Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:25

__Marloes schreef:
Ik heb ook een pony, daarmee begonnen we met z'n 3 te longeren. Het is een heel sterk paard en stond op zijn 3 al heel stevig op de benen. De pa was een "gelderse" (Recruut) en kan goed zijn dat hij 35 is en leeft nu nog steeds en is nogsteeds dekhengst. Dus de sterkte van het paard zit in het bloed.

een sterk paard is ook niet meer of minder volgroeid op 3 dan een andere ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:11

__Marloes schreef:
KiWiKo schreef:

Jep en zo gaat het, bij allemaal.......................... Clown

IK heb het in al die 20 jaren dat ik nu met paarden werk (ook bij topruiters) nog nooit, nooit meegemaakt. En ik heb echt bij veel mensen rondgelopen.......

wat een koeienpoep

Hij had gesprongen bij Zoer. Daar deden ze dat wel Knipoog

natuurlijk doen ze dat bij Zoer standaard zo Lachen

allemaal broodje aap

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:52

__Marloes schreef:
Hij had gesprongen bij Zoer. Daar deden ze dat wel Knipoog

Lameraden...ze zijn niet als vrienden uit elkaar gegaan zeker Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind dit nogal een zware beschuldiging.
Dit is gewoon laster, daar kun je voor aangeklaagd worden.....
Misschien moet je niet alles geloven wat je hoort, en pas iets beweren als je het met eigen ogen gezien hebt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:55

ik vind zelf 3,5 / 4 jaar. Helaas zie ik regelmatig paarden die al met 2,5 jaar al ingereden worden. Zelf ben ik begonnen met longeren met een zadel op toen mijn paard 3,5 jaar was. 3 maanden later zaten we er voor t eerst op.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:20

je kunt beter vroeg en langzaam beginnen dan later en dan alles snel snel snel.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:33

Nee, je kan beter later en langzaam beginnen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:16

inderdaad simone. ik denk ook dat veel mensen vergeten, dat als je met 2,5 begint, je nét het bit introduceert als het paard moet gaan wisselen. dat kan ook weerstand oproepen!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:18

Ik vind het gewoon zo raar dat mensen telkens weer zeggen dat je beter vroeg en langzaam kan beginnen dan later en snel. Waarom zou je als je later begint, het sneller moeten doen, dat slaat natuurlijk nergens op. Gewoon lekker laat beginnen en dan alsnog heel langzaam. Een paard leeft lang genoeg om het rustig aan te doen (en waarschijnlijk leeft 'ie nog langer juist als je het rustig aan doet)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:21

ik word zow gek van zulke vragen! als je dat niet weet, begin dan niet eens aan een jonge pony!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:24

Zonder alles te lezen. Het hangt volledig van het paard af. Als hij al redelijk volgroeit is kan je makkelijk een beetje gaan beginnen. Zo niet zul je nog even moeten wachten. Er is geen leeftijd voor het beginnen met het beleren van het paard. Elk paard is een individu, groeit op zijn eigen tempo, en is op een ander moment klaar om ingereden te worden, dat kan op 2,5 zijn dan kan op 4 jaar zijn. Twijfel je, raadpleeg een deskundige hoever hij al zijn groei is.
Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:27

Biieniie schreef:
Zonder alles te lezen. Het hangt volledig van het paard af. Als hij al redelijk volgroeit is kan je makkelijk een beetje gaan beginnen. Zo niet zul je nog even moeten wachten. Er is geen leeftijd voor het beginnen met het beleren van het paard. Elk paard is een individu, groeit op zijn eigen tempo, en is op een ander moment klaar om ingereden te worden, dat kan op 2,5 zijn dan kan op 4 jaar zijn. Twijfel je, raadpleeg een deskundige hoever hij al zijn groei is.
Succes!

juist, ja. geen enkel paard is vóór zijn 5,5 - 6e jaar volgroeid, daaruit zou je de nodige conclusies al kunnen trekken. ik zou je toch willen aanraden om alles alsnog te lezen, met name ook het door mij gequote stuk over het uitgroeien van de paardenbotten.
verder vind ik dat het ALTIJD op het paard zijn tempo gedaan moet worden, niet alleen qua lichaam, maar vooral geestelijk moet een paard eraan toe zijn. als je een paard een beetje kunt 'lezen', is het niet zo moeilijk om uit te vinden wanneer hij klaar is voor de volgende stap.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:32

Mijn paard is op 2,5 in gereden en is nu 9 en heb geen problemen ondervonden. (ik heb hem niet zelf ingereden) ben er wel bang voor soms, maar tot nu toe nooit lichamelijk problemen mee gehad. Toch raad ik iedereen aan pas na zijn 3,5 te gaan kijken of hij er misschien klaar voor is en niet eerder. Misschien hypocriet omdat ik zelf op een vroeg ingereden paard rij. Maar helaas, in de westernsport worden alle paarden nou eenmaal vroeg ingereden Boos!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:38

Ja dat is wel apart dat ze dat in de westernscene zo vroeg doen!
Was ook bij Anky Horses and co, die was ook 2.5 geloof ik en die kon al stops enzo!
Die van mij was net drie... ook best jong

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:41

als je paard 2 a 2.5 is zou ik beginnen met longeren, en als je paard 3.5 is zou ik beginnen met beleren.
het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe snel je paard de dingen op pikt en hoe zijn groei en ontwikkeling is

