[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:54

ponyparadijs schreef:
MyWishMax schreef:
Midden en uitgestrekte gangen moeten wel licht stuwend zijn, anders verruimt paard toch niet? :=

Naar mijn idee krijg je met meer stuwing ook meer gang. En dat wil je in de midden en uitgestrekte gangen ook niet. Dan wil je namelijk wel verruiming maar geen versnelling.
Als je paard fijn draagt in de arbeids en verzamelde gangen zou hij naar mijn idee niet moeten gaan stuwen om te verruimen.
Of denk ik nu in een hele rare kronkel?

Daar zit ik dus mee _O- Het moet wel ruimer, maar heb je voor die ruimte nu stuwing nodig of niet? En hoe werkt dat?

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:08

Bij een voorwaartse gang heb je altijd stuwing nodig, want je moet toch voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:11

Citaat:
Dit vind ik een lastige foto. Ik zie een aangespannen buikspier (en dat was toen heel knap, want hij was veel te dik) Volgens mij kantelt hij zijn bekken licht, maar ik krijg toch een stuwend idee.
Afbeelding

Ik zie hier veel spanning in de bovenlijn, ze drukt haar onderhals op en zo haar rug weg. Door spanning lijkt ze wat opwaarts ook omdat ze achter de teugel kruipt maar ze is idd stuwend.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:52

Volgens mij bestaat er een verschil tussen een staart dragen in de lengte van de rug of spanning. Bij jouw pony komt de staart hoger dan de lijn van de rug. Denkt dat ze dat bedoelt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:57

Dat vertekend dus, als je goed kijkt zie je dat de staartwortel afhangt, maar dat de haren eromheen springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:58

themuisje schreef:
Dat vertekend dus, als je goed kijkt zie je dat de staartwortel afhangt, maar dat de haren eromheen springen

Ja ik zat al te googlen maar het is moeilijk zien idd. :j Het vertekend heel snel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:33

loulou schreef:
https://lh6.googleusercontent.com/-SZvm ... G_1853.JPG

ik zie dat meerdere mensen zien dat het paard hier de rug weg drukt. kunnen jullie vertellen hoe je dat ziet, want ik zie het niet :o

Ik zie het ook niet. Paard drukt rug absoluut niet weg. Mooi plaatje! +:)+ Tuurlijk loopt het paard hier meer op de voorhand dan achterhand, bekken zou meer gekanteld kunnen zijn, maar dat is misschien ook nog niet aan de orde in de opleidingsfase van dit paard en bovendien wat anders dan de rug wegdrukken m.i..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:07

Ik dacht idd te zien dat er wat van spanning in zat, maar vertekenen kan ook. Heb zelf een merrie die hem hoog draagt maar zodra ze met haar buikspieren gaat werken en bekken probeert te kantelen veranderd de spierspanning rond de staart ook, hij gaat dan iets meer hangen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:47

Ik zie in die staart ook wel spanning maar meer omdat hij zwiept.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:46

Hij zwiept dus niet :') is puur vanwege de cadans door de opwaartse beweging

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:50

themuisje schreef:
Hij zwiept dus niet :') is puur vanwege de cadans door de opwaartse beweging

Uhm wat moet ik nu van die smilie vinden?
Dat zou kunnen vertekenen maar als ik de slag in de staart zie dan zou ik zeggen dat hij zwiept.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:00

het kan best zijn dat ze zwiept de mijne kan dat ook zo met zijn staart doen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:01

oei wat heb ik aangericht met het aanhalen van de staart.
Begrijp me niet verkeerd, het is geen goed of fout, maar iets wat ik dacht te zien, wat in het moment is geweest of iets waar nog aan gewerkt kan worden.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:03

oke ik plaats ook even een foto
vind dit een leuke en leerzame topic
op dit nou zelf te beoordelen lukt me helaas nog niet maar zou het graag willen leren :D

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:04

lailapri schreef:
oei wat heb ik aangericht met het aanhalen van de staart.
Begrijp me niet verkeerd, het is geen goed of fout, maar iets wat ik dacht te zien, wat in het moment is geweest of iets waar nog aan gewerkt kan worden.

