Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:37

KiWiKo schreef:
hij wordt gewoon vrolijk zowel binnen als buiten heeft het hetzeflde naampje alleen zijn de gevolgen iets anders als je iets pech hebt

Maar wáárom denk je dan dat jouw paard buiten niet eens een keertje 'vrolijk zal doen' nu hij de eerste rit gesedeerd is, terwijl jij binnen wel 'alle hoeken van de bak' te zien krijgt? En, indien je dit helemaal niet denkt.. mis ik opnieuw het nut van het sederen. Omdat je nu weet dat hij onder de ruiter blijft? Altijd, wat er ook gebeurd? Je hebt hem deze rit nu toch niet 'vrolijk in het koppie' om het zo maar te zeggen meegemaakt.. omdat hij gesedeerd was? Want dat was de reden voor het sederen, dacht ik.

Wat in de binnenbak kan gebeuren, kan naar mijn mening buiten net zo goed gebeuren.. al helemaal omdat je niet weet wat er zonder de Sedalin gaat gebeuren. Als jij in de binnenbak al eens problemen hebt en hem wel weer onder controle krijgt: dat kan. Maar buiten kunnen in die tussentijd dat meneertje even vrolijk wordt inderdaad de gevolgen ontstaan... die ietwat erger zijn dan in de binnenbak evt. zou kunnen gebeuren.

hiltje1973

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:58

Ik denk dat de oplossing voor Kim voornamelijk is geweest dat zij nu een goede buitenrit heeft gehad. Dus dat zij eerder die rust nodig had dan het paard (want die was slechts heel licht gesedeerd en stond alsnog achterstevoren).

En dat is toch helemaal prima!!!!

De eerste keer een buitenrit met een paard is gewoon een grote stap. Kim heeft nu met deze onconventionele stap meer vertrouwen in zichzelf en het paard, lijkt mij. Misschien is het op niets gebaseerd en komt ze inderdaad straks alsnog grotere problemen tegen.

Maar dat geeft niet, want als je meer zelfvertrouwen hebt kun je dat als ruiter ook veel meer aan. En je kunt je knop in je hoofd niet omzetten door te redeneren. Dat moet je eerst ervaren en dat lijkt nu gebeurd te zijn.

En dat ze dus nog steeds niet verantwoord de weg op zou kunnen, vind ik wel tamelijk overdreven. Wie van de ruiters die dat zeggen, durven ervoor in te staan dat hun paard nooit opeens iets zal doen en gevaar zal veroorzaken.

We weten allemaal dat we als ruiters risico's nemen voor onszelf, ons paard en anderen. Die risico's moet je inperken maar dat betekent niet dat je alleen op een halfdood paard met oogkleppen de weg op kan.

Als er in dit geval eenmalig een streepje sedalin in het paard is gegaan en de rit was prima en het vertrouwen is gestegen, dan heeft wat mij betreft het doel de middelen geheiligd. Het was tenslotte the first time..... En nobody's perfect en natuurlijk is het ideaal als je als ruiter zoveel vertrouwen en handigheid hebt dat dit niet nodig zou zijn.......... maar de praktijk is blijkbaar anders. Ook voor heel ervaren ruiters.

Dus laten we niet doen alsof er een doodszonde is begaan..........Ik wens Kim heel veel plezier op 7 juni op het strand (mag je dan nog het strand op???).

wendy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:18

Helemaal met hierboven eens!!!

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:52

Bandida schreef:
Luister, als je denkt dat je paard enkel mee op buitenrit kan als je hem sedalin geeft dan zijn in mijn ogen noch jij noch je paard aan die rit toe. Wat win ik daar mee? Gho, ik zou inderdaad eens een argeloze automobilist kunnen zijn.
Verder win/verlies ik met die aanpak zelf helemaal niets, gezien dit probleem zich niet stelt bij voltijdse bosruiters

@nickyu: mensen die 'zo'n paard' hebben zitten met een probleem dat volgens mij een andere oplossing vraagt als een streep sedalin. En zo lang daar niet aan gewerkt wordt heb ik in het belang van de algemene veiligheid op straat inderdaad liever dat ze er mee binnen blijven.

ben ik het volledig mee eens!!!!!
Kan lang duren,kan kort duren.
En als je je paard dan vertouwt is dat toch meer waard als je het zonder sedalin hebt gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:55

Botervlieg schreef:
Kim, vraagje:

Je zegt dat de grote meneer panisch is van een paard met een MENS
op zijn rug
en ergens anders dat hij erg aan het paard èn de ruiter hangt die je
op die eerste buitenrit meegenomen hebt.

