Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:49

Over de rug kan geen paard gereden worden dit is een foutieve benaming, het paard gaat en staat met zijn buikspieren, het is de juiste verhouding. Een paard kan alleen met zijn rug schwingen wanneer de het de langerugspier (bewegingsspier) ontspant en niet wanneer deze gespannen wordt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:54

Benaming is niet goed, maar wordt wel algemeen gebruikt :)

Over de rug, van achter naar voren.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:58

Professor schreef:
Over de rug kan geen paard gereden worden dit is een foutieve benaming, het paard gaat en staat met zijn buikspieren, het is de juiste verhouding. Een paard kan alleen met zijn rug schwingen wanneer de het de langerugspier (bewegingsspier) ontspant en niet wanneer deze gespannen wordt.

Misschien had ik beter het oprekken van de lange rugspier kunnen noemen, vanuit het aanspannen van de buikspieren. Daarnaast had ik beter kunnen spreken van correct ruggebruik. Ik heb dit zo benoemd, omdat dit een term is die in Nederland veel gebruikt wordt. Vanuit fysiotherapeutisch oogpunt is mij dit zo uitgelegd.

Volgens mijn gevoel heeft het aanspannen van de buikspieren het gevolg dat de rug zich enigszins omhoogwerkt, waardoor de draagkracht tot stand komt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:01

Je krijgt dan die "deinende" rug :j Ik noem het "de rug loslaten".

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:57

Athlete schreef:
Een interessante discussie vindt hier plaats: het ruggebruik van het paard al dan niet bereikt door samenwerking van been-, zit- en teugelhulpen, waarbij iedereen het wel eens is over het gebruik van zit-, en beenhulpen, maar nog niet overtuigd is van het gebruik van teugelhulpen daarbij. Vanuit mijn overtuiging heeft het paard van nature geen draagfunctie in de rug en gaat het verhaal van het niet gebruiken van teugelhulpen volledig op, mits er geen gewicht gedragen hoeft te worden op de rug van het paard.

Wij mensen kiezen ervoor de rug van het paard te belasten met gewicht (ons gewicht), waardoor wij van de rug van het paard een draagfunctie gaan verwachten. Deze draagfunctie wordt bereikt door het aanspannen van de lange rugspier, maar deze kunnen wij als ruiters en amazones niet aanspreken zonder het paard zijn of haar buikspieren te laten aanspannen. Nu, juist hier wordt een juiste teugelvoering uiteraard icm met de juiste been- en zithulpen onontbeerlijk! Het aanspannen van de buikspieren zorgt voor een kanteling in het bekken, waardoor de lange rugspier wordt aangespannen. Gaat het paard hierbij over de teugel, verliest men deze aanspanning aan de voorkant van de lange rugspier, waardoor er geen sprake meer is van het aanspannen van deze spier. Wanneer men hier de dosering en timing van been- en zithulpen uit het oog verliest, verliest men de aanspanning aan de achterkant van de lange rugspier, waardoor er wederom geen sprake is van aanspanning van de lange rugspier.

Kortom: Bij het belasten van een paardenrug met ruitergewicht zal er een correct samenspel moeten plaatsvinden tussen been-, zit- en teugelhulpen.

oké, even dit punt
stel, jij neemt iemand op je rug.....
ga jij dan je bekken kantelen om deze persoon te dragen?
span je je rug of buikspier extra aan?
of ga je dit met een andere spier oplossen?
Bovenstaand ben ik het dus niet mee eens.
een paard draag niet met de rug of buikspier.
maar net als de mens, met de beenspieren.
ik hoop toch echt niet, als er iemand op mijn rug zit (trouwens niet iemand met mijn gewicht, dan wordt het overbelasting) maar ongeveer 10% van mijn gewicht, dan ga ik niet mijn bekken kantelen, of mijn buik of rugspier extra aanspannen om diegene te dragen.
ik gebruik dan mijn bovenbeenspieren om deze persoon te liften.
Bij een paard is dit net zo
van belang is dus, om alvorens op een paard te gaan zitten, de achterhandspieren sterker te maken om het dragen van de ruiter makkelijker te maken.
èn, om niet zwaarder te zijn als ruiter (helemaal bij een jong paard) van ongeveer 12% van het lichaamsgewicht van een paard.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:02

