Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:35

Even om duidelijk te zijn, het welzijn van mijn paard gaat boven de sport hoor. Als mijn paard maar ergens een wondje heeft ga ik er zo voorzichtig mogelijk mee om. Als mijn paard ook maar iets onregelmatig is, zal ik de laatste zijn die door rijdt. Ik geloof best dat er mensen zijn die dat doen, maar in mijn kennisen kring niet!

__FleeuurrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:39

ik vind het veel leuker om een jong,groen en fris paard te kopen.
anders leer je er niks meer van en ik vind dat je van veel ups maar vooral ook downs een sterkere band krijgt met je paard.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:47

Citaat:
Ik ben 19 en rijd pas op B niveau, is dat een schande?
En arrogant zijn een hoop er zeker hoor, maar niet allemaal!

Eigenlijk vind ik het arrogante nog wel mee vallen. Veel mensen lijken vooral arrogant om zich een houding te geven maar als je na een proef met die mensen een praatje maakt zijn ze een stuk minder arrogant! Mij moet je met losrijden ook niet storen, dit kan arrogant overkomen maar als iemand na mijn proef iets tegen me zegt (of voor het losrijden) vind ik dat geen enkel probleem, en zo ken ik genoeg mensen. Maar wat verstaan jullie dan onder arrogantie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:13

Als je zelf nog een hoop moet leren vind ik het slimmer en diervriendelijker om een ervaren paard te kopen. Wat zeker niet gezien moet worden als de makkelijkste weg.

Als je weinig ervaring heb, is de kans er gewoon dat het paard verkeerd wordt opgevoed. Zeker als men te weinig begeleiding heeft. Het "samen leren" vind ik er geromantiseerd en zeker niet verstandig. De kans dat je het zelf verkeerd aanleerd is ook groot en afleren is nog altijd moeilijker dan aanleren.

Een paard kopen die nog veel moet leren is vaak goedkoper, maar als je extra veel begeleiding nodig heb, kan het net zo duur zijn. De tijd die je dan kwijt bent en het bloed, zweet en de tranen moet je ook niet onderschatten.
Nee, daarop hoef je niet trots op te zijn. Want in de meeste gevallen ligt dayt toch allemaal aan de eigenaar (nu zal ik veel commentaar krijgen, nogmaal de meeste gevallen en niet alle)

Zelf ben ik een "opvoeder" en vind het leuk om paarden wat aan te leren.
Dus ook op wedstrijd.
De wedstrijden zelf, rij ik niet voor prijzen, maar wel voor punten.
Trots ben ik op mijn paarden die makkelijk nagevelijk zijn met rijden,
makkelijk op de trailer gaan en makkelijk zijn in omgang. (Zonder dat ik daar voor moest "vechten")

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:04

lotjj92 schreef:
zodat ik ook eens echt kan gaan rijden, en niet altijd bezig ben met problemen van simply!

dat heb ik ook wel eens... totdat ik op zoon paard ga zitten die gewoon constant netjes loopt en alles zo doet! dan is voor mij al snel de uitdaging weg Bloos ik sleutel gewoon graag aan paarden Haha!

Marije1984 schreef:
Tja je ziet hier toch wel het verschil tussen de wedstrijd ruiters en opleiders.
Het wedstrijdrijden kan mij niet veel boeien. Ik zie het als ervaring en een stukje wat bij de opleiding hoort. Ik rijd niet om te winnen. Als een paard wat verder is laat ik hem wel even 2 a 3 keer per jaar knallen. Ik heb ook geen ambitie om ver in de sport te komen. Ik denk dat ik heel hard mezelf tegen kom. Ik ben een jonge paarden ruiter en heb totaal niet het westrijd mentaliteit.

hmmm dit komt me heel bekent voor Clown ook ik heb eigenlijk nooit de behoefte gehad om ieder weekend op pad te gaan ofzo...
vind het leuker om een paard thuis lekker en goed te hebben lopen, en dat anderen bijvoorbeeld zeggen dat het vooruit is gegaan, dan dat ik in die paar minuten ff moet laten zien hoe het er voor staat Ach gut en ik hou ook gewoon van moeilijke/jonge paardjes Cool

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:52

superwoman schreef:
Als je zelf nog een hoop moet leren vind ik het slimmer en diervriendelijker om een ervaren paard te kopen. Wat zeker niet gezien moet worden als de makkelijkste weg.

