Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:22

matharitje schreef:
Dat is de reactie van jouw pony?
Heb je gelezen wat de reactie was van deze pony?
Weerleg die argumenten dan eens.
Ik heb er maar 4 keer 15 minutjes opgezeten hoor

De enige conclusie die ik kan trekekn is dat mijn B-pony het niet pikte en dat durfde te "zeggen" ook, degene waar jij op ging had blijkbaar een
andere mening, of gaf zijn mening niet...ik wil maar zeggen dat het niet is omdat de pony het accepteerde en zo fijn ging lopen, dat het dan per definitie ook gewoon goed is, oke, 4x een kwartiertje kan wel, maar voor meelezers die nu denken, zie je wel, met mijn 60+ kg kan ik prima op mijn kleine pony rijden ontstaat er misschien een verkeerd beeld....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:23

Ik vind idd dat er een max gewichtlimiet zou moeten zijn voor het rijden op een paard :o. Zéker voor manegepaarden!! Privépaarden gaan vaak nog naar de fysio, hebben meestal een goed passend zadel en worden over het algemeen minder zwaar/vaak belast dan manegepaarden.
Op maneges is er vaak geen geld of niet het besef :o dat ieder paard eigenlijk een eigen goed passend zadel zou moeten hebben en dat een fysio/osteo eens per jaar en een weekje rust geen overbodige luxe is maar met die paarden wordt geld verdient dat zijn geen 'luxedieren' zoals onze eigen paarden.

Op MIJN paarden (kruising GelderxNRPS en een redelijk grote maat haf) mag best eens een keertje een zwaarder persoon die fatsoenlijk kan rijden op mijn paard maar niet iedere week 6x een uur bij wijze van. Maar iemand van 60kg die niet kan rijden mag dat overigens ook niet van mij ;).

Ik persoonlijk vind dat maneges de grens zouden moeten trekken bij ± 95kg afhankelijk van wat voor paarden ze hebben. En als ze veel zware ruiters en slechts 1 of 2 daarvoor geschikte paarden hebben, dan zouden ze het lesrooster van die paarden aan moeten passen. Verder zouden IMO alle manegepaarden goed passend tuig moeten hebben en zou er (preventief) een osteo oid langs moeten komen 1 of 2 keer per jaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:26

matharitje schreef:
Dat is de reactie van jouw pony?
Heb je gelezen wat de reactie was van deze pony?
Weerleg die argumenten dan eens.
Ik heb er maar 4 keer 15 minutjes opgezeten hoor

Vergis je niet, paarden zijn over het algemeen veel te meegaand en volgzaam! Ze laten over het algemeen veel te vaak en veel te lang dingen toe die eigenlijk niet goed voor ze zijn...
Daarbij zijn paarden prooidieren en laten ze over het algemeen pijn veel (te) la(a)t(er) zien, pijn is namelijk een teken van zwakte en dat maakt een paard een uitgelezen prooi...

matharitje

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:34

Ja maar als je de reactie vergelijkt van bij zijn huidgige baasje dan is het wel duidelijk dat die niet zo meegaand is.
En ik zou zeggen dat hij geen stap verkeerd durfde zetten onder mijn gewicht, maar dat is niet het geval want hij was zeer ontspannen.
Dat verschil voel je goed, tussen een bedeesd paardje of 1tje die soepel en ontspannen loopt met grote schwung passen.
Ik wil Zéker niet het beeld creeren dat dit een voorbeeld is. Zeker niet. Dat heb ik er in mijn eerste post ook duidelijk bij vermeld.
Ik vond het gewoon een fijne ervaring omdat ik ook lang heb getwijfeld of ik het wel zou doen omdat die zo klein is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:56

Ik heb gelukkig een paard (1.62, warmbloed)dat goed laat merken wanneer het moeilijk word. Helaas is dat boven de 70 kilo al (en het maakt niks uit waar dat gewicht zit). Door hem ben ik ook heel erg gaan nadenken over dit onderwerp.
Als hij al zo weinig kan dragen, wat is dan de max. voor een kleiner paard.

