Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:12

ik doe voor mijn werk paarden beleren, corrigeren en zadelmak maken en dit al 25 jaar Haha! Haha!

ik rij alleen geen wedstrijden Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:52

Ik rijd ook geen wedstrijden (meer).
Toch werk ik met paarden dag in en dag uit ze lopen allemaal lekker (althans als ze zadelmak zijn en je hard met ze gaat trainen Knipoog )
Het ene paard is moeilijker dan de ander ieder heeft zijn eigen ´dingetjes´.
De een springt even zomaar voor een wapperend plastic in de lucht en de ander maakt het voor geen moer uit.
Heerlijk toch die paarden?
Ik geniet er iedere dag weer van en ik krijg er gewoon niet genoeg van!!!
En trouwens ervaring is het beste wat je kunt hebben.
Ga eens naar een Zwedstrijd dan zul je veel zien waarbij je je toch afvraagt ´hoe die daar nou gekomen zijn?´
In de krul getrokken, er zitten er gewoon teveel bij.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:59

Mensen met sporen heb ik niks tegen, tenzij ze slecht gebruiken...
Als ze het paard er helemaal verrot mee trappen dan heb ik gewoon een hekel aan die mensen...
Ik was een keer bij een springwedstrijd en daar reed een meisje met sporen en die schopte zo hard dat het bloed gewoon van die pony af stroomde...
Ze werd toen eruit gestuurd maar ze bleef gewoon doorrijden...
Had helemaal medelijden met dat paard...

Maar als mensen de sporen goed gebruiken heb ik er niks tegen
Ik heb met hele ronde sporen gereden op mijn vorige pony maar ik gebruikte ze bijna nooit, en als ik ze gebruikte was het heel zachtjes...

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:10

hmmm... vroeger reed ik altijd met sporen..tegenwoordig alleen met zweepje (als dat nodig is!)

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:11

Ik vind sporen wel handig, ik rijd er zelf niet mee.
Maar ze zijn dan wel beter op het been wat wel erg handig is!!

Ghetto_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:33

ik gebruik zelf geen sporen omdat Windfola gewoon heel goed op mijn beenhulpen en handen reageert!
prettig vind ik het niet als een ruiter er ruw mee omgaat maar als je er handig mee omgaat, kan het makkelijk zijn! en het verduidelijkt natuurlijk de hulp.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:36

Hey

Ligt er inderdaad helemaal aan hoe je ze gebruikt natuurlijk Knipoog

-xxx- LoveCharly

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:40

hoi, bij ons op wedstrijd ben je verplicht vanaf niv 1 sporen te dragen.
Ik starte dit met een jong paardje en wilde niet echt sporen dragen en dan heb ik sporen gekocht van pessoa waar rubber aan was en die stomp waren en ze laag gedragen houden, zo heb ik dan maar mijn probleem opgelost :d
Als je sporen correct gebruikt kom je ook niet aan de buik als het niet moet, daarom ben je geen slechte ruiter.
een slechte ruiter is iemand die constant met zijn sporen zit aan te sporen en het paard tegenhoud, zoals je op vele manages ziet...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:57

zoals ik al zei.
bij ons mag alleen de instructie met sporen rijden.
maar ik kan ondertussen me manegepaard ( hebben allemaal een vaste) vooruit schoppen en geen reactie krijgen.
heb haar afgelopen les ( maandag) flinke meppen verkocht en was deze keer heel fijn en reageerde stukken beter.
dus ik hoefde niet zo hard te schoppen deze keer.
maar hoe leer je dan je been stiller te krijgen als een paard niet meer vooruit te branden is.
ze zweette volgens mij ook zoveel wat ze voor de tijd niet eens deed

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 00:49

Ik vind het knapper als je hetzelfde zonder sporen kunt als met, want het kan zonder.
En dat vind ik het kromme aan de dressuur dat er vanaf M met sporen gereden MOET worden.
Als iemand diezelfde proef met hetzelfde gemak kan rijden als iemand met sporen vind ik dat knapper dan van degene met sporen en vind ik degene zonder sporen de betere ruiter.

Denniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 01:19

De discussie over wel of niet heeft geen enkele zin. Het is veel belangrijker hoe je er mee omgaat. Het lek prikken van je paard is compleet onzinnig maar gebeurt nog steed. Daar moet naar mijn menig meer tegen gedaan worden. Je hebt paardemensen en mensen met paarden!!!!!!!!!!!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:52

Kokomo schreef:
Ik vind het knapper als je hetzelfde zonder sporen kunt als met, want het kan zonder.
En dat vind ik het kromme aan de dressuur dat er vanaf M met sporen gereden MOET worden.
Als iemand diezelfde proef met hetzelfde gemak kan rijden als iemand met sporen vind ik dat knapper dan van degene met sporen en vind ik degene zonder sporen de betere ruiter.

Idd.. Maar sommige mensen gebruiken gewoon STOMPE KLEINE 'spoortjes' om een hulp te hebben bij het rijden.. Gewoon, dat je neit zo veel hoeft te doen met je been.

marasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:22

Ketaki schreef:
als sporen slecht zijn he, zal je je moeder moeten zeggen, dan zijn al die topruiters/amazones ook super slecht.
die rijden immers ook met sporen.

Sorry dat ik stoor dit is mijn eerste bericht op bokt en met de de onderwerp en, jou mening over top ruiters ben ik het mee eens en dat alle ruiters met spooren slecht zijn ben ik het niet mee eens ik rij al van af me 4e en zit al zo lang in dit vak heb ook op iedere stal gereden en gewerkt in nederland en buitenland ik ben er wel over eens mensen die de zweep gebruiken zijn slecht wat ik wel niet mee heb gemaakt hoe ze de paarden er mee afslaan is niet normaal ik rij zelf met spooren en gebruikt ze aleen als hij niet op de kuit reageert en dan heb je een hulp middel soms bij nodig.En als je verder in de sport wil sorry maar dan mag je niet eens meer met zweep rijden is allen sporen toe gestaan.

groet paarden vriend

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:09

Ik vind dat als iemand sporen gebruikt
dat diegene helemaal niet slecht is ofzo.
Maar ik ken er ook genoeg die met sporen
rijden maar niet eens goed kunnen rijden.
Dat vind ik dan weer wat te! Maar als je er
goed mee om kan gaan, dan kun je ze gewoon
gebruiken! Ik zelf gebruik geen sporen, en is ook helemaal
niet nodig bij mijn verzorghaffie! Sommigen hebben ook
sporen om er heel stoer uit te zien. Nou dat
vind ik ook dikke onzin! Maar dat is mijn mening! Knipoog

Groetjes Nienke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:40

zo is er iemand hier in de buurt die alleen maar met sporen rijd ( ik bedoel dus die heeft ze niet als hulpmiddel maar altijd d'r voet gedraait en prikken maar ) ook altijd duidelijk te zien op foto's!
Zo zielig Boos! is nog een jong beestje ook.
Maar ze weet het altijd beter dan een ander en is het natuurlijk niet waar......want ze krijgen dan ooo zo goed les terwijl de houding ook niks is en wel weer paard in de krul trekken.....mensen werk eerst aan jezelf en dan aan je paard, maarja je ehbt van die mensen....

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:53

Cinnepin schreef:
zo is er iemand hier in de buurt die alleen maar met sporen rijd ( ik bedoel dus die heeft ze niet als hulpmiddel maar altijd d'r voet gedraait en prikken maar ) ook altijd duidelijk te zien op foto's!
Maar ze weet het altijd beter dan een ander en is het natuurlijk niet waar......want ze krijgen dan ooo zo goed les terwijl de houding ook niks is en wel weer paard in de krul trekken.....mensen werk eerst aan jezelf en dan aan je paard, maarja je ehbt van die mensen....

