Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:13

Beter een iets te dik iemand die goed kan rijden dan een slanke die loopt te trekken, bonken of iets anders waar het paard niet op zit te wachten.,

Toch vind ik dat sommige mensen beter niet op een paard zouden moeten stappen omdat ze veel te zwaar zijn. Is gewoon niet eerlijk voor het paard zijn rug.

Ook ben ik van mening dat als je wedstrijden rijd je bezig bent met sport. Dus dan moet niet alleen het paard maar ook de ruiter in vorm zijn.
Ik merk duidelijk dat als ik in goede vorm/conditie ben ik veel beter rij. Als ik dat niet ben heb ik echt last van die kilo's.
Toch vind ik dat er veel dikke dames in het zadel zitten met wedstrijden, weet niet waarom maar viel me wel op.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:14

Ijslandfan: Ik ben 21 en weet dan ook niet beter?! als je niet de moeite wilt doen om dit topic door te lezen
hebben we ook echt niks aan zo een kortzinnige reactie.

Ik vind dit een gezonde discussie. Niemand word belachelijk gemaakt of uitgelachen.
Dus laten we het netjes houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:17

ijslandfan schreef:
Geen zin om het gehele topic te lezen, maar:

Ach.. je bent pas 15 .. je weet niet beter.
Wijsheid komt met de jaren.
Ik wil jou over 10 jaar wel eens zien, als je de pubertijd voorbij bent en eens echte mensen hebt gesproken.

Ik ben een stukje ouder dan jij en kan me wel vinden in sommige dingen die de TS zegt, het wordt wat ongenuanceerd gebracht, maar goed.
Je spreidt jouw wijsheid hier jammer genoeg niet ten toon, ach dat komt vast nog wel met de jaren ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:21

Killyenn schreef:
En toch blijft het voor hem moeilijker om een te zwaar persoon te dragen dan een persoon op goed gewicht.

Dat vraag ik me af...
Is het gevoelsgewicht, dus de belasting, niet zwaarder als een onervaren ruiter op gemiddeld gewicht op een paard rijdt, dan wanneer een ervaren vollere ruiter (niet zwaar overgewicht, maar wat steviger) dit doet?
Bijvoorbeeld een ruiter van zeg 60 kilo die onervaren is, is het gevoelsgewicht doordat hij/zij niet meegaat met de beweging niet zwaarder (zeg met pieken bijvoorbeeld 100/120 kilo) dan een ruiter van 80 kilo die ervaren is en per saldo dus 80 kilo constant gevoelsgewicht heeft.

DiantaM

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:24

Het zou een leuke onderzoeksvraag zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:27

Als dat zo is, Amanda, dan rijdt die persoon Grand Prix....... heel veel mensen, ook met ervaring, zitten hun paard in de weg, waardoor het aantal gevoelskilo's nog hoger is dan de echte kilo's.
Overigens off-topic, want ervaren/onervaren staat hier niet ter discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:28

Sythaa schreef:
Je kunt er ook nog anders naar kijken. Als je paard veel te zwaar zou zijn doe je er als ruiter alles aan om het beestje weer in shape te krijgen. Ongeacht de oorzaak van het overgewicht van het dier.. dat kan medisch zijn, dat kan door een blessure zijn, door te enthousiast voeren, verzin het maar.

Geen middel wordt geschuwd in de meeste gevallen. Krachtvoer verbannen of verminderd, hooi gerantsoeneerd, weidegang beperkt of het paard wordt in een paddock gehuisvest. Soms apart voer aangeschaft, of koeken. Dat het paard honger heeft, jammer dan. Dit is goed voor hem. En bewegen moet het paard. Vooral veel bewegen, want die kilo's moeten er wel af natuurlijk.
Dat het in het begin wat kortademig is of heel erg zweet, acht dat wordt vanzelf minder. Dat het paard snel moe is, dat komt ook wel goed. Lekker longeren, buitenritten, trainen. Alles voor een strak figuur en een fit paard.
En het resultaat is uiteindelijk ook goed. De kilos gaan eraf, de conditie verbetert, de prestaties verbeteren. Ruiter merkt dat paard beter kan buigen, meer uithoudingsvermogen heeft, dat de dekjes weer mooi langs de buik naar beneden vallen ipv opzij staan, en er wordt gereden met meer plezier.

