DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:29

hns schreef:
Mireille1970 schreef:
LDR is ook niets anders als een vertakking van de klassieke dressuurkunst, een verfijnde manier van de puntjes op de i zetten.
Het is geen eigen rijmethode, meer een eigen stijl die vele dressuur spring en militaryruiters goed past en dus toepassen. Maar dat is al zo oud als de weg naar kralingen hoor.
Daarom snap ik de hetze ook niet, en moet het te maken hebben met alle overwinningen van anky en leerlingen... dat de buitenlanders er zoveel heisa om maken. Met name het feit dat er duitsers zijn die het negatief in het daglicht proberen te zetten hahahaha té grappig. Voordat anky geboren werd werd het al toegepast... in duitsland ja. Hoe krom is het dan dat er zo'n heisa is.

Het is dezelfde heisa als tussen dressuurruiters en westernruiters. Alleen die komen elkaar in de ring niet tegen en dus vormen ze geen bedreiging voor elkaar. Dus is de echte heisa uitgebleven...

Heb dit gister bij een paar mensen nagevraagd.
Niet-paardenmensen en paardenmensen.
De meeste antwoorden die ik kreeg zijn deze.

Eerst de posi

- paard beter onder controle
- fijner rijden
- kunt betere hulpen geven
- succesvolle methode
- verlangt cooperatie tussen ruiter en paard
- kunt aan je rijvaardigheid werken
- lossere en ontspannendere paarden

nega
- ziet er vreselijk en vies uit
- wordt veel misbruikt
- paarden kunnen niet zien waar ze naartoe lopen
- balans wordt gestoord
- dierenmishandeling
- paarden uiten pijn
- te extreem
- teveel krachtgebruik van de ruiter
- ingespannen en onder druk gezette paarden

Ook kreeg ik veel antwoorden die elkaar tegenspreken.
Er wordt veel te veel misverstaan wat de methode betreft.
Het wordt tijd om foto's, video's, artikelen etc. van pro en contra met goede uitleg naast elkaar te leggen en dan vergelijken of we nog steeds hetzelfde zien.
Dan komt er hopelijk eens duidelijkheid in de zaak.

Het vetgedrukte klopt gewoon niet, de rest is een mening en die mag iedereen hebben.

Oretha

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:35

Ik heb de dvd's al gezien, en ik vind ze heel interresant om te bekijken!! Maar ook schrok ik een beetje van de onvriendelijke beelden die ik zag!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:38

Wat vinden jullie onvriendelijk?
Het een keer terughalen van je hand om je paard niet teveel aan je hand te laten trekken?

Als je paard geen voet geeft met hoeven uitkrabben vraag je het toch ook niet alleen vriendelijk? Dan douw je hem ook een keer uit balans om de voet te pakken en als je dat conseqeunt doet hoeft dat maar 3x en daarna nooit meer.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:38

Karl66 schreef:
Maar jjs, waarom ziet het er in jouw ogen zo afgrijselijk uit? Omdat het afgrijselijk voor een paard is, of omdat er een groep mensen is die maar blijft roepen dat het dat is en jij dat ook denkt omdat zij het zeggen?

Ik praat niemand na, ik kijk naar beelden en trek daaruit mijn conclusies:

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/how.php

Kijk naar die koppen en de ogen, de hele uitstraling, brrr....

Sport met dieren is prima, maar hou het voor dieren dan ook leuk, ja?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:45

Hahahahahahahaha zo'n site kan ik ook maken van paarden met de neus voor de loodlijn hoor.

Maar weet je hoeveel miljoenen pro-foto's je kan maken en vinden van LDR getrainde paarden?

Laat je niet gek maken en trek je eigen conclusie, doe wat jij leuk vind maar veroordeel de rest niet als je er zelf niet geweest bent.

PS Als je een lelijke foto van een paard ziet, is het toch ook niet per definitie een ezel?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:47

Mireille1970 schreef:
Wat vinden jullie onvriendelijk?
Het een keer terughalen van je hand om je paard niet teveel aan je hand te laten trekken?

