Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:41

Tendance schreef:
Dat je als je geen Z bent geweest niet weet welke basis daarvoor nodig is, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens.

Ik doelde hiermee op de situatie van Joolien, die ook niet ook een andere manier kan aantonen dat ze de basis onder de knie heeft.
Verder kun je heel lastig hier op internet afgaan wat iemand zelf zegt over zijn eigen kunnen. Behaalde klasseringen geven mij dan altijd net iets meer houvast.

Ik ben het er mee eens dat Z rijden niet meteen automatisch betekent dat je heel goed kunt rijden. Maar de kans dat je een echt heel goede instructeur gaat vinden die zelf in de ring nog nooit verder is gekomen dan L acht ik vrij nihil. Er zal er vast hier of daar misschien een onontdekt paardrijvirtuoos zijn... Maar ik denk dat dat zoeken naar een speld in de hooiberg is.

Japeloup schreef:
Er zijn genoeg Z ruiters die ik voor geen goud op mijn paarden laat rijden. Want een Z ruiter hoeft geen goede trainer van zijn paard te zijn.

Klopt. Maar voor mij weet een goed instructeur wel wat er van mij verwacht gaat worden als ik die Z ring in rij. Dat kan alleen als hij zelf die ervaring heeft. Alleen dan kan een instructeur mij en mijn paard daar goed op voorbereiden. Maar hoeveel B/L ruiters zou jij op je paard laten? Of nemen als instructeur? (En dan met de verwachting dat zij jou en je paard van a naar b gaan helpen... En dan niet snel kiezen voor een meeliftende B/L ruiter omdat die geen goed doet, maar dan ook niets verprustst ;) ) De kans dat je onder B/L ruiters een goed ruiter/trainer vind, vind ik dus NOG kleiner. Zou toch ook niet logisch zijn?

De betere instructeurs die ik heb (gehad) hebben het in ieder geval vanaf Z en hoger goed gedaan in de sport...

Japeloup schreef:
Maar waar ik me over verbaas is dat er gezegd wordt dat je best iemand kan begeleiden die B rijdt als je de startend instructeur bent. Want is het niet belangrijk dat je je basis goed leert, en wie kan jou de basis beter leren, een beginnend of ervaren instructeur.

En daar gaat het mij dus om...

Japeloup schreef:
Natuurlijk moet je als instructeur ergens beginnen, dat weet ik en ook ik ben ergens begonnen. Maar nu ik meer kennis etc heb, krijg ik regelmatig leerlingen die ik een hoop moet afleren.

Volgens mij moet je als beginnend instructeur pas gaan lesgeven als je je zelf als ruiter zo volledig mogelijk hebt ontwikkeld. En dan het liefst op meerdere paarden. Iemand die nooit verder is gekomen dan B of L niveau (al dan niet wedstrijdgeklasseerd, je kan thuis ook ongeveer op L niveau rijden, alleen is dat lastiger objectief vast te stellen) heeft in ieder geval de basis van een dressuurmatige africhting van het paard nog niet onder de knie. Dus iemand die bijvoorbeeld twee keer zelf een paard heeft opgeleid van zadelmak tot Z... Dat vind ik al meer in de richting komen. Als iemand met twee verschillende zelfopgeleide paarden in de Z komt, lijkt mij het steeds minder een kwestie van geluk, wekelijks starten, sprokkelen en sinterklaasjury's.