Hoe zit het nou?

(

Luna en joyce zijn mijn oefenmaatjes in de bak geweest, hij staat ook heel veel samen met Luna buiten, zijn dikke vrienden. Elke andere combinatie vind hij nog steeds eng, wordt al wel veel minder en tegenwoordig rij ik zelfs soms in de manegelessen mee, en dat gaat niet zonder slag of stoot maar steeds beter. Vooral Friesen en schimmels zijn vreselijk eng, maar zoals ik al zei het wordt steeds beter

over vertrouwen gesproken gisteren zijn we met de grote gele bal aan het werk geweest, kon de grote gele bal over zijn hele lichaam en hoofd laten rollen, onder en tussen zijn benen door en zelfs zachtjes tegen hem aan gooien, zonder dat hij ook maar knipperde met zijn ogen of wegliep........ grote gele bal had meneer overigens nog nooit gezien

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:20

Karl66 schreef:
Wat mij opvalt in de antwoorden van Kim is dat ze het eerst deed ivm de straten die ze over moest, toen vanwege de enge dingen als afvalbakken, toen omdat hij te vrolijk kan worden en toen om zeker te weten dat hij aan de ruiter hangt.

Volgens mij heette de onzekerheid gewoon Kim die niet helemaal zeker van zichzelf was op een buitenrit met dit paard. Gelukkig heb je dat kunnen oplossen door het paard één keer te sederen, alleen vind ik persoonlijk het jammer dat je jouw probleem oplost door medicatie in een paard te stoppen.

het is gewoon de combinatie Karl mijn enige zorg waren de kruispunten die ik over moest

Ik heb nergens gezegd dat hij niet mag spoken van bankies ed

Door deze ervaring heb ik dus geleerd wat de valkuilen zijn bij het buitenrijden met hem, en nog belangrijker dat hij bij de ruiter blijft.

Dus in logische volgorde voor Karl......

Ik maakte me zorgen om (voornamelijk het ene hele grote kruispunt) twee kruispunten die ik over moest. Hoe hij zich in het bos gedraagd maakt me niet uit, dat kan ik wel handelen. Kruispunten bleken geen probleem bankies wel...... daarnaast had hij zo veel te zien dat hij geen tijd had om vrolijk te worden. Hij bleef achter Luna, wilde er niet voorbij. Verkeer reageert hij niet op....... dat is nooit een issue geweest, wel een issue is weggebruikers die geen rekening houden met paard..... zo een beetje duidelijk?

Dus wat heeft Kim geleerd

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:28

KiWiKo schreef:
[Dus wat heeft Kim geleerd
[/quote]

Dat ze haar paard moet én kan vertrouwen

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:49

Ineke2 schreef:
KiWiKo schreef:
[Dus wat heeft Kim geleerd
[/quote]

Dat ze haar paard moet én kan vertrouwen

Dus als ik een paard moet en kan vertrouwen geef ik eerst 2 streepjes sedalin

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:52

Afbeelding

Dit is de kruising waar ik het over heb, dit is een iets verouderde foto dat wel.

Hier zitten allemaal tuinders en de kruising staat altijd vol verkeer. ik kom van de onderkant en ga door naar boven, het is een heel onoverzichtelijk ding, zelfs met de auto is het lastig........ gelukkig staan er nu stoplichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:53

Shantihdior, dat zeg ik helemaal niet. Je kan dat op 2 manieren lezen he
Maar ben absoluut niet voor sederen.
Ik schreef dat juist, omdat kim op haar eigen paard soms zelfvertrouwen mist (althans dat maak ik hierop uit he)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:54

shantihdior schreef:
Dus als ik een paard moet en kan vertrouwen geef ik eerst 2 streepjes sedalin

lezen blijft moeilijk

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:55

Kim: Naar het kralingse bos vanaf mijn oude stal?
(Oke ik heb blijkbaar doodswens )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:56

KiWiKo schreef:
Dus wat heeft Kim geleerd

dat is wel een mooie voozet Kim.
Dus: Dat ze met een jong paard wat blijkbaar prima leert gewoon nog iets langer moet wachten en oefenen voor er mee op wandeling te gaan. Dan hoeft hij niet gesedeert. Het klinkt alsof je er mee bezig bent om zijn vertrouwen op te bouwen, waarom dan zo haastig?
Verder lijkt het me een illusie dat je nu weet wat de valkuilen zijn. Dat zal pas het geval zijn de dag dat je er zonder medicijnen mee op wandeling trekt. Maar goed, dat standpunt zal zo onderhand wel duidelijk zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:00

Zadelmak maken wordt toch ook met sedatie gedaan?? Vinden we normaal.

