rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:04

oosterhoff schreef:

Het zou geweldig zijn als iedereen het van begin af aan goed zou leren. Helaas is dat niet mogelijk Dan zouden er regels opgesteld moeten worden voor het kopen van een paard.
Doordat niet iedereen het goed doet zal er reparatiewerk ontstaan. Ik heb mijn paard ook in de vernieling geholpen, daar durf ik best voor uit te komen. Helaas is er nooit iemand geweest die mij erop gewezen heeft dat ik het beter anders zou kunnen doen. Iedereen houd wijselijk zijn mond. Zoals er tijdens wedstrijden nooit geklapt zal worden bij een goede proef. Zelfs bij een onderlinge wordt niet geklapt na een foutloos basisparcours. Het zou goed zijn als de mensen hardop zeiden wat ze zagen. Daar is iedereen veel meer bij gebaat. Dat kan op een nette manier maar helaas is niet iedereen die nette manier vaardig (zie rare juryuitspraken bij wedstrijden).
Helaas zijn ook niet alle instructeurs vaardig genoeg. Een goede Z ruiter hoeft nog geen goede instructeur te zijn en evenzo hoef wat mij betreft een instructeur ook niet op Z niveau gereden te hebben. Helaas zijn er nog velen die denken dat in verleden behaalde resultaten garantie geven voor de toekomst en stommen zij met verder leren.
Mijn paard wordt nu stukje bij beetje weer recht. ze voelt zich lekkerder en we hebben veel meer lol. Dit doen we op een consequente manier en met zo min mogelijk dwang. Wanneer begint een truckje en wanneer stopt de rijkunst? Die grens is vaak moeilijk te leggen en begint vaak bij de kundigheid van degene die het argument aandraagt.

Nogmaals het zou geweldig zijn als iedereen starten met de juiste basis. Helaas wordt met door schade en schande wijs.
Als iedereen op een normale manier zijn mond eens open trok als hij iets zag wat niet door de beugel kon dan werden we sneller wijs. helaas zit het paardencultuurtje zo niet in elkaar.

Eigenlijk is het heel erg jammer dat er niet voldoende naar de basis wordt gekeken. Zeker voor de paarden, die daar uiteindelijk de dupe van worden. Ik krijg soms ook het idee dat ruiters als ze wat verder komen die basis ook weer uit het oog verliezen, omdat dat te "simpel" is. Dat is natuurlijk niet bij iedereen zo! Regels opstellen voor het kopen van een paard zou geen slechte ontwikkeling zijn. Dan zou het bijv. niet meer moeten kunnen dat een groen kind op een groene pony stapt.
Helaas is er heel veel reparatiewerk wat paarden betreft, zelfs als je je bewust bent van de verbeterpunten van je paard en van je zelf blijft het moeilijk. Je moet oorzaken wegnemen/of zo goed mogelijk verbeteren en dat vraagt wel wat van een ruiter. Helaas zijn niet niet veel mensen echt kundig op dat gebied. En ik ben het ook met je eens dat een z ruiter geen goede instructeur hoeft te zijn en een goede instructeur geen z ruiter hoeft te zijn.
Wat ik erg jammer vind is dat veel ruiters de confrontatie met zichzelf niet kunnen of willen aangaan. Want als iets niet goed gaat ligt de "fout" toch meestal bij de ruiter. En elkaar aanspreken over dingen die je waarneemt zou een goede start zijn, al wordt dat vast niet door iedereen in dank afgenomen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:16

Foryourneeds schreef:
hey

Ik ben er net een paar weken geleden op gewezen dat ik teveel terugwerk met mijn binnenteugel en de buitenkant er niet genoeg aan heb. Dat heb ik nu volledig omgegooid en heb er de buitenkant nu wel bij, en doe om ze toch in te buigen op een cirkel, een paar kleine kneepjes in m'n binnenteugel (hand sluiten, niet meer terug werken)
Vooral ook met m'n benen rijden. Ik probeer er ook op te letten dat ikzelf recht zit, omdat zij me scheef duwt (en ik op mezelf al iets scheef zat)

