LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:42

dat is Des Professors! Dingen de ether in smijten waar je absoluut geen kennis van hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:50

Tjoppie en Prof, jullie zouden samen een caberet-programma moeten beginnen. Of een topic starten: wie kan de ander het meeste afzeiken? *\o/*
Als ik jullie berichten lees, weet ik vaak niet of ik moet lachen of me zal irriteren? Ik hou het maar op me vermaken. :D
Ik lees dit topic (en de andere topics over dit onderwerp) graag mee en ik wil mijn complimenten geven aan Zooist. Die is gewoon "open-minded" in alles en gaat niet mee in de "groepsvorming" en het tegen elkaar opboksen. Zij geeft gewoon op een "normale" manier haar mening.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:57

van prof word ik wat kriegelig dat klopt zeker, maar als je mijn posts terugleest dan zie je dat ik vind dat er geen absolute manier is, en dat het niet zwart wit is en dat alles af hangt van het paard, de ruiter, de graad van africhting en de gemoedstoestand. Dat er constant gekeken moet worden naar wat kan, mag en verantwoord is. dat er constant compromissen gesloten moeten worden. En dat er geen goed of slecht is, slechts anders is. Ik ben daar niet star in, ik kan er alleen niet tegen als iemand die alles alleen op zijn eigen manier ziet, nooit compromissen sluit (en dat valt terug te lezen) en alleen op DIE manier want alleen DIE manier is goed tegen mij zegt dat LDR ruiters hun paarden breken. Nou ben ik geen LDR ruiter, maar toch vind ik dat boute uitspraken.
Evenals het ontwijken van stellingen van mij omdat hij er gewoon geen antwoord op heeft, en mij dan wel wer een nieuwe vraag voorlegt waar ik dan geduldig weer op inga. Eigenlijk ben ik gek natuurlijk. Maargoed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:02

tjoppie schreef:
van prof word ik wat kriegelig dat klopt zeker, maar als je mijn posts terugleest dan zie je dat ik vind dat er geen absolute manier is, en dat het niet zwart wit is en dat alles af hangt van het paard, de ruiter, de graad van africhting en de gemoedstoestand. Dat er constant gekeken moet worden naar wat kan, mag en verantwoord is. dat er constant compromissen gesloten moeten worden. En dat er geen goed of slecht is, slechts anders is. Ik ben daar niet star in, ik kan er alleen niet tegen als iemand die alles alleen op zijn eigen manier ziet, nooit compromissen sluit (en dat valt terug te lezen) en alleen op DIE manier want alleen DIE manier is goed tegen mij zegt dat LDR ruiters hun paarden breken. Nou ben ik geen LDR ruiter, maar toch vind ik dat boute uitspraken.
Evenals het ontwijken van stellingen van mij omdat hij er gewoon geen antwoord op heeft, en mij dan wel wer een nieuwe vraag voorlegt waar ik dan geduldig weer op inga. Eigenlijk ben ik gek natuurlijk. Maargoed.

Dit geloof ik wel :D .

Maar jullie draven (soms) een beetje door, soms irritant, soms vermakelijk.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:04

ja dat is wel zo, ik laat me makkelijk meeslepen als iemand me uit blijft dagen, en zeker als dat uitdagen uit nikszeggende meningen bestaat ipv doeltreffende feiten. Beetje dom!

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 00:42

Goede nacht allemaal! Ook ik lees dit topic mee, net als Electra en andere mensen die online zijn. Ik hoop dat ik hier mijn mening mag geven op eigen ervaringen gebaseerd:

Er was eens een paard met een grote will to please die zich voor het plezier van haar ruiter in een roll-kur liet dwingen, met geveinst gemak de oefeningen liep en kwaliteiten liet zien want dit was haar zo geleerd en de kwaliteiten in beweging waren in haar genen al vastgelegd. Zo liep zij eerste prijs na eerste prijs met dubbel winst per proef en wist zij zich uiteindelijk de top bereikt. In de tussentijd nog een IBOP proefje en een PROK predikaatje et voila: de elite merrie.

Mooi sprookje tot nu toe niet?

