Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:49

Sluit me aan bij Appelflapje: Wat een ontzettend fijn videocommentaar op je film Horseware! Echt leuk om te horen al die complimenten ook, lijkt mij een heerlijke bevestiging!

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:39

Wat een inspirerend filmpje Horseware! En dat heb je helemaal zonder instructie gedaan? Ik was tot nu toe alleen nog bezig met communicatie maar denk dat we nu wel klaar zijn om verder te gaan naar het longeren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:59

Wat een compliment Horseware, ga zo door!!! +:)+

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:08

Wendy_Chewie, zit met hetzelfde probleem. Aangezien de merrie momenteel een veulen aan de voet heeft, zijn we wat gestagneerd op stap en draf, af en toe galop buiten, maar dat ligt nu ook stil. Ze is nog maar een half jaartje (traag!) onder zadel. Ze doet het prima, braaf en ze is ook vrij actief aan het been. Ze duwt echter nog erg veel vanachter, wat ik deels al wat probeer op te lossen door correct te longeren en veel (schijn)overgangen, en ze heeft echt moeite met haar hoofd te laten vallen en de schoft te openen. Ikzelf wijt het aan scheefheid, balansproblemen, en een van nature stuwende achterhand. Ze is ook licht overbouwd, ze heeft het allemaal niet echt mee. Ik zit heel erg met het probleem 'te losse teugels' vs. ' te vast'. Ik laat te snel te los, wat ook niet goed is. Dus ik hoor graag wat de rest op jouw vraag te zeggen heeft. :) Momenteel liggen wij wat stil, dus ik kan de tips nog niet goed in praktijk omzetten.

Snel een reactie op enkele foto's die hier gepost zijn.. Niet op ze allemaal (heb niet alle pagina's gelezen, het ging opeens érg snel in het aantal pagina's, ik wil vanaf nu graag beter meevolgen).

KBK: Lana loopt al flink haar lesjes mee. Ze heeft inderdaad nog wel wat balansproblemen, loopt ook nog wat te sterrenkijken. Sowieso knap dat ze het nu al zo goed op neemt, mag ook wel gezegd worden. Ik zou bij een paardje als Lana zo veel mogelijk lichtrijden tijdens het draven om haar rug te ontlasten, en flink wat moeite steken in correct voorwaarts neerwaarts rijden. Ga je haar zelf ook berijden? :) Kimmes ziet er ook een duwertje uit, daar is ze uiteraard ook wel wat naar gebouwd. Veel overgangen en schijnovergangen, je overgangen ook goed voorbereiden door middel van een ophouding en heel actief houden. Waarschijnlijk moeten je trainingssessies met Kim ook niet té lang zijn, zodanig dat ze haar power niet verliest naar het einde toe. Hier loopt ook een trekpaard in de dressuurles en ik heb het gevoel dat een uurtje daar nét te veel voor is. Ze hebben het sowieso wel wat moeilijker, ze zijn hier niet voor gebouwd (al kunnen ze het ook hoor!).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 19:16

Wendy_Chewie schreef:
Ik volg dit topic al van in het begin. Ook het andere fototopic bezocht ik, echter wel sporadisch.

Ik vind het super interessant om te lezen en te zien hoe er getraind wordt of getraind kan worden.

De vraag waar ik echter tegenaan blijf lopen, en die ik dus aan jullie wil stellen, is de volgende: Hoe laat je een jong, groen paard correct voorwaarts-neerwaarts lopen?

De ene instructeur geeft aan ‘begrens het paard iets vooraan, het mag er niet met de neus te veel uit lopen zodat het de rug niet hol maakt - laat het niet rennen maar hou het actief, vraag buiging en stelling - hou de teugels op maat’, de andere zegt ‘maak je niet druk om de hoofdhouding - hou het paard actief, vraag buiging en stelling - het paard zal de rug correct gaan gebruiken en dan zakt het hoofd vanzelf in de goeie houding’.