Die kneepjes op de binnenteugel zou ik afbouwen, als je meer gewend bent met je zit en benen te rijden en het paard beter wordt. I.m.o stoor je daar een paard mee in zijn balans. Je zou de wending eigenlijk op je zit, binnenbeen en buitenteugel moeten kunnen rijden.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:42

Foryourneeds schreef:
Bedankt voor de tip! Lachen
Ik doe al wel eens geregeld zo volte openen en sluiten. Ik voel dan hetgeen jij net omschrijft! Op het moment dat ze scheef is, moet ik even haar voorhand weer voor de achterhand zetten. Dit weekend zei ik dat nog tegen een vriendin. Wel grappig dat jij het ook zo omschrijft Lachen
Ik zal zeker wat meer voltewerk gaan opnemen Ja
xxx

Ik zou juist niet zo veel op de volte doen op de kant waar het zwakke been moet ondertreden. Dus:rechterachterbeen zwak, dan eerst geen voltewerk op de rechterkant, totdat je paard sterk genoeg is en goed kan stuwen met het rechterachterbeen. Vooral als je de volte dan rechtsom sluit, vraag je best wat verzameling op het zwakke been. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe sterk/zwak het achterbeen is, dat varieert met de fase van training waarin je zit. Mijn paard heeft altijd het zwakke been mogen ontlasten toch deed ik die oefening ook wel met d'r. Ze is er alleen nog geen steek rechter van geworden, want ze viel gewoon door de schouder heen als het te zwaar werd, of ze verloor heel veel impuls. Ze liep dan ook dwars door mijn binnenbeen heen. Ik plaats nu de schouders voor de achterhand op rechte stukken en rijd daarbij overgangen. Als ik zie hoeveel ze af en toe pruttelt, dan merk je wel hoe zwaar het eigenlijk is voor een paard. Maar als ze dan eindelijk loslaat, dan zweeft ze wel Knipoog , heb dat al een paar keer mogen ervaren en het voelt echt geweldig! De voltes komen wel weer als ze rechter is en beide kanten op goed kan buigen om het binnenbeen. Maar goed, iedereen pakt het weer anders aan en het ene paard is het andere niet (gelukkig!).

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:53

ik vind rechtrichten wel belangrijk.

@Agnes75:jij zegt "k zou juist niet zoveel op de volte doen op de kant waar 't zwakke been moet ondertreden...", maar om z'n 'zwakke' been sterker te maken, moet je die toch op een manier oefenen.
ik ga meestal (als ik volte openen-sluiten doe) eerst op de hand waarbij het zwakkere achterbeen buiten zit, voltes openen/sluiten. vervolgens, als m'n paardje wat losser is zeg maar, doe ik hetzelfde ook op de andere hand. alleen dan wat minder intensief: dus bijv. door het verschil tussen sluiten & openen kleiner te maken.

ik zou misntens net zoveel op de volte rijden als dat je recht uit rijdt.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:47

Bedankt alleszins voor de tips.
Ik ben nu erg aan het denken welke kant haar makkelijke en welke de moeilijke is..
Op de rechterhand doet ze snel op de volte teveel stelling in de hals, en over de schouder wegvallen. Linksom doet ze bij aandraven haar achterhand naar binnen. Ik veronderstel dat ze dan beter links in kan buigen en rechtsom moeilijk? Verward

Met die voltes varieer ik wel een beetje. Ze is 4.5 en ik vermijd zoveel mogelijk voltes van 10m. Ik doe grote volte en ga die stukje verkleinen, en zodra die klein wordt en ze het moeilijk krijgt, ga ik weer openen. Daarnaast doe ik ook wel eens hoefslag volgen en bij elke letter volte 15m. Dat is al zat moeilijk.
xxx

