En de reden is al een keer of wat genoemd, om de rug te ontzien dus.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

VeerenAshley schreef:Mijn geweldige IKEA-krukje is twee weken geleden gestolen! Hoe verzin je het! Wie wil nu een vies krukje hebben met verfvlekken en paardenmest (van onder mijn schoenen)?
Nou ja, dus nu op zoek naar een 'duurzamere' oplossing: een beetje graven en een bult zand/aarde maken. Dit lijkt mij trouwens ook handig voor degenen die bang zijn dat hun paard met zijn benen tussen de poten van een krukje komt.
Lang leve het Bekvam krukje van de Ikea! Ik heb 'm sinds kort ook, echt rotgezocht naar zoiets en de Ikea bood de oplossing. Voor de mensen die 'm nog niet kenden; hij kost een kleine €10,- en is makkelijk te bouwen, er staat dat hij max 1000kg mag dragen maar mijn vriend (120kg) houdtie ook en ik weeg zelf ook +/- rond de 100kg en dat gaat ook zonder problemen.

). En iedere keer als ik op een flink paard moest, vroegen ze gelijk of ik een krukje nodig had. Neuh, ik kwam er wel op. Toen ik uiteindelijk op het hoogste paard van stal moest, die 1.90m hoog is ofzo, kwamen ze ook gelijk met krukje aangerend, maar toen zat ik inmiddels al. Ik weeg bijna niets, dus last er van kan dat paard niet hebben, en ik ben gewoon letterlijk op zijn rug geklommen.
) Orangiste schreef:Ik moet eerlijk zijn dat ik ook wel weer graag zonder krukje op zou willen stijgen (aangezien ik toch ook weleens in het bos rij) Heeft iemand nog tips om soepel en een beetje snel op te kunnen stijgen. (ja gaatje langer natuurlijk maar nog andere?)
Dus voet in de beugel, beetje huppelen op je ene been en dan afzetten, en je tegelijkertijd omhoog trekken aan het zadel. Als je het echt niet redt, gelijk je armen en desnoods lichaam over het zadel heen slaan zodat je betere houvast hebt. En dan zachtjes gaan zitten, niet neerploffen
Probleem! Ook als ik op wedstrijd of op les ga is er geen krukje in de buurt. Eigenlijk gaat het makkelijker met krukje maar omdat die er dus niet is dan maar zonder. Ik moet zeggen dat ik wel steeds leniger wordt
Dinopino schreef:Je kan natuurlijk zelf ook een krukje meenemen op wedstrijd
(en vooral niet aan het welzijn van het paard denken)
laudtje schreef:Zo Waratje, anders generaliseer je even.....
Ukkiee schreef:Orangiste schreef:Ik moet eerlijk zijn dat ik ook wel weer graag zonder krukje op zou willen stijgen (aangezien ik toch ook weleens in het bos rij) Heeft iemand nog tips om soepel en een beetje snel op te kunnen stijgen. (ja gaatje langer natuurlijk maar nog andere?)
SpringenDus voet in de beugel, beetje huppelen op je ene been en dan afzetten, en je tegelijkertijd omhoog trekken aan het zadel. Als je het echt niet redt, gelijk je armen en desnoods lichaam over het zadel heen slaan zodat je betere houvast hebt. En dan zachtjes gaan zitten, niet neerploffen
) Waratje schreef:laudtje schreef:Zo Waratje, anders generaliseer je even.....
Doe jij ook niet, hè?![]()
Krukjes zijn er in vele vormen en maten en zijn ook nog eens breed inzetbaar. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen niet met een Suzuki Alto naar wedstrijd komen en dus wel enige bagageruimte hebben, zodat er een krukje in de auto past. Kan eventueel zelfs als zadelbokje dienen en er zijn ook inklapbare trapjes, etc. Zoek in oplossingen, niet in problemen.![]()
Iemand die haar paard niet opvoedt en zichzelf voor schut zet, is niets anders dan iemand die haar paard niet opgevoed heeft en daarmee ook nog eens gevaarlijke situaties creëert. Dat heeft niets te maken met het gebruik van een krukje, maar alles met omgangsvormen.