fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:12

Maar wat is daar fout aan?
Ik zie een balk niet als fout, maar als een paard dat niet graag springt, wat de reden ook is.
Het wordt een ruiter fout als we dat paard maar elke week dwingen dat parcours in te gaan...

Een paard doet zeker dingen uit zichzelf, maar als de paard daar de kans voor krijgt doet de ruiter wat fout...rij je goed voorkom je dat.
En dan heb ik het niet over een paard dat opzij springt voor een vogel die uit de heg vliegt...daar vind ik niemand fout..noem dat gewoon een reflex.
Maar een paard wat dan vervolgens niet te houden is vertrouwt zijn leider niet...ruiterfout Lachen

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:44

Laten we dan eens ter discussie stellen wat een fout van een paard dan eigenlijk is.

Zoals jij het benadert kan een paard helemaal geen fouten maken, want alles ligt altijd aan iets anders.. Ik blijf erbij dat een paard, doordat het een INDIVIDU is, compleet met eigen karakter en eigen wil, eigen initiatieven toont en die zijn nou eenmaal niet altijd goed. Ze nemen ook wel eens een foute beslissing.

En ik vind het onzin dat een paard dat een inschattingsfout maakt en een balk gooit niet van springen zou houden. Dat zou betekenen dat er geen enkel paard ter wereld is dat springen leuk vind, want volgens mij bestaat er geen paard dat nooit een balk raakt.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:46

ik zie net in jouw topic op HAW dat je met een kilometerslange zweep rijdt...waarom is dat dan? Een paard maakt toch nooit fouten?! Hoef je hem ook niet te bestraffen en kun je die zweep ook wel thuis laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:53

Dat is normale dresuur zweep...die zijn geen kilometers lang Verward

Ik straf hem daar ook niet mee, geef hem daarmee aanwijzingen.
Misschien dat jou paard geboren is dat hij alle hulpen al direct snapte..nou Zanda niet Haha!

Ik geef hem been..maar als je pas 10 keer iemand op je rug hebt gehad snap je dat niet alijd..geen fout dus, simpelweg niet snappen.
Dan geef ik been samen met stem, bijna altijd zal hij daar al op aanstappen of draven...super goed van hem dus Ja
Maar soms ook nog niet, dan drijf ik weer en krijgt hij bij geen reactie een tikje erbij...zo gaat hij leren dat je voor de kuit iets moet doen.

Doet hij dan wat fout?
Nee hoor...hij snapt het dar niet Lachen
Leer ik hem nu niet aan wat de bedoeling is..ben ik wel fout Ja

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:06

Maar vertel nou eens...wat zou volgens jou nou een fout KUNNEN zijn van een paard?

Want als ik jouw verhalen lees KAN een paard helemaal geen fouten maken. In dat geval is deze hele discussie (dit hele topic) overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:12

nee een paard maakt geen fouten, die reageert instinctief.
Dat wil dus niet zeggen dat hij geen karakter heeft of niks doet..maar ik zie dat niet als fout.

Wij vragen dingen van een paard waarop een paard dus reageert
Reageert hij niet zoals we willen is dat geen fout van het paard, maar een ruiter die niet duidelijk is, of het paard overvraagt, hem niet begrijpt, te weinig beweging geeft, te veel voer..noem maar op...
En je ziet dat dus ook heel goed als er een kundige ruiter op een paard stapt waar steeds maar op gevloekt wordt...ineens naait hij er niet meer uit...ineens is hij rechts niet meer vast en loopt aan de teugel...of ineens snapt hij de linker galop wel....enz enz...

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:15

Ok, als je het zo wil bekijken is dit hele topic dus compleet overbodig..

Ik zie het anders; ik blijf van mening dat een paard wel degelijk een keer een mindere dag kan hebben en een foutje kan maken.

Maar goed, daarover verschillen we dan van mening..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:17

Ik ben het met RK eens..