Als je paard geen voet geeft met hoeven uitkrabben vraag je het toch ook niet alleen vriendelijk? Dan douw je hem ook een keer uit balans om de voet te pakken en als je dat conseqeunt doet hoeft dat maar 3x en daarna nooit meer.

het ergste vond ik op het einde van de dvd van anky...hoe ze het paard eigenlijk gewoon op zat fokken zodat ie spectaculairder ging lopenb maar niet kon 'ontploffen'omdat zijn kop tussen zijn benen wordt gehouden. Verder vond ik dat het achterhadn gebruik slecht was. Bij de dvd van Edward zit er zelfs een stukje in dat het paard van achteren stopt met galoperen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:49

jjs, dus jij baseert je op de mening van anderen die jou vertellen dat het er afgrijselijk uitziet. Er wordt een foto gemaakt van een paard die zijn ogen naar boven rolt om vooruit te kunnen kijken. Iemand plaatst die foto en zegt "kijk eens hoe ongelukkig dit paard eruit ziet", puur gebaseerd op menselijke perceptie en jij praat het na, niks meer en niks minder.

Als ik die video's van Ulrike zie, zie ik toch vooral paarden die geconcentreerd aan het werk zijn.

Oretha

Re:

Mireille1970 schreef:
Hahahahahahahaha zo'n site kan ik ook maken van paarden met de neus voor de loodlijn hoor.

Maar weet je hoeveel miljoenen pro-foto's je kan maken en vinden van LDR getrainde paarden?

Laat je niet gek maken en trek je eigen conclusie, doe wat jij leuk vind maar veroordeel de rest niet als je er zelf niet geweest bent.

PS Als je een lelijke foto van een paard ziet, is het toch ook niet per definitie een ezel?

tja zo'n site kan iedereen maken, maar als je dezelfde beelden ook in het echt zo ziet...die kan niemand zelf maken, dat zijn feiten! Ik trek zeker mijn eigen conclusie...dat doet iedereen wel hier geloof ik

Mireille1970

Re:

Die kop zo diep heeft niets te maken met wel of niet wegkunnen springen ...

EN opfokken doet elke ruiter om het paard wat meer te laten aanspannen, ontspannen doe je daarna weer ...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:51

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:

tja zo'n site kan iedereen maken, maar als je dezelfde beelden ook in het echt zo ziet...die kan niemand zelf maken, dat zijn feiten! Ik trek zeker mijn eigen conclusie...dat doet iedereen wel hier geloof ik

Nee niet iedereen.

Je kan niet zeggen dat je italie niet leuk vind als je er nog nooit geweest bent.

En hoeveel van jullie kennen alleen de beelden en trekken dan hun conclusie?

Zijn wielsporen bij western ook dierenbeulerij? Of de spin?

Wie heeft er daadwerkelijk een aantal jaren het verschil beproefd? En daaruit zijn conclusie getrokken?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:53

Mireille1970 schreef:

EN opfokken doet elke ruiter om het paard wat meer te laten aanspannen, ontspannen doe je daarna weer ...

die kop zo diep laten heeft wel degelijk met weg kunnen springen te maken. Anky kan haar paarden opfokken en op die manier haar paarden wel bij der houden omdat die kop tussen de benen zit. Enne opfokken vind ik zeker niet het juiste woordt om je paard spectaulairder te laten lopen. Opfokken brengt spanning met zich mee!

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:55

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:

Nee niet iedereen.

Je kan niet zeggen dat je italie niet leuk vind als je er nog nooit geweest bent.

En hoeveel van jullie kennen alleen de beelden en trekken dan hun conclusie?

Zijn wielsporen bij western ook dierenbeulerij? Of de spin?

Wie heeft er daadwerkelijk een aantal jaren het verschil beproefd? En daaruit zijn conclusie getrokken?
[/quote]
Tja, ik trek mijn conclusie uit de beelden en uit beelden die ik in het echt heb gezien! Enne wielsporen vind ik weer een heel ander verhaal, anky rijdt ook met wiel. Het gaat mij puur om de manier hoe paarden getraind worden.
[/quote]

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:56

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:

die kop zo diep laten heeft wel degelijk met weg kunnen springen te maken. Anky kan haar paarden opfokken en op die manier haar paarden wel bij der houden omdat die kop tussen de benen zit. Enne opfokken vind ik zeker niet het juiste woordt om je paard spectaulairder te laten lopen. Opfokken brengt spanning met zich mee!

Via inspanning naar aanspanning voor ontspanning...
3x het woord spanning...

