Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia89

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:32

Ik stap ook altijd op met een krukje, is bij ons op de manege ook verplicht! Naja krukjes, het zijn eigenlijk kratjes, kunnen de benen van het paard ook niet tussen komen! Lachen
En de reden is al een keer of wat genoemd, om de rug te ontzien dus.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:59

ik stap gewoon op zonder krukje... altijd zo gedaan:)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:34

VeerenAshley schreef:
Mijn geweldige IKEA-krukje is twee weken geleden gestolen! Hoe verzin je het! Wie wil nu een vies krukje hebben met verfvlekken en paardenmest (van onder mijn schoenen)?
Nou ja, dus nu op zoek naar een 'duurzamere' oplossing: een beetje graven en een bult zand/aarde maken. Dit lijkt mij trouwens ook handig voor degenen die bang zijn dat hun paard met zijn benen tussen de poten van een krukje komt.

Afgod Lang leve het Bekvam krukje van de Ikea! Ik heb 'm sinds kort ook, echt rotgezocht naar zoiets en de Ikea bood de oplossing. Voor de mensen die 'm nog niet kenden; hij kost een kleine €10,- en is makkelijk te bouwen, er staat dat hij max 1000kg mag dragen maar mijn vriend (120kg) houdtie ook en ik weeg zelf ook +/- rond de 100kg en dat gaat ook zonder problemen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:04

Ik stap de ene keer op met een krukje en de andere keer gewoon. Licht er ook aan hoe hoog de pony is.
Ben niet zo soep ivm mijn reuma.

Op een fries waar ik weleens op rij, stap ik op met een soort trappetje. Mijn haf stap ik wel eens op met een voetje, of krukje, en soms gewoon. Lachen

FinalForster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:57

Ik zelf stap altijd 'gewoon' op.
Mijn moeder altijd met krukje. dit doet ze ivm de pinnen die in haar heupen zijn gezet. Het opstappen gaat hierdoor langzaam en niet zo leenig meer. Ze vindt het niet zo goed voor het paard als ze zonder krukje opstapt. Daar ben ik het wel mee eens. Knipoog

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:03

WIj hebben op stal ook het IKEA krukje. Super handig. Ik heb een paard van 1.70m en ben zelf ook zo rond die lengte. Hij is nog jong en ondanks dat hij stil staat met opstijgen vind ik het niet prettig al zoveel gewicht aan hem te gaan hangen. Heb namelijk met andere paarden een paar keer staan stuntelen en nu heb ik een beetje faalangst wat betreft opstijgen Nagelbijten / Gniffelen

En geloof me wanneer je die faalangst eenmaal hebt wordt opstijgen alleen maar moeilijker. Ik zie er dan als een berg tegenop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:07

Ik heb nooit een krukje gebruikt, rij vaak buiten en al moet ik dan opstappen zal der denk niet toevallig een krukje ergens staan :d Als ik op een erg groot paard moet gaan maak ik de beugel een paar gaten langer en stap ik op, dan maak ik ze weer wat korter. Bij een jong paard is dat natuurlijk niet te doen en word ik er meestal gewoon opgetilt/duwt.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:10

Ikzelf ben net 1.60m en toen ik van pony's overstapte naar paarden (ik rijd nog steeds op pony's, maar daarnaast nu ook op paarden) heb ik in het begin in een beginnersles gereden, omdat ik het nog erg eng en vooral hoog vond (heb ook nog eens ontzettende hoogtevrees Tong uitsteken). En iedere keer als ik op een flink paard moest, vroegen ze gelijk of ik een krukje nodig had. Neuh, ik kwam er wel op. Toen ik uiteindelijk op het hoogste paard van stal moest, die 1.90m hoog is ofzo, kwamen ze ook gelijk met krukje aangerend, maar toen zat ik inmiddels al. Ik weeg bijna niets, dus last er van kan dat paard niet hebben, en ik ben gewoon letterlijk op zijn rug geklommen.
Maar ja, ik ben erg eigenwijs en ben ook al geregeld van een paard gevallen tijdens het opstijgen. Telt dus ook niet echt als afgevallen, want ik zat nog niet eens Tong uitsteken

Verder vind ik het ook soms wel gevaarlijk om met een krukje op te stappen, want als je op bent gestapt, tsja, dan staat dat krukje daar lekker handig midden in de bak. En wat als het paard gaat lopen en zich stoot of er verstrikt in raakt?

Wat wel handig zou zijn, zou een krukje met afstappen zijn. Als ik op een groot paard zit en ik stap af, vergis ik me nog wel eens in de afstand van mijn voeten tot aan de grond, met als gevolg dat ik val of door mijn enkel ga. En ik heb ook wel eens gehad dat ik me langzaam liet zakken, mijn armen waren uiteindelijk bijna gestrekt en ik voelde nog steeds de grond niet. Dat was wel eng :p

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:12

Ik moet eerlijk zijn dat ik ook wel weer graag zonder krukje op zou willen stijgen (aangezien ik toch ook weleens in het bos rij) Heeft iemand nog tips om soepel en een beetje snel op te kunnen stijgen. (ja gaatje langer natuurlijk maar nog andere?)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:12

ja ik ook met krukje! mjaaa het paard heet dan ook niet voor niets XL (extra large Tong uitsteken)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:26

Orangiste schreef:
Ik moet eerlijk zijn dat ik ook wel weer graag zonder krukje op zou willen stijgen (aangezien ik toch ook weleens in het bos rij) Heeft iemand nog tips om soepel en een beetje snel op te kunnen stijgen. (ja gaatje langer natuurlijk maar nog andere?)

