Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:33

Er is ons alleen vertelt dat zij zelf bij meneer van Loon heeft gelest en het daar op gebaseerd was Het fijne weten wij er natuurlijk niet van

Ondanks dat ik het soms wat zweverig vond heb ik er toch zeker dingen van opgestoken die ik nu nog steeds toepas

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:40

Ik trainde toendertijd elke maand bij David, en via mij kende hij degene die daar de isph deed, tegen haar zei hij meteen, dit doe ik niet meer. Dit werkt niet.
Ik ben er zelf niet bijgewerkt maar als er meerdere verhalen op t zelfde uitkomen zal het ergens wel een grondslag hebben. Jammer want t leek echt een leerzame goed gebaseerde opleiding.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:24

dresjoepie schreef:
Er is ons alleen vertelt dat zij zelf bij meneer van Loon heeft gelest en het daar op gebaseerd was Het fijne weten wij er natuurlijk niet van

Ondanks dat ik het soms wat zweverig vond heb ik er toch zeker dingen van opgestoken die ik nu nog steeds toepas

Ja ik kan niet ontkennen dat zij bij meneer van Loon gelest heeft, maar ik heb haar paarden daar [onder toeziend oog van meneer van Loon] gereden. Laat ik het daarbij laten.

Ik ontken niet dat men er iets kon leren. Ik heb gerede twijfels of de kwaliteit in de juiste verhouding stond met de kosten. Maar ik dat is vatbaar voor persoonlijk interpretatie.
Ik heb les gegeven aan de cursisten die in het laatste jaar zaten en het niveau was absoluut ondermaats voor de pretenties van de cursus. Dat vind ik alleen maar jammer voor de mensen die er zoveel hoop, inspanning en geld in hebben gestoken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:48

knollentuin schreef:
Ik trainde toendertijd elke maand bij David, en via mij kende hij degene die daar de isph deed, tegen haar zei hij meteen, dit doe ik niet meer. Dit werkt niet.
Ik ben er zelf niet bijgewerkt maar als er meerdere verhalen op t zelfde uitkomen zal het ergens wel een grondslag hebben. Jammer want t leek echt een leerzame goed gebaseerde opleiding.

De grondgedachte is niet fout, maar er was een veel te groot 'alternatief' element in het curriculum. Ik vraag mij serieus af of bepaalde vakken werkelijk niet kans kleiner maakten dat afgestudeerden in dienst genomen zouden worden in topstallen, zoals in de folders werd geclaimd. Internationale stallen bestaan omdat zij een bepaalde 'zekere' kwaliteit leveren. Dat is gebaseerd op methoden waarvan zij denken dat het werkt. Wil men mensen afleveren die daarbij in dienst worden genomen, omwille [en niet ondanks] van de gevolgde opleiding, dan moet die opleiding bieden wat in die stallen serieus wordt genomen. Daaronder valt tarotkaart leggen en astrologie niet.
Praktijkwerk werd nauwelijks gedaan. Paardenwissel was iets wat nauwelijks voorkwam. Geen springen, geen longgeren, geen monsteren,geen buitenritten, niets van dat alles wat in professionele stallen wordt gedaan. Er waren zelfs mensen die niet in staat waren een paard fatsoenlijk aan de hand te leiden. Over het rijden nog maar te spreken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:52

Eens Kadankovitch :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:54

Nou dat klinkt als een soepzooitje..pfff dat t kan!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:01

pol1 schreef:
Maar vraag haar een piaff/ ranvers/ ect ect en ze doet t zo..

Maar hoe? Hoe weet je of je een piaffe. renver, appuyement, pirouette goed uiitvoert, als je geen beoordelingskader hebt?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:13

Dat lag denk ik ook aan het type paarden dat meedeed aan de cursus Was meer van het recreatie nivo

ha ha atrologie heb ik nooit gehad Maar homeophatie en lessen van Erik laarakker waren er idd wel Af en toe kwam er idd een swami langs waardoor ik echt de slappe lach kreeg Dat waren de dingen die mij ook echt te ver gingen

Verder denk ik dat de kosten zo hoog waren omdat er mensen werden ingevlogen om lessen te geven Nu weet ik niet meer zeker of we les hebben gehad van Sally Swift zelf maar wel van linda Tellington Jones Die vond ik namelijk heel grappig en down to earth voor de verandering

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:27

Babootje schreef:
pol1 schreef:

Maar hoe? Hoe weet je of je een piaffe. renver, appuyement, pirouette goed uiitvoert, als je geen beoordelingskader hebt?

