[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:52

S_en_Z schreef:
Ympi, ik zeg niet dat jij de handrem bent :n

Je paardje kruipt een beetje achter je hand en in plaats van dat hij de activiteit TOONT, loopt hij juist heel erg INGETOGEN.

Alsof hij een beetje in elkaar probeert te kruipen terwijl die sneller draaft..

Als ik twijfel of mijn paard voorwaarts is of snel is ga ik voelen. Als ik mijn ogen zou sluiten en ik zou aan halthouden denken. Zou het dan heel lang duren voor hij stil gaat staan? (te loperig) Zou hij makkelijk terugkomen en netjes halthouden? (actief) of zou hij heeeel snel stilstaan (alsof je naar voren zou kukelen als je wil halthouden)

Vaak brengt het "op de handrem lopen" dat laatste gevoel met zich mee :)

Wederom prachtig uitgedrukt _/-\o_
Dat "ingetogen" is leuk om te onthouden!
Waarom ze dat doet: dat kan best aangeleerd gedrag zijn, daarnaast zullen ook de spieren een rol spelen. Pijn, blokkade kan zeker. Dat is ook een beetje een vicieuze cirkel. Het verruimen zijn haar spieren niet gewend, ineens veel verruimen kan spierpijn veroorzaken, waardoor paard liever niet wéér verruimt..

Het in elkaar kruipen, dat is waar je je op moet richten. Je kan honderd keer voorwaarts rijden, maar als paard zich daarbij steeds weer kort maakt (in gangen, in rug (strak), in hals (kaak gespannen)), heeft het ook geen zin.. Dus oefenen dat ze zich ook lang durft te maken als je niet je "vet-relaxt-tempo" rijdt. Zowel bij het terugrijden (bijvoorbeeld naar de stap), als hij het vooruit rijden. Zodra je merkt bij het terugrijden dat er bijna geen weg meer terug is (oftewel: dat je paard verder terug wil, ook zonder dat jij het zegt), dan rij je iets naar voren én probeer je hals iets uit te schuiven (cm).
Wat overigens niet wil zeggen dat je altijd met lange teugel moet rijden!

Vergeet niet: als je wat wil veranderen, ga je altijd van het ene uiterste naar het andere uiterste, weer naar het eerste uiterste (maar dan wat minder uiterst), enzovoort. Zoals deze grafiek:
Afbeelding
Je komt steeds dichter bij het evenwicht (de horizontale as), "perfectie" :D
De truc is nu om de aanleuning steeds beter voor elkaar te krijgen. De ene keer is de aanleuning te strak, de andere keer te los. De ene keer gaat ze achter de teugel lopen, los van je hand; de andere keer voor de teugel met het hoofd de lucht in. De perfectie, die ligt daar tussenin.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 11-02-13 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:57

Da's een mooie van je _iDj_ :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:01

Heb jij nu alweer een stuk van je post verwijderd S_&_Z? Ik dacht dat er meer stond.
Zo direct zou ik durven zeggen dat ze zich opkropt bij meer activiteit. Ze voelt eig. ook losser als ik haar maar wat laat sloffen. Maar 't is dus duidelijk dat dit een werkpuntje wordt! Ben benieuwd wat het beeld over een aantal weken is. En heb NU heel veel zin om op mijn paard te stappen :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:02

xTesslove schreef:
Oké, sorry, ik zal het verwijderen.

Óf.. je geeft zelf aan wat je er van vindt! <3
En dat hoeft niet perfect en je mag fouten maken. Als je geen fouten zou maken, dan leer je niet!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:05

Ja ik was eigenlijk hetzelfde aan het omschrijven als _iDj_.. Vond het tekstje van haar dit keer duidelijker dan die van mij.. 2x hetzelfde vond ik onzinnig, dus ipv dat ik het nog meer aanpaste naar mijn zin heb ik het maar gewoon verwijderd.

:D

(ik heb zoveel getypt dat mijn hoofd vol zit met verhalen over allerlei onderwerpen.. maar ik krijg de tekstjes niet meer zo mooi aan elkaar omdat er teveel door mn hoofd gaat. Het is tijd voor pauze hihihi)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:11

S_en_Z schreef:
Ja ik was eigenlijk hetzelfde aan het omschrijven als _iDj_.. Vond het tekstje van haar dit keer duidelijker dan die van mij.. 2x hetzelfde vond ik onzinnig, dus ipv dat ik het nog meer aanpaste naar mijn zin heb ik het maar gewoon verwijderd.

