Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:MCE schreef:helaas schort het breed aan goede instructie
Ik denk dat NL in de top 5 landen ter wereld zal staan als het gaat om de kwaliteit van de ruiteropleiding en instructie.
En dat komt mede doordat we in NL allemaal zo kritisch zijn en vooruitstrevend.
Kuggur schreef:Gezien de topictitel gaat om ongezond lichaamsgebruik, en niet wat is kwaliteitsdressuur instructie gooi ik deze knuppel eens in het hoenderhok;
"Is het wel zo zeker dat de trainingsprincipes van de dressuur al dan niet klassiek, gezond (of zo gezond mogelijk) lichaamsgerbruik garanderen"?
Dit wordt min of meer als gospel aangenomen, ik vraag me eigenlijk af of het klopt.
996981 schreef:MCE schreef:helaas schort het breed aan goede instructie
Weet je wat het is met zulke opmerkingen? Ze zijn waar, maar niemand schiet er iets mee op.
Geen ruiter, geen paard en geen instructeur.
Ik ben nog geen instructeur tegen gekomen die bewust een slechte instructeur was. Iedereen doet wat hij denk dat goed is. Of dat ook goed genoeg is hangt van heel veel factoren af.
Als je vindt dat het niveau van het gros van instructeurs is kun je daar beter actie op ondernemen dan dat roepen. Zorg dat je invloed krijgt in hoe instructeurs opgeleid worden.
Zorg dat je te weten komt waarom er weinig echt goede instructeurs zijn en probeer invloed te krijgen dat bij de basis op de kunnen lossen.
Dan zijn ruiters, paarden én de instructeurs zelf, écht geholpen.
Kuggur schreef:"Is het wel zo zeker dat de trainingsprincipes van de dressuur al dan niet klassiek, gezond (of zo gezond mogelijk) lichaamsgerbruik garanderen"?
Babootje schreef:Volgens mij is dat niet helemaal het geval. Je mag wel lesgeven zonder diploma mits je met de opleiding bezig bent en er verder wel gediplomeerde instructeur(s) aanwezig zijn. Voor zover ik weet is een licentie (kwaliteitskeurmerk) niet verplicht maar een geldig diploma wel.
Maar eens, er zou best meer op gecontroleerd moeten worden. Zelfregulering werkt in deze branche onvoldoende.
Kuggur schreef:@Jannke: Nee, niet dat "ja maar veel mensen doen het verkeerd" argument.
Correct uitgevoerde dressuur training op hoog nivo.
Kuggur schreef:@Jannke: Nee, niet dat "ja maar veel mensen doen het verkeerd" argument.
denisesilver schreef:Ik denk dat kuggur bedoelt of het überhaupt gezond is voor het paard om erop te rijden.
Heel simpel gezegd; dat weten we niet. A) we weten niet of het over de gehele linie gezond is voor het paard, b) we weten niet of correct rijden vanaf dat we aan het werk gaan met het paard doet voor de gezondheid van het dier, en c) wat is correct rijden? Als we dit topic doorlezen komen we erachter dat zelfs daar discussie over is.
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... rven-gaan/
Hier een mooi artikel over de aannames die zowel wel-paardensporters/liefhebbers en niet paardensporters/liefhebbers trekken.
Janneke2 schreef:Kuggur schreef:@Jannke: Nee, niet dat "ja maar veel mensen doen het verkeerd" argument.
Ik ben onder andere fan van Manolo Mendez.
Ik vind het niet erg dat hij geen wedstrijden (meer) rijdt, hij geeft workshops en er is een gratis, maar besloten FB groep.
Hij streeft naar paardenwelzijn, harmonie en balans.
Een van zijn eigenschappen is dat hij standaard het aantal stappen telt in een volte, precies weet waar hij is in de rijbaan en let op hartslag en ademhaling van het dier.
En dan zie je hem kalm en ontspannen een rondje galopperen - en hoepla een serie changementen. Of tussen het drafwerk door efkes een fraaie piaffe.