NIET DUS! Deze dame ging bijna kapot (letterlijk, fysiek en mentaal) aan haar kwaliteiten in combinatie met haar karakter en we zijn haar nu aan het uitleggen hoe zij naar voren MAG, haar frame MAG vergroten. Mijn jonge paarden (lees een paar maanden onder het zadel) zijn veel minder scheef dan zij. Waarom? Meerijden in haar natuurlijke scheefheid onder dwang van oefeningen hebben haar nog veel schever gemaakt. Verzameling was het in elkaar drukken van haar lichaam. Uitstrekken was het zo hoog mogelijk optillen van haar voorbenen. Voorzichtig protest werd afgestraft met zweep en wielsporen, toegejuigd en gemotiveerd door instructeur en juryleden.

Met letterlijke tranen in mijn ogen voel ik hoe zij last en pijn heeft als ik haar vraag zich te ontspannen. Met pijn in mijn hart voel ik hoe zij haar best doet om te leveren wat zij DENKT dat ik van haar verwacht.

Op een enkeling na heeft geen jury het gezien in de proeven, of in ieder geval overgecompenseerd in de waardering in de proeven. En deze enkeling die wel kennis van zaken had, werd gemeden op volgende wedstrijden.

Dierenarts, ostheopaat, manueel therapeut, acupuncturist, INSTRUCTRICE, fysio, etc. Conclusie: dit paard is zowel mentale als fysieke schade toegedaan. Godzijdank was de schade in dit stadium nog niet permanent en kunnen we dit paard nog behoeden voor een korte sportcarrière en dito pensioen.

Een ieder die hier anatomisch wetenschappelijke onderbouwing PRO roll-kur wil voeren en dus mijn "sprookje" wat verder wil uitdiepen, kan eens zoeken op publicaties van Ulrike Thiel.

Helaas moet ik erkennen dat dit paard het ook zeker t/m GP gered zou hebben op deze manier onder een kundig verbloemende ruiter of amazone. Maar niet dankzij de methode, maar ondanks de methode. Tegelijkertijd was Nederland dan opnieuw een kwaliteitsvol paard vroegtijdig verloren aan onnodige slijtage, terwijl datzelfde paard nog in de bloei van het leven had kunnen zijn.

Hoezo, we nemen gewoon het beste van alle methodes en dat wat bij mijn paard past. Heb je je paard al eens gevraagd hoe het gereden wil worden? Vraag het dan maar eens aan kundige mensen die gezien hebben welke schade de roll-kur aan deze edele dieren toebrengt. Kijk maar eens naar een skelet van een paard die overleden is na een leven in de roll-kur. De roem is voor de ruiter/amazone. Het verdriet van de lijdensweg is de stille nalatenschap van het volgzame vluchtdier dat vroegtijdig aan zijn einde kwam.

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 00:46

Ik ken de publicaties van Ulrike Thiel en mijn inziens is dat een persoon die in de sport niets presteerde en daardoor het systeem is gaan afzeiken. Zelfde als Marijke de Jong, bij die personen moet je heel ver uit de buurt blijven.

Heel triest dat je merrie slecht gereden is, ik vraag mij af op welk nivo?
Om te zeggen dat ze gp nivo aankan vind ik een gedurfde uitspraak. Dat weet je nooit van te voren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 00:56

Ah, die van mij werd als driejarige en net zadelmak al elite :D :P
Dat scheelt me dus een hoop trekwerk ;)

Ik vind het wel een beetje overtrokken verhaal maar mooi opgeschreven en ik sluit me hierin volledig aan bij annet555.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:43

@Zooist: momentopnames? een gebroken bovenlijn is geen momentopname, maar het zijn spieren die verkeerd zijn ontwikkeld. je ziet een duidelijke gebroken lijn in de bovenlijn lopen waar de knik zit. ik heb ergens deze week in een advertentie nog zo'n mooi voorbeeld voorbij zien komen van een gebroken bovenlijn, maar ik ga dat natuurlijk niet plaatsen aangezien dat een paard van een Bokker was.

zolang mensen nog blijven geloven in momentopnames bij deze ruiters... je kunt er filmpjes mee volschieten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:32

Nou is toch al meerdere malen aangegeven dat deze methode/techniek alleen gebruikt dient te worden door kundige ruiters. In de basissport heeft geen enkele ruiter dit nodig én geen enkele basisruiter is kundig genoeg, dus is het compleet nutteloos deze als voorbeeld te nemen. Dat is net zoiets als zeggen dat paardrijden met zweep zielig is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:56

kamsel schreef:
Nou is toch al meerdere malen aangegeven dat deze methode/techniek alleen gebruikt dient te worden door kundige ruiters. In de basissport heeft geen enkele ruiter dit nodig én geen enkele basisruiter is kundig genoeg, dus is het compleet nutteloos deze als voorbeeld te nemen. Dat is net zoiets als zeggen dat paardrijden met zweep zielig is.

