Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:45

Ik denk dat als men ECHT wil weten hoe het zit, men het aan Antoine zelf moet vragen, en niet aan mensen die les krijgen. Die zijn tenslotte ook nog aan het leren.....

Overigens, paardrijden wordt door sommigen wel heeeel ingewikkeld gebracht zeg....

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:58

Hoe meer je leert over dressuur, hoe moeilijker het wordt, Cer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:02

Klopt
Vroegah, dacht je dat je best wel kon sturen.

Nu heb ik zoiets van, nooit leer ik het

ff vlug op de vorige punten van uitleg te komen.
Als AdB ook de rechte lijn in de handen wil houden.
Waarom zie je dan in de les te hoge handen?
Dat mensen thuis dat perongeluk doen, oke, maar het is dus ook voor zijn neus

En niet trekken.
Het is duidelijk dat de halzen met imo kracht, opzij worden getrokken.
Misschien dat ik een watjes ruiter ben en ik al vlug iets kracht vind?
Want een begeleidende hand naar buiten, is bij mij heel wat anders

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:11

Ja, maar ik heb ook een goede dressuurruiter horen zeggen dat je het niet TE ingewikkeld moet maken. Er komt ook een heel groot gedeelte gevoel bij kijken... je kan mij niet wijsmaken dat je bij iedere stap tot in detail uitdenkt wat je aan het doen bent

@RK: Heb jij tijdens je lescarriere altijd gelijk alles goed gedaan? Ik vertel regelmatig tegen mensen dat ze bijv. hun tenen naar binnen moeten doen (geen kapstokken). Dat lukt niet altijd 1,2,3. Die mensen moeten tijd krijgen om het onder de knie te krijgen.

Als er vervolgens iemand een foto maakt van die les, met daarop iemand die zn tenen naar buiten doet, ligt dat dan aan de instructie? Het gebeurt tenslotte recht voor mn neus.... Of krijgt iemand de tijd om het te leren.

Laten we wel zijn, paarden die 100% goed zijn (zijn zowieso zeldzaam) gaan niet voor les aankloppen bij AdB, dus met die paarden/ruiters is wat mis. Het is dus denk ik vnl herstelwerkzaamheden. Dat kan je imo niet vergelijken met een combinatie die vanaf dag 1 helemaal volgens het boekje gaat.

Wat ik af en toe tijdens manegelessen zie aan trekken, slaan en schoppen valt in het niet bij het zgn 'trekken' wat zogenaamd door AdB gepromoot wordt. Hij heeft iig geen hulpmiddelen zoals slof of zweep nodig, alleen aanwijzingen met de hand....

Ik zie het probleem niet zo?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:14

Cer schreef:
Hij heeft iig geen hulpmiddelen zoals slof of zweep nodig, alleen aanwijzingen met de hand....

Daar wil ik op terug komen, want ik heb toch diverse foto's met dubbele longe gezien? Niet dat dit niet zou mogen. Ik vind de dubbele longe een ideale manier om te longeren

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:17

Oh, is dat ook een hulpmiddel die in het rijtje slof, gogue, onderlegtrens, sporen, thiedeman etc valt? Dat wist ik niet.
Maar nogmaals, dressuur is niet mijn 'vak'gebied...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:19

Nou... imo heeft de dubbele longe wel degelijk een inwerking, en ook hier geldt: bij correct gebruik.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:32

inwerking? Ja, alles wat je op en aan je paard hangt werkt in.

Ik had altijd begrepen dat een dubbele longe beter is, omdat je je paard rechter kan stellen. Met een enkele lijn trekt het paard teveel naar binnen toe.

Ik wist niet dat dat voor andere hulpteugels zoals een slof of thiedeman ook het argument geld dat het juist beter is?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:35

Zoals ik al zei: ik vind zelf een dubbele longe super! Maar ik wil hiermee weergeven dat AdB dus niet alleen "aanwijzingen met de hand" geeft.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:37

Dat doet hij ook in een les?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:38

Geen idee, ik heb foto's daarvan gezien hier op bokt, dus ik mag aannemen van wel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:41

Ik weet niet hoe hij hem vastmaakt, anders heb je zelfs een slof idee

En natuurlijk, niemand doet het van af het begin correct.
Maar eens handen hoog zien of elke foto
Bij meerdere bokkers
Dan hoort het daar zo

Herstelwerkzaamheden kan imo ook met gewone hand, geen stofzuigen, want duikboot spelen is voor geen 1 paard goed.
Hals omtrekken naar 1 kant ook niet.
Zie namelijk niet 1x per ongeluk buiging in het lijf (imo krijg je dat zo ook nooit voor elkaar)

En het probleem
Ik zie op deze foto's een ontzettend goed paard, ontzetten goed!
Deze maakt door zijn talenten nog net niet de koprol.
Maar als ik dan de foto's kijk van missblue, met een erg leuk paard, maar wat minder getalenteerd, dan zou ik bang worden eer daags dus wel over de kop te gaan, met een paard dat helemaal uit elkaar loopt, op de voorhand.