nombrado schreef:
Athlete schreef:
Een interessante discussie vindt hier plaats: het ruggebruik van het paard al dan niet bereikt door samenwerking van been-, zit- en teugelhulpen, waarbij iedereen het wel eens is over het gebruik van zit-, en beenhulpen, maar nog niet overtuigd is van het gebruik van teugelhulpen daarbij. Vanuit mijn overtuiging heeft het paard van nature geen draagfunctie in de rug en gaat het verhaal van het niet gebruiken van teugelhulpen volledig op, mits er geen gewicht gedragen hoeft te worden op de rug van het paard.

Wij mensen kiezen ervoor de rug van het paard te belasten met gewicht (ons gewicht), waardoor wij van de rug van het paard een draagfunctie gaan verwachten. Deze draagfunctie wordt bereikt door het aanspannen van de lange rugspier, maar deze kunnen wij als ruiters en amazones niet aanspreken zonder het paard zijn of haar buikspieren te laten aanspannen. Nu, juist hier wordt een juiste teugelvoering uiteraard icm met de juiste been- en zithulpen onontbeerlijk! Het aanspannen van de buikspieren zorgt voor een kanteling in het bekken, waardoor de lange rugspier wordt aangespannen. Gaat het paard hierbij over de teugel, verliest men deze aanspanning aan de voorkant van de lange rugspier, waardoor er geen sprake meer is van het aanspannen van deze spier. Wanneer men hier de dosering en timing van been- en zithulpen uit het oog verliest, verliest men de aanspanning aan de achterkant van de lange rugspier, waardoor er wederom geen sprake is van aanspanning van de lange rugspier.

Kortom: Bij het belasten van een paardenrug met ruitergewicht zal er een correct samenspel moeten plaatsvinden tussen been-, zit- en teugelhulpen.

oké, even dit punt
stel, jij neemt iemand op je rug.....
ga jij dan je bekken kantelen om deze persoon te dragen?
span je je rug of buikspier extra aan?
of ga je dit met een andere spier oplossen?
Bovenstaand ben ik het dus niet mee eens.
een paard draag niet met de rug of buikspier.
maar net als de mens, met de beenspieren.
ik hoop toch echt niet, als er iemand op mijn rug zit (trouwens niet iemand met mijn gewicht, dan wordt het overbelasting) maar ongeveer 10% van mijn gewicht, dan ga ik niet mijn bekken kantelen, of mijn buik of rugspier extra aanspannen om diegene te dragen.
ik gebruik dan mijn bovenbeenspieren om deze persoon te liften.
Bij een paard is dit net zo
van belang is dus, om alvorens op een paard te gaan zitten, de achterhandspieren sterker te maken om het dragen van de ruiter makkelijker te maken.
èn, om niet zwaarder te zijn als ruiter (helemaal bij een jong paard) van ongeveer 12% van het lichaamsgewicht van een paard.

Wat betreft het aanspannen van de buikspieren bij het dragen van een persoon. Vroeger speelde ik heel vaak met mijn zusje dat ik een paard was en zij op mij ging rijden, dus ging ik als paard staan, dus op 4 benen. Dan spande ik wel mijn buikspieren aan om haar te dragen, niet mijn beenspieren. Ik denk dat de vergelijking niet echt opgaat, maar in mijn beleving was dat wel zo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:22

Gaabje schreef:
Wat betreft het aanspannen van de buikspieren bij het dragen van een persoon. Vroeger speelde ik heel vaak met mijn zusje dat ik een paard was en zij op mij ging rijden, dus ging ik als paard staan, dus op 4 benen. Dan spande ik wel mijn buikspieren aan om haar te dragen, niet mijn beenspieren. Ik denk dat de vergelijking niet echt opgaat, maar in mijn beleving was dat wel zo.