Waarom behandelen ruiters zichzelf niet uit dezelfde manier ? Ruiters zouden even kritisch moeten zijn op zichzelf als op hun paard.

Ben het helemaal met je eens, hiermee zou je dit topic eigenlijk mooi kunnen afsluiten :-).

Rivaldo

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 13:30

Ik kan niet op ieders reactie een reactie geven, dan blijf ik bezig.

Mensen zeggen dat iemand van 1,50 van 100 kg, net zo is als iemand van 1,90 van 100 kg. Maar, zie jij wel eens mensen van 1,90 op een pony zitten? Nee, ik nauwelijks. En dan nog, je hebt meer controle over je lichaam. Je kant makkelijker meezitten en degelijke. Daarnaast, iedereen die te zwaar is voor het paard, ongeacht dik of dun en die er wel wat aan kunnen doen, moeten dat zeker weten doen.

[quote=Balou_k] Een van zijn redenen die hij heeft verwijderd maar die nog een aantal bokkers weten en waarom ook zo boos zijn was dat een voller persoon er niet uit zag op een paard dat vet zou maar rond blubberen, nee ik kan geen respect op brengen voor TS want deze lijkt nu een slachtoffer en dat enkel omdat hij een reden heeft verwijderd..
[/quote]
En wat ik hiermee bedoelde is dat ik dit er zo vreselijk uit vind zien omdat dat in mijn ogen niet fijn en goed geformuleerd is. En daarnaast, iemand van dit formaat in een maatje 42 jasje, kom op zeg, dat vind ik er niet mooi uitzien hoor ;)

[quote=Tulandro] Het kan af en toe misschien wat subtieler gezegd worden in dit topic, maar volgens mij denken veel mensen er hetzelfde over.

Een zwaarder persoon heeft meer moeite met haar lichaam waardoor het rijden bemoeilijkt wordt. Dit is uiteraard niet bij iedereen het geval, maar het is gewoonweg een feit dat mensen die afvallen ook altijd zeggen dat ze veel beter kunnen gaan zitten.

Er zijn natuurlijk ook altijd mensen bij die ondanks hun gewicht toch goed kunnen zitten. Dan belemmer je het paard mijns inziens minder dan een licht persoon die ontzettend tegen hangt.. maar het gros van de zwaardere mensen hebben toch enigzins moeite met zitten. En dan wordt paardrijden toch kwalijker.
[/quote]
Helemaal eens.

Ik vind ook zeker niet dat dikkere mensen minder zijn dan anderen, zeker niet!

Bijgelezen tot pagina 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:31

MLoeser schreef:
Wauw :wow: Wat ben jij kortzichtig zeg! :oo

Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen? :x

Heeft niet te maken met gunnen. Als ze een beetje gezond verstand gebruiken klimmen ze niet op een paard maar gaan er iets anders mee doen. Wat dat betreft is een meisje bij mij uit de buurt het grote voorbeeld: die gaat zelf met haar paard hardlopen, kom ze regelmatig tegen onderweg. En daar varen beiden wel bij.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:33

ijslandfan schreef:
Geen zin om het gehele topic te lezen, maar:

Ach.. je bent pas 15 .. je weet niet beter.
Wijsheid komt met de jaren.
Ik wil jou over 10 jaar wel eens zien, als je de pubertijd voorbij bent en eens echte mensen hebt gesproken.

Ik denk dat hij het juist objectiever kan bekijken, omdat hij die mensen niet heeft gesproken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:34

ukje schreef:
Iemand met maatje 44 rijdt echt niet beroerder dan iemand met een maatje 32 (wat je in de ogen van sommige moet hebben om te mogen rijden.)

