oosterhoff schreef:
Het zou geweldig zijn als iedereen het van begin af aan goed zou leren. Helaas is dat niet mogelijk Dan zouden er regels opgesteld moeten worden voor het kopen van een paard.
Doordat niet iedereen het goed doet zal er reparatiewerk ontstaan. Ik heb mijn paard ook in de vernieling geholpen, daar durf ik best voor uit te komen. Helaas is er nooit iemand geweest die mij erop gewezen heeft dat ik het beter anders zou kunnen doen. Iedereen houd wijselijk zijn mond. Zoals er tijdens wedstrijden nooit geklapt zal worden bij een goede proef. Zelfs bij een onderlinge wordt niet geklapt na een foutloos basisparcours. Het zou goed zijn als de mensen hardop zeiden wat ze zagen. Daar is iedereen veel meer bij gebaat. Dat kan op een nette manier maar helaas is niet iedereen die nette manier vaardig (zie rare juryuitspraken bij wedstrijden).
Helaas zijn ook niet alle instructeurs vaardig genoeg. Een goede Z ruiter hoeft nog geen goede instructeur te zijn en evenzo hoef wat mij betreft een instructeur ook niet op Z niveau gereden te hebben. Helaas zijn er nog velen die denken dat in verleden behaalde resultaten garantie geven voor de toekomst en stommen zij met verder leren.
Mijn paard wordt nu stukje bij beetje weer recht. ze voelt zich lekkerder en we hebben veel meer lol. Dit doen we op een consequente manier en met zo min mogelijk dwang. Wanneer begint een truckje en wanneer stopt de rijkunst? Die grens is vaak moeilijk te leggen en begint vaak bij de kundigheid van degene die het argument aandraagt.
Nogmaals het zou geweldig zijn als iedereen starten met de juiste basis. Helaas wordt met door schade en schande wijs.
Als iedereen op een normale manier zijn mond eens open trok als hij iets zag wat niet door de beugel kon dan werden we sneller wijs. helaas zit het paardencultuurtje zo niet in elkaar.
Eigenlijk is het heel erg jammer dat er niet voldoende naar de basis wordt gekeken. Zeker voor de paarden, die daar uiteindelijk de dupe van worden. Ik krijg soms ook het idee dat ruiters als ze wat verder komen die basis ook weer uit het oog verliezen, omdat dat te "simpel" is. Dat is natuurlijk niet bij iedereen zo! Regels opstellen voor het kopen van een paard zou geen slechte ontwikkeling zijn. Dan zou het bijv. niet meer moeten kunnen dat een groen kind op een groene pony stapt.
Helaas is er heel veel reparatiewerk wat paarden betreft, zelfs als je je bewust bent van de verbeterpunten van je paard en van je zelf blijft het moeilijk. Je moet oorzaken wegnemen/of zo goed mogelijk verbeteren en dat vraagt wel wat van een ruiter. Helaas zijn niet niet veel mensen echt kundig op dat gebied. En ik ben het ook met je eens dat een z ruiter geen goede instructeur hoeft te zijn en een goede instructeur geen z ruiter hoeft te zijn.
Wat ik erg jammer vind is dat veel ruiters de confrontatie met zichzelf niet kunnen of willen aangaan. Want als iets niet goed gaat ligt de "fout" toch meestal bij de ruiter. En elkaar aanspreken over dingen die je waarneemt zou een goede start zijn, al wordt dat vast niet door iedereen in dank afgenomen.