Wedstrijdklasseringen zeggen dus inderdaad niet alles, maar wat met zegt thuis te rijden zegt mij nog minder... Dat is mijn punt een beetje. Thuis zijn we allemaal Anky, en hoevaak komt het niet voor dat we op wedstrijd, als 30 onderdelen even foutloos achter elkaar getoond moeten worden, toch zo nu een dan hopeloos door het mandje vallen?

tteettt

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:56

Ik heb zelf nooit op wedstrijd nivo gereden, en blijf dus ook vere van het idee dat ik verstand van paarden en paardrijden heb!( snap ook niet zo goed waar mensen het idee vandaan halen, dat als ze een x een paard hebben geaaid ze verstand van paarden hebben) Tot dat laatst iemand tegen me zei, nee jij hebt misschien niet op hoog niv gereden, maar je kijkt al wel zo,n 2 a3 x pw toe hoe je dochter les krijgt en ook daar leer je heel veel van. Na ja zit wel wat in natuurlijk, maar nog steeds vindt ik mezelf geen kenner! Denk dat het er in zit, dat ik natuurlijk wel herken waar iets heel erg mis gaat in het rijden, en als dit over basis gaat weet ik ook nog wel hoe je dit kunt verbeteren, maar zodra er iets meer aan de orde is dan kan ik dus wel constateren, maar zeker niet voor verbetering zorgen. Lijkt me dat dit natuurlijk veel vaker aan orde is met instructie, en dan sluit ik me bij Jasmijn aan je kunt als B/L ruiter best wel fouten of problemen vast stellen bij leerlingen, maar zodra dit op hoger nivo is dan heb je toch echt zelf de ervaring nodig om te weten hoe je problemen kunt oplossen. Vooral omdat geen paard/ruiter gelijk is.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:59

Citaat:
Maar hoeveel B/L ruiters zou jij op je paard laten? Of nemen als instructeur?

Genoeg, laat veel liever een B/L ruiter op mijn paarden dan iemand die denkt dat hij of zij het kan. Grappige is dat juist bij die ruiters ik mijn onvolkomenheden van mijn training terug zie. Een goede (startend of niet) ruiter gaat op een paard zitten en voelen hoe het dier gereden is, om vanuit daar (indien mogelijk) iets te kunnen gaan vragen van het paard (dus trainen). Ruiters die denken dat ze het kunnen, gaan er ook zo opzitten. Kan je vertellen dat mijn paarden je dan mooi af laten gaan, die doen weinig meer voor je, zetten zich strak en sluiten zich af. Terwijl bij de eerder beschreven type ruiter ze heel fijn en makkelijk te rijden zijn. Heb het niet over trainen, want das voor mij een groot verschil.

Verder heb ik vaak hulp van een vriendin, ze heeft zelf niet zo veel wedstrijd ervaring, mede door pech met haar paard. Zij kan mij heel fijn helpen, waarom ze een goed oog heeft, gezond verstand en verstand van hoe het zou moeten. Ze is als het ware mijn spiegel. Soms zijn we ook samen aan het puzzelen, waarom een bepaalde oefening net niet lekker gaat, soms met resultaat, soms zonder, maar altijd wordt ik er wijzer van.
Natuurlijk heb ik mijn instructeurs die mij heel veel leren, maar ben altijd heel blij als mijn vriendin mee kijkt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:27

tteettt schreef:
Tot dat laatst iemand tegen me zei, nee jij hebt misschien niet op hoog niv gereden, maar je kijkt al wel zo,n 2 a3 x pw toe hoe je dochter les krijgt en ook daar leer je heel veel van.

Maar dat kan natuurlijk prima. Mijn vader, nog nooit op een paard gezeten, ziet ook precies wat er misgaat omdat hij altijd erg bij mijn paardrijden betrokken is geweest. Maar hij kan mij niet echt helpen met de oplossing....

Japeloup schreef:
Genoeg, laat veel liever een B/L ruiter op mijn paarden dan iemand die denkt dat hij of zij het kan.

Maar dan doe je dat toch omdat die dan niets kunnen verprustsen? Ik heb dan ook liever iemand die er maar afblijft, want als iemand er aan gaat zitten kan die meer schade aanrichten dan degene die er af blijft.