:D

(ik heb zoveel getypt dat mijn hoofd vol zit met verhalen over allerlei onderwerpen.. maar ik krijg de tekstjes niet meer zo mooi aan elkaar omdat er teveel door mn hoofd gaat. Het is tijd voor pauze hihihi)

Ik dacht al dat ik er helemaal begon naast te slaan, maar ik had het dus toch goed gezien!
Ik vind dat je 't wel goed kan uitleggen hoor. Vergeet ook het taalverschil niet eh :) We zullen het daarop steken!

Ik heb hier vandaag echt al superveel geleerd (en weinig gewerkt) en ga me morgen een schriftje halen om wat zaken te noteren.

En het spookt hier kennelijk toch want nu staat er ineens nog een grafiek bij iDj's post :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:12

hahaha ik vond hem wel leuk gevonden van iDj, die grafiek. Het klopt wel :j

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:17

S_en_Z schreef:
hahaha ik vond hem wel leuk gevonden van iDj, die grafiek. Het klopt wel :j

Ben ik het mee eens! Is ook fijn om eens in een andere context te gebruiken maar je moet erop komen!
Tot morgen dames, dan kom ik weer lezen en leren en ik hoop dat er nog heel veel bokkers met interessante vragen of foto's komen!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:34

_iDj_ schreef:
xTesslove schreef:
Oké, sorry, ik zal het verwijderen.

Óf.. je geeft zelf aan wat je er van vindt! <3
En dat hoeft niet perfect en je mag fouten maken. Als je geen fouten zou maken, dan leer je niet!

Okee haha, gedaan.
[RT-HAW] Mike @ eerste B proef

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:36

S_en_Z schreef:
[ Afbeelding ]

biancalaylo schreef:
Oke, dat is even over het hoofd gezien!
Bij deze:

Ik vind dat het paard goed ruim loopt, maar niet echt ''aan de teugel'' want de knik zit er niet.
het paard loop wel goed op de loodlijn met ze hoofd dus niet te diep.

En de ruiter, handen recht op houden. hakken goed uitdrukken en tenen naar binnen. zit met het lichaam iets te ver naar voor gekanteld, kijkt wel netjes vooruit.

S_en_Z schreef:
Waarom moet er een "knik" zijn dan?

Ik zie een paardje die best wel overbouwd is volgens mij, klopt dat?

biancalaylo schreef:
De knik in de hals, dan noem je het aan de teugel en als die zonder knik heb ik het tegen de teugel (dacht ik).
En overgebouwd lijkt volgens mij in deze foto erg. Als je op me profiel kijk misschien niet?

Ik heb even gekeken.. en ze is het idd niet of weinig. Dat het op deze foto zo lijkt is omdat ze dus overduidelijk op de voorhand loopt.

(ik verkeek me even omdat de achtergrond OOK scheef is. De foto is "omlaag" dus het leek nog erger :j )

Ik heb even je foto "misbruikt".

[ Afbeelding ]

De achtergrond heb ik even recht gezet voor een duidelijker beeld op de combi.

Wat ik zie... ze loopt op de voorhand.. ze heeft geen zweefmoment in de draf, draaft heel vlak. De ^ bij de voorbenen is langer dan de ^ bij de achterbenen. Dat betekent dat er te weinig activiteit vanuit de achterhand naar voren is.. Dat is eigenlijk ook de reden dat ze haar buikspieren aan moet spannen (rondje).. om dat voorbeen naar voren te plaatsen zonder dat ze struikelt. Helaas zet ze daarbij ook haar rug wat vast (rondje), is ze stug in de kaak (rondje) en maakt ze zich wat hard in de mond op dit moment. (rondje)

De nek is mooi het hoogste punt.. maar niet op de manier zoals je zou willen.. je wil haar meer over 4 benen hebben. Zodat alle passen even lang zijn, haar gewicht niet naar voren is maar verdeeld over 4 benen (en uiteindelijk meer op achter, maar zover ben je nog niet)

Wanneer je meer aan die motor gaat werken en ze meer over 4 benen komt kan ze ook de hals op het stuk bij de schoft (rondje) opbollen.. waardoor de hele hals mooi rond is. Dan kan ze fijner nageven in haar kaak en dan zal het contact met jouw hand ook lichter zijn. Haar rug zal dan ook wat losser worden waardoor ze minder vlak gaat draven. (wat ik ook zie in je profiel is dat ze zich veel vanuit haar onderhals opdrukt om zichzelf te compenseren dat ze achter te weinig doet.. het is wel een werkpuntje dus!)