Springen Knipoog Dus voet in de beugel, beetje huppelen op je ene been en dan afzetten, en je tegelijkertijd omhoog trekken aan het zadel. Als je het echt niet redt, gelijk je armen en desnoods lichaam over het zadel heen slaan zodat je betere houvast hebt. En dan zachtjes gaan zitten, niet neerploffen Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:21

In het bos zijn er zat mogelijkheden en hulpmiddelen om op te stappen Haha!

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:58

Ik stap eigenlijk altijd zonder krukje op.... Bij ons op stal moet je de deur van de bak dicht doen maar het krukje moet buiten de bak blijven.... Gestoord Probleem! Ook als ik op wedstrijd of op les ga is er geen krukje in de buurt. Eigenlijk gaat het makkelijker met krukje maar omdat die er dus niet is dan maar zonder. Ik moet zeggen dat ik wel steeds leniger wordt Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:45

Je kan natuurlijk zelf ook een krukje meenemen op wedstrijd Clown

Palonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:45

krukje is wel handig ja:D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:49

Dinopino schreef:
Je kan natuurlijk zelf ook een krukje meenemen op wedstrijd Clown

Ja zeg, ga daar even in oplossingen denken, ze willen hier graag alleen problemen zien Clown (en vooral niet aan het welzijn van het paard denken)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:49

Ik vaak wel, als er n stoel in de buurt staat. Enige rare eraan vind ik dat iedereen je raar aankijkt en soms zelf vragen, 'kom je er anders niet op?' Frusty

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:51

Lekker handig om overal zo'n krukje mee naar toe te sjouwen.... Of heb jij een grote vrachtwagen? Knipoog
Wat ik wel eens doe is de klep van de trailer gebruiken, dan sta je ook wat hoger.
Ik zag trouwens ooit een best wel kleine vrouw op wedstrijd, zij reed Prix st George. Zij moest natuurlijk ook opstappen met een krukje. Midden op het losrijterrein, krukje neerzetten, paard loopt weg, vrouw valt achterover van krukje af met haar slipjas in de modder, paard rent over het terrein.... Dan sta je wel voor schut hoor. Nagelbijten / Gniffelen

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:53

Zo Waratje, anders generaliseer je even.....

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:55

Ik stap ook vaak op met een krukje dit omdat anders me zadel vaak mee glijdt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:03

laudtje schreef:

Doe jij ook niet, hè? Duivel
Krukjes zijn er in vele vormen en maten en zijn ook nog eens breed inzetbaar. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen niet met een Suzuki Alto naar wedstrijd komen en dus wel enige bagageruimte hebben, zodat er een krukje in de auto past. Kan eventueel zelfs als zadelbokje dienen en er zijn ook inklapbare trapjes, etc. Zoek in oplossingen, niet in problemen. Tong uitsteken
Iemand die haar paard niet opvoedt en zichzelf voor schut zet, is niets anders dan iemand die haar paard niet opgevoed heeft en daarmee ook nog eens gevaarlijke situaties creëert. Dat heeft niets te maken met het gebruik van een krukje, maar alles met omgangsvormen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:12

Ukkiee schreef:
Orangiste schreef:

Springen Knipoog Dus voet in de beugel, beetje huppelen op je ene been en dan afzetten, en je tegelijkertijd omhoog trekken aan het zadel. Als je het echt niet redt, gelijk je armen en desnoods lichaam over het zadel heen slaan zodat je betere houvast hebt. En dan zachtjes gaan zitten, niet neerploffen Knipoog

Haha ga het maar weer eens proberen als er niemand in de buurt is (ik zie die blikken al voor me "kijk die eens even lomp zijn, arm paard)
Gelukkig blijft hij wel stil staan. Erg hé.....schaam me gewoon al voordat ik het geprobeerd heb. (en nee ben niet enorm lang en gewoon normaal gewicht. Geen tientonner dus die op een iel paardje probeerd te klimmen Tong uitsteken )

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:16

Waratje schreef:
laudtje schreef:

Doe jij ook niet, hè? Duivel
Krukjes zijn er in vele vormen en maten en zijn ook nog eens breed inzetbaar. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen niet met een Suzuki Alto naar wedstrijd komen en dus wel enige bagageruimte hebben, zodat er een krukje in de auto past. Kan eventueel zelfs als zadelbokje dienen en er zijn ook inklapbare trapjes, etc. Zoek in oplossingen, niet in problemen. Tong uitsteken
Iemand die haar paard niet opvoedt en zichzelf voor schut zet, is niets anders dan iemand die haar paard niet opgevoed heeft en daarmee ook nog eens gevaarlijke situaties creëert. Dat heeft niets te maken met het gebruik van een krukje, maar alles met omgangsvormen.

Sorry hoor maar vind het nogal een rare reactie van je. Fijn om altijd te denken in oplossingen maar niet iedereen kan dit zo goed als jij. Opstappen met een krukje heeft niet altijd iets te maken met opvoeding maar vaker met lenigheid van ruiter of de belasting voor het paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:18

Ik stijg wel op met een krukje, zal wel moeten. Door mijn reuma kom ik anders niet normaal op mijn paard! Het is en beter voor je paard zijn rug en beter voor je zadel en voor jezelf!
Tijdens het zweefmoment van het opstijgen ben je vele malen zwaarder dan je werkelijk bent heb ik ergens gelezen, niet zo gek dus dat je beugelriem langer wordt aan de opstijgkant en je zadel kan er zelfs scheef van worden.........

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:26

Mijn superlenige instructrice stapte laatst zonder opstapje op mijn paardje. Goh zat het zadel toch opeens scheef. Dus volgens mij hoe lenig je ook bent dit kan nooit gezond voor de paardenrug zijn.