Dat is de spijker op de kop, maar uiteindelijk blijf je dat probleem altijd houden. Naarmate de kennis groeit verandert steeds weer het eigen inzicht van wat goed is en wat niet. Kortom; zonder geluk vaart niemand wel !
Ik bedoel daarmee dat de 'zoekende' maar juist het geluk moet hebben iemand tegen het lijf te lopen die ver[-der] ontwikkeld is. Die hem/haar of haar/hem de basis meegeeft waarop deze in te toekomst zelf kan definiëren wat hij/zij zoekt.
Mijn eerste rijleraar was als mens en ruiter een *******, maar hij sprak altijd vol lof over meneer van Loon. In die zin is hij voor mij richtinggevend geweest en daarvoor ben ik hem dankbaar. Geluk speelt vaak een grote rol. Was ik bij een meer conventionele trainer terechtgekomen, was mijn ruiter-carrière erg kort geweest.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:39

dresjoepie schreef:
Dat lag denk ik ook aan het type paarden dat meedeed aan de cursus Was meer van het recreatie nivo

ha ha atrologie heb ik nooit gehad Maar homeophatie en lessen van Erik laarakker waren er idd wel Af en toe kwam er idd een swami langs waardoor ik echt de slappe lach kreeg Dat waren de dingen die mij ook echt te ver gingen

Verder denk ik dat de kosten zo hoog waren omdat er mensen werden ingevlogen om lessen te geven Nu weet ik niet meer zeker of we les hebben gehad van Sally Swift zelf maar wel van linda Tellington Jones Die vond ik namelijk heel grappig en down to earth voor de verandering

"een swami" = ?? lijkt me grappig, wat is dat? [ondergetekende is inmiddels een wat wereldvreemde ouwe grijs }> ]

Ja het grapje met mevr. Tellington Jones, ingevlogen,???, terwijl ze op dat moment permanent in Duitsland woonde. Ik heb dat van haarzelf, toen ik haar ontmoette bij Klaus Balkenhol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:23

Ik las in dit topic dat iemand de Jack Meagher massage opleiding volgt. Kun jij mij zeggen waar ik het "wetenschappelijk onderzoek" kan vinden waar men van zegt dat deze methode bewezen is, te vinden is???

Ik probeer het al geruime tijd te vinden, maar tot nu toe krijg ik nergens een duidelijk antwoord. Staat ook niet op pubmed.

En ik bedoel niet die dame die de massage therapie een warm hart toedraagt en die toevallig wetenschapper is. Ook bij de AMTA krijg ik het onderzoek niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:53

oji schreef:
Tja, alles leuk en aardig, maar wat doe je in een topic waarbij verschillenden methoden van de dressuur worden besproken, als je niets hebt met het verbeteren, sterker, soepeler en fitter, dus atletischer, maken van je paard. Ongeacht de trainings methode, is dit het doel van de dressuur, een happy athlete.

Ik geef toe dat de naam van het topic wat misleidend is, maar dit topic is altijd gegaan over blij rijden, paardvriendelijk rijden en in veel mindere mate over (hogere) dressuur.

Het woord "happy athlete" geeft al aan dat het niet alleen om een "athlete" gaat, maar dat de "happy" net zo belangrijk is als het athlete gedeelte.