Hoewel het tweede meer in lijn lijkt te zijn met de tendens in dit topic, levert het bij mij eigenlijk voornamelijk een paard op dat het grootste deel van de rit met holle rug en het hoofd in de lucht rondhuppelt. Dat lijkt me vrij schadelijk, dus dan raak ik toch eerder geneigd het hoofd ‘juist’ te plaatsen (niet verkeerd begrijpen: de teugels worden niet te kort genomen, er wordt gewoon actief gevraagd de neus er niet uit te gooien door de teugels aan te nemen als de neus er uit gaat en ‘los’ te laten als de neus op de loodlijn komt.)

Een jong groen paard laat je niet voorwaarts neerwaarts lopen.
Het moet eerst zichzelf hervinden onder het ruitergewicht en onder de autoriteit van de ruiter.
Een jong paard heeft daar omstreeks een jaar voor nodig.
Dat eerste jaar ga leer je je paard mee te lopen aan een halster en te reageren op stemhulpen, halt, stap, draf en wijken op aanwijzingen.
Het moet leren wachten.
Daarna ga je wandelen, buiten in de grote gevaarlijke wereld, eerst aan een longe, tot hij in vertrouwen volgt, halt, stap en draf ook buiten kan uitvoeren.
Dan stap je er op, en ga je een half jaar tot een jaar de wereld verkennen, langzaam gaan en stoppen zijn het eerste doel.
Alles aan een contactteugel, dat wil zeggen het paard bepaald waar het zijn hoofd en hals draagt, het zoekt en vindt zelf zijn evenwicht zonder onze inmenging.
Halthouden doet het op stem en een zachte vriendelijke aanwijzing met de teugel, geduld...
Alles verkennen, het dorp, de maaidorser, de vuilnisbakken, een heuveltje op en en heuveltje af, door een greppel en over een greppel, uiteindelijk over de kermis.
Rustig, vriendelijk, geduldig, alles draait om het paard.
Vul zelf e.e.a. aan met inzicht, intelligentie en fantasie.

Dressuren doe je later in hééééél kleine stukjes.
Ruggebruik is maar een onderdeel van goed bewegen.
Het eerste is vertrouwen, ontspanning, communicatie, waardering en respect.
Losgelaten krijg je vanzelf een goed lichaamsgebruik wanneer je altijd denkt aan "voorwaarts gaan".

De grootste verdienste van de ruiter is geduld.
Denk aan de harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Jonge paarden lopen van nature nooit in de krul.

Kijk goed naar de video van Horseware.
Zie en stel je voor bij je eigen paard deze bijna totale losgelatenheid.
Van hier uit wordt alles gemakkelijk en aangenaam omdat het paard geen weerstand biedt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 19:24

Er zijn teleurstellend weinig mensen die iets te vertellen hebben over het elastiekje/plakbandje/lintjes experiment.
Het is biedt het meest elementaire inzicht in goed rijden.

Ik ben benieuwd naar alle soorten van reacties omdat zovelen daar beter van kunnen worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:29

Zit ik dan een beetje op het juiste gevoel met het plakbandverhaal, Simpelman ? :o

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:30

Simpelman schreef:
Kijk goed naar de video van Horseware.
Zie en stel je voor bij je eigen paard deze bijna totale losgelatenheid.
Van hier uit wordt alles gemakkelijk en aangenaam omdat het paard geen weerstand biedt.

Hier kan ik niks anders aan toevoegen dan dat simpelman helemaal gelijk heeft. Vanuit de totale losgelatenheid is het alleen vragen je paard omhoog te komen. Net zo hoog als dat hij aangeeft te kunnen en doe dat niet te lang. Ik vraag mijn paard nu ook om omhoog te komen. Waar hij voorheen in mijn handen hing blijft hij nu losgelaten en licht in mijn hand. Alleen de weg naar die complete losgelatenheid heeft tijd nodig.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:33

Simpelman schreef:
Er zijn teleurstellend weinig mensen die iets te vertellen hebben over het elastiekje/plakbandje/lintjes experiment.

