Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:46

blijft het feit, dat zwaardere (ik zeg bewust geen dikkere want ik bedoel ook de lange slanke) ruiters het nadeel van hun gewicht kunnen compenseren.
En wel door zitlessen, opstijgen met een krukje enz.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:09

Nou ik heb wel alles gelezen al moet ik zeggen dat het de laatste paar pagina's wel erg moddergooien is.
Ik heb niet het idee dat gewicht echt zo super belangrijk is. (lange mannen van 2 meter zijn ook tegen de 100 kilo) Maar ik vraag me af of mensen met een flinkovergewicht zichzelf niet in de weg zitten. Mij lijkt het alsof je dan veel beperkter bent in je bewegingen.
Obesitas wordt niet voor niks de ziekte van de Westerse wereld genoemd mensen worden steeds dikker. Maar is het dan niet zo dat als die mensen met overgewicht lekker gaan sporten (paardrijden) dat dat juist gestimuleerd moet worden ipv afgekraakt.
Lekker bezig zijn met de paarden en rijden moet toch voor iedereen kunnen?

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:15

aller eerst vraag ik me af wat jullie verstaan onder overgewicht.

Wel vind ik dat je een paard moet uit zoeken die bij je past
Als je lang bent ga je ook niet op een pony van 1.35 rijden
dus als je 100 kilo of zwaarde bent ga je ok niet op een kleine of zeer luxe pony rijden denk ik
wel vind ik dat we de zwaardere onder ons niet af moeten kraken
en ben ik het dus met stephanie100 eens

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:25

Stephanie100 schreef:

lekker bezig zijn wel, rijden niet.
We blijven hier allemaal onder de 100 kilo roepen, en daar zou ik ook geen moeite mee hebben, maar ik zie iemand van 130 kg toch niet graag op een paard klimmen....

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:26

ligt er hellemaal aan op wat voor een paard de persoon klimt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:38

ik blijf bij mijn voorbeeld hangen wat ik eerder in dit topic aan heb gegeven, dit was een niet al te groot (ca 160/165) warmbloed typje.
Ook komt iemand van 130 kg niet op mijn haf trouwens.
Mijn vader weegt 90 kg en dat is het zwaarste wat ze ooit getild heeft, en daar had ze zichtbaar moeite mee (waarsch ook omdat ze het niet gewend is)

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:39

Stephanie100 schreef:
het dan niet zo dat als die mensen met overgewicht lekker gaan sporten (paardrijden) dat dat juist gestimuleerd moet worden ipv afgekraakt.

Ik vind dat je hier helemaal gelijk in hebt, en trouwens van paard rijden val je ook nog eens af als je elke dag rijd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:06

ik denk dat er ook weinig mensen van 130 kg zijn die echt serieus rijden,ik heb ze iig nog nooit gezien,ik denk ook dat het wat overdreven is,die 130 kg.
wat natuurlijk wel behoorlijk zwaar is,dan kan je misschien wel gaan mennen ipv rijden,lijkt me trouwens wel erg leuk,mennen!

fayfay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:07

stef schreef:
Stephanie100 schreef:

lekker bezig zijn wel, rijden niet.
We blijven hier allemaal onder de 100 kilo roepen, en daar zou ik ook geen moeite mee hebben, maar ik zie iemand van 130 kg toch niet graag op een paard klimmen....

Ik ben ruim 120 en rijd wel geregeld op een fjord..
dit is dan een half uur, alleen stappen en krukje erbij met opstijgen..
ben ik terug en let ik niet op sjeest hij in volle galop
met mij de bak in !! Haha!

PS mijn pa is 2,13 hele dunnen beentjes en Toch ruim 130 !
dikte zegt niet zoveel, Lengte weegt meer !!!

fayfay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:08

ps heb zelf een lekkere dikke belg..
past toch beter bij me..
allebeide een lekkere dikke kont Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:15

is het niet ook zo dat een paard dan gaat sjeezen om zichzelf in balans te houden?
heb ik weleens gezien bij een kennis,die zat vrij scheef en onrustig,en het paardje ging rennen omdat hij dan zijn evenwicht makkelijker hield,zij was overigens een slank iemand

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:19

Karin schreef:
Qimm schreef:
Maar om terug te vallen op de eerder genoemde maximale 75 kilo voor een sportpaard. Dat is ronduit onzinnig en dáár voel ik mij op aangevallen.