Ik was het eigenlijk helemaal eens met xxdomiixx, ook ik vind het happy gedeelte een stuk belangrijker ;)

Over de opleidingen... Ik heb het idee dat echt alles en iedereen tegenwoordig een opleiding beginnen :+ . Ik heb niet het idee dat al die papiertjes iets waard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:59

Volgens mij is 'happy' een bijvoeglijk naamwoord in benaming 'happy athlete' en zegt dus iets over het zelfstandig naamwoord 'athlete'. :+ :D Het gaat dus weldegelijk om de atleet in het verhaal....(okay heel flauw....) ik lees weer mee. :evaw:

Ps. Dressuur is leuk, ik word er heel happy van... meestal.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:11

haha, taaltechnisch heb je volledig gelijk :D :D :D

Als je het omdraait: ik ben volledig niet geïnteresseerd in een "unhappy athlete" ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:16

Een swami is iemand in een oranje gewaad die vooral veel hummm hummm doet en dan nog in een soort van melodie Is een hindoe figuur Het grapigste was dat we een bloem kregen en deze later weer terug moesten geven (ik dacht nog aardig zo een bloem) Dan kwam al onze energie en spiruteele gebeuren in 1 vaas

Dat in vliegen kan ik ook verkeerd begrepen hebben hoor Dat ik de opleiding deed is inmiddels 15 jaar geleden

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:36

Babootje schreef:
pol1 schreef:

Oordeel zelf en bekijk eens wat filmpjes van haar..Zijn er diverse.. En de vraag blijft wie beoordeeld of iets goed of slecht uitgevoerd is?? Als ik kijk hoe de gemiddelde jury jureert ( en rukkende/ plukkende ) ruiters die toch punten scoren..Dan denk je t kan niet waar zijn!! Zij zouden er toch verstand van moeten hebben?? Dus ik ben allang van t idee af dat ruiters/ jury's of instructeurs die een " hoog" nivo rijden t wiel hebben uitgevonden! Ik beoordeel op wat ik zie..En als ik mdr een paard de piaff zie leren..Zie ik dat met eindeloos geduld en precisie aangeleerd worden dat ik daar een goed gevoel bij krijg..En dan te bedenken dat een mdr dit ook leert aan " simplistische" paarden ( niet oneerbiedig bedoeld..Ik heb daar juist mega respect voor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:22

Heb je linkjes pol?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:07

knollentuin schreef:
Heb je linkjes pol?

Nee..zal je haar site ff moeten rondspitten..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:08

Nou Sanne, dat is dan jouw interpretatie. Bij mijn weten, en ik volg dit topic al vanaf pagina 1 deel 1, is de titel allerminst misleidend. Het is vanaf het begin af aan over dressuurmatige training gegaan. Blij rijden kan je op veel wijzen, dat kan ook met springen, crossen, bosrijden, endurance, mennen en wie weet zelfs wel met voltige (hoewel ik me niet kan voorstellen dat een paard daar blij van wordt, maar goed) Maar daar gaat dit topic niet over, dit topic gaat over dressuur. Nergens maar dan ook nergens wordt er gezegd dat het over hogere dressuur gaat. Sterker nog, volgens mij gaat het vrijwel uitsluitend over de basis. Zelf heb ik bv helemaal niets met hogere dressuur. Dressuur is voor mij een manier om mijn paard fit, lenig en sterk te krijgen. Mijn passie ligt in de springring en bij de SGW. Het helpt een paard enorm als ie dressuurmatig goed voor elkaar is, in de spring ring en in de cross. Okay, mijn eigen lijf ligt de afgelopen 3 jaar al dusdanig in de prak dat springen op een zeer laag pitje staat en crossen momenteel al helemaal niet aan de orde is, maar voor mij dient dressuur wel vnl dat doel. Ik zal van mijn leven geen piaffe of passage rijden en daar lig ik geen nacht wakker om.

Maar ik ben dus wel serieus bezig met mijn paard lichamelijk te verbeteren dmv dressuurmatig trainen. Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat een paard zijn mentale fitheid (en welzijnsgevoel) voor een groot deel verband houdt met zijn lichamelijke fitheid. Geldt denk ik voor elk mens en dier, maar zeker voor een bewegingsdier als een paard. Daarin spelen huisvesting en voeding een belangrijke rol. Als je er verder niet mee wilt rijden is dat genoeg. Wil je wel rijden, dan speelt correcte training daar mijn inziens ook een belangrijke rol in. Dus ja, ik denk dat correcte dressuurtraining bijdraagt aan het happier maken van mijn paard. Niet happier in de wei, maar wel happier onder het zadel.