Dat vind ik een ernstig probleem.
Paarden gaan zo naar de knoppen ipv dat ze beter worden.

En ja helaas is er erg slechte les en lijkt het misschien daardoor beter ?
Op maneges knijp je ook met je tenen wat daar geleerd word.
Schande gewoon.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:43

Nou ja, ik ga binnenkort een les volgen, ben benieuwd wat ik dan allemaal te horen krijg. Na jullie opmerkingen ben ik natuurlijk extra alert !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:51

Laat je horen hoe het dan gegaan is?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:59

Ja natuurlijk!
Maar of ik foto's ga plaatsen weet ik niet hoor

Natuurlijk rij ik er wel als coiboi tussen, dus dat zal wel weer een heel ander effect geven..
Dat is ook niet altijd rechtlijning met de klassieke dressuur... ik ga maar niet vertellen hoe ik mn handen af en toe hou

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:18

_Anke_ schreef:
Mijn paard had Kissing spine (en nog meer aandoeningen) en is op aanraden van de verzekering naar AdB gegaan.
.........
Uiteindelijk is hij afgekeurd...

Kissing spine en hoefkatrol-ontsteking bijvoorbeeld zijn totaal verschillende dingen. Aan kissing spine is helaas niets te doen en HKO behooft ook aandacht bij de hoef zelf. Het paard heeft bij beiden baat aan gymnastische begeleiding. Die gymnastische begeleiding verricht echter geen wonderen en vraagt ook voortzetting door de eigenaar.
Als AdB van de 100 verziekte paarden er 50 op een verbeterend pad helpt, is hij dan een charlatan omdat hij er 50 niet kan helpen, of is het eerlijker om naar de 100 eigenaars en hun stuurlui te wijzen....?
Dat jouw paard is geslacht ligt aan het traject voor hij bij AdB kwam en aan jullie besluit erna, niet aan de poging van AdB. Jammer dat het bij jouw paard niet mocht baten. Hij was blijkbaar al te verziekt.

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:22

runningkawa schreef:
Op maneges knijp je ook met je tenen wat daar geleerd word.
Schande gewoon.

...en dat voor een prijs van een goed boek per uur
met excuses voor het off-topic aspect van deze nu toevallig toepasselijke kwinkslag.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:24

Al wijst dat boek je ook niet op als je denkt met zachte hand te rijden, maar in werkelijkheid best zit te sjorren

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:21

ff over het gebruik van de dubbele longe van antoine: hij gebruik enkel 2 longeerlijnen en die hangt ie aan het bit van het paard. De achterste longe gaat door de stijgbeugel van het zadel. Hij gebruikt dus absoluut geen bijzetteugels oid tijdens het longeren. je kunt de 2 longeerlijnen dus zien als 2 verlengde teugels waarmee je het paard stuurt. En hij stuurt het paard met die 2 longes op dezelfde manier als met de teugels wanneer hij op het paard rijdt.

Zijn manier van longeren valt dus ook onder de "aanwijzingen met de hand" .

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:51

Ja, geen bijzet me de dubbele longe, de paarden leren op puur de lijnen na te geven eerst.

Even over dat op de voorhand vallen en die weggedrukte ruggen.
Dat is een natuurlijke reactie van de hals hoog houden en niet nageven in de nek; maar bij mijn mentor (die les kreeg tijdens mijn stage bij hem) is dat stadium na 5 min. gedaan, en geven zijn paarden na. In die zin start hij dus eerst met spanning om te werken naar ontspanning. Of je het stofzuigen tussendoor ontpanning noemt of ewoon uitstrekken na de druk is een andere discussie. Daar ben ik zelf ook niet zo'n voorstander voor.

Bij iemand die pas begint met de mehode duurt dit stadium tussen 'handen hoog en buitenteugel eraan' en tussen het 'werkelijk accepteren ervan' langer. Het paard moet een soort klik krijgen waarin hij; vanaf hij de buitenteugel voelt, nageeft in zijn nek en kaak. Dit kan je wel iets vergelijken met gewone dressuur, alleen is de inwerking veel scherper en hoger gegeven. Maar na verloop van de lessen heeft het paard steeds minder druk nodig om de teugel te accepteren en zich recht te richten. Dan starten de echte oefeningen. Dat zegt mijn mentor toch. Het probleem ontstaat wanneer sommige paarden niet leren na te geven op die buitendruk, en hun hals en rug blijven stijf houden. Dan moet er iets veranderen in de methode.

Iejoortje

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:19

Citaat:
En niet trekken.
Het is duidelijk dat de halzen met imo kracht, opzij worden getrokken.
Misschien dat ik een watjes ruiter ben en ik al vlug iets kracht vind?
Want een begeleidende hand naar buiten, is bij mij heel wat anders

De stelling had ik ook al eerder aangehaald. De manier waarop je stelling vraagt bepaald of het gewicht van de schouder afkomt aan de lange kant van het paard. Als je trekt ontstaat er een tegengesteld effect n.l het paard spant de rug aan de korte kant nog meer aan. Het paard blokkeert dan en kan het gewicht niet verplaatsen. Dus het correct stelling vragen bepaald het effect. Antoine let er goed op, dat mensen niet trekken, maar mag mijns inziens in een vroeger stadium aan mensen uitleggen hoe dan wel deze stelling met verplaatsing van het gewicht tot stand te brengen.

