Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
schoentje schreef:jeetje wat een kinderachtige discussie is dit geworden. Mensen die op zo'n manier reageren kan ik al niet eens serieus nemen, daarbij heb ik dan ook meteen m'n bedenkingen bij hun rijkunsten.
Ik vind de foto niet echt zoals het hoort, maar zeer shocking vind ik hem ook niet. Losrijden kan idd gerust wat ronder, zolang het paard maar aktief van achter erbij gereden word en het ronde vanuit nageeflijkheid (ontspanning in nek- en kaakgevricht dus) komt.
Op de foto lijkt het paard gewoon in de krul gehouden te worden door de slof, dan is er dus geen nageeflijkheid, maar een gedwongen houden.
Tendance schreef:Wil graag weten wat er dan mis mee is, want dit was gewoon een simpel drafje hoor, stang staat niet strak of niets. Maar goed. Blijkbaar vindt jij jezelf dus echt te goed voor deze wereld!
Overigens zou ik nooit zeggen dat ik veel dressuurervaring heb. Mijn ervaring zit hem in het springen met jonge paarden, maar goed gelukkig kun jij alles van een foto aflezen....
Verder is het mij te laag om jou op foto's af te keuren. Sorry, maar dat zal ik dus ook niet doen!
MyWishMax schreef:Jammer dat de discussie zo verder gaat. Imo maakt het niet uit van wie je les hebt, als jij en je paard! er maar beter van worden. Er zitten genoeg mensen met aardig wat ervaring hier, alleen hoeft daar niet over opgeschept te worden toch?
Elkaar gaan veroordelen op foto's is zo laag...
MyWishMax schreef:Ik doelde ook niet op jou, jij bent er één met aardig wat ervaring voor zover ik weet
nicky_rilana schreef:omdat hij verbinding van achteren moet maken, en ik rijd altijd laag en ronde en de rest ban bokt niet
Tendance schreef:MyWishMax schreef:Jammer dat de discussie zo verder gaat. Imo maakt het niet uit van wie je les hebt, als jij en je paard! er maar beter van worden. Er zitten genoeg mensen met aardig wat ervaring hier, alleen hoeft daar niet over opgeschept te worden toch?
Elkaar gaan veroordelen op foto's is zo laag...
De enige reden dat ik mijn niveau noem is, omdat ik het gevoel kreeg dat iedereen die een andere mening had, dan de persoon in kwestie, volgens haar eerst maar eens zelf iets moest proberen. Nou dat heb ik met jonge paarden in redelijke zin wel gedaan.
Maar ook geef ik aan, dat ik vind, dat iedereen zijn mening mag geven. Van recreatieruiter tot professional.
Ik neem namelijk zeker van iedereen de mening serieus. Zelfs van iemand, die nog nooit op een paard gezeten heeft. Alleen in dat geval natuurlijk niet op alle fronten.
Mijn vader bijvoorbeeld heeft nog nooit op een paard gezeten, maar is een sportman in hart en nieren. Hij ziet heel goed wat er wel of niet goed gaat.
Hoe ik de foute dingen op moet lossen, dat moet ik dan zelf uitzoeken, want daar heeft hij dan dus geen kaas van gegeten, omdat hij nog nooit op een paard heeft gezeten.
)

) hij is mijn grootste trainer geweest... dat was hij vroeger en dat is hij nu nog steeds...

ik kan bij die paarden wel een ander hulpmiddel pakken, maar een elestiek houd altijd druk, een goque of bijzet net zo...
M_D_H schreef:als ik dressuur matig in het werk ga, heb ik liever iets waarmee ik zelf kan voelen en die ik bij wijze van spreke, iedere hondertste van een seconde kan bijstellen mocht dat nodig zijn...
met geen van de andere hulpteugels kan ik dat... met een slof kan ik dit wel
en dat maakt voor mij de slof tot een fijn hulpmiddel bij paarden die een hulpmiddel nodig hebben
Agossie schreef:M_D_H schreef:als ik dressuur matig in het werk ga, heb ik liever iets waarmee ik zelf kan voelen en die ik bij wijze van spreke, iedere hondertste van een seconde kan bijstellen mocht dat nodig zijn...
en dat maakt voor mij de slof tot een fijn hulpmiddel bij paarden die een hulpmiddel nodig hebben
En dat lijkt mij precies de reden dat de slof in goede handen wèl verschil kan maken en in onkundige handen heel veel schade aan het paard kan aanrichten.
Ik hoef bij mijn paard gelukkig niet met slof te rijden, maar de stal waar ik sta, zie ik erg veel gebruikers van de slof. Sommigen kunnen er mee omgaan, maar het grootste deel dènkt dat ze ermee om kunnen gaan. Erg jammer.
Helaas zie ik dus teveel dat de slof in onkundige handen en verkeerd gebruikt wordt, daarom is het voor mij een "no-no", maar, ik blijf erbij dat ik het in kundige handen en bij juist gebruik een zeer nuttig hulpmiddel kan zijn.

M_D_H schreef:dat is ook zeker de reden dat het vaak fout gaat...
maar... een ander hulpmiddel wat je niet bij kunt stellen, ik zie vaak die die veels te strak staan en daardoor vaak nog meer schade aan richten als de slof...
echter, omdat het gevaar hier minder groot mee lijkt hoor je daar vrijwel niemand over
elastiek helemaal, halsverlenger noemen ze dat... hoe kun je nou een hals verlengen als dat ding altijd maar druk in de mond blijft geven en dus altijd strak staat... dan trek je die hals naar beneden, naar beneden is niet verlengen
maar goed, dat is een andere discussie
juist dat zelf in de hand hebben, dat heb ik echt nodig bij de paarden die dus of een medisch probleem hebben of psychisch...
M_D_H schreef:Tjuppie, ik heb in de jaren dat ik rij 3 verschillende paarden met slof gereden, 2 vanwege medische redenen, 1 (mijn eigen) vanwege een pyschisch probleemik kan bij die paarden wel een ander hulpmiddel pakken, maar een elestiek houd altijd druk, een goque of bijzet net zo...
een martingaal, super fijn voor het springen, maar als ik dressuur matig in het werk ga, heb ik liever iets waarmee ik zelf kan voelen en die ik bij wijze van spreke, iedere hondertste van een seconde kan bijstellen mocht dat nodig zijn...