Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:26

Ik vind het schitterend, dat meen ik ook. En razend knap.......
van mij geen commentaar...... ik ben nog lang niet op dat niveau, en ik geloof niet dat ik er ooit zal komen.....

gewoon knap :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:27

Yamcha schreef:
Ik vind het schitterend, dat meen ik ook. En razend knap.......
van mij geen commentaar...... ik ben nog lang niet op dat niveau, en ik geloof niet dat ik er ooit zal komen.....

gewoon knap :)

Ik ben kritisch genoeg om nog lang niet tevreden te zijn maar weet ook hoe moeilijk het is om nu die laatste kleine dingetjes te verbeteren, en daarom vind ik het jammer als mensen alleen maar kritiek leveren en doen alsof bijv. een Adelinde er persoonlijk voor kiest om zo te rijden. Net zoals ik werk aan mijn zit en het gelijkmatig zijn in de passage (en nog tienduizend andere dingen) doet zij dat ook elke dag opnieuw. Het is oh zo gemakkelijk aan de kant te staan roepen dat je het veel beter kan, maar DOEN, dat is een ander verhaal. In dat opzicht heb ik respect voor Burl, die het wél aandurft om filmpjes neer te zetten. Niet één bepaalde foto van jezelf uitzoeken, maar gewoon een video waarin ook je mindere momenten te zien zijn. En dan zie je dat de vraag "waar is het gebleven" misschien wel vervangen moet worden door "is het er ooit wel geweest"?
De vroegere ruiters die zo verheerlijkt worden, hebben die daadwerkelijk foutloos gereden, in alle oefeningen de richtlijnen gevolgd, hun paard volkomen ontspannen en durchlassig voorgesteld, altijd zacht en vriendelijk met de hulpen, volkomen gelijkmatig, nergens tactfouten, hadden zij nooit een paard wat toevallig geen talent had voor de piaffe of een ander onderdeel? Ik zou zeggen "keep on dreaming".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:46

nombrado schreef:
Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

Heb het filmpje nogmaals bekeken en vraag mij af of jij nu echt vind dat de lengtebuiging correct is in de voltes en appuyementen zoals de FEI vraagt, of de galoppirouettes volgens de FEI reglementen worden uitgevoerd, of de piaffe gelijkmatig en correct is volgens de FEI reglementen en waar jij het zweefmoment in de piaffe ziet bij deze combinatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:11

Hermelientje schreef:
Gewoon zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=DwktlRg-Hso maar dan véél beter natuurlijk! :P
[/quote]
ah dat filmpje had k ook gemist. petje af Hf je ziet nou ook weer niet zoveel friezen op dat niveau

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:32

[quote="Yamcha"]Ik vind het schitterend, dat meen ik ook. En razend knap.......

gewoon knap :)[/quote"]
Zoooo meen eens :9
Ik had hem ook gemist. Via je telefoon is het ook niet erg overzichtelijk....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:05

Nou horseyfries, petje af!!!! Kan ik alleen maar van dromen ooit dat te kunnen! En idd, hoe meer je je overal in verdiept, hoe meer je denkt te weten, hoe meer je je realiseert hoe verschrikkelijk moeilijk paardrijden eigenlijk is.
@burl: stoer dat je filmpjes plaatst. Vind absoluut dat je leuke paarden onder je kont hebt en dat ze voor het africhtingsniveau lekker en beter dan gemiddeld lopen! Maar ik vind de uitspraak dat jij je paarden in de basis beter voor elkaar hebt dan een adelinde (of noem ook maar op wie die GP rijdt) nogal een boute. Jij vergelijkt in de eerste plaats jou basis trainingen thuis met datgene wat de GP ruiters onder hoge spanning en met de prestratiedruk van een wedstrijd laten zien. Die vergelijking gaat al helemaal mank, want ik weet 100% zeker dat van alle GP ruiters, als die thuis aan het trainen zijn, dat die basis dik voor elkaar is. Dat die hun paarden in willekeurig welke houding in kunnen stellen en een lossigheit kunnen laten zien waar de meeste basissporters alleen van kunnen dromen. Bij wedstrijden rijdt je op het scherpst van de snede. Ja dan wordt parzival misschien behoorlijk heet dat het werken is en adelinde er een behoorlijk houw aan heeft, ja dan neem je risico's en sluipen er fouten in, maar zonder risico's te nemen rij je niet bij de top. En dat de ene rijstijl je meer aanspreekt als de andere, tuurlijk, dat heb ik ook. Dat Adelinde haar stijl jouw niet aanspreekt, dat kan, dat je haar niet als voorbeeld ziet maar iemand met een andere stijl, prima. Maar kom toch niet aanzetten met dat ze niet kan rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:09

