of met stang en trens + slof rijden, betekent natuurlijk niet dat iedereen in de hoge klassen zo rijd!
kan er enorm van genieten om een correct gereden paard te zien!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JessicaD88 schreef:Maar Arabesk eigenlijk vind ik jou profiel ook wel een beeetje eng hoor.... Gaat wel erg ver allemaal of niet? Prima dat je dat vind, maar vroeger was het ook niet allemaal koek en ei hoor! Denk dat mensen tegenwoordig een stuk beter met hun paarden omgaan dan vroeger, en die klassieke dressuur is ook niet heilig.
murphy102 schreef:Tendance en Jasmijn, ik denk dat het punt van de "onregelmatigheid" een groot grijs en lastig gebied is; even uitsluiten dat we het dus niet hebben over een lichamelijk probleem.
Wanneer diskwalificeren? Wanneer een paard de gehele proef ernstige onregelmatigheid laat zien, praten we natuurlijk niet meer over een taktfout of -fouten.
Wanneer is een paard teugelkreupel, hoe herken je dit, waar ligt de grens? Wanneer is er sprake van een of enkele taktfouten en wanneer is de aanleuning geen moment voor elkaar geweest? En wanneer is het moment dat je kunt spreken van een dermate in-correct gereden paard dat deze agv het ontbreken van een correcte rijtechniek met dito onafhankelijke zit, de ruiter het paard zó in de weg zit dat deze als gevolg dáárvan onregelmatig gaat in de proef, misschien niet aan één stuk, maar wel als een rode draad, dus teugelkreupel.
Ik denk dat hier wel degelijk een taak voor de KNHS weggelegd is. Zij dienen de juryleden een leidraad te geven.
Het moeilijke voor juryleden is het grijze gebied van deze onregelmatigheid en de behoorlijke aantallen combinaties die dit betreft, in verscheidene gradaties.
Daarnaast ben ik van mening dat het zeker niet voornamelijk in de lage klassen voor komt, zoals jij suggereeert Jasmijn, maar juist ook in de hogere klassen. Ruiters die toch echt onderrricht krijgen van Lichte Tour-ruiters én hoger. En dat dit geen incidenten zijn maar stelselmatig wordt getoond.
En dan kom ik toch uit bij de titel van dit topic en kan ik dit alleen maar beamen.
Arabesk schreef:Tendance schreef:En dat is dus de reden, dat een jury niet mag zeggen: Je paard is kreupel.
Een jurylid heeft daar niet voor gestudeerd en mag het dus ook niet officieel bevestigen, dat het kreupel is, dat moet aan een veearts overgelaten worden.
Dit heb ik puur van mensen van de KNHS, omdat ik er ooit mijn vraagtekens bij had.
En op 3 benen lopen, dan bedoel ik echt 1 been niet aan de grond zetten. En daar zit wel degelijk verschil in met dat ze teugelkreupel zijn.
Dan wordt het tijd voor keuringen net als bij de endurance waarbij veeartsen keuringen afnemen waarbij de gezondheid van het paard bekeken wordt voordat hij mag deelnemen aan een wedstrijd
Tendance schreef:Ik rijd wel wedstrijden en met veel plezier. Ik heb er en hekel aan, dat mensen naar doen tegen hun paard, maar gelukkig zie ik het maar weinig en de enkele keer, dat ik het zie dan zeg ik er wat van.
Verder merk ik ook, dat veel B ruiters een verkeerde gedachte hebben over ruiters in het Z en met mij een heel aantal Z ruiters, die ik erover gesproken heb.
Als ik namelijk met mijn hoedje op aan het losrijden ben, dan gaan alle B ruiters me uit de weg, omdat ze een Z ruiter niet in de weg willen rijden. Rijd ik met een cap en alleen mijn trens, dan doen ze dit niet.