Overigens, een paard op een mindere dag een foutje aanrekenen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:20

Volgens mij zit de 'pijn' in het woord fout.
Fout is volgens mijn definitie een bewuste niet kloppende handeling.

Maar in veel gevallen is er geen sprake van bewust.

Kijk als een aardige ruiter opeens gaat zitten zagen.. dan is gelijk duidelijk. Dan is het geen aardige ruiter meer. Ruiterfout.

Maar als je naar al je kunnen rijdt en het zo goed mogelijk doet dan is het niet 'fout'.
Dan heb je gewoon onvoldoende ervaring of kennis of... om het goed op te lossen.

Dus misschien is het een definitieprobleem.

Ik geloof i.i.n. dat paarden "fout' zijn. Maar de ruiters ook niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:25

Vandaar dat ik dit schreef Anya

Teveel mensen zien een ruiterfout als iets verschrikkelijks wat ze gedaan hebben.
Maar het is toch niet erg? Leer je toch alleen maar van? Lachen

runningkawa schreef:
Dan is het toch een ruiterfout?
Is dat erg dan? Ik vind van niet Lachen
Schaam me er bijv ook niet voor dat dit gebeurde Lachen
Ik heb een hoop te leren en dat werd zo weer ff bevestigd Lachen

Ik heb vaak het idee (ff algemeen) dat veel ruiters zich enorm op de tenen getrapt voelen als men zegt ruiterfout...maar het is toch geen schande dat we met rijden van levende dieren met elk hun karakter dingen fout doen?
Vind dat er zelfs wel bij horen. Zolang je maar eerlijk rijdt Lachen

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:29

Anya, met je definititie ben ik het eens, maar volgens mij ligt de kern van deze discussie bij de vraag wie je een fout tijdens het rijden mag aanrekenen. Ik vind dat een netjes aangereden paard die even geen zin heeft om op een hulp te reageren en bijvoorbeeld trapt naar je been, geen ruiterfout. Dat is 'dienstweigering' (en om het zo te noemen een fout) van het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:31

Ja inderdaad.
Ik heb niet meer het lijf om het gebok van mijn jongste paard op te lossen. Dus ik heb een meer ervaren ruiter gehuurd die dat voor mij gaat doen. Zodat ik weer veilig 'bakken ruiterfouten' kan maken zonder verhoogd risico tot stuiteren Ja Haha!

Marleen: datzelfde paard doet dat misschien wel niet bij een betere/meer ervaren ruiter.
Ik zie het aan mijn eigen paard. Die doet de gekste dingen bij sommige ruiters, is nooit echt stout, maar probeert wel. Dat is niet fout, dat is een dier dat gewoon reageert zoals een dier reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:33

Idd anya dat is wat ik bedoel Ja

Een paard reageert op de ruimte die je hem geeft Lachen
Al dan niet expres als ruiter..maar het paard gebruikt dat

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:35

Ik vind het dan weer suf dat sommige mensen een foutje van zichzelf als een 'leermoment' zien, maar een paard daadwerkelijk een fout aanrekenen.
Dus zelf kan je best een zitfout maken of een stuurfout ofzo, maar een paard mag klaarblijkelijk geen vergissing maken. Dan maakt deze dus direct een 'fout' en moet gecorrigeerd worden Verward

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:38

Cer: dat is nou net de discussie, of een paard uberhaupt een vergissing kan maken of niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:43

Ik zal eens een voorbeeld geven van mezelf...
Ik zette een appuyement in, in galop. Iets wat we gewoon al goed konden.
Na een paar passen vliegt Kawa vol in de ankers.
Doet hij dat dan fout? Moet ik hem dan naar voren schoppen want hij mag niet vanuit galop boem! naar stand? paard gaat staken...is gruwelijk fout...toch?