Werk aan de winkel dus!! (en ja.. je zou je teugels korter mogen nemen en dan je handen meer voor je uit mogen plaatsen. Eigenlijk boven de schoft.. dus dat stukje voor het zadel. Dan dragen jouw handen nl. Nu steunen jouw handen teveel. )

Wel kan ik zien aan je foto dat je je best doet om netjes te rijden <3 Een fijne instructrice die jou verder kan helpen is wel heel erg belangrijk hoor als je dit beeld fijner wilt krijgen.

Bedankt voor je uitleg! we gaan der aan werken, de bedoeling is ooit wel te starten haha.
Maar ik weet dat ze het kan want ze heeft Z1 gelopen bij de vorige eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:06

Ik heb nog een hele interessante foto's uit de oude doos. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Zal ik zelf eerst reageren of willen jullie het zelf proberen?

Afbeelding
Afbeelding

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:21

Loopt wel erg diep maar de benen zien dr goed uit (ik heb geen ervaring hoor, maar als leek zie ik dat) :)

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:26

Ik ga het weer proberen.
Is dit hetzelfde paard als die andere foto vandaag?
Ik vind het wel weer een fijn beeld!

Wat zie ik?
Paard is achter de teugel, jou armen zijn gestrekt, ook zit je hier veel meer in stoelzit dan op de eerdere foto.
Paard heeft een iets gespannen (gedragen) staart.
Ik vind hem net niet actief genoeg, ik denk dat zijn voorbeen een fractie eerder weg had moeten zijn.

Wel zie ik weer een bolle rug, een gedragen rug /verende rug.
Ik vind het moeilijk beoordelen, maar volgens mij mag hij het bekken ook nog wat meer kantelen.

Misschien is de takt ook niet helemaal gelijk, aangezien de lijnen van de voetjes rechts achter en links voor niet helemaal gelijk zijn, achter staat al op de grond, terwijl voor nog neer moet komen?

Als ik complete onzin uitkraam, zeg het dan gewoon hoor, ik vertel wat ik denk te zien, maar heb geen idee of dat ik dat goed doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:49

@nefertarie dankjewel voor de app. Gaat op mijn verlanglijstje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:13

Snackie schreef:
Ik ga het weer proberen.

Wat zie ik?
Paard is achter de teugel, jou armen zijn gestrekt, ook zit je hier veel meer in stoelzit dan op de eerdere foto.
Ik vind hem net niet actief genoeg, ik denk dat zijn voorbeen een fractie eerder weg had moeten zijn.

Ik vind het moeilijk beoordelen, maar volgens mij mag hij het bekken ook nog wat meer kantelen.

Misschien is de takt ook niet helemaal gelijk, aangezien de lijnen van de voetjes rechts achter en links voor niet helemaal gelijk zijn, achter staat al op de grond, terwijl voor nog neer moet komen?

Als ik complete onzin uitkraam, zeg het dan gewoon hoor, ik vertel wat ik denk te zien, maar heb geen idee of dat ik dat goed doe.

Is een ander paard ;)
Paard is niet achter de teugel aangezien ik wel verbinding heb. De rug is idd los. Hij is hier vierkant, dat wil zeggen dat hij gelijk gewicht op de voor en achterhand heeft, daarbij zou hij idd meer de buikspieren aan mogen spannen en achter nog iets actiever mogen zijn. Maar dan praat je alweer over een stapje verder. Ik zit idd wat in stoelzit, paard was nog redelijk onstabiel in zijn lopen dus kon ik ook nog niet helemaal top zitten. Daardoor is de takt ook niet helemaal goed.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:28

xTesslove schreef:

Ik pik er even een foto uit, dit beeld kom in het filmpje ook steeds tegen (enne.. tip voor de filmster: hou de camera zo stil mogelijk als je filmt :P )
Afbeelding
Jouw commentaar hierbij: "De bocht door, mocht beter naar binnen gesteld, verder wel oke."

Voor een correcte aanleuning (en om dus aan de teugel te kunnen rijden) moet je paard in evenwicht gaan lopen. Zowel het evenwicht achter-voor als links-rechts. Loopt jouw paard hier in evenwicht?

