Tendance schreef:Dat je als je geen Z bent geweest niet weet welke basis daarvoor nodig is, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens.
Ik doelde hiermee op de situatie van Joolien, die ook niet ook een andere manier kan aantonen dat ze de basis onder de knie heeft.
Verder kun je heel lastig hier op internet afgaan wat iemand zelf zegt over zijn eigen kunnen. Behaalde klasseringen geven mij dan altijd net iets meer houvast.
Ik ben het er mee eens dat Z rijden niet meteen automatisch betekent dat je heel goed kunt rijden. Maar de kans dat je een echt heel goede instructeur gaat vinden die zelf in de ring nog nooit verder is gekomen dan L acht ik vrij nihil. Er zal er vast hier of daar misschien een onontdekt paardrijvirtuoos zijn... Maar ik denk dat dat zoeken naar een speld in de hooiberg is.
Japeloup schreef:Er zijn genoeg Z ruiters die ik voor geen goud op mijn paarden laat rijden. Want een Z ruiter hoeft geen goede trainer van zijn paard te zijn.
Klopt. Maar voor mij weet een goed instructeur wel wat er van mij verwacht gaat worden als ik die Z ring in rij. Dat kan alleen als hij zelf die ervaring heeft. Alleen dan kan een instructeur mij en mijn paard daar goed op voorbereiden. Maar hoeveel B/L ruiters zou jij op je paard laten? Of nemen als instructeur? (En dan met de verwachting dat zij jou en je paard van a naar b gaan helpen... En dan niet snel kiezen voor een meeliftende B/L ruiter omdat die geen goed doet, maar dan ook niets verprustst

De betere instructeurs die ik heb (gehad) hebben het in ieder geval vanaf Z en hoger goed gedaan in de sport...
Japeloup schreef:Maar waar ik me over verbaas is dat er gezegd wordt dat je best iemand kan begeleiden die B rijdt als je de startend instructeur bent. Want is het niet belangrijk dat je je basis goed leert, en wie kan jou de basis beter leren, een beginnend of ervaren instructeur.
En daar gaat het mij dus om...
Japeloup schreef:Natuurlijk moet je als instructeur ergens beginnen, dat weet ik en ook ik ben ergens begonnen. Maar nu ik meer kennis etc heb, krijg ik regelmatig leerlingen die ik een hoop moet afleren.
Volgens mij moet je als beginnend instructeur pas gaan lesgeven als je je zelf als ruiter zo volledig mogelijk hebt ontwikkeld. En dan het liefst op meerdere paarden. Iemand die nooit verder is gekomen dan B of L niveau (al dan niet wedstrijdgeklasseerd, je kan thuis ook ongeveer op L niveau rijden, alleen is dat lastiger objectief vast te stellen) heeft in ieder geval de basis van een dressuurmatige africhting van het paard nog niet onder de knie. Dus iemand die bijvoorbeeld twee keer zelf een paard heeft opgeleid van zadelmak tot Z... Dat vind ik al meer in de richting komen. Als iemand met twee verschillende zelfopgeleide paarden in de Z komt, lijkt mij het steeds minder een kwestie van geluk, wekelijks starten, sprokkelen en sinterklaasjury's.
Wedstrijdklasseringen zeggen dus inderdaad niet alles, maar wat met zegt thuis te rijden zegt mij nog minder... Dat is mijn punt een beetje. Thuis zijn we allemaal Anky, en hoevaak komt het niet voor dat we op wedstrijd, als 30 onderdelen even foutloos achter elkaar getoond moeten worden, toch zo nu een dan hopeloos door het mandje vallen?