[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:19

Sam2 schreef:
Babootje schreef:
Uiteraard met een paard dat goed aan de hulpen staat, vragen we met zit en halve ophoudingen het paard meer gewicht op de achterhand te brengen. Dat kan echt niet met een loshangende teugel.

Over dit stukje wil ik even wat vragen. Is het niet zo dat wanneer je een aanwijzing geeft aan een paard ( dus in dit geval met zit en halve ophouding het gewicht op de achterhand brengen) en deze doet gewoon wat je hem vraagt, je stopt met het geven van de aanwijzing? Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand zal hij minder vaak uit die verzameling komen en hoef je dus minder vaak die aanwijzing te geven. In mijn ogen kan je dus wel die verzameling krijgen met een losse teugel. Je vraagt hem uiteindelijk met zit en eventueel wat druk op de teugel waarna je in de verzameling blijft zonder dat je aan de voorkant nog iets hoeft te doen en je in feite met doorhangende teugel kan rijden. Of zeg ik nu iets heel raars? Ik heb erg weinig verstand van dressuur dus ik ben even benieuwd.
.

in theorie klopt dat wel, maar in praktijk zul je altijd merken dat je "erbij" moet blijven, ook al is je paard nog zo getraind. in principe is ook je teugelcontact "los" of licht, maar dat kan ook met het openen van je hand, zodat je ook weer in de teugel kunt knijpen als je wilt corrigeren. dat noemen we een halve ophouding. een paard is geen motorfiets of mens :+ dus die kleine correcties heb je altijd nodig, soms ook doordat we zelf een te grote hulp geven. met loshangende teugel kan dat echt niet (zelfs niet op topniveau)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:22

@ S_en_Z; Hier ben ik het helemaal mee eens, hij is totaal niet actief.

Oke, ik heb ook wat probleempjes met mijn paardje. Ze is heel erg geneigd om zich op te kroppen en veel te diep te komen. Omdat ze eerst nog sterker moest worden en meer balans moest krijgen heb ik me daar niet zo druk gemaakt. Nu ben ik toch bezig om haar meer op/voor de loodlijn te krijgen. Dit gaat eigenlijk best wel goed. Soms komt ze nu net wat teveel eruit, maar als ik haar dan weer op het achterbeen zet komt ze wel weer.

Hier staan de foto's van afgelopen zondag en ook nog een stuk tekst met aandachtspunten!.
[RT-HAW] Amber weer aan het werk.

Ik vind eigenlijk voornamelijk dat ik de foto's verpest, mijn houding is zo belabberd. Ik moet voornamelijk veel meer gaan zitten en mijn bekken kantelen. Ik probeer hier goed op te letten. Verder vind ik dat Amber het wel netjes doet, al veel meer lengte in de hals als eerst, op de loodlijn en toch lekker actief. Achterhand mag nog wel beter ondertreden. Verder vind ik het persoonlijk er niet heel verkeerd uit zien. Maar ik kijk er natuurlijk anders tegen aan, ik ben gewoon heel trots op haar haha[a]

Hier heb ik wat foto's van eerst;
Afbeelding
Zoals hier zie ik enorm veel spanning, die hals er op zetten achter de loodlijn kruipen. Op dat moment hield ze zich erg vast en kon ik ook totaal nog niet wisselen in halshouding, nu kan ze al netjes met de neus bij haar knieeen in draf.

Afbeelding
Hier kropt ze zich ook erg op, waardoor mijn teugels los hangen. Het is natuurlijk wel maar een moment opname. Dit is bijv wel die zelfde dag;
Afbeelding
Afbeelding
Hier vind ik haar wat sloom ogen, en op de voorhand vallen.

Dit is weer iets later;
Afbeelding
Oogt al fijner vind ik maar buigt totaal niet. Het blijft een moeilijk punt, maar is al sterk verbeterd.

