[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:42

Destino schreef:
Tussen nageven en aanleuning zit toch ook nog een verschil?

Aanleuning kan zonder nageven (aanleuning is gewoon contact). Nageven is het loslaten van de kaak op het bieden van weerstand. Een momentopname want op dat moment moet de ruiterhand ook nageven (weerstand loslaten) maar wel contact (aanleuning) houden. Nageeflijkheid is het totaal van het doorkomen van de hulpen, waardoor je een toestand van losgelatenheid van achteren naar voren bereikt.

Destino

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:46

Een juiste aanleuning is wel altijd op basis van nageeflijkheid toch?

Zaterdag hebben we tijdens het theoriegedeelte in mijn les het hier ook nog over gehad, instructrice zei dat negeven meer iets is wat vanuit de ruiter komt, maar dat aanleuning ook is dat je paard jouw hand opzoekt in plaats van dat jij vraagt en van daaruit een reactie krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:48

Aanleuning hoeft niet nageeflijk te zijn. Aanleuning is puur het contact wat jij met de paardenmond hebt. We willen uiteraard aanleuning in het nageven :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:50

Ha! Nog wat moois voor op de site!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:10

Maar aanleuning heeft dan niet te maken het door het paard opzoeken van contact met je hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:16

Jawel, maar dat hoeft dan nog niet meteen te betekenen dat het paard nageeft.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:26

Zet hier even een stipje bij:) Ik heb dit topic nog niet eerder gezien, dus ik ga alles even op mijn gemakje teruglezen!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:13

Ik heb een filmpje voor jullie! Had vorige week ergens wat foto's geplaatst, waar ik niet helemaal tevreden over was. Nu heb ik een filmpje, zondag gemaakt. Voor mijn gevoel ging het heerlijk, hij was lekker actief, fijn ontspannen, lekker weer erbij, perfect. In het begin van het filmpje ben ik aan het losstappen, zat er net 5/10 min op. Heb eerst een paar rondjes rechts en linksom met een redelijk lange teugel ingestapt, wel met contact en hij liep er lekker ontspannen op. Vind ik erg fijn om mee te beginnen. daarna een klein stukje draf waar ik hem zelf wel lekker, lekker door het lijf. Daarna de galop, daar ging het in dit filmpje om. Ben zelf erg trots met dit beeld, hij scheurt niet meer door de bochten en blijft fijn bij me. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! :) Heb trouwens vandaag ook super gelest!! :D en ook nog is geslaagd voor mijn autotheorie. Blij blij blij en nog is blij! *\o/*

http://www.youtube.com/watch?v=I3UT3FKg ... tube_gdata

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 01:15

hi floor. ontspannen is edje zeker, maar je aanleuning ( contact ) is - nu we het er toch over hebben :D te los/vast. de ene keer heb je een contact teugel en als hij dan in knikt, is je teugel te los en is de verbinding weer weg. Dat komt mede doordat je teugels te lang zijn (en je te weinig impuls hebt) Dus teugels veel korter en je hand meer naar voren, zodat als hij nageeft je teugels op e juiste lengte zijn en je contact houdt. In het (los) stappen iets actiever, zodat hij meer je hand opzoekt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 07:22

@Floor, ik heb eerst je filmpje bekeken voor dat ik de reactie van babootje las. Ik ben het wel met babootje eens. Mijn eerste indruk was: handjes met een knik naar binnen! Dat betekent, te lange teugels. Je drukt je handen naar binnen, en polsen naar buiten om contact te houden. Ook zie ik met stappen, dat je je binnenhand steeds op je bovenbeen legt, dus heb je te lange teugels :+ Ben het er ook mee eens, dat de stap actiever was. Verder had ik steeds het idee (kan aan mij liggen) dat hij niet helemaal zuiver liep in stap.. Daar heb ik echt even naar zitten kijken, maar in draf was het weg. :j Ondanks dat je schrijft dat hij ontspannen was, en ondanks dat babootje zegt dat hij ontspannen loopt, vind ik er nog nét een tikkie te veel spanning in zitten. Vooral in stap.. Dat haal ik namelijk een beetje uit het trekken met zijn hoofd. Hij zoekt je hand op, en vrijwel meteen gaat hij weer omhoog met zijn hoofd. Hij is in iedergeval geconcentreerd met jouw bezig! :j Goed opweg! :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:44

