murphy102 schreef:orienta schreef:Precies, ik kwam gisteren ook met een lekker gevoel van me paard af, die handen is toch nog een groot struikelpunt waar ik even goed op moet letten de komende tijd maar de reactie van het paard binnen zo'n korte tijd was heerlijk!
Hier zeg je inderdaad iets heel belangrijks. Knap van je dat je zo zelfbewust was op dat moment.
Ik zie het vaak bij mijn leerlingen. Als ik ze vraag "los te laten", dan reageren ze van "maar mijn hand en pols zijn toch los...". En vervolgens krijg je de elleboog en schouder niet van de plek, zo vast als die dan zitten. Dat is dan een eye-opener op dat moment, bewustwording.
Het gaat om de hand die té vaak vergeet na te geven, waardoor paarden gaan hangen, gaan rennen of ander ongewenst gedrag gaan vertonen.
Maar dat nageven is veel ruimer in de betekenis van het woord:
het betekent ZACHT worden van je gehele bovenlichaam, onafhankelijk van het onderlichaam (moet ook los zijn uiteraard) en dit "proces" (noem ik het maar even) hangt héél nauw samen met je ademhaling!!
En dit is nog niet zo eenvoudig, het LOSLATEN!
We zouden niet zo vaak hoeven vechten met onze paarden, als wíj, de ruiter, zou kunnen loslaten.
Let maar op: je paard is je spiegel!
Kijk, en als je het dan over simpel hebt: door wérkelijk los te laten, krijg je een geweldige positieve reactie van je paard, DÍRECT...!!!
Als ruiters en instructeurs dáár nu eens wat meer aandacht aan zouden besteden, wat werd het werk voor het paard dán plezierig, maar ook voor de ruiter!
Maak je lichaam ZACHT en adem vanuit je onderbuik eens goed uit dmv een diepe zucht. Doe weinig of niets met je handen, houd gewoon contact. Kijk wat er gebeurt...!
Dát is nu simpel: een geweldig effect "gewoon" door los te laten.
Gelijkertijd zit daar ook de moeilijkheid, want we zijn ons niet bewust van ónze spanning op het paard.
Daarom vind ik het zo'n leuke opmerking van je, Oriënta, want daar sla je nu de spijker mee op zijn kop!
Dat zeg ik toch al "zo lang"

En als er vanaf het moment van opleiden van het paard, hier bewust mee omgegaan wordt, houdt het paard ook nergens vast.
Dan zijn er dus geen "halve ophoudingen" meer nodig om een paard los te laten in kaak/nek.