Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zpya schreef:Mijn vader en ik wilde graag paardrijden ind de vakantie. Maar met een vader van +/- 2m en een gewicht boven de 100kg wilden wij dit die arne fjordjes ook niet aan doen! Als mn vader erop zou willen komen vallen die beestjes om!I.p.v. rijden zijn we lekker met de huifkar gegaan!
dat was super en de paardjes hebben t ook gewoon overleeft!
Desiree schreef:Zpya schreef:Mijn vader en ik wilde graag paardrijden ind de vakantie. Maar met een vader van +/- 2m en een gewicht boven de 100kg wilden wij dit die arne fjordjes ook niet aan doen! Als mn vader erop zou willen komen vallen die beestjes om!I.p.v. rijden zijn we lekker met de huifkar gegaan!
dat was super en de paardjes hebben t ook gewoon overleeft!
Onderschat fjorden niet. Die zijn zo oersterk.
troi schreef:En ik ben wel geneigd te denken dat ze in het leger vroeger echt geen domme risico's wilden lopen door hun rijdieren te overbelasten. Dan betekende hun ondergang..
troi schreef:En ik ben wel geneigd te denken dat ze in het leger vroeger echt geen domme risico's wilden lopen door hun rijdieren te overbelasten. Dan betekende hun ondergang..
Zizipicoleo schreef:@KoudbloedKim: precies, mijn vriend weegt sowieso minstens 80 kilo maar uit niks blijkt dat zijn (grote) merrie last heeft van dat gewicht... Terwijl ik soms wel bang ben dat ik slecht ben voor haar rug of zo. Kan daar echt paranoïde over zijn... En als je dan jouw Kim ziet (mooie foto trouwens, ik vind koudbloeden echt geweldig!), die zal toch nog wel meer gewicht kunnen dragen dan een KWPN'er?
@Wistaire: je hebt gelijk hoor, daar was ik me ook van bewust tijdens het schrijven... maar èn ik kwabbel zelf ook een eind weg met veel bewegingen die ik maak, èn ik maakte me te boos over deze specifieke gevallen om het anders te formuleren.
@Andere reageerders: wow het gaat te snel, kan niet direct allemaal antwoorden!
bruintje123 schreef:Ik denk dat we in Nederland bij veel dingen door aan het slaan zijn.
Natuurlijk hoort er geen 120 kilo op een paard.
Maar 80/90 kunnen echt veel paarden makkelijk aan.
De term rijpaard zegt denk ik niet dat hij meer kan dragen dan een trekpaard maar dat hij sierlijker loopt.
En juist dat. De dunnere pijpbenen. Langere rug lijkt me juist minder kunnen dragen.
troi schreef:Nou die oorlogspaarden moesten na een dagmars van een uur of 6 nog puf hebben voor een veldslag. Das niet niks hoor. Dan kan je echt niet een overbelast paard hebben. Daar stellen onze moderne ritjes geen donder bij voor.
Maar goed we hebben tegenwoordig geen oorlogspaarden meer.
Eileen_ schreef:Dan ligt het er ook nog aan hoe het paard gebouwd is.Zizipicoleo schreef:@[naam]: precies, mijn vriend weegt sowieso minstens 80 kilo maar uit niks blijkt dat zijn (grote) merrie last heeft van dat gewicht... Terwijl ik soms wel bang ben dat ik slecht ben voor haar rug of zo. Kan daar echt paranoïde over zijn... En als je dan jouw Kim ziet (mooie foto trouwens, ik vind koudbloeden echt geweldig!), die zal toch nog wel meer gewicht kunnen dragen dan een KWPN'er?
@Wistaire: je hebt gelijk hoor, daar was ik me ook van bewust tijdens het schrijven... maar èn ik kwabbel zelf ook een eind weg met veel bewegingen die ik maak, èn ik maakte me te boos over deze specifieke gevallen om het anders te formuleren.
@Andere reageerders: wow het gaat te snel, kan niet direct allemaal antwoorden!
Eigenlijk is het juist andersom. Een [ras] is (zoals het woord al zegt) gebouwd om gewicht te trekken. En heeft daar dus ook de spieren voor. Een rijpaard is gebouwd om gewicht te dragen, en heeft dus een betere rug dan een [ras]. Je hebt meer aan een groot fors rijpaard dan aan een [ras] als je zwaar bent (om te rijden dan). Bijv een gelders paard of groninger is daat perfect voor.
Ik zie hierboven dat er gepraat wordt over de ruggengraat. Daar gaat t totaal niet om, het gaat meer om de spieren. Een [ras] is totaal anders gebouwd dan een rijpaard of showpaard.
Voor mij ligt het helemaal aan de situatie. Hoe goed is de ruiter? Hoe lang ga je rijden? Hoe getraind is het paard? Etc.