Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Ik ben 19 en rijd pas op B niveau, is dat een schande?
En arrogant zijn een hoop er zeker hoor, maar niet allemaal!
lotjj92 schreef:zodat ik ook eens echt kan gaan rijden, en niet altijd bezig ben met problemen van simply!
ik sleutel gewoon graag aan paarden
Marije1984 schreef:Tja je ziet hier toch wel het verschil tussen de wedstrijd ruiters en opleiders.
Het wedstrijdrijden kan mij niet veel boeien. Ik zie het als ervaring en een stukje wat bij de opleiding hoort. Ik rijd niet om te winnen. Als een paard wat verder is laat ik hem wel even 2 a 3 keer per jaar knallen. Ik heb ook geen ambitie om ver in de sport te komen. Ik denk dat ik heel hard mezelf tegen kom. Ik ben een jonge paarden ruiter en heb totaal niet het westrijd mentaliteit.
ook ik heb eigenlijk nooit de behoefte gehad om ieder weekend op pad te gaan ofzo...
en ik hou ook gewoon van moeilijke/jonge paardjes
superwoman schreef:Als je zelf nog een hoop moet leren vind ik het slimmer en diervriendelijker om een ervaren paard te kopen. Wat zeker niet gezien moet worden als de makkelijkste weg.
Als je weinig ervaring heb, is de kans er gewoon dat het paard verkeerd wordt opgevoed. Zeker als men te weinig begeleiding heeft. Het "samen leren" vind ik er geromantiseerd en zeker niet verstandig. De kans dat je het zelf verkeerd aanleerd is ook groot en afleren is nog altijd moeilijker dan aanleren.
Een paard kopen die nog veel moet leren is vaak goedkoper, maar als je extra veel begeleiding nodig heb, kan het net zo duur zijn. De tijd die je dan kwijt bent en het bloed, zweet en de tranen moet je ook niet onderschatten.
Nee, daarop hoef je niet trots op te zijn. Want in de meeste gevallen ligt dayt toch allemaal aan de eigenaar (nu zal ik veel commentaar krijgen, nogmaal de meeste gevallen en niet alle)
Zelf ben ik een "opvoeder" en vind het leuk om paarden wat aan te leren.
Dus ook op wedstrijd.
De wedstrijden zelf, rij ik niet voor prijzen, maar wel voor punten.
Trots ben ik op mijn paarden die makkelijk nagevelijk zijn met rijden,
makkelijk op de trailer gaan en makkelijk zijn in omgang. (Zonder dat ik daar voor moest "vechten")
En met een jong paard+goede begeleiding (wat heel belangrijk is) maakt dat nix uit..
Norway_girl schreef:Maar al zou je een ervaren paard kopen voor een beginner, dat maakt echt nix uit wat het verpesten betreft.
Norway_girl schreef:Maar ben jij dan niet trots op de paarden die tegenstribbelen?
Rianneke schreef:totdat ik op zoon paard ga zitten die gewoon constant netjes loopt en alles zo doet! dan is voor mij al snel de uitdaging weg
Rianneke schreef:en ik hou ook gewoon van moeilijke/jonge paardjes
Rianneke schreef:vind het leuker om een paard thuis lekker en goed te hebben lopen, en dat anderen bijvoorbeeld zeggen dat het vooruit is gegaan, dan dat ik in die paar minuten ff moet laten zien hoe het er voor staat
superwoman schreef:Als je zelf nog een hoop moet leren vind ik het slimmer en diervriendelijker om een ervaren paard te kopen.
superwoman schreef:Het "samen leren" vind ik er geromantiseerd en zeker niet verstandig. De kans dat je het zelf verkeerd aanleerd is ook groot en afleren is nog altijd moeilijker dan aanleren.
Pure onwetendheid... Waarschijnlijk had ik met een leerpaard sneller de basis onder de knie gekregen en had mijn eerste jonge paard minder te lijden gehad dan dat ze nu heeft gehad... Ik ben door schade en schade wijs geworden, helaas ten koste van mijn eerste paard... Ik vind het jammer dat velen het niet vanuit het oogpunt van het jonge paard bekijken... Ze denken alleen maar aan zichzelf en hoe goed ze wel niet zijn als het hun lukt hun jonge paard naar de Z te rijden. Kennelijk realiseren maar weinig dat je als onervaren ruiter 'samen lerend met je paard' gewoon ontzettend veel fouten gaat maken (ook met begeleiding) en dat dat geen pretje is voor het jonge paard.
Nee ik moest mijn paard naar de slacht brengen, want niemand anders kon hem aan!