Als een paard door de verdoving maar de helft registreerd en zich er niet druk om maakt maar het wel heeft gedaan, niet geflipt is dus geen nare ervaring heeft opgedaan, ben je al weer een stukje verder.

Verder denk ik veel oefenen met hoofdstel, longeerlijn en er naast zodat hij je kan zien en je direct moet in kan spreken ook weer een heel stuk verder komt. Zo heb ik mijn paard verkeersmak gemaakt. Ben zondag ochtend langs de weg gaan wandelen en steeds de zelfde route en steeds met meer verkeer.

Als ik de foto zo zie, moet ik ook even slikken hoor. Ik ken een brug die over een snelweg gaat, die neem ik ook niet onder het zadel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:02

KiWiKo schreef:
Dit is de kruising waar ik het over heb, dit is een iets verouderde foto dat wel.

Even een offtopic rijtip. Wij hebben al gemerkt dat het dragen van zo'n fluo-oranje of geel jasje (als ruiter dus) een groot verschil maakt in het rijgedrag van automobilisten. Vooral als je met een hele zwerm jasjes bent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:05

Zadelmak met Sedatie? Heb ik nog nooit van gehoord, maar ik zal wel op een andere planeet leven dan

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:06

russel schreef:
Zadelmak maken wordt toch ook met sedatie gedaan?? Vinden we normaal.

Excuseer? Als om een of andere reden (lees geld) een paard op 2 weken ingereden moet zijn zie ik zo'n toestanden wel plaatsvinden inderdaad.
Waanzin is het, en het getuigt van geen enkel respect voor het dier waar je mee bezig bent om zo te werk te gaan.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:19

Zadelmak maken met sedatie ?!?!?!? mensen mensen, ik ga me steeds meer verbazen. Ik heb er zat zadelmak gemaakt, maar... enfin, ik zal wel uit een andere eeuw komen. Ik bereid ze gewoon netjes voor, nooit wat aan de hand.

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:20

Ik blijf erbij, mensen grijpen veel te makkelijk naar Sedalin, het zou uberhaupt niet meer zomaar verkrijgbaar moeten zijn

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:21

KiWiKo schreef:
Ik maakte me zorgen om (voornamelijk het ene hele grote kruispunt) twee kruispunten die ik over moest. Hoe hij zich in het bos gedraagd maakt me niet uit, dat kan ik wel handelen.

Dan had je toch ook dat stukje met hem aan de hand kunnen lopen? Dat had je al vaker met hem gedaan dus dat was blijkbaar geen probleem. En dan in het bos erop.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:28

Wat een werelddiscussie voor een mega-de-wereld-vergaat-bijna-probleem is dit geworden zeg!!!
Je bedenkt je wel 100x voordat je voortaan iets op Bokt zet zeker?????
Het leven en laten leven is nog steeds niet doorgedrongen geloof ik.
Het merendeel kan niet eens een normale reactie geven en doet alsof Kim het einde van de wereld over iedereen afgeroepen heeft.
Ik vind het een beetje zielig hoor deze discussie en dan blijken er ook nog"volwassen"mensen te reageren!!
Ik bedoel echt niet iedereen zijn reactie maar er zitten er hier een paar tussen......

Get a life!!!!

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:35

Tiessie schreef:
Ik bedoel echt niet iedereen zijn reactie maar er zitten er hier een paar tussen......Get a life!!!!

Ik veronderstel dat je dit van jezelf dan wél een nuttige bijdrage aan de discussie vindt? Ik niet.
Kim heeft absoluut niet het einde van de wereld veroorzaakt, laat dat duidelijk zijn
Ze heeft alleen toevallig een onderwerp aangesneden waarover de meningen sterk verschillen, en gezien sommige opmerkingen in de laatste paar bladzijden vind ik het niet onverstandig om daar eens wat over door te bomen.

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:36

Pardon..?