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:15

jaa vind ik ZEKER belangrijk, anders komt je paard nooit goed op 4 benen!

groetjes Lysanne

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:06

Ik doe het en ik vind het heel belangrijk.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:27

Amberr_ schreef:

@Agnes75:jij zegt "k zou juist niet zoveel op de volte doen op de kant waar 't zwakke been moet ondertreden...", maar om z'n 'zwakke' been sterker te maken, moet je die toch op een manier oefenen.
ik ga meestal (als ik volte openen-sluiten doe) eerst op de hand waarbij het zwakkere achterbeen buiten zit, voltes openen/sluiten. vervolgens, als m'n paardje wat losser is zeg maar, doe ik hetzelfde ook op de andere hand. alleen dan wat minder intensief: dus bijv. door het verschil tussen sluiten & openen kleiner te maken.

Ben het deels met je eens hoor, maar het hangt dus af van in welke fase van de training je zit, vind ik. Als het achterbeen nog relatief zwak is, waarom dan niet eerst gewone voltes rijden? Als je recht gaat richten op rechte stukken en daarbij het been wat eerst buiten de massa stond, er nu wel onder rijdt, dan belast je dat been ook al aardig. Op de rechte stukken rijd je dan eigenlijk schoudervoor, dat is nl. wat je doet als je de schouders voor de achterhand naar binnen zet en buiging om je binnenbeen vraagt. En reken maar dat het zwakkere binnenachterbeen dan aardig belast wordt (als je het goed doet!). Bij het sluiten maak je het zooo makkelijk voor een paard om naar binnen te vallen, dat is op een volte soms al moeilijk te corrigeren. Ook verlies je dan makkelijk impuls als het nog te zwaar is voor het paard.
Pas als je je paard goed aan je binnenbeen hebt en daarbij goed onder de buitenteugel, je paard in balans is en je de stelling goed kunt houden, dan kun je voltes openen en sluiten zonder impulsverlies...is mijn bescheiden mening Bloos . Ik zie toch vaak nog paarden van het been af lopen als de volte geopend wordt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:29

Foryourneeds schreef:
Bedankt alleszins voor de tips.
Ik ben nu erg aan het denken welke kant haar makkelijke en welke de moeilijke is..
Op de rechterhand doet ze snel op de volte teveel stelling in de hals, en over de schouder wegvallen. Linksom doet ze bij aandraven haar achterhand naar binnen. Ik veronderstel dat ze dan beter links in kan buigen en rechtsom moeilijk? Verward

Klopt, de linkerkant van je paard is de kant met de kortste bespiering.Hier moet je dus aan werken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:32

Ik rijd op de manier van AdB Knipoog

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:09

Weer even een praktijk vraagje, wat doen jullie als het paard op de rechterhand spoort en een correcte lengtebuiging heeft en op de linkerhand naar buiten kijkt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:07

HappyH schreef:
Weer even een praktijk vraagje, wat doen jullie als het paard op de rechterhand spoort en een correcte lengtebuiging heeft en op de linkerhand naar buiten kijkt?

Je binnenbeen misschien eens gaan gebruiken Pling

Joscaa schreef:
Ik rijd op de manier van AdB

Ja, dus???

CaroleKlomp schreef:
Ik doe het en ik vind het heel belangrijk.

mikeeloverr schreef:
jaa vind ik ZEKER belangrijk, anders komt je paard nooit goed op 4 benen!

Jullie weten deze discussie echt een beetje diepgang en inhoud te geven he? Ach gut

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:05

Als er 18 pagina's volgekletst kunnen worden over het belang van rechtrichten en of je het wel of niet doet (wie het niet doet, bereikt denk ik nooit iets in de paardensport) en hoe je dat dan wel niet doet dan moet hier en daar de diepgang al ver te zoeken zijn. Haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:20

_Martine_ schreef:
vincenza schreef:

ik geloof ook niet dat ik anky v g wil zijn, enkel een ruiter die zijn paardjes niet aan gort rijdt en probeert zoveel mogelijk de blans te creëren zowel voor hen als voor mij.

