[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:19

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:40

@ S_en_Z
de eerste foto van Gentle vind ook ik strak. De amazone hangt nogal achterover, wat het beeld versterkt. En waar is het hoogste punt ook al weer?
Bij het halsstrekken zit de amazone voorover, en daardoor valt die hoge achterhand extra op.
En nou niet als pennymeisje gaan reageren, he? :Y)

@ sammy1
1e foto: toch wel wat diep hoor, ook als de horizon niet helemaal horizontaal staat op de foto. En hier nek niet hoogste punt.
2e foto: ook weer wat zwaarmoedig. Jammer. De martingaal lijkt nogal kort, waarom had je die nodig?
3e foto: die is echt te diep. Valse knik, en het paard is niet alleen achter de loodlijn, maar ook achter de teugel, en dus niet mee aan de hulpen. Jouw bovenlichaam is parallel aan de neus van je paard. Dat zie je wel vaker: zo de ruiter zit, zo loopt het paard.

Alle drie de foto's geven hetzelfde beeld: er wordt ERRUG veel aan de voorkant gedaan, en te weinig vanuit de achterhand.
Het mag allemaal wel wat blijer! Lekker de wereld in! Meer lengte, meer paard op eigen been laten lopen! :j

@ nicky_rilana: wat een fijn beeld! >;)
(niet, dus)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:44

bertie schreef:
@ S_en_Z
de eerste foto van Gentle vind ook ik strak. De amazone hangt nogal achterover, wat het beeld versterkt. En waar is het hoogste punt ook al weer?
Bij het halsstrekken zit de amazone voorover, en daardoor valt die hoge achterhand extra op.
En nou niet als pennymeisje gaan reageren, he? :Y)

Het kan nog veel erger.

Afbeelding
Paard loopt zo erg in de hand (en ruiter blijft tillen) dat het achterbeen zo traag is dat het paard VRESELIJK van het achterbeen afloopt en de grond bijna induikt. Stang is veel te strak. (paard was zo zwaar dat ik de teugels niet meer vast kon houden)

Toen ik dit op mijn "penny" webpage zette zag ik alleen het mooie krulletje en het naar voren gegooide voorbeentje.

Maar kan hem jullie toch niet als "zo moet het niet" voorbeeld onthouden!

Ook voor deze geldt: Als je de teugel los zou knippen zou het paard op zijn knieen met zijn kin op de grond eindigen.

@ Bertie

Penny? Ik? <3 voorover? Neeeee ik zit niet voorover, ik zit in verlichte zit. :') Ik heb alleen mijn handen op mijn knieen om me op te kunnen drukken als het paard struikelt _O-

(je hebt natuurlijk helemaal gelijk _O- en dat van mijn handen bij het zadel om me op te kunnen drukken was echt zo. Want hij ging regelmatig bijna op zijn snuffert als je hem lange teugel gaf.)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-02-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:50

Ik wil altijd het liefst geen of zo min mogelijk gewicht in mijn handen hebben :)
ik heb wel eens op van die paarden gereden die TE veel steun in je handen zoeken, laat je ze even los liggen ze met hun neus in het zand...

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:51

S_en_Z schreef:
nicky_rilana schreef:
http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... x=87&ty=83 heeft zijn koppie er ook op en oortjes naar voren. wel zijn mond een klein stukje open. bij jou paard zie ik geen mond

en dan showt ze een plaatje van een in 3 stukken lopend paard :=

Wat een interessant topic dit! Heb inmiddels het meeste gelezen en voeg even in.

Eens. Zie het voorbeen wat nog helemaal doorveert door het gewicht wat er op staat en het achterbeen wat al weer klaarstaat om van de grond te komen.
Gewicht is bij dit paard op dit moment bijna volledig op de voorhand! Ook grijpt het achterbeen niet ver genoeg mee naar voren in verhouding met het voorbeen.
Verder zie ik dat het paard een hele strakke bovenlijn heeft bij deze momentopname vooral de nek staat erg strak en heb niet graag het gewicht wat de amazone in haar hand heeft in mijn handen.
Daarbij moet ik zeggen dat dit paard zijn bouw niet mee heeft en het een hele kluif zal zijn deze zo rond te sturen!
Dan kom ik wel weer deze foto tegen, tijdens de ereronde zo te zien:
http://www.google.com/imgres?q=adelinde ... ewN&zoom=1
Hier zie je wel weer dat hij zijn gewicht achter draagt, dit is veel beter vergeleken met de andere foto. achterbeen veert verder door dan het voorbeen, waardoor het voorbeen meer ruimte krijgt omhoog te gaan (teken van een goede piaffe). Maar dit is ook een heel ander moment/oefening (als ze die al aan het doen was tijdens de ereronde).