Als je weinig ervaring heb, is de kans er gewoon dat het paard verkeerd wordt opgevoed. Zeker als men te weinig begeleiding heeft. Het "samen leren" vind ik er geromantiseerd en zeker niet verstandig. De kans dat je het zelf verkeerd aanleerd is ook groot en afleren is nog altijd moeilijker dan aanleren.

Een paard kopen die nog veel moet leren is vaak goedkoper, maar als je extra veel begeleiding nodig heb, kan het net zo duur zijn. De tijd die je dan kwijt bent en het bloed, zweet en de tranen moet je ook niet onderschatten.
Nee, daarop hoef je niet trots op te zijn. Want in de meeste gevallen ligt dayt toch allemaal aan de eigenaar (nu zal ik veel commentaar krijgen, nogmaal de meeste gevallen en niet alle)

Zelf ben ik een "opvoeder" en vind het leuk om paarden wat aan te leren.
Dus ook op wedstrijd.
De wedstrijden zelf, rij ik niet voor prijzen, maar wel voor punten.
Trots ben ik op mijn paarden die makkelijk nagevelijk zijn met rijden,
makkelijk op de trailer gaan en makkelijk zijn in omgang. (Zonder dat ik daar voor moest "vechten")

Maar al zou je een ervaren paard kopen voor een beginner, dat maakt echt nix uit wat het verpesten betreft. Ook een ervaren paard kan je naar de kl*te helpen Knipoog En met een jong paard+goede begeleiding (wat heel belangrijk is) maakt dat nix uit..

Maar ben jij dan niet trots op de paarden die tegenstribbelen? Nors opkijken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:05

Norway_girl schreef:
Maar al zou je een ervaren paard kopen voor een beginner, dat maakt echt nix uit wat het verpesten betreft.

Zeker wel... Een ervaren paard zal het weer goed doen als de ruiter het goed doet en het jonge paard niet, want die heeft dan nog niet geleerd hoe het moet, waardoor de ruiter geen bevestiging krijgt dat hij het goed doet en daardoor niet (snel) leert. Snap je hem nog?

Norway_girl schreef:
Maar ben jij dan niet trots op de paarden die tegenstribbelen?

Je kan je ook afvragen WAAROM ze tegenstribbelen... 9 van de 10 keer stribbelt een paard tegen omdat hij zijn ruiter niet begrijpt. Niet echt iets om trots op te zijn als ruiter dus...

Rianneke schreef:
totdat ik op zoon paard ga zitten die gewoon constant netjes loopt en alles zo doet! dan is voor mij al snel de uitdaging weg

Ik zie op wedstrijden zelden mensen altijd constant netjes rijden, en het kan altijd beter dus er blijft altijd uitdaging... Niemand haalt alleen maar 10-en, dus er is altijd verbetering mogelijk.

Rianneke schreef:
en ik hou ook gewoon van moeilijke/jonge paardjes

Jong staat volgens velen altijd gelijk aan moeilijk. Maar als (lees ALS) je de basis qua paardrijden (tm Z-niveau) onder de knie hebt en er een beetje gevoel voor hebt is het rijden van jonge paarden helemaal niet moeilijk. Zelfs nog wel makkelijker als wegrijden op een paard dat door een ander is opgeleid (of verpest). Jonge paarden zijn/worden moeilijk als ze verkeerd gereden worden. Dus als jij jonge moeilijke paarden rijdt, dan doe je waarschijnlijk iets niet goed...

Rianneke schreef:
vind het leuker om een paard thuis lekker en goed te hebben lopen, en dat anderen bijvoorbeeld zeggen dat het vooruit is gegaan, dan dat ik in die paar minuten ff moet laten zien hoe het er voor staat

Dat komt waarschijnlijk ook omdat die anderen jou niet die recht door zee ongezouten kritiek geven die een jury jou doorgaans wel zal geven... Geeft verder niks... Maar die 'vooruitgang' is dan niet echt objectief vastgesteld waardoor je zelf geen echte bevestiging hebt OF je daadwerkelijk vooruitgang boekt. Bovendien: als je thuis ECHT vooruitgang hebt geboekt dan laat je in die paar minuten gemakkelijk even zien hoe het ervoor staat. Dan zou zo'n proefje geen enkel probleem op moeten leveren...

superwoman schreef:
Als je zelf nog een hoop moet leren vind ik het slimmer en diervriendelijker om een ervaren paard te kopen.