Omdat hier aangegeven wordt dat LDR alleen door "kundige" ruiters uitgevoerd mag worden, wil dat nog niet zeggen dat dat een waarheid is!! Door wie wordt dat beweerd??
Door mensen die nog geen énkele onderbouwing hebben weten te geven wat de meerwaarde is van LDR!!
De kennis/info die hier gegeven is, komt van KR-aanhangers!!
Vervolgens komen er dan mensen om de hoek kijken, die die KR-aanhangers beschuldigen van "afzeiken", terwijl het juist de LDR-"aanhangers" zijn (ze verontschuldigen zich zélf geen LDR-gebruiker te zijn?!) die woordgebruik in de mond nemen, dat je je afvraagt "Wat willen ze nou?".
Waarom doen ze dat dan, kun je je afvragen?
Omdat ze niet wíllen horen dat LDR slecht voor een paard is...!
En waaróm willen ze dat dan niet horen??
Ik ga niet alles voorkauwen.

Vervolgens komt er een Bokt-lezer, zoals er waarschijnlijk zeer velen zijn met de zélfde ervaring, die zijn/haar ervaring vertelt en hóe wordt daarop gereageerd en door wíe en waaróm...????
ZZonneglans, begrijp je nu dat ik er zelf vaak geen zin meer in heb? Er valt niet te discussiëren met een aantal hier.
Het wordt hoog tijd dat mensen als Athlete zich laten horen, want als dat geen PRAKTIJK-ervaring is, dan weet ik het niet meer...!
En wat gebeurt er dan vervolgens met die persoon? Ja, die wordt afge..... zónder enkele onderbouwing!
Laat die grote zwijgende, meelezende Bokker maar eens opstaan.........

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:07

Heb je vandaag al in de spiegel gekeken Murphy? Ik wil mijn onderbouwing best nog wel voor een derde keer speciaal voor jou kopieeren hier hoor.
En ik voor een ben geen voor of tegenstander van LDR, dat ik de techniek begrijp maakt mij geen voorstander. Wellicht een cursusje lezen, en dan vooral begrijpend lezen? Jij zit zo vast in je gedachtegang dat je zelf allemaal invullingen maakt om vooral niet open te staan voor andere visies, in de voksmond ook wel kortzichtig genoemd. Hoe wil je jezelf ontwikkelen als je niet kan luisteren/lezen naar wat mensen te zeggen hebben, behalve als het mensen zijn die in jouw straatje praten? Zo kom je nooit ergens behalve het inderdaad afzeiken van mensen met een andere gedachtegang dan jij.
Ik vind correct LDR op een paard wat dat niveau aankan en met een kundige ruiter prima. Ik heb ook geschreven waarom ik dat prima vind. Dat jij het slecht vind, dat is jouw ding, kan ik niks aan doen. Ik wil dat net zo hard niet horen als dat jij niet wil horen dat het eigenlijk prima is.
Hoe kan een bokker ervaring hebben met correct LDR? De topruiters zitten hier echt niet hoor, dus er is er niet een welke ervaring heeft met correct LDR, wel met prutswerk, en ja dat is slecht! Maar dat heeft niks met LDR te maken. Dat ene Athlete denkt dat dit met LDR te maken heeft kan ik niks aan doen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:29