Maar ik zie er niet zoveel heil in om mensen op mijn paard te laten die misschien niets verprutsten, maar ook niets aan mijn paard kunnen verbeteren. Als ik worstel met mijn paard een goed pirouetje te laten doen, dan wil ik er wel eens iemand op die verstand heeft van pirouetjes rijden. Om te kijken of die het mijn paard beter kan laten doen dan ik. Om dan weer te kunnen leren hoe ik het beter kan doen. Of er achter te komen waar het volgens diegene met ervaring aan schort. Maar dan moet diegene dus wel ervaring daarmee hebben.

[quote="Japeloup"]Natuurlijk heb ik mijn instructeurs die mij heel veel leren, maar ben altijd heel blij als mijn vriendin mee kijkt.
[quote]
Ik heb ook een spiegel thuis, zo iemand is onmisbaar en heel fijn. Maar toch weer net even anders dan een instructeur die je echt even weer uit de slop kan halen als je het niet meer weet....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:13

jasmijn78 schreef:
Ik vind jouw kritiek op anderen bijzonder hypocriet. Naar mijn mening zijn mensen zoals jij HET probleem in de paardensport. Mensen die feitelijk van toeten noch blazen weten, de aandacht van hun eigen onkunde afleiden door te wijzen op wat anderen volgens hen niet goed doen, en wel het lef hebben in de bak te gaan staan en zichzelf tegen betaling aan te bieden als instructie.

Mensen zoals jij zullen de paardensport NOOIT naar een hoger niveau EN een betere mentaliteit brengen.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Een paar maanden terug heb ik Jolien per PB ongeveer hetzelfde geschreven. ik snap het wel, het is natuurlijk altijd makkelijker om met het vingertje naar een ander te wijzen dan dat je daar boven gaat staan en wijst op je eigen kwaliteiten. Maar het voegt alleen niets constructiefs toe.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:58

Misschien nieuwe input voor de discussie:

Waarom moet alles zo snel; waarom gaan veel mensen zo snel over tot lesgeven? Waarom niet eerst heel veel tijd, geld en energie in je eigen ontwikkeling steken? Waarom niet wachten tot je in ieder geval rijtechnisch de basis (is B tm Z) onder de knie hebt?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:03

Omdat men denkt het te kunnen, omdat ze het ook "geleerd" hebben van iemand niet niet kundig genoeg is.
Omdat men denkt er leuk geld mee te verdienen
Omdat het vanuit de KNHS gestimuleerd wordt om te gaan doen.
Omdat het makkelijk lijkt als je een goede trainer ziet werken
Omdat men niet verder kijkt dan hun neus lang is en niet inziet dat hoe meer je weet hoe meer je er achter komt dat je niets weet.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:19

Je hebt toch ook zoveel praatprogramma's over voetbal op tv? Denk Johan Derksen :7
Ik stem voor ook zoiets over paardrijden te maken _/-\o_
Lijkt me lachen!... En bijzonder leerzaam B-)
Tafeltje met zogenaamde 'experts' er omheen en ieder dingetje tot op het bot uitpluizen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:20

dit is een interessante wending hahaha

Ik denk dat mensen maar snel les gaan geven uit hebzucht, ze gaan alleen voor geld en glorie. Het paard en het lesgeven is daarbij maar een middel om hun ego te kunnen strelen. en een forum als Bokt is een mooi medium om wat boude uitspraken te poneren en zo een eigen publiek te creeren.

Waar zijn de trainers die gaan voor de pure rijkunst, liefde voor het paard, liefde voor het onderricht, die zichzelf niet lopen uit te venten als goedkoop, resultaatgericht etc......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:30

deeva schreef:
Alleen Jasmijn vind ik je verhaal wel een aanvallende houding hebben als het niet op jou slaat waar maak je je dan zo druk over.En iedereen mag zijn mening(visie) geven ook als jij het er misschien niet mee eens bent.Dus maak je niet te druk.
Zoals ik al zei ik heb geen mening over jullie manier van rijden en of het wel of niet goed is dat een paard van 6 Z loopt ik ken jullie en jullie paarden niet,iedere situatie is anders.