Toch wel... door al het vet op je benen en kont voel je veel minder, kun je minder goed drijven, verlies je gemakkelijker je evenwicht. En ga je doorzitten, dan trilt al het vet mee, jakkes. En ik kan het weten, heb zelf 85 kilo gewogen bij een lengte van 1.65 meter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:34

Sabine_Duco schreef:
Voor een paard is het makkelijker om een persoon van 50 kilo te dragen dan om een persoon van 100 kilo te dragen. Daarbij moet je er wel vanuit gaan dat deze mensen even goed kunnen rijden want anders is het appels met peren vergelijken.

Nou, dat ligt er dus aan.
Er wordt nu gezegd: dikkere mensen zijn belastender voor hun paard dan slankere mensen.
Dat vraag ik me dus af. Gewicht is gewicht. Maar is dit alleen het gewicht van de ruiter? Of het belastende gewicht, wat met een onervaren ruiter per saldo zwaarder zou kunnen zijn dan een ruiter met wat overgewicht.
Ik weet het niet hoor, was een gedachte die in me op kwam.

Yamcha: ook mee eens. Het gaat mij ook niet om het ervaren/onervaren verhaal. Dat is al genoeg uitgekauwd en geroepen.
Dat een ruiter met een te zwaar gewicht een passend paard moet hebben of niet moet rijden, maar naar alternatieven moet kijken lijkt me duidelijk.
Maar ik vroeg me gewoon af hoe het dan zit met de slankere ruiter zonder ervaring. Is die dan niet net zo belastend voor een paard, zeker in de piekmomenten die je als beginner vaak hebt, dan een zwaardere ruiter?
En waarom offtopic? Het gaat over gewicht te paard. Ook dit is een zwaarder gewicht dan een kundige ruiter met normaal postuur.
Om het nog meer te nuanceren: ik doelde niet per sé op jaren ervaring, maar ervaring in kundigheid. Een onafhankelijke zit, meegaan met de beweging en je paard op de juiste manier trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:37

joenohoe schreef:
MLoeser schreef:

Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen? :x

Heeft niet te maken met gunnen. Als ze een beetje gezond verstand gebruiken klimmen ze niet op een paard maar gaan er iets anders mee doen. Wat dat betreft is een meisje bij mij uit de buurt het grote voorbeeld: die gaat zelf met haar paard hardlopen, kom ze regelmatig tegen onderweg. En daar varen beiden wel bij.

Vind het ook wel bijzonder dat het dan blijkbaar oké is om voor de lol van het rijden je paard zijn rug naar de bliksem te rijden.......

Hoe sympathiek en onzelfzuchtig naar het paard toe....... :x

@ Amanda: Ik snap je punt.
Ik zou dan bij die onervaren ruiter 30 kg bij het eigen gewicht optellen.
Dan heb je iig een grotere waarborg voor het welzijn en de gezondheid van het paard :)

(overigens ben ik er een groot voorstander van mensen te leren zitten (met een instructeur erbij) op een equisimulator, dit om de ruggen van de paarden te ontzien)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:39

Ik ben het met de meeste reacties eens, dat de OP respectloos overkomt... Het is misschien een beetje kort door de bocht geformuleerd allemaal, maar jullie reageren ook behoorlijk aangebrand... Ik denk dat de TS eigenlijk alleen maar doelt op mensen die met hun overgewicht daadwerkelijk hun paard in de weg zitten, zich daar bewust van zijn én toch gewoon doorrijden/niks aan hun gewicht doen... Ik vind het zelf een beetje moeilijk om dit allemaal zo zwart-wit op te schrijven... OP komt ook niet helemaal goed over vind ik... Dit onderwerp ligt nogal in de taboesfeer, en dan kun je het er beter niet over hebben 'hoe lelijk het wel niet is als een ruiter met overgewicht op een paard zwabbert'. Ik ben ook bang dat de verkeerde mensen zich hier aangesproken voelen door de formulering... De mensen die wel gewoon doorrijden ondanks hun te zware gewicht, en zich daar bewust van zijn, zullen hier (denk ik) minder snel reageren. ;)

