Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Over de rug kan geen paard gereden worden dit is een foutieve benaming, het paard gaat en staat met zijn buikspieren, het is de juiste verhouding. Een paard kan alleen met zijn rug schwingen wanneer de het de langerugspier (bewegingsspier) ontspant en niet wanneer deze gespannen wordt.
Athlete schreef:Een interessante discussie vindt hier plaats: het ruggebruik van het paard al dan niet bereikt door samenwerking van been-, zit- en teugelhulpen, waarbij iedereen het wel eens is over het gebruik van zit-, en beenhulpen, maar nog niet overtuigd is van het gebruik van teugelhulpen daarbij. Vanuit mijn overtuiging heeft het paard van nature geen draagfunctie in de rug en gaat het verhaal van het niet gebruiken van teugelhulpen volledig op, mits er geen gewicht gedragen hoeft te worden op de rug van het paard.
Wij mensen kiezen ervoor de rug van het paard te belasten met gewicht (ons gewicht), waardoor wij van de rug van het paard een draagfunctie gaan verwachten. Deze draagfunctie wordt bereikt door het aanspannen van de lange rugspier, maar deze kunnen wij als ruiters en amazones niet aanspreken zonder het paard zijn of haar buikspieren te laten aanspannen. Nu, juist hier wordt een juiste teugelvoering uiteraard icm met de juiste been- en zithulpen onontbeerlijk! Het aanspannen van de buikspieren zorgt voor een kanteling in het bekken, waardoor de lange rugspier wordt aangespannen. Gaat het paard hierbij over de teugel, verliest men deze aanspanning aan de voorkant van de lange rugspier, waardoor er geen sprake meer is van het aanspannen van deze spier. Wanneer men hier de dosering en timing van been- en zithulpen uit het oog verliest, verliest men de aanspanning aan de achterkant van de lange rugspier, waardoor er wederom geen sprake is van aanspanning van de lange rugspier.
Kortom: Bij het belasten van een paardenrug met ruitergewicht zal er een correct samenspel moeten plaatsvinden tussen been-, zit- en teugelhulpen.
nombrado schreef:Athlete schreef:Een interessante discussie vindt hier plaats: het ruggebruik van het paard al dan niet bereikt door samenwerking van been-, zit- en teugelhulpen, waarbij iedereen het wel eens is over het gebruik van zit-, en beenhulpen, maar nog niet overtuigd is van het gebruik van teugelhulpen daarbij. Vanuit mijn overtuiging heeft het paard van nature geen draagfunctie in de rug en gaat het verhaal van het niet gebruiken van teugelhulpen volledig op, mits er geen gewicht gedragen hoeft te worden op de rug van het paard.
Wij mensen kiezen ervoor de rug van het paard te belasten met gewicht (ons gewicht), waardoor wij van de rug van het paard een draagfunctie gaan verwachten. Deze draagfunctie wordt bereikt door het aanspannen van de lange rugspier, maar deze kunnen wij als ruiters en amazones niet aanspreken zonder het paard zijn of haar buikspieren te laten aanspannen. Nu, juist hier wordt een juiste teugelvoering uiteraard icm met de juiste been- en zithulpen onontbeerlijk! Het aanspannen van de buikspieren zorgt voor een kanteling in het bekken, waardoor de lange rugspier wordt aangespannen. Gaat het paard hierbij over de teugel, verliest men deze aanspanning aan de voorkant van de lange rugspier, waardoor er geen sprake meer is van het aanspannen van deze spier. Wanneer men hier de dosering en timing van been- en zithulpen uit het oog verliest, verliest men de aanspanning aan de achterkant van de lange rugspier, waardoor er wederom geen sprake is van aanspanning van de lange rugspier.
Kortom: Bij het belasten van een paardenrug met ruitergewicht zal er een correct samenspel moeten plaatsvinden tussen been-, zit- en teugelhulpen.
oké, even dit punt
stel, jij neemt iemand op je rug.....
ga jij dan je bekken kantelen om deze persoon te dragen?
span je je rug of buikspier extra aan?
of ga je dit met een andere spier oplossen?
Bovenstaand ben ik het dus niet mee eens.
een paard draag niet met de rug of buikspier.
maar net als de mens, met de beenspieren.
ik hoop toch echt niet, als er iemand op mijn rug zit (trouwens niet iemand met mijn gewicht, dan wordt het overbelasting) maar ongeveer 10% van mijn gewicht, dan ga ik niet mijn bekken kantelen, of mijn buik of rugspier extra aanspannen om diegene te dragen.
ik gebruik dan mijn bovenbeenspieren om deze persoon te liften.
Bij een paard is dit net zo
van belang is dus, om alvorens op een paard te gaan zitten, de achterhandspieren sterker te maken om het dragen van de ruiter makkelijker te maken.
èn, om niet zwaarder te zijn als ruiter (helemaal bij een jong paard) van ongeveer 12% van het lichaamsgewicht van een paard.
Gaabje schreef:Wat betreft het aanspannen van de buikspieren bij het dragen van een persoon. Vroeger speelde ik heel vaak met mijn zusje dat ik een paard was en zij op mij ging rijden, dus ging ik als paard staan, dus op 4 benen. Dan spande ik wel mijn buikspieren aan om haar te dragen, niet mijn beenspieren. Ik denk dat de vergelijking niet echt opgaat, maar in mijn beleving was dat wel zo.
nombrado schreef:Gaabje schreef:Wat betreft het aanspannen van de buikspieren bij het dragen van een persoon. Vroeger speelde ik heel vaak met mijn zusje dat ik een paard was en zij op mij ging rijden, dus ging ik als paard staan, dus op 4 benen. Dan spande ik wel mijn buikspieren aan om haar te dragen, niet mijn beenspieren. Ik denk dat de vergelijking niet echt opgaat, maar in mijn beleving was dat wel zo.
wij mensen zijn ook niet gemaakt om op handen en knieeen te staan en te dragen
echter zou je het op je rug staand doen, doe je het echt vanuit je bovenbenen.
Gaabje schreef:ja maar dan is het toch weer een totaal ander vergelijk, omdat paarden wel op 4 benen lopen?
nombrado schreef:Gaabje schreef:ja maar dan is het toch weer een totaal ander vergelijk, omdat paarden wel op 4 benen lopen?
het gaat toch om het fundament?
het skelet van de mens is gebouwd om rechtop te lopen
die van het paard om op 4 benen te lopen.
de kracht komt bij beide vanuit de achterbenen/bovenbenen. daarbij, en daarbij alleen kan het fundament functioneren waarvoor het bedoeld is.
nombrado schreef:Gaabje schreef:ja maar dan is het toch weer een totaal ander vergelijk, omdat paarden wel op 4 benen lopen?
het gaat toch om het fundament?
het skelet van de mens is gebouwd om rechtop te lopen
die van het paard om op 4 benen te lopen.
de kracht komt bij beide vanuit de achterbenen/bovenbenen. daarbij, en daarbij alleen kan het fundament functioneren waarvoor het bedoeld is.
Whinnylando schreef:Benaming is niet goed, maar wordt wel algemeen gebruikt
Over de rug, van achter naar voren.
Citaat:Door training kan men deze sterken, en dat heet door strekken van het paard (hals laten strekken) en het paard te leren in de houding te gaan, dit is essentieel bij het goed gymnastiseren van het paard.
Whinnylando schreef:Maar hoe noem je nu in een officiële kloppende term dat wat wij over de rug rijden noemen? Want met alleen hals strekken ben je er dan toch nog niet?
Bedenk me ineens dat tegen mij dan verteld werd "In het verlengde van de rug rijden"