Dit was de eerste keer ergens anders, gelijk veel meer spanning.
Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor de hoeveelheid foto's, maar zo hoop ik jullie wel een duidelijk beeld te geven. Ik vind zelf persoonlijk dat er wel vooruitgang is geboekt, behalve mijn houding die lijkt alleen maar slechter te worden [heel belangrijk aandachtspunt dus!] Ik hoop dat jullie bij een beetje kunnen helpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:35

Aleeneh schreef:
Hij oogt in elk geval alsof hij korte pasjes maakt. Ik wil het niet per sé sloom noemen, maar ik zie inderdaad wel iets wat lijkt op een handrem.
Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat tips geven nutteloos is, alle tips kun je ook meenemen naar het rijden op een ander paard. Dat doe ik zelf net zo. Zou betekenen dat je ook manegeruiters geen tips kunt geven.

Ik ben nog benieuwd naar een paar dingen: was het paard goed aan het been (dus niet snel, maar snel reactie geven op je hulpen)? Hoe voelde het paard onder je? Was hij zacht in de mond of leunde hij voor jouw gevoel op je handen? Liep hij te sloffen of was hij actief in zijn bewegingen?
Als je die dingen op gevoel kunt beantwoorden, probeer ze dan ook eens te beantwoorden terwijl je alleen naar de foto kijkt. Kun je op de foto ergens aan zien of het paard zacht in de mond is of niet, bijvoorbeeld.

Zo leer je foto's beoordelen :j

Maar niet ieder paard loopt hetzelfde, voelt hetzelfde, is hetzelfde, reageert hetzelfde.

En manegepaarden kun je willen verbeteren. Maar voor dat ene uurtje in de week terwijl er gemiddeld 2 a 3 ruiters per dag op zitten en dat x 6.

Dat is geen doen :n bovendien waarderen lang niet alle instructrices het als je gaat zitten rommelen.

:= maar dat is hoe ik het zie

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:36

Waarom zetten jullie je handen wijd? Wat denken jullie daarmee te bereiken? (zag t vaker voorbij komen op foto's)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:39

S_en_Z schreef:
Waarom zetten jullie je handen wijd? Wat denken jullie daarmee te bereiken? (zag t vaker voorbij komen op foto's)

Haha niks, je bent dan alleen maar sterker en dat is niet de bedoeling. Ik moet wel bij zeggen dat ik aan mijn rechterarm een berperking heb [Erbse parese] dus die kant functioneert niet goed. [Mijn arm is korter, kan hem minder goed dragen, kan bepaalde bewegingen niet en meedraaien in hoeken is lastig.] Maar dan als nog moet ik het indd afleren! Daarom, mijn volledige houding is een groot aandachtspunt.
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 15-08-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:41

S_en_Z schreef:

Niks, heb op de een of andere manier wel meer te zeggen dan. Heb het ook maar bij een aantal paarden. En als ik op concours ben heb ik gewoon een juiste houding. =)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:55

S_en_Z schreef:

word in een les ook vaak gezegt dat je je handen zo moet houden....
dus dan doe je (ik tenminste) maar braaf wat die instructrice/intructeur zegt...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:04

RobinBuck schreef:
S_en_Z schreef:

word in een les ook vaak gezegt dat je je handen zo moet houden....
dus dan doe je (ik tenminste) maar braaf wat die instructrice/intructeur zegt...

Maar je weet dus niet waarom je instructrice dat zegt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:07

S_en_Z schreef:
Maar niet ieder paard loopt hetzelfde, voelt hetzelfde, is hetzelfde, reageert hetzelfde.

En manegepaarden kun je willen verbeteren. Maar voor dat ene uurtje in de week terwijl er gemiddeld 2 a 3 ruiters per dag op zitten en dat x 6.

Dat is geen doen :n bovendien waarderen lang niet alle instructrices het als je gaat zitten rommelen.

Niet helemaal mee eens. Die paarden kunnen het echt wel waarderen als ze eens per week goed gereden worden :j
Moet je wel een handige ervaren ruiter voor zijn en geen manegeruiter zijn..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:08

Change3x schreef:
S_en_Z schreef:

Niks, heb op de een of andere manier wel meer te zeggen dan. Heb het ook maar bij een aantal paarden. En als ik op concours ben heb ik gewoon een juiste houding. =)

:+ Dus jij werkt vanaf het hoofd naar achter :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:08

Geryon schreef:
S_en_Z schreef:

Niet helemaal mee eens. Die paarden kunnen het echt wel waarderen als ze eens per week goed gereden worden :j

Ik heb te veel manegelessen gezien en te weinig handige ruiters.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:09

xWildrose schreef:
S_en_Z schreef:

Haha niks, je bent dan alleen maar sterker en dat is niet de bedoeling. Ik moet wel bij zeggen dat ik aan mijn rechterarm een berperking heb [Erbse parese] dus die kant functioneert niet goed. [Mijn arm is korter, kan hem minder goed dragen, kan bepaalde bewegingen niet en meedraaien in hoeken is lastig.] Maar dan als nog moet ik het indd afleren! Daarom, mijn volledige houding is een groot aandachtspunt.

