Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:20

murphy102 schreef:
orienta schreef:
Precies, ik kwam gisteren ook met een lekker gevoel van me paard af, die handen is toch nog een groot struikelpunt waar ik even goed op moet letten de komende tijd maar de reactie van het paard binnen zo'n korte tijd was heerlijk! :)

Hier zeg je inderdaad iets heel belangrijks. Knap van je dat je zo zelfbewust was op dat moment.
Ik zie het vaak bij mijn leerlingen. Als ik ze vraag "los te laten", dan reageren ze van "maar mijn hand en pols zijn toch los...". En vervolgens krijg je de elleboog en schouder niet van de plek, zo vast als die dan zitten. Dat is dan een eye-opener op dat moment, bewustwording.

Het gaat om de hand die té vaak vergeet na te geven, waardoor paarden gaan hangen, gaan rennen of ander ongewenst gedrag gaan vertonen.
Maar dat nageven is veel ruimer in de betekenis van het woord:
het betekent ZACHT worden van je gehele bovenlichaam, onafhankelijk van het onderlichaam (moet ook los zijn uiteraard) en dit "proces" (noem ik het maar even) hangt héél nauw samen met je ademhaling!!

En dit is nog niet zo eenvoudig, het LOSLATEN!

We zouden niet zo vaak hoeven vechten met onze paarden, als wíj, de ruiter, zou kunnen loslaten.
Let maar op: je paard is je spiegel!
Kijk, en als je het dan over simpel hebt: door wérkelijk los te laten, krijg je een geweldige positieve reactie van je paard, DÍRECT...!!!
Als ruiters en instructeurs dáár nu eens wat meer aandacht aan zouden besteden, wat werd het werk voor het paard dán plezierig, maar ook voor de ruiter!
Maak je lichaam ZACHT en adem vanuit je onderbuik eens goed uit dmv een diepe zucht. Doe weinig of niets met je handen, houd gewoon contact. Kijk wat er gebeurt...!
Dát is nu simpel: een geweldig effect "gewoon" door los te laten.
Gelijkertijd zit daar ook de moeilijkheid, want we zijn ons niet bewust van ónze spanning op het paard.
Daarom vind ik het zo'n leuke opmerking van je, Oriënta, want daar sla je nu de spijker mee op zijn kop!

Dat zeg ik toch al "zo lang" :D :D

En als er vanaf het moment van opleiden van het paard, hier bewust mee omgegaan wordt, houdt het paard ook nergens vast.
Dan zijn er dus geen "halve ophoudingen" meer nodig om een paard los te laten in kaak/nek.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:52

Ik lees nu steeds "loslaten". Maar begrijp ik het nu goed laten jullie actief los als het paard nageeft?
In de leerfase kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar het is toch het paard dat hoort na te geven niet de mens? En dan is de druk toch vanzelf van de teugel, het is dus zelfbelonend gedrag. Hiermee ontken ik natuurlijk helemaal niet wat Moll zegt dat teugelvoering het allerbelangrijkste is. Ik denk alleen dat het net iets anders werkt dan jullie het beschrijven met dat vast/los. Een paard kan namelijk ook volkomen nageeflijk gaan aan een vaste bijzet, kijk maar naar voltigepaarden. Zo'n vaste bijzet kan helemaal niet loslaten, hoe zit dat dan?

Equimotion heeft ooit eens prachtig beschreven in een ander topic hoe zij dit "voelt". Als er interesse is kan ik het wel even opzoeken. Hoe voel jij dit Zooist als je zo'n fijne aanleuning hebt?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:10

Hermelientje schreef:
Ik lees nu steeds "loslaten". Maar begrijp ik het nu goed laten jullie actief los als het paard nageeft?
In de leerfase kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar het is toch het paard dat hoort na te geven niet de mens? En dan is de druk toch vanzelf van de teugel, het is dus zelfbelonend gedrag. Hiermee ontken ik natuurlijk helemaal niet wat Moll zegt dat teugelvoering het allerbelangrijkste is. Ik denk alleen dat het net iets anders werkt dan jullie het beschrijven met dat vast/los. Een paard kan namelijk ook volkomen nageeflijk gaan aan een vaste bijzet, kijk maar naar voltigepaarden. Zo'n vaste bijzet kan helemaal niet loslaten, hoe zit dat dan?