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:52

Nog een fotootjee van mijn pony,, :

Afbeelding
(Alweer een tijd geleden trouwens!!)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:53

VisibreTeam schreef:
Ik wil altijd het liefst geen of zo min mogelijk gewicht in mijn handen hebben :)
ik heb wel eens op van die paarden gereden die TE veel steun in je handen zoeken, laat je ze even los liggen ze met hun neus in het zand...

Dat was het probleem bij hem, tempowisselingen, schijnovergangen.. vanuit achterwaarts actief voorwaarts wegdraven...

Het hielp allemaal niet.. hij trok je naar voren uit het zadel, als hij teugel had trok hij zijn hoofd naar de grond en dan struikelde hij 20x maar dat boeide hem niet.

Normaal gesproken zou je verbinding verbreken en goed been bijgeven zodat hij stijgt in de schoft en van daaruit weer contact opnemen.. maar zodra je deze ook maar 2cm teugel gaf trok hij alles uit je handen.

Mijn handschoenen gingen maximaal 1 maand mee.

Zijn bijrijdster is er eens in een salto vanaf gegaan omdat ze hem iets te laag liet lopen, hij struikelde en trok zijn hoofd naar de grond, waardoor zij uit het zadel getrokken werd en met een koprol op de grond eindigde.. gewoon in een normaal drafpasje.. het was lichtjes struikelend.. maar hij reageerde alsof hij met zijn knie op de grond was geland :')

Je kunt je voorstellen hoe gelukkig ik ben met mijn nieuwe paard, die reageert overal WEL heel goed op en die wordt NOOIT zwaar _O-
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-02-12 14:56, in het totaal 4 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:53

leuke pony, dat zoiezo!
maar naar mijn idee aardig op de voorhand en teveel in je hand :)
achterhand mag er meer onder en je pony moet zijn bekken wat meer kantelen om zijn rug sterker te maken :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:54

Ik ga straks even verder met elzen, ben bijna het hele topic door :=
Maar wou deze vast even delen, ben benieuwd naar jullie meningen :)

Afbeelding

Afbeelding

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:55

Hangerig klopt.. is die soms gewoon & soms niet,, rug is heel gevoelig, nu wel iets beter, op de foto lijkt het ook nog erger dan het is trouwens! ;p

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:56

Die vind ik érg gaaf lopen!
Achterbeen er goed stuwend onder en je vant hem mooi van voren op.
neusje mag er nog íetsjes uit maar verder erg mooi :D

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:57

@cp112;

1e foto vind ik hem opzich wel netjes lopen, tinker is nou niet het meest bewegende dressuurpaard maar daarvoor vind ik hem wel netjes lopen.
2e foto, teveel spanning of noujaa, verkeerde moment genomen want hij kauwt dus je hebt op de foto geen contact met je handen.

vind dat je hem netjes rijdt! ;)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:00

Hier mijn PRE op wedstrijd.
Helaas had hij wat spanning, vandaar de opgetrokken bovenlip
Afbeelding
Hier vloei ik hem iets af vanwege de spanning. Hij loopt er iets minder 'door', maar ik had daarna de onstpanning tenminste terug!
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:06

@retivi,

Eerste foto vind ik een mooi beeld geven, lekker die achterhand er onder, hij brengt zijn gewicht mooi naar achteren, de halshouding is ook fijn om naar te kijken.

de tweede foto vind ik hem een beetje uit elkaar vallen, hij lijkt daar zijn achterhand wat te vergeten en valt ook aan de voorkant wat weg

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:10

Ik ben het nu echt kwijt. Een stuwend achterbeen is toch juist niet wat je wilt?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:12

Achterbeen moet dragend zijn, niet stuwend :j

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:14

cp112 schreef:

VisibreTeam schreef:

Die reacties lopen dan een beetje tegen elkaar in.. Vandaar dat ik het niet snapte.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:14

Bedankt! en klopt Visibreteam, ik gaf hem iets (misschien iets te veel) ruimte om even de spanning kwijt te raken. Hij valt wel iets uit elkaar daardoor inderdaad. Wel zie ik dat hij nog gelijk veert in de staande benen, maar zijn vrije achterbeen moet meer omhoog en naar voren ja!
Ik moet wel zeggen dat die van mij gezegend is met een hele fijne zelf balans. Het enige wat ik hoef te doen is wat activeren en sturen, hij loopt dan al snel goed. Ik heb ook echt moeten leren om 'minder te prutsen' op hem. Op mijn vorige paard, erg langgelijnde kwpn-er van 1.70, moest ik er echt flink aan rijden om hem goed actief over zijn benen en ontspannen over de rug te laten lopen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:15

Esmeelover9 schreef:
Nog een fotootjee van mijn pony,, :

Afbeelding
(Alweer een tijd geleden trouwens!!)