Overgewicht is idd zeker niet iets dat je altijd in de hand hebt. Schildklierproblemen, bijwerkingen van medicijnen... Dat is gewoon ontzettend naar en daar sta je machteloos tegenover... De OP lijkt te suggereren dat overgewicht altijd iets is dat je zelf in de hand hebt en ik kan me helemaal voorstellen dat dat bij een deel van de Bokkers helemaal niet goed aankomt, dat begrijp ik volledig. Het lastige is: voor wie is het dan wel mogelijk om af te vallen. Mensen die te veel eten/te weinig sporten? Ja, dan zou het goed mogelijk moeten zijn om af te vallen, maar dat lukt lang niet iedereen, je hoort het vaak genoeg in je omgeving. Afvallen is ook heel erg zwaar hoor. Als je dan cru zegt: tuurlijk wel, je kunt altijd afvallen, dan komt dat niet lekker aan als je (bij wijze van spreken) tevergeefs al 1000 dieeten hebt gevolgd...

Waar ik het wel mee eens ben is dat als je je paard echt in de weg zit door een te hoog lichaamsgewicht of een slechte houding te wijten aan overgewicht, je dan altijd eerlijk moet handelen naar je paard toe. Ik vind wel dat je dan echt je ogen moet (leren) openen. Ook als je niets aan je overgewicht kunt doen. En dat is nou precies die taboe: de ruiter moet zich in dat geval machteloos voelen. Niemand kiest er natuurlijk voor om overgewicht te hebben (en niet af te kunnen vallen). Het is dus geen slechte wil van de ruiter. Ik denk dat dan toch het probleem gaat spelen van: kies je voor je eigen plezier, of het plezier van je paard... (Heb ik het over mensen die hun paard écht in de weg zitten, voel je alsjeblieft niet allemaal aangesproken!) In sommige gevallen wordt het dierenwelzijn, bewust of onbewust, dan toch weggedrukt misschien... Eigenlijk willen natuurlijk alle paardeneigenaren het beste voor hun dier, maar ook hun hobby kunnen uitoefenen. Hier botsen die 2 normen: wat zal dat frustrerend zijn. Ik zit zelf niet in deze situatie, en kan me ook helemaal niet voorstellen hoe snel je dan (stiekem?) toch je eigen belang voorop legt ("Met overgewicht leven is al moeilijk genoeg, dus..."). Het is net zoiets als rijden op die lieve, leuke Shet waar je écht te lang voor bent... Sommige kinderen gaan toch gewoon door... Er zijn misschien ook wel mensen die het écht niet zien dat ze te zwaar zijn (zo was ik eerst ook een beetje, maar dan op een ander gebied)... Het moeilijke is dat je niet altijd weet wat mensen werkelijk vinden/denken... Willen ze het gewoon niet zien of kunnen ze het niet? Ik zal zelf zeggen, dat ik bepaalde dingen eerst ook niet zag... Ik heb een slof gebruikt voor onze fjord, heb daar nooit misbruik van gemaakt, maar schaam me nu kapot voor het doel: aan de teugel krijgen. Door mijn onkunde en onwetenheid, wilde ik het zo doen. Ik wist ook echt niet beter! Ik weet niet of dit een vergelijkbare situatie is... Zelf ben ik ontzettend blij dat ik nu veel meer het belang van ons paard voorop heb gezet. Ik ben bewuster geworden, ook met bijv. geven van hulpen tijdens het rijden, lichaamshouding naar je paard toe... Pfoe, ik vind het wel moeilijk om dit verhaal zo te typen. Immers, je weet niet wat er achter mensen zit. Van mijzelf vind ik het wel heel erg dat ik altijd mijn paard de schuld gaf als we een (rijtechnisch) probleem hadden, maar of ik het mezelf ook echt verwijt...? Ik weet het niet... Ik was gewoon nog te jong en naïef toen, ik vind het nu wel achterlijk van mezelf, maar of dát dan weer redelijk is? Ik kon toen gewoon echt nog niet zien dat ik onredelijk bezig was... Nou ja, ik dwaal een beetje af en vind het moeilijk om na te gaan of dit enigszins vergelijkbaar is. Maar ik probeer me wel te verplaatsen in de mensen op wie de TS doelt...