En even iets anders; laats in jullie HK AdB topic, vroeg jij, waarom mensen altijd zulke vooroordelen hebben over AdB aanhangers.
Ik heb daar nog eens over nagedacht, maar ik denk dat ik weet hoe het komt.
Doordat de meeste van jullie, zéker jij, je mening onwíjs opdringt. Echt naar, gewoon.
Ik weet helemaal NIKS van AdB, maar ik heb eigenlijk al geen zin meer in om er iets over te leren, omdat er mensen zoals jíj AdB aanhangers zijn
.

Het is dat ik al jaren bekend ben met AdB zijn methode (en volgens die methode rij), maar als ik dit soort "volgelingen" eerder had gehoord, was ik er nooooooooit aan begonnen. Duivel

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:33

HappyH schreef:
Die kneepjes op de binnenteugel zou ik afbouwen, als je meer gewend bent met je zit en benen te rijden en het paard beter wordt. I.m.o stoor je daar een paard mee in zijn balans. Je zou de wending eigenlijk op je zit, binnenbeen en buitenteugel moeten kunnen rijden.

En waarom heb je dan een binnenteugel of zullen we die maar meteen afschaffen?

Ik heb nog steeds geleerd dat de binnenteugel de stelling bepaalt de buitenteugel de grootte van de wending. En dat je een wending op 2 teugels rijdt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:37

HappyH schreef:

volte 10 meter maken voorhand er op die volte voorzetten door middel van beide teugels en het gebruik van het binnenbeen af en toe versterkt met toucheren van de zweep. En als het paard op de volte 10 meter meer spoort dan pas weer de rechte zijde op waarbij je het paard vanuit de volte recht richt

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:23

Joki schreef:
HappyH schreef:

En waarom heb je dan een binnenteugel of zullen we die maar meteen afschaffen?

Ik heb nog steeds geleerd dat de binnenteugel de stelling bepaalt de buitenteugel de grootte van de wending. En dat je een wending op 2 teugels rijdt.

Idd heb je wel contact met beide teugels. (Zoals ik al eerder vermelde in dit topic.) Al zie ik het graag dat je een paard op je zit en beenhulpen kunt rijden, de teugels slechts ter ondersteuning. En de binnenhand passief zodat je het paard niet onnodig in zijn balans hindert. Veel paarden worden gereden met teveel druk of teveel stelling op de binnenteugel waardoor je het het paard extra moeilijk maakt om correct te buigen.

Waar denk je dat het probleem zit bij het eerder genoemde paard met de stelling naar buiten in de wending op één hand?

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:44

Agnes75 schreef:
Amberr_ schreef:

Ben het deels met je eens hoor, maar het hangt dus af van in welke fase van de training je zit, vind ik. Als het achterbeen nog relatief zwak is, waarom dan niet eerst gewone voltes rijden? Als je recht gaat richten op rechte stukken en daarbij het been wat eerst buiten de massa stond, er nu wel onder rijdt, dan belast je dat been ook al aardig. Op de rechte stukken rijd je dan eigenlijk schoudervoor, dat is nl. wat je doet als je de schouders voor de achterhand naar binnen zet en buiging om je binnenbeen vraagt. En reken maar dat het zwakkere binnenachterbeen dan aardig belast wordt (als je het goed doet!). Bij het sluiten maak je het zooo makkelijk voor een paard om naar binnen te vallen, dat is op een volte soms al moeilijk te corrigeren. Ook verlies je dan makkelijk impuls als het nog te zwaar is voor het paard.
Pas als je je paard goed aan je binnenbeen hebt en daarbij goed onder de buitenteugel, je paard in balans is en je de stelling goed kunt houden, dan kun je voltes openen en sluiten zonder impulsverlies...is mijn bescheiden mening Bloos . Ik zie toch vaak nog paarden van het been af lopen als de volte geopend wordt.