Goed punt Oji, bovendien rijden zij veel moeilijkere oefeningen waardoor je elk klein foutje ook veel beter ziet. De filmpjes van Burl laten als moeilijkste het wijken zien, en dan zie je direct dat ook daar foutjes in sluipen die terug te leiden zijn naar basisafrichting. Als ze daarmee verder gaat en straks richting appuyeren gaat, wordt dat nog meer uitvergroot.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:23

Ik had van Burl begrepen dat ze ook paarden in het Z heeft lopen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:25

Ja, maar daar heeft ze geen filmpjes van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:34

horseyfries schreef:
Goed punt Oji, bovendien rijden zij veel moeilijkere oefeningen waardoor je elk klein foutje ook veel beter ziet. De filmpjes van Burl laten als moeilijkste het wijken zien, en dan zie je direct dat ook daar foutjes in sluipen die terug te leiden zijn naar basisafrichting. Als ze daarmee verder gaat en straks richting appuyeren gaat, wordt dat nog meer uitvergroot.

Mee eens.
Daar kan ik dan weer wél commentaar op geven:

als je je binnenteugel van de hals haalt, en binnenhand wat lost, buitenteugel blijft de schouder begrenzen, paard recht houdt onder je, dus je navel blijft recht naar voren wijzen, en je blijft recht boven je paard zitten, kun je hem met je kuit opzij drukken. Maar belangrijkste is in deze oefening dat je stelling vraagt, maar geen buiging, paard moet recht blijven, mag alleen iets buigen in de hals, en ook alleen maar zo dat je hooguit een neusgat ziet, niet de hele zijkant van het hoofd. Je wilt dat je paard wijkt voor de druk van je been, imo is het ook een stuk gehoorzaamheid, en kun je je hulpen gecoördineerd geven, dus je paard blijft voorwaarts, en wijkt opzij voor de druk van je been, maar blijft recht, dan moet je imo dus geen buiging vragen.

Wel echt belangrijk imo om stelling en buiging uit elkaar te houden, stelling is alleen maar buigen in de hals en niet in het lijf, lijf blijft recht, ruiter blijft recht boven het paard, binnenbeen drukt het paard opzij, maar vraagt geen buiging (ook niet handig imo om je been ver naar achter te leggen, wat veel doen, zowel bij het wijken als bij stelling vragen). Buiging vraag ik door meer druk op mijn binnenzitbeenknobbel te geven, iets meer druk op mijn binnenbeugel, verder binnenbeen lang en los en ontspannen, ik begrens de buitenschouder met mijn buitenteugel, en leg mijn buitenbeen iets naar achter om de achterhand te begrenzen, ik druk er dus geen buiging in met mijn binnenbeen, omdat ik anders volgens mij in de problemen ga komen met m'n zijgangen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:45

Klopt, maar nu hoorde ik een poosje geleden een jurylid weer praten over de lengtebuiging in het wijken dus dan wordt ik een beetje kriegel. Lezen die mensen zelf hun reglementen wel?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:45

Babootje schreef:
Ik had van Burl begrepen dat ze ook paarden in het Z heeft lopen?