Ja

superwoman schreef:
Het "samen leren" vind ik er geromantiseerd en zeker niet verstandig. De kans dat je het zelf verkeerd aanleerd is ook groot en afleren is nog altijd moeilijker dan aanleren.

Ja

Nogmaals; ik heb ook nooit de luxe van een leerpaard gehad en het ook altijd met jonge paarden moeten doen. Ik heb er iid ontzettend veel van geleerd. Maar als ik nu terugdenk aan wat ik mijn eerste paard heb aangedaan Nagelbijten / Gniffelen Pure onwetendheid... Waarschijnlijk had ik met een leerpaard sneller de basis onder de knie gekregen en had mijn eerste jonge paard minder te lijden gehad dan dat ze nu heeft gehad... Ik ben door schade en schade wijs geworden, helaas ten koste van mijn eerste paard... Ik vind het jammer dat velen het niet vanuit het oogpunt van het jonge paard bekijken... Ze denken alleen maar aan zichzelf en hoe goed ze wel niet zijn als het hun lukt hun jonge paard naar de Z te rijden. Kennelijk realiseren maar weinig dat je als onervaren ruiter 'samen lerend met je paard' gewoon ontzettend veel fouten gaat maken (ook met begeleiding) en dat dat geen pretje is voor het jonge paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:05

edit, dubbel

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:23

@Norway_girl: ik heb dat ook gehad hoor, geen fatsoenlijke bak. ik reed, in weer en wind.
ik heb omdat mijn pony ziek was, een Z2 paard gekregen van mijn ouders. mijn pony moest ik eigenlijk verkopen, maar plotsklaps werd zij ziek.
nu betaal ik haar zelf, en ook veel spullen voor hen betaal ik helemaal zelf!

na 2 jaar, ben ik vorige week met mijn paard in de L1 gestart. dit duidt maar weer eens aan, dat niet ieder paard wat op hoog niveau gelopen heeft, een automaat is.

ik heb ambities, maar zolang als het niet goed gaat, zal je mij niet op wedstrijd zien. ik wil mijn paardje thuis voor elkaar hebben, en regelmatig in het bos kunnen rijden.

aan de ene kant vond ik het beleren van mijn pony etc veel gemakkelijker, je kan alles op je eigen manier doen. de pony luister naar de hulp die jij geeft. jammer dat ze ziek is geworden..

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:27

Vond het wel grappig Jasmijn, wat jij net vertelde over dat je zo'n ervaren diertje makkelijker weer in gareel krijgt, ik dacht er pas aan toen in mijn bericht weer terug las....maar eigenlijk bedoelde ik dat je beide paarden net zo snel bederft. Snap je hem nog? Bloos

Ik heb vaak genoeg gezien dat een jonge onervaren ruiter op een op hoog niveau gereden paard naar de knoppen reed. Doodzonde! Je mag nooit alleen zelf aankloten. Maar hoe dan ook elk paard kan je verpesten en elk paard ook weer oplappen, en ja bij een jong paard zonder al die knoppen gaat dat niet zo snel Knipoog

Als 8 jarige werd ik op een onbeleerde hengst gezet en mocht het lekker zelf uitzoeken, het scheelde dat ik het wel 2 keer eerder gedaan had, maar toch heb ik er verdomd veel van geleerd! Het is jammer dat ik hem toen niet heb gekocht, want het was een plaatje met veel potensie..nu is het een manege knol, helaas. En ik moet ook zegen dat ik vele fouten heb gemaakt, maar van fouten leer je en word je alleen maar wijzer....

En het is idd zo dat als je een ervaren paard koopt dat het sneller makkelijker gaat. Dat is nu eenmaal zo. Een hoop mensen hebben het geduld of de potensie ook vaak niet om een jong paard op te leiden. Ik zeg altijd tegen mijn moeder dat als ik toendertijd (10 jaar terug) ook een Z paard had gekocht dat ik nu ook al een heel stuk verder zou zijn geweest dan dat ik nu met mijn houdige paard ben. Ik was/ben geen slechte ruiter en er werd vaak genoeg gezegd dat ik Gab moest verkopen voor een GOED ingereden dressuur paard. Daar werd ik zo pissig over! Toch heb ik me niet over laten halen en ik zit er ook niet mee, want ik ben trots op mijn paardje en mijzelf Bloos Nee ik moest mijn paard naar de slacht brengen, want niemand anders kon hem aan!

