Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:05

anniek_uc schreef:
het paard die ik nu doe daar gebruik ik alleen een zweep bij. Hij word namelijk na een klein half uurtje erg traag voor het been en dan heb ik liever een zweep waarmee ik 1x bij tik vanachteren en ze het weer goed doet voor het been dan de hele tijd mijn sporen te moeten gebruiken waardoor ze alleen maar slechter gaat reageren. Nee liever zweep en zodra ze wat veder en fijner is kan ik altijd de zweep inruilen voor sporen.

ik heb dan liever een spoor, kan ik het dier een keer prikken en dan weten ze het wel

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:07

Negerzoen schreef:
ik vind dat je een paard zonder sporen moet kunnen rijden Knipoog sporen zou ik pas gebruiken als je ze ook echt moet gebruiken in de proeven ofzo. gewoon ter verfijning van de hulpen.
zelf rijd ik alleen met zweep om het paard wat actiever op mijn been te laten reageren. ( geen reactie = tikje achter been ) en bijv. met wijken zodat het paard wat meer voor mijn been wil wijken. maar het liefst rijd ik zonder Lachen

Mee eens Lachen

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:08

Ik rij eigelijk nooit met sporen of zweep. Alleen bij het springen en het buitenrijden heb ik soms een zweep, omdat ze met springen soms nog wel is vervelend wil doen, en buiten soms ergens niet langs wil.

Ik zou gewoon eerst zonder proberen en als het dan niet lukt gewoon met zweep, of sporen, dat moet jij natuurlijk zelf weten.

xx dess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:10

doe mij maar een spoor, gebruik ze bij allebij de friesen die ik rij, met de 18 jarige alleen in de bak, en bij de 4 jarige buiten, en in de bak, die geeft niets om de zweep, en anders is ze gewoon niet vooruit te branden, tik ik bij de 18 jarige bij, dan komt het hoofd de lucht weer in, en komt ze in verzet, met sporen heb ik dit niet, ook bij de jongere merrie is het handig, die springt nog wel eens verkeerd aan, en met zweep ben je dan een bocht al door (moet het galoperen nog leren) met een spoor kan je net iets sneller reageren

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:14

zonder...als ik ook maar mijn benen iets te hard durf aan te leggen, vliegen we alle kanten uit. lekker voorwaarts en uiterst gevoelig dus. Ik denk dat je moet nadenken over wat je ermee wilt bereiken en aanpassen op wat bij jou en je paard nodig is.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:32

Zweep.... Ze moet maar aan mijn been zijn sporen begin ik dus niet aan.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:52

ik rij liever met geen van bijde,, ik wil uiteindelijk zoveel mogelijk met mijn handen en mij benen oplossen... uiteindelijk zijn zwepen en sporen maar hulp middelen,, als het echt nodig is rij ik met zweep, ik hou niet o van sporen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:53

het liefst rijd ik zonder zweep of sporen en als kleine aanvulling soms met een zweep of sporen, net wat er dan aan de orde is.

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:57

gebruik zelf alleen zweep, beetje been geven is voldoende om hem netjes te laten lopen, en zweepje is alleen nodig als hij zich sneaky weer eens de andere kant om trekt..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:57

Ik rijd eigenlijk bijna nooit met sporen, alleen als ik ze echt nodig heb. Ben altijd bang de sporen te hard of te veel te gebruiken, ook al heb ik maar heel kleine stompjes.
Wel rijd ik bijna altijd met zweep, tenzij ik op een paard terecht kom dat actief genoeg is. Zo ken ik er wel een paar en dan leg ik mijn zweep altijd langs de kant.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:21

Ik rijd met zweep ..
Ik vind het zelf veel makkelijker ..
waarom weet ik niet .. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:18

Ik rijd zonder zweep of sporen Clown
Het moet wel heel raar lopen wil ik even een keer de zweep pakken. Pony is er nl bang van

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:25

Met geen van beide maar bij uiterste noodzaak een zweepje..

