Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:59

Juut schreef:
Maartje1990 schreef:
Niet om 't een of 't ander, maar 't is onderzocht dat paarden door bijv. het trekken aan een bit = pijn júist harder gaan rennen, dus dat is niet alleen 't paard van MaritAriel hoor..... Maar Stefenyia, blijf vooral volhouden dat dat een uitzondering is.

Kun je dat onderzoek hier linken? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen behalve op een anti-bit site...in mij ogen verre van objectief. Ook mijn praktijkervaring is anders.

Een onderzoek kan ik niet linken, wel een stukje eigen ervaring :D maar mijn ervaring is toch dat een paard steeds harder wil bij "trekken" aan een bit :+
Ik moet er wel bij vermelden dat die ervaring al zeer gedateerd is van zo'n 35 jaar geleden :+
Maar kan wellicht ook zijn, dat paarden in die jaren enorm geëvolueerd zijn natuurlijk.
Ik moet er wel bij vermelden dat het bewuste paard meer dan de helft volbloed was.

Ik heb bewondering voor ruiters die een paard hoofdstelloos op buitenrit meenemen :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:13

Tja, of je nu op een halve volbloed zit die iets gevoeliger is voor prikkels, of op een haflinger die zn middelvinger op zou steken als hij die had :+ Het is ook jou ervaring met 1 paard.

Ik kan me voorstellen dat dat paard beter reageerde op nekrope/ bitloos hoofdstel. Mijn ervaring is dus anders. Zowel met een haflinger, als 3 fjorden, en een quarter. Allemaal hedendaags. Het is ook zo dat de quarter nog het best van allemaal op de neckrope reageerd. Haflingers zijn nu eenmaal wat eigenzinniger, fjorden iets minder, maar nog altijd meer als quarters.

Maarre...jij had dat onderzoek? Apart dan, dat je het niet kan linken...

Het is ook knap als je je paard goed rond kan sturen op een neckrope. er is hier niemand die dat ontkent, want het vraagt gewoon duidelijkere zithulpen. Maar of het verstandig is dit buiten, op de straat te doen, dat is weer wat anders.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:20

Huertecilla schreef:
Je weet niet wat je niet weet, doch er is meer. Altijd.

Volg dan lekker je eigen advies op, en leer eerst eens over de redenaties en motivaties van anderen voordat je anderen terechtwijst.

Zelfs in het orginele topic wat de aanleiding was van dit topic, en ook hier trouwens, worden over het algemeen meningen gegeven, en geeft men aan dat er echt wel uitzonderingen op regels zijn, dat zaken niet -altijd- zwart/wit zijn... maar jij lijkt het allemaal te weten, zo kom je over, promoot je eigen website, en als iemand zegt al leering uit de wijsheden van een ander te putten, lees je daar gewoon overheen. Nee, dan kom je lekker wijs over.

Zoals Rick Gore zou zeggen: MY barn. MY rules.
(En als je wil weten wat er aan mijn MENING over mijn regels vooraf is gegaan, moet je je PB box maar eens openen.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:15

Een volgens een bepaalde manier beleerd paard is niet zomaar p een andere manier gestoelde rijden te besturen.
Projecteer daarom wat met een volgens ´je krijgt wat je beloont´ zónder pijn beleerd paard kan onder de ruiter waar het vertrouwen in heeft, NIET op een traditioneel beleerd paard. Inderdaad gaat dat niet goed.
Zonder ervaring met een dergelijke manier van beleren en rijden ligt het ook buiten het refrentiekader dat dit weerstandloze juist sneller en het pijnloze juist veiliger is.
De sleutel is net als bij de ruiter; de wíl. De wíl om de ruiterleiding op te volgen.

Uiteraard is de ruíter de zwakste schakel.
Zonder kennis, kunde en vaardigheid van een dressuurmethode kan die niet beleren en rijden volgens die methode.

Aan de teugel op het bit gebaseerd op P+ en meer van dattum is veel makkelijker.
Zonder dwangmiddelen is het een intelligentietest.
Het cruciale punt is dat we nu in de 21ste eeuw leven en geen moreel verantwoordbare grond hebben om een dier met pijn te motiveren in onze hobbylol te voorzien.

