Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 16:20

[***] schreef:
Ik denk dat het praktijkvoorbeeld dat Peetstap geeft voor velen van ons veel beter te herkennen is, dan de mooie wijsheden die simpelman beschrijft. Ik geloof absoluut dat simpelman gelijk heeft, maar voor alle hobbyisten onder ons zijn praktijkvoorbeelden, met daarbij mogelijke oefeningen en oplossingen veel beter en leuker om te begrijpen. En dan kan (moet) óók ten allen tijde met respect en gevoel naar je paard.

Verder zou het inderdaad wel leuk zijn als bijv ook simpelman een oplossing voor een dergelijk praktijkvoorbeeld zou willen geven.

"Je hebt in de genoemde situatie niets anders op te lossen dan het paard zijn vertrouwen te laten ontwikkelen onder die omstandigheid.
Pas dan kun je gaan denken aan een stapje verder."

Het lijkt er op dat het voor een deel van de mensen onmogelijk is te aanvaarden dat we niet moeten willen scoren.
Een paard opleiden is een proces aangepast aan het paard, in het tempo van het paard, binnen het vermogen van het paard.
Wij zijn slechts dienaar hier.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 25-11-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:22

Maar Simpelman, zoals dat plaatje is voor mij een ver van mijn bed show hoor. Mijn paard komt zelf wel eens achter de loodlijn, niet omdat ik dat vraag. Hij kan ook ten allen tijde met zijn hoofd omhoog komen, doet dat ook rustig. Het uitgangspunt is altijd voor de loodlijn maar soms gebeurt het wel eens -en dat zal vast door mijn onkunde komen- dat hij er toch achter komt. Dan ziet het er zeker niet uit zoals dat plaatje, verre van zelfs!

*edit*
Zoals ik ook eerder vermeldde, het was inderdaad ook duidelijk een teken van vertrouwen. Dat moet je opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:25

Simpelman schreef:
"Je hebt in de genoemde situatie niets anders op te lossen dan het paard zijn vertrouwen te laten ontwikkelen onder die omstandigheid.

Ja dat heb je nu al honderd keer gezegd en je hebt gelijk, maar de vraag is "hoe" doe je dat op het betreffende moment. En dan vooral voor de minder getalenteerde ruiters onder ons.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:26

damian23 schreef:
Mijn paard vind het nu gewoon lekker om zo te lopen, maar breng je je handen omhoog dan volgt hij braaf en blijft ligt in mijn handen.

Dit probeer ik mensen zo vaak te vertellen, ze kijken je meestal glazig aan! Paarden die volledig verreden zijn en niet meer voorwaarts denken..............rij ze het bos in, ga lekker galopperen en laat ze zelf bepalen waar ze hun hoofd willen houden. Gewoon een contact teugel en 9 van de 10 zoeken na 1 rit je hand al weer op.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 16:30

Pantykous schreef:
Maar Simpelman, zoals dat plaatje is voor mij een ver van mijn bed show hoor. Mijn paard komt zelf wel eens achter de loodlijn, niet omdat ik dat vraag. Hij kan ook ten allen tijde met zijn hoofd omhoog komen, doet dat ook rustig. Het uitgangspunt is altijd voor de loodlijn maar soms gebeurt het wel eens -en dat zal vast door mijn onkunde komen- dat hij er toch achter komt. Dan ziet het er zeker niet uit zoals dat plaatje, verre van zelfs!

*edit*
Zoals ik ook eerder vermeldde, het was inderdaad ook duidelijk een teken van vertrouwen. Dat moet je opbouwen.

Ik verwijt niemand persoonlijk iets.
Dat kan ik niet ik ken niemand.
Wie de schoen past trekke hem aan.

We hadden het er al over eerder op dit topic ieder paard valt wel eens achter de loodlijn, dat is een gebrek aan impuls en of teveel hand.
Foutje, herstellen en doorgaan.
Kijk om je heen en probeer mensen te vinden die niet achter de loodlijn rijden, ze zijn schaars aan het worden.
Het is een mentaliteit, het is een modebeeld, het is fout, het is slecht voor het paard, het ontwikkelt zo NIET de juiste bespiering maar de verkeerde; het loopt grote schade op aan zijn organisme, het slecht voor zijn moraal op de lange termijn, het wordt een slaaf zonder wil.
Een goed opgeleid paard gaat voor de eerste keer aan een lang teugeltje over de kermis.
Wie laat dat zien?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 16:34

[***] schreef:
Simpelman schreef:

Ja dat heb je nu al honderd keer gezegd en je hebt gelijk, maar de vraag is "hoe" doe je dat op het betreffende moment. En dan vooral voor de minder getalenteerde ruiters onder ons.