Kuggur schreef:Gezien de topictitel gaat om ongezond lichaamsgebruik, en niet wat is kwaliteits dressuur instructie gooi ik deze knuppel eens in het hoenderhok;
"Is het wel zo zeker dat de trainingsprincipes van de dressuur al dan niet klassiek, gezond (of zo gezond mogelijk) lichaamsgebruik garanderen"?
Dit wordt min of meer als gospel aangenomen, ik vraag me eigenlijk af of het klopt.
ikke schreef:denisesilver schreef:Ik denk dat kuggur bedoelt of het überhaupt gezond is voor het paard om erop te rijden.
Heel simpel gezegd; dat weten we niet. A) we weten niet of het over de gehele linie gezond is voor het paard, b) we weten niet of correct rijden vanaf dat we aan het werk gaan met het paard doet voor de gezondheid van het dier, en c) wat is correct rijden? Als we dit topic doorlezen komen we erachter dat zelfs daar discussie over is.
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... rven-gaan/
Hier een mooi artikel over de aannames die zowel wel-paardensporters/liefhebbers en niet paardensporters/liefhebbers trekken.
Dat antwoord is eigenlijk heel simpel, op voorwaarde dat de Amerikanen hun onderzoek correct hebben uitgevoerd (en daar is wellicht iets van te vinden)
Volgens dat onderzoek naar wilde paarden aldaar, zijn er geen dode paarden gevonden die ouder waren dan 12 jaar. Aannemend dat dat zo is, zou je kunnen zeggen dat de levensverwachting van een wild paard ergens rond de 12 jaar is.
Het is geen uitzondering dat onze paarden de 20 jaar halen. Domesticatie en gebruik levert dus al 8 jaar extra levensverwachting.
Nee, dit wil niet zeggen dat we maar gewoon zo door moeten gaan. We moeten wel kritisch blijven en onze handelswijzen proberen te verbeteren.
In de basis voegen wij echter wel iets toe. Dat dat beter kan, ja, absoluut maar zeggen dat we slecht bezig zijn is echt te kort door de bocht.
Kuggur schreef:Gezien de topictitel gaat om ongezond lichaamsgebruik, en niet wat is kwaliteits dressuur instructie gooi ik deze knuppel eens in het hoenderhok;
"Is het wel zo zeker dat de trainingsprincipes van de dressuur al dan niet klassiek, gezond (of zo gezond mogelijk) lichaamsgebruik garanderen"?
Babootje schreef:Goede instructie is best te vinden, maar er hangt vaak wel een prijskaartje aan dat niet iedereen wil betalen. Vaak moet ook wat verder worden gereisd en daar heeft ook niet iedereen zin in/tijd voor.
fransje23 schreef:Kuggur schreef:Gezien de topictitel gaat om ongezond lichaamsgebruik, en niet wat is kwaliteits dressuur instructie gooi ik deze knuppel eens in het hoenderhok;
Goede vraag![]()
Uiteindelijk zijn het allemaal door mensen bedachte methodes en vragen we iets onnatuurlijks.
Kendra schreef:En wat is goede instructie? Als we het al niet eens zijn over goed lichaamsgebruik en goed rijden, wordt het wel erg moeilijk om het eens te worden over wat goede instructie is.
Ik heb (passend bij mijn opvattingen, natuurlijk) 3 goede instructeurs gehad die mij en mijn paarden echt verder hebben geholpen.
Maar ik heb er ook minstens 10 gehad die mij waren aangeraden door soms-niet-de-minste, maar die niet pasten en deels ook echt slecht les gaven. Het ergste vind ik de hele sliert Natural Horsemanship - instructeurs die zich via Zen-achtige filosofieën een methode heeft eigen gemaakt die er vooral op neerkomt dat het oké is als je paard aan een lang teugeltje met de neus over de grond in een te laag tempo rondsloft.
Verder heel erg eens met Babootje: het gaat altijd om het volledige management. Een goede instructeur moet daar trouwens ook iets van vinden...
Kuggur schreef:Mooi verkooppraatje. Weinig harde feiten. Traditie...
Ik zie weinig "natuurlijks" aan wat de topdressuurpaarden in de ring tonen, hoe indrukwekkend het er ook uitziet.