Trek je dit gerust aan en ..... verbeter je paard; begin bij jezelf +:)+
Als we honden zonder prikband en met klikker betrouwbaar veilig kunnen beleren, waarom dan bit/spoor/zweep bij paardrijden wat we nota bene ´edel´noemen?

Begín eens met het uitgansgpunt dat het pijn doen van een dier geen acceptabel leer- of signaalmiddel is.
Wanneer dat ´nodig´ is voor veilig paardrijden, dat kan paardrijden niet. Niet volgens 21ste eeuwse bio-ethiek.
Binnen onze mderne cultuur heeft het paard rechten. welzijns réchten. Die zijn niet ondergeschik aan hobbylol van de mens.
Ben je het er niet mee eens?
Dan trek je toch wel je paard om, geef je het wel een snók aan het bit.
In afghanistan heeft een vrouw geen rechten. Dat is dáár cultuur.

Onder de streep:
- correct/vaardig beleerd/bereden is optomingloos veiliger dan met bit
- slechts een enkele ruiter kan ver genoeg buiten het referentiekader treden daarvoor
Het resultaat is:
- dat anno nu een bitloze optoming zoals een Cook veel veiliger is voor de ruitercombinatie waarbij de uitzondering de regel bevestigt.

Marjo

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 18:18

Jaja HC, nu weten we het wel. Jouw methode is de beste :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:28

Bloodymary schreef:
=
Misschien moet je wat meer trainen dan en beter met je paard communiceren. Wat ook wel helpt is als je op de teugel rijdt met hoofdstel dus, is goed je benen er aan houden, zelfs als het paard op hol slaat.

En als je paard altijd zo slecht bij jou reageerde op het bit, misschien reed je dan wel met te harde hand?

Mijn paard heeft een angst voor hoofdstel en bit. Geen kwestie van meer trainen, maar kwestie van meer vertrouwen. Heeft veel tijd nodig, maar word aan gewerkt.

Maar liever geen gevis naar waarom mijn paard misschien slecht op het bit reageerd, daar hou ik niet zo van en de reden is allang duidelijk , dus is ook niet nodig :)

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:45

MaritAriel, vanwaar de angst voor het hoofdstel?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:12

MaritAriel schreef:
Bloodymary schreef:
=
Misschien moet je wat meer trainen dan en beter met je paard communiceren. Wat ook wel helpt is als je op de teugel rijdt met hoofdstel dus, is goed je benen er aan houden, zelfs als het paard op hol slaat.

En als je paard altijd zo slecht bij jou reageerde op het bit, misschien reed je dan wel met te harde hand?

Mijn paard heeft een angst voor hoofdstel en bit. Geen kwestie van meer trainen, maar kwestie van meer vertrouwen. Heeft veel tijd nodig, maar word aan gewerkt.

Maar liever geen gevis naar waarom mijn paard misschien slecht op het bit reageerd, daar hou ik niet zo van en de reden is allang duidelijk , dus is ook niet nodig :)

Dat is eigenlijk precies waar ik op uit was. Je houdt er niet van dat mensen ergens naar vragen als het jou en je paard betreft, maar geeft hier wel een oordeel over jan en alleman zonder er iets van af te weten!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:45

Bloodymary schreef:
Dat is eigenlijk precies waar ik op uit was. Je houdt er niet van dat mensen ergens naar vragen als het jou en je paard betreft, maar geeft hier wel een oordeel over jan en alleman zonder er iets van af te weten!

over wie heb ik een oordeel gegeven dan? En als je daar op uit bent mag je het ook gewoon zeggen hoor. Hoeft niet via zo'n omweg :j

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:19

Beste Huertecilla,

Het enige wat ik je zie doen, ook in een PB, is jouw 'superdeluxgeweldigewebsite' promoten, zonder inhoudelijk op berichten in te gaan. De basis van elke communicatie, tussen mens en dier, of mens en mens is door middel van luisteren. Je -kan- niet alle problemen generaliseren. Er zitten een paar dingen tussen waar ik het mee eens ben in jouw berichten, maar lang niet alles, omdat je gewoonweg weigert te luisteren naar wat men zegt.