tjoppie schreef:
Heb je vandaag al in de spiegel gekeken Murphy? Ik wil mijn onderbouwing best nog wel voor een derde keer speciaal voor jou kopieeren hier hoor.
En ik voor een ben geen voor of tegenstander van LDR, dat ik de techniek begrijp maakt mij geen voorstander. Wellicht een cursusje lezen, en dan vooral begrijpend lezen? Jij zit zo vast in je gedachtegang dat je zelf allemaal invullingen maakt om vooral niet open te staan voor andere visies, in de voksmond ook wel kortzichtig genoemd. Hoe wil je jezelf ontwikkelen als je niet kan luisteren/lezen naar wat mensen te zeggen hebben, behalve als het mensen zijn die in jouw straatje praten? Zo kom je nooit ergens behalve het inderdaad afzeiken van mensen met een andere gedachtegang dan jij.
Ik vind correct LDR op een paard wat dat niveau aankan en met een kundige ruiter prima. Ik heb ook geschreven waarom ik dat prima vind. Dat jij het slecht vind, dat is jouw ding, kan ik niks aan doen. Ik wil dat net zo hard niet horen als dat jij niet wil horen dat het eigenlijk prima is.
Hoe kan een bokker ervaring hebben met correct LDR? De topruiters zitten hier echt niet hoor, dus er is er niet een welke ervaring heeft met correct LDR, wel met prutswerk, en ja dat is slecht! Maar dat heeft niks met LDR te maken. Dat ene Athlete denkt dat dit met LDR te maken heeft kan ik niks aan doen.

Dit is de laatste keer dat ik op jou reageer. Het zou mij niets verbazen als jij SJ himself bent!
Over lezen gesproken.
Wat jij een onderbouwing vindt is dit, jouw woorden:
"LDR is alleen toepasbaar als je deze "techniek" correct gebruikt".
Vervolgens vraag ik WÁT is correct en HÓE ziet dat er dan uit en WÉLKE oefeningen zijn dat dan...?
Ik wacht nog steeds op een antwoord, want dáár zit nl. de onderbouwing in, maar dat kun je niet, want die is er niet...!
Iedereen weet van de 1-hulptheorie, het simpele "Stop and Go" wat zij gebruiken, van het oprollen en het zijdelings dubbelvouwen van de hals van het paard, van het op kracht rijden, van het achterover hangen....!!
Oeps, per ongeluk zelf het antwoord al gegeven, tenzij er nog een "aanvulling" komt van jouw kant en dan niet die onzin van"daarvoor moet je op"topniveau zitten", want dat is nu net géén argument!
Kun je dat niet, zeg dan niets, maar ga hier niet ordinair met modder lopen gooien, omdat je niets beter weet te zeggen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:36

Wat ben je weer vriendelijk en openminded Murphy, ook helemaal niet snerend ofzo hoor. Maargoed ik ga het je nog een keer vertellen. Hoe de techniek correct is kan je zien bij bijvoorbeeld Anky. Ik zeg vervolgens dat LDR een technische oefening is, niet dat je in LDR oefeningen rijd. (heeft weer te maken met lezen, en dan begrijpend lezen) Dus dat zijn imo onzinnige vragen.
Hoe kom je bij kracht? en hoe kom je bij achterover hangen? Ik heb net Rath gekeken, en die hangt pas achterover, die heeft pas spierballen!
Bij Ldr komt geen kracht kijken, leken snappen dat niet. LDR is niks anders dan het motortje van achteren aandrijven. Correct LDR krijg je niet voor elkaar met trekken, ja bij leken.
Nou komt vast zo die foto te voorschijnd waarbij anky aan de teugels hangt met Salinero zijn kop op zijn borst! Dan moet ik altijd zo lachen als een of andere nono met die foto "bewijst" dat LDR trekken is!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:44

sjow hier is veel interessants gebeurt, ik ga snel weer bijlezen

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:54

HÓE kan ik zien bij Anky dat de techniek correct is...?? Geef dáár nu eens antwoord op!
Alexander Matthias Rath achterover??? Je was allang door de mand gevallen, maar nu bevestig jij je eigen onkunde: A.M. Rath heeft een heel lang bovenlichaam, daarom trekt hij zijn schouders wat krom, maar zijn rug is correct: eerder hol dan bol, zoals bij G, die een bolle onderrug heeft! Rath zit op zijn zitbeenknobbels, Gal op de achterkant van zijn zitvlak!
Gal ZÍT niet, maar hangt achterover! Als gevolg daarvan schieten die onderbenen naar voren. Nooit gehoord van de lijn hak-heup-schouder-oor?? Die lijn klopt als je correct zit en dat doen de LDR-rijders niet. Bij Adelinde zie je nog wat restanten van de Klassieke Manier waarin zij is opgeleid voor wat betreft haar beenhouding. Maar zij hangt inmiddels goed achterover om die Absolute Oprichting "op zijn plaats getrokken" te houden.
Dat verschil zie jij dus kennelijk niet...!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:58

Dankzij Gerd Heuschmann´s "Dressuur onder vuur", zijn we nu dan aangeland bij "LDR onder vuur"...!!
Mag hopen voor het welzijn van de paarden dat LDR aan zijn eigen "succes" ten onder gaat....