Maar weet je, zoals ik in het laatste deel al aankaartte, overgewicht is niet het enige waarmee een ruiter een paard in de weg kan zitten... Er zijn nog wel heel wat meer dingen die ik echt not done vind!
Laatst bijgewerkt door Rosa__ op 11-07-11 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:40

Er zijn zat ruiters die wat zwaarder wegen maar die hun paard absoluut niet in de weg zitten. Als je fatsoenlijk tuig erop hebt liggen wat het paard en de ruiter past scheelt al de helft. Als de ruiter verder gewoon goed met de beweging mee kan komen maakt die 10 kilo meer of minder ook niet uit. Iemand van bv 50 kilo kan een paard veel meer in de weg zitten dan iemand van 90 kilo. Als je al rekening met beide dingen houdt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:41

Yamcha: Dat zou zeker een goede manier zijn om te leren zitten en meegaan met een beweging voor ze op een echt paard stappen :j
30 kilo is best nog veel. Als je dat optelt bij het gemiddelde gewicht van de gemiddelde vrouw dan kom je ook op 90/95 kilo uit.
Maar om dan te zeggen dat maar niemand meer moet leren paardrijden gebeurt ook niet.

Sabine_Duco: dan zeker. Ben ik helemaal met je eens. Maar dat bedoelde ik dus niet :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:42

MLoeser schreef:

dejavu schreef:
En wie ben jij om het paard zijn welzijn te misgunnen?

MLoeser schreef:
Nou, ik rijd met mijn maatje 40 toch echt vele malen beter dan enkele ruiters met hun maatje 32. Gewicht is niet alles. Een goed getraind paard wel. Daarnaast lopen de paarden die ik train stuk voor stuk keurig hun rondjes, en heb ik nog geen enkel paard met blessures erger dan een beetje spierpijn na een zware dressuurtraining gehad.

Mijn post is niet bedoeld op jou en je paard, dus ik begrijp deze persoonlijke post niet zo. Daarnaast zeg je zelf geen overgewicht te hebben, dus waarom trek je je het zo aan?

Algemeen:
Ik blijf het bijzonder vinden dat de slechte slanke ruiters ter vergelijking worden gebruikt om je eigen overgewicht goed te praten. Erg gemakkelijk om niet naar je eigen tekortkomingen te kijken als ruiter, maar de bal neer te leggen bij al die anderen die niet kunnen rijden. Het spijt me zeer, maar dit is toch wel te debiel voor woorden. |o
Is het dan echt zo lastig om gewoon objectief naar jezelf als ruiter te kijken zonder 'al die slechte' erbij te betrekken? Er zullen altijd ruiters zijn die het nóg slechter voor elkaar hebben t.o.v. hun paarden, maar het lijkt me de verantwoordelijkheid van de ruiter om áltijd het beste na te streven. Je kunt wel gemakkelijk wijzen en zeggen dat 'die magere spriet' zo zit te rukken, maar hiermee veeg je je eigen terrein dus niet schoon. Nee hoor, in plaats van jezelf en je conditie te verbeteren, kijkt men liever naar anderen die het slechter doen.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:42

Als je dan nog verder denkt kan je beter zwaar zijn met een dikke kont dan met een dunne.
Met een dikke kont wordt het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld en is de druk minder _O- _O- _O-

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:47

Vjestagirl schreef:
Rivaldo schreef:
Dat vind ik zelf niet. Als je het wil, dan kan je het ook. Tuurlijk zijn er mensen die medicatie hebben of niet kunnen afvallen. Dat is zeker anders. Maar waarom vraagt die overblijvende groep wel topsport van hun paard, terwijl ze zelf tegenwerken?