Is die arm dan juist sterker of slapper?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:16

Change3x schreef:
S_en_Z schreef:

Waarom zou je alleen op concours een juiste houding willen? Die houding is er toch niet alleen voor de punten maar omdat je je paard goed voor elkaar wil hebben?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:19

Ik zeg dat ik het bij een aantal paarden heb, maar zit bijna altijd gewoon correct. Houding op concours vind ik wel voor de punten, is altijd leuk als je hoge punten hebt toch? :D Had er laatst nog een 8 voor, had toen 200 punten voor de proef, was de eerste na ruim een jaar. x)
In de training ben je ook aan het trainen, dan hoeft het niet perfect.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 15-08-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:20

S_en_Z schreef:
Geryon schreef:

Ik heb te veel manegelessen gezien en te weinig handige ruiters.

Dan begrijp ik je :j Mooi voorbeeldje:

Toen ik mijn paard verkocht had en tijdelijk geen paard had reed ik een paard van de manege 3x per week en je zag hem met de week verbeteren. Was juist een moeilijk dominant paard die alleen maar vast gereden werd door iedereen.

Toen ik zelf weer actief was met eigen paarden bleef ik dat paard 1x per week rijden. Je kon het eigenlijk vergelijken met een behandeling bij de ostheopaat.

Toen ik hem steeds minder reed (1x per twee weken) zag ik hem gewoon weer helemaal stijf worden, vast gaan zitten en heb ik tegen me gezegd ik stop ermee..

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:22

R_ali_R schreef:
nadat ik in het eerste topic heb gepost en ook in het tweede kan de derde natuurlijk niet achterblijven :D
Deze foto's zijn alweer een tijdje geleden gemaakt.
we zijn vooral bezig met tempo cotrole en rechtrichten ook moet ik er op letten dat ik hem niet te diep laat gaan en vooral dat zijn neus op of voor de loodlijn blijft. sommigen dagen gaat dit beter dan andere.
we pakken nu ook in de les wat wijken mee en dit pakt hij erg goed op.
waar ik op moet letten is dat ik niet naar voren keukel en niet te streng word met mijn binnenhand.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

brand maar los

Zou iemand deze foto's willen beordelen?

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:35

Ik ook maar eens. :j
Merrie van 23 jaar, was mijn eerste paardje en heb haar sinds een paar maanden (3 geloof ik) weer terug. :)
Hier had ik haar net een paar weken terug. Dit was in mei. Nog wat schraal, maar we deden rustig aan. Sowieso doen we rustig aan, de laatste tijd doet de bijrijdster (die is een stuk lichter dan ik) het 'dressuurmatige' (lees: vooral stappen en af en toe draven) werk, ik vooral buitenritjes en ongeveer 1x per week heel licht dressuurmatig. Het enige waar we mee bezig zijn is vooral lekker ontspannen. Merrie wilt snel d'r rug wegdrukken en d'r hooft in de lucht te steken (en dan ook echt neus omhoog), dus ontspanning is het belangrijkst. Ik wil vooral dat ze lekker ontspant, verder hoeft ze niks echt te kunnen.
Mijn houding... Tja. :+
Zadel is te klein, beugels te kort, ik zit voorover, heb mijn handen ongelijk, kijk naar beneden en ga nog maar even door. Had een half jaar niet meer echt gereden.. Poeh, dat merk je wel. Gelukkig is mijn houding alweer verbeterd en heb ik inmiddels een ander zadel. Durf hem bijna niet te plaatsen.. :+
Afbeelding