@ Floor, ik heb het idee dat je in elke gang je hand vast zet op je bovenbeen of naast de schoft. Je hebt bijna geen knik in je elleboog en draagt je handen niet. Arm richting mond is geen rechte verbinding.
Hij loopt wel netjes actief, al mag er in stap wat mij betreft nog wel een tikkie bij. Ik heb in stap ook het idee dat je je schouders behoorlijk af laat hangen?
Je teugels wat korter, nemen handen meer dragen en op je handen verbinding houden (dus geen teugels in boogjes). misschien wat meer van je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Je binnenhand in de volte naar binnen plaatsen, maar niet sturen met die teugel. Ook beter kijken waar je heen gaat in stap, anders kun jij geen goede zithulp geven om te laten merken waar je heen wilt, je ziet dit goed als je op een gegeven moment bij 0,12 en 1,05 min in stap richting de videograaf rijdt. Jij kijkt meer naar buiten/rechtdoor en trekt je paard om aan je binnenteugel.
Verder vind ik hem in galop het meest ontspannen ogen,met de meest rustige hoofdhouding.
Je bent denk al erg goed op weg, nu lekker blijven oefenen en kilometers maken :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:05

LoveUggs schreef:
Dat haal ik namelijk een beetje uit het trekken met zijn hoofd. Hij zoekt je hand op, en vrijwel meteen gaat hij weer omhoog met zijn hoofd. Hij is in iedergeval geconcentreerd met jouw bezig! :j Goed opweg! :D

En dat komt dus juist door de los/vaste verbinding.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:21

Klopt! Jullie hebben helemaal gelijk. Ben er goster met mijn les ook opgewezen en ga er zeker aan werken! Ben zelf al heel erg tevreden met dit beeld en hoe het nu gaat en ga dit vasthouden! Wij oefenen lekker door :) bedankt allemaal!!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:34

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie miks aanleuning vinden! Tips zijn van harte welkom.

Afbeelding
hier reed ik nog met mijn oude zadel, zat met een te holle rug. Mijn nieuwe zadel is veel fijner, en past ook beter op mik!

http://i388.photobucket.com/albums/oo325/Hanneke__/1.jpg

Afbeelding

Vind het moeilijk om goed te beoordelen.
Bij de foto in het linkje lijkt hij iets gekanteld. Hier spant hij zijn buikspieren geloof ik wel goed aan.
Op de laatste foto is zijn neusje mooi voor de ll. Mag iets actiever.
Laatst bijgewerkt door Gipsylover op 09-04-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:42

Hier boven vind ik er goed uitzien. Wel lijk je op foto 1 wat voorover te leunen en is het hoofd licht gekanteld. De tweede foto lijken je handen erg strak maar verder goed.

Ik zou ook graag jullie mening horen.
Afbeelding
Zelf vind ik dat het onderbeen nog iets verder onder zou mogen treden en dat hij wat voorwaartser mag. Ook mag de nek iets opgerichter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:52

hannah41 schreef:
Hier boven vind ik er goed uitzien. Wel lijk je op foto 1 wat voorover te leunen en is het hoofd licht gekanteld. De tweede foto lijken je handen erg strak maar verder goed.

Ik zou ook graag jullie mening horen.
[ Afbeelding ]
Zelf vind ik dat het onderbeen nog iets verder onder zou mogen treden en dat hij wat voorwaartser mag. Ook mag de nek iets opgerichter.

Komt ook weer even kortstondig binnevallen.
Heb je nog meer commentaar op je eigen foto?
Technisch fotocommentaar kan ik al geven, zeer wazig, teugels en hand houding etc niet te beoordelen derhalve.
Onderarmen handen teugel mond paard lijken niet in 1 lijn te lopen en niet te zien hoe teugelcontact is.
Tevens ben je met je andere hand iets aan het doen? Aangezien het lijkt of die in andere postitie zit dan de hand aan onze kant.

Wat ben je aan het doen? Wat is de oefening die je probeert?
Verzamelen, of juist pasje verruimen? Wil je hem meer halslengte geven om dat te kunnen?
Nu missen we info op je foto.
Nu lijkt het alsof hij net te lang wordt van voren, maar misschien reed je hier bewust naar toe?
En 300 x chiquer als je je benen lang houdt, nu trek je ze op en lijken je knieen los te komen van het zadel.
Wat is zijn en jouw niveau? Kan hij opgerichter lopen met meer boog in hals, of kan hij dat helemaal nog niet.

Kortom bij het plaatsen van foto's info, boel info!!!

Voor je nu gillend gek afhaakt!
Zo slecht zit je er niet op hoor en hij loopt ook niet heel verkeerd! :P
Maar om te beoordelen is foto te slecht en ontbreekt er info.
Deze post is vooral om alle posters na jou zich ook bewust te maken van het plaatsen van die dingen ;) :D

Gaat van achteren naar voren terug lezen.. hoewel.. ga eerst douchen ben bevroren, rijden in de regen heeft nadelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:56

LoveUggs schreef:
Ha! Nog wat moois voor op de site!