Kan je paard in deze houding "meer naar binnen gesteld worden"? Oftewel, zou je paard, zonder om te vallen!, zijn hoofd naar links (vanuit paard gezien, naar binnen dus) kunnen doen?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:38

_iDj_ schreef:
xTesslove schreef:

Ik pik er even een foto uit, dit beeld kom in het filmpje ook steeds tegen (enne.. tip voor de filmster: hou de camera zo stil mogelijk als je filmt :P )
[ Afbeelding ]
Jouw commentaar hierbij: "De bocht door, mocht beter naar binnen gesteld, verder wel oke."

Voor een correcte aanleuning (en om dus aan de teugel te kunnen rijden) moet je paard in evenwicht gaan lopen. Zowel het evenwicht achter-voor als links-rechts. Loopt jouw paard hier in evenwicht?

Kan je paard in deze houding "meer naar binnen gesteld worden"? Oftewel, zou je paard, zonder om te vallen!, zijn hoofd naar links (vanuit paard gezien, naar binnen dus) kunnen doen?

Ehm loopt hij in evenwicht, nee nog niet echt. We werken er aan en we moeten soms nog een stapje terug doen om verder te kunnen. Evenwicht is een punt, daarom valt hij ook naar binnen. (Als ik het goed heb?).

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:46

Clairexx schreef:
ik zie wel een gespannen combinatie alleen wou ik heel graag dat filmpje plaatsen omdat hij daar ceht super liep naar mijn gevoel! dat bit is omdat ik recths niet zoveel kracht heb. ik heb nu een ander bit en heb meer de druk verdeeld en het bit is er bijna nooit meer zover uit. jij hebt wel ge;lijk tuurlijk mogen julie wat over dat bit zeggen alleen niet van "OW ZIELIG" want dat heb ik er nu bij gemeld toch? tips heb ik wat aan. :)

Wat goed dat je dat ziet *\o/*
Je gebruikt het woord kracht, daar gaan veel mensen over vallen :o . Een paard hoor je niet op kracht te rijden, door een bit bij het paard in de mond te hangen, ben je eigenlijk al heel sterk. Zodra je dan over kracht praat, wek je de indruk dat je behalve het bit in de mond te hangen (wat wij bijna allemaal doen), óók nog eens aan het bit trekt.

Als je naar de mond van je paard kijkt op de eerste foto, dan zie je ook dat zijn mondhoeken een beetje in een "glimlach" (dat is het uiteraard JUIST NIET) staan. Dat betekent dat je toch wel aardig sterk bent met je teugels. Het kan best zijn dat de spanning daar vandaan komt! Doordat je paard voelt dat jij een beetje sterk wil worden, gaat hij terugtrekken en zich vastzetten. Jouw reactie daarop kan (dat zou best logisch zijn) daarop zijn dat je nog harder gaat trekken en zo werken jullie elkaar steeds meer tegen.
Vandaar dat ik het moeilijk zou vinden om geen opmerking te maken over het bit ;)

Misschien wil je wel helemaal niet zo sterk met je handen zijn, het kan ook komen doordat je nog niet helemaal in evenwicht zit met je lichaam. Je hebt op beide foto's je onderste helft van je onderbeen aangeklemd. Je zoekt dus je evenwicht ook een beetje door je om de buik van je paard te klemmen. Daardoor is je zit niet onafhankelijk (je bent geneigd om net een heel klein beetje langzamer mee te gaan met de bewegingen van je paard, dan je zou zijn als je niet zou klemmen) en ben je dus ook minder handig met je handen en de teugels. Daar kunnen jullie ook spanning van krijgen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:49

xTesslove schreef:
_iDj_ schreef:
[ Afbeelding ]

Ehm loopt hij in evenwicht, nee nog niet echt. We werken er aan en we moeten soms nog een stapje terug doen om verder te kunnen. Evenwicht is een punt, daarom valt hij ook naar binnen. (Als ik het goed heb?).

Ja, heel goed *\o/* Op deze foto wil je dus niet het hoofd naar binnen hebben, je wil dat hij met zijn lijf recht boven zijn benen loopt (nu hangt hij als een schaatser/motorrijder de bocht in).
Pas als hij met zijn lichaam recht boven zijn benen loopt, dán kan hij zijn hoofd naar binnen doen. Snap je?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:12

Ja, oke, ik snap het! Hoe kan ik daar aan werken?

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:12

Joolien schreef:
Snackie schreef:
Ik ga het weer proberen.

Wat zie ik?