Haha, dat ik-mag-niet-naar-beneden-kijken hoofd van jou! <3
Welsh? Echt een ponyplaatje dat je op wedstrijden héél veel ziet maar waar dressuurmatig wel wat aan kan gebeuren. Alleen dat koppie-erop is niet genoeg. Het gaat NIET om het plaatje alleen.

De gewrichten mogen wel mee gebogen. Hoge achterhand. Stugge aanleuning.
Wél neusje er mooi uit! :j
EN .. daarover hebben we het in dit topic nog niet gehad, een (zo te zien) zwakke lendenpartij. Dat laatste kun je zien als teken van gebrek aan gymnastiserende arbeid, en een teveel aan plaatje-rijden.
Je zult je punten er wel mee krijgen, daar niet van. Het is een dilemma van heel veel juryleden dat ze hier niet doorheen durven prikken. Ik zeg bewust 'durven', want ik hoor wat de juryleden onder elkaar bespreken.
Je kunt de pony voor wat betreft de punten zomaar naar de M of Z rijden.
Maar dan maar hopen dat het geen stakende pony wordt omdat er rugklachten ontstaan .. /3

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:18

cp112 schreef:
Ik ga straks even verder met elzen, ben bijna het hele topic door :=
Maar wou deze vast even delen, ben benieuwd naar jullie meningen :)

Afbeelding

Afbeelding

Wat een fijn beeld! +:)+
Neusje mag er nog iets meer uit, denk dat je dat al beter krijgt als ze van achter nog iets meer actiever word.
Probeer zelf ook netjes rechtop te gaan zitten, borst vooruit en schouders naar achter, trots vooruit kijken, hakken uitdrukken! :D
Je hebt een prachtige stoere tinker onder je kont, die zich super laat zien nu jij nog! :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:20

Esmeelover9 schreef:
@cp112;

1e foto vind ik hem opzich wel netjes lopen, tinker is nou niet het meest bewegende dressuurpaard maar daarvoor vind ik hem wel netjes lopen.
2e foto, teveel spanning of noujaa, verkeerde moment genomen want hij kauwt dus je hebt op de foto geen contact met je handen.

vind dat je hem netjes rijdt! ;)

Hm .. maar ook als Tinker kun je volgens mij best met de nek het hoogste punt houden, toch? :?
Misschien niet gemakkelijk, maar dan is dat iets om aan te werken. +:)+
Paard loopt op beide foto's te diep. Mogelijk omdat er nog niet voldoende impuls is om op eigen benen te lopen.

Op een wedstrijd wordt er geen rekening met ras gehouden. Neus voorste punt, nek hoogste punt. Zoveel mogelijk richting horizontaal evenwicht, en in hogere klassen naar verzameling.
Voor een Tinker hoort dat er ook allemaal gewoon bij, als'tie aan een wedstrijd meedoet. :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:21

Bertie dan mijn vraag hoe kun je nou zien dat een paard een zwakke lendenpartij heeft? Heeft dat te maken met dat het daar wat "inzakt" i.p.v wat meer opbolt?? :o

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:23

Calimero_ schreef:
cp112 schreef:

VisibreTeam schreef:

Die reacties lopen dan een beetje tegen elkaar in.. Vandaar dat ik het niet snapte.

Correct me if I'm wrong:
een stuwend achterbeen is een achter been wat bij afzet ver achter de achterhand komt en waarbij de achterbenen soms zelfs uit elkaar gaan staan. Op de drafbaan zie je stuwende achterbenen.
Ze duwen(stuwen) als het ware het paard naar voren, niet omhoog.
http://www.dravers.nl/gangen.htm
Een dragend achterbeen vangt het gewicht op als het been nog onder de massa is(draagt het gewicht) en duwt vandaaruit meer omhoog dan naar voren. Hieruit ontstaat de (extreme) verzameling.
http://www.google.nl/imgres?q=piaffe&um ... =92&ty=106

Anoukie

Is ook wel een beetje de bouw van de pony zo te zien? Hoog kruis?

cindybijl

VT: nu geef jij commentaar op de foto's waar op geen enkel de nek het hoogste punt is..
bertie of S_Z heb ik dat juist gezien of niet?