Peetstap schreef:Het lang laag/rond vragen is hierbij belangerijk en dat vragen wordt uiteraard steeds soepeler en lichter na weken (in dit geval maanden..= geduld)
(gaande van handsluiten > vingers sluiten > ophouding > stem)
Of ze daarbij achter of voor de L.lijn duikt of zit zal me in dit traject echt een zorg zijn, ze heeft focus beter, ze gaat loslaten, achterbeen krijgt ruimte en er komt ontspanning & loslaten en vooral: swung in haar lijf.
Ze laat lucht los, gaat bit afknabbelen, zoekt zelf de ruimte, en je voelt haar trots worden als je haar beloond.
Simpelman schreef:We noemen dat afgedwongen ontspanning, ofwel overgave.
Met deze shortcut kunnen we inderdaad het paard verder robotiseren.
Schwung is niet hetzelfde als ontspannen, Schwung is het verruimen van het zweefmoment.
Het is relatief aan het paard, met het achter de teugel (vericaal) rijden beperken we per definitie de ruimte der gangen, de neuslijn moet tenminste wijzen naar het punt waar het voorbeen moet landen.
Er is een andere mogelijkheid, deze duurt langer.
Dat is het paard leren op eigen benen te staan, te begrijpen, te vertrouwen en ons uit eigen wil te volgen, dit heet edelmoedige overgave.
Wat we daarvoor nodig hebben is een vertrouwens band met ons paard, met dwang bereiken we geen vertrouwen.
Aan de ruiter de mooie taak om zijn paard te leren omgaan met de verschillende omstandigheden, het paard te leren in te schatten wat het in werkelijkheid betekent waar het angstig voor is.
Het paard te leren functioneren in onze wereld, net zoals we een kleutertje leren.
Het eindresultaat is een diep vertrouwen in elkaar, lichtheid, kalmte, vanzelfsprekendheid.
Maar, dit vraagt een grotere gevoeligheid van de ruiter en ook veel respect.
Met alle respect hoor Simpelman, maar met het geposte fotootje verderop, is dat echt niet wat Peetstap bedoelt IMO. (En ik ook niet, alhoewel jij dat denkt, omdat ik denk dat laag en rond bij kan dragen aan de elasticiteit van het paard). Dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. We rijden zo echt niet.
Peetstap omschrijft de "praktijk" met bakkabouters incluis. Van jou hoor ik alleen maar boekjes. Jammer hoor.