Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:18

jumping_iris schreef:
Ik vind eerlijk gezegt dat het Wel kan. Om de volgende reden :
Ik vind dat je best Sporen mag gebruiken maar niet als het Niet Nodig is
Ik denk ook dat sommige mensen niet helemaal presies snappen wat een slof is Verdrietig
Een slof kan je om verschillende redenen gebruiken ! Als je zegt dat dit om de veiligheid gaat, dan is dat klets. Een slof kan je gebruiken om je zit te verbetteren maar dat doe je niet op een jonge pony ( je hoeft er dan niet op te letten dat je paard naar beneden loopt ) Snappy ? Of je kan een slof gebruiken dat je paard nagefelijk gaat lopen en ontspannen. Daarvoor worden ze vaak gebruikt bij jonge pony's. Je hoeft me niet te geloven maar ik heb toch wel heel erg veel jonge pony's ingereden. Ik zelf gebruik maar aventoe een slof als mijn pony / paard niet wil ontspannen. Sporen vind ik zelf ook iets minder fijn rijden op een jonge pony. Ik vind ijgelijk alles goed Als Je Het Maar Eerlijk doet !!!

Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt hoe een slof werkt! Haha!
Snappie??!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:35

Es79 schreef:
jumping_iris schreef:
Ik vind eerlijk gezegt dat het Wel kan. Om de volgende reden :
Ik vind dat je best Sporen mag gebruiken maar niet als het Niet Nodig is
Ik denk ook dat sommige mensen niet helemaal presies snappen wat een slof is Verdrietig
Een slof kan je om verschillende redenen gebruiken ! Als je zegt dat dit om de veiligheid gaat, dan is dat klets. Een slof kan je gebruiken om je zit te verbetteren maar dat doe je niet op een jonge pony ( je hoeft er dan niet op te letten dat je paard naar beneden loopt ) Snappy ? Of je kan een slof gebruiken dat je paard nagefelijk gaat lopen en ontspannen. Daarvoor worden ze vaak gebruikt bij jonge pony's. Je hoeft me niet te geloven maar ik heb toch wel heel erg veel jonge pony's ingereden. Ik zelf gebruik maar aventoe een slof als mijn pony / paard niet wil ontspannen. Sporen vind ik zelf ook iets minder fijn rijden op een jonge pony. Ik vind ijgelijk alles goed Als Je Het Maar Eerlijk doet !!!

Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt hoe een slof werkt! Haha!
Snappie??!

Leg jij dan maar eens uit hoe een slof werkt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:43

Niet om een paard nageeflijk te laten lopen in ieder geval en ontspannen!

Een slof kun je wel voor je eigen veiligheid gebruiken!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:49

Dus Es79: Een slof gebruik je alleen als je denkt dat je hem nodig hebt voor je eigen veiligheid? Kan je mij concrete voorbeelden geven van in welke situaties jij een slof gebruikt?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:54

@Es79Waarom bekruipt mij het gevoel dat iemand anders ook al zoiets had geschreven?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:00

Wist niet dat een slof een paard kan laten ontspannen??
Wat een magisch ding!!! Afgod

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:01

Volgens mij zijn er hier 2 mensen die werkelijk de functie van de slof niet begrijpen.. Juksz: leg jij mij eens uit waar de slof voor uitgevonden is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:02

Met mijn vorige paard gebruikte ik een slof om te voorkomen dat haar hoofd tegen mijn hoofd kwam, dus ik denk wel degelijk dat je een slof voor je eigen veiligheid kunt gebruiken.

Een slof gebruiken om je paard nageeflijk te laten lopen snap ik dus niet en zal ik daarvoor ook nooit gebruiken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:04

Haha juksz, jaaah hier leer je nog es wat, best nuttig hoor!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:05

Beste Creool,

Ik wist niet dat een stoffen of lederen hulpteugel ervoor kan zorgen dat mijn paard zich gaat ontspannen!
Misschien moet ik hem dan maar in z´n stal hangen?Kan ie zich lekker ontspannen? Haha! Beste Creool,

Ik wist niet dat een stoffen of lederen hulpteugel ervoor kan zorgen dat mijn paard zich gaat ontspannen!
Misschien moet ik hem dan maar in z´n stal hangen?Kan ie zich lekker ontspannen?Beste Creool,

Misschien moet ik hem dan maar in z´n stal hangen?Kan ie zich lekker ontspannen?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:06

haha das ook wat!
bedoelde het maar 1x hoor....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:07

Alweer een goede tip! Ik ga meteen naar stal, moet even een spijker in de muur slaan waar ie aan kan hangen haha
(sorry, is wel erg offtopic)

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:08

Es79: Ik denk dat je in jouw geval een slof voor jouw veiligheid kunt gebruiken maar vraag me wel af wat het jouw paard heeft opgeleverd. Wat denk jij dat er gebeurt als je paard zijn hoofd met een ruk om hoogkomt en vervolgens in de slof klapt? Hoe pijn denk je dat dat doet? Als mijn paard fris is hang ik hem juist om die reden NIET om. Zodra hij wegschiet of zich om wil draaien klapt die slof er in ieder geval niet in, wel zo prettig voor hem.