Equimotion heeft ooit eens prachtig beschreven in een ander topic hoe zij dit "voelt". Als er interesse is kan ik het wel even opzoeken. Hoe voel jij dit Zooist als je zo'n fijne aanleuning hebt?

Equimotion heeft de weerstandbiedende hand heel "mooi" beschreven.

Maar zoals ik al vaker hier op bokt heb geschreven, is dat meer een gevolg van iets wat fout is gegaan, herstellen.
Lees Ernest van Loon hier nog maar eens op na!!

Maar als vanaf het begin van de opleiding de ruiter zich bewust is van de druk die vaak onbewust nog op een paard gelegd wordt, is het niet zo verwonderlijk dat een paard zich gaat vasthouden.
Een paard zou door de ruiter uitgenodigd moeten worden om het bit ZELF op te zoeken en pas van daaruit kan er een fijne aanleuning komen.

Een paard wat aan de bijzet loopt, zal voor het plaatje misschien "nageeflijk" lopen, maar ontwijkt alleen maar de druk.
Dat een bijzet veel gebruikt wordt in de klassieke dressuur is genoegzaam bekend.
En met je laatste zin kom je precies tot de clou.
De bijzet kan niet loslaten, dus hoe kan een paard dan nageven daarop?
Dan moet dit nageven blijkbaar toch van het paard uitgaan?
Het paard kan dat nageven alleen maar door de druk te ontwijken, dus toch omgekeerde volgorde.

Als de ruiter los is, zal het paard ook niet vasthouden in nek/kaak

Maar ook ik, ben heel benieuwd wat Zooist voelt, als ze zo'n fijne aanleuning heeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:46

Hermelientje schreef:

Het paard geeft na, en de hand staat toe, zoals, zoals cherrie beschrijft is een niets zeggend en onmogelijk omdat je het paard altijd móet ondersteunen, en begeleiden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:51

Moll schreef:
Hermelientje schreef:

Het paard geeft na, en de hand staat toe, zoals, zoals cherrie beschrijft is een niets zeggend en onmogelijk omdat je het paard altijd móet ondersteunen, en begeleiden.

Dat een paard altijd ondersteund móet worden, ben ik het niet mee eens.
Dit is trouwens al een paar keer voorbij gekomen.

Ooit het boek van Kyra Kirklund gelezen, mol?
Ook zij beschrijft dat een paard niet continue ondersteund moet worden.
zij vergelijkt dit met het zgn "step-effect"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 05-11-11 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:57

orienta schreef:
Eigenlijk voel je jezelf wel heel dom op zo'n moment van waarom heb ik daar niet eerder op gelet :+
Maar beter laat dan nooit :)

Mijn grootste complimenten, orienta :j want het is juist niet dom, maar getuigt van een heel mooi moment.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:57

Cherie waar móet de energie naartoe die je opwekt? Die móet je toch weer terug in het achterbeen plaatsen, lees het boek van Thomas Ritter eens.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 00:58

Ik vind wel dat het belangrijk is een jong paard goed te ondersteunen. Zo zal je ze eerder ''stabieler'/rechter krijgen!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:03

Moll schreef:
Cherie waar móet de energie naartoe die je opwekt? Die móet je toch weer terug in het achterbeen plaatsen, lees het boek van Thomas Ritter eens.

Denk eens na over een uitspraak van Kottas;
"Gebruik, voordat u uw handen gebruikt, altijd uw bovenlichaam en een voorwaartse beenhulp.
Geef uw handen terug aan het paard en houd hem vast met uw bovenlichaam en middel."

De energie wordt niet alleen doorgegeven door de handen.

