is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:59

Zo jammer. Het was echt een leuke discussie aan het worden over slof gebruik.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:07

jeetje wat een kinderachtige discussie is dit geworden. Mensen die op zo'n manier reageren kan ik al niet eens serieus nemen, daarbij heb ik dan ook meteen m'n bedenkingen bij hun rijkunsten.

Ik vind de foto niet echt zoals het hoort, maar zeer shocking vind ik hem ook niet. Losrijden kan idd gerust wat ronder, zolang het paard maar aktief van achter erbij gereden word en het ronde vanuit nageeflijkheid (ontspanning in nek- en kaakgevricht dus) komt.
Op de foto lijkt het paard gewoon in de krul gehouden te worden door de slof, dan is er dus geen nageeflijkheid, maar een gedwongen houden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:17

Dat ben ik met je eens, schoentje. Het slofgebruik is hier niet juist. Het paard mag wat mij betreft wat langer, lager (dus niet de neus eruit) ingereden worden, maar ik krijg bij de foto de indruk dat hij in de slof hangt en zo hoort het gewoon niet, is mijn mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:38

Wil graag weten wat er dan mis mee is, want dit was gewoon een simpel drafje hoor, stang staat niet strak of niets. Maar goed. Blijkbaar vindt jij jezelf dus echt te goed voor deze wereld!
Overigens zou ik nooit zeggen dat ik veel dressuurervaring heb. Mijn ervaring zit hem in het springen met jonge paarden, maar goed gelukkig kun jij alles van een foto aflezen....

Verder is het mij te laag om jou op foto's af te keuren. Sorry, maar dat zal ik dus ook niet doen!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 31-12-11 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:41

schoentje schreef:
jeetje wat een kinderachtige discussie is dit geworden. Mensen die op zo'n manier reageren kan ik al niet eens serieus nemen, daarbij heb ik dan ook meteen m'n bedenkingen bij hun rijkunsten.

Ik vind de foto niet echt zoals het hoort, maar zeer shocking vind ik hem ook niet. Losrijden kan idd gerust wat ronder, zolang het paard maar aktief van achter erbij gereden word en het ronde vanuit nageeflijkheid (ontspanning in nek- en kaakgevricht dus) komt.
Op de foto lijkt het paard gewoon in de krul gehouden te worden door de slof, dan is er dus geen nageeflijkheid, maar een gedwongen houden.

Helemaal met je eens, maar mijn reactie was meer omdat volgens haar blijkbaar alleen mensen mogen reageren, die op meer dan recreatie niveau zitten.
Ik vind dat iedereen een mening mag hebben!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:13

Tendance schreef:
Wil graag weten wat er dan mis mee is, want dit was gewoon een simpel drafje hoor, stang staat niet strak of niets. Maar goed. Blijkbaar vindt jij jezelf dus echt te goed voor deze wereld!
Overigens zou ik nooit zeggen dat ik veel dressuurervaring heb. Mijn ervaring zit hem in het springen met jonge paarden, maar goed gelukkig kun jij alles van een foto aflezen....

Verder is het mij te laag om jou op foto's af te keuren. Sorry, maar dat zal ik dus ook niet doen!

Tendance, is dit naar mij?

Edit: Wacht, ik denk dat je een bepaalde reactie op de eerste foto van je profiel bedoelt.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:18

Ik ben niet tegen bijzetteugels, maar ik rij er zelf niet mee, het is bij mij ook niet nodig :D . Ik vind het best zolang ze maar op de juiste manier worden gebruikt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:34

Jammer dat de discussie zo verder gaat. Imo maakt het niet uit van wie je les hebt, als jij en je paard! er maar beter van worden. Er zitten genoeg mensen met aardig wat ervaring hier, alleen hoeft daar niet over opgeschept te worden toch?

Elkaar gaan veroordelen op foto's is zo laag... :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:40

MyWishMax schreef:
Jammer dat de discussie zo verder gaat. Imo maakt het niet uit van wie je les hebt, als jij en je paard! er maar beter van worden. Er zitten genoeg mensen met aardig wat ervaring hier, alleen hoeft daar niet over opgeschept te worden toch?