Denk dat ik afhaak bij het site gedeelte (voor zover ik aangehaakt was).
Reden heel moeilijk hier al alle neuzen zelfde kant op te krijgen.
Er zijn al heel veel sites, de een beter dan de ander.
Denk niet dat die van ons dan echt er boven uit zou steken, of heel vernieuwend zou zijn.
Zeker niet omdat we het moeten hebben van beeldmateriaal van anderen.

Terwijl de discussies in dit topic nou juist wel heel leuk zijn, omdat je dan elkaars zienswijzen kan bespreken,
juist die feedback is zo leuk.

En last but not least.. Het correct willen rijden is 1 ding, het correct kunnen rijden is weer een ander.
Denk dat velen er hier naar streven beiden te doen, maar pfffft, jullie zullen het ermee eens zijn dat dat niet eenvoudig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:00

Gipsylover wat mij opvalt is dat hij de kaak vasthoudt. Je hebt volgens mij ook redelijk wat spanning in de aanleuning of zie ik dat verkeerd? In galop zou het binnen achterbeeen ook wat verder onder mogen treden.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:12

Mm dat valt wel mee eigenlijk, ik heb helemaal niet veel vast!
Binnenachterbeen klopt maar daar werken we hard aan!

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:18

Durf niet zo goed, maar ga mijn filmpje hier toch plaatsen! :o
Voel me hier echt een leek, haha. Rij nu sinds 1,5 jaar en ben op 't moment bezig met een haflinger van 5 jaar. Heb 'm zelf ingereden met hulp van mijn vader, maar nu tijdens het doorrijden loop ik soms tegen een aantal dingetjes aan..

Ik vind zelf dat ik mijn armen bestwel stijf hou, terwijl ik zelf niet het idee heb dat ik hem te veel in de mond zit.
Links is Jelle vrij stijf en ik vind het soms moeilijk om hem niet naar binnen te laten vallen. Achterhand mag veel actiever, maar hoe? :P

Tips zijn super welkom! Maar omschrijf hier dan ook eventjes bij HOE ik dit het beste kan verbeteren :)

Vergeet niet om eventjes via settings de kwaliteit omhoog te doen. is een stuk makkelijker kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:49

Hoi stevie, voor 1,5 jaar rijden vind ik het er helemaal niet verkeerd uitzien hoor! Wat ik je wel wil aanraden is om meer licht te rijden, hij heeft wat moeite met zijn balans en dan zit je met doorzitten alleen maar tegen. Hij begint dan ook wat te waggelen als t ware. Dus lekker lichtrijden en iets actiever. De galop mag iets meer sprong, hij is in 4-takt waar je normaal 3-takt wilt hebben.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:53

Hahah klopt. was al aan t twijfelen of ik er bij zou zetten dat ik normaal gesproken bijna nooit doorzit. Juist omdat ik hem niet uit zijn balans wil halen :)

Wat bedoel je precies met 3 en 4-takt? :P
Bedankt voor je tips!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:33

iDj_ haha, bedankt. (moest lachen om dat fries stukje) Dat heb ik hierna ook gedaan. Maar moest eerst zorgen dat ze onder me bleef qua tempo. Als ik haar te snel uitschuif zoekt ze heel leuk de lengte op maar gaat ze meer stampen omdat ze zich de voorhand op stuwt en achter te weinig onder komt (haar favoriete positie). Als ik haar eerst iets compacter vraag kan ik haar iets makkelijker compact houden als ik de voorkant langer geef en laat ze zich (wat) makkelijker schakelen.

Ze moet idd ruimer, achter meer doen en voor minder heftig zijn met de benen (al is ze al veel minder stamperig, je hoort haar al bijna niet meer lopen) Denk niet dat we die knietjes er helemaal uit krijgen. Ze heeft nl. een iets afwijkende hoefstand die niet verder gecorrigeerd kan worden (hoeven zijn lang en stijl, zool zit heel laag).

Maar ik denk wel als we achter meer aan de gang krijgen en ze voor nog iets ruimer wordt dat ze dan gelijkmatiger beweegt :j Het moet wel te doen zijn denk ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:03

Aii....aii....ik kom ook weer om de bocht zijlen als mee lezer, maar moet ff uit mijn meelees modus en op naar een vragen modus.