Deze is recenter. Ze is weer lekker vol. :)
Rijden ging weer beter, mijn houding is beter geworden. Wel helaas net een stamomentje. Ik zet mijn handen hier wel vast.. :x
Afbeelding

Het is natuurlijk niet spectaculair, maar ze loopt wel lekker zonder spanning. En dat is zó moeilijk bij haar.. Het gaat nog steeds met ups en downs, ze vindt het gewoon erg lastig om te ontspannen en ik moet soms een beetje zoeken hoe ik het moet oplossen. We rijden gewoon veel tempowisselingen en dan zakt ze vanzelf. Op dat soort momenten voelt het echt alsof ik de olympische spelen heb gewonnen haha. :')
De laatste tijd zakt ze zelfs al helemaal met d'r neusje naar de grond en durft ze zich 100% te ontspannen. Daar heb ik dan weer geen foto's van, helaas...

Nou, ben benieuwd naar jullie mening! :D

Edit;
Zal binnenkort eens vragen of iemand weer nieuwe foto's wilt maken, deze is toch alweer 1,5 maand oud. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:03

S_en_Z schreef:
Korte pasjes draven is juist goed volgens nombrado. Krijgen ze sterke achterbenen van :')

rijd

Nu stoppen, ,met dat kinderachtige gedrag en mijn verhaal totaal uit de context halen
LANGZAAAAAAAAAAAAAAAAM draven
in ieder geval langzamer dan het merendeel aan tempo wat hier voorbij komt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:06

Herfstwind schreef:
Ik ook maar eens. :j
Merrie van 23 jaar, was mijn eerste paardje en heb haar sinds een paar maanden (3 geloof ik) weer terug. :)
Hier had ik haar net een paar weken terug. Dit was in mei. Nog wat schraal, maar we deden rustig aan. Sowieso doen we rustig aan, de laatste tijd doet de bijrijdster (die is een stuk lichter dan ik) het 'dressuurmatige' (lees: vooral stappen en af en toe draven) werk, ik vooral buitenritjes en ongeveer 1x per week heel licht dressuurmatig. Het enige waar we mee bezig zijn is vooral lekker ontspannen. Merrie wilt snel d'r rug wegdrukken en d'r hooft in de lucht te steken (en dan ook echt neus omhoog), dus ontspanning is het belangrijkst. Ik wil vooral dat ze lekker ontspant, verder hoeft ze niks echt te kunnen.
Mijn houding... Tja. :+
Zadel is te klein, beugels te kort, ik zit voorover, heb mijn handen ongelijk, kijk naar beneden en ga nog maar even door. Had een half jaar niet meer echt gereden.. Poeh, dat merk je wel. Gelukkig is mijn houding alweer verbeterd en heb ik inmiddels een ander zadel. Durf hem bijna niet te plaatsen.. :+
[ Afbeelding ]

Deze is recenter. Ze is weer lekker vol. :)
Rijden ging weer beter, mijn houding is beter geworden. Wel helaas net een stamomentje. Ik zet mijn handen hier wel vast.. :x
[ Afbeelding ]

Het is natuurlijk niet spectaculair, maar ze loopt wel lekker zonder spanning. En dat is zó moeilijk bij haar.. Het gaat nog steeds met ups en downs, ze vindt het gewoon erg lastig om te ontspannen en ik moet soms een beetje zoeken hoe ik het moet oplossen. We rijden gewoon veel tempowisselingen en dan zakt ze vanzelf. Op dat soort momenten voelt het echt alsof ik de olympische spelen heb gewonnen haha. :')
De laatste tijd zakt ze zelfs al helemaal met d'r neusje naar de grond en durft ze zich 100% te ontspannen. Daar heb ik dan weer geen foto's van, helaas...

Nou, ben benieuwd naar jullie mening! :D

Edit;
Zal binnenkort eens vragen of iemand weer nieuwe foto's wilt maken, deze is toch alweer 1,5 maand oud. :j

die laatste foto zeker mooi!
vooral als je naar de beenzetting en de manier dat hij door de wending gaat ziet dat hij mooi gedragen over 4 benen blijft bewegen
dit is juist vanachternaarvoor aan de teugel rijden.
en dat valt zeker niet mee, op het paard waar je op zit! Vanwege de bouw.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:08

xWildrose schreef:
@ S_en_Z; Hier ben ik het helemaal mee eens, hij is totaal niet actief.