oké, daar heb je denk ik wel gelijk in Bloos
(gebruik zelf ook regelmatig schoudervoor, voordat 'k aan schouderbinnewaarts begin, wat nog wel lastig gaat met me ene knollie:D )

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:31

Okee, het is een goede test, dat schoudervoor. Als dat nog wat moeilijk gaat, moet je toch nog wat meer aan de basis werken, denk ik, het is vaak die buiging om je binnenbeen waar het hapert. Ik merk zelf dat ik ook te vaak terugwerk met de binnenhand, het is zo'n automatisme, maar daarmee hinder ik mijn paard en belemmer ik juist dat binnenachterbeen wat ik er zo graag bij wil hebben. Ik moet mezelf er constant aan herinneren dat ik mijn binnenhand wat naar voren doe in de wending en 2 passen later zit die hand al weer op z'n oude plekje...heel erg vervelend! Zelf rijd ik mijn paard zoveel mogelijk in stelling op de buitenteugel en om het binnenbeen. Dus echt met binnenbeen naar de buitenteugel,(soms binnenhand zelfs even los, ook om mezelf te trainen om die los te laten) alleen dan gaat ze nageven en blijft de schouder voor het achterbeen uitgaan. Als ik ook maar even te veel pruts aan de binnenteugel, dan drukt ze de schouder er uit en daar gaat mijn volte.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:14

_Martine_ schreef:
vincenza schreef:

ik geloof ook niet dat ik anky v g wil zijn, enkel een ruiter die zijn paardjes niet aan gort rijdt en probeert zoveel mogelijk de blans te creëren zowel voor hen als voor mij.

En even iets anders; laats in jullie HK AdB topic, vroeg jij, waarom mensen altijd zulke vooroordelen hebben over AdB aanhangers.
Ik heb daar nog eens over nagedacht, maar ik denk dat ik weet hoe het komt.
Doordat de meeste van jullie, zéker jij, je mening onwíjs opdringt. Echt naar, gewoon.
Ik weet helemaal NIKS van AdB, maar ik heb eigenlijk al geen zin meer in om er iets over te leren, omdat er mensen zoals jíj AdB aanhangers zijn
.

Even voor alle duidelijkheid. Omdat er door 1 persoon uitspraken zijn gemaakt, wil dat zeggen dat hele AdBt gebeuren maar over 1 kam heen gescheerd mag worden? Dat denk ik persoonlijk niet. Ik zou desbetreffende persoon erop aanspreken in dit geval maar niet via internet uit willen spreken want dat is gewoon niet terecht voor persoon waar het om gaat, die krijgt negatieve publiciteit. En ik denk niet dat dit de bedoeling is. Dat is voor niemand leuk.

Betteke schreef:

Het is dat ik al jaren bekend ben met AdB zijn methode (en volgens die methode rij), maar als ik dit soort "volgelingen" eerder had gehoord, was ik er nooooooooit aan begonnen. }>

Juist daarom ga niet op 1 persoon af wat betreft uitspraken maar vraag links en rechts eens door naar andere personen die ook met AdBt in aanraking zijn of hem kennen en bij hem trainen of te werk ermee gaan.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:10

bets

ik heb betteke al gepeebeet, misschien had ik je dat moeten vertellen

en het volgende is gezegd:

betteke gaf me aan dat ik als een jehova getuige vanalles rondbazuin
maar niets is minder waar

het enige wat ik probeer duidelijk te maken, is dat - hoe dan ook - je op een goedgereden paard moet zitten, en hoe of wat je dat dan doet, dat maakt niks uit.

het is het recht van het paard om zo goed mogelijk door het leven te gaan, dat is het enige wat ik probeer duidelijk te stellen.

ook aan betteke heb k dat uitgelegd.