Het is van en voor niemand een verwijt. We zijn hier toch allemaal in het topic om te leren?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:25

Oke ik voelde me al een beetje schuldig

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:28

lailapri schreef:
Afbeelding

iemand vroeg of het paard op deze foto horizontaal liep, maar ben het eens met bovenstaande quote. paard liep op dat moment in de training zeker nog op de voorhand (foto is van een klein jaar geleden ongeveer). mijn houding is ook waardeloos daar.
zowel ik als paard waren op dat moment in de training nog erg zoekende, na een pauze van een half jaar.

bedankt voor de complimentjes over mijn paard :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:35

Loulou, even terugkomend op jouw foto's, heb niet alles daartussen gelezen maar wilde even mijn mening plaatsen. Voor mijn gevoel ben je op de eerste foto al een heel eind, wel is hij voor zijn leeftijd te hoog opgericht, en de onderhals staat gespannen. Verder zie ik op de eerste foto meer spanning dan op de tweede foto, daar zie je een heel net achterbeen wat ver onder komt, er is buiging in de gewrichten en je ziet dat het afzettende been minder ver achter het paard komt dan bij de eerste foto. + het paard heeft veel meer ontspanning in de bovenlijn en loopt voor mijn gevoel dus beter horizontaal dan op de eerste. Bij een paard wat nog niet 100% in evenwicht loopt (dus horizontaal) is het logisch ontlastend te zitten (en dus lichtelijk naar voren, het moet daarin wel een rechte lijn zijn), hier geef je aan dat je het paard ruimte geeft zijn rug te bollen, wanneer het paard in staat is zijn rog te bollen en dus los te laten ga je telkens meer zitten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:47

bedankt voor je aanvulling.

het klopt dat je spanning ziet op de eerste foto. het lijkt op de foto misschien alsof we daar al een heel eind waren, maar dat was absoluut niet zo. :D we hebben heel veel gedragsmatige problemen gehad (leuk bloedlijntje olivi x zeoliet :+ ) en pas sinds een paar maanden zijn we daar doorheen. vanaf moment is ze ook pas echt gaan ontspannen in haar lijf.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:58

ponyparadijs schreef:
MyWishMax schreef:
Midden en uitgestrekte gangen moeten wel licht stuwend zijn, anders verruimt paard toch niet? :=

Naar mijn idee krijg je met meer stuwing ook meer gang. En dat wil je in de midden en uitgestrekte gangen ook niet. Dan wil je namelijk wel verruiming maar geen versnelling.
Als je paard fijn draagt in de arbeids en verzamelde gangen zou hij naar mijn idee niet moeten gaan stuwen om te verruimen.
Of denk ik nu in een hele rare kronkel?

Wel verruiming en geen versnelling. Daar moeten we maar eens met zijn allen over nadenken. Je wilt dat het paard in hetzelfde ritme/takt voorwaarts gaat. Ga nou zelf eens lopen zo klein mogelijk zodat je bijna niet vooruit komt. En ga dan eens in hetzelfde ritme zo groot mogelijke passen maken. Als jij dat kunt zonder te stuwen of versnellen dan vind ik dat ontzettend knap. Je moet meer afstand overbruggen in dezelfde tijd hoe zou je dat anders willen doen?

Met niet versnellen maar wel verruimen van het paard bedoelen ze dat het ritme behouden blijft, dus het paard mag niet gaan rennen, maar moet grotere passen maken in hetzelfde ritme. Dus de pasfrequentie blijft hetzelfde maar de snelheid van het paard neemt wel toe bij uitgestrekte draf.