Denk maar even aan de beenhulp.
Die kan ook gasgevend en remmend werken. Ligt er maar net aan, hoe de beenhulp gebruilkt wordt :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:06

WhySoWhite schreef:
Ik vind wel dat het belangrijk is een jong paard goed te ondersteunen. Zo zal je ze eerder ''stabieler'/rechter krijgen!

Waar mee ondersteun jij dan?

Dat er een bepaalde mate van ondersteuning moet zijn, ben ik het wel mee eens.
Een jong paard zal toch iets moeten leren :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:11

cherie78 schreef:
Moll schreef:

"Gebruik, voordat u uw handen gebruikt, altijd uw bovenlichaam en een voorwaartse beenhulp.
Geef uw handen terug aan het paard en houd hem vast met uw bovenlichaam en middel."

Die kan ook gasgevend en remmend werken. Ligt er maar net aan, hoe de beenhulp gebruilkt wordt :j
wat zegt hij alvoords hij zegt geeft de hand terug?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:14

Moll schreef:
cherie78 schreef:

wat zegt hij alvoords hij zegt geeft de hand terug?

In dat citaat niets.
Het is het gehele citaat, wat ik getypt heb.

Er staan veel citaten in zijn boek "Kottas over dressuur"

Maar ook veel tegenstrijdigheden.

Moll

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:31

Je kan de hand pas terug geven als je eerst weerstand heb geboden, of een halve ophouding heb gegeven, en dat kan je de hand terug geven, dus toestaan, en dan dat onder.steunen met zit en boven lichaam.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:35

Moll schreef:
Je kan de hand pas terug geven als je eerst weerstand heb geboden, of een halve ophouding heb gegeven, en dat kan je de hand terug geven, dus toestaan, en dan dat onder.steunen met zit en boven lichaam.

Waarom zou ik weerstand moeten bieden?
Of waarom zou ik de halve ophouding moeten gebruiken?

Als mijn paard zich nergens vasthoudt, hoef ik deze "hulpen" niet toe te passen.
Het is de bedoeling dat het paard vanaf het begin zo opgeleid wordt, dat de weerstand die het paard heeft tegen het bit en de hand van de ruiter, zich niet voordoet!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:41

Cherie, als ik nu weer móet vertellen hoe en waarvoor de halve ophouding dient dan pas ik echt, in het topic hier heb ik het kort neer gezet en in het verzamel topic klassiek vs ar, staat het uitgebreid, en oops de 5 teugel hulpen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:47

Hermelientje schreef:

Met "loslaten" bedoelen we niet letterlijk loslaten van het contact, maar het weg laten vloeien van de spanning uit het ruiterlichaam en vooral de ruiterhand. Ontspanning v.h. paard verkregen door inspanning.
Het gevolg is lichtheid. Oók een "moeilijk" woord, want velen hebben misschien niet het juiste begrip/gevoel van aanleuning en zouden die zaken door elkaar kunnen gooien: lichte aanleuning en het nauwelijks hebben van een contactteugel.
Het gaat om een elastische verbinding (agv opgewekte impuls) in een zachte ruiterhand. Die hand is wel dynamisch, is niet alleen maar zacht, maar sluit ook wel eens. Dit gaat echter nooit met kracht gepaard.
Hoe "stevig" deze verbinding/aanleuning is, hangt af van de graad van africhting.
Een paard dat zich al wat meer laat verzamelen heeft een andere "elastische" verbinding dan een paard dat nog geheel op de voorhand gaat; aanleuning is dan "steviger".

Daarom is die halve ophouding zo belangrijk.
De energie wordt van achterenuit opgewekt, wordt voor door de hand "tegengehouden" door de weerstandbiedende hand.
Via de halve ophouding wordt deze energie weer terug getransporteerd naar het achterbeen, waardoor deze een deel v.h. gewicht van de voorhand over gaat nemen.
Dáárom is die nagevende hand zo belangrijk, die laat dat nl. gebeuren:
Doordat er meer gewicht door de achterhand wordt overgenomen, wordt de aanleuning lichter!
Zou je hiervanuit naar bijv. de uitgestrekte draf gaan, verandert dat weer, de gewichtsverdeling en dus ook de "zwaarte" van de aanleuning. Dat proces is steeds aan verandering onderhevig.