Ja dat heb ik ook begrepen. Maar los daarvan, er zit nog zo'n gruwelijk groot gat tussen Z en GP. Een normaal gezond paard met redelijk gangwerk en een normaal getalenteerde amazone/ruiter met voldoende motivatie, begeleiding en doorzettingsvermogen kan naar het Z komen, zelfs al is de basis niet top. GP wordt je niet zomaar. Daar heb je een meer dan normaal getalenteerd paard voor nodig en een meer dan normaal getalenteerd ruiter/amozone. Daar moet je veeeeel meer dan gemiddeld inspanning, studie, doorzettingsvermogen en opoffering voor leveren. En als dat alles bij elkaar komt, dan moet je ook nog hopen dat in dat hele traject, je paard (en jijzelf) fit en gezond blijft, waar voor een topsportpaard ook meer bij komt kijken dan gemiddeld. Sorry hoor, maar Z en GP vind ik echt niet met elkaar te vergelijken. Z is basis. ZZL is ook nog basis. Punt is alleen dat veel Z ruiters wel al denken dat ze top of de bill zijn. En natuurlijk, voor de hobbysporter (zoals ikzelf) is de Z echt een heel mooi (eind)doel. Maar als je echt wat wilt gaan betekenen in de hogere dressuur, dan sta je met Z toch echt nog helemaal aan het begin van een hele lange weg.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:48

Ook waar, ik heb al heel wat paarden naar de Z2 gereden maar dat is echt peanuts vergeleken bij Grand Prix. Ik hoop dat ik ooit nog weer zo'n paard tegenkom, heb wel een leuke Sandro Hit waarvan ik weet dat Prix st Georges haalbaar is maar zelfs die stap van PstG naar Grand Prix is enorm, en is voor veel paarden niet haalbaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:52

Maar begrijp ik uit de post van Jasmijn78 dat jij met die fries uit het filmpje wel GP rijdt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:57

Klopt, kijk maar even op "overig nieuws" ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:58

horseyfries schreef:
Klopt, maar nu hoorde ik een poosje geleden een jurylid weer praten over de lengtebuiging in het wijken dus dan wordt ik een beetje kriegel. Lezen die mensen zelf hun reglementen wel?

Dat is belachelijk....... de oefening staat netjes beschreven in het boekje, hoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:59

Ik weet het, had nog de hoop dat ik het dressuurproevenboekje in mijn tas had maar toen net niet natuurlijk...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:01

horseyfries schreef:
Klopt, kijk maar even op "overig nieuws" ;)

Zojuist gedaan (en gereageerd). Echt superknap! Geen woorden maar daden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:05

Dank je! Ik zou hier nu graag weer on-topic verder gaan, jammer dat er niet gereageerd wordt als je concrete vragen stelt. Zo wordt gesteld dat in het openingsfilmpje de piaffe zo goed is, terwijl ik ongelijkheid zie en het paard meerdere malen achterwaarts stapt, wat zo'n beetje de grootste fout is die je kan maken. Hoe kun je stellen dat dat volgens de FEI regels zou zijn?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:07

oji schreef:
Maar los daarvan, er zit nog zo'n gruwelijk groot gat tussen Z en GP.

Ik vind het gat tussen Z en ZZ-zwaar ook al behoorlijk. Ik heb pas mijn ene paard verkocht en even aan dat niveau gesnuffeld. Hoewel mijn paard thuis alles kon tm de LT is het op wedstrijd toch echt een heel ander verhaal. Oefeningen op zich rijden is niet zo'n kunst. Het naadloos aan elkaar breien, onder wedstrijdomstandigheden wel. En daarom zijn wedstrijden voor mij wel de ultime test voor je africhtingsniveau.