wij mensen zijn ook niet gemaakt om op handen en knieeen te staan en te dragen
echter zou je het op je rug staand doen, doe je het echt vanuit je bovenbenen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:25

nombrado schreef:
Gaabje schreef:

wij mensen zijn ook niet gemaakt om op handen en knieeen te staan en te dragen
echter zou je het op je rug staand doen, doe je het echt vanuit je bovenbenen.

ja maar dan is het toch weer een totaal ander vergelijk, omdat paarden wel op 4 benen lopen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:33

Gaabje schreef:
ja maar dan is het toch weer een totaal ander vergelijk, omdat paarden wel op 4 benen lopen?

het gaat toch om het fundament?
het skelet van de mens is gebouwd om rechtop te lopen
die van het paard om op 4 benen te lopen.
de kracht komt bij beide vanuit de achterbenen/bovenbenen. daarbij, en daarbij alleen kan het fundament functioneren waarvoor het bedoeld is.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:42

nombrado schreef:
Gaabje schreef:

de kracht komt bij beide vanuit de achterbenen/bovenbenen. daarbij, en daarbij alleen kan het fundament functioneren waarvoor het bedoeld is.

Als het fundament anders is, is de werking toch ook anders? De spieren zijn dan heel anders ontwikkeld dan die van ons. Als wij iemand dragen dragen wij diegene ook niet daadwerkelijk op onze rug. De persoon hangt meer op onze heup/bekken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:47

nombrado schreef:
Gaabje schreef:

Ware het niet dat een paard ''in het wild'' 60% van zijn gewicht op de VOORhand draagt en dus op de VOORbenen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:48

Hmmzz ben er niet van overtuigd dat een paard niet met zijn rug zou dragen. Je zit op een brug die hangt tussen twee peilers (voorhand en achterhand) hoe je het ook wend of keert die brug zal wel gewicht moeten dragen. Doel van dressuur is wel dat je dmv training het paard ertoe beweegt meer en meer gewicht op zijn achterhand te nemen. En dan draagt hij idd meer gewicht met zijn achterbenen.

liljebo

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:41

Als je op handen en knieen gaat zitten, en iemand gaat op je rug zitten, doe je er wel degelijk slim aan om je buikspieren enigszins aan te spannen. Je rug is niet gemaakt om op te zitten en heeft die ondersteuning nodig.

Een paardenrug is net zo min als onze rug bedoelt om op te zitten en heeft wel degelijk de buikspieren nodig om het gewicht te kunnen dragen. Je hoeft bepaald geen einstein te zijn om dat te beseffen.

De vergelijking van de rechtstaande mens met iemand op de rug, gaat hoe dan ook volledig mank omdat het niet vergelijkbaar is. Maar dat buiten beschouwing,.
Als iemand dan op je schouders gaat zitten (rug is nog minder een vergelijk omdat hij erachterop hangt) zorgt het samenspel tussen bekken, buik en rugspieren ervoor dat je je evenwicht houdt.

Als wij iets optillen, kracht zetten of wat dan ook, werken ook de buikspieren mee. Een goede houding, mede bewerkstelligd door correct gebruik van de spieren, is namelijk van doorslaggevend belang om werk te verrichten, waarbij krachtsinspanning komt kijken en evenwicht nodig is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:49

Whinnylando schreef:
Benaming is niet goed, maar wordt wel algemeen gebruikt :)

Over de rug, van achter naar voren.