Cherie, je rijdt geen Piaffe, Passage zónder halve ophoudingen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:48

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Als mijn paard zich nergens vasthoudt, hoef ik deze "hulpen" niet toe te passen.
Het is de bedoeling dat het paard vanaf het begin zo opgeleid wordt, dat de weerstand die het paard heeft tegen het bit en de hand van de ruiter, zich niet voordoet!!

Moll schreef:
Cherie, als ik nu weer móet vertellen hoe en waarvoor de halve ophouding dient dan pas ik echt, in het topic hier heb ik het kort neer gezet en in het verzamel topic klassiek vs ar, staat het uitgebreid, en oops de 5 teugel hulpen.

Je hoeft niet uit te leggen, waarvoor veel ruiters de weerstandbiedende hand of de halve ophouding gebruiken.
Zie bovenstaande quote.

Ik zie de weerstandbiedende hand als een noodoplossing voor een paard die geen vertrouwen meer heeft in de ruiterhand.
Zoals ik ook al aan Hermelientje schreef; lees het boek van Ernest van Loon nog eens. En dan vooral het hoofdstuk waarin hij de "weerstandbiedende" hand beschrijft.

De halve ophouding zoals die in dat bewuste topic is uitgelegd, dat het ook in feite een hulp is om het paard dmv druk na te laten, daar ben ik het niet mee eens.
Als een paard vasthoudt in nek/kaak heeft de ruiter iets fout gedaan en niet het paard!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:53

Dan vraag ik je nu een filmpje te plaatsen of fotos van je rijden, ben ik erg benieuwd naar

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:58

Moll schreef:
Dan vraag ik je nu een filmpje te plaatsen of fotos van je rijden, ben ik erg benieuwd naar

Ik heb alleen hele slechte foto's van mijzelf, genomen tijdens een welsh-evenement, waarbij "ontspanning" ver te zoeken was.

En voor de rest heb ik van mijn rijden op mijn andere paarden geen foto's.

Dus ik zal je moeten teleurstellen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:06

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Waarom weerstand bieden?
Als je dat niet zou doen, waar gaat dan de energie naar toe die jij van achterenuit opwekt?
Laat jij die er aan de voorkant weer uit gaan?
Dan werk je voor jandoedel en blíjft je paard op de voorhand gaan, waar we hem juist vanaf willen hebben ivm slijtage.

Als jij de verwarming aanzet op 25 graden bijv., zet je dan ook alle ramen en deuren open?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:09

De aversie die jij hebt tegen het weerstandbieden en de halve ophouding, is dat jij denkt (wellicht omdat je dat om je heen ziet, maar dat zijn dan geen goede voorbeelden), dat deze met kracht gegeven worden.
En dat is jammer als je dat denkt, want dat ís niet zo.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:26

cherie78 schreef:
Equimotion heeft de weerstandbiedende hand heel "mooi" beschreven..

Als je de moeite had genomen om het hele stuk tekst ook daadwerkelijk te lezen dan had je kunnen lezen dat ik het anders gebruik dan van Loon wellicht bedoelt heeft.

Wat je het meest fout ziet gaan in het rijden is dat mensen heel fanatiek gaan zitten "vragen" en "loslaten" (ik heb dat zelf vroeger ook zo geleerd") Wat je daardoor heel vaak ziet is dat zodra een paard eindelijk een beetje verbinding naar de hand toe durft aan te nemen, mensen aan de voorkant de boel weer gaan losgooien (want ze moesten immers loslaten)

Je moet je hand kunnen laten staan zonder terug te werken. Dat is het "bijzetteugeleffect" dat ik hier al wel eens heb beschreven. Je hand is daar alleen maar. Bij een paard dat niet zo knap in elkaar zit of niet zo fijn gereden is krijg je vanzelfsprekend meer in je hand dan bij eentje die heel mooi in elkaar zit.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:13

Equimotion schreef:
cherie78 schreef:
Equimotion heeft de weerstandbiedende hand heel "mooi" beschreven..