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:51

De reden waarom is mij nog niet helemaal duidelijk. Vergis je niet, in andere disciplines worden paarden ook jong ingereden, alleen van de western sport is het bekend. Quarters zijn kleine gedrongen paarden. Die opzich vrij snel kunnen ontwikkelen, maar echt goed is het niet. Ik heb die aflevering gezien inderdaad.
Nogmaals ook in de dressuur en springen komt het voor, alleen daarvoor worden veel grotere paarden gebruik die ook er langer over doen om te volgroeien.
Maargoed,
ik denk dat het aan ieder voor zich is wat diegene denkt wat goed voor zijn of haar paard is. Twijfel je, neem een deskundige in de arm. 2 weten meer dan 1

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:08

Sim0ne schreef:
Ik vind het gewoon zo raar dat mensen telkens weer zeggen dat je beter vroeg en langzaam kan beginnen dan later en snel. Waarom zou je als je later begint, het sneller moeten doen, dat slaat natuurlijk nergens op. Gewoon lekker laat beginnen en dan alsnog heel langzaam. Een paard leeft lang genoeg om het rustig aan te doen (en waarschijnlijk leeft 'ie nog langer juist als je het rustig aan doet)

omdat dit dan juist altijd gebeurd Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:55

kynshiri schreef:
__Marloes schreef:
Ik heb ook een pony, daarmee begonnen we met z'n 3 te longeren. Het is een heel sterk paard en stond op zijn 3 al heel stevig op de benen. De pa was een "gelderse" (Recruut) en kan goed zijn dat hij 35 is en leeft nu nog steeds en is nogsteeds dekhengst. Dus de sterkte van het paard zit in het bloed.

een sterk paard is ook niet meer of minder volgroeid op 3 dan een andere ...

Pfff, een Belg is een typisch voorbeeld van een HEEL sterk paard. Maar belgen die vroeg zwaar werk moeten verrichten zijn vaak met 10 al helemaal versleten .....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:57

Vicky_88 schreef:

Natuurlijk niet, wat een onzin. Wij zijn met ons paard ook begonnen met 4 jaar en 6 maanden. Gewoon heel rustig aan. Je methode hoeft toch niet te veranderen als je later begint...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:11

Vicky_88 schreef:
omdat dit dan juist altijd gebeurd

Clown Altijd? Bij ons iig niet. Oké, ons mutsje is al een geval apart en is nu 7. Eind maart is ze weggebracht om te worden beleerd, geloof me dat is echt heel rustig en met geduld gegaan. Nu zitten we in Juli en is ze nog niet klaar. We doen het allemaal op haar tempo, en dat is bij haar gewoon langzamer dan bij het gemiddelde paard (er kwam wel extreme hengstigheid tussendoor ect. nu gaat ze eerst naar de hengst).

Verder kan ik bij haar heel goed merken dat ze veel 'makkelijker' te beleren is omdat ze veel meer conditie en spieren heeft opgebouwd. Ook is ze al een stukje volwassener en dat alles maakt het dus makkelijker met het beleren.. Je hebt er alleen maar baat bij als je langer wacht met inrijden.

Jammer genoeg denkt niet iedereen daar ook zo over..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:13

Lado schreef:
als je paard 2 a 2.5 is zou ik beginnen met longeren, en als je paard 3.5 is zou ik beginnen met beleren.
het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe snel je paard de dingen op pikt en hoe zijn groei en ontwikkeling is

met twee jaar longeren is écht veel te vroeg! vergeet niet dat de belasting op een kleine cirkel een stuk meer te verduren geeft op de benen dan stukken rechtuit. het pijpbeen is op tweejarige leeftijd nog niet eens volgroeid, en dat geldt ook voor alle botten en gewrichten daarboven.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:15

ik snap het echt niet hè Ziek zoveel mensen die zeggen van 'ja, je moet naar het paard kijken', 'hangt van paard tot paard af wat hij aankan', 'afhankelijk hoe makkelijk ze het oppikken', maar uiteindelijk kijken jullie helemaal niet naar het paard... want als je dat ècht deed, zou je wel wat later dan 2.5 of 3 beginnen opleren...

toch blijken er massa's paarden te zijn die helemaal klaar zijn voor het werk op 3, terwijl er eigelijk geen enkele anatomisch gezien dat echt is... Vanwaar haalt iedereen die leeftijd dan? Het is niet omdat hij uiterlijk de bouw van een paard heeft ipv een veulenuiterlijk, dat hij volgroeid is. En neen, 3 is ook niet ok omdat de anderen het ook zo doen...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:17

tussen de 3 en 4 jaar. Als je een nog heel erg overbouwde 3 jarige heb zou ik wachten tot de 4 jaar. En anders zou ik het met 3 jaar rustig aan gaan oppakken. Een beetje longeren, later hoofdstelletje erin singeltje om dan een zadel. Met 3.5 jaar erop vind ik vroeg zat. je paard gaat nog jaren mee als je alles rustig aan oppakt. Ik zou als hobbypaardenhouder liever later beginnen en er langer plezier van houden dan een paard met 2.5 jaar inrijden en dat die vervolgens met 10 jaar stuk is

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:17

Sim0ne schreef:

nee toch niet... mijn paard is voor het eerst aan de longe gegaan op ongeveer 4.5, dan losjes gereden en nu pas, op haar 6de ga ik ermee aan het werk...

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:30

prive vaak misschien niet, maar kijk eens op stallen, springstallen dressuurstallen etc. ik weet het, ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:32

ja maar daar worden jonge paarden doorgaans toch ook snel ingereden?