Misschien word het tijd om weer gebruikspaarden te fokken, gezonde, sterke en brave paarden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:46

Pentax schreef:
Ik heb gelukkig een paard (1.62, warmbloed)dat goed laat merken wanneer het moeilijk word. Helaas is dat boven de 70 kilo al (en het maakt niks uit waar dat gewicht zit). Door hem ben ik ook heel erg gaan nadenken over dit onderwerp.
Als hij al zo weinig kan dragen, wat is dan de max. voor een kleiner paard.

Misschien word het tijd om weer gebruikspaarden te fokken, gezonde, sterke en brave paarden.

En jouw paard heeft gelukkig een baasje dat hem aanvoelt en naar hem kan luisteren.

Ik denk niet dat we paarden op een andere manier moeten fokken om het probleem van zwaardere ruiters op te lossen, maar dat dit iets is dat bij de bron moet veranderen, de zwaardere ruiter dus.
Wel zou het niet verkeerd zijn als de gemiddelde ruiter een gewoon paard zou aanschaffen ipv super bloedlijnen en fantastische sportpaarden, domweg omdat die zo gefokt zijn dat ze ook echt voor de sport geschikt zijn, en niet voor recreatie alleen, het fokken van het sportpaard, is zijn doel an sich volledig voorbij gestreeft, dat ben ik wel echt met je eens.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:48

Zijn er nou ook stallen waar mensen geweigerd worden omdat ze te dik zijn?..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:23

Ik denk, serieus als ik een pensionstal zou hebben en ik zie echt een te dikke ruiter op een te kwetsbaar paard ik het zou weigeren (makkelijk zeggen nu, maar dat denk ik wel)

ik heb bijvoorbeeld, (gek voorbeeld) ook wel eens mensen mijn huis uitgezet omdat ik vond dat ze zich beschoft gedroegen tegenover hun vriendin. Dat wil ik niet op mijn terrein, dat kan ik niet toestaan.

Zelfde toen iemand zijn hond op een manier behandelde waar ik het niet mee eens ben, die kon ook naar buiten

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:26

Uhu, ja ik vroeg het me af, ik heb ook een tijd in een les gereden op een manege waar een meid reed die overgewicht had, ze reed altijd op een oude kwpn van ongeveer 25.. het beestje viel bijna om als ze opstapte.. maar ze deden er niks aan op de manege.. ze wilde er geen ander paard onder zetten omdat ze bang waren een goed paard met gezondheidsproblemen te krijgen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:30

Ik kende ook een meid die op een stal reed waar ik stond, ik gok dat ze echt wel 130 woog en een kruising fries reed, klein beetje en erg weke rug, dat beest liep stijf van de spanning en onregelmatig...sneu

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:33

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het verleden ook al mensen het huis uit had willen zetten maar ik dat niet durfde omdat het vrienden van mn ouders waren of vrienden van mn partner.
Maar ik wilde het wel zoo hard doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:53

Ik vind dit een erg interessante discussie :)

Ik heb op m'n top 95 kilo gewogen (bij een lengte van 1,78m) en geen haar op m'n hoofd die er aan dacht om op welk paard dan ook te stappen :n

Na jaren rustig lijnen zit ik nu al een jaar op een net gewicht van 71 kg, maar zelfs nu heb ik nog weleens m'n bedenkingen, al moet ik zeggen dat ik vanaf 77 kg al wel weer eens op een stevig paard stapte.

Daar komt wel bij dat ik voor m'n lengte belachelijk lange benen heb en dan vallen veel kleinere paardjes al voor me af, omdat ik dan m'n benen rond hun buikje moet vouwen eer ik fatsoenlijk kan drijven :') Of het paardje moet ook nog breed gebouwd zijn, dan kan ik er wel bij :Y) Wat dat betreft maakt m'n gewicht dan niet uit. Kan het paard m'n gewicht wel aan, maar zijn m'n benen te lang, dan stap ik er niet op.