Wat zeggen ze dan als je tegen ze zegt, dat ze wel gewoon door mogen rijden en dat ik wel voor hun, met hun vaak jonge paard oppas? "Ja normaal doen Z ruiters altijd zo nors en willen het hele land voor zich alleen. "
Als ik daarover mijn concurrent Z ruiters spreek, dan hoor ik en ik weet het ook zeker, dat ze dit onzin vinden.
Nu is er waarschijnlijk een enkele Z ruiter, die zich zo gedragen heeft en dat heeft het hele imago van een Z ruiter veranderd.
Het enige wat ik hiermee wil zeggen: "Mensen er is zo veel moois in de paardensport, waarom dan op een forum het idee geven, dat iedereen binnen de paardensport zijn paard slecht verzorgd?"
listiglistje schreef:Maar Joolien die zijn er nog meer thuis, daar wordt heel wat gerukt, geplukt en geprikt![]()
Zeker als je voor 10 of 15 euro les p/u krijgt, hoe wil je dan goed instrucie/kennis ontvangen
listiglistje schreef:ik denk dat je dit niet kunt voorkomen, alleen door officials/jury's aan te stellen
op het losrijterrein of wantoestanden zelf te melden bij het wedstrijdsecretariaat.
listiglistje schreef:Maar Joolien die zijn er nog meer thuis, daar wordt heel wat gerukt, geplukt en gepriktvaak door onkunde, onmacht, onwetendheid...
Zeker als je voor 10 of 15 euro les p/u krijgt, hoe wil je dan goed instrucie/kennis ontvangen
Joolien schreef:listiglistje schreef:Maar Joolien die zijn er nog meer thuis, daar wordt heel wat gerukt, geplukt en geprikt![]()
Ik denk dat er ook een voorbeeldfunctie moet zijn voor wedstrijdruiters. Als het algemene beeld veranderd zullen de 'thuisrijders' dat ook meepikken in de hoop dat er dan bij hun ook iets veranderd. Zelf vind ik topsportruiters grote voorbeelden. Gelukkig zie je daar op wedstrijd niet veel gekke dingen van maar bij hun weet je ook niet wat er thuis gebeurd. Maar waarom niet controleren op hun net zoals er bijv. bij wielrenners wordt gedaan. Ik noem maar wat.
Joolien schreef:listiglistje schreef:ik denk dat je dit niet kunt voorkomen, alleen door officials/jury's aan te stellen
op het losrijterrein of wantoestanden zelf te melden bij het wedstrijdsecretariaat.
Ja dat zou moeten dat ben ik met je eens, ben met de laatste 2 concoursen (ARD en Rossum) heb ik geen official gezien of iemand die ik aan kon spreken.
Tendance schreef:Wat wordt er bij wielrenners gedaan?
Tendance schreef:Joolien schreef:
Ik denk dat er ook een voorbeeldfunctie moet zijn voor wedstrijdruiters. Als het algemene beeld veranderd zullen de 'thuisrijders' dat ook meepikken in de hoop dat er dan bij hun ook iets veranderd. Zelf vind ik topsportruiters grote voorbeelden. Gelukkig zie je daar op wedstrijd niet veel gekke dingen van maar bij hun weet je ook niet wat er thuis gebeurd. Maar waarom niet controleren op hun net zoals er bijv. bij wielrenners wordt gedaan. Ik noem maar wat.
Wat wordt er bij wielrenners gedaan?
Tendance schreef:Joolien schreef:
Ja dat zou moeten dat ben ik met je eens, ben met de laatste 2 concoursen (ARD en Rossum) heb ik geen official gezien of iemand die ik aan kon spreken.
Ze moeten op een plaatselijke kringwedstrijd tegenwoordig aanwezig zijn, dus ook op de grote concoursen, dus dat je ze niet kunt vinden, dan heb je niet goed gezocht.
Ze moeten formulieren over de wedstrijd invullen en hebben daar de verantwoording over, dus zijn heus wel aanwezig.