wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:41

Hmm... ook al een interessante discussie..

Toevallig heb ik tot vorig jaar dressuur gestart (terwijl ik zelf echt een spring-ding ben) maar ik had een dressuurpaard wat niet meer mocht springen, wat gruwelijk kon lopen en wat machtig mooi was. Ik had/heb wedstrijd ambities, dus wat doe je dan: tussen de witte hekjes rijden.

We zijn de B, L1 en L2 door gevlogen. Uiteindelijk niet verder dan L2+6 gekomen wegens verkoop paard, maar met dit paard had verder kunnen komen. Dat we er zo door heen gevlogen zijn is niet omdat we wekelijks op concour gingen. Tuurlijk kwam dit wel eens voor, maar het zat 't 'm vooral thuis: Trainen, trainen, en in de bossen het wijken enzo erbij pakken. En ambititie hebben. Je moet wel weten waarvoor je het doet, doe je het voor de lol of wil je meer? Rij je voor de gezelligheid of rijd je voor de (eventuele) winst? Bij mij is dit in beide gevallen het laatste geval. Túúrlijk rij ik ook voor de plezier, en die had ik ook ondanks dat ik liever spring, maar bij mij is prestatie belangrijk. (Maar een goed gevoel is ook belangrijk, ik kon wel eens voor mij doen lage punten rijden, dan baalde ik daar van, maar als het gevoel goed was maakte dat een hoop goed.) En dat kan je alleen bereiken door middel van goede instructie, wilskracht en passie.

Wat ik wel als erg storend heb ervaren bij de dressuur; de ruiters worden zo gauw boos op hun paarden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar elke keer verbaasde ik me weer over het feit hoe een paard met de sporen een schop kreeg, er in de mond getrokken werd, er geschreeuwt werd := Zulke mensen heb je alitjd er wel bij zitten, maar over het algemeen met het springen wel wat minder.
Ook als je te dicht langs ze rijd, of wat dan ook.. of als hun paard bokt/stijgert.. pffff, wat een bange poeperts heb je er bij... Bah, niks voor mij. Maargoed, nu wijk ik af --> persoonlijke mening.

Jurysport, dat is het. Je hebt altijd wel dingen erbij zitten waarvan je denk..., mwhaaaa... daar had ik toch wel een punt hoger/lager verwacht. Maarja het is een persoonlijke mening. Springen is wat dat betreft veeeeeeel makkelijker. *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:01

Melanie_B schreef:
Wat ik wel als erg storend heb ervaren bij de dressuur; de ruiters worden zo gauw boos op hun paarden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar elke keer verbaasde ik me weer over het feit hoe een paard met de sporen een schop kreeg, er in de mond getrokken werd, er geschreeuwt werd := Zulke mensen heb je alitjd er wel bij zitten, maar over het algemeen met het springen wel wat minder.

Helaas, helaas.. zie ik datzelfde bij het springen..
De keren dat ik er heb staan kijken, dacht toen nog, maakt ook geen snars uit.. dressuur of springen, als het om wedstrijden gaat,
worden velen ineens bloed fanatiek en van die velen weer velen oneerlijk tegenover hun paard.
Mensen zonder geduld zitten helaas in elke discipline te paard, dressuur, springen, recreatief of wat dan ook....

Melanie_B

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:07

Dat klopt Sjolvir.. :j Maar tot nu toe, in mijn eigen ervaring, heb ik het tot nu toe minder ervaren bij het springen. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:32

Zowel in het dressuur als springen is het er maar een enkeling. Jullie doen net of de hele dressuur en springwereld slecht is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:31

Nou..... inderdaad.... Weet niet waar jullie dan heen gaan, maar ik ben zo'n beetje elk weekend weg en mij valt het niet op hoor.

NAtuurlijk zie je wel eens wat, maar dat zie je ook op de manege of ponyclub in de lessen gebeuren :n

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:21

Sterker nog, ik kan me nog wel herinneren dat het op de manege werd aangemoedigd om een luie pony zo hard mogelijk met je been te schoppen. Niet dat we daar iets van bakten, daar reden we veel te slecht voor. Maar zo werd het schoppen van je pony wel de norm voor een paard dat niet genoeg voorwaarts was. Lang leve de manege.......:(

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:24

Zooist schreef:
Nou..... inderdaad.... Weet niet waar jullie dan heen gaan, maar ik ben zo'n beetje elk weekend weg en mij valt het niet op hoor.

NAtuurlijk zie je wel eens wat, maar dat zie je ook op de manege of ponyclub in de lessen gebeuren :n

Dan ben ik zeker op de "verkeerde" wedstrijden geweest :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:31

Dat kan niet ander Cherie :')

Waar jij je neus laat zien gaat het mis _O-

;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:38

Wij zitten gewoon in een goede regio Zooist ;)

Nee serieus, bij alle takken zie ik wel eens dingen die IK, persoonlijk dus, niet vind kunnen, maar dat is wel eens. Niet vaak dus.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:39

Niet meer dan logisch!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:22

Zooist schreef:
Dat kan niet ander Cherie :')

Waar jij je neus laat zien gaat het mis _O-

;)

Ik denk, dat jij dezelfde jury's hebt, die ik gezien heb _O-
Wellicht dat dat de reden is, dat JIJ het niet ziet ;)

En laat ik nu net een "neus" hebben voor GOED rijden _O-

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:25

Dat is geen neus meer Cherie :n

Gelukkig heb ik jou zien rijden en valt jou GOED onder een andere noemer dan mijn GOED :P