Als je de 100 meter loopt kun je alleen winnen door voor de eindstreep het laatste te geven door jezelf intespannen.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:58

Mireille1970 schreef:

[/quote]
mee eens, maar ik vind dat opfokken wat anky doet echt spanning en de manier hoe is in mijn ogen niet het vriendelijkste voor het paard. Ik denk hier heel anders over. Via inspanning naar aanspanning en ontspanning is in mijn ogen toch iets heel anders dan wat anky doet.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 17-06-06 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:58

Tja, ik trek mijn conclusie uit de beelden en uit beelden die ik in het echt heb gezien! Enne wielsporen vind ik weer een heel ander verhaal, anky rijdt ook met wiel. Het gaat mij puur om de manier hoe paarden getraind worden.
(zegt Tarja)

Het HOE kan je niet zien maar moet je doen...
Immers, het resultaat tussen losrijden, longeren en wedstrijdrijden is immens... ook bij LDR. Het houdt allemaal verband.
Paardrijden is een voel en doe sport. En alleen als je er geweest en mee gewerkt hebt en bent dán kan je daadwerkelijk een oordeel vellen, tot die tijd moet elke zin beginnen met "ik vind" en eindigen met "al heb ik het nog nooit ervaren"...

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:02

Mireille1970 schreef:
(zegt Tarja)

Het HOE kan je niet zien maar moet je doen...
Immers, het resultaat tussen losrijden, longeren en wedstrijdrijden is immens... ook bij LDR. Het houdt allemaal verband.
Paardrijden is een voel en doe sport. En alleen als je er geweest en mee gewerkt hebt en bent dán kan je daadwerkelijk een oordeel vellen, tot die tijd moet elke zin beginnen met "ik vind" en eindigen met "al heb ik het nog nooit ervaren"...

ik heb idd alleen de beelden in het echt gezien bij LDr en zelf NIET uitgevoerd (wat ik overigens ook nooit zal doen) Maar heb wel ervaring met een hele andere manier van trainen, en daar weet ik wel hoe en wat en weet ik wat het eindresultaat is! en dat eindresultaat is in mijn ogen een heel ander beeld dan dat anky met haar paard geeft!

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:05

Oh, als je voor bent trek je je eigen conclusies?
Maar als je het er afschuwelijk uit vind zien, praat je iemand na? Kom op zeg, beetje meer respect voor je forumpartners.

Ik laat me niks aanpraten en ik heb zelf ogen in mijn hoofd en hersens om na te denken.

@ Mireille, waar zijn al die prachtige LDR foto's dan?
Ik heb er nog nooit een gezien.
Dat er ook foto's te maken zijn van paarden voor de loodlijn met een afschuwelijke uitdrukking, praat dat deze foto's goed?
Ik lees in je profiel dat je aardig wat ervaring hebt.
Dan zou jij toch moeten weten dat die kop zo diep wel degelijk iets te maken heeft met niet weg kunnen springen.

En opfokken doet zeker niet elke ruiter. Is dressuur nou een paard laten zien wat aangespannen en opgefokt is of wat ontspannen is? Het ging toch om de happy athlete?
Kijk eens naar David de Wispelaere, in mijn ogen een voorbeeld van een ruiter die snapt waar het om gaat.

Mag je geen mening hebben over paardenmisbruik als je daar zelf niet geweest bent? Aan meegedaan hebt dus?

@ Karl: je slaat de spijker op zijn kop, een paard kan zo amper wat zien. Tis trouwens niet alleen de strakke ogen, de hele spanning in het lijf, de knikken in de hals, die strakke, opengesperde mond. Ik snap wel, als je voor bent, zie je dat liever niet, maar ik zie het wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:05

Tarja, ik zie andere ruiters hun paard ook scherp aan de hulpen stellen, LDR en klassiek voordat ze de ring in gaan.

Ik krijg bij dit soort discussies altijd het gevoel dat het slecht is omdat Anky (als LDR-amazone) dit doet en het dus niet goed kan zijn.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:06

Ik vind met name het zinnetje "wat ik overigens ook nooit zal doen" typerend.

Ik ken echt paarden die zich er zoveel gelukkiger door zijn gaan voelen, zeer merkbaar. Waardoor de ruiter ook veel gelukkiger werd natuurlijk, want dat willen we toch: samenspel met een happy horse?