Ik ben benieuwd naar alle soorten van reacties omdat zovelen daar beter van kunnen worden.

Jawel ik wel ! Kon het helaas niet filmen , vond het een zeer leuke oefening ! Ga hem zeker vaker gebruiken . Het neusje kwam er soms mooi uit en ze werd er los van .... soms ook wel een beetje "heet" in de zin van dat ze wat door ging lopen .

Weet niet of dit allemaal de bedoeling was want anders heb ik het verkeerd begrepen , deed m'n handen wat meer naar voren met contact en nagefelijkheid. Hierdoor begon ze wat uit te schuiven. Zal proberen morgen te filmen.

Heeft u nog tips , of doe ik het helemaal verkeerd ? Zo ja wat is dan de bedoeling als ik vragen mag

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:34

Ik heb niet met een plakbandje gereden maar ik had vandaag wel een keer dat hij zo diep zijn hals liet zakken dat ik het gevoel had dat er geen hals meer op zat. Ik vond dat wel een beetje eng omdat ik het idee kreeg dat we voorover gingen vallen. Het elastiekje zou dan wel heel erg van me af en naar beneden zijn gegaan, maar volgens mij was zo diep niet helemaal de bedoeling.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:35

Wat een gaaf filmpje horseware, ik zou willen dat ik al zo ver was met mijn paard als jij :).
@simpelman Ik ga het bij de eerstvolgende keer rijden uitproberen, heb er nu nog geen tijd voor gehad maar ben zeker benieuwd.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:38

Horseware schreef:
Als jullie dit kopiëren kunnen jullie hem zien denk ik

https://www.youtube.com/watch?v=L-oPFxZmJHs

Mijn dank Hw dat we mee mogen kijken in jou prive stukje training, daar is lef voor nodig en is heel leerzaam ! :j
"keep up the good work" & "really good job" mag je terecht trots op zijn.

Ik kijk normaal dressuur op video / echie niet eens uit (geen geduld voor.., of het doet me "äuw") maar deze helemaal
uitgekeken en meegeluisterd.
Kan die man kleppen zeg. :7

Maar open vraag aan allen die op deze manier bezig zijn met de basis: hoe gaan jullie om met wat Wil hier ter sprake brengt van 14:55-15:01 ?
Wat merk / hoor je aan reactie's van je omgeving & stalgenoten ?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:39

Simpelman, ik ga even opzoeken wat je bedoelt met je vraag over het elastiekje/plakband... Ik ben niet helemaal mee vrees ik. Later eventueel hier een reactie op, maar ik heb nu al geen idee waar je het over hebt dus ik veronderstel dat ik met dat elastiekje ook nog geen ervaring heb.

Bedankt alvast voor jouw reactie en feedback. Het paard waar ik mee rijdt, is ondertussen eigenlijk een half jaar onder zadel, maar daarvoor wel regelmatig mee geweest aan de hand buiten. Ze is eigenlijk een heel fijn buitenrijpaard, loopt ook steeds meer en meer in evenwicht met een ruiter op haar rug dan vroeger. Ik heb het gevoel dat zij nu op dit punt zit dat jij beschrijft als een nieuw begin. Haar eerste galopje is nog maar recentelijk een feit, ik had verwacht dat dit vrij hectisch zou zijn (als in: in galop vallen, snel terug 'stilvallen' naar draf, moeilijk zitten) omwille van haar duwend achterbeen, haar scheefheid en haar overbouwdheid, maar niets is minder waar. Ze sprong netjes aan, zet meteen in de goede galop en zat als een huis. Dit had ik écht niet verwacht. Daarna hebben we enkel nog maar korte stukjes buiten gegaloppeerd, niet meer in de piste. Momenteel liggen we stil wegens veulen. Sowieso ga ik eerst even moeten hernemen op het punt dat jij beschrijft, maar ik denk dat we daarna toe zijn aan een volgende stap in het proces. Bedankt voor je inzichten!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:42

Ik volg dit topic ook al vanaf het begin. Erg leuk en leerzaam om alle verschillende opinies te lezen :)

Ik vind de foto's van KBK fijn om naar te kijken. Ik zie heel goed terug dat Lana bijvoorbeeld nog jong is en balans mist, ten opzichte van Elske. Dat ziet er al veel stabieler uit, mijn complimenten! Kim vind ik moeilijk te beoordelen in verband met haar bouw.