Idem met mijn instructrice, heeft haar eigen paarden van jong tot de Z gereden en heeft ze verkocht. Nu rijd ze een oerlelijk paard wat niemand aankon/kan. Eigenaar was bang er reed er niet mee. Zo'n paardenfluisteraar erop gezet en kwam er gillend vanaf. Beest was vreselijk dwars en kon alleen maar stijfjes lopen.
Toch is ze de strijd aangegaan om dit paard wat op te knappen. Na een maand kwam er flink verbetering! Nu na 1 jaar is ze wedstrijden gestart en is in L1 begonnen. Nu is ze binnen een jaar naar de M1+9 wp gegaan. En dat paard was nog nooit goed gereden of uitgebracht. De eigenaar rijd er weer op en alles gaat prima! Dat is toch supper?!

2 X Edit* pietje pricies
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 14-03-07 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:30

jasmijn78 , bedankt voor de uitleg van mijn post Tong uitsteken

Ik denk idd dat door de ervaring ik (en jij dus ook) anders tegen het paarden opvoeden opkijken.

Ik heb ook stomme fouten gemaakt. Boos!
En wil anderen daar echt voor behoeden.

Citaat:
Rianneke schreef:

vind het leuker om een paard thuis lekker en goed te hebben lopen, en dat anderen bijvoorbeeld zeggen dat het vooruit is gegaan, dan dat ik in die paar minuten ff moet laten zien hoe het er voor staat

mensen die dat niet willen, prima. Toch moet ik zeggen dat ik er een hoop van geleerd heb. thuis gaat alles veel makkelijker,voornamelijk omdat je tijd heb om je oefeningen voor te bereiden. Dus het niveau van thuis is MEESTAL lager dan wat je op de wedstrijd zou rijden.

Ook de kritiek van een ander is soms fijn om jezelf te kunnen verbeteren. thuis is het je vaste ploegje en vaste instructie. Elke x een andere jury kán helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:35

Citaat:
Jong staat volgens velen altijd gelijk aan moeilijk. Maar als (lees ALS) je de basis qua paardrijden (tm Z-niveau) onder de knie hebt en er een beetje gevoel voor hebt is het rijden van jonge paarden helemaal niet moeilijk. Zelfs nog wel makkelijker als wegrijden op een paard dat door een ander is opgeleid (of verpest). Jonge paarden zijn/worden moeilijk als ze verkeerd gereden worden. Dus als jij jonge moeilijke paarden rijdt, dan doe je waarschijnlijk iets niet goed...

Hier kan ik me (helaas) best in vinden.
jong is meestal makkelijker (voor een ervaren persoon). Een ouder paard heeft vaak wat meer "bagage" en is soms wat minder flexibel. (lees "vast" gereden)
Een onervaren persoon heeft "niks" aan een flexibel paard, die moet juist een stabiel paard hebben om te leren.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:39

superwoman schreef:
Ik denk idd dat door de ervaring ik (en jij dus ook) anders tegen het paarden opvoeden opkijken.

Wou je zeggen dat wij die er anders tegenaan kijken allemaal dom bezig zijn?? Dacht het niet hoor. De trainingsmethode is van ieder weer wat anders.....
Ik heb ook veel fouten gemaakt en kwam die dan ook snel weer tegen met het rijden. Ja dat doe je nu eenmaal, maar ik beide gevallen rijd je ze toch even hard naar de malleziezen als je dom bezig bent......ja toch? En een ervaren paard rijd je weer sneller goed dan een jong paard, maar wat maakt dat uit?

superwoman schreef:
Citaat:

Hier kan ik me (helaas) best in vinden.
jong is meestal makkelijker (voor een ervaren persoon). Een ouder paard heeft vaak wat meer "bagage" en is soms wat minder flexibel. (lees "vast" gereden)
Een onervaren persoon heeft "niks" aan een flexibel paard, die moet juist een stabiel paard hebben om te leren.

En dat ben ik weer helemaal met jullie eens! Ja Zo'n ruiter rijd een flexbel paard met dezelfde gang weer stijf.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:48

Wij hebben ook een 'kant en klaár'paard gekocht. Toch valt het niet mee om deze te rijden. Hij is erg lui..hij kent wel alles. Maar alles is anders aangeleerd. Mij eigen jong paard rij ik erg met de zit. Ik kan zitten en knijpen totdat ik een ons weeg op deze zeer ervaren paard, maar hij blijft lopen...alleen een ferme ophouding wil hij nog wel eesn wat langzamer gaan...Het is veel oefenen en we verbeteren ook wel wat, maar makkelijk is het niet...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:07

Norway_girl schreef:
superwoman schreef:

Wou je zeggen dat wij die er anders tegenaan kijken allemaal dom bezig zijn?? Dacht het niet hoor. De trainingsmethode is van ieder weer wat anders.....