Wat ik dus met bovenstaand citaat wederom wil uitleggen, is dat als de halzen opzij getrokken zouden worden, je een tegensgesteld effect krijgt. De paarden zouden schever worden en niet rechter zoals dat bij Antoine gebeurt.

Misschien lijkt het stelling nemen op een foto over te komen als trekken, omdat de ruiter meer vanuit zijn eigen schouder de stelling vraagt. Dit om te voorkomen, dat hij zijn hand/ arm/ schouder vastzet. Als aanvanger in de methode is het even zoeken hoe je deze stelling vraagt op de juiste manier.

Gr. Pien

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:34

Cer schreef:
Ja, maar ik heb ook een goede dressuurruiter horen zeggen dat je het niet TE ingewikkeld moet maken. Er komt ook een heel groot gedeelte gevoel bij kijken... je kan mij niet wijsmaken dat je bij iedere stap tot in detail uitdenkt wat je aan het doen bent

Hm...
Wellicht moet men dingen uit elkaar houden.
Ja, het is wel de bedoeling dat alles wat je doet op dezelfde eenduidige manier volgens de zelfde eenduidige logica binnen 1 manier van handelen blijft.
Het is wel de bedoeling dat alles wat je volgens het vorige doet met een vooropgezet doel doet.
Het is wel de bedoeling dat de de doelen binnen een strategie passen.

Het vaak genoemde gevoel zou vooral een op jouw paard gericht empathisch vermogen moeten zijn wat jou helpt wat eje doet aan te passen binnen het voorgaande.

Verder is het helemaal niet ingewikkeld nee, zeer eenvoudig zelfs omdat alle dresseren op de volkomen heldere en simpele leerprincipes en het programma paard gebaseerd zijn.

Het wordt pas ingewikkeld als halfkenners jargon gaan bezigen waarvan voor niemand duidelijk is waar ze het eigenlijk over hebben omdat niemand het dezelfde definitie hanteert.
Van Loon heeft twee boeken over feitelijk twee van die jargontermen geschreven en eenduidig helder was het daarna nog steeds niet. Die termen dan. Wat hij bedoelt is me wel duidelijk, doch ben het er alleen niet helemaal mee eens en daarom niet met de omkadering van zijn definities. Hij beperkt zich tot FEI ringdressuur en dat is te klein omdat begrippen mbt dressuur en dresseren generiek moeten kloppen en anders als regel fout zijn, daardoor verwarring scheppen en de schijn van ingewikkeldheid ophouden.

Tot slot is het wel degelijk complex. Niet in de zin van ingewikkeld of moeilijk doch in de zin van allesomvatend en samenhangend.
Hoewel holistisch een beladen begrip is, is het wel van toepassing. Over welke manier van dresseren je ook hebt.

Persoonlijk niet voldoende kennis van wat AdB doet en er dus geen mening over. Wel een mening over de in de hoofdstroom meestrompelende paarden die hij blijkbaar weer in een prettiger richting wijst. Fijn!
Mbt paarden die na een half jaar terug in de hoofdstroom weer strompelen heb ik een vraag. Ligt dat dan aan AdB of wat?

HC

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:38

Volgens AdB niet.....

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:54

Ik denk altijd maar, als je zelf niet snapt waar je het over hebt, hoe moet je paard je dan begrijpen.....

Anoniem

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:33

Cer schreef:
Oh, is dat ook een hulpmiddel die in het rijtje slof, gogue, onderlegtrens, sporen, thiedeman etc valt? Dat wist ik niet.
Maar nogmaals, dressuur is niet mijn 'vak'gebied...

Tyrza schreef:
Nou... imo heeft de dubbele longe wel degelijk een inwerking, en ook hier geldt: bij correct gebruik.

Ik zie werken aan de dubbele longe ook niet echt als een hulpmiddel of als vergelijking met een hulpteugel.
Ik zie het meer als dat je je teugels in je hand hebt. Het gevoel in je handen hoort ongeveer hetzelfde te zijn als wanneer je in het zadel zit.
Het is (volgens mij persoonlijk) de ideale manier om onbelast te trainen. Je kunt voelen hoe hij vanaf zijn kaken tot aan zijn rug los laat en de manier van bewegen (deining in de rug, enz) daarbij zien.

Ben het wel eens dat de dubbele longe correct gebruikt moet worden. In principe moet het gewicht van de longe genoeg zijn. Net als bij het rijden het gewicht van de teugel.
Teugelvoering met gevoel.

Maar goed, dit wijkt dan weer af van het onderwerp van dit topic