Nee, niet iedereen die het wil kan het. Afvallen is niet gemakkelijk. Er zijn zat mensen met een gezond voedingspatroon die niet afvallen.

Ik word echt gewoon een beetje misselijk van jouw gemakkelijke, oordelende houding tegenover andere mensen. Nou zag ik in je profiel dat je pas 15 bent, dat verklaard wel iets, maar wie ben jij om andere mensen te veroordelen? Wie bent jij om te mogen beslissen wat wel en niet goed is voor het paard van een ander? Wie ben jij om te mogen beslissen wat andere mensen doen met hun leven, met hun lichaam? Dat jij het niet goed vindt wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.

Andere vraag: waarom zou iemand zich er iets van aan moeten trekken wat jij van hen vindt?

ik vind dit echt nergens op slaan!
ik ben ook niet dun, en ik probeer al zoo lang af te vallen het gaat niet.
je kan wel zo makkelijk zeggen van dat je dan gezond/minder moet eten, maar al eet ik elke dag sla ik val gewoon niet veel af!

Vind dit erg naar om te lezen, denk even na voor dat je iets neerzet! je kan mensen aardig kwetsen op deze manier!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:47

merenque schreef:
Als je dan nog verder denkt kan je beter zwaar zijn met een dikke kont dan met een dunne.
Met een dikke kont wordt het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld en is de druk minder _O- _O- _O-

Wat dat betreft mag ik dan blij zijn met mijn dikke kont dus :')

dejavu: is dat een reactie op mijn bericht?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:48

merenque schreef:

_/-\o_ _/-\o_

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:49

Amanda: nee, algemeen bedoeld! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:50

Amanda schreef:
Yamcha: Dat zou zeker een goede manier zijn om te leren zitten en meegaan met een beweging voor ze op een echt paard stappen :j
30 kilo is best nog veel. Als je dat optelt bij het gemiddelde gewicht van de gemiddelde vrouw dan kom je ook op 90/95 kilo uit.
Maar om dan te zeggen dat maar niemand meer moet leren paardrijden gebeurt ook niet.

Nee, klopt.

Maar het zou wel haalbaar kunnen zijn om mensen iig op grote paarden te leren zitten, daar heb je geen klein, rank Arabiertje voor nodig :)
Ik zou dat echt toejuichen, paarden zouden wat dat betreft veel meer beschermd moeten worden.
Miesjex schreef:
ik vind dit echt nergens op slaan!
ik ben ook niet dun, en ik probeer al zoo lang af te vallen het gaat niet.
je kan wel zo makkelijk zeggen van dat je dan gezond/minder moet eten, maar al eet ik elke dag sla ik val gewoon niet veel af!

Vind dit erg naar om te lezen, denk even na voor dat je iets neerzet! je kan mensen aardig kwetsen op deze manier!

En wat maakt dat uit voor het paard?

LEES nu eens even zeg........ het gaat er neit om dat je te zwaar bent, voor mijn part weeg je 300 kg. Ik vind het helemaal leuk. Zo lang je maar niet te zwaar bent voor je paard. Díe heeft er namelijk niet om gevraagd om overbelast te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:50

merenque schreef:

Kun je nagaan wat een onzin het is :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:51

dejavu schreef:
Amanda: nee, algemeen bedoeld! :)

Okee :D
Ik dacht al: zo had ik het niet bedoeld. Maar voor ik weer een heel verhaal ga typen vraag ik het even :D

Yamcha: of op stevigere ponyrassen, wanneer het gewicht en lengte dat toelaat uiteraard.
En dan bedoel ik de grotere maat haflingers en fjorden, van het oudere type bijvoorbeeld.