De plaatjes van LU zijn al veelvuldig besproken. Ik ben het ermee eens dat dit paard moet leren zich te ontspannen onder het zadel. Dat zou ik prioriteit geven over het kijken naar de beenzetting (de 'driehoekjes'). Dit is nog niet aan de orde omdat het paard de rug niet op de juiste manier gebruikt.

De filmpjes van Horseware vind ik erg inspirerend. Tof dat je zo op je gevoel af gaat en het roer hebt omgegooid. Leuk dat je het commentaar van Will ook met ons wil delen. :)

Ik werd ook een beetje geprikkeld door dit topic. Mijn slachtoffer was mijn eigen diva. Ze is 6, rijden L2. Haar lendenen zijn altijd haar zwakke punt geweest, we trainen dat ook gericht en switchen tussen over de rug en proefhouding. Mijn instructrice heeft het in ieder geval goed in de smiezen en begeleid ons bij het blijven verbeteren. Vandaag heb ik haar eens met longeerhulp gelongeerd, maar dan met behulp van het Dually Halster van Monty Roberts, bitloos dus. Dit pakte ze heel erg fijn op. Fijner dan longeerhulp met bit eigenlijk. Dan wil ze er meer achter kruipen.

Wat vinden jullie?
Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:44

Simpelman schreef:

Ik zou het zo graag willen, maar ik sta als een blok aan de grond genageld.. Mijn paard zat echt niet lekker in zijn lijf en ik probeer van nul te starten, longeren aan het halster.
Dit is echt iets wat ik wil proberen, maar ik kan het nog niet. :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:45

Ik heb mijn paard thuis staan dus niemand die mij ziet, maar mijn schoonfamilie heeft er commentaar op. Ze vinden dit soort rijden op de voorhand rijden en als ik dan vertel hoe mooi bespierd hij aan het raken is, krijg je de opmerking dat het ook vet kan zijn.

Maar als ik dan kijk wat voor gevechten zij hebben met hun paarden en hoe vaak die in een valse krul lopen, denk ik alleen maar laat mij maar lekker sukkelen op die voorhand. Ik heb blij paard wat super voor mij wil werken. Geen gezwiep, geen gebok en geen gemiep met bakkabouters.

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:45

Afbeelding
View My Video

Dit is mijn pony: Orchard Apache
Hij is 7 jaar, een ruin, is een Welsh NWR, D-pony van 1 meter 47.
We doen dressuurwedstrijden in België, niveau 2.

Brand maar los! *\o/*

Bossiema

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:47

Interessant :) ga hier eens ff uitgebreid (mee)lezen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:51

Bedankt allemaal voor de leuke reacties op mijn video met het commentaar van Will :) Erg leuk om te horen dat jullie ook vinden dat we op de goede weg zijn en dat jullie weer wat geleerd hebben van de video. Voor mijn houding schaam ik me wel een beetje :o maar ook daar leer ik weer van en anderen misschien ook wel. Het kan ook niet allemaal in 1x perfect zijn natuurlijk. Het is een hele andere manier van denken en rijden en het kost tijd om dat te leren. Wel vind ik het heel verrassend hoe snel mijn paarden het oppakken. Ze lijken happy te zijn met deze manier van werken en ik vind het heerlijk om niet meer te dwingen maar te vragen, en dan te zien dat ik best vaak gewoon krijg wat ik vraag :)