Zo post Jasmijn altijd, in andere soortgelijke topics. Geldt ook voor een aantal anderen die hier posten, zoals Electra, Tendance en tteett, die ik dan ook steeds tegen kom (en die steeds op dezelfde manier tegen bijvoorbeeld Joolien ageren). En Tendance, ik weet dat we het over paardvriendelijkheid hadden, in het geval van Mindfields gaat een maximum aan paardvriendelijkheid samen met een maximum aan talent. Als je ziet wat zij voor elkaar krijgt met soms totaal verreden of geestelijk mishandelde paarden, daar kan ik niets dan respect voor hebben.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:09

uhhh misschien handig om Joolien haar post ook een na te lezen? Ik vindt het nog al wat hoor de manier waarop zei en mede standers tegen haar collega paarden liefhebbers aankijkt!

Enig wat er volgens mij in topic gebeurt is dat haar argumenten bediscussieerd worden, niet door onwetenden, maar door ervaring deskundigen.

Wat mij opvalt bij Ts en mede standers is dat ze die discussie,s maar wat graag uit de weg gaan, en op gegronde argumenten wordt niet gereageerd! Mijn moto? Verbeter de wereld en begin even lekker bij jezelf.

Deeva precies iedereen mag een mening hebben ookal is die anders dan die van jou! Maar op het moment dat die mening een veroordeling wordt over hoe andere mensen met hun sport/hobby omgaan, dan vindt ik het niet meer dan normaal dat je met argumenten komt die duidelijk maken waarop de argumenten gebaseerd zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:38

joenohoe schreef:
deeva schreef:
Alleen Jasmijn vind ik je verhaal wel een aanvallende houding hebben als het niet op jou slaat waar maak je je dan zo druk over.En iedereen mag zijn mening(visie) geven ook als jij het er misschien niet mee eens bent.Dus maak je niet te druk.
Zoals ik al zei ik heb geen mening over jullie manier van rijden en of het wel of niet goed is dat een paard van 6 Z loopt ik ken jullie en jullie paarden niet,iedere situatie is anders.

Zo post Jasmijn altijd, in andere soortgelijke topics. Geldt ook voor een aantal anderen die hier posten, zoals Electra, Tendance en tteett, die ik dan ook steeds tegen kom (en die steeds op dezelfde manier tegen bijvoorbeeld Joolien ageren). En Tendance, ik weet dat we het over paardvriendelijkheid hadden, in het geval van Mindfields gaat een maximum aan paardvriendelijkheid samen met een maximum aan talent. Als je ziet wat zij voor elkaar krijgt met soms totaal verreden of geestelijk mishandelde paarden, daar kan ik niets dan respect voor hebben.

Haha,
Wat heb ik jou misdaan?
Volgens mij, is dit een discussieforum. Dus als iemand daar een stelling neerzet, soms IMO onjuist, soms niet onderbouwd, soms oneerlijk, soms gevaarlijk, soms haatdragend, soms dom, dan mag je daar toch op reageren?
Ik zal nooit kinderen afzeiken.

Maar waarom mogen bokkers bijvoorbeeld wel topruiters afkatten of neersabelen?
Waarom mogen bitloze fanataci stiekem in de bosjes filmpen en dat op internet gooien?
Waarom mogen ruiters uitgemaakt worden voor dierenbeulen omdat er met een bit wordt gereden?
En waarom mag TS de alwetendheid uithangen, maar dit niet kunnen onderbouwen?
M.a.w. we moeten dus alleen maar ja knikken.

Ik geef toe, dat sommige discussies wel eens wat uit de hand lopen, maar dat is vaak een gevolg van bijvoorbeeld een ander topic of PB's die je krijgt. Misschien niet altijd terecht, maar wel een gevolg.
En verder ben ik niet de advocaat van Jasmijn of Tendance (die hebben zij ook niet nodig), maar die onderbouwen altijd hun mening en lezen altijd alles bij en reageren daar dan op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:50

Waarom vind je mij alwetend? Ik kaart iets aan wat ik concludeer, daar wil ik serieus op ingaan maar het enige wat ik krijg zijn aanvallende posts. Dat vind ik sowieso al raar want imo voel je je dan (in)direct aangesproken lijkt het wel. En omdat sommige posts niet aardig overkomen reageer ik soms niet nee of als ik het nut er niet van inzie betreffende dit topic.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:58

Heel simpel, en je hoeft er geen 18 pagina's om vol te schrijven.