Citaat:Rianneke schreef:
vind het leuker om een paard thuis lekker en goed te hebben lopen, en dat anderen bijvoorbeeld zeggen dat het vooruit is gegaan, dan dat ik in die paar minuten ff moet laten zien hoe het er voor staat
Citaat:Jong staat volgens velen altijd gelijk aan moeilijk. Maar als (lees ALS) je de basis qua paardrijden (tm Z-niveau) onder de knie hebt en er een beetje gevoel voor hebt is het rijden van jonge paarden helemaal niet moeilijk. Zelfs nog wel makkelijker als wegrijden op een paard dat door een ander is opgeleid (of verpest). Jonge paarden zijn/worden moeilijk als ze verkeerd gereden worden. Dus als jij jonge moeilijke paarden rijdt, dan doe je waarschijnlijk iets niet goed...
superwoman schreef:Ik denk idd dat door de ervaring ik (en jij dus ook) anders tegen het paarden opvoeden opkijken.
superwoman schreef:Citaat:Jong staat volgens velen altijd gelijk aan moeilijk. Maar als (lees ALS) je de basis qua paardrijden (tm Z-niveau) onder de knie hebt en er een beetje gevoel voor hebt is het rijden van jonge paarden helemaal niet moeilijk. Zelfs nog wel makkelijker als wegrijden op een paard dat door een ander is opgeleid (of verpest). Jonge paarden zijn/worden moeilijk als ze verkeerd gereden worden. Dus als jij jonge moeilijke paarden rijdt, dan doe je waarschijnlijk iets niet goed...
Hier kan ik me (helaas) best in vinden.
jong is meestal makkelijker (voor een ervaren persoon). Een ouder paard heeft vaak wat meer "bagage" en is soms wat minder flexibel. (lees "vast" gereden)
Een onervaren persoon heeft "niks" aan een flexibel paard, die moet juist een stabiel paard hebben om te leren.
Zo'n ruiter rijd een flexbel paard met dezelfde gang weer stijf. Norway_girl schreef:superwoman schreef:Ik denk idd dat door de ervaring ik (en jij dus ook) anders tegen het paarden opvoeden opkijken.
Wou je zeggen dat wij die er anders tegenaan kijken allemaal dom bezig zijn?? Dacht het niet hoor. De trainingsmethode is van ieder weer wat anders.....
Citaat:En een ervaren paard rijd je weer sneller goed dan een jong paard, maar wat maakt dat uit?
mentjuh schreef:ik vind het veel leuker om een onervaren paard te rijden en die dan zelf te trainen en hogerop te rijden.
als het je dan lukt heb je het ooke cht zelf gedaan
cle0o_o0 schreef:Dus dan zou ik maar geen wedstrijden meer moeten rijden waar mensen komen die wat minder uitgegeven hebben aan een paard? En omdat mijn ouders het er voor OVER hebben komt het er op neer dat ik maar zo'n gevalletje ben die een goed paard krijgt en met de prijzen weg gaat. Zo komt het dus op mij over, en ik moet maar accepteren dat jullie voor je lol gaan? Accepteer dan ok van mij dat ik ook met andere doel einden ga.
Fleurtje100 schreef:Natuurlijk ga je voor een talentvol fijn doorgereden paard en dure lessen als je dat kunt betalen. Daar is niks mis mee. Maar ga hier dan alsjeblieft niet lopen klagen dat het ook voor jou zo moeilijk is goed te presteren (dat zal het best zijn, maar voor de meeste hier met minder middelen is het nóg veel moeilijker).
superwoman schreef:mentjuh schreef:ik vind het veel leuker om een onervaren paard te rijden en die dan zelf te trainen en hogerop te rijden.
als het je dan lukt heb je het ooke cht zelf gedaan
en als het niet lukt?
superwoman schreef:Fleurtje100 schreef:Natuurlijk ga je voor een talentvol fijn doorgereden paard en dure lessen als je dat kunt betalen. Daar is niks mis mee. Maar ga hier dan alsjeblieft niet lopen klagen dat het ook voor jou zo moeilijk is goed te presteren (dat zal het best zijn, maar voor de meeste hier met minder middelen is het nóg veel moeilijker).
Hier ben ik het niet mee eens.
Een paard met meer talent is vaak wat moeilijker te rijden.
Ook door het dure paard en de dure begeleiding is het veel meer een noodzaak om te presteren....
Je krijgt het toch meestal niet voor niks?
Soms zou ik graag gewild hebben dat mijn ouders me er toen meer mee hadden geholpen. echter heb ik ook
"gevallen" gezien, waarbij het meer een plicht was om je paard te rijden dan een luxe.