Maar, [***] dat kun je toch zelf wel bedenken, dat is geen werk met trucjes, ieder paard en alle omstandigheden zijn verschillend.
In iedere situatie moet de ruiter bepalen wat hij gaat doen met zijn betreffende paard.
Om dat te kunnen moet je luisteren naar je paard en hem proberen te helpen, dwingen is een kortetermijn oplossing, het is scoren, al dan niet voor publiek.
Vergeet je eigenbelang.
Denk aan dat kleutertje.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 25-11-14 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:35

Grote probleem is denk ik dat er een groot verschil zit in de paarden hun geschiedenis en opleiding. En natuurlijk met die van de ruiter.

Als je als hobbyist je eerste paard koopt is dat veelal geen jong dier die je zelf opleid.
Dus men koopt een paard dat bv L spingen en M dressuur is geweest. Deze keuze maak je omdat je dan weet dat het paard al het nodige gezien heeft en ga je er van uit dat hij een gedegen basis opleiding heeft gehad.
In de praktijk kom je er achter dat het dier op trucjes zijn ene punt in het M heeft gehaald en met een durfal het L parcours is rond gekomen. Correcte basis opleiding???? Nee totaal niet. En toch wil jij als wel willende ruiter dit dier zo vriendelijk mogelijk gaan rijden. Maar weet ook dat je niet de kennis en ervaring in huis hebt voor het opleiden van een paard. Dan zit je dus is een lastig pakket en zal je andere stappen moeten nemen om toch tot een fijn samen werken te komen dan iemand met wel de juiste kennis en ervaring.
Dan kan je soms niet volgens het boekje werken en is theorie en praktijk soms niet helemaal op 1 lijn. Maar zal je in samen spraak met je instructie soms dingen net ff anders aan moeten pakken.
Maar moet de gedachte van hoe een paard op te leiden nooit uit het oog verloren gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:45

[quote="Simpelman"]

Maar, [***] dat kun je toch zelf wel bedenken, dat is geen werk met trucjes, ieder paard en alle omstandigheden zijn verschillend.
In iedere situatie moet de ruiter bepalen wat hij gaat doen met zijn betreffende paard.
Om dat te kunnen moet je luisteren naar je paard en hem proberen te helpen, dwingen is een kortetermijn oplossing, het is scoren, al dan niet voor publiek.
Vergeet je eigenbelang.
Denk aan dat kleutertje.[quote="Simpelman"]
Natuurlijk moet je geen trucjes uithalen. Ik had alleen maar gehoopt om wat nuttige tips van je te krijgen, want nogmaals, ik ben het met je eens, maar mis het overgrote deel van de kennis die jij wel hebt. Uiteraard kijk je per paard wat je doet, maar ik kijk en denk nu gewoon even aan mijn eigen paard. En je schrijft dat de ruiter moet bepalen wat hij doet, maar wat als de ruiter dat niet weet? Ik denk dat ik het goed doe, bij mijn eigen paard, maar mogelijk zijn er zaken die ik over het hoofd zie of die anders kunnen. Als ik ALLES zelf zou weten dan was het allemaal heel eenvoudig.

Het laatste plaatje dat jij post is vreselijk ;( . Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat ik werkelijk nooit zoiets van mijn paard zou durven vragen.

edit: quoten is mislukt....

terpentijn

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:51

Maar [***] waarom zoek je niet een hele kundige klassiek georienteerde bij jou en je paard passende prive instructie die je stap voor stap door alles heen kan loodsen?

Heb ik uiteindelijk ook gedaan toen ik bemerkte dat mijn Jaopie ipv beter, slechter begon te bewegen.
Dat was wel confronterend, maar ook een loeier van een eye-opener. Je kunt eigelijk niet zonder ogen op de grond, iemand die ziet waar het aan mankeert en bij wie je met al je vragen terecht kan.

Is dat niet juist waar instructie voor zou horen te zijn? Neemt niet weg dat er verschrikkelijk veel slechte instructie rondwandelt, dus makkelijk zoeken is het niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:53

terpentijn schreef:
Maar [***] waarom zoek je niet een hele kundige klassiek georienteerde bij jou en je paard passende prive instructie die je stap voor stap door alles heen kan loodsen?

Heb ik uiteindelijk ook gedaan toen ik bemerkte dat mijn Jaopie ipv beter, slechter begon te bewegen.
Dat was wel confronterend, maar ook een loeier van een eye-opener. Je kunt eigelijk niet zonder ogen op de grond, iemand die ziet waar het aan mankeert en bij wie je met al je vragen terecht kan.