Mens, hou toch es op met over Rose door te zemelen.
Krijg een leven zeg.Zij laat jou ook netjes met rust.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:11

Cinnepin schreef:

Kinderachtig zeg, héél kinderachtig!!

Ruiters met sporen vind ik niet slecht. Als je ermee om kan gaan en daardoor je hulp beter door kan geven vind ik het een goed hulpmiddel. Ik zelf rijd ook met sporen maar de eerste keer dat ik dit deed was dat natuurlijk onder de les. ik ben wel van mening dat áls je met sporen rijd dat je je voeten en benen netjes stil moet houden Lachen

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:49

kinuh schreef:
Cinnepin schreef:

Kinderachtig zeg, héél kinderachtig!!

Ruiters met sporen vind ik niet slecht. Als je ermee om kan gaan en daardoor je hulp beter door kan geven vind ik het een goed hulpmiddel. Ik zelf rijd ook met sporen maar de eerste keer dat ik dit deed was dat natuurlijk onder de les. ik ben wel van mening dat áls je met sporen rijd dat je je voeten en benen netjes stil moet houden Lachen

ben het hiermee eens. Ik zou ook niet zomaar over iemand gaan roddelen hier op bokt, doen zij ook niet over jou. Ga eens met haar praten, misschien heeft ze zelf niet eens door dat ze haar paard verkeerd behandeld oid.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:14

Ik rijdt ook met sporen, Om onder andere zijn achter hand meer te activeren en omdat hij nogal schijt aan mijn been heeft. Verder vindt ik dat ik sinds ik met sporen rijdt mijn been liggen beter is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:22

even wat rechtzetten, er voelen hier wat mensen zich aangesproken geloof ik terwijl ik die mensen niet eens bedoel ( heb ik overigens ookal over getemt ), ik woon naast een manege en zie daar zat dingen gebeuren. jammer dat iedereen zich gelijk aangesproken voelt, al zal dat vast niet voor niets zijn

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 03:20

Cinnepin schreef:
even wat rechtzetten, er voelen hier wat mensen zich aangesproken geloof ik terwijl ik die mensen niet eens bedoel ( heb ik overigens ookal over getemt ), ik woon naast een manege en zie daar zat dingen gebeuren. jammer dat iedereen zich gelijk aangesproken voelt, al zal dat vast niet voor niets zijn

Mn zusje gaat prima met de sporen om, en aangezien het in de wedstrijden ook goed gaat tot nu toe, lijkt het mij niet dat ze daar wat verkeerd mee doet.
Verder, stop gewoon met die steken onder water. Doet zij namelijk ook niet over jou, terwijl zij jou ook niet ligt, zoals je weet.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:32

dwaallicht schreef:
Cinnepin schreef:

Mn zusje gaat prima met de sporen om, en aangezien het in de wedstrijden ook goed gaat tot nu toe, lijkt het mij niet dat ze daar wat verkeerd mee doet.
Verder, stop gewoon met die steken onder water. Doet zij namelijk ook niet over jou, terwijl zij jou ook niet ligt, zoals je weet.

mensen, laten we gewoon weer ontopic gaan en niet gaan bekvechten via bokt.
met een ruzie kom je niet uit de discussie Knipoog Haha!

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:33

Vanaf de M1 moet je met sporen dus zijn alle M1 ruiters en hoger slecht? Sure!

[ Voel me werkelijk niet aangesproken, rij regelmatig zonder sporen, maar dit is echt een stomme discussie ]

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:35

Vreden op aarden, in de mensen en een welbehagen Pling

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:32

LoveCharly schreef:
Vreden op aarden, in de mensen en een welbehagen Pling

ja, hier ga ik ook mee.

enne idd.
als je in de M1 en hoger zit en ermee moet rijden. ben je dan ook zo slecht???

dan mogen anky en edward en al die dressuur/spring/western ruiters/amazones er ook niet mee rijden Knipoog

dat komt op hetzelfde neer.