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:31

Zooist schreef:

Gelukkig heb ik jou zien rijden en valt jou GOED onder een andere noemer dan mijn GOED :P

Voel je je aangesproken ;) omdat je MIJN rijden erbij haalt _O-

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:33

cherie78 schreef:
Zooist schreef:

Voel je je aangesproken ;) omdat je MIJN rijden erbij haalt _O-

Ja :j

Als je mij met JIJ aanspreekt, lijkt het wel alsof je MIJ aanspreekt. <<)
Dus vandaar dat ik reageer naar JOU. :))

Maar wellicht lees B-) je dat niet goed :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:33

De enige die ik heb zien rijden uit dit topic is Zooist en die valt bij mij onder de noemer goed. Rust, eerlijkheid en (gelukkig voor mij, want dan is er voor mij nog hoop) ook wel eens gespannen en zichzelf daarvan en van de capiciteiten van het paard op dat moment bewust.

Echter, om nog een keer terug te komen op de topictitel. Ik geloof niet dat wedstrijdniveau altijd iets zegt, ik heb een vriendin, die niet hoog rijdt, maar die ik zo weg zou sturen op mijn paard. En mensen die hoog rijden, maar die niet eens naar mijn paard zouden mogen wijzen ;) Echter is het ook wel eens andersom. Blijft toch moeilijk :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:36

Raar toch, dat mensen PERSOONLIJK gaan worden, zodra RIJDEN EN DE JURY'S erbij betrokken zijn :(:)

Ik RIJD geen wedstrijden, maar kijk vanaf de zijlijn 8-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:38

Voel je je aangesproken Cherie :(:)
Waarom dat?

Blijf maar fijn kijken! Je moet doen waar je goed in bent!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:41

MyWishMax schreef:
Echter, om nog een keer terug te komen op de topictitel. Ik geloof niet dat wedstrijdniveau altijd iets zegt, ik heb een vriendin, die niet hoog rijdt, maar die ik zo weg zou sturen op mijn paard. En mensen die hoog rijden, maar die niet eens naar mijn paard zouden mogen wijzen ;) Echter is het ook wel eens andersom. Blijft toch moeilijk :j

Ik geloof ook niet dat wedstrijdniveau gerelateerd is aan het werkelijke niveau.

De proeven zijn niet voor niets éénvoudiger geworden.

Zoals een jury-lid afgelopen weekend nog vertelde: "Als men jureert zoals het zou moeten, werden we door de wedstrijdruiters " :r "

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:43

Zooist schreef:
Waarom dat?

:D
De 'beste' stuurlui staan altijd aan wal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:44

Oh, maar van mij zou er ook strenger gejureerd mogen worden. Ik reed/rijd? te vaak punten die ik mezelf nooit gegeven zou hebben, maar goed ik krijg vaak te horen dat ik té kritisch ben. Ik ben te jong om de echte oude proeven te kennen, dus daar heb ik geen oordeel over.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:44

vlooike schreef:
Zooist schreef:
Waarom dat?

:D _O-

Zouden er meer MOETEN doen _O-

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:45

vlooike schreef:
Zooist schreef:
Waarom dat?

:') :j _/-\o_

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:48

MyWishMax schreef:
Oh, maar van mij zou er ook strenger gejureerd mogen worden. Ik reed/rijd? te vaak punten die ik mezelf nooit gegeven zou hebben, maar goed ik krijg vaak te horen dat ik té kritisch ben. Ik ben te jong om de echte oude proeven te kennen, dus daar heb ik geen oordeel over.

Er kan nooit TE streng gejureerd worden.
Als de jury nu eens gewoon zou punten wat de jury ziet. Dan denk ik dat er veel meer "gewonnen" wordt dan nu.

Als ik zie dat paarden "winnen" die gereden worden in de befaamde "krul" met de speekselklieren zo opgebold ;(

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:52

In die 30 jaar dat ik op concoursen kom heb ik wel eens misstanden gezien: wat ik me nog kan herinneren was dat bij het springen na een weigering waarbij de ruiter met een bovenhands zweepje tekeer ging.

Door de weeks zie ik bij mensen thuis en op de manege veel schokkender dingen:
- te kort bekapte paarden die gewoon gereden worden: 'hij is altijd stijf als de smid is geweest'
- de natural die zijn kreupele paard bestempeld als dat paardje met die extra bijzondere gang, is het nu een tölt of toch iets anders.....
- pony-ouders die de te drukke pony opknopen met een stootteugeltje
- pony-penny's die hun lieve beeste maar keer op keer over de hindernis heen jagen terwijl het diertje bijna bezwijkt aan een hartstilstand
- de boscrosser die zijn knollie lekker door het losse zand laat galopperen in de hoogste versnelling, want dat vind ie zo leuk en in het losse zand kan er niet veel gebeuren.......
- de academische ruiter die zijn kreupele tinkie-winkie weer eens uit het land doet om hem met een kaptoom lekker aan de hand te gaan werken in de zijgangen, want daar wordt ie sterk van....

Julie kunnen dit vast nog wel aanvullen met nog meer praktijkvoorbeelden

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:54

cherie78 schreef:
Als ik zie dat paarden "winnen" die gereden worden in de befaamde "krul" met de speekselklieren zo opgebold ;(

Opgebold? Ik denk dat ik weet wat je bedoel maar dat hoort zo Cherie.