Uitgestrekte draf is juist maximale stuwing volgens mij. Daarbij komt dan nog draagkracht (de mate is afhankelijk van de africhting). De draagkracht heb je nodig voor de schoudervrijheid.

Niet alleen moet je zoals DenNa terecht opmerkte bij het beoordelen van foto's rekening houden met de fase van de draf, maar ook met de mate van verruiming/verzameling. Als je dat niet doet zul je bij elke uitgestrekte draf gaan beweren dat het paard zijn rug niet goed gebruikt.

@Joolien
Jij schreef over de foto van MyWishMax hierboven het volgende:
"Ik zie hier veel spanning in de bovenlijn, ze drukt haar onderhals op en zo haar rug weg."

Ik zie juist en mooie aangespannen bovenlijn hier. De bovenhalsspieren zijn hier bol dus die gebruikt ze en juist niet de onderhalsspieren. De weggedrukte rug zie ik ook niet. Misschien dat net het stukje voor het zadel wat "losser" kan. Ik vind dit best een mooi plaatje. Misschien niet dragend maar zeker in horizontaal evenwicht volgens mij.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:24

Hermelientje, weer geheel mee eens. Pas als een paard de takt zou verlangzamen bij een grotere pas zou de snelheid gelijkblijvend kunnen zijn. Ook bij een correct uitgevoerde verruiming vindt een lichte versnelling plaats. Alleen als men in het gevaarlijk gebied van de 'Schwebetrab' (zweefdraf), komt, gaat een paard heel groot draven en vertraagd. Dat is dan zonder voldoende ruggebruik en met een achterhand die 'achter uit' treedt.

Ik deel deze keer ook niet de mening van Joolien. Hermelientje verwoord meer mijn mening, zover er van een foto al een 100% juiste beoordeling gemaakt kan worden. Zeker ook een kwestie van smaak en/of nestgeur (zeker niet negatief bedoelt). Ik zie in de losse teugel lichtheid, terwijl ik vermoed dat Joolien hier het "achter de teugel kruipen" uit haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:37

mehorsrex schreef:
op dit nou zelf te beoordelen lukt me helaas nog niet maar zou het graag willen leren :D

Afbeelding

Doe een poging.

Maar niet zomaar foto's neerplempen, daar ga ik écht niet op in, dat is te makkelijk, en zo werkt het niet hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:41

Kadankovitch schreef:
Hermelientje, weer geheel mee eens. Pas als een paard de takt zou verlangzamen bij een grotere pas zou de snelheid gelijkblijvend kunnen zijn. Ook bij een correct uitgevoerde verruiming vindt een lichte versnelling plaats. Alleen als men in het gevaarlijk gebied van de 'Schwebetrab' (zweefdraf), komt, gaat een paard heel groot draven en vertraagd. Dat is dan zonder voldoende ruggebruik en met een achterhand die 'achter uit' treedt.

Ik deel deze keer ook niet de mening van Joolien. Hermelientje verwoord meer mijn mening, zover er van een foto al een 100% juiste beoordeling gemaakt kan worden. Zeker ook een kwestie van smaak en/of nestgeur (zeker niet negatief bedoelt). Ik zie in de losse teugel lichtheid, terwijl ik vermoed dat Joolien hier het "achter de teugel kruipen" uit haalt.

Ik bedoel idd het achter de teugel kruipen en de hals opdrukken. Al vind ik hem van achter wel fijn.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:54

Yamcha schreef:
mehorsrex schreef:

Afbeelding

Doe een poging.

Maar niet zomaar foto's neerplempen, daar ga ik écht niet op in, dat is te makkelijk, en zo werkt het niet hier.
t

oke dan zal ik een poging doen.
het lijkt op treed het paard onder maar dit is niet het geval het lijkt op valt hij op de voorhand?
mijn armen mogen meer los laten en paard mag iets opgericht gaan lopen.
de achterhand moet actiever lijkt wat traag.

dit is hoe ik het zie maar geen flauw idee of het goed is