Is dat niet juist waar instructie voor zou horen te zijn? Neemt niet weg dat er verschrikkelijk veel slechte instructie rondwandelt, dus makkelijk zoeken is het niet....

Oh maar die heb ik ook wel. Ik wil gewoon graag nog veel meer weten, lezen, leren..... En ik hoop hier gewoon wat extra info op te doen. Ik ben van mening dat simpelman ontzettend veel kennis en ervaring heeft en vraag daarom om extra info, maar op de één of andere manier begrijp ik sommige van zijn reacties op mijn vragen niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:58

Simpelman schreef:
hwn schreef:
Anja Beran zei dat je geen paard moet willen met een swingende rug, maar dat de rugspieren aangespannen moeten zijn om de ruiter te kunnen dragen (als ik het goed begrepen heb, is ook weeral tijdje geleden).

Eerst swingen.
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Later aanspanning.
De aanspanning in de verzameling komt van achteren naar voren en loopt door een vrije rug.

Kun je misschien wat meer uitleggen over die aanspanning? Wat is dat precies? Wordt daarmee bedoelt de rugspier die 'lang' wordt of begrijp ik dit verkeerd?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:08

Okee, maar Simpelman ziet natuurlijk niet de een op een combinatie van unieke jou met je individuele paard, en de interactie die daar plaatsvindt, dat ziet een instructie-figuur wel.

Ik snap dat je daarbij ook extra bagage (info) wil vergaren,wil en doe ik ook, maar dat verzandt toch gauw in boekjeswijsheden of algemeenheden. Dat moet je dan indidueel terugvertalen naar jou-met-je-paard, en daar gaat het bij velen ook vaak niet goed.

Overigens vind ik het topic inmiddels wel een betere wending genomen hebben, want het is duidelijker begrijpbaar voor een breder lezerspubliek.

On topic: op of achter de LL wordt aanvankelijk hier wel enorm zwartwit behandeld, het is geen drama als een jong in de opleiding staand paard eens er achter dukelt (zo lang het maar niet door getrek is, dat vind ik wel in alle gevallen not done), door inbalans of krachtgebrek. Een keer kan voorkomen..oeps foutje en dan probeer je dat te corrigeren. Maar ook dan dien je wel te weten WAAROM of WAARDOOR het paard dat doet, anders weet je ook niet hoe je het moet corrigeren.

Ik ben het er wel mee eens dat het niet wenselijk is (nooit) en dat er derhalve in de huidige dressuur absoluut de verkeerde voorbeelden worden gegeven wat dat betreft.

@Geryon: een aangespannen buikspier geeft een ontspannen rugspier. Dus een "lange" rug.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-11-14 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:09

[***] schreef:
Simpelman schreef:

OK
Hier stop ik met doen, ik "luister" naar niets en niemand dan naar het paard.
Wat geeft hij aan?
Ik probeer voorzichtig en zachtjes een beetje verder te gaan om beter te begrijpen.

Angst?
Niet begrijpen?
Niet kunnen?
Slechte ervaring?
Twijfel?
Nieuw, onbekend?
Enz.

Oplossing: (gesimplificeerd)
Angst; stel hem op zijn gemak en stop, morgen verder enz.,tot de angst verdwenen is
Niet begrijpen; uitleggen in kleine stukjes, iedere dag een stukje
Niet kunnen; makkelijker maken, geduld, beetje voor beetje
Slechte ervaring; maak er een goede van, intelligentie
Twijfel; overtuig, rustig, dwing niet en stop bij het minste resultaat
Nieuw, onbekend; uitleggen, kleine beetjes niet willen scoren, het resultaat is het eindresultaat, het is "gratis"

Zorg dat je paard zich veilig voelt, dan gaat hij meewerken, dat is zijn natuur.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan dan paarden opleiden, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:19

Simpelman schreef:
OK
Wat geeft hij aan?
Ik probeer voorzichtig en zachtjes een beetje verder te gaan om beter te begrijpen.

Angst?
Niet begrijpen?
Niet kunnen?
Slechte ervaring?
Twijfel?
Nieuw, onbekend?
Enz.

Angst; stel hem op zijn gemak en stop, morgen verder enz.,tot de angst verdwenen is
Nieuw, onbekend; uitleggen, kleine beetjes niet willen scoren, het resultaat is het eindresultaat, het is "gratis"

Zorg dat je paard zich veilig voelt, dan gaat hij meewerken, dat is zijn natuur.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan dan paarden opleiden, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?