TS heeft het op Bokt gezet en zij krijgt daar nu reacties op, of Kim liever gezegd, aangezien zij ZELF bekend maakte dat het over haar ging. Bokt is een forum en daar krijg je nou eenmaal een mening te horen. Voor de rest is het ZWAAR overdreven om te zeggen dat het een "de wereld vergaat" topic aan het worden is. Mensen zijn gewoon benieuwd naar de redenen hier achter, mag dat?

Daarnaast heb ik (vind ik zelf) valide redenen gegeven en zie ik iedereen normaal reageren, iedereen behalve jou met je laatste reactie, want om mensen te vertellen to "get a life" getuigt zelf hoe volwassen je bent, aangezien wij gewoon in een discussie zijn

Zo, ik heb gesproken Dit was uiteraard gericht aan Tiessie, niet Bandida

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:45

Ik kan me de opmerking van Tiessie wel indenken, vooral omdat er nogal wat keiharde reacties staan over de geschiktheid van Kim om met paarden en dit paard in het bijzonder om te gaan, terwijl die reacties nog al eens komen van mensen die nauwelijks zelf op hun paarden durven te gaan zitten.

Mijn mening is en Kim weet dat, dat ze zoiets (al is het gebruikelijk in de prof paardenwereld) niet op bokt moet zetten, niet eens in een gezellig hk topic. Er zijn teveel tere zieltjes die zich gekwetst voelen zonder te weten waar ze het over hebben en vervolgens een oordeel vellen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:52

shantihdior schreef:

@nickyu: mensen die 'zo'n paard' hebben zitten met een probleem dat volgens mij een andere oplossing vraagt als een streep sedalin. En zo lang daar niet aan gewerkt wordt heb ik in het belang van de algemene veiligheid op straat inderdaad liever dat ze er mee binnen blijven.

ben ik het volledig mee eens!!!!!
Kan lang duren,kan kort duren.
En als je je paard dan vertouwt is dat toch meer waard als je het zonder sedalin hebt gedaan.
[/quote]

vind het helemaal niet erg als ik zo nu en dan eens gequot word
wel als dit niet goed gebeurd , dit heb ik namelijk niet gezegd

ik hang geen goeroe of systeem aan ieder paard heeft een andere benadering nodig

paardje van kim , ben het inzoverre eens dat "afbinden" of "opsluiten" niet de weg is , zoals het met de meeste gefokte sportpaarden niet is
ja de weg naar explosief gedrag
maar in de binnenstad kan je je niet veroorloven om een paard gek te laten doen , te gevaarlijk te druk

helaas de iedeale situatie van op het paard stappen en gaat die rennen laat maar gaan we gaan het rijtechnisch oplossen en tegen die tijd zien we wel weer hoe we terug naar huis komen of hoe ver we zijn is hier zelfs op het strand niet mogelijk laat staan op een druk kruispunt met zero ruimte voor misstappen

ben het met je eens dat vaak veel aan de ruiter ligt , deze ruiter is echter geen penny die al 1 jaartje op de manege hobbelt , ze weet echt wel een klein beetje waar ze het over heeft

wat mensen ook schijnen te vergeten dat het ene paard veel volgzamer of heeft veel meer of sneller vertrouwen dan de ander
en het ene paard kan zonder voer nog net zo leip zijn als een ander met 10 kg haver nog niet red ,

en sommige paarden kunnen uit het niets zo jolig doen dat ze even " vergeten" dat er ook nog een mensje probeert op te blijven hangen
is dat dan een verkeerd paard ? nee dat maakt een paard er niet minder braaf om wel jolig

zelfs het ene sportpaard is het andere niet , een ding staat wel vast dit paard is een braaf maar jolig zeer werkwillend overenthosiast jolig sportpaard die af en toe niet weet waar die met zijn energie (niet voer gerelativeerde energie maar het zit in het aard van het beestje energie ) naar toe moet , een best peard dus

kom op zeg , dan moet je dus maar niet gaan buitenrijden ivm 2 kruispunten ? op de eerst paar hondermeter? of een trailer pakken voor die paar meter ?

zoals al eerder gezegd heb nog nooit wat voor sederend middel dan ook aangeraakt en zou dat ook niet snel doen
maar in haar geval , die ene streep , kan ik me toch wel iets bij voorstellen al ben ik van mening dat dat ene streepje meer effect heeft gehad op de ruiter dan het paard

nu hebben iig zowel ruiter als paard het vertrouwen dat " los" naar buiten kan

dmv 1 streepje sedalin , maar is dat dan zo enorm onvergevelijk???
Laatst bijgewerkt door nickyu op 16-05-06 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt