Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Askja schreef:Aan de teugel hannesen, tenenkrommend - alleen omdat hij zijn paard in het filmpje steeds even omstelt van links naar rechts en daar zijn handen voor verplaatst? Als je goed kijkt (maar er wordt hier nogal eens selectief en niet onbevooroordeeld gekeken heb ik het idee) dan zie je een fijne verbinding en een paard met vertrouwen in de hand van de ruiter. Nee, geen stille hand in de letterlijke zin, maar wel een gevoelvolle hand, hetgeen te zien is aan de reactie van het paard.
En inderdaad je ziet Carl Hester met 1 van zijn leerlingen, maar ik refereerde hierboven aan diverse filmpjes die ik op had gezocht op YT waar hij zelf rijdt en waar ik persoonlijk geen LDR in kan herkennen. Het ronder instellen van een paard om de rug losser te maken valt naar mijn idee overigens ook niet onder LDR. Maar dat doet er inderdaad op zich weinig toe in deze discussie.
Gummie en Moll, kunnen jullie eens een filmpje opzoeken van wat volgens jullie maatstaven mooi, eerlijk en harmonieus van-achteren-naar-voren rijden is?
aar ik zie dat vertrouwen in de hand van de ruiter niet, en ik zie ook geen fijne verbinding in dat betreffende filmpje. Daarmee wil ik geen oordeel velen over hoe de man in zijn algemeenheid rijdt, want dat weet ik niet. Ik zeg alleen wat ik zie in dit ene filmpje. En als je goed kijkt, en op de armen en handen van de man let, zie je spanning, kracht en onrust. Maar dat is wat ik zie
Dus ik blijf er bij dat ik, met name het stukje appuyement in het begin, tenenkrommend vind. Masada schreef:Moll, geef jij ook les dan?
Ik meen op Bokt gelezen te hebben dat jij ook nog niet zo heel lang paard rijdt.
Moll schreef:Masada schreef:Moll, geef jij ook les dan?
Ik meen op Bokt gelezen te hebben dat jij ook nog niet zo heel lang paard rijdt.
Ja ik geef ook gewoon les, en wat je op bokt lees moet je met een korrel zout nemen, want de tijd index die daar aangegeven word klopt niet, maar ik geef les van af B niveau tot ZZ
Moll schreef:Wedstrijden begin ik niet aan, dit heb ik nog nooit onder stoelen en banken gestoken, ik ben begonnen bij willy ten hagen, toen ben ik bij ivan ferket en Ton duivenvoorden gaan rijden, nu word ik geschoold door Dr. Thomas Ritter.
Heerlijk, kan niet wachten
En dat mag ook. Dus bij deze: schiet maar!):
) Moll schreef:Dus jij bent van mening dat wanneer je geen wedstrijden rijd je er geen kijk op hebt hoe het paard zou moeten bewegen, volgens de klassieke wijze? Oke dat kan je vinden, en welk beeld heb je er bij gekregen?
jdekleine schreef:annebe schreef:Een paard van achter naar voren rijden
Eerst zakt de gluteus (bilspier), psoas (dikke spier loopt binnendoor het bekken) word aangespannen, buikspieren en vervolgens kan de rug omhoog, daarna komt er ruimte in de trapezius (spier in schouder), gaat de scalenus (spier in hals) dit geeft ruimte in de nek en het hoofd knikt in.
(En je paard loopt perfect aan de teugel zoals het hoort)
Aan de teugel of in de houding?
Citaat:Het boek van Heuschmann is niet onomstreden. Dapper dat hij de knuppel in het hoenderhok heeft durven gooien wat betreft de uitwassen van het LDR trainen, maar de onderbouwing wat betreft het gebruik van spiergroepen in verschillende trainingshoudingen is niet heel wetenschappelijk. Veel aannames, weinig keiharde feiten en meetgegevens. Ook zijn een aantal foto's in het boek nogal tendentieus gekozen momentopnames. Ik had het overtuigender gevonden als het vanuit een wat objectiever perspectief was geschreven.
Moll schreef:Masada schreef:Moll, geef jij ook les dan?
Ja ik geef ook gewoon les, en wat je op bokt lees moet je met een korrel zout nemen, want de tijd index die daar aangegeven word klopt niet, maar ik geef les van af B niveau tot ZZ
cherie78 schreef:Moll schreef:
Geef je dan aan wedstrijd-combinatie's les??
Anders heeft de toevoeging "B-niveau tot ZZ" geen zin.
Dus jij geeft alleen in de basis-wedstrijdsport les? Dat is nl tot ZZ-niveau
Citaat:Als een paard "aan de teugel" loopt, loopt het paard vanzelf in de JUISTE houding
jdekleine schreef:Citaat:Als een paard "aan de teugel" loopt, loopt het paard vanzelf in de JUISTE houding
Aha, vreemd dat paarden dat anders tonen in een parcour, en lopen doen ze dan echt niet. Cherie jij verwisseld denk ik veel dingen of beter gezegd haalt veel dingen door elkaar, wat vind je trouwens van de filmpjes van Fuego?
Helaas reageerd nombrado niet meer maar jij en nombrado hebben toch sterk dezelfde mening, en of je nu Moll aanvalt over dat hij alleen maar basis les geeft dat is natuurlijk onzin, men schrijft hier te pas en te onpas over basis dressuur, maar niemand beschrijft wat het nu werkelijk is. En achter een toetsenbord oordelen over iemand is natuurlijk gewoon fout, laten wij gewoon weer op het thema komen van "achter naar voren" rijden wat dat nu wel inhoud, niet zo als Bemmelmans doet en ook niet die Spanjaard met Fuego dat is nu wel duidelijk.
Maar wat is het dan wel? En dat is in wezen al beschreven, alleen jij en nombrado zijn een andere mening, maar wat dat nu is dat weet nu nog steeds niemand.
jdekleine schreef:Citaat:Als een paard "aan de teugel" loopt, loopt het paard vanzelf in de JUISTE houding
Aha, vreemd dat paarden dat anders tonen in een parcour, en lopen doen ze dan echt niet. Cherie jij verwisseld denk ik veel dingen of beter gezegd haalt veel dingen door elkaar, wat vind je trouwens van de filmpjes van Fuego?
Helaas reageerd nombrado niet meer maar jij en nombrado hebben toch sterk dezelfde mening, en of je nu Moll aanvalt over dat hij alleen maar basis les geeft dat is natuurlijk onzin, men schrijft hier te pas en te onpas over basis dressuur, maar niemand beschrijft wat het nu werkelijk is. En achter een toetsenbord oordelen over iemand is natuurlijk gewoon fout, laten wij gewoon weer op het thema komen van "achter naar voren" rijden wat dat nu wel inhoud, niet zo als Bemmelmans doet en ook niet die Spanjaard met Fuego dat is nu wel duidelijk.
Maar wat is het dan wel? En dat is in wezen al beschreven, alleen jij en nombrado zijn een andere mening, maar wat dat nu is dat weet nu nog steeds niemand.
voegt volgens mij niets toe aan deze discussie.
en een ZZ-Licht combinatie.
Masada schreef:Needje, Moll geeft les t/m ZZ, dan verwacht ik toch dat iemand dat zelf op zijn minst gereden heeft.Moll schreef:Dus jij bent van mening dat wanneer je geen wedstrijden rijd je er geen kijk op hebt hoe het paard zou moeten bewegen, volgens de klassieke wijze? Oke dat kan je vinden, en welk beeld heb je er bij gekregen?
Dat zeg ik niet maar ik vind wel dat je ervaren moet hebben hoe het er in de wedstrijdring aan toe gaat. Zeker omdat je les geeft t/m ZZ nivo. Je bent nogal prominent aanwezig in dit soort topics en dan mag ik aannemen dat je uit eigen ervaringen praat. Nu krijg ik het gevoel van de beste stuurlui staan aan wal. Sorry, je vraagt zelf wat voor beeld ik van je heb gekregen.
piepenfiets schreef:jdekleine schreef:
Vorsicht!het begint weer duidelijk te worden,straks heeft u weer een ban,dat zou jammer zijn,
Groeten,
maikeltje schreef:Dit topic is niet bedoeld om zogenaamde schaduwaccounts te ontmaskeren.
Iedereen mag hier posten, ook een professor. Dus het verzoek om niet op de man te spelen, dat zou ik zonde vinden van het topic.
Citaat:Helaas reageerd nombrado niet meer maar jij en nombrado hebben toch sterk dezelfde mening