Ik ben nu sinds een maand bezig met trainen om eindelijk eens mooi strak te worden. Ik zal niet echt vaak rijden (geld gebrek), maar ik vind het een mooi streven om in theorie op elk paard te kunnen rijden dat bij mijn lengte past :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:36

Oh ja die ene ruiter in Belgie met dat ene grote paard? Gevonden!
Arjen Teeuwissen met Goliath!

http://www.arjenteeuwissen.com/folder/1 ... issen.aspx

Grote man, heeft groot sterk paard nodig. Paard wel voortijdig versleten. Zijn weinig paarden die hem op dat hoge niveau aankunnen. We horen er nog maar weinig van of ligt dat aan mij?

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:53

Ben ik te zwaar voor mijn paard ?

Afbeelding

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:00

Dimple schreef:

Grote man, heeft groot sterk paard nodig. Paard wel voortijdig versleten. Zijn weinig paarden die hem op dat hoge niveau aankunnen. We horen er nog maar weinig van of ligt dat aan mij?

Ik weet niet wat er met hem juist zich heeft voorgedaan.
Maar hhoe veel topruiters zijn er die we slechts 1 jaar of 2 jaar zien passeren en daarna niets meer van hem horen? We mogen toch niet zomaar de conclusie trekken dat dat komt omdat hij zo groot is?
En daar spreek je ook wel van een niveau waar weinig bokkers zich bevinden...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:14

jojo1992 schreef:
Ben ik te zwaar voor mijn paard ?

Afbeelding

Zo op het eerste gezicht zou ik ja zeggen, maar de foto is van erg ver genomen, dus vind moeilijk beoordelen. (en ik vind het erg moeilijk om een ander te beoordelen terwijl ik zelf ook te zwaar ben)

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:15

Oke, dank je wel,

had zelf ook al vermoeden, dat ik te zwaar zou zijn..

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:18

Ik moet wel zeggen dat ik door dit topic steeds meer op mensen ga letten.
Loop met de post door de stad, dus veel mensen om te bekijken, en het valt me steeds meer op dat een heel groot deel te zwaar is als je het gaat vergelijken met gezond bmi gewicht.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:20

jojo1992 schreef:
Oke, dank je wel,

had zelf ook al vermoeden, dat ik te zwaar zou zijn..

Ga je wel proberen om er wat aan te doen?
Je had in ieder geval zelf ook al de conclusie getrokken dat je waarschijnlijk iets te zwaar bent voor je paardje
Ik weet zelf dat het zo moeilijk is, maar ook ik ben nu erg mijn best aan het doen om wat kilo's kwijt te raken.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:41

@freeride, thanks voor je eerlijke commentaar op de foto's. Alleen een vraagje he, waar basseer jij op(niet aanvallend bedoeld) dat de e- pony geen stevige rug heeft? Ik vind het juist een erg stevige pony. Bovendien is hij ook niet te dik hoor! Het is een wat steviger gebouwde pony. Bovendien loopt hij ook voor de kar, dus ik denk juist dat zijn rug erg stevig is. Niet als verdediging bedoeld dit, maar vroeg me gewoon af waar je het op basseert.

De schimmel is inderdaad nog onbespierd, omdat ik nog maar 3 maandjes er mee bezig ben. Vind het zelf ook nog wel kunnen op deze twee paardjes. Tuurlijk zal het een stuk beter voor ze zijn wanneer ik nog 10 kilo afval, en daar gaan we dus nu ook voor!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:18

matharitje schreef:
Ik weet niet wat er met hem juist zich heeft voorgedaan.
Maar hhoe veel topruiters zijn er die we slechts 1 jaar of 2 jaar zien passeren en daarna niets meer van hem horen? We mogen toch niet zomaar de conclusie trekken dat dat komt omdat hij zo groot is?
En daar spreek je ook wel van een niveau waar weinig bokkers zich bevinden...