Staat dat daar????
Nee!! Boos!

Hoe meer ervaring, hoe duidelijker alles wordt. Er is geen 1 methode voor elk paard, omdat elk paard anders is.
Wel zijn er methodes die voor 99% van de (jonge) paarden niet geschikt zijn. Haha!

Citaat:
En een ervaren paard rijd je weer sneller goed dan een jong paard, maar wat maakt dat uit?

Dat maakt zeker uit. Een jong paard waar je dus langer mee bezig bent om het weer goed te maken is soms niet rendabel meer.(niemand wil er teveel geld insteken en tijd óf hebben simpelweg de kwaliteiten niet om het zelfs maar te proberen) Dus het paard gaat via een lange weg naar de slacht.
Het paard wat wel een goede basis heeft gehad, zal makkelijker goed te rijden zijn.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:07

ik vind het veel leuker om een onervaren paard te rijden en die dan zelf te trainen en hogerop te rijden.
als het je dan lukt heb je het ooke cht zelf gedaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:10

mentjuh schreef:
ik vind het veel leuker om een onervaren paard te rijden en die dan zelf te trainen en hogerop te rijden.

en als het niet lukt? Verward

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:11

Dat gebeurt toch niet.....het lukt altijd Knipoog
Inderdaad, het klinkt allemaal zo geweldig, maar het kan nog vies tegenvallen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:18

In de meeste gevallen valt het tegen volgens mij.
Gelukkig had ik voldoende kunnen oefenen met "oudere" paarden,
voordat ik begon aan mij 3 jarige, waarbij ik veel mazzel heb gehad dat ze zo braaf was en niet snel onder indruk van dingen om haar heen.
Dan moet je namelijk meer het paard corrigeren en door het rijden zeker maken als ze onzeker is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:23

cle0o_o0 schreef:
Dus dan zou ik maar geen wedstrijden meer moeten rijden waar mensen komen die wat minder uitgegeven hebben aan een paard? En omdat mijn ouders het er voor OVER hebben komt het er op neer dat ik maar zo'n gevalletje ben die een goed paard krijgt en met de prijzen weg gaat. Zo komt het dus op mij over, en ik moet maar accepteren dat jullie voor je lol gaan? Accepteer dan ok van mij dat ik ook met andere doel einden ga.

Het zou ook wel fijn zijn geweest als jouw ouders je hadden geleerd dat sommige mensen niet eens geld hebben om uberhaupt een paard te kopen, laat staan de stalling te betalen. Waarschijnlijk hebben die ouders het ook wel voor hun kinderen OVER maar kunnen ze zich het gewoon weg niet PERMITERREN. Ik denk dat iedereen als hij op wedstrijd gaat graag wil winnen, net zo graag als jou. Maar feit is: dat gaat met een talentvol paard van 100.000€ heel wat gemakkelijker dan met een simpel paard van 5.000€.
Natuurlijk ga je voor een talentvol fijn doorgereden paard en dure lessen als je dat kunt betalen. Daar is niks mis mee. Maar ga hier dan alsjeblieft niet lopen klagen dat het ook voor jou zo moeilijk is goed te presteren (dat zal het best zijn, maar voor de meeste hier met minder middelen is het nóg veel moeilijker). Je hebt heel veel geluk met zulke financiële middelen en bent daar mee bevoorrecht om ver te komen in de paardensport. En daar mag je best eens héél dankbaar voor zijn, en je eens realiseren dat je één van de weinige bent met zulke kansen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:33

Fleurtje100 schreef:
Natuurlijk ga je voor een talentvol fijn doorgereden paard en dure lessen als je dat kunt betalen. Daar is niks mis mee. Maar ga hier dan alsjeblieft niet lopen klagen dat het ook voor jou zo moeilijk is goed te presteren (dat zal het best zijn, maar voor de meeste hier met minder middelen is het nóg veel moeilijker).

Hier ben ik het niet mee eens.
Een paard met meer talent is vaak wat moeilijker te rijden.
Ook door het dure paard en de dure begeleiding is het veel meer een noodzaak om te presteren....
Je krijgt het toch meestal niet voor niks?

