Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pascha

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:45

Maar je moet ook oppassen met teveel longeren voordat je er voor het eerst opstapt. Paard krijgt meer energie, spiertjes komen erop, en jij moet er daarna nog op....
Ik heb van een hele goede kennis meegekregen (heeft eigen africhtingsstal) dat je het paard beter een beetje "dom"kan houden. Des te makkelijker zijn ze om er zo op te kunnen stappen. Zij zit er meestal ook al na 1 week op, ook bij beesten die zo het land uit komen. Hierdoor is "de kop er al af"zeg maar ( de eerste paar keer opstappen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:59

Pascha schreef:
Maar je moet ook oppassen met teveel longeren voordat je er voor het eerst opstapt. Paard krijgt meer energie, spiertjes komen erop, en jij moet er daarna nog op....

Dat is wel waar wat je zegt.

Het voordeel aan de andere kant vind ik weer dat het rijden gelinkt kan worden aan het longeren. Omdat de stemhulpen zo'n gesneden koek zijn, erop zitten, stemhulp+beenhulp en weg ben je, idem met het terugkomen.
Zo heb ik gisteren voor het eerst met mijn driejarige gegaloppeerd. Ik zat al klaar voor een lange zijde in een fikse draf om hem in galop te moeten laten vallen maar ik gaf stemhulp en beenhulp en meneer sprong drie keer netjes de eerste keer aan alsof hij een volleerd paard was. Dat zie ik toch als resultaat van het voorbereidende longeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:11

ik vind het raar dat er steeds gezegd wordt dan het verschilt per paard/het ligt eraan of ie er klaar voor is etc...
Je kunt dat niet zien aan de buitenkant, een 2 of 3 jarige kan er heel volwassen en sterk uitzien, maar binnenin het lijf is ie er echt nog niet klaar voor om een mens geregeld te dragen of kleine cirkeltjes te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:17

Pascha schreef:
Ik heb van een hele goede kennis meegekregen (heeft eigen africhtingsstal) dat je het paard beter een beetje "dom"kan houden. Des te makkelijker zijn ze om er zo op te kunnen stappen. Zij zit er meestal ook al na 1 week op, ook bij beesten die zo het land uit komen. Hierdoor is "de kop er al af"zeg maar ( de eerste paar keer opstappen)

Ik vind het niet waar wat je zegt Haha!

Je longeerd een jong paard juist om het voor te bereiden om bereden te worden. Dus sterker maken om gewicht te kunnen dragen. Als een paard wat verder afgericht is aan de longeerlijn/evt dubbele lijnen en al een poosje in handen is zal het opstappen ook geen probleem meer zijn. Dan werk je meer in vertrouwen dan dat je het paard overdonderd en dat ie dan een week later alsnog in de stress schiet en zijn lichaam op een verkeerde manier gebruikt omdat de juiste spieren nog niet getraind zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:18

dat stressniveau kun je heel simpel meten, met een hartslagmeter Lachen Is misschien ook leuk voor een vergelijkend warenonderzoekje?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:26

Maar een beetje brutaal aapje met een sterk karakter wordt alleen maar energieker door al dat longeren, paarden hebben heel snel door wat er gebeuren gaat. Lachen

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:29

Nou ik zal ook eens mijn mening geven. Haha!
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar het is me duidelijk.

Ik heb zelf een Lusitano merrie van nu 3 jaar en 4 maanden.
Een Lusitano is laat uitgegroeid ( net als veel paarden) en ik doe dus ook rustig aan.
Ik ben haar een beetje aan het longeren en doe wat grondwerk met haar. ( de rest van de dag staat ze buiten)
Ook wandelen we wat, zodat ze overal goed aan kan wennen.
Binnenkort ga ik met haar aan het werk, aan de lange lijnen en pas in het voorjaar ga ik erop.

Waarom zou ik het in godsnaam eerder doen?!!
Omdat ze dan te sterk zou worden??
Onzin, als je een paard goed voorbereid maakt dat niets uit.
Sterker nog ik wil juist dat ze sterk wordt zodat ze me beter kan dragen!

Ik snap niet dat mensen niet gewoon eventjes kunnen wachten totdat hun paard er lichamelijk aan toe is ( en dat kan je niet van de buitenkant zien)

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:31

Mireille1970 schreef:
Ik vind persoonlijk het verschil tussen een 2,5 jarige die niets kan en een 3,5 jarige uit de bush enorm groot. Liever in de rust met een 2,5 jarige aan het wenproces werken en zadelmak maken, dan een sterke buffel van 3,5. Mijn idee. En het is altijd nog goed uitgepakt.