Is een ander paard ;)
Paard is niet achter de teugel aangezien ik wel verbinding heb. De rug is idd los. Hij is hier vierkant, dat wil zeggen dat hij gelijk gewicht op de voor en achterhand heeft, daarbij zou hij idd meer de buikspieren aan mogen spannen en achter nog iets actiever mogen zijn. Maar dan praat je alweer over een stapje verder. Ik zit idd wat in stoelzit, paard was nog redelijk onstabiel in zijn lopen dus kon ik ook nog niet helemaal top zitten. Daardoor is de takt ook niet helemaal goed.

Maar is te diep en achter de teugel dan niet het zelfde?
Want als ik mijn paard een moment zo heb,moet ik mn hand naar voor doen om hem daar uit te rijden (neus naar voor)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:17

Joolien schreef:
Ik heb nog een hele interessante foto's uit de oude doos. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Zal ik zelf eerst reageren of willen jullie het zelf proberen?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Van de eerste klopt de takt niet (je zult me wel een zeur vinden :+ ) en de tweede is taktmatig goed. Fase = een klein zweefmomentje.. Op beiden zie ik wat spanning in de staart.. wat wss voortkomt omdat hij best wel wat moeite moet doen om zijn balans te bewaren aangezien hij aan de voorkant vrij rond gevraagd word en toch over 4 benen moet blijven.

Wat ik erg jammer vind aan deze foto's is dat de spieren voor de schoft eigenlijk maar weinig meedoen in het "opbollen/rond worden" omdat het contact met de ruiterhand zwaarder is dan ik (maar das geheel persoonlijk) zou willen zien. Maar het is een jong paard nog natuurlijk :)

(ook een springer volgens mij ofniet Joolien?)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-02-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:23

Snackie schreef:
Joolien schreef:
Is een ander paard ;)

Maar is te diep en achter de teugel dan niet het zelfde?
Want als ik mijn paard een moment zo heb,moet ik mn hand naar voor doen om hem daar uit te rijden (neus naar voor)

te diep/achter de ll is iets anders als achter de teugel (ik zeg liever achter de hand)

Bij achter de ll is wel verbinding. Paard loopt naar contact van de ruiterhand toe en die hand bepaald of het paard wel of niet de ll op mag zoeken. Het paard is dus wel naar de hand toe maar word bewust ronder doorgevraagd (of onbewust te diep vastgehouden door de ruiter omdat ze persee een krulletje wil.. maar das in Joolien haar geval niet van toepassing).

Achter de hand (zeg ik toch liever dan achter de teugel) loopt een paard wanneer hij duikt en opkrult om aan de verbinding met de hand te ontkomen. In dit geval zie je altijd een boog ontstaan tussen bit en ruiterhand en heeft de ruiter een los-vast verbinding. (voelt vaak "niets" in haar handen). Het paard knikt af bij teveel aan druk en gaat dan achter de hand lopen. (of komt tegen de hand, dat is de 2e mogelijkheid)

Eerst moet zo'n paard "naar de hand toe blijven" voor je hem als oefening wat ronder door kunt stellen.. anders heeft de gevraagde oefening geen zin. :)

Een paard die achter de hand loopt hoeft overigens absoluut niet altijd "te diep" te lopen.. (vaak wel..) maar je hebt ze die wel richting de hand zoeken maar het contact met de ruiterhand net niet maken (in het begin is dat vaak.. wanneer ze wel naar de hand gereden worden maar er nog een beetje eng voor zijn om het contact te accepteren. Wanneer de ruiter dan contact maakt met de mond ipv het paard contact met de ruiterhand knikken ze vaak af en gaan dan weer de druk "ontwijken". Enige wat je daar aan kunt doen is geduld, geduld, geduld :) als de tandjes wel zijn gecheckt natuurlijk he hihi )

Je hebt ook paarden die wel de ruiterhand accepteren maar die achter de hand kruipen of te diep duiken als er TEVEEL druk doorgegeven word aan de mond.... in dat geval moet de ruiter dus eerst leren zijn hulpen te verfijnen (vanuit een actieve gang). De hulpen op de juiste manier te geven.. zacht te zijn.. het paard moet leren vertrouwen op de ruiterhand.. dat deze meeveert en lichtjes begrenst waar nodig.. en vanuit daar kun je verder werken.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-02-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:39

Ppffff, moeilijk om bij te houden allemaal zeg. Het gaat zo hard...

S_en_Z, als ik je uitleg hierboven goed begrijp zijn de twee foto's van Joolien dus een voorbeeld van te diep, maar zeker niet achter de teugel?

Overigens hebben jullie nog steeds een filmpje van me tegoed, daar wordt hard aan gewerkt. Stomme pc wil niet meewerken. Wordt vervolgd dus...

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:41