Ik vraag mij werkelijk af waar jij en xxdommixx het idee hebben gekregen dat de mensen die serieus met dressuur bezig zijn in dit topic, het welzijn van hun paard niet op nummer 1 hebben staan? Ik ben dat iig nog nergens in dit topic tegen gekomen en daarom neem ik dus wel aanstoot aan jullie manier van posten.
Voor mij persoonlijk geldt, ik heb jaren op een puur recreatieve stal gestaan, waar de wedstrijdruiters op 1 hand te tellen waren. Ik heb werkelijk de meest tenenkrommende situaties gezien onder de...wij zijn niet ambitieus...wij vragen niets van ons paard, wij gaan alleen relaxed het bos in met ons paard types. Paarden die ongetraind kilometers over een zware mulle tankbaan moesten galopperen onder het mom...even lekker de benen strekken, vind ie fijn. Uren met veel te zware ruiters die niet aan hun zit werken, rondsjouwen en holladijee...morgen gewoon weer. Geen verstand van voeding, geen verstand van hoe je paarden conditioneel en spiertechnisch klaarmaakt voor dat werkt, hoe je pezen hard en fit krijgt. En maar mekkeren wat een domme pech ze hebben met weer een kapot paard...tja, daar is weinig pech aan, vooral veel domheid in mijn ogen. Dus nee, ik geloof er niet zo in dat de recreatieve "blij dat ik rij" ruiter per definitie het welzijn van hun paard meer in ogenschouw hebben...zij kiezen er gewoon vaker voor om onbewust onbekwaam te blijven. En ja, ook onder recreatieve ruiters heb je goede en slechte, net zoals je onder de ambitieuze ruiters goede en slechte hebt. Maar het afgeven op ambitieuze ruiters dat die de prestaties hoger hebben staan als het welzijn van het paard....echt daar kan ik behoorlijk pissed om worden want dat is voor het gros zooooo niet waar.

Wat betreft opleidingen. Daar heb ik me nooit zo in verdiept. Zelf nooit de ambitie gehad om instructrice te worden. Ik heb zelf meerdere instructeurs (dressuurinstructeurs, springinstructeurs en cross instructeurs). Van de meeste weet ik niet eens wat voor opleiding ze hebben gehad. Ik heb ze uitgezocht op dat hun manier van rijden/lesgeven bij mijn ideeën aansluit en vooral op dat ze tonnen ervaring hebben met het opleiden van heel veel paarden die in mijn ogen een fijn beeld laten zien. Ik vind de rijervaring van een instructeur dus wel heel belangrijk. Hij/zij hoeft niet op mijn paard te kruipen. Ervaring mag best van jaren her zijn, maar ik wil niet iemand die alleen ziet wat er fout gaat, maar ook uit ervaring kan aangeven hoe je het kan oplossen met een dergelijk type paard. Boeken lezen kan ik zelf prima, het gaat mij om de ervaring in het oplossen van de uitdagingen waar ik op dat moment tegenaan loop en mij en mijn paard naar een stapje beter kunnen helpen.
En verder idd veel kijken naar anderen. Mee gaan naar lessen van vrienden en kijken hoe zij het doen in verschillende stromingen. Naar trainerseminars, en veel op wedstrijden kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:16

pol1 schreef:
knollentuin schreef:
Heb je linkjes pol?

Nee..zal je haar site ff moeten rondspitten..

Al wat ik vind is grondwerk en les aan klanten,

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:22

knollentuin schreef:
pol1 schreef:

Al wat ik vind is grondwerk en les aan klanten,

Ik zal ook eens kijken.. Weet alleen niet hoe een link te plaatsen hier?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:27

Als je zoekt op YouTube piaff mdr vindt je wel t 1 en ander...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:36

Het zal aan mij liggen maar ik vind niks

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:45

Waar staat 'mrd' ook al weer voor?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:46