sanne83 schreef:Pfff, bij alles wat je wilt aanleren in een gevecht (kunnen) belanden, lijkt me dodelijk vermoeiend en ook niet zo leuk eigenlijk.
Ik zal nooit het gevecht opzoeken. Maar hij gaat er wel in, en door het zo aan te pakken beperk je de strubbelingen tot een minimum. Het 'gevecht' wordt pas naar als het lang gaat duren en/of wanneer je je zelfbeheersing verliest. Ik hou gewoon van een assertieve aanpak en doordat het effectief is (paard staat er snel in) beperk je de stres juist tot een minimum.
sanne83 schreef:Daarnaast heb ik ontelbare paarden op deze manier geladen zien worden en vaak wordt inderdaad het doel bereikt: het paard gaat in de trailer. Maar hoe... Je hebt naar mijn idee een groter risico dat het echt ellendig fout gaat, een paard in het nauw maakt hele rare sprongen.
De meeste zijn eenmaal in de trailer anders snel rustig hoor. Uitzondering daargelaten.
sanne83 schreef:Ik heb een paar keer gezien hoe een paard er door het voordeurtje weer uit probeerde te komen
Das dom; je moet het deurtje ook goed dichthouden als het paard onrustig is. En daar gaat het ook fout. Dan gaan ze steeds maar bij het onrustige paard kijken en wordt het juist nog onrustiger. Kort vastbinden en goed de stang er achter. Zodra ze merken dat ze nergens heenkunnen geven ze zich er aan over. Daarom moet je bij een onrustig paard ook direct gaan rijden. Dat leidt hem juist af.
liljebo schreef:Mijn paarden zijn geintroduceerd met de clicker voordat ik ga laden, voor geval ze moeilijke laders zijn (anders is het voldoende om gewoon te belonen als ze op de trailer staan, om het leuk te houden. Kan handig zijn als je vaak naar de kliniek moet, wat niet leuk is voor een paard)
Mijn paarden weten het nooit van te voren als ze naar de kliniek moeten.... Zij weten op het moment van laden alleen dat ze de trailer in moeten.
liljebo schreef:Jasmijn, gewoon omdat het lekker relaxt is als je alleen kunt laden? Heb ik vaak zat nodig gehad als ik weer eens naar de kliniek moest.
Maar wie zegt dat ik niet relaxt alleen kan laden? De doelstelling van mijn aanpak is juist dat ik relaxt in mijn eentje op pad kan. En ik heb nog geen paard gehad waarmee dat (na eventueel een paar keer met hulp) niet kon. Of ik nu naar de kliniek, een wedstrijd of ergens anders heen ga. Ik heb geen paard gehad waarbij ik structureel de longeerlijn en de bezem nodig had. Het is net als met hulpen geven. Je vraagt het eerst netjes en klein. Geen antwoord = grotere hulp met als doel dat je de volgende keer gewoon direct antwoord krijgt als je het netjes vraagt. Zo ook met trailerladen.
liljebo schreef:vraag me af hoeveel lessen/trainingen/jaren van training op alternatieve wijze de mensen met kritiek daarover achter de rug hebben? Op welk niveau ze zitten
If it aint broke, dont try to fix it
Ik weet dus inderdaad niets van clickertraining. Gezien het feit dat mijn methode snel en efficiënt werkt en dus ook leidt tot een paard wat relaxt in je eentje te laden is zie ik de toegevoegde waarde er niet van dit te leren. Tenzij je 'clickeren' je hobby is.
liljebo schreef:Waar het om gaat, is dat er meer wegen zijn en dat het echt niet zo is dat de 'oude' manier de enige juiste weg is. Helaas is paardenvolk enorm conservatief.
Ik weet niet of het conservatief is... Ik sta echt niet negatief tegenover nieuwe methoden. Maar ik heb geen problemen met trailerladen, dus voor mij is op dit moment geen noodzaak om op zoek te gaan naar een andere methode. Als ik een ooit paard tref waarmee het niet werkt, dan ben ik best bereid verder te kijken. In deze methode hebben wij de meeste handigheid en we hebben tot nu toe nog altijd snel goed resultaat (in de zin van paarden die zich makkelijk laten laden). En ik vind mijn methode dus juist heel paardvriendelijk.
Het lijkt wel of er een beweging is dat alles wat vroeger normaal was ineens per definitie niet meer paardvriendelijk is. Ik zal laats een NH-er aan het werk met een paard die zich slecht liet laden en hij liet het dier wel 100 keer schuin over de klep lopen, meters achteruit lopen, om tonnetjes heen die op/voor de klep stonden. Na tig van dit soort sessies ging het paard er nog steeds niet in. Ik zag er echt totaal het nut niet van in. En ik vind het gewoon een vorm van paard-treiteren wat hij deed. Sloeg echt nergens op. Een paard de hele bak door achteruit jagen door de bak onder het mom van trailerladen? De trailer was niet eens meer in zicht.
Babootje schreef:Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat het hem meer zit in dat mensen die geen leiderschapskwaliteiten hebben vaak belanden in het "alternatieve circuit" om het zomaar even te noemen.
Nee, vaak is het de lamme die de blinde leidt....
liljebo schreef:Komt het ook ooit bij de hardnekkige traditionals op dat er misschien mensen zijn die vanuit oprechte interesse zich verdiepen in andere wegen en misschien ontdekken dat dat nog leuker is?
Er automatisch vanuit gaan dat er geen interesse tot verdieping is bij mensen die zich wel aan bepaalde traditionele methoden vasthouden omdat ze die gewoon het best vinden is ook generaliseren. Ik heb mij bijvoorbeeld heel erg verdiept in nieuwe methoden en ontwikkelingen waar jouw interesse misschien weer niet ligt.
liljebo schreef:Maar mijn interesse ligt dan ook niet bij wedstrijden rijden, maar bij paarden zelf.
Wat mij betreft kun je beide niet los van elkaar zien....