De enige reden dat ik mijn niveau noem is, omdat ik het gevoel kreeg dat iedereen die een andere mening had, dan de persoon in kwestie, volgens haar eerst maar eens zelf iets moest proberen. Nou dat heb ik met jonge paarden in redelijke zin wel gedaan.
Maar ook geef ik aan, dat ik vind, dat iedereen zijn mening mag geven. Van recreatieruiter tot professional.
Ik neem namelijk zeker van iedereen de mening serieus. Zelfs van iemand, die nog nooit op een paard gezeten heeft. Alleen in dat geval natuurlijk niet op alle fronten.

Mijn vader bijvoorbeeld heeft nog nooit op een paard gezeten, maar is een sportman in hart en nieren. Hij ziet heel goed wat er wel of niet goed gaat.
Hoe ik de foute dingen op moet lossen, dat moet ik dan zelf uitzoeken, want daar heeft hij dan dus geen kaas van gegeten, omdat hij nog nooit op een paard heeft gezeten.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 01-01-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:42

Ik doelde ook niet op jou, jij bent er één met aardig wat ervaring voor zover ik weet ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:44

MyWishMax schreef:
Ik doelde ook niet op jou, jij bent er één met aardig wat ervaring voor zover ik weet ;)

Ik hoopte dat ook al, maar goed voor de mensen, die op de verkeerde manier tegen mij aankeken, schreef ik het nog een keer.
Ervaring en niveau maakt bij mij dus tot op bepaalde hoogte geen fluit uit.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:00

geen anti..
k heb de slof gebruikt..
ma wel heel los..
en t had heel veel effect op hem.
als ik hem strak pakte dan ging ie omhoog.. dus ik moest ook opletten..
wel onder begeleiding.. en t was maar 1x

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:04

nicky_rilana schreef:
omdat hij verbinding van achteren moet maken, en ik rijd altijd laag en ronde en de rest ban bokt niet

Ik weet niet of ik nicky_rilana zo serieus kan nemen. Verbinding maken door hem met de kin op de borst te zetten? Vrij onlogisch. Verbinding maak je door van achteren naar voren te rijden, dus door met je been naar de hand toe te rijden. Het contact wat je dan krijgt, is verbinding en als je dit weer terugwerkt door de kin op de borst te zetten, wijkt een paard dus voor die druk die jij met je hand biedt en heb je juist geen verbinding meer. Maar misschien is dat een stukje ervaring/gevoel wat een jong persoon (oke ik zeg dit voorzichtig) kan missen... Ik weet heel erg zeker dat als iemand jou op de goede manier zou uitleggen terwijl jij op paard zit, hoe dat werkt (ik doe het met liefde), dat je direct zult voelen wat ik bedoel en waarom dát de bedoeling is van v.achter naar voren rijden. En omdat jij vanuit dat hele extreme (wat ik zo begrijp uit je posts) ldr rijden komt, zal het iets langer gaan duren dan bij een ander, voordat je helemaal kunt omschakelen. Je moet weg uit dat 'controle heb ik door mijn handen', want dat is niet de manier. Je houdt je paard onder je door hem op de zit terug te rijden, aan te vullen met kuit en deze verbinding in hand weer over te nemen en op die manier de bovenlijn weer ontspannen te krijgen en het achterbeen actief.

Oja, en om de slof hierbij te betrekken, ik ben eigenlijk wel steeds meer 'tegen' aan het worden. Wanneer iemand een buitenrit moet maken met een jonkie die vlug is, oke prima. Eigen veiligheid, alhoewel ik persoonlijk van mening ben dat ze met slof juist nog makkelijker de kop tussen de benen kunnen doen en af kunnen gaan. Verder vind ik een slof zinloos. En ik kan zeggen dat ik dit ook geleerd heb in de loop der jaren, door te leren/voelen hoe je wel een paard vwnw rijdt. En zo kwam ik erachter dat een slof hier gewoon niet in past, dus voor mezelf zie ik er absoluut het nut niet van in. Bij leerlingen die de eerste les een slof om hebben, gaat ie er trouwens ook direct af. Eerst gevoel ontwikkelen en mijn ervaring is dat je dat ding daarna niet eens meer nodig hebt.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:10