Daar had ik toch al mijn twijfels bij, gezien de minimale gewichtseis volgens de FEI bij de internationale endurance.

En idd, dan zouden een hoop mensen (vooral mannen) niet eens mogen rijden.

ik heb dit ook gelezen in de Bit en dan zou ik met mijn 1.89 en 84 kg (yep ben een man)niet meer op mijn KWPNér mogen zitten
van 1.68 dus mogen nog alleen meiden tot een jaar of twintig paardrijden? Sigaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:20

als ik hier kijk dat een paar pagina's terug iemand zegt 90 kg te wegen en dan de foto's in haar profiel zie, was deze persoon echt veel en veel zwaarder

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:36

ik had overwicht en ik denk ook dat het bijgedrage heeft dat Mango last van zijn rug had
nu ben ik 15 kilo afgevallen en zit ik weer op maatje 36 speciaal voor hem!!

ik vind het ook geen porum, maar sommige mensen hebben een ziekte/medicijnen en kunnen er weinig aan doen en als je een lekker stevig paard heb moet je ook lekker kunnen rijden!!

maar ik ben blij dat ik die kilo's kwijt ben, het is 100% de moeite waard geweest!!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:43

Mijn buurmeisje (ze is ondertussen ergens in de 30) is ook volslank...
Ik WEET (ik schat het niet, maar ik weet het zeker) dat ze toen 108kg woog.

Ze wou dolgraag leren paardrijden, maar ze heeft het nooit gedaan omdat ze bang was dat
mensen haar gingen uitlachen. En dat vind ik eigelijk best erg.
Ze zei zelf: Natuurlijk wil ik niet op een iele pony leren, maar op een stevig geschikt paard.
Toch hield de commentaar van andere mensen haar tegen...

Ik weeg zelf een eind in de 90 en ik blijf ook paardrijden. Maar ik denk er inderdaad niet aan om op een klein iel paard te stappen. Dat doe ik gewoon niet.

Verder denk ik dat er inderdaad bitter weinig mensen zijn van 130kg en meer, die paardrijden.

Als je jezelf eens onder de loep neemt, dan weet je voor jezelf wel op welke paarden/pony's je al dan niet kan rijden. En een ander hoeft dat niet in jouw plaats te beslissen (uitzonderingen daargelaten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:59

lindsey schreef:
millennium schreef:
Even voor alle duidelijkheid: JA dikkere mensen kunnen WEL hun paard in de weg zitten, NET zoals dunnere mensen.
Het lijkt nu net alsof het niet gezegt mag worden dat dikkere mensen hun paard in de weg zitten, want dat wordt dan weer als scheldend etc. gezien. Maar mensen, kom op, slechte ruiters heb je in elke gewichtsklasse!

Ben ik het vokomen mee eens.

Steeds wordt er maar weer in het algemeen geroepen dat het paard beter af is met een dik iemand die meegaat met de beweging van het paard dan een dun iemand die bonkend en trekkend op een paard zit.
Beide is gewoon niet goed.

Bonken en trekken niet en een te zwaar iemand op een paard ook niet. Dat bonken en trekken daar ontkom je als beginner bijna niet aan maar dat kan opgelost worden door goed les te nemen. Overgewicht kan in veel gevallen opgelost worden door gezond te gaan eten en meer te bewegen.

Bovendien zijn er genoeg dunne mensen die heel goed kunnen rijden en dikke mensen die dus absoluut niet kunnen rijden en omgekeerd.

Zelf heb ik ook overgewicht. Afvallen wil nog niet zo best lukken. Op gewicht blijven gelukkig wel want als ik veel zwaarder zou worden dan ik nu ben zou ik het toch wel sneu voor het paard vinden om mij te moeten dragen.