Top! Dankjewel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:23

terpentijn schreef:
Okee, maar Simpelman ziet natuurlijk niet de een op een combinatie van unieke jou met je individuele paard, en de interactie die daar plaatsvindt, dat ziet een instructie-figuur wel.

Ik snap dat je daarbij ook extra bagage (info) wil vergaren,wil en doe ik ook, maar dat verzandt toch gauw in boekjeswijsheden of algemeenheden. Dat moet je dan indidueel terugvertalen naar jou-met-je-paard, en daar gaat het bij velen ook vaak niet goed.

Overigens vind ik het topic inmiddels wel een betere wending genomen hebben, want het is duidelijker begrijpbaar voor een breder lezerspubliek.

On topic: op of achter de LL wordt aanvankelijk hier wel enorm zwartwit behandeld, het is geen drama als een jong in de opleiding staand paard eens er achter dukelt (zo lang het maar niet door getrek is, dat vind ik wel in alle gevallen not done), door inbalans of krachtgebrek. Een keer kan voorkomen..oeps foutje en dan probeer je dat te corrigeren. Maar ook dan dien je wel te weten WAAROM of WAARDOOR het paard dat doet, anders weet je ook niet hoe je het moet corrigeren.

Ik ben het er wel mee eens dat het niet wenselijk is (nooit) en dat er derhalve in de huidige dressuur absoluut de verkeerde voorbeelden worden gegeven wat dat betreft.

@Geryon: een aangespannen buikspier geeft een ontspannen rugspier. Dus een "lange" rug.

Ik vind het een superleuk topic.

Dat gescheur aan een hoofd om het arme dier met zijn hoofd tussen zijn knieën te krijgen is afschuwelijk en helaas zie het vaker wel dan niet gebeuren.

Terpentijn wat doe jij om je paard zijn buikspier aan te laten spannen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:35

Achterbenen actief eronder (richting middelpunt), en evenredig (allebei evenveel naar voren en achteren bewegend) gebruiken (moet 't paard wel redelijk recht voor zijn), hoofdhouding lekker vanuit de hals laten zakken, neus net iets voor de loodlijn (idealerwijze) met een lichte aanleuning (teugelcontact zou genoeg moeten zijn). Meezitten in de actieve beweging. Te allen tijde je onderarm wijzend in de richting met teugel (mond) van het paard. Daarin veel overgangen binnen een bepaald tempo rijden, dus steeds wat terug en weer voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:37

terpentijn schreef:
Achterbenen actief eronder (richting middelpunt), en evenredig (allebei evenveel naar voren en achteren bewegend) gebruiken (moet 't paard wel redelijk recht voor zijn), hoofdhouding lekker vanuit de hals laten zakken, neus net iets voor de loodlijn (idealerwijze) met een lichte aanleuning (teugelcontact zou genoeg moeten zijn). Meezitten in de actieve beweging. Te allen tijde je onderarm wijzend in de richting met teugel (mond) van het paard. Daarin veel overgangen binnen een bepaald tempo rijden, dus steeds wat terug en weer voorwaarts.

Oke, klinkt goed. Bedoel je met recht zijn, verticaal recht? Ik heb af en toe je topic over je lessen gelezen en ken de methode en je instructeur :j .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:39

Eerst moet het paard horizontaal recht zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:52

Peetstap schreef:
Het lang laag/rond vragen is hierbij belangerijk en dat vragen wordt uiteraard steeds soepeler en lichter na weken (in dit geval maanden..= geduld)
(gaande van handsluiten > vingers sluiten > ophouding > stem)
Of ze daarbij achter of voor de L.lijn duikt of zit zal me in dit traject echt een zorg zijn, ze heeft focus beter, ze gaat loslaten, achterbeen krijgt ruimte en er komt ontspanning & loslaten en vooral: swung in haar lijf.
Ze laat lucht los, gaat bit afknabbelen, zoekt zelf de ruimte, en je voelt haar trots worden als je haar beloond.

Simpelman schreef:
We noemen dat afgedwongen ontspanning, ofwel overgave.
Met deze shortcut kunnen we inderdaad het paard verder robotiseren.
Schwung is niet hetzelfde als ontspannen, Schwung is het verruimen van het zweefmoment.
Het is relatief aan het paard, met het achter de teugel (vericaal) rijden beperken we per definitie de ruimte der gangen, de neuslijn moet tenminste wijzen naar het punt waar het voorbeen moet landen.