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:08

De definitie gelukkig is voor iedereen verschillend, is daarbij niet objectief te meten en geen geldig argument dus.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:09

Karl66 schreef:
Tarja, ik zie andere ruiters hun paard ook scherp aan de hulpen stellen, LDR en klassiek voordat ze de ring in gaan.

Ik krijg bij dit soort discussies altijd het gevoel dat het slecht is omdat Anky (als LDR-amazone) dit doet en het dus niet goed kan zijn.

Mee eens!!! Maar scherp aan de hulp stellen is nog steeds wat anders dan je paard'opfokken'zodat ie spectacilairder gaat bewegen! Aan de hulp zetten is in mijn ogen heel iets anders vind ik.

Je 2de zin snap ik niet zow?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:09

jjs, als jij je niets laat aanpraten, dan kan je vast ook onderbouwen waarom het zo verschrikkelijk voor een paard is, alleen roepen dat je het beeld afgrijselijk vindt ik wel erg gemakkelijk als je die stelling niet onderbouwt.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:10

Mireille1970 schreef:
Ik vind met name het zinnetje "wat ik overigens ook nooit zal doen" typerend.

Ik ken echt paarden die zich er zoveel gelukkiger door zijn gaan voelen, zeer merkbaar. Waardoor de ruiter ook veel gelukkiger werd natuurlijk, want dat willen we toch: samenspel met een happy horse?

Dat zinnetje stond precies ook zo in de dvd, maar ik heb die happy horse toch echt niet gezien in MIJN ogen Dus dat zinnetje is voor mij absoluut niet typerend, ieder zijn eigen manier van rijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:10

_tarja_ schreef:
Karl66 schreef:

Mee eens!!! Maar scherp aan de hulp stellen is nog steeds wat anders dan je paard'opfokken'zodat ie spectacilairder gaat bewegen! Aan de hulp zetten is in mijn ogen heel iets anders vind ik.

Je 2de zin snap ik niet zow?

Omdat wat bij andere ruiters scherp aan de hulpen stellen is, bij Anky of andere LDR-ruiters opeens opfokken wordt genoemd

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:12

jjs schreef:
Oh, als je voor bent trek je je eigen conclusies?
Maar als je
het er afschuwelijk uit vind zien, praat je iemand na? Kom op zeg
, beetje meer respect voor je forumpartners.

Ik laat me niks aanpraten en ik heb zelf ogen in mijn hoofd en hersens om na te denken.

@ Mireille, waar zijn al die prachtige LDR foto's dan?
Ik heb er nog nooit een gezien.
Dat er ook foto's te maken zijn van paarden voor de loodlijn met een afschuwelijke uitdrukking, praat dat deze foto's goed?
Ik lees in je profiel dat je aardig wat ervaring hebt.
Dan zou jij toch moeten weten dat die kop zo diep wel degelijk iets te maken heeft met niet weg kunnen springen.

En opfokken doet zeker niet elke ruiter. Is dressuur nou een paard laten zien wat aangespannen en opgefokt is of wat ontspannen is? Het ging toch om de happy athlete?
Kijk eens naar David de Wispelaere, in mijn ogen een voorbeeld van een ruiter die snapt waar het om gaat.

Mag je geen mening hebben over paardenmisbruik als je daar zelf niet geweest bent? Aan meegedaan hebt dus?

@ Karl: je slaat de spijker op zijn kop, een paard kan zo amper wat zien. Tis trouwens niet alleen de strakke ogen, de hele spanning in het lijf, de knikken in de hals, die strakke, opengesperde mond. Ik snap wel, als je voor bent, zie je dat liever niet, maar ik zie het wel.

Ongelooflijk, deze vetgedrukte teksten...
Het is gewoon NIET waar...

Juist de happy athlete en lossigheid is waar het om draait, juist het niet verkrijgen van een valse knik (het probleem van een paard hoog bovenin dat alleen de kop naar beneden doet)...

En ik vind het ongelooflijk brutaal om het mishandeling te noemen. Ik heb van mijn leven geen zweep gebruikt. Heb die ook nooit nodig gehad. Heb altijd bijzonder veel waarde gehecht aan het happy athlete gevoel van mijn paarden (veelal als veulen al gekocht, zelf ingereden, en lichte tour klaar verkocht, paarden die het nu nog goed doen, mijn eerste is onlangs op 27 jarige leeftijd aan koliek bezweken) en omdat ik LDR voorstander ben doe ik aan mishandeling??????????

Bullshit.