Je hebt het constant, tegen mij, over bit en zelfs sporen! Ik heb NERGENS gezegd met een bit of zelfs met sporen te werken. Sterker nog, ik geloof al meermaals DUIDELIJK gesproken te hebben over een bitloze optoming. En dat ik met sporen werk?! Dat is al helemaal uit je duim gezogen. Als ik sporen zou dragen op mijn Fjord, zou ik tegen het plafond vliegen, bij wijze van spreken. Sporen kent ze niet, de zweep kent ze niet... mijn Fjord komt regelrecht uit de bossen van staatsbosbeheer en ik ben de allereerste die er ooit echt op heeft gereden. Ik heb NOOIT geroepen dat ik alles al weet, sterker nog, ik heb al meermaals aangegeven dat ik nog dagelijks bijleer. Allemaal zogenaamde 'wijsheden' die je hier mensen (inclusief mijzelf) verwijst te moeten leren.

In mijn ogen ben je alle geloofwaardigheid die je ooit had kunnen krijgen verloren, door de communicatie compleet eenzijdig te maken, en te doen alsof je de wijsheid in pacht hebt en jij alleen weet hoe je met een paard kan communiceren... Goh, waarom hebben we dan nog nooit van JOU gehoord, maar wel van, bijvoorbeeld Pat Parelli of Emil Voest of Hempfling?

Oh ja, die -luisteren-.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:04

Huertecilla schreef:
Een volgens een bepaalde manier beleerd paard is niet zomaar p een andere manier gestoelde rijden te besturen.
Projecteer daarom wat met een volgens ´je krijgt wat je beloont´ zónder pijn beleerd paard kan onder de ruiter waar het vertrouwen in heeft, NIET op een traditioneel beleerd paard. Inderdaad gaat dat niet goed.
Zonder ervaring met een dergelijke manier van beleren en rijden ligt het ook buiten het refrentiekader dat dit weerstandloze juist sneller en het pijnloze juist veiliger is.

Dus je stelt eigenlijk het paard meteen op neckrope in te rijden? Tja...hoeveel van ons rijden hun eigen paard in? Alle paarden die ik rijd, waren minimaal zadelmak toen ik er mee begon.

Je suggestie dat bit zonder meer gecombineerd is met pijn durf ik ook wel te weerleggen. Bij een goede ruiter en het goede bit hoort dit geen pijn te doen. Tuurlijk, bij verkeerd gebruik en verkeerd bit doet het dat wel, maar dan doet iedere optoming pijn! Velen van ons kunnen vast nog wel foto's herinneren van de eerste bitloze dressuurwedstrijd, waarbij 1 paard gewurgd leek te worden door verkeerd neckrope-gebruik.
'Bit' is niet meteen 'pijn', net zo min als 'bitloos' meteen 'fijn' is.

Citaat:
De sleutel is net als bij de ruiter; de wíl. De wíl om de ruiterleiding op te volgen.

Uiteraard is de ruíter de zwakste schakel.
Zonder kennis, kunde en vaardigheid van een dressuurmethode kan die niet beleren en rijden volgens die methode.

Mee eens, maar dit geld voor íedere methode.

Citaat:
Aan de teugel op het bit gebaseerd op P+ en meer van dattum is veel makkelijker.
Zonder dwangmiddelen is het een intelligentietest.

Ja, en nee. Met bit is inderdaad gemakkelijker; je kunt veel makkelijker verzameling vragen, en dus dressuurmatige oefeningen/ gehoorzaamheid

Zonder bit rijden is een test in hoeverre het paard uit zichzelf bereid is te volgen. Je kunt alleen lang niet zoveel/ makkelijk verzameling vragen. Bitloze wedstrijden zijn niet voor niets apart van de bit-rubrieken. Er zijn rassen die over het algemeen gevoeliger zijn voor prikkels en dus sneller reageren, er zijn rassen met een veel te sterke eigen mening. Dat maakt de laatste groep niet per definitie minder intelligent, of de ruiter zwakker; deze ruiters moeten juist 2 x zo hard aan het werk om te bereiken wat met een andalusiër in een handomdraai is gefikst. Dat lijkt mij ook geen enkel probleem; de een houdt van dressuur en er zo ver mogelijk in komen, de ander houdt van een uitdaging tot samenwerking te komen met een minder meegaand ras
(voordat er nu mensen beledigd zijn; ik spreek wat rassen betreft in het algemeen ;)

Citaat:
Het cruciale punt is dat we nu in de 21ste eeuw leven en geen moreel verantwoordbare grond hebben om een dier met pijn te motiveren in onze hobbylol te voorzien.

