordelen. Maar ze heeft de spieren in haar buik goed aangespannen en de achterhand is er goed onder.
Als je kijkt naar haar rug zie je dat die mooi "opbolt" (is dat überhaupt een woord haha?).
Je zou nog iets meer richting de oprichting kunnen rijden, maar dat komt vanzelf. Je bent in ieder geval op de goede weg!

@ de rest:
Ik zag de foto van die fries staan een paar pagina's terug, die aan het halsstrekken in galop is. Ik vond de foto zo mooi, dus ik dacht: dat ga ik ook eens proberen.
Mijn paard volgde goed de hand, maar zodra ze met haar neus echt bij de grond kwam, werd de galop onregelmatig en viel ze er bijna uit. Dit tot een paar keer toe.
Als ik mijn been er echt goed bij hield, ging het wel een stuk beter, maar nog steeds onregelmatig. Is dit herkenbaar en heeft iemand hier een verklaring voor?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:29

Tjee jullie hebben lekker lopen banketstaaf. Ik ben van half 10 tot 9 aan het werk op donderdag, dus volgende week even rekening mee houden hoor Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:48

Kamilla en nina88:
Op pag 1 staat een goede uitleg over "de achterhand eronder". Zie de foto met de pijltjes en dan het groene pijltje. Beter kan ik het niet uitleggen Knipoog
Dus nee, dit paard wordt niet goed van achter naar voren gereden.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:09

Die uitleg heb ik ook gelezen haha! Maar nog steeds vind ik het moeilijk om het van een foto te beoordelen. Ik moet het echt live zien Knipoog
Maar waarom niet dan, als ik vragen mag?

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:18

pff alle 19 pagina's gelezen.. wat een geweldig topic! Ben nu al mn rijdfoto's aan het bekijken.. Foto's waarop ik dacht dat ze goed liep blijken nu ineens helemaal niet goed te zijn.. ik blijf dit topic in de gaten houden.. en oefenen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:32

nina88 schreef:
@ de rest:
Ik zag de foto van die fries staan een paar pagina's terug, die aan het halsstrekken in galop is. Ik vond de foto zo mooi, dus ik dacht: dat ga ik ook eens proberen.
Mijn paard volgde goed de hand, maar zodra ze met haar neus echt bij de grond kwam, werd de galop onregelmatig en viel ze er bijna uit. Dit tot een paar keer toe.
Als ik mijn been er echt goed bij hield, ging het wel een stuk beter, maar nog steeds onregelmatig. Is dit herkenbaar en heeft iemand hier een verklaring voor?

Djokke (de fries waar je het over hebt) had dit in het begin ook, is kwestie van rechtrichten en sterk maken in de achterhand en wat schakelwerk. als je dit goed voorelkaar hebt gaat dat eigenlijk vanzelf. als ik aangalloppeer en weerstand bied en daar tegenaan drijf geeft ie na en als ik dan de teugels iets meegeef ontspan ik daarmee, dan bied ik, met de lengte die ik ervoor had gegeven voor ontspanning, weer wat weerstand en drijf daar ook weer tegenaan, hij geeft weer na en ik geef wat ruimte om nog lager te gaan, enz enz enz....steeds meer uitschuiven tot je teugel op is en je licht contact behoud, zodat je informatie vanuit de achterhand ontvangt, je weet dan dat de achterhand goed mee blijft komen. let wel op dat paard zichzelf draagt en dus niet hangt op de teugel.
hopelijk snap je het een beetje. Haha!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:43

Kamilla,
Wat ik zie op jou foto:
de "driehoekjes" zijn niet gelijk, er ligt een "deukje" achter het zadel, en ik vind de afbuiging er ook niet heel super uit zien, maar ik vind het ook heel moeilijk beoordelen vanaf een foto...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:49

WinBinChes schreef:
Tjee jullie hebben lekker lopen banketstaaf. Ik ben van half 10 tot 9 aan het werk op donderdag, dus volgende week even rekening mee houden hoor Haha!

Onze excuses Bloos Maar je blijft wel helpen toch?