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:38

spoor gebruik ter verfijning van de hulpen, zweet voor het actieveren van de achterhand.....
dus niet tempo voorwaarts, dat doe ik met stem

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:33

Ik rij met geen van de 2. Heel af en toe met een lange zweep.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:48

Sporen, zweep is zo irrietant Lachen

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:54

Als ik naar het ziekenhuis wil of dood wil, pak ik de zweep. Nooit dus Nerd

Sporen wel, om mijn hulpen te verfijnen. Zijn kleine knopjes, heb ze voor de snelheid of zo niet nodig, mevrouw gaat eerder te hard dan dat ik bij moet drijven.. Nagelbijten / Gniffelen

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:59

je kunt het beste nog met niks rijden, want je moet het ook zonder kunnen Knipoog , maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor spoortjes kiezen, omdat je vanaf de m het ook verplicht bent op wedstrijd. Als je gewend bent met een zweep te rijden en het mag ineens niet meer, kunnen een hoop hun paard niet goed meer rijden. Dat zie je ook vaak op wedstrijden!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:05

Buitenrijden doe ik zonder iets.
In de bak heb ik meestal een spoortje om.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:08

Zelf rijd ik het liefste zonder zweep of sporen.
Maar als het paard net niet voorwaarts genoeg is of niet snel genoeg reageert dan zou ik voor de zweep gaan.
Puur alleen al om het feit dat mijn benen lang nog niet stil genoeg liggen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:21

Nu rij ik alleen met zweep, maar ik denk zelf dat mijn benen nog teveel bewegen voor sporen.. Heb er ook nog nooit mee gereden en ik heb ze nu ook zeker nog niet nodig. Mijn zweep gebruik ik eigenlijk ook bijna nooit maar als er eens wat is, vind ik het toch wel fijn om hem erbij te hebben.. als ze een keer niet goed op mijn hulpen reageert enzo Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:11

yentlstyl schreef:
Zweep.... Ze moet maar aan mijn been zijn sporen begin ik dus niet aan.

Als je M1 bent moét je wel!
Ik rij dus mij paard waar ik M mee rij met spoor, en mijn haf met spoor & zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:14

nathalie16 schreef:
je kunt het beste nog met niks rijden, want je moet het ook zonder kunnen Knipoog , maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor spoortjes kiezen, omdat je vanaf de m het ook verplicht bent op wedstrijd. Als je gewend bent met een zweep te rijden en het mag ineens niet meer, kunnen een hoop hun paard niet goed meer rijden. Dat zie je ook vaak op wedstrijden!

Daar ben ik het mee eens!

Een paard moet (vind ik) altijd een goede reactie op je been hebben zonder dat je met een zweep hem erachter aan zit te tikken of een spoortje om hebt
*probeert discussie op gang te brengen*

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:17

met allebij. Zweep is handig om attent te maken. Spoor prik ik er in als ik geen reactie krijg op het been. Na een paar keer weet hij het wel en is enkel mijn been voldoende. Ik heb bos gebruik ik geen van beide. Wel heb ik dan een zweep bij me, maar dat is meer om enge honden of dergelijke mee weg te kunnen slaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:48

SPOOR Haha!
namelijk: ik gebruik ze toch niet, paarden weten dat ze er zijn dus ik kan ze op mijn kuiten rijden, heel relaxt en mooi om te zien. Alleen voor oefeningen als travere, schouderbnw. en wijken gebruik ik ze soms. Dus als ik iets speciaals wil.
En als ik op een slome pony rij, pak ik een zweep, en als ze niet direct weglopen voor mijn kuit (gewoon de alleer1stje hulp die je geeft als je gaat instappen, na aansingelen beugels enz. )
dan krijgen ze een (paar) flink(e) lel(len). En dan kan ik ze de rest van de les op mijn kuit rijden. Klaar is Kees Tong uitsteken