Nogmaals; waar basseer je op dat bitloos per definitie geen pijn opleverd?

Hier is er niemand op uit het paard onnodig pijn te doen. Wordt het een zaak van leven en dood....zeker weten dat ook jij je paard dan een hengst zou verkopen....mondhoek kapot, of heel paard kapot...hm, moeilijke keuze!

Citaat:
Trek je dit gerust aan en ..... verbeter je paard; begin bij jezelf +:)+
Als we honden zonder prikband en met klikker betrouwbaar veilig kunnen beleren, waarom dan bit/spoor/zweep bij paardrijden wat we nota bene ´edel´noemen?

Als het allemaal zo simpel was, had Cesar Milan niet zo'n geweldig dik betaalde baan. ;) Van paarden wordt iets meer gevraagd als meelopen, komen en zitten. Is zoals je zelf al zegt iets meer kilo's aan verbonden. Daarnaast is het ook een sport in hoeverre je de bewegingen van het paard kunt controleren. Sporen zijn over het algemeen om preciesere hulpen te geven, en ruiters die de buik van hun paard ermee kapot schoppen moeten zich in een hoekje heel diep schamen. Ik weet wel dat in mijn omgeving daar opmerkingen over komen.
Maarre...op je site zag ik oa een foto van jou...met een stokje in de hand lijkend op zweep. Dus....

Citaat:
Begín eens met het uitgansgpunt dat het pijn doen van een dier geen acceptabel leer- of signaalmiddel is.
Wanneer dat ´nodig´ is voor veilig paardrijden, dat kan paardrijden niet. Niet volgens 21ste eeuwse bio-ethiek.
Binnen onze mderne cultuur heeft het paard rechten. welzijns réchten. Die zijn niet ondergeschik aan hobbylol van de mens.
Ben je het er niet mee eens?
Dan trek je toch wel je paard om, geef je het wel een snók aan het bit.

Nogmaals; bit is niet meteen pijn. Bit is net zoals bitloos weerstand tot paard de kant op draait die je vraagd, enz enz. Ik ervaar dat verschil niet.
Ik wil jou wel eens de keuze zien maken; paard op auto, of .... Paard op wandelaars, of.... Mijn keuze is dan inderdaad snel gemaakt.

Citaat:
In afghanistan heeft een vrouw geen rechten. Dat is dáár cultuur.

In noord Korea is er 1 mannetje dat de mening, doen en laten van een heel land bepaald....dat is dáár cultuur

Citaat:
Onder de streep:
- correct/vaardig beleerd/bereden is optomingloos veiliger dan met bit; toevoeging; onzin. Correct beleerd is veiliger, optoming heeft daar in weinig te maken
- slechts een enkele ruiter kan ver genoeg buiten het referentiekader treden daarvoor; toevoeging; ...nee, ik slik het in O:)
Het resultaat is:
- dat anno nu een bitloze optoming zoals een Cook veel veiliger is voor de ruitercombinatie waarbij de uitzondering de regel bevestigt.toevoeging; was een Cook niet zo'n cross-hoofdstel met een langzame release, waardoor een ophouding veel langer doorwerkt? Lijkt mij inderdaad véél veiliger ja...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:11