Vandaag ben ik al aan de slag gegaan met het commentaar van Will. Het verrassendste was het doorzitten in de stretch. Ik had altijd het idee dat ik niet kon doorzitten, maar dat kwam duidelijk doordat ik nog niet eerder op een echt los paard gezeten had. Nu kon ik ineens wel zitten :D

Het paard langzaamaan omhoog brengen vanuit de stretch vind ik lastig omdat ik het heel voorzichtig moet doen. Doe ik het iets te gehaast of met net iets teveel teugel dan kiept hij weer achter de loodlijn. Vraag ik het precies goed, dan pakt hij het heel aardig op, al doe ik nog maar korte stukjes. Dit is een kwestie van (aan)voelen, wat ik niet gewend ben.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:59

Ik ben mn krijtje/plakbandje vergeten vandaag B-) heb hem klaar gelegd voor morgenochtend!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:00

@Peetstap: wat leuk dat je hem helemaal hebt uitgekeken :) Hij kan inderdaad enorm kleppen, het is nooit stil :D

Wat betreft het commentaar van de omgeving: op stal bij mijn instructeur is iedereen inclusief instructeur op dit moment wat zoekende naar hoe het moet. We zijn er inmiddels vooral achter hoe het NIET moet maar zoeken nog naar de goede weg. Mijn instructeur is kort geleden ook overgestapt van lessen bij Aat van Essen naar lessen bij iemand die alles volgens de klassieke methode doet. Erg leuk en leerzaam. Ik mis alleen het stretchen dus op dit moment sla ik een iets andere weg in. Ik hoop dat hij mij daarbij wil volgen en mij verder wil helpen met de manier die Will Faerber aanraadt want daar kan ik mij tot nu toe het beste in vinden. Omdat iedereen wat zoekende is word ik gelukkig door de meesten niet raar aangekeken.

De enkeling die het maar raar vindt dat ik eerst Z1 startte en daar ook mijn winstpunten en prijzen haalde en dat ik nu ineens helemaal terugga naar de basis (rondhobbelen op de voorhand zoals het inderdaad genoemd wordt), die negeer ik gewoon. Gelukkig staan mijn paarden bij mijn ouders aan huis waar verder 3 stallen verhuurd worden, dus het is daar rustig en meestal train ik helemaal alleen. heerlijk vind ik dat!

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:05

Heeft niemand een tip ofzo voor mij?

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:19

Hoi allemaal! Ik ben al een tijdje aan het meelezen op het 'aan de teugel'-topic en nu dus ook hier. Ik hoop hier de komende tijd actiever te worden, aangezien we tegen wat probleempjes aan beginnen te lopen. Ik heb helaas nog geen beeldmateriaal, maar wil mezelf (en mijn paardje) toch alvast even voorstellen. Waarschuwing: het is nogal lang geworden :P Voel je vrij om door te scrollen naar het stukje over de huidige stand van zaken ;)

Over mij:
Ik ben altijd opgegroeid tussen (eigen) paarden. Op mijn 6e of 7e ben ik gaan lessen bij een manege. Vervolgens een eigen pony gekregen, deze zelf ingereden en doorgereden, de overstap naar een rijvereniging gemaakt en 2 jaar succesvol wedstrijden gereden. Vervolgens pony verkocht omdat ik te groot ervoor werd en een paard gekregen en ingereden. Helaas liepen we vast toen ik verder wilde werken dan de basis. Door trailerproblemen geen les te volgen (les aan huis is nooit bij ons opgekomen), waardoor het constante vechten alle plezier en motivatie uit het rijden haalde voor mij en dus paard verkocht en gestopt met rijden. Vervolgens 4 jaar niet gereden en nu sinds november 2014 weer begonnen met het huidige paardje. Dat viel flink tegen, maar onderhand ben ik terug naar mijn oude niveau (persoonlijk denk ik dat ik zelfs ietsje beter ben geworden). Ik ben in elk geval nu veel bewuster bezig met het rijden en hoe het wel en niet moet. Ik rij 1 à 2x per week, aangezien ik in Tilburg studeer en het paard bij mijn ouders in Twente staat. Uit onmacht een weekend- en vakantie-ruiter dus.