Ik ben niet anti slof , ik gebruik het zelf momenteel even. Zolang je het goed gebruikt kan het geen kwaad. Ik heb er eerst veel mee geoefend met mijn lesgeefster totdat ik het volledig onder de knie had. Toen kon ik er ook naast de les mee rijden. Zolang je het goed gebruikt kan het geen kwaad maar is het juist een goed hulpmiddel :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:15

@Tjuppie:

Ik heb dus inderdaad zo'n jong paard (vandaag dus 5), die op de buitenrit in 1 keer om kan draaien. Met slof totaal geen last, dus dan heb ik hem er inderdaad voor mijn en andermans veiligheid aanhangen.
Ik weet precies wanneer hij het gaat doen, dus dan kan ik hem erbij pakken.

Volgens sommigen is het dan een kwestie van je paard eerst beter in de hand hebben, maar dat zal ik hem toch enkel kunnen leren op de buitenrit, want in de bak zal hij het nooit doen.
En om met een bakbeest van 1.80 langs de weg te gaan terwijl ik er naast loop, daar heb ik ook niet echt heel veel zin in. Plus, dat dat het probleem niet oplost, want ernaast lopen is iets heel anders dan erop zitten.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:17

Dat snap ik ook wel hoor, daarom ook mijn opmerking dat ik het dan nog begrijp als mensen hem gebruiken. Maar met een martingaal zou jij waarschijnlijk ook al een heel eind komen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:19

Nee, dat heb ik geprobeerd, maar haalt niets uit. Plus, dat ik elf geen martingaal heb en hem ook niet wil gaan kopen, want anders dan op de buitenrit zou ik hem dan niet gebruiken.
Ik spring namelijk altijd zonder!
Hij draait zich om zet zijn kiezen op elkaar en gaat.
Overigens heb ik nooit echt het nut van een martingaal begrepen, behalve dan als ze het hoofd omhoog doen.

Het is zelfs zo, dat we hem met een hoofdstel om op de kar zetten, want met halster draait hij zijn hoofd van de kar weg en sjouwt er gewoon rustig vandoor, met jou al skieend erachter aan.....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:46

Tendance schreef:
MyWishMax schreef:

De enige reden dat ik mijn niveau noem is, omdat ik het gevoel kreeg dat iedereen die een andere mening had, dan de persoon in kwestie, volgens haar eerst maar eens zelf iets moest proberen. Nou dat heb ik met jonge paarden in redelijke zin wel gedaan.
Maar ook geef ik aan, dat ik vind, dat iedereen zijn mening mag geven. Van recreatieruiter tot professional.
Ik neem namelijk zeker van iedereen de mening serieus. Zelfs van iemand, die nog nooit op een paard gezeten heeft. Alleen in dat geval natuurlijk niet op alle fronten.

Mijn vader bijvoorbeeld heeft nog nooit op een paard gezeten, maar is een sportman in hart en nieren. Hij ziet heel goed wat er wel of niet goed gaat.
Hoe ik de foute dingen op moet lossen, dat moet ik dan zelf uitzoeken, want daar heeft hij dan dus geen kaas van gegeten, omdat hij nog nooit op een paard heeft gezeten.

hier hetzelfde, al ik heb zeker niet hoog gereden (het hoogste was L2 :+)
maar ik heb genoeg jonge paarden zadel mak gemaakt en genoeg paarden heropgevoed/afgericht tel daarbij op dat ik een sportmasseur ben en een paardenhouderijopleiding doe... en dan denk ik dat ik wel genoeg ervaring heb om mijn mening te mogen geven :o
maar terwijl ik mijn mening geef hou ik wel respect voor de ander, want idd wat je zegt tendance, iedereen kan een nuttige inbreng geven :)
mijn vader is net als jou vader een sportman in hart en nieren (heeft als kin zijnde wel op de werkpaarden van zijn opa gezeten, maar dat telt niet echt mee :o) hij is mijn grootste trainer geweest... dat was hij vroeger en dat is hij nu nog steeds...
en zelfs mijn moeder, die nog nooit een paard van dicht bij heeft gezien tot ik ging rijden... komt vaak als ik een probleem thuis bespreek van mijn eigen of een paard in training, met een opmerking... waar gewoon zoveel waarheid in zit :o :)
aan dat soort mensen kun je net zo veel hebben :D