Geld en faam

Ik had het er toevallig over met mijn lesgeefster, die begin er zelf over dat ze het verschrikkelijk vond dat paarden met 3 al hele toeren moesten uithalen. Wat ik het ergste vind is dat dit vanuit de fokkerij en de KNHS vandaan komt. Dat paarden rond hun 10/15 al afgeschreven worden omdat ze lichamelijk kapot zijn lijkt niemand echt wat te doen. Er gaat zoveel geld in deze wereld rond dat er geen tijd meer is om diervriendelijk te zijn.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:18

Benfan schreef:
Heel simpel, en je hoeft er geen 18 pagina's om vol te schrijven.

Geld en faam

Ik had het er toevallig over met mijn lesgeefster, die begin er zelf over dat ze het verschrikkelijk vond dat paarden met 3 al hele toeren moesten uithalen. Wat ik het ergste vind is dat dit vanuit de fokkerij en de KNHS vandaan komt. Dat paarden rond hun 10/15 al afgeschreven worden omdat ze lichamelijk kapot zijn lijkt niemand echt wat te doen. Er gaat zoveel geld in deze wereld rond dat er geen tijd meer is om diervriendelijk te zijn.

Hoeveel mensen den jij nu dat het voor geld en Faam doet? dan moet je toch al wel in de TOP mee draaien, ik denk dat er heeeeel wat meer mensen zijn waarvoor het nog altijd hobby is. En ie die laag is geld (ja het KOST veel geld) en Faam ver te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:33

Nu, vlak de factor ego niet uit, hoor. Gezien willen worden op wedstrijd, raar aangekeken worden als je je driejarige nog wilt laten staan......
Daardoor worden paarden ook overvraagd, en wordt er soms meer geëist dan eerlijk is. Kan het honderd keer hobby zijn, en niemand van ons verdient eraan, en toch worden driejarige paarden ingereden, terwijl aangetoond is dat ze daar op die leeftijd nog helemaal niet klaar voor zijn, fysiek.
En dat gebeurt door wedstrijdruiters en recreatieruiters.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:51

Yamcha schreef:
Gezien willen worden op wedstrijd, raar aangekeken worden als je je driejarige nog wilt laten staan......

Ik ben anders nog nooit raar aangekeken op het feit dat ik mijn destijds 3-jarigen niet meenam naar wedstrijd?

Ik heb ook eigenlijk niet de illusie dat het ook maar iemand interesseert wanneer ik mijn paarden meeneem naar wedstrijd, m.u.v. de oprechte belangstelling mijn 'inner cirkel' van vrienden en familie...

Ik denk dat je jezelf belangrijker en interessanter voor je omgeving inschat dan je wellicht in werkelijkheid bent als je dat denkt...

Yamcha schreef:
Kan het honderd keer hobby zijn, en niemand van ons verdient eraan, en toch worden driejarige paarden ingereden, terwijl aangetoond is dat ze daar op die leeftijd nog helemaal niet klaar voor zijn, fysiek.

Er is aangetoond dat paarden op hun 3e nog niet volgroeid zijn... Maar dat beleren op hun 3e per definitie schadelijk is? Dat kun je echt niet stellen. Hangt echt van de duur, intensiteit en andere factoren af. Mijn paarden zijn met 3 beleerd en nu 9 en 12 en nog altijd gewoon gezond. Net als legio andere paarden in de sport.