de interpretatie van hoe iets op papier staat - en hoe iemand het bedoelt - is altijd nog afhankelijk van hoe de Lezer het interpreteert.

ik ben en voel me zo vrij de discussie tussen betteke en mij hier neer te zetten, want dan is misschien duidelijk waar ik voor sta:

Moderatoropmerking:
pb verwijderd

aan allen die het nu lezen: zijn jullie nu overtuigd dat ik het goed bedoel? okee dankjewel

kijk op dit moment ben ik ergens gestald waar echt geen moment aan rechtrichten wordt gedacht en veel paarden ook mankementjes hebben.
dat zie ik elke dag.
en dat vind ik heel erg.
nog afgezien van het feit dat een paard veel hooi nodig heeft want zelfs daar zijn discussie sover maar dat is heel erg off-topic

en hoe of wat iemand anders doet met zijn paardje dat moet altijd die eigenaar zelf weten.

en ja, ik ben enthousiast over dat er iemand is die de klassieke rijkunst onder de mensen probeert te brengen, niet onder de ervaren ruiters, maar onder het grote publiek.

parelli, emiel voest, tineke bartels, adb, ..., noem maar op, ze staan allemaal vooraan en hebben allemaal hetzelfde doel: een goed getraind paard.
en dus ook een gezond paard.

jullie zijn wsl bevoorrecht door tussen mensen te zijn die het wel allemaal den, ik zit hier in een gebied wat werkelijk soms te erg is voor woorden.

maar goed, ik ben en blijf idd enthousiast en dat is mijn goed recht.
net zoals het jullie goed recht is mij een jehovagetuige te vinden.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:38

overigens vraag ik jullie allemaal of het verboden is enthousiast over iets te zijn. ik dacht het niet hé

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:00

Erg prettig als je pb op het forum wordt gezet Boos! .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:34

vincenza schreef:
net zoals het jullie goed recht is mij een jehovagetuige te vinden.

OK Haha!

vincenza schreef:
overigens vraag ik jullie allemaal of het verboden is enthousiast over iets te zijn. ik dacht het niet hé

Enthousiast zijn is niet erg nee. Doordrammen, andermans meningen niet respecteren, PB's in een topic plaatsen, dreigen met allerlei acties zodra iemand het niet men je eens is, gillen dat iemand geen respect heeft voor mensen met een handicap zodra jouw mening in twijfel wordt getrokken, steeds met niet ter zake doende feiten komen, niet de moeite nemen om iemands posts goed te lezen etc. DAT is wel erg...

Vincenza, ik vind dat jij een beetje een grote fantatsie hebt en ik denk dat jij jouw eigen kennis en kunde een beetje overschat... En dat is wat mensen erg kan irriteren. Iemand probeert jou daar netjes op te attenderen via de PB en dan doe jij zoiets onbeschofts als PB in een topic plaatsen???

Betteke schreef:
Erg prettig als je pb op het forum wordt gezet .
Dat is inderdaad heel onbeleeft. Was het trouwens wel eens met je PB.
Erg prettig als je pb op het forum wordt gezet Boos! .

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:04

ik denk dat dit topic echt alle kanten op gaat, maar i i g niet die die de ts had beoogd imo.

ik ben iemand die opkomt en staat voor wat zij zegt en daar schaam ik me niet voor. ook omdat dat niet hoeft.

het maakt niet uit wat er staat, of hoe ik iets schrijf jullie pinnen je daarop vast.

ik kom eerlijk uit voor wat ik vind en al valt heel bokt daarover dat is jammer maar daar heb ik geen boodschap aan.

ik ga door met rechtrichten, op welke manier dan ook, en wens jullie succes met de eindeloze discussies in dit topic. van de 18 pagina's zijn er misschien 4 echt zinnig inhoudelijk gevuld.
Met andere woorden het lijkt mij dat alles onderhand wel gezegd is.

dus nogmaals: succes met rechtrichten.