Als iedereen midden in de winter in de sloot springt doe ik dat niet. :+

Een paard kan niet over zijn nek gaan, nog over zijn rug. _/-\o_

Het doel van de Dressuur de Klassieke dressuur is naast de controle over het paard, door een goede opvoeding, het wennen en begrijpen leren van de hulpen en zijn lichaam te gymnastiseren.
Dat gymnastiseren bestaat daaruit de door het ruitergewicht veroorzaakte spanning en de daardoor veroorzaakte bewegingsstoornis door gerichte oefeningen te vermijden, en de spieren te sterken.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-06-11 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:54

Wannneer de rugspieren zich ontspannen kan de paardenrug gaan schwingen, men vergeet waar en hoe de spieren beginnen en eindigen.
Maar een paarden rug mag nog hol noch bol zijn.
Door training kan men deze sterken, en dat heet door strekken van het paard (hals laten strekken) en het paard te leren in de houding te gaan, dit is essentieel bij het goed gymnastiseren van het paard.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:44

Citaat:
Door training kan men deze sterken, en dat heet door strekken van het paard (hals laten strekken) en het paard te leren in de houding te gaan, dit is essentieel bij het goed gymnastiseren van het paard.

Helemaal mee eens :j

Maar hoe noem je nu in een officiële kloppende term dat wat wij over de rug rijden noemen? Want met alleen hals strekken ben je er dan toch nog niet?

Bedenk me ineens dat tegen mij dan verteld werd "In het verlengde van de rug rijden"

(sorry vele edits, had een verkeerde quote in mn post gezet :') )

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:16

Ik heb een mooi stukje film waarin een paard met strekkende hals in ontspannen houding word losgereden, zal eens kijken of ik dat vandaag op youtube kan krijgen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:42

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:49

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:53

Ja ook een mooi stukje ulla :) lekker ontspannen stretchen. Soms wat laag maar dan neem ik aan dat er hals strekken bij zit.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:09

Nee dit is puur inrijden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:30

Ja, dan kan je dat toch ook doen? Hals strekken is toch niet per definitie voor na het rijden?

Zoals op jouw filmpje, en dan vooral het eerste stukje in galop, is wat ik door de training genomen regelmatig en afwisselend doe. Even een oefening en wat leren en dan weer "in het verlengde van de rug" rijden.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:46

Whinnylando schreef:
Maar hoe noem je nu in een officiële kloppende term dat wat wij over de rug rijden noemen? Want met alleen hals strekken ben je er dan toch nog niet?

Bedenk me ineens dat tegen mij dan verteld werd "In het verlengde van de rug rijden"

Voorwaarts neerwaarts rijden?

Is het niet zo dat de voorwaarts neerwaarts gestrekte bovenhalslijn door middel van het nekligament de rug in de correcte positie brengt zodat de lange rugspieren aan beide zijden van de wervelkolom ontspannen kunnen blijven bewegen? Het nekligament (loopt van achterzijde schedel naar doornuitsteksels schoft) trekt in die voorwaarts neerwaartse houding de doornuitsteksels van de schoft naar voren zodat er een 'brugoverspanning' van de rug ontstaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:11

Zelf denk ik aan in stelling rijden en lichte lengtebuiging zodat de ene zijde zich strekt (buitenzijde) en de binnezijde zich ontspant.

En zo gaat men dat met meerdere oefeningen versterken, schreef al eerder het is de verbinding tussen acher- en voorhand.
Dat hals laten strekken (in de houding) dus met een gebogenlijn en een nagevende nek iets voor de loodlijn.
Dat doet men vaker tussen de oefeningen door. Het zijn gewoon de buigers en de strekkers die het werk doen en met de oefeningen en meer verzamelen (de spronggewrichten meer onder het lichaam) wordt deze spieren sterker.
Daarom is het aan een halster rond laten lopen aan de longe meer een verspannende dan een losmakende oefening, wanneer het paard niet in de houding gaat, bewerkt men deze spieren niet, dus van achter naar voren in de handstellen en rijden.
Dat het paard precies weet waar hij zijn hoofd moet houden is een utopie, men dient het te begeleiden daarin en het aan te geven, dan leert het paard dat.
Een niet in de hand gesteld paard kan men niet gymnastiseren zeker deze spieren niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:26

Ik ben het even helemaal kwijt :o
hoe zorg je dat een paard ( en dus ook de ruiter ) goed in balans is ? Dat is toch het allereerste begin ? Eerst balans en dan ontspanning of andersom ?