Wauw _O- +:)+ _/-\o_

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:18

_/-\o_
Marjoow schreef:
Wauw _O- +:)+ _/-\o_

Sluit ik me bij aan!
@Juut - In 1 woord: Geweldig! _/-\o_

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:35

Huertecilla, er zijn ALTIJD omstandigheden die niet te voorzien zijn, en waarin het paard instinctief eerst WEG wil van die plaats, alvorens na te denken of het baasje dat erop zit wel of niet te vertrouwen is. Je kan door middel van goede training en het investeren van VEEL tijd een heel groot deel van die reacties omzetten naar je eigen hand, maar nooit volledig en zodat ze in werkelijk alle omstandigheden, hoe idioot en onvoorstelbaar ook, met 100% zekerheid bij je blijven. En als dat wel het geval is, dan ben je ver voorbij de grenzen van het paard gegaan en heb je hem ontdaan van zijn persoonlijkheid, zijn wezen, zijn zelf en dan rijst de ethische vraag of je dat moet willen. Het paard is, boven een prooidier en een rijdier en een maatje, ook een INDIVIDU en een PAARD, geen mens, en ook geen hond.

Op het moment dat een paard op hol slaat klopt het dat er een hele reeks aan omstandigheden aan vooraf is gegaan, en dat er heel veel fouten gemaakt zijn door de ruiter (of die fouten verwijtbaar zijn of niet is een compleet andere vraag), maar op het moment dat het paard echt gaat, op hol dus, dan raakt het in een soort trance. Een trance betekent dat een mens of dier niet meer in staat is te reageren op normale signalen, en er alleen nog extreme dingen zijn die een wezen uit die toestand kunnen halen. En die exreme dingen kunnen zijn een schrikreactie (bij omtrekken mik je op een schrikreactie, je hoopt immers dat het paard uit balans en uit koers raakt en daarvan weer bij de positieven komt en ontvankelijk wordt voor de hulpen,voordat je samen onderuit gaat), of een extreme, plotselinge en eenmalige pijnreactie die heftiger is dan de trance waarin het dier verkeert. En daarvan is de essentie dat die pijnreactie heel kort moet zijn, en heel heftig.

Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd moet proberen te voorkomen dat een paard echt op hol slaat. En dat niet iedereen het verschil weet tussen echt op hol slaan (compleet ongecontroleerd, zwaar gespannen en dus niet normaal uit te zitten, compleet ontoegankelijk voor enig normaal contact en meestal niet binnen redelijke tijd/ afstand weer onder controle te krijgen want paard wil alleen maar WEG WEG WEG van het gevaar) en het er eens vandoor/ tussenuit schieten. Waarbij het paard alleen maar wegrent voor iets, maar wel min of meer stuurbaar blijft op normale hulpen en ook na op een beperkte afstand van het "gevaar" te zijn weer op zit of een kleine teugelhulp terug te nemen is. Dat laatste gaat je op een neckrope ook wel lukken als je maar genoeg traint, dat eerste never nooit! Je KAN met een neckrope gewoon niet de benodigde prikkel geven om het paard uit die toestand te halen.

Gelukkig zullen de meeste ruiters, weleenswaar meer door geluk dan wijsheid, nooit te maken krijgen met een paard dat ECHT op hol slaat. Mij is het een jaar of 20 geleden overkomen toen ik een onervaren gup was en ik hoop het nooit meer mee te maken! Wegschieten gebeurt echter nog steeds af en toe wel eens (en ja, dat is mijn fout! Dat ik net niet genoeg oplet, of net even te lang afgeleid ben of zoiets, een fractie te lang of te kort vasthou of zo, ik ben ook maar een mens maar dat is geen excuus).

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:03

Juut schreef:
Maarre...op je site zag ik oa een foto van jou...met een stokje in de hand lijkend op zweep. Dus....

Gossie, die had ik nog niet eens gezien, tot ik er net even naar op zoek ging... Mijn HEMEL hoe hypocriet kan je zijn... en ga me dan ook niet vertellen dat dit echter 'alleen een aanwijsstok' is. Dat hoef ik nog niet eens te gebruiken bij mijn Fjord, die luisterd netjes naar de hulpen die ik geef... betekend dat dan, volgens de explicite uitleg die ons aller HC gegeven heeft, dat mijn Fjord beter getrained is dan ZIJN Andalousier? :P :+

Volgens mij wel, want een Fjord is over het algemeen veel eigenzinniger dan een Andalousier - goh, misschien moet ik ook wel een site gaan maken en daar vanalles op knallen en dan overal promoten... (<-- lees met een korreltje zout / veel sarcasme)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:21

Ik rijd met mijn ouwe dibbesje buiten op bearback-pad en bitloos. Ik gebruik zo'n halster hoofdstel.
Ik kan bij haar geen bit meer inhangen ivm laaghangend rooster. Maar ik moet zeggen dat mn dametje super luisterd en braaf is buiten, dus dat scheelt natuurlijk ook.
Maar als je wil kan dit halsterhoofdstel scherper inwerken als een bit. Je trekt het hard aan op de neus, geloof mij, vinden ze ook niet fijn.