Ik longeer en dubbele + lange lijn nogsteeds, want zolang ik geen zadel heb waarmee ik het eens kan worden (pasmaat, soort zadel....zadelmaker wel gevonden. Maar betaal geen 700 euro voor een 2e hands zadel als ik voor 550 een nieuwe wintec kan aanschaffen)

Maar nu zit ik met een probleem, waar ik maar niet uit kan komen. Meneer is weer op gewicht, begin in krachten te komen.
Links was zijn ding al niet...Dat is al 7 jaar bekend, 5 jaar lang teveel op rechts gereden, 10 maanden geleden gestopt met rijden, al zijn bespiering verloren, en deze word aan beide kanten er goed op gezet. Links nemen we EXTRA mee, zodat hij daar ook op leert galopperen. Gaat steeds beter, nu galoppeerd hij al 3/5 keer goed aan op links.
Maar nu komt het probleem.

Hij houd zowel op linker kant als rechter kant, zijn linker kaak vast. Tandarts is uitgesloten, daar issie geen 3 week geleden bij geweest en is GOED gedaan. Links zelf loslaten heeft geef nut, want dan loopt hij op linkerkant met zijn hoofd naar buiten en op de rechterkant loop hij van de hoefslag af.
Heb een zachte en mee werkende hand, maar doordat hij op links (offie nou linksom of rechtsom loopt) trekt, en ik op den duur niet meer kan mee veren, krijg ik kramp.

Zonder zadel (ben ik absoluut geen voorstander van, heb maatje 36 zonder spek op de billen) kan ik het oplossen met mijn benen, ondersteunend met armen, maar linker stelling pakt hij niet. Ook spoort hij op links vanuit achteren niet lekker in op volte. Dus zijn binnen achterbeen, gaat niet lekker naar binnen.

Laatst voor het eerst voor de kar gezet na 6 maanden (mijn vriend ment, en de stalhouder die veel ervaring heeft met moeilijkheden en ze vanaf het probleem oplost hielp mee). Omdat we 6 maanden geleden een klapband hebben gehad, en Rusty daardoor snel over de piss is, werd het eerst galopperen, uiterraard op rechts. Gewoon stappen op links, was hij bijna gewoon niet eens stuurbaar, dat met een poststang.
Pas toen hij moe was en ontspande, kon hij op links verder, want dan wou hij niet "gaan"

Longeren op links is ook een hell, want meneer geeft op links zoveel druk! En ik weet niet hoe ik het moet oplossen. Bijzet gaat hij dwars doorheen, kop omhoog en onderhals er op. (gewoon neus op loodlijn) Pessoa even zo...Longeerhulp gaat hij dwars doorheen.

Please....Help me out.....
Het ging zoooo lekker...tot 3 week geleden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:43

Flooredking: Persoonlijk zie ik je paard wat voorwaartser. Je lijkt nu wat te hangen tussen de overgang naar halthouden en stap. Hierdoor denk ik dat de aanleuning ook moeilijk blijft. Je paard lijkt wel als of ie niet helemaal weet wat de bedoeling is?
Probeer zelf ook mooi met je schouders achterover te zitten en je handen wat meer te dragen.
In de galop vind ik je paard beter lopen, alleen lijken je handen "vast" te gaan zitten.
Wel vind ik het een leuk paard om naar te kijken en waar meer uit te halen valt!

Gipsylover, goh wat ben ik jaloers op je houding :') je zit keurig.
Op de tweede foto kantelt je paard inderdaad wat, maar ik denk dat ie ook iets over de buitenschouder wegvalt. Wat je tegenhoudt met je handen? Je handen heb je namelijk een beetje vreemd op deze foto.

Hannah41, de achterhand mag er meer onder inderdaad maar je paard loopt niet heel gek hoor.
Probeer wel je been lang te houden en je handen gelijk.

Stvieee, Ik heb het idee dat je pony nog niet helemaal zijn balans heeft gevonden. Zo zie je in stap dat ie niet mooi 1 tempo aanhoudt, en zie je hem 'stampen' met zijn voorbenen, als of ie zich zelf moet opvangen.
Aandraven gaat keurig, alleen daarna 'valt' hij als het ware weer weg, met gevolg dat hij zijn rug vast zet, hoofd omhoog brengt en zijn balans weer moet zoeken.
Stijf vind ik hem niet ogen, wel voorzichtig. Over je houding kan ik niet zoveel zeggen, je rijd een beetje te verweg om het te beoordelen.

Maralyn, als ik het zo lees denk ik aan zijn heupen. Wellicht zit hij hier vast waardoor hij van voren sterk wordt en geen stelling wilt aannemen etc.
Heb je een filmpje of foto's? Ben wel benieuwd naar zijn bewegingen.
Hij reageert wel direct op je been? Misschien is het verkleinen van een volte, en weer openen een oefening om hem mee te helpen en te versterken.