Beleren op hun 3e heeft niets met mijn ego te maken, maar puur uit pratische overwegingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:51

Joolien schreef:
Waarom vind je mij alwetend? Ik kaart iets aan wat ik concludeer, daar wil ik serieus op ingaan maar het enige wat ik krijg zijn aanvallende posts. Dat vind ik sowieso al raar want imo voel je je dan (in)direct aangesproken lijkt het wel. En omdat sommige posts niet aardig overkomen reageer ik soms niet nee of als ik het nut er niet van inzie betreffende dit topic.

Mijn reaktie was niet specifiek tegen jou (ik had het over een discussieforum), maar mijn mening over een aantal bokkers die overal, soms als sprinkhanen tevoorschijn komen met zijn allen (en nu houd ik het netjes).
Maar goed, het is in dit geval wel op jou van toepassing, maar dat ga ik niet weer allemaal herhalen, want dit topic is al tig bladzijden lang. En vooral Jasmijn heeft haar kritiek heel goed onderbouwd IMO.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:25

Sprink haan? hmm is een bijzondere omschrijving voor het deel nemen aan een open discussie op een open discussie forum!

Ik weet echt niet wat jou dwars zit Electra, maar volgens mij worden er op bokt toch echt topics geopend met de bedoeling een discussie te hebben. En het is in mijn ogen nogal kinderachtig om dan persoonlijk naar mensen te worden als je hun argumenten niet kunt weerleggen en waarderen.

Mijn reactie,s zijn gebaseerd op mijn ervaring in de paarden sport, en ik heb mij er tot nu toe op geen enkele wijze neerbuigend of kritisch uitgelaten over hoe anderen de sport beleven. Wel geef ik mijn, mening op het moment dat ik lees dat anderen zich zeer neerbuigend en negatief uit laten over mensen die er voor kiezen om met paarden op sportieve manier bezig te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:23

tteettt schreef:
Sprink haan? hmm is een bijzondere omschrijving voor het deel nemen aan een open discussie op een open discussie forum!

Ik weet echt niet wat jou dwars zit Electra, maar volgens mij worden er op bokt toch echt topics geopend met de bedoeling een discussie te hebben. En het is in mijn ogen nogal kinderachtig om dan persoonlijk naar mensen te worden als je hun argumenten niet kunt weerleggen en waarderen.

Mijn reactie,s zijn gebaseerd op mijn ervaring in de paarden sport, en ik heb mij er tot nu toe op geen enkele wijze neerbuigend of kritisch uitgelaten over hoe anderen de sport beleven. Wel geef ik mijn, mening op het moment dat ik lees dat anderen zich zeer neerbuigend en negatief uit laten over mensen die er voor kiezen om met paarden op sportieve manier bezig te zijn.

Misschien moet jij even beter bijlezen?
Mijn 1e reaktie was op Jonahoe, die mij beschuldigd. Mijn antwoord daarop was dat dit een discussieforum is en dus mag je het niet eens zijn met topics die geopend worden. Als voorbeeld gaf ik aan dat ik sommige bokkers/topics alwetend vind. Ik wil wel een aantal voorbeelden geven, maar dat is nogal off-topic. Joolien reageert daarna weer op mij.
Er is al heel vaak een reaktie aan Joolien gevraagd (ook in haar vorige topid). Vooral Jasmijn en Tendence hebben daar veel en kritisch en onderbouwd op gereageerd.

En dat bedoel ik dus met de sprinkhanen, die komen (liefst met zijn allen), vreten alles kaal en vertrekken weer.
Hier op Bokt geven sommigen hun mening, vertrekken, lezen niet bij, reageren weer, het liefs m.b.v. medestanders, vertrekken weer enz. (soms PB-en ze nog even) :D .

Een groot aantal bokkers denkt dat ze behalve ruiter/eigenaar/verzorger ook instructeur, hoefsmid, zadelmaker, voedings-/gedragsdeskundige en niet te vergeten dierenarts zijn _O- .
Als je dan een tijdje op Bokt zit en je komt iedere keer weer dezelfde meute tegen, dan neem ik het allemaal niet meer zo serieus.

En nu ben ik er weer even klaar mee, ik heb geen geduld zoals Jasmijn om op iedere zin/bericht onderbouwd te reageren.
Als je echt mijn eerlijke mening wilt weten, kan je mij PB-en, dan kan ik het je eerlijk vertellen hoe ik overal over denk, nu moet ik teveel opletten dat ik mijn berichten niet te kritisch neerzet. :D

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:58

Sorry Elec ik heb jou en Joenohoe door elkaar gehaalt, :)* was bitsje Dom.

Voor mij persoonlijk ik discuteer mee in deze discussie,s omdat ik er van bewust ben dat ik gewoon echt nog langgggg niet alles weet! En kan dus veel leren, soms ook niet natuurlijk.

Maar ik baal gewoon van dat gezeur op elkaar in de paardensport, waarom is het zo dat als iemand iets op een andere manier doet dan jij dat het per definitie fout is? Praat en leer van elkaar, in plaats van alleen maar kritiek te hebben.

Bedoel alleen al de opening,s zin van dit Topic waarom moet alles zo snel? Wie is TS om te bepalen hoe een ander met een jong dier om zou moeten gaan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:27

OK Teett,
ik vond het al zo'n rare reaktie van jou op mij. Y;(

Maar goed, soms raak je een beetje in de war van al die sneren heen en weer in de verschillende topics.
Ik ben van mening, dat je nooit uitgeleerd bent met/in de paarden en ieder paard/combinatie/situatie verschillend is. Maar wat ik echt erg vind, is dat sommigen hier op Bokt denken dat ZIJ alleen goed voor hun paarden zijn en ZIJ alleen het beste met hun paarden voor hebben en anders denkenden (openbaar) aan de schandpaal nagelen. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:03

jasmijn78 schreef:
Ik heb ook eigenlijk niet de illusie dat het ook maar iemand interesseert wanneer ik mijn paarden meeneem naar wedstrijd, m.u.v. de oprechte belangstelling mijn 'inner cirkel' van vrienden en familie...

Ik denk dat je jezelf belangrijker en interessanter voor je omgeving inschat dan je wellicht in werkelijkheid bent als je dat denkt...

Weet ik niet, ik weet wel dat mensen dol zijn op commentaar geven, of ze nu oprechte interesse hebben of niet.
Overigens ben ik hoogst interessant, wist je dat niet? :D Grapje, ik snap wat je bedoelt, en ik ben het daar ook wel mee eens. Kun je gelijk het commentaar relativeren, wat je in de paardenwereld nu eenmaal krijgt :D
jasmijn78 schreef:
Er is aangetoond dat paarden op hun 3e nog niet volgroeid zijn... Maar dat beleren op hun 3e per definitie schadelijk is? Dat kun je echt niet stellen.

Heb ik ook niet gesteld. Ik heb gezegd dat paarden daar nog niet klaar voor zijn. Ik ben er zeker van, dat als je handig bent en weet wat je doet, dat je dat wel kunt zonder schade. Wij hebben hier een driejarige staan, maar wat mij betreft blijft die nog vrolijk even staan, over een jaartje vind ik het vroeg zat, en bovendien doe ik niks zonder zeer ervaren en handige begeleiding, een paard verknallen kan altijd nog. Plus dat ik over een jaar ook weer handiger ben en meer ervaring heb, en ik er nog meer dan nu achtergekomen ben, dat er echt ontzettend veel is wat ik níet weet :j
jasmijn78 schreef:
Beleren op hun 3e heeft niets met mijn ego te maken, maar puur uit pratische overwegingen.

Het ging me ook niet specifiek om jouw ego :D
Overigens was het een reactie op Benfan, dat ik niet geloof dat het zozeer geld en faam is (al is het ongetwijfeld waar dat je een beleerde driejarige makkelijker verkoopt dan een onbeleerde) maar wat ik wel merk, ook bij mezelf, is het willen rijden naar een bepaald plaatje, heb dat helaas op maneges genoeg mogen zien, paard in de krul, en dan kun je het...... zoiets, dat wordt door sommige instructeurs bevestigd ook.....
Dat is gewoon beroerd rijden, en ik zeg niet dat het overal zo is, maar het gebeurt wel.