Ben ik het helemaal mee eens,maar wat eigenlijk nog het belangerijkste is,is dat ze veulen al in de hand zijn en ik ben voorstander van aan de hand meenemen met een ander paard,of aan de lange lijnen erachter.Hoeft allemaal niet lang want ze zijn toch maar 10 tot 15 min geconcentreerd.Inderdaad als je ze voor het winterseizoen toch naar binnenhaalt kan je ze net zo goed wat geven om over 'na te denken'de volgende zomer als ze weer in de wei.
Ja je moet ze wel opvoeden natuurlijk en energieker wil niet zeggen onhandelbaar.Ben trouwens niet voor veel longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:07

Er is hier geen praten tegen, jullie hebben het alleen maar over te vroeg, maar het is juist belangrijk dat je een paard in zijn jonge jaren went en sterker maakt om later rijpaard te worden. Een paard wat vanaf 2,5 al wat getraind wordt en rustpauze's krijgt zal er veel beter voorstaan op 4 jarige leeftijd dan een paard van 4 jaar waar nog niks mee gedaan is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:26

[***] schreef:
Er is hier geen praten tegen, jullie hebben het alleen maar over te vroeg, maar het is juist belangrijk dat je een paard in zijn jonge jaren went en sterker maakt om later rijpaard te worden. Een paard wat vanaf 2,5 al wat getraind wordt en rustpauze's krijgt zal er veel beter voorstaan op 4 jarige leeftijd dan een paard van 4 jaar waar nog niks mee gedaan is.

Tja ik ben het met je eens...!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:32

sabino schreef:
Ben ik het helemaal mee eens,maar wat eigenlijk nog het belangerijkste is,is dat ze veulen al in de hand zijn en ik ben voorstander van aan de hand meenemen met een ander paard,of aan de lange lijnen erachter.Hoeft allemaal niet lang want ze zijn toch maar 10 tot 15 min geconcentreerd.Inderdaad als je ze voor het winterseizoen toch naar binnenhaalt kan je ze net zo goed wat geven om over 'na te denken'de volgende zomer als ze weer in de wei.
Ja je moet ze wel opvoeden natuurlijk en energieker wil niet zeggen onhandelbaar.Ben trouwens niet voor veel longeren

Breek me de bek niet open! IK heb een jaarlingmerrie gekocht en die wilde van niemand iets weten. Pas de laatste tijd komt ze uit zichzelf meer naar mij toe, sinds ze een veulen gehad heeft. Maar ik kan nog geen halster fatoenlijk om doen, dat moet nog met behulp van een stroottouwtje waar ik haar aan moest moet zetten zodat ze niet kan steigeren of hangen.

Deze merrie (ik heb de fokker eens opgebeld) is met 4 maanden gespeend en naar Paul Hendrix gegaan (broer van emile) en daarvoor nooit aan de hand geweest. Erg jammer, het zou allemaal gemakkelijker geweest zijn.

Mijn beide veulens zijn wel al vele malen aan de hand geweest. Het zijn de eerste veulens die ik ooit gefokt heb.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 11:58

Bij de 2,5 jarige merrie die nu in de wei loopt, kan ik zo bij. Gewoon overal aanzitten en ze blijft gewoon staan. Als veulen al geleerd vast te staan, poetsen, voeten optillen enz. Dat bleek erg handig, want van de zomer is ze over het hek gesprongen (tja, springpaard.... Haha! ) en had ze schaafwonden. Ze moest uit de groep, en de wond moest afgespoeld worden. Ze heeft nog nooit een slang met water gezien, maar het was eigenlijk geen enkel probleem. Dat is wel zo handig!

Meygan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:10

Slecht. Je kan beter gewoon je paardje zadelmak maken als het er tijd voor is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:39

[***] schreef:

heb je het nu over erop gaan zitten als ze 2,5 zijn of ze aan de hand van alles leren??
Iedereen die roept dat het goed is om op die leeftijd al op een paard te gaan zitten moet voor de gein hier eens kijken:
www.horsemanship.org
dan naar Welzijn en dan naar Oud genoeg?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:00

Kinke, ik ben blij dat jij een site erop gezet hebt. Ik hoop dat iedereen eens kijkt en vooral heel goed nadenkt. Ik heb ook zo'n 'groeischema' en ik sta dus ook verbaasd over sommige denkbeelden hier. En inderdaad, vooral mensen die zogenaamd jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren in de paarden zitten, pffff, die kunnen zo eigenwijs zijn. Heel jammer voor die paarden. Ik erger me daar ook rot aan en ach, ik zit nog 'maar' 29 jaar in de paarden (als hobby, hoor).

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:57

@ruitje: Wel dus Lachen. Op een andere manier wil t niet, we hebben niet de mogelijkheid van een grote bak of van een bos op 10 meter afstand.
Ook wandelen door 't weiland kan, maar hierdoor begint hij dingen uit te proberen, omdat hij nog in zijn hoofd vol hengst is. Ik ben niet sterk genoeg om een gek paard te houden die alle kanten op wilt vliegen, dan maar op safe, en rustig rondjes op de cirkel laten stappen.

Begrijp je verder volkomen en het zou geweldig zijn om hem rechtuit over paden te leiden, maar dat lukt gewoon niet, het is wle een zandpad maar er komen veel te veel auto's langs.