Met mijn jongere tantetut rijd ik altijd met hoofdstel en zelfs met slof, want mw heeft graag haar bokmodus aan. Ik voel me dan net even wat veiliger met slof, die trek ik dan toch echt aan als mw de kolder weer in haar kop heeft. Met haar durf ik dus echt niet bitloos te rijden. Bij haar heb ik het gevoel dat ik met bit meer te vertellen heb.

Juut (geloof ik): Heb smakelijk gelachen om je post :D

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:32

Als je paard niet anders gewend is dan neckrope dan zie ik er geen gevaar in.
Om nou direct de weg op te gaan met een paard wat amper ervaring heeft ermee is een ander verhaal.
Zelf rij ik niet met neckrope dus kan ik niet zeggen of je wel of niet een paard stil kan krijgen wat er vandoor gaat.
Wel weet ik dat een paard "omtrekken" wat er vandoor gaat niet de meest veilige methode is.
Mijn draver wilde vroeger nog wel eens een sprintje trekken, hoe harder je trekt hoe harder hij ging (logisch, is geleerd op de koers) het beste was afwachten, de paniek laten zakken en dan was het meestal na een 200 meter voorbij.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:33

Inderdaad... een paard dat ervandoor gaat, zélfs een paard dat op hol slaat, stopt meestal na 450-500 meter om het gevaar vanaf die plek te gaan bekijken. Tenzij het gevaar achter hem aan zit, natuurlijk. :')

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:14

oja, vergeet te reageren op die neckrope.
Daar zou ik persoonlijk zelf ook niet alleen mee durven rijden. Ik heb niet bepaald het idee dat ik daar controle mee heb over mn paard.
Als hulpmiddel zou ik het dan nog meenemen, maar enkelt alleen daar mee reden, nope, vind ik te risicovol.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:44

Onbekend maakt onbemind... Iedereen die onderricht van HC heeft gehad, beseft dat zijn methode één van de beter bewaarde geheimen van deze tijd is... Ze is modern en kiest resoluut voor het biomechanisch en psychologisch welzijn van het paard... Bovendien is de methode volkomen logisch en poepsimpel voor diegenen die het willen begrijpen. Nuja, mij maakt het persoonlijk niet uit wat de rest doet, het welzijn van het paard buiten beschouwing gelaten... maar de man HC verdient meer respect dan hij op dit forum krijgt... Hij heeft wellicht meer kennis van zaken dan de rest van ons en als ik de reacties op zijn posts lees (niet alleen in dit topic), waar in mijn ogen niets anders van uitgaat dan zijn zoveelste poging om zijn kennis goedbedoeld te delen, vrees ik dat daar niet snel verandering in zal komen...

Tot zover mijn eenmalige offtopic bijdrage.. Voor de rest... have fun met je knol... die staat zich op dit moment misschien wel dood te vervelen, terwijl jullie hier zitten te zwetsen.. :-)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:50

yole schreef:
Tot zover mijn eenmalige offtopic bijdrage.. Voor de rest... have fun met je knol... die staat zich op dit moment misschien wel dood te vervelen, terwijl jullie hier zitten te zwetsen.. :-)

:r :r

*denk dat die van mij het beter naar zijn zin heeft dan jij je voor kan stellen*

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:01

yole schreef:
Onbekend maakt onbemind... Iedereen die onderricht van HC heeft gehad, beseft dat zijn methode één van de beter bewaarde geheimen van deze tijd is... Ze is modern en kiest resoluut voor het biomechanisch en psychologisch welzijn van het paard... Bovendien is de methode volkomen logisch en poepsimpel voor diegenen die het willen begrijpen. Nuja, mij maakt het persoonlijk niet uit wat de rest doet, het welzijn van het paard buiten beschouwing gelaten... maar de man HC verdient meer respect dan hij op dit forum krijgt... Hij heeft wellicht meer kennis van zaken dan de rest van ons en als ik de reacties op zijn posts lees (niet alleen in dit topic), waar in mijn ogen niets anders van uitgaat dan zijn zoveelste poging om zijn kennis goedbedoeld te delen, vrees ik dat daar niet snel verandering in zal komen...

