Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ijslandfan schreef:Geen zin om het gehele topic te lezen, maar:
Ach.. je bent pas 15 .. je weet niet beter.
Wijsheid komt met de jaren.
Ik wil jou over 10 jaar wel eens zien, als je de pubertijd voorbij bent en eens echte mensen hebt gesproken.
Killyenn schreef:En toch blijft het voor hem moeilijker om een te zwaar persoon te dragen dan een persoon op goed gewicht.
Sythaa schreef:Je kunt er ook nog anders naar kijken. Als je paard veel te zwaar zou zijn doe je er als ruiter alles aan om het beestje weer in shape te krijgen. Ongeacht de oorzaak van het overgewicht van het dier.. dat kan medisch zijn, dat kan door een blessure zijn, door te enthousiast voeren, verzin het maar.
Geen middel wordt geschuwd in de meeste gevallen. Krachtvoer verbannen of verminderd, hooi gerantsoeneerd, weidegang beperkt of het paard wordt in een paddock gehuisvest. Soms apart voer aangeschaft, of koeken. Dat het paard honger heeft, jammer dan. Dit is goed voor hem. En bewegen moet het paard. Vooral veel bewegen, want die kilo's moeten er wel af natuurlijk.
Dat het in het begin wat kortademig is of heel erg zweet, acht dat wordt vanzelf minder. Dat het paard snel moe is, dat komt ook wel goed. Lekker longeren, buitenritten, trainen. Alles voor een strak figuur en een fit paard.
En het resultaat is uiteindelijk ook goed. De kilos gaan eraf, de conditie verbetert, de prestaties verbeteren. Ruiter merkt dat paard beter kan buigen, meer uithoudingsvermogen heeft, dat de dekjes weer mooi langs de buik naar beneden vallen ipv opzij staan, en er wordt gereden met meer plezier.
Waarom behandelen ruiters zichzelf niet uit dezelfde manier ? Ruiters zouden even kritisch moeten zijn op zichzelf als op hun paard.
. 
MLoeser schreef:WauwWat ben jij kortzichtig zeg!
![]()
Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen?
ijslandfan schreef:Geen zin om het gehele topic te lezen, maar:
Ach.. je bent pas 15 .. je weet niet beter.
Wijsheid komt met de jaren.
Ik wil jou over 10 jaar wel eens zien, als je de pubertijd voorbij bent en eens echte mensen hebt gesproken.
ukje schreef:Iemand met maatje 44 rijdt echt niet beroerder dan iemand met een maatje 32 (wat je in de ogen van sommige moet hebben om te mogen rijden.)
Sabine_Duco schreef:Voor een paard is het makkelijker om een persoon van 50 kilo te dragen dan om een persoon van 100 kilo te dragen. Daarbij moet je er wel vanuit gaan dat deze mensen even goed kunnen rijden want anders is het appels met peren vergelijken.
joenohoe schreef:MLoeser schreef:WauwWat ben jij kortzichtig zeg!
![]()
Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen?
Heeft niet te maken met gunnen. Als ze een beetje gezond verstand gebruiken klimmen ze niet op een paard maar gaan er iets anders mee doen. Wat dat betreft is een meisje bij mij uit de buurt het grote voorbeeld: die gaat zelf met haar paard hardlopen, kom ze regelmatig tegen onderweg. En daar varen beiden wel bij.

MLoeser schreef:WauwWat ben jij kortzichtig zeg!
![]()
dejavu schreef:En wie ben jij om het paard zijn welzijn te misgunnen?
MLoeser schreef:Nou, ik rijd met mijn maatje 40 toch echt vele malen beter dan enkele ruiters met hun maatje 32. Gewicht is niet alles. Een goed getraind paard wel. Daarnaast lopen de paarden die ik train stuk voor stuk keurig hun rondjes, en heb ik nog geen enkel paard met blessures erger dan een beetje spierpijn na een zware dressuurtraining gehad.
Vjestagirl schreef:Rivaldo schreef:Dat vind ik zelf niet. Als je het wil, dan kan je het ook. Tuurlijk zijn er mensen die medicatie hebben of niet kunnen afvallen. Dat is zeker anders. Maar waarom vraagt die overblijvende groep wel topsport van hun paard, terwijl ze zelf tegenwerken?
Nee, niet iedereen die het wil kan het. Afvallen is niet gemakkelijk. Er zijn zat mensen met een gezond voedingspatroon die niet afvallen.
Ik word echt gewoon een beetje misselijk van jouw gemakkelijke, oordelende houding tegenover andere mensen. Nou zag ik in je profiel dat je pas 15 bent, dat verklaard wel iets, maar wie ben jij om andere mensen te veroordelen? Wie bent jij om te mogen beslissen wat wel en niet goed is voor het paard van een ander? Wie ben jij om te mogen beslissen wat andere mensen doen met hun leven, met hun lichaam? Dat jij het niet goed vindt wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.
Andere vraag: waarom zou iemand zich er iets van aan moeten trekken wat jij van hen vindt?
merenque schreef:Als je dan nog verder denkt kan je beter zwaar zijn met een dikke kont dan met een dunne.
Met een dikke kont wordt het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld en is de druk minder![]()
![]()

Amanda schreef:Yamcha: Dat zou zeker een goede manier zijn om te leren zitten en meegaan met een beweging voor ze op een echt paard stappen
30 kilo is best nog veel. Als je dat optelt bij het gemiddelde gewicht van de gemiddelde vrouw dan kom je ook op 90/95 kilo uit.
Maar om dan te zeggen dat maar niemand meer moet leren paardrijden gebeurt ook niet.
Miesjex schreef:ik vind dit echt nergens op slaan!
ik ben ook niet dun, en ik probeer al zoo lang af te vallen het gaat niet.
je kan wel zo makkelijk zeggen van dat je dan gezond/minder moet eten, maar al eet ik elke dag sla ik val gewoon niet veel af!
Vind dit erg naar om te lezen, denk even na voor dat je iets neerzet! je kan mensen aardig kwetsen op deze manier!
dejavu schreef:Amanda: nee, algemeen bedoeld!