Over mijn paard:
Femme is een mooie 5-jarige KWPN-merrie die spring-gefokt is. Het is een rustig paardje in de omgang, maar ze heeft zeker wel karakter/een eigen willetje. Ze is in november 2014 ingereden door een 'professional', voor het gemak noem ik die A. A is een persoon met veel ervaring die vervolgens zelf een bedrijfje op heeft gezet om paarden in te rijden en verder te trainen. Het inrijden is in alle rust gebeurd. Vervolgens ben ik haar in de weekenden gaan rijden terwijl B haar door de week trainde. Ik heb hierbij aan huis les gehad van A. Dit ging allemaal redelijk goed, maar iets langzamer dan normaal omdat er zowel aan het paard als aan mij gewerkt moest worden. (Ik weet het, ik was op dat moment niet de ideale ruiter voor Femme en had misschien beter niet direct erop kunnen gaan). Ze schudde vanaf het begin al erg met haar hoofd en je kon geen fatsoenlijk contact aannemen. Tandarts na veel aandringen van mijn kant erbij gekomen en wolfstandjes en haken verwijdert, waarna het hoofdschudden stopte. Dit was echter al aan het eind van Januari. Mijn vader wil graag met Femme fokken en wilde haar daarom de IBOP springen laten doen. B en ik zijn meer dressuur- dan springruiters, vandaar dat Femme halverwege april voor een maand bij A aan huis heeft gestaan om haar in het springen op te leiden en halverwege mei door hem is uitgebracht op de IBOP. B had een ander paard om te rijden en wilde daarmee wedstrijden gaan rijden, dus zij is door tijdsgebrek gestopt toen Femme naar A ging. Toen ik Femme terugkreeg was ze compleet verandert en naar mijn mening niet op een goede manier. Ten eerste was de ontspanning ver te zoeken, ten tweede was haar 'huppeltje' (neiging tot steigeren) verandert in het daadwerkelijk omhoog komen, ten derde had A haar dusdanig gereden dat ze haar hals strak opkrulde en met het neusje achter de loodlijn liep. Mij werd dan ook verteld dat ik de teugels lekker kort moest houden en druk moest zetten/kneepjes geven met de teugels om haar naar beneden te houden. Door het verlies van de ontspanning was de lengtebuiging compleet weg en doordat ze met sporen is gereden was ze niet meer aan mijn been. (Ik ben principieel tegen het gebruik van sporen op dit africhtingsniveau, aangezien we net op B-niveau zitten en ik het dieptriest vind als je voor de basis al sporen nodig hebt. Verder is mijn beenhouding nog niet dusdanig dat ik onderscheid zou kunnen maken tussen drijven met en zonder spoor. Conclusie: voorlopig geen sporen voor mij.) Onderhand hebben we ook een nieuwe (bij)rijdster gevonden voor door de week, C, helaas is deze nog niet helemaal zeker of ze wel door wil gaan, aangezien ze geen echte klik met het paard heeft. Ik heb haar uitgelegd waarom ik het gebruik van sporen bij Femme afkeur en ze ging ermee akkoord om zonder te rijden, maar heeft ze onderhand toch weer omgedaan :roll: Ik heb sinds Femme weer thuis is een combinatie proberen te maken tussen haar rijden zoals mij verteld werd/haar aangeleerd is en op mijn eigen manier rijden. Daarmee bedoel ik proberen haar te laten ontspannen, maar toch op bovengenoemde manier haar hoofd naar beneden te houden. Dit leverde uiteraard flink wat gevecht op. Doordat ik niet zo happy was met hoe Femme teruggekomen is, heb ik geen les meer gehad van A.