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:59

Fijn dat Rath wel fout op zijn paard mag zitten van jou! En ik ben heel blij dat ik inderdaad niet zie wat jij ziet, want dan kan ik mijn carriere wel aan de wilgen hangen.
Bij Anky kan je zien dat de techniek correct is omdat je niks ziet, snap je dat nog? Ik ga nu even belangrijkere dingen doen, en als ik straks terugben dan gaan we wel verder met de les "hoe zie ik objectief wat er waar gebeurd, en leer ik buiten mijn eigen kadertje denken"

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:59

murphy102 schreef:
Dankzij Gerd Heuschmann´s "Dressuur onder vuur", zijn we nu dan aangeland bij "LDR onder vuur"...!!
Mag hopen voor het welzijn van de paarden dat LDR aan zijn eigen "succes" ten onder gaat....

_/-\o_ Amen :j

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:23

Abacab schreef:

Ik zou zeggen, bespaar je de moeite, het is enkel ordinair moddergegooi.

Het is ook te hopen dat de mods dit topic snel op slot rotten en professor en dat zure groepje van hem fijn naar zijn eigen heimat sturen, voordat dat dit ongeciviliseerde sfeertje zich als een koeienvlaai verder uitspreidt over bokt.

Niemand leest hier wat er eigenlijk gezegd wordt. Dit is toch een wat volwassener topic, qua leeftijd dan, maar de toon in dit topic net als in arvskr is niet bepaald voorbeeldig, maar respectloos, ordinair en dom hufterig gedrag jegens elkaar en anderen. Het blind volgen van een man (?) van 60 (?) die zich gedraagt als de eerste de beste godsdienstwaanzinnige is werkelijk belachelijk. Pochen over het begeleiden van combinaties van hoog niveau naar nog hoger niveau, maar dan niet thuis geven is werkelijk slap, om niet over de rest van het verbale gebraak te spreken.

Het gebrek aan begrijpend lezen, inlevingsvermogen en het luisteren naar elkaar, respect voor elkaar en nadenken over argumenten is werkelijk stuitend. Om niet te spreken over het totale gebrek aan een deugdelijke argumentatie, "beren op een gloeiende plaat dansen ook"...google eens op drogredenering zou ik zeggen. Ook zou ik het meerendeel hier het boek 'Hoe hoort het eigenlijk?' willen aanraden.

Mij zie je hier niet meer terug.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:24

tjoppie schreef:
Ik ga nu even belangrijkere dingen doen, en als ik straks terugben dan gaan we wel verder met de les "hoe zie ik objectief wat er waar gebeurd, en leer ik buiten mijn eigen kadertje denken"

Dat is vechten tegen de bierkaai.

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:26

Aan welke carriere werk jij tjoppie vertel hier eens wat over,velen zullen hier benieuwd naar zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:45

ZZonneglans schreef:
Abacab schreef:

Ik zou zeggen, bespaar je de moeite, het is enkel ordinair moddergegooi.

Het is ook te hopen dat de mods dit topic snel op slot rotten en professor en dat zure groepje van hem fijn naar zijn eigen heimat sturen, voordat dat dit ongeciviliseerde sfeertje zich als een koeienvlaai verder uitspreidt over bokt.

Niemand leest hier wat er eigenlijk gezegd wordt. Dit is toch een wat volwassener topic, qua leeftijd dan, maar de toon in dit topic net als in arvskr is niet bepaald voorbeeldig, maar respectloos, ordinair en dom hufterig gedrag jegens elkaar en anderen. Het blind volgen van een man (?) van 60 (?) die zich gedraagt als de eerste de beste godsdienstwaanzinnige is werkelijk belachelijk. Pochen over het begeleiden van combinaties van hoog niveau naar nog hoger niveau, maar dan niet thuis geven is werkelijk slap, om niet over de rest van het verbale gebraak te spreken.