Tjuppie, ik heb in de jaren dat ik rij 3 verschillende paarden met slof gereden, 2 vanwege medische redenen, 1 (mijn eigen) vanwege een pyschisch probleem :) ik kan bij die paarden wel een ander hulpmiddel pakken, maar een elestiek houd altijd druk, een goque of bijzet net zo...
een martingaal, super fijn voor het springen, maar als ik dressuur matig in het werk ga, heb ik liever iets waarmee ik zelf kan voelen en die ik bij wijze van spreke, iedere hondertste van een seconde kan bijstellen mocht dat nodig zijn...
met geen van de andere hulpteugels kan ik dat... met een slof kan ik dit wel :)
en dat maakt voor mij de slof tot een fijn hulpmiddel bij paarden die een hulpmiddel nodig hebben :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:58

M_D_H schreef:
als ik dressuur matig in het werk ga, heb ik liever iets waarmee ik zelf kan voelen en die ik bij wijze van spreke, iedere hondertste van een seconde kan bijstellen mocht dat nodig zijn...
en dat maakt voor mij de slof tot een fijn hulpmiddel bij paarden die een hulpmiddel nodig hebben :)

En dat lijkt mij precies de reden dat de slof in goede handen wèl verschil kan maken en in onkundige handen heel veel schade aan het paard kan aanrichten.
Ik hoef bij mijn paard gelukkig niet met slof te rijden, maar de stal waar ik sta, zie ik erg veel gebruikers van de slof. Sommigen kunnen er mee omgaan, maar het grootste deel dènkt dat ze ermee om kunnen gaan. Erg jammer.
Helaas zie ik dus teveel dat de slof in onkundige handen en verkeerd gebruikt wordt, daarom is het voor mij een "no-no", maar, ik blijf erbij dat ik het in kundige handen en bij juist gebruik een zeer nuttig hulpmiddel kan zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:06

Agossie schreef:
M_D_H schreef:
als ik dressuur matig in het werk ga, heb ik liever iets waarmee ik zelf kan voelen en die ik bij wijze van spreke, iedere hondertste van een seconde kan bijstellen mocht dat nodig zijn...

En dat lijkt mij precies de reden dat de slof in goede handen wèl verschil kan maken en in onkundige handen heel veel schade aan het paard kan aanrichten.
Ik hoef bij mijn paard gelukkig niet met slof te rijden, maar de stal waar ik sta, zie ik erg veel gebruikers van de slof. Sommigen kunnen er mee omgaan, maar het grootste deel dènkt dat ze ermee om kunnen gaan. Erg jammer.
Helaas zie ik dus teveel dat de slof in onkundige handen en verkeerd gebruikt wordt, daarom is het voor mij een "no-no", maar, ik blijf erbij dat ik het in kundige handen en bij juist gebruik een zeer nuttig hulpmiddel kan zijn.

dat is ook zeker de reden dat het vaak fout gaat...
maar... een ander hulpmiddel wat je niet bij kunt stellen, ik zie vaak die die veels te strak staan en daardoor vaak nog meer schade aan richten als de slof...
echter, omdat het gevaar hier minder groot mee lijkt hoor je daar vrijwel niemand over :o
elastiek helemaal, halsverlenger noemen ze dat... hoe kun je nou een hals verlengen als dat ding altijd maar druk in de mond blijft geven en dus altijd strak staat... dan trek je die hals naar beneden, naar beneden is niet verlengen :n
maar goed, dat is een andere discussie :o

juist dat zelf in de hand hebben, dat heb ik echt nodig bij de paarden die dus of een medisch probleem hebben of psychisch... :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:24