Nadya: Helemala met je eens. heb vaak genoeg gehoord van mensen: ja, maaaaaar ik zit al 20 jaar in de paarden... Soms betekent dit niet dat ze er ook verstand van hebben, vaak zijn dat gewoon mensen met paarden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:20

Kinke schreef:
Iedereen die roept dat het goed is om op die leeftijd al op een paard te gaan zitten moet voor de gein hier eens kijken: www.horsemanship.org dan naar Welzijn en dan naar Oud genoeg?

Ik kan niet anders zeggen, dan mij daar volledig bij aan te sluiten.

Afgod

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:21

sammie_44 schreef:
@ruitje: Wel dus Lachen. Op een andere manier wil t niet, we hebben niet de mogelijkheid van een grote bak of van een bos op 10 meter afstand.
Ook wandelen door 't weiland kan, maar hierdoor begint hij dingen uit te proberen, omdat hij nog in zijn hoofd vol hengst is. Ik ben niet sterk genoeg om een gek paard te houden die alle kanten op wilt vliegen, dan maar op safe, en rustig rondjes op de cirkel laten stappen.

Begrijp je verder volkomen en het zou geweldig zijn om hem rechtuit over paden te leiden, maar dat lukt gewoon niet, het is wle een zandpad maar er komen veel te veel auto's langs.

Nadya: Helemala met je eens. heb vaak genoeg gehoord van mensen: ja, maaaaaar ik zit al 20 jaar in de paarden... Soms betekent dit niet dat ze er ook verstand van hebben, vaak zijn dat gewoon mensen met paarden.

Mensen met paarden en paardenmensen, daar doel jij op zeker Haha! !

Ik begrijp ook wel dat het lastig is als je de mogelijkheid niet hebt Lachen .

Ik ben trouwens benieuwd of er ook onderzoek is gedaan naar het 'trekken' ( over die website gesproken dan Lachen ? ) . Wij laten onze paarden op jonge leeftijd voor de kar lopen, ik weet dus niet of dit minder schadelijk is dan erop gaan zitten, ben wel benieuwd of daar een vergelijking van is.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:30

Er zijn hier uitspraken die 100% kloppen

Maar als ik zo lees zijn er mensen die het goed praten dat je jong je paard zadelmak maakt ?
Mijn vraag : Waarom ?
Ben jij zo egoïstisch om alleen maar aan jou eigen te denken ,en niet aan je paardje .
Je brengt geen geduld op om nog eventjes te wachten met je paardje te beleren .
Het is gewoon 100 x beter als je wacht tot ze 3 / 3,5 jaar zijn .
Zo is het en daar kan je niks aan veranderen .

Kijk maar even naar het onderstaande :

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:42

Ik beleer dadelijk mijn PAARD want ik heb een PAARD en geen paardje! Dat al voorop gesteld. Dat pennygezever over paardjes komt me de neus uit.

Verder denk ik dat de schade allemaal best meevalt als je vroeg begint. Als je maar LANGZAAM aan doet. Want wachten tot de 3 jaar en dan binnen een mum van een tijd trainen en een conditie opbouwen is ook niks.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:45

Als hier iemand de penny is ben jij het wel . Want jij weet niks van je paardJE af !

Ja je kan altijd proberen goed te praten he .
Maar je ben een egoïst want t bent jij wat wilt beginnen . Je paardJE vraagt er niet om ...
En ze zullen niet voor de lol zeggen dat je vanaf 3 moet beginnen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:47

Liever dat die opmerking van een penny komt dan van iemand die echt iets van paarden weet. Haha!
Ik had die reactie van sommige anderen hier minder leuk gevonden maar nu kan ik er niet zo mee zitten.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:47

en wat je wilt zeggen ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:49

Goh, gelukkig begin ik met mijn paard vanaf ongeveer 3,5, denk ik (als hij er klaar voor is) en dan doe ik sowieso de eerste jaren heeeeeeeel rustig aan. Ik heb niet zo'n haast, heb de behoefte niet om er elke dag op te gaan zitten, en ik laat hem vooral lekker uitgroeien.

En paardje of paard, het gaat niet om de grootte, Desiree, al schijn jij dat nog wel eens anders te zien. Het gaat om de rug, of die wel of niet volgroeit is, dat jij er als mens op mag zitten. Het is jammer dat je je daar blijkbaar niets van aantrekt.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:50

Ik vind het nogal een slechte trend.Ok,ieder doet wat die wil met zijn paardje,dat is iedereen z'n goed recht.Maar het is echt beter als je vanaf 3 begint.En dan moet je niet snel snel je paard trainen en conditie opbouwen.Met 2.5 jaar moet je ook evenlang wachten met trainen en conditie opbouwen Lachen .
Het paard waar ik op rijd is met 4 jaar pas opgeleerd,en nu 1 jaar verder kan hij al een net dressuurproefje lopen.
Dus waarom al die haast?