Het gebrek aan begrijpend lezen, inlevingsvermogen en het luisteren naar elkaar, respect voor elkaar en nadenken over argumenten is werkelijk stuitend. Om niet te spreken over het totale gebrek aan een deugdelijke argumentatie, "beren op een gloeiende plaat dansen ook"...google eens op drogredenering zou ik zeggen. Ook zou ik het meerendeel hier het boek 'Hoe hoort het eigenlijk?' willen aanraden.

Mij zie je hier niet meer terug.

Bedankt voor je "nuttige" inbreng, ZZonneglans.
Onvolwassenheid is wat jij hier nu laat zien.
Om te communiceren heb je 2 mensen nodig. Gemakkelijk om dit bij Professor neer te leggen, neem jezelf onder de loep.
Het is heel bewonderenswaardig dat iemand -op zijn geheel eigen wijze- maar mét onderbouwingen, stééds maar weer met veel geduld probeert de ander uit te leggen waaróm LDR niet juist is. Dat wil niet zeggen dat je het zomaar aan moet nemen, maar kom dan met ONDERBOUWINGEN waaróm je vindt dat hij ongelijk zou hebben,...en dat mis ik hier, wel modder! Waaróm denk je dat Professor zo volhardend probeert mensen iets te leren??
Ik kan alleen maar raden, maar ik denk vanuit passie voor paard en eerlijk omgaan met dit wezen!!
Éen ding weet ik wel: als Professor niet mee zou doen aan dit topic of welk topic dan óók, dan hadden al die topics allang dood gebloed, want het is interessant om naar hem te luisteren en te leren, iets wat ik van jouw inbreng en van een aantal anderen niet kan zeggen...!!!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:55

en als je me dan citeert, dan wel graag goed:

'een beer op een gloeiende plaat reageert ook snel, maar dat is geen Durchlaessigkeit'.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:38

En toch heb ik hier veel interessants gelezen. Zo ben ik heel blij dat Tjoppie en Zzonneglans erkennen dat er geen zwart-wit bestaat maar dat je voor iedere combi moet bekijken wat de juiste weg is. Je moet je niet laten leiden door een systeem maar door gezond verstand en rijkunstig gevoel [als je dat hebt tenminste]. Daarbij laat je je begeleiden door kundige trainers maar ook een Da, tandarts, fysio etc. hoort daar bij. Je geeft je paard regelmatig een vet-check, ook als alles geweldig goed lijkt te gaan omdat je er zeker van wilt zijn dat je paard zich happy voelt en goed in zijn lijf steekt

Dat verhaal van Athelete is heel triest maar dat vind ik nu typisch een geval van een wannebee zonder enkel rijkunstig gevoel die blind een systeem volgt en successen najaagt. Dat is puur een fout van de ruiter en niet van de manier van rijden. Ik bedoel, je voelt toch op een gegeven moment toch wel dat je je paard in de vernieling rijdt? En als je dat niet voelt kun je beter stoppen en een crossfiets oid kopen.

De grootste les is dat je paard zelf aangeeft hoe je moet trainen en daarbij mag je alle methodieken gebuiken die beschikbaar zijn, mits ze heilzaam zijn voor je paard. Als je baat hebt bij AR en je kunt dat op een positieve manier integreren in je training dan vind ik dat top. Ik krijg echt jeuk van types die alles in hokjes plaatsen en gaan vertellen dat zij de enige juist weg bewandelen en dat de rest niets voorstelt. Ik ben dan ook enorm afgeknapt op Branderup en Marijke de Jong door hun sektarische benadering, overdaad aan pretenties en zelfverzekerdheid en gebrek aan competentie. Ik ben er echt van overtuigd dat wanneer we wat meer open zouden staan voor elkaar, de paarden daar veel meer baat bij zouden hebben.

Maar goed, ik snap dat het voor sommigen niet te doen is om gefundeerde keuzes te maken over het hoe en waarom van de training omdat ze daar de intellectuele capaciteiten niet voor hebben. [komen we toch weer op een eerdere discussie dat je als top-ruiter toch wel over bovengemiddelde intellectuele capaciteiten dient te beschikken]. Dan is het makkelijker je vast te bijten in een systeem of methode, dan hoef je zelf niet meer na te denken en volgt je blind het tekstboek, KR, AR of wat dan ook.