M_D_H schreef:
dat is ook zeker de reden dat het vaak fout gaat...
maar... een ander hulpmiddel wat je niet bij kunt stellen, ik zie vaak die die veels te strak staan en daardoor vaak nog meer schade aan richten als de slof...
echter, omdat het gevaar hier minder groot mee lijkt hoor je daar vrijwel niemand over :o
elastiek helemaal, halsverlenger noemen ze dat... hoe kun je nou een hals verlengen als dat ding altijd maar druk in de mond blijft geven en dus altijd strak staat... dan trek je die hals naar beneden, naar beneden is niet verlengen :n
maar goed, dat is een andere discussie :o

juist dat zelf in de hand hebben, dat heb ik echt nodig bij de paarden die dus of een medisch probleem hebben of psychisch... :o

Ik denk dat je in je eerste regel de Thiedeman bedoelt, of zou kunnen bedoelen. Ik heb een paard gehad dat voor mij met een cob-Thiedeman is gereden, het paard was 1,72 en erg lang (tank) en deze Thiedeman stond ook nog eens op het strakst. Dit paard had een enorme valse knik en kon met zijn achterhand helemaal niet (meer) ondertreden.

Ik longeer met elastiek, maar die maak ik zo vast (tussen haar voorbenen naar de bitringen), dat als het paard netjes horizonaal loopt met neus er iets uit, het elastiek in een boogje hangt. Alleen als ze haar kop er helemaal op zet, komt er wat druk op het elastiek te staan, maar dit gebeurt eigenlijk zelden. Ik heb dit helemaal onder begeleiding van een goede instructrice zo gedaan en doe het ongeveer 1x per week.

Ik kan niet met slof rijden, dat zeg ik eerlijk. Bij mij is het gevaar dat ik hem te strak neem en dus op de slof ga rijden, en niet meer op teugels. Gelukkig heeft mijn huidige paard (die ik hoop nog heel lang te hebben!) het helemaal niet nodig.

Ik heb hier een ongebruikt chambon liggen... Ga hem maar weggooien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:30

bij elastieken heb ik hetzelfde gezien, dat ding komt zelfs in als die in een boogje hangt :)

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:34

Ik ben absoluut niet tegen het slof gebruik!!! Ben ook al eens op bokt aangevallen omdat ik zei dat ik hem gebruik.. Natuurlijk moet je hem op een juiste manier gebruiken, in mijn geval heeft het me heel goed verdergeholpen!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:19

M_D_H schreef:
Tjuppie, ik heb in de jaren dat ik rij 3 verschillende paarden met slof gereden, 2 vanwege medische redenen, 1 (mijn eigen) vanwege een pyschisch probleem :) ik kan bij die paarden wel een ander hulpmiddel pakken, maar een elestiek houd altijd druk, een goque of bijzet net zo...
een martingaal, super fijn voor het springen, maar als ik dressuur matig in het werk ga, heb ik liever iets waarmee ik zelf kan voelen en die ik bij wijze van spreke, iedere hondertste van een seconde kan bijstellen mocht dat nodig zijn...

Dan heb je niet goed gelezen wat ik heb gezegd. Want ik vind al die andere hulpmiddelen ook zinloos met rijden hoor, je hoort mij niet zeggen dat je die beter zou kunnen gebruiken. Een martingaal kun je op een bepaalde stand afstellen ja, waardoor je hem nooit per ongeluk te strak kunt pakken en als ze de kop omhoog doen en het bit vastpakken op een buitenrit, kun je net wat meer te vertellen hebben.
Heeft niks te maken met dressuur rijden, dus het zou fijn zijn als je dat soort dingen er niet zelf bij gaat verzinnen ;)

Ik denk dat jij dan ook niet begrijpt wat echt van achter naar voren rijden is, want daarbij kun je de slof helemaal niet zinvol inzetten. Met de slof wordt het hoofd altijd naar beneden gedwongen. Namelijk als je hem helemaal los hebt, kun je hem net zo goed niet om doen. En als hij wel voorkomt dat het hoofd naar boven wordt gedaan, komt die nageeflijkheid dus niet van achter uit, maar vanuit een lijntje dat vast zit aan de singel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:26

en weg is de leuke discussie weer en terug zijn de beschuldigingen...
jamner dat je je meteen aangevallen voelt zeg ;)