Soms zou ik graag gewild hebben dat mijn ouders me er toen meer mee hadden geholpen. echter heb ik ook
"gevallen" gezien, waarbij het meer een plicht was om je paard te rijden dan een luxe.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:45

superwoman schreef:
mentjuh schreef:

en als het niet lukt? Verward

dan moet je les nemen Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:57

superwoman schreef:
Fleurtje100 schreef:
Natuurlijk ga je voor een talentvol fijn doorgereden paard en dure lessen als je dat kunt betalen. Daar is niks mis mee. Maar ga hier dan alsjeblieft niet lopen klagen dat het ook voor jou zo moeilijk is goed te presteren (dat zal het best zijn, maar voor de meeste hier met minder middelen is het nóg veel moeilijker).

Hier ben ik het niet mee eens.
Een paard met meer talent is vaak wat moeilijker te rijden.
Ook door het dure paard en de dure begeleiding is het veel meer een noodzaak om te presteren....
Je krijgt het toch meestal niet voor niks?

Soms zou ik graag gewild hebben dat mijn ouders me er toen meer mee hadden geholpen. echter heb ik ook
"gevallen" gezien, waarbij het meer een plicht was om je paard te rijden dan een luxe.

Over ouders die té graag willen dat hun kinderen hoog presteren hadden we het nu niet. Het ging erom of als je meer middelen hebt het makkelijker is om hoog te komen. Natuurlijk zijn er ook moeilijke GP-paarden maar er zijn (bij wijze van spreken) ook moeilijke eigenwijze luie shetlanders.
Een paard met meer talent voor de oefeningen loopt die oefeningen in de meeste gevallen ook makkelijker. Bovendien neem ik aan dat als je veel geld hebt te besteden een paard uitgebreid proef rijdt voordat je tot aanschaf overgaat. Een duur talentvol paard kopen met een karakter waar je niet mee om kan gaan zou een wel erg slechte investering zijn.
Ik spreek overigens ook uit eigen ervaring. Zelf heb ik een 13-jarig M2 paard gekocht waar bv de wissels al op zitten. Paard heeft helemaal niet zo veel kwaliteit (ging voor weinig weg naar een goed tehuis). T/m de M1 zaten de knopjes er goed op. Binnen 8 maanden waren we dan ook M1 met winst. Vrijwel alle proeven hadden we winst en prijs, en vaak hoefden we er niet voor weg (zo'n 1 á 2 keer per maand).
Daarna werd het allemaal een stuk lastiger, travers moest hij anders aanleren, doorsluiten in galop was en is best een probleem. Maar de wissels heb ik er vanaf het begin af aan heel makkelijk mee gereden, die zitten er wel super op (mede omdat hij niet zoveel takt heeft in galop, changeert hij heel makkelijk). Ik weet wel zeker dat ik met een groen paard met dezelfde kwaliteiten veel minder snel dingen had bereikt en bepaalde oefeningen had kunnen rijden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:45

Nou, vandaag was ik toch weer blij met mijn niet kant en klare paard, sjeezus wat een stoutert zeg! Haha!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:40

Fleurtje. Dat vind ik toch een aardig banketstaaf omperking van je! dat mijn ouders mij niet geleerd zouden hebben dat sommige mensen het een stuk minder hebben, tuurlijk hebben ze mij dat wel geleerd. En ik zal de laatste zijn om daar minderwaardig over te doen. Als ik bij HAW iemand zie met een minder paard omdat ze niet meer kan betalen zal ik ook een leuk berichtje zetten, net als wanneer ik iemand bij HAW met een paard van een ton zie. En er zullen er best genoeg zijn die wel genoeg geld hebben maar het niet voor een paard over hebben, maar wel in een mooie auto en de rest rijden. Tuurlijk zijn er mensen die er het geld niet voor hebben, erg jammer voor ze, ik zal daar ook nooit vervelend over doen en laat iedereen in zijn waarden maar heb graag dat dat met mij ook gedaan wordt en niet dat er over mij wordt gezegd dat ik een goed paard heb gerkegen en maar zeur dat het zo moeilijk is om te presteren en afgeschilderd wordt als een verwend kind. Als je mij zo'n verwend kind vindt, zou je me maar een keer op wedstrijd moeten zien ofzo. Heb het een beetje erg gehad met die oordelen gelijk over me omdat ik meer kansen krijg/ kan krijgen van m'n ouders.