Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pascha schreef:Maar je moet ook oppassen met teveel longeren voordat je er voor het eerst opstapt. Paard krijgt meer energie, spiertjes komen erop, en jij moet er daarna nog op....
Pascha schreef:Maar je moet ook oppassen met teveel longeren voordat je er voor het eerst opstapt. Paard krijgt meer energie, spiertjes komen erop, en jij moet er daarna nog op....
Ik heb van een hele goede kennis meegekregen (heeft eigen africhtingsstal) dat je het paard beter een beetje "dom"kan houden. Des te makkelijker zijn ze om er zo op te kunnen stappen. Zij zit er meestal ook al na 1 week op, ook bij beesten die zo het land uit komen. Hierdoor is "de kop er al af"zeg maar ( de eerste paar keer opstappen)
Mireille1970 schreef:Ik vind persoonlijk het verschil tussen een 2,5 jarige die niets kan en een 3,5 jarige uit de bush enorm groot. Liever in de rust met een 2,5 jarige aan het wenproces werken en zadelmak maken, dan een sterke buffel van 3,5. Mijn idee. En het is altijd nog goed uitgepakt.
[***] schreef:Er is hier geen praten tegen, jullie hebben het alleen maar over te vroeg, maar het is juist belangrijk dat je een paard in zijn jonge jaren went en sterker maakt om later rijpaard te worden. Een paard wat vanaf 2,5 al wat getraind wordt en rustpauze's krijgt zal er veel beter voorstaan op 4 jarige leeftijd dan een paard van 4 jaar waar nog niks mee gedaan is.
sabino schreef:Ben ik het helemaal mee eens,maar wat eigenlijk nog het belangerijkste is,is dat ze veulen al in de hand zijn en ik ben voorstander van aan de hand meenemen met een ander paard,of aan de lange lijnen erachter.Hoeft allemaal niet lang want ze zijn toch maar 10 tot 15 min geconcentreerd.Inderdaad als je ze voor het winterseizoen toch naar binnenhaalt kan je ze net zo goed wat geven om over 'na te denken'de volgende zomer als ze weer in de wei.
Ja je moet ze wel opvoeden natuurlijk en energieker wil niet zeggen onhandelbaar.Ben trouwens niet voor veel longeren
[***] schreef:Er is hier geen praten tegen, jullie hebben het alleen maar over te vroeg, maar het is juist belangrijk dat je een paard in zijn jonge jaren went en sterker maakt om later rijpaard te worden. Een paard wat vanaf 2,5 al wat getraind wordt en rustpauze's krijgt zal er veel beter voorstaan op 4 jarige leeftijd dan een paard van 4 jaar waar nog niks mee gedaan is.
Kinke schreef:Iedereen die roept dat het goed is om op die leeftijd al op een paard te gaan zitten moet voor de gein hier eens kijken: www.horsemanship.org dan naar Welzijn en dan naar Oud genoeg?
sammie_44 schreef:@ruitje: Wel dus. Op een andere manier wil t niet, we hebben niet de mogelijkheid van een grote bak of van een bos op 10 meter afstand.
Ook wandelen door 't weiland kan, maar hierdoor begint hij dingen uit te proberen, omdat hij nog in zijn hoofd vol hengst is. Ik ben niet sterk genoeg om een gek paard te houden die alle kanten op wilt vliegen, dan maar op safe, en rustig rondjes op de cirkel laten stappen.
Begrijp je verder volkomen en het zou geweldig zijn om hem rechtuit over paden te leiden, maar dat lukt gewoon niet, het is wle een zandpad maar er komen veel te veel auto's langs.
Nadya: Helemala met je eens. heb vaak genoeg gehoord van mensen: ja, maaaaaar ik zit al 20 jaar in de paarden... Soms betekent dit niet dat ze er ook verstand van hebben, vaak zijn dat gewoon mensen met paarden.