Nee, ik ga bedenken waarom doet hij dat?
En ik kwam er dus achter...als ik alleen aan het rijden ben heb ik dus de neiging om naar beneden te kijken...links naar beneden. Daar geef je dus automatisch een gewichtshulp bij omdat je dan niet recht zit.
Maar de vraag van het appuyement was dus de andere kant in dan de gewichtshulp die ik perongeluk gaf.
Kawa snapte de tegenstrijdige hulpen niet...en valt in de "staak" want zou zouden veel mensen dat interpreteren.

Ik galoppeer aan, kijk de richting in waar ik ook de appuyement van vraag...en hop, foutloos appuyement....

Maar hoeveel mesnen zouden nu gezegt hebben rotknol, wet toch goed wat ik bedoel..en kijken niet verder...pokke knol die in de staak vliegt....nee dat doet een paard niet zomaar....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:45

Ik vind een vergissing anders dan een fout... Wat eerder al gezegd wordt, de term 'fout' vind ik vrij zwaar..

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:37

Marleen79 schreef:
Nou, de fout ligt niet in alle gevallen bij de ruiter hoor. Een paard kan ook een dag met het verkeerde been uit stal gestapt zijn. Denk maar eens aan een weigering, terwijl je paard best had kunnen springen, of als hij een keer stuikelt bij het uitstappen omdat hij loopt te dromen, of als hij slaat ofzo..kun je echt niet altijd iets aan doen.

Je bent altijd met een levend wezen bezig, dus een paard doet ook wel eens iets fout, net als de ruiter.

zie je ik ben niet de enige die vind dat het niet altijd de schuld van de ruiter is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:57

maar ook al is het paard met het verkeerde been uit bed gestapt, dan is het alsnog aan de ruiter om dat te onderkennen en er die dag maar niet op te gaan zitten Lachen Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:01

Een paard kan geen fout maken. Het is de ruiter die met het paard om moet gaan. Een paard reageert instictief, die denkt echt niet, zo nu ga ik eens lekker de schouderbinnenwaarts verknallen, of mijn baasje heeft me geen wortel gegeven, ik zal die balk er eens af gooien. Nee het ligt aan de hulpen die de ruiter geeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:44

KiWiKo schreef:
maar ook al is het paard met het verkeerde been uit bed gestapt, dan is het alsnog aan de ruiter om dat te onderkennen en er die dag maar niet op te gaan zitten Lachen Lachen

Dit vind ik zo grappig. Want dat doe ik dus. Zoals ik ook wel eens omgekeerd bij op het wedstrijdterrein. Eén blik op Lan en dan weet je dat het niks wordt. Moet je ook niks willen. Ze verklaren me dan voor gek, want ze staan de hele dag in de wei en hoeven maar een uurtje te werken (beetje het standaardzinnetje). Maar ik heb geleerd dat we op zo'n dag eerder training afbreken dan opbouwen. Een lekkere poetsbeurt is dan een betere optie Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:52

precies Lachen Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:52

marquez1 schreef:
Nee het ligt aan de hulpen die de ruiter geeft.

Paarden reageren verschillend op hulpen. De ene keer gevoeliger dan de andere keer. En sommige merries mag je soms zelfs helemaal niet aan komen. En dan ben je snel uitgereden. DAt vind ik wel een fout van het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:09

Ik niet.. het betekent dat je de hulpen nog lichter moet maken. Als ze een vlieg voelen, dan ook jouw heel lichte hulpen wel.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:15

Zoals anya al zegt, je moet er als ruiter mee omgaan.

Mooi voorbeeld zijn veel topruiters (zowel springen als dressuur). Je ziet vaak dat zij om kunnen gaan met paarden waar een gemiddelde ruiter het moeilijk mee heeft.
Neem de Sjiem van Jeroen Dubbeldam, die heeft hij gekocht omdat het paard indruk op hem maakte. Maar die was niet makkelijk die wilde eerst helemaal niks, hij ging zelfs liggen voor de sprong. Jeroen heeft er rustig mee gewerkt en heeft er een olympisch kampioen van gemaakt.