Oke, ik heb ook wat probleempjes met mijn paardje. Ze is heel erg geneigd om zich op te kroppen en veel te diep te komen. Omdat ze eerst nog sterker moest worden en meer balans moest krijgen heb ik me daar niet zo druk gemaakt. Nu ben ik toch bezig om haar meer op/voor de loodlijn te krijgen. Dit gaat eigenlijk best wel goed. Soms komt ze nu net wat teveel eruit, maar als ik haar dan weer op het achterbeen zet komt ze wel weer.

Hier staan de foto's van afgelopen zondag en ook nog een stuk tekst met aandachtspunten!.
[RT-HAW] Amber weer aan het werk.

Ik vind eigenlijk voornamelijk dat ik de foto's verpest, mijn houding is zo belabberd. Ik moet voornamelijk veel meer gaan zitten en mijn bekken kantelen. Ik probeer hier goed op te letten. Verder vind ik dat Amber het wel netjes doet, al veel meer lengte in de hals als eerst, op de loodlijn en toch lekker actief. Achterhand mag nog wel beter ondertreden. Verder vind ik het persoonlijk er niet heel verkeerd uit zien. Maar ik kijk er natuurlijk anders tegen aan, ik ben gewoon heel trots op haar haha[a]

Hier heb ik wat foto's van eerst;
[ Afbeelding ]
Zoals hier zie ik enorm veel spanning, die hals er op zetten achter de loodlijn kruipen. Op dat moment hield ze zich erg vast en kon ik ook totaal nog niet wisselen in halshouding, nu kan ze al netjes met de neus bij haar knieeen in draf.

[ Afbeelding ]
Hier kropt ze zich ook erg op, waardoor mijn teugels los hangen. Het is natuurlijk wel maar een moment opname. Dit is bijv wel die zelfde dag;
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hier vind ik haar wat sloom ogen, en op de voorhand vallen.

Dit is weer iets later;
[ Afbeelding ]
Oogt al fijner vind ik maar buigt totaal niet. Het blijft een moeilijk punt, maar is al sterk verbeterd.

Dit was de eerste keer ergens anders, gelijk veel meer spanning.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Sorry voor de hoeveelheid foto's, maar zo hoop ik jullie wel een duidelijk beeld te geven. Ik vind zelf persoonlijk dat er wel vooruitgang is geboekt, behalve mijn houding die lijkt alleen maar slechter te worden [heel belangrijk aandachtspunt dus!] Ik hoop dat jullie bij een beetje kunnen helpen.

zeker bij friezen is het belangrijk ze te leren zakken in de hals, en het tempo verdeeld over 4 benen te krijgen
ze zijn veelal boegtrekkers (en zo gefokt) dus van belang dit goed te trainen.
laat ze in langzaam tempo maar eens een tijdje met lange teugel draven....
neusje laag en over de bodem...
verder druk je je hand nog wel eens omlaag, en knikt in je pols, probeer zoveel mogelijk lucht/lichtheid te houden in je binnenhand

Mizsz_Kitty

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:54

Jammer van dat gezwets in dit topic, heb de vorige topics met veel plezier meegelezen, maar hier is echt totaal niets aan. Niet "leerzaam" ook, alleen maar heel erg irritant.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:00

ja vind ik ook zonde
even aan aanvulling op mijn foto's een paar pagina's terug een filmpje,
hij is wel constanter in de aanleuning geworden sinds dit filmpje,
ben alleen benieuwt wat jullie van het tempo hoofdhalshouding beenzetting enz vinden

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:17

Mizsz_Kitty schreef:
Jammer van dat gezwets in dit topic, heb de vorige topics met veel plezier meegelezen, maar hier is echt totaal niets aan. Niet "leerzaam" ook, alleen maar heel erg irritant.

Helemaal mee eens. Van de vorige topics heb ik zó veel geleerd! Maar nu iedereen elkaar tegenspreekt en belachelijk maakt is bij mij het plezier er van af.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:24

Little_birdy ik vind het er net te vlug uitzien?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:25

ja hij loopt soms wat onder mij uit ja ! goed gezien