Ik weet dat hij uiteindelijk gestopt is omdat het paard soort van versleten was. Een geschikt paard vinden voor Arjen was een pittige opdracht omdat hij groot qua formaat is, niet zo iel als Gal en dus moet je een paard hebben wat groot is, maar ook sterk is!
Dit verhaal ging er toendertijd.
Het gaat mij niet om het niveau wat hij rijdt, maar omdat we het hier hebben over gewicht vond ik dit wel opvallend. Waarom we er niks meer van horen weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat GP paarden die meer gewicht kunnen dragen toch eerder stuk gaan. (wederom dat gewicht)

Brenda, ik vind het eigenlijk reuze meevallen op de foto's. Nu moet ik zeggen dat ze heel erg beeldschermvullend zijn (errug groot ;) ) Je hebt wellicht wat stevige bovenbenen, maar om nu te zeggen opvallend..........neuh.

Jojo, je bent wel wat te zwaar denk ik. Het zou je paard ten goede komen als je wat zou afvallen. Denk je dat je paard er last van heeft?

Zo en nu even paarden pesten :D

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:53

Ook ik ben een ruiter met een maat meer.
Ik heb nu een paard van 1.83, en ik merk toch zeker wel verschil met mijn vorige paard, die 15 cm kleiner was.
Kritisch kijken naar jezelf als combinatie met je paard is moeilijk, nu ik het verschil merk, had ik eerder zo kritisch moeten kijken.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:39

Sjoos, ik welk opzicht merk je verschil?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:40

Dimple schreef:

Ja, dat is 'm hehe, wat ouderdom met je geheugen kan doen zeg, hahaha.
Nee, hoo je idd weinig meer van, kzal eens rondneuzen maar idd, enorme lange vent brede schouders en ja, dus ook een behoorlijk gewicht.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:51

marjootje schreef:
Ik heb een vraag voor jouw @john57.
Heb even door je profiel heen gelezen, en vraag me af of jij met het gewicht van bijna 90 kilo ook gewoon op de ijslanders en je andere paardje hebt gereden??
Kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat ook een behoorlijk gewicht voor die type paardjes, of begrijp ik het nu verkeerd uit je profiel??

Ik snap ook best wel wat je met die stukje's bedoeld, maar deelnemen aan de discussie is voor ons leuker dan dat je een stukje plaatst met een diepe zucht.
Geef er dan in ieder geval een passend commentaar bij waarom je nou juist dat stukje plaatst.

Ijslanders zijn wat mij betreft de meest sterke paarden die ik heb gehad, robuust, flink gespiert, korte sterke rug en bovendien 5 versnellingen. Mijn gewicht heb ik vanwege de sport altijd tussen de 88 tot 89 kg gehouden ondanks dat ik 6500 kc tot mij neem per dag. 3000 daarvan zijn louter vlees, kip en eieren. Mijn paarden hebben nooit een blessure gehad en zeker onze Ijslanders niet, beide zijn nu ruim 20 jaar en worden amper nog gereden omdat Judith een heupprotese heeft. Ik rij globaal 12 uur per week paard.

Fijn dat je snap waarom ik dat berichtje zette, het was mn een stuk over het natrillen van vet :D waar op dat moment over gesproken werd.

dat ik niet volledig aan de discussie deelneem, staat ook in de eerste berichtjes van dit topic, komt dat ik me opmaak voor de Duitse kampioenschappen gewichtheffen voor senioren in juli. Ik moet in mijn klasse noch 9 kg afvallen en door mijn stofwisselingsprobleem is dit een hele klus. Ik lees mee als ik even tijd heb. :) echt deelnemen wordt moeilijk :j