Als je de moeite had genomen om het hele stuk tekst ook daadwerkelijk te lezen dan had je kunnen lezen dat ik het anders gebruik dan van Loon wellicht bedoelt heeft.

Wat je het meest fout ziet gaan in het rijden is dat mensen heel fanatiek gaan zitten "vragen" en "loslaten" (ik heb dat zelf vroeger ook zo geleerd") Wat je daardoor heel vaak ziet is dat zodra een paard eindelijk een beetje verbinding naar de hand toe durft aan te nemen, mensen aan de voorkant de boel weer gaan losgooien (want ze moesten immers loslaten)

Je moet je hand kunnen laten staan zonder terug te werken. Dat is het "bijzetteugeleffect" dat ik hier al wel eens heb beschreven. Je hand is daar alleen maar. Bij een paard dat niet zo knap in elkaar zit of niet zo fijn gereden is krijg je vanzelfsprekend meer in je hand dan bij eentje die heel mooi in elkaar zit.

Precies Equimotion en dat bedoelde ik toen ik zei dat jij dat zo goed had beschreven. Dat lijkt me de enige logische en voor het paard gemakkelijk te begrijpen manier. Hij geeft na en de druk is weg, de hand gaat gewoon mee in de beweging. Volgens mij is dat het "rij je hand achterna" gevoel. Het paard krijgt vanzelf de beloning voor het gewenste gedrag. Net als bij de correct afgestelde bijzet in combinatie met de juiste mate van activiteit van het achterbeen bij bijvoorbeeld voltigeren. Of zoals ik iemand eens zo mooi tegen een leerling hoorde zeggen, het is de bedoeling dat het paard nageeft niet dat de ruiter nageeft. Maar je ziet natuurlijk heel vaak dat paard of hond juist het baasje prima heeft afgericht in plaats van andersom. :D

Ik denk dat wat cherie beschrijft gaat om het creëren van de optimale omstandigheden (qua activiteit, rechtheid enz.) waarin het paard kan nageven, en bij ruiters die dat kunnen lijkt het inderdaad "vanzelf" te gaan.

Het is dus volgens mij een passieve handhulp waarop het paard nageeft, een correcte begrenzing door de ruiterhand/bijzetteugel. En dat opent de deur voor het kunnen gebruiken van een actieve handhulp zoals een halve ophouding.

Zooist schreef:
Hmmm, ik doe dt juist wel, omdat ik daar mijn spanning verlies en er energie van krijg :)

Ik vind inderdaad ook dat er niets heerlijkers is om de geest te bevrijden dan paardrijden.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:38

Een paard moet altijd de hand kunnen volgen. Tijdens het rijden is er geen vaste hoofd hals houding dus ook geen "vaste" hand. Het is als elastiek. Een passieve hand op de plaats daar waar het paard dan tegen druk in loopt werkt imo achter de teugel lopen in de hand.

Met een passieve hand kan je geen durchlassigkeit bereiken!.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:51

vosroy schreef:
Een paard moet altijd de hand kunnen volgen. Tijdens het rijden is er geen vaste hoofd hals houding dus ook geen "vaste" hand. Het is als elastiek. Een passieve hand op de plaats daar waar het paard dan tegen druk in loopt werkt imo achter de teugel lopen in de hand.

Met een passieve hand kan je geen durchlassigkeit bereiken!.

Een passieve handhulp is natuurlijk heel iets anders dan een passieve hand. De handhulp is juist weg als het paard nageeft gewoon vanzelf. Dat bedoeld Equimotion volgens mij, dan is er alleen nog maar hand en geen hulp meer.

Als wat jij zegt waar is dan zou een voltigepaard dus ook achter de teugel lopen, ik dacht het toch niet hoor als het goed is!

Maar het fijne van hand ten opzichte van bijzet is dat de hand dus inderdaad kan zorgen voor steeds een andere hoofd-halshouding. Maar in die nieuwe hoofd-halshouding wil jij toch weer dat het paard nageeft op de plaats waar die hand is.