Ook wordt er altijd maar weer verwezen naar het feit dat er veel mensen met overgewicht zijn die er niets aan kunnen doen. Daar ben ik het niet mee eens. Een percentage van de mensen met overgewicht kan er inderdaad helemaal niets aan doen dat ze dik zijn vanwege een ziekte of medicijnen maar bij het grootste gedeelte van de mensen met overgewicht is er helemaal geen sprake van ziekte of medicijnen maar van het feit dat elk pondje door het mondje gaat.

Afvallen is heel erg moeilijk en daarna op gewicht blijven ook. Heb je overgewicht in een zodanige mate dat je paard er geen last van heeft dan moet je helemaal zelf beslissen of je wel of niet af wil vallen. Iemand die moeite heeft met je lijf kijkt maar de andere kant op maar heb je overgewicht in een zodanige mate dat je paard er last van heeft dan zul je toch echt de keus moeten maken tussen gaan afvallen of niet meer paardrijden.

Erg sneu voor de mensen die niet kunnen afvallen vanwege ziekte er zijn misschien al zo veel dingen die je door je ziekte niet kunt maar ja daar gaat paardrijden er dan 1 van zijn. Je mag een paard niet laten lijden omdat jij ziek bent.

Denk dat je hierin heel realistisch bent. Kleine mensen kunnen niet op grote paarden rijden (ik hoef niet te proberen een paard van 1.75 te berijden) grote mensen niet op kleine paarden. Bepaalde dingen zoals lengte en gewicht brengen gewoon beperkingen met zich mee. Dat is imo niets kwetsends, dat is de realiteit.

Ik hoef bijvoorbeeld niet te porberen de manager te worden van een groot bedrijf, ik heb dar de capaciteiten gewoon niet voor. dan kan ik daar een big deal van maken en me vreselijk gekwetst voelen, ik kan het ook accepteren als zijnde realiteit en me er verder niet druk om maken. Dit vind ik ook gewoon een realiteitskwestie, met dit verschil dat het hier om kostbare levende wezens gaat, en je dus nóg wel tien keer zo voorzichtig moet zijn.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:59

Er is geen gewicht waarbij je inneens te zwaar bent, dat ligt aan hele andere dingen:
- Leeftijd paard en bevestiging van gewicht op de rug
- Bouw/grootte paard
- Conditie paard
- Sterkte paard, daarmee bedoel ik opbouw rugspieren
- Manier van rijden ruiter

Bijvoorbeeld: als een stevig goed bevestigd paard (laten we zeggen een grote Tinker vanaf 9 jaar) altijd goed getraint is en daarmee goede rugspieren heeft opgebouwd kan je er makkelijk een zwaardere ruiter opzetten die het paard dressuurmatig ontspannen over de rug kan rijden.

Ik vind dus dat je dit onderwerp héél breed moet zien en "zware mensen" als groep absoluut niet kan vertellen wat ze wel en niet mogen.

Maar ik vind dan weer wel dat te zware mensen eerst 10 keer na moeten denken en 10 keer advies moeten vragen, voor ze op een paard gaan zitten (aan mensen in hun omgeving met verstand van paarden). Want dat je te zwaar bent is je eigen probleem, maar ga daar absoluut niet een onschuldig paard mee in de weg zitten.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:39

Snoevie schreef:
ik denk dat er ook weinig mensen van 130 kg zijn die echt serieus rijden,ik heb ze iig nog nooit gezien,ik denk ook dat het wat overdreven is,die 130 kg.
wat natuurlijk wel behoorlijk zwaar is,dan kan je misschien wel gaan mennen ipv rijden,lijkt me trouwens wel erg leuk,mennen!

Ik heb 130 kg gewogen en ik heb toen ook gewoon paardgereden. Heb al ruim 10 jaar een eigen paard. Waarvan ik zo'n 6 tot 7 jaar rond de 130 heb gewogen. Ik rijd serieus ook al rijd ik geen wedstrijden. Hij loopt 6 dagen per week en de laatste 5 jaar heb ik elk jaar de veluwe trail gereden of een deel ervan waarbij we zo'n 6-8 uur per dag op het paard zaten. Ik heb een KWPN-er. Een kruising tussen engels volbloed en gelder. Verder spring ik ook regelmatig met hem. Twee veeartsen en een fysiotherapeut hebben me zien rijden met hem en geven allen aan dat ze geen problemen zien. Hij is officieel M1 maar beheerst ook de Z oefeningen die we ook regelmatig in de les oefenen. Laatste checkup door fysiotherapeut (dat gebeurd elk jaar wel een keer) was hij goed los in zijn lijf, goed in zijn spieren en liep hij los en soepel.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:48

