Sam2 schreef:.Babootje schreef:Uiteraard met een paard dat goed aan de hulpen staat, vragen we met zit en halve ophoudingen het paard meer gewicht op de achterhand te brengen. Dat kan echt niet met een loshangende teugel.
Over dit stukje wil ik even wat vragen. Is het niet zo dat wanneer je een aanwijzing geeft aan een paard ( dus in dit geval met zit en halve ophouding het gewicht op de achterhand brengen) en deze doet gewoon wat je hem vraagt, je stopt met het geven van de aanwijzing? Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand zal hij minder vaak uit die verzameling komen en hoef je dus minder vaak die aanwijzing te geven. In mijn ogen kan je dus wel die verzameling krijgen met een losse teugel. Je vraagt hem uiteindelijk met zit en eventueel wat druk op de teugel waarna je in de verzameling blijft zonder dat je aan de voorkant nog iets hoeft te doen en je in feite met doorhangende teugel kan rijden. Of zeg ik nu iets heel raars? Ik heb erg weinig verstand van dressuur dus ik ben even benieuwd.
in theorie klopt dat wel, maar in praktijk zul je altijd merken dat je "erbij" moet blijven, ook al is je paard nog zo getraind. in principe is ook je teugelcontact "los" of licht, maar dat kan ook met het openen van je hand, zodat je ook weer in de teugel kunt knijpen als je wilt corrigeren. dat noemen we een halve ophouding. een paard is geen motorfiets of mens