Ik probeer dat willen los te laten, en gewoon weer te genieten van het rijden, en te leren, met name van mijn instructrice, en van kijken, en discussiëren.
Overigens heb ik niet de wijsheid in pacht, en dat pretendeer ik ook helemaal niet, ik heb manieren van rijden gezien die ik oneerlijk vond, en imo teveel druk op de paarden legden, heb vervolgens besloten dat ik de wereld wilde verbeteren, en ben maar begonnen bij mezelf, en aangezien ik nog bij lange niet klaar ben wat mijn eigen rijden betreft, kom ik aan de rest van de wereld voorlopig niet toe.
Ik heb wel een blijer paard, dat beter in haar vel zit, wat ik op veel lichtere hulpen en op een vriendelijker en naar mijn gevoel eerlijker manier kan rijden dan ik daarvoor deed.
Overigens wil ik best bij de KNHS gaan schrijven hoor, zodat ik verder ook wat kan verbeteren, maar goed, omdat ik erg bezig ben met mijzelf te verbeteren, stel ik voor dat ik het daar voorlopig bij laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:14

Electra63 schreef:
Haha,
Wat heb ik jou misdaan?
Volgens mij, is dit een discussieforum. Dus als iemand daar een stelling neerzet, soms IMO onjuist, soms niet onderbouwd, soms oneerlijk, soms gevaarlijk, soms haatdragend, soms dom, dan mag je daar toch op reageren?
Ik zal nooit kinderen afzeiken.

Maar waarom mogen bokkers bijvoorbeeld wel topruiters afkatten of neersabelen?
Waarom mogen bitloze fanataci stiekem in de bosjes filmpen en dat op internet gooien?
Waarom mogen ruiters uitgemaakt worden voor dierenbeulen omdat er met een bit wordt gereden?
En waarom mag TS de alwetendheid uithangen, maar dit niet kunnen onderbouwen?
M.a.w. we moeten dus alleen maar ja knikken.

Ik geef toe, dat sommige discussies wel eens wat uit de hand lopen, maar dat is vaak een gevolg van bijvoorbeeld een ander topic of PB's die je krijgt. Misschien niet altijd terecht, maar wel een gevolg.
En verder ben ik niet de advocaat van Jasmijn of Tendance (die hebben zij ook niet nodig), maar die onderbouwen altijd hun mening en lezen altijd alles bij en reageren daar dan op.

Je hebt mij niets misdaan :-). Ik merkte alleen maar op dat ik nu in een aantal soortgelijke topics ben geweest, heb in 2 geloof ik gepost, en altijd zijn het dezelfden die het roerend eens zijn en altijd dezelfden die afgezeken worden, zoals Joolien. Zoals jij nu ook weer doet "TS de alwetendheid uithangen, maar dit niet kunnen onderbouwen", daar bedoel je haar ook weer mee. En dat terwijl ze best zinnige dingen zegt, dingen die ik ook wel eens opgemerkt heb. Maar ze krijgt elke keer hetzelfde over zich heen, omdat ze niet hoog in de wedstrijden gereden heeft, heeft ze geen niveau, nergens verstand van enzovoort. En een Jasmijn en een Tendance doen alsof ze de lieve heer zelf zijn omdat ze toevallig Z en hoger hebben gereden of nog rijden. Ik stel dit nu even heel zwart wit, maar zo lijkt het wel. En dat vind ik niet juist en niet leuk, altijd dezelfde aanvallen met altijd hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:16

Joolien schreef:

Ben dus niet de enige die het zo ziet, zo voelt ze het zelf ook en m.i. heeft ze gelijk over dat aangesproken voelen. En wat ze zegt over niet reageren: verstandig.