De huidige stand van zaken:
Deze week ben ik voor de verandering een paar daagjes langer bij mijn ouders en ik heb me weer verder ingelezen, dus we gaan het roer omgooien. Ten eerste zijn we bezig om een zadelpasser te regelen, aangezien het zadel waar we eerder mee reden gewoon veel te wijd is. We hebben nu tijdelijk een ander zadel, welke voor 95% wel goed ligt. We trainen hier dus mee door, maar ik hou haar goed in de gaten qua reactie en hoop zo snel mogelijk een helemaal goed zadel te krijgen. Ten tweede heb ik besloten eigenwijs te zijn en mijn eigen ding te gaan doen. Ik ben gisteren begonnen door een paar stappen terug te gaan en heb haar aan een licht contactteugeltje gereden. Tot mijn grote verbazing zakte haar hoofd op den duur vanzelf. Gisteren was het voor ons allebei even wennen, maar ik heb heerlijk de basis herhaald en zonder gevecht en getrek. Ik heb vooral een hoop overgangen en voltes gereden, waarbij ik ieder stapje in de juiste richting uitgebreid heb beloond. Uiteindelijk was ze weer redelijk fijn aan het been en bleef ze ook redelijk constant met haar hoofd een beetje omlaag. Vandaag hebben we kort dezelfde dingen herhaald en daarna lekker gesprongen. Hals strekken krijg ik er nog niet helemaal uit tenzij ik de teugels los gooi en zelfs dan komt ze niet helemaal omlaag (iets wat ze voorheen wel deed). Losgooien vind ik niet ideaal, want ik wil juist het constante contact trainen zodat ze weer gaat vertrouwen op mijn hand. Het eerste negatieve commentaar is al binnen; mijn vader vind het in de krul lopen heel mooi en is bang dat ik dat eruit rij. Ik heb geprobeerd het hoe en waarom van mijn nieuwe methode uit te leggen, maar het is nog niet echt doorgedrongen. Ik ga gewoon door en hoop dat hij het op een gegeven moment gaat begrijpen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil graag duidelijk maken waar we vandaan komen, omdat ik denk dat dit een grote invloed heeft gehad op het gedrag van Femme. Ze heeft gewoon al best veel meegemaakt in een korte tijd en er zijn naar mijn idee best wel een aantal dingetjes mis gegaan. Ik ga zaterdag als het goed is weer rijden en zal proberen om dan een filmpje te laten maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:28

LoveApache schreef:
[ Afbeelding ]
View My Video

Dit is mijn pony: Orchard Apache
Hij is 7 jaar, een ruin, is een Welsh NWR, D-pony van 1 meter 47.
We doen dressuurwedstrijden in België, niveau 2.

Brand maar los! *\o/*

Er is wat mij betreft zo niet zoveel van te zeggen.
Het is een mooi geschoten plaatje, maar er valt wel iets op, namelijk het lijkt heel strak en stijf, kennelijk heb je daardoor dan ook wat moeite de bewegingen uit te zitten en zit wat achterover om je bekken meer vrijheid te geven om omhoog/naar voren de beweging door te laten.
(Op een ontspannen paard kun je gewoon recht op zitten en ontspannen zo een paard draagt jou echt.)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-06-15 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:33

[quote="KimE"
Wat vinden jullie?
Afbeelding[/quote]
Nog een tijdje (6 weken of zo) zo lang en laag doorwerken.
Je paard gaat wel omlaag, maar laat zich nog niet voldoende los in de voorrug, dat zie je doordat de hals een boog vormt en niet valt vanuit de schoft en de rug bolt niet op.

Je longeerhulp staat te kort afgesteld, begin eens met 10 cm langer.
Dit is het grootste gevaar van hulpteugels, we willen allemaal zo graag dat het goed gaat en er goed uit ziet dat we de neiging hebben het te snel te willen afdwingen.
Met de longeerhulp wil je maar een ding: werken op een cirkel in ontspanning, dus niet in "een houding".
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-06-15 20:39, in het totaal 3 keer bewerkt