Biieniie schreef:Zonder alles te lezen. Het hangt volledig van het paard af. Als hij al redelijk volgroeit is kan je makkelijk een beetje gaan beginnen. Zo niet zul je nog even moeten wachten. Er is geen leeftijd voor het beginnen met het beleren van het paard. Elk paard is een individu, groeit op zijn eigen tempo, en is op een ander moment klaar om ingereden te worden, dat kan op 2,5 zijn dan kan op 4 jaar zijn. Twijfel je, raadpleeg een deskundige hoever hij al zijn groei is.
Succes!
juist, ja. geen enkel paard is vóór zijn 5,5 - 6e jaar volgroeid, daaruit zou je de nodige conclusies al kunnen trekken. ik zou je toch willen aanraden om alles alsnog te lezen, met name ook het door mij gequote stuk over het uitgroeien van de paardenbotten.
verder vind ik dat het ALTIJD op het paard zijn tempo gedaan moet worden, niet alleen qua lichaam, maar vooral geestelijk moet een paard eraan toe zijn. als je een paard een beetje kunt 'lezen', is het niet zo moeilijk om uit te vinden wanneer hij klaar is voor de volgende stap.