Ik ben ruim 120 en rijd wel geregeld op een fjord..
dit is dan een half uur, alleen stappen en krukje erbij met opstijgen..
ben ik terug en let ik niet op sjeest hij in volle galop
met mij de bak in !! Haha!

PS mijn pa is 2,13 hele dunnen beentjes en Toch ruim 130 !
dikte zegt niet zoveel, Lengte weegt meer !!!
[/quote]

Nou sorry hoor maar dit vind ik dus zielig voor die fjord.
Sorry dat is mijn mening.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:49

130 kilo........bizar maar je paard ondervind dus geen probleem toppie!!

maar ik wil echt niet belerend zijn maar voor je eigen gezondheid is 130 kilo
echt niet goed, dat weet je zelf waarschijnlijk ook, ...je hart je alles...vind dit echt heel zwaar mn eigen neven zijn ook die richting op wel zwaarder ook denk ik, maar die hebben echt veel last van knieproblemen, rugproblemen enz enz heb jij daar dan geen last van??

ooo sorry ik lees verkeerd....gebeurt zo vaak op bokt... Bloos je WAS 130 kilo excuse moi!! en hoeveel weeg je nu als ik zo brutaal mag zijn?? ik was 75 kilo maar ik ben ook 162 dus was echt een proppie en ik ben nu 60 kilootjes schoon aan de haak na een jaar opletten met eten en bewegen Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:54

mango schreef:
130 kilo........bizar maar je paard ondervind dus geen probleem toppie!!

maar ik wil echt niet belerend zijn maar voor je eigen gezondheid is 130 kilo
echt niet goed, dat weet je zelf waarschijnlijk ook, ...je hart je alles...vind dit echt heel zwaar mn eigen neven zijn ook die richting op wel zwaarder ook denk ik, maar die hebben echt veel last van knieproblemen, rugproblemen enz enz heb jij daar dan geen last van??

ooo sorry ik lees verkeerd....gebeurt zo vaak op bokt... Bloos je WAS 130 kilo excuse moi!! en hoeveel weeg je nu als ik zo brutaal mag zijn?? ik was 75 kilo maar ik ben ook 162 dus was echt een proppie en ik ben nu 60 kilootjes schoon aan de haak na een jaar opletten met eten en bewegen Haha!

Goed van jou OK dan!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:15

stef schreef:
als ik hier kijk dat een paar pagina's terug iemand zegt 90 kg te wegen en dan de foto's in haar profiel zie, was deze persoon echt veel en veel zwaarder

Jongens, gooi de weegschalen maar uit het raam, Stef ziet je gewicht vanaf een foto! Frusty

Waarom nou nog steeds dat geneuzel over een absoluut gewicht, 75 kg, 100 kg, 130 kg?
Hebben we nu nog niet gelezen dat er heel veel elementen zijn die het zwaar maken voor een paard en dat het gewicht er maar 1 van is??
Ik vind dit heel kortzichtig.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:18

o o o
* profiel leeg halen*

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:34

terorita schreef:
o o o
* profiel leeg halen*

niet nodig want je bent echt niet dik....heb hier nog weinig dikke mensen gezien....of die durven geen foto's te plaatsen?? ..............GRAPJE!!!!!!!!!!!!! Haha! en heb geen zin om alle bladzijdes nog eens over te lezen..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:42

hmmmm ik ben benieuwd, ik heb inmiddels bijna alles gelezen..... ik weeg ruim boven de 90 kilo Schijnheilig en reed een haflinger van 1.50 ......geen enkel probleem mee gehad, nu heb ik haar verkocht, en wacht ik 2 of 3 jaar op haar dochter van vorig jaar.....ik vraag me af, of die wel sterk genoeg zal zijn dan Haha!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RQQITJYX