Wil je scoren in de subtop, dan kom je er echt niet met een 'braaf' gereden proefje. Iedere pas moet wel raak zijn, en bij voorkeur ook nog een beetje extra. Ik moest echt alle zeilen bijzetten om met voldoende resultaat zo'n proef door te komen.

oji schreef:
Maar als je echt wat wilt gaan betekenen in de hogere dressuur, dan sta je met Z toch echt nog helemaal aan het begin van een hele lange weg.

Klopt. Pas als je de overstap naar de subtop gaat maken kom je daar wel achter. Ik ben heel blij dat ik die ervaring met mijn paard op heb kunnen doen. Mijn andere paard ben ik nu aan het klaarmaken voor het Z2 (tijdje uit de running geweest), en met deze ervaring weet ik nu ook beter wat er verwacht wordt, tegen de tijd dat ik weer aan dat niveau toekom. Wat betekend dat ik daar nog meer rekening mee kan houden in mijn voorbereiding en training. Aldoende leer je :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:27

Als het succes af gaat hangen van getalenteerde paarden, zijn er geen echt goede ruiters meer nodig.
Een goede ruiter leidt het paard op en dan kan het langer duren (wat feitelijk beter is voor het paard), maar uiteindelijk is GP ook voor normale paarden haalbaar.
Of dacht je dat voordat met "sportpaarden" met achterlijke gangen fokte geen GP gereden werd? Onee, wacht, toen deugde het niveau niet. (Ook al voldeed het geheel aan de FEI regels).

Dat "beetje extra", jasmijn78, dat is dus die ternt die zo kwalijk is. Ligt het aan de jury, aan de ruiters, aan de paarden, het publiek? Waarom wil men dat zien, waarom is normaal niet meer goed genoeg? De regels zeggen toch niks over "extra"????

In mijn ogen rijd je wedstrijden om als ruiter beoordeeld te worden hoe goed je een paard op kunt leiden.
als je daarin ergens strand, op welk niveau dan ook, dan is de kans dat het aan de ruiter ligt behoorlijk groot, hoewel ik zeker zal toegeven dat er paarden zijn die echt niet graag willen of kunnen werken (al of niet door spaning), maar daarmee strand je dan redelijk vroeg. Als je het tot de ZZ hebt gehaald op een correcte manier als zijnde via de trainingsschaal en niet omdat je de jury altijd mee had ofzo, moet de rest ook haalbaar zijn.

In Nederland kun je op maar weinig plekken echt hoogopgeleidde (les)paarden rijden, dus er is meestal weinig "voorkennis" als men met een eigen paard op hoger niveau komt.
Dit is anders hier in Portugal, waar het niet ongewoon is om in manegelessen met stang en trens te mogen rijden en appuyementen, piaffe en passage te ervaren bv alvorens men aan wedstrijden gaat denken. Iets wat ook maar een zeer klein percentage doet (en veel gaan springen).
Wil echt niet zeggen dat het allemaal perfect is, maar wel al een ondergrondje dat men in Nederland misschien mist.
Ik denk echt dat het zal helpen als de ruiter weet wat hij zou moeten doen en voelen omdat hij het op een schoolmeester heeft geleerd, voordat hij het van een paard vraagt.

In Nederland is wedstrijdrijden trouwens een hobby waar men al heel snel aan begint omdat het erg toegankelijk is en gestimuleerd wordt en dat maakt wellicht dat in die kwantiteit van combinaties het lijkt alsof je heel speciaal moet zijn om goed hoog te komen, terwijl de (tien?)duizenden echt slechte combinaties het beeld totaal vertekenen.