Oh jongens, daar gaan we weer. Spijt me heel erg om dit te zeggen, maar het lijkt er met je vast-goed-bedoelde-post op dat je compleet gebrainwashed bent. Tevens krijg ik het gevoel dat je, net als je heer en meester, totaal niet leest wat er wordt gezegd.

Ook al bedoel je het nog zo goed; Als jij iemand gaat beschuldigen van iets waarvan je NIET weet of ze hier schuldig aan zijn, dus aannames doet, en het blijkt dat die aannames fout zijn... En je bent nog te besodemietert hiervoor je excuses aan te bieden, en in plaats daarvan als een stoomwals doorblaast omdat je zo erg zeker bent van je eigen gelijk, dan krijg je in mijn ogen wat je verdient: Dat je uitgekakt word.

Ik weet zeker dat HC goede bedoelingen heeft, ik vind het lief dat je het voor hem op probeert te nemen. Maar er is in dit geval totaal geen excuus.

Nogmaals, zonder daadwerkelijk te weten hoe ik mijn paard train, weet meneer HC de Grote mij te vertellen dat ik mijn paard met zweep en sporen rijdt! Knap hoor... ik HEB niet eens sporen, en mijn paard heeft nog NOOIT de zweep gevoeld. (Enne, leg mij dan maar eens het gebruik van de stok die HC bij het rijden in z'n hand heeft uit, als die zweep dan zo slecht is, hmm?)

Zonder daadwerkelijk te kijken naar de website die in MIJN onderschrift staat (Waar overigens een zelfde soort werkwijze wordt toegepast...) weet meneer HC de Geweldige mij te vertellen dat wat ik ook leer, wat ik ook geleerd heb, en wat ik ook in de toekomst ZAL leren, NIETS zo goed is als hij zelf.

Voor dat soort mensen heb ik 0,0% respect. Ook al is het nog zo 'goed bedoeld' zoals jij zegt, als iemand mij advies gaat geven gebaseerd op raaskallen en niet luisteren, kan ik dat advies NIET serieus nemen, omdat er niet GELUISTERD wordt.

Ga nu alsjeblieft snel terug naar HC de Weldoener, je wonden likken, en kom pas terug als je GELEERD hebt te lezen en niet, net als je Heer en Meester, opmerkingen rond te strooien die nergens op slaan.

Edit: En net als ieder ander, respect is iets waar je voor moet werken, ZEKER in de paarden wereld, en zeker voor iemand die CLAIM legt zich met paarden welzijn bezig te houden, zou moeten weten dat je respect niet zomaar cadeau krijgt. Dat is zo met paarden, maar ook met dieren. Als jij weigert te luisteren naar hetgeen iemand zegt, waar HC een behoorlijk handje van lijkt te hebben, kan je NIET verwachten dat hij ook maar een greintje respect krijgt.
Laatst bijgewerkt door StefenYnia op 10-04-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:14

yole schreef:

_/-\o_

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:22

ALs hc zijn reactie's eens wat minder dikkenekkerig en denigrerend zou schrijven en geen aannames zou maken, dan zouden de reactie's denk ik al heel wat anders zijn.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:25

Maartje1990 schreef:
_/-\o_

Kan je me uitleggen, wat je dan zo goed vindt aan zijn post? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, eigenlijk.

chanel1985 schreef:
ALs hc zijn reactie's eens wat minder dikkenekkerig en denigrerend zou schrijven en geen aannames zou maken, dan zouden de reactie's denk ik al heel wat anders zijn.

Amen to that!