Ik gebruik de slof wel als ik wil dat hij nagevelijker wordt. In het begin zit de slof redelijk strak en rijdt ik hem goed voorwaarts met een ontspannen hand zodat hij voorwaarts, neerwaarts gaat lopen. Op het moment dat ik mijn doel heb bereikt laat ik de slof vieren zodat hij alleen nog maar op mijn teugel gereden wordt. Resultaat een prettig nagevelijk, over de rug gereden paard. The Happy Atlete..
Laatst bijgewerkt door creool op 19-12-06 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:09

ben net terug!ben benieuwd of het werkt!!!
(wat zal ie lekker slapen!?) Slapen Duivel

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:09

maikeltje schreef:
Alweer een goede tip! Ik ga meteen naar stal, moet even een spijker in de muur slaan waar ie aan kan hangen haha
(sorry, is wel erg offtopic)

Haha! Haha! Haha! Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:10

mijn paardje heeft de nare gewoonte om af en toe zich er gewoon uit te trekken, door met de slof te rijden hou je hem wat makkelijker laag, de slof moet ook niet constant op spanning staat. Bij mij hangt hij constant los, tenzij mijn paard er zelf tegenaan loopt. Bij sommige paarden kan het een uitkomst bieden als ze snel heel sterk worden. Mijn paardje gaat ook werkelijk ontspannen als hij even de slof heeft gevoeld. Maar die van mij is ook een verhaal apart Vork

en wat er net wordt gezegd over een klap in de mond; dat gebeurd alleen wanneer jij je handen vast hebt gezet.. jouw fout, niet van de slof. Als jij je handen soepel meebeweegt met de mond zal je paard geen klap krijgen door de slofsimpelweg omdat je zelf niet zo sterk met je handen kunt zijn om die klap te veroorzaken als je ze soepel houdt!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:13

Casca schreef:
en wat er net wordt gezegd over een klap in de mond; dat gebeurd alleen wanneer jij je handen vast hebt gezet.. jouw fout, niet van de slof. Als jij je handen soepel meebeweegt met de mond zal je paard geen klap krijgen door de slofsimpelweg omdat je zelf niet zo sterk met je handen kunt zijn om die klap te veroorzaken als je ze soepel houdt!

zoals ik schreef: Als je paard plotseling wegschiet (schikt) of met een ruk zijn hoofd omhoog doet, dan klapt hij erin omdat je niet zo snel kan reageren. En dan bedoel ik niet alleen de ruk in zijn mond maar ook de klap ik zijn lijf (rug).
Laatst bijgewerkt door creool op 19-12-06 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:15

dan zet jij dus je handen vast, als jij ontspannen bent zul je ook met je handen naar voren schieten Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:17

Misschien heb je gelijk (denk het niet) zal er eens op letten, neemt niet weg dat ik om die reden er dan dus geen slof aan heb.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:22

Nageven kun je niet afdwingen met een slof, dat kun je alleen bereiken door je paard goed voorwaarts neerwaarts te rijden waardoor ie ontspant, zijn rug loslaat en daardoor op eigen benen en naar je hand toe wil lopen. Als je dat met slof doet dan dwing je hem in een bepaalde houding en dat is waarschijnlijk niet de houding die het paard zelf zal aannemen als HIJ je hand opzoekt.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:23

Vork

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:24

Ja juksz, je ziet het, ook ik ben weer terug en hij hangt hoor! Ben benieuwd morgen...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:28

het is ook niet de bedoeling met een slof je paard naar beneden te trekken. Dan kun je dat over alle hulpmiddelen zeggen. Maar het is wel zo; hulpmiddelen worden in verkeerde handen martelwerktuigen.

met behulp van de slof kun je hem begrenzen in het "tegen je hand in gaan" hierbij moet er wel beenhulpen en met een snel ontspannende hand worden gewerkt. het is dus niet zo dat zodra iemand met een slof rijdt degene geen been meer geeft, constant de slof strak heeft staan en het paard alleen maar gedwongen wordt. Ik krijg hier wel het idee dat dat gesuggereerd wordt.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:28

maikeltje schreef:
Nageven kun je niet afdwingen met een slof, dat kun je alleen bereiken door je paard goed voorwaarts neerwaarts te rijden waardoor ie ontspant, zijn rug loslaat en daardoor op eigen benen en naar je hand toe wil lopen. Als je dat met slof doet dan dwing je hem in een bepaalde houding en dat is waarschijnlijk niet de houding die het paard zelf zal aannemen als HIJ je hand opzoekt.

NIet als de slof constant loshangt en alleen inwerkt als het paard omhoog komt met zijn hoofd.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:29

idd emilia Lachen het is een bergrenzer, geen krultrekker..