Huertecilla schreef:Een volgens een bepaalde manier beleerd paard is niet zomaar p een andere manier gestoelde rijden te besturen.
Projecteer daarom wat met een volgens ´je krijgt wat je beloont´ zónder pijn beleerd paard kan onder de ruiter waar het vertrouwen in heeft, NIET op een traditioneel beleerd paard. Inderdaad gaat dat niet goed.
Zonder ervaring met een dergelijke manier van beleren en rijden ligt het ook buiten het refrentiekader dat dit weerstandloze juist sneller en het pijnloze juist veiliger is.
Dus je stelt eigenlijk het paard meteen op neckrope in te rijden? Tja...hoeveel van ons rijden hun eigen paard in? Alle paarden die ik rijd, waren minimaal zadelmak toen ik er mee begon.
Je suggestie dat bit zonder meer gecombineerd is met pijn durf ik ook wel te weerleggen. Bij een goede ruiter en het goede bit hoort dit geen pijn te doen. Tuurlijk, bij verkeerd gebruik en verkeerd bit doet het dat wel, maar dan doet iedere optoming pijn! Velen van ons kunnen vast nog wel foto's herinneren van de eerste bitloze dressuurwedstrijd, waarbij 1 paard gewurgd leek te worden door verkeerd neckrope-gebruik.
'Bit' is niet meteen 'pijn', net zo min als 'bitloos' meteen 'fijn' is.
Citaat:
De sleutel is net als bij de ruiter; de wíl. De wíl om de ruiterleiding op te volgen.
Uiteraard is de ruíter de zwakste schakel.
Zonder kennis, kunde en vaardigheid van een dressuurmethode kan die niet beleren en rijden volgens die methode.
Mee eens, maar dit geld voor íedere methode.
Citaat:
Aan de teugel op het bit gebaseerd op P+ en meer van dattum is veel makkelijker.
Zonder dwangmiddelen is het een intelligentietest.
Ja, en nee. Met bit is inderdaad gemakkelijker; je kunt veel makkelijker verzameling vragen, en dus dressuurmatige oefeningen/ gehoorzaamheid
Zonder bit rijden is een test in hoeverre het paard uit zichzelf bereid is te volgen. Je kunt alleen lang niet zoveel/ makkelijk verzameling vragen. Bitloze wedstrijden zijn niet voor niets apart van de bit-rubrieken. Er zijn rassen die over het algemeen gevoeliger zijn voor prikkels en dus sneller reageren, er zijn rassen met een veel te sterke eigen mening. Dat maakt de laatste groep niet per definitie minder intelligent, of de ruiter zwakker; deze ruiters moeten juist 2 x zo hard aan het werk om te bereiken wat met een andalusiër in een handomdraai is gefikst. Dat lijkt mij ook geen enkel probleem; de een houdt van dressuur en er zo ver mogelijk in komen, de ander houdt van een uitdaging tot samenwerking te komen met een minder meegaand ras
(voordat er nu mensen beledigd zijn; ik spreek wat rassen betreft in het algemeen 
Citaat:
Het cruciale punt is dat we nu in de 21ste eeuw leven en geen moreel verantwoordbare grond hebben om een dier met pijn te motiveren in onze hobbylol te voorzien.
Nogmaals; waar basseer je op dat bitloos per definitie geen pijn opleverd?
Hier is er niemand op uit het paard onnodig pijn te doen. Wordt het een zaak van leven en dood....zeker weten dat ook jij je paard dan een hengst zou verkopen....mondhoek kapot, of heel paard kapot...hm, moeilijke keuze!
Citaat:
Trek je dit gerust aan en ..... verbeter je paard; begin bij jezelf
Als we honden zonder prikband en met klikker betrouwbaar veilig kunnen beleren, waarom dan bit/spoor/zweep bij paardrijden wat we nota bene ´edel´noemen?
Als het allemaal zo simpel was, had Cesar Milan niet zo'n geweldig dik betaalde baan.
Van paarden wordt iets meer gevraagd als meelopen, komen en zitten. Is zoals je zelf al zegt iets meer kilo's aan verbonden. Daarnaast is het ook een sport in hoeverre je de bewegingen van het paard kunt controleren. Sporen zijn over het algemeen om preciesere hulpen te geven, en ruiters die de buik van hun paard ermee kapot schoppen moeten zich in een hoekje heel diep schamen. Ik weet wel dat in mijn omgeving daar opmerkingen over komen.
Maarre...op je site zag ik oa een foto van jou...met een stokje in de hand lijkend op zweep. Dus....
Citaat:
Begín eens met het uitgansgpunt dat het pijn doen van een dier geen acceptabel leer- of signaalmiddel is.
Wanneer dat ´nodig´ is voor veilig paardrijden, dat kan paardrijden niet. Niet volgens 21ste eeuwse bio-ethiek.
Binnen onze mderne cultuur heeft het paard rechten. welzijns réchten. Die zijn niet ondergeschik aan hobbylol van de mens.
Ben je het er niet mee eens?
Dan trek je toch wel je paard om, geef je het wel een snók aan het bit.
Nogmaals; bit is niet meteen pijn. Bit is net zoals bitloos weerstand tot paard de kant op draait die je vraagd, enz enz. Ik ervaar dat verschil niet.
Ik wil jou wel eens de keuze zien maken; paard op auto, of .... Paard op wandelaars, of.... Mijn keuze is dan inderdaad snel gemaakt.
Citaat:
In afghanistan heeft een vrouw geen rechten. Dat is dáár cultuur.
In noord Korea is er 1 mannetje dat de mening, doen en laten van een heel land bepaald....dat is dáár cultuur
Citaat:
Onder de streep:
- correct/vaardig beleerd/bereden is optomingloos veiliger dan met bit;
toevoeging; onzin. Correct beleerd is veiliger, optoming heeft daar in weinig te maken- slechts een enkele ruiter kan ver genoeg buiten het referentiekader treden daarvoor;
toevoeging; ...nee, ik slik het in
Het resultaat is:
- dat anno nu een bitloze optoming zoals een Cook veel veiliger is voor de ruitercombinatie waarbij de uitzondering de regel bevestigt.toevoeging;
was een Cook niet zo'n cross-hoofdstel met een langzame release, waardoor een ophouding veel langer doorwerkt? Lijkt mij inderdaad véél veiliger ja...