Er is een andere mogelijkheid, deze duurt langer.
Dat is het paard leren op eigen benen te staan, te begrijpen, te vertrouwen en ons uit eigen wil te volgen, dit heet edelmoedige overgave.
Wat we daarvoor nodig hebben is een vertrouwens band met ons paard, met dwang bereiken we geen vertrouwen.
Aan de ruiter de mooie taak om zijn paard te leren omgaan met de verschillende omstandigheden, het paard te leren in te schatten wat het in werkelijkheid betekent waar het angstig voor is.
Het paard te leren functioneren in onze wereld, net zoals we een kleutertje leren.
Het eindresultaat is een diep vertrouwen in elkaar, lichtheid, kalmte, vanzelfsprekendheid.

Maar, dit vraagt een grotere gevoeligheid van de ruiter en ook veel respect.

Met alle respect hoor Simpelman, maar met het geposte fotootje verderop, is dat echt niet wat Peetstap bedoelt IMO. (En ik ook niet, alhoewel jij dat denkt, omdat ik denk dat laag en rond bij kan dragen aan de elasticiteit van het paard). Dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. We rijden zo echt niet.

Peetstap omschrijft de "praktijk" met bakkabouters incluis. Van jou hoor ik alleen maar boekjes. Jammer hoor.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:12

Simpelman schreef:
Een goed opgeleid paard gaat voor de eerste keer aan een lang teugeltje over de kermis.
Wie laat dat zien?

Ik durf het wel, aan een lang teugeltje. Niet aan een korte, en zeker niet met zn kop in de krul...........ontploffingsgevaar is mij te groot. Gewoon laten zien wat er staan en dat kan als die neus eruit blijft.

Discussie ook vaker gevoerd, paard vind iets spannend, rollen ze die kop ergens tussen zn knieen en dan raar vinden dat ie uit elkaar spat en zij op de kop eraf vliegen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 19:01

Geryon schreef:
Kun je misschien wat meer uitleggen over die aanspanning?
Wat is dat precies?
Wordt daarmee bedoelt de rugspier die 'lang' wordt of begrijp ik dit verkeerd?

Wanneer een paard in een grotere verzameling komt worden de bewegingen korter, verhevener het wordt geacht zich op te richten, dat wil zeggen "de voorhand op te tillen".
Wanneer de voorhand opgetild wordt dan zie je dat terug in de doorvering van de koot voor en achter.
Voor nagenoeg niet meer, de voorhand is ontlast, achter fors, draagt meer gewicht.
Het paard tilt de voorhand op, in het voorwaarts gaan, door de buikspieren aan te spannen (onder de wervelkolom, is de tegenspanning) en dan vanuit de achterhand, de lendenen en de rugspieren en de bovenhals spieren.
De bovenlijn is nu een aangesloten, min of meer aangespannen, boog van spieren boven de wervelkolom, aan het eind hangt het hoofd, vrij, meestal ruim voor de loodlijn.
Er is vrijwel geen teugeldruk, lichtheid.
Hoe meer verzameling hoe minder er voor gebeurt!

Wanneer een paard regelmatig achter de loodlijn gereden wordt zal het hier nooit meer aan toekomen, het leert om in twee delen zonder oprichting te lopen.
Welliswaar soepel maar....
Dat is heel snel aangeleerd en heel moeilijk weer af te leren.

Oprichting komt na jaren vanuit ontspanning voorwaarts rijdend naar aanspanning, van achteren naar voren.
Zonder gehinderd te worden van voren, zonder in een houding gemanipuleerd te worden.
Het kiest zijn eigen natuurlijke houding.
Eerlijk doorgewerkt komen de meeste paarden dan met de de hals in een mooi opwaartse boog, de nek op het hoogste punt en de neus voor de loodlijn.
Daar hoeft men verder helemaal geen moeite voor te doen, het gaat van zelf.
Wanneer het voor gehinderd wordt (LDR) dan gaat wordt een juiste rugwerking verstoord en wordt oprichting onmogelijjk.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:20

Citaat:
Wat geeft hij aan?

Angst?
Niet begrijpen?
Niet kunnen?
Slechte ervaring?
Twijfel?
Nieuw, onbekend?
Enz.

Dank u Simpelman. Het bovenste deel van het bericht maakt het een stuk duidelijker. Kort en krachtig omschreven. Voor mij een stuk beter leesbaar dan de stukken (boeken)theorie. Dit is iets waar ik mee kan en wat waarschijnlijk in mn achterhoofd blijft en op het juiste moment omhoog komt :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 19:38

@Belmera,
Stop deze in je hoofd:

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:46

Gedaan!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:06

Mijn instructrice en ik noemen dat in simpel Nederlands: goed is goed.