Ik denk dat het gat tussen de basis en GP dus veel meer ligt aan het missen van opleiding van de ruiter alvorens daar aangeland te raken met eigen paard, dan gebrek aan "het geweldige paard".
Maar dat is mijn persoonlijke mening, maar ik ben niet star in meningen. Als men mij kan overtuigen dat het anders is, wil ik dat best aannemen. Ik heb wel een GP paard gehad, maar niet opgeleid, dus ik heb makkelijk praten.
En ik rijdt geen wedstrijden omdat ik veel meer lol heb in kapotgereden paarden revalideren. Wel via "ouderwetse" dressuur.
Dus eigenlijk "waar bemoei ik me mee", maar ergens vind ik het te simpel om te zeggen dat je (alleen) een geweldig paard nodig hebt en daar wilde ik even op reageren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:41

Daar wil ik ook wel even op reageren dan. Je hebt een geweldig paard nodig om Grand Prix te kunnen rijden. En dan gaat het niet om een voorbeenzwaaier of niet, maar om een paard wat elke dag bereid is om 200 % te geven om al die jaren van training te kunnen volhouden, telkens te verbeteren, tot uiteindelijk Grand Prix haalbaar is. Er zijn genoeg paarden te vinden die enkele Grand Prix kunstjes leuk kunnen uitvoeren. Ik had een Friese hengst die geweldig kon piafferen. Maar dat wil niet zeggen dat je met elk paard wat kan piafferen ook Grand Prix kan rijden, omdat dat maar één onderdeel is en hij nog heel veel andere onderdelen ook moet kunnen en willen aanleren.
En dat is dus wel typisch voor de zuidelijke landen, zij leren het paard een aantal kunstjes aan, maar dat is iets totaal anders dan een goede Grand Prix proef kunnen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:51

Lusitana: Zo'n achtergrondje zou wel prettig zijn ja *\o/*
Maar wedstrijden zijn niet alleen toegankelijk, maar ook leert het gros¨pas rijden op een verzorgpaard of eigen paard.
In mijn omgeving ken ik geen goede maneges, terwijl er genoeg zijn. :j
Dan is de weg naar kennis en `kennisen met verstand van paarden` ook ver weg en moeilijk te vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:54

horseyfries schreef:
En dat is dus wel typisch voor de zuidelijke landen, zij leren het paard een aantal kunstjes aan, maar dat is iets totaal anders dan een goede Grand Prix proef kunnen rijden.

Maar dat is hier in NL ook hoor bijv op de manege `leren wijken`, terwijl de paarden niet eens aan de teugel lopen. Dan zie je bij verzorgpaard gezocht dat ze al kunnen wijken.... Maar verder ook hoor, want wanneer je nog nooit en wedstrijd hebt gereden, denk je met het `kunnen van de oefeningen` dat niveau wel te rijden. Echter is het in de ring vaak een ander verhaal.
Maar een beetje leren voelen hoe het voelt (correct gereden dan), is imo wel fijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:57

Wel met je eens Lusitana,
Elk paard is in staat de GP oefeningen te beheersen.
of dit nu wel of niet als goed gejureerd wordt, is aan het publiek en de jury.
Ik denk zelf, dat er zonder dat men weet, beter gereden wordt in iemands achtertuin, door mensen die nooit enig wedstrijd gereden hebben, dan door de huidige top en veel dressuurruiters.
mijn ervaring is precies zo, in Spanje (ongetwijfeld ook in portugal) heb ik leren rijden op geschoolde paarden. Waardoor je uiteindelijk weet, hoe het hoort te voelen.
De opleidingen in Spanje en Portugal is nog altijd een 6 jarige opleiding volgens mij, waarin je behoorlijk geschoold wordt paarden te leren opleiden en alles over beweging. Maar ook de verplichte zitlessen.

Ik vind het zeker jammer, dat dit hier in Nederland niet of nauwelijks te vinden is.
Gek genoeg, ken ik een paar adressen waar dit mogelijk is, alleen is er weinig animo voor helaas.
Dat is jammer.....het zijn ook best dure lessen. (geen 20 euro per uur lesje) maar veelal vinden ruiters het te duur of zien de waarde er niet van in.

Misschien wordt het eens tijd voor een goede opleiding/school binnen Nederland?