xXLianneXx schreef:Voor inrijden vind ik het echt heel erg slecht, die paarden krijgen helemaal geen training aan de hand van te voren. Hierdoor hebben ze nooit voldoende bespiering om de ruiter te kunnen dragen en zelf nog een beetje in balans te krijgen. Hij gaat er in 1 sessie al op en mept met sporen en touw of zweep? het paard naar voren en vervolgens staat er nog een hulpje achter met een zweep te zwaaien. Natuurlijk zal zo'n paard bokken als er een of andere malloot ineens op springt en die door slaan en prikken naar voren dwingt, maar doordat het paard er kwa bespiering nog niet klaar voor is kan die het ook nooit lang volhouden, mooi gevonden van Gert. Wel moet ik toegeven dat hij ontzettend goed kan blijven zitten, dat doe ik hem niet na! Maar het is toch bekend dat de basis van de opleiding van een paard goed moet zijn, nou een slechtere manier om de opleiding te beginnen weet ik niet hoor.
Dan heb ik hier heel vaak gelezen dat mensen hem super vinden voor probleem paarden, maar als er nog nooit iemand op het paard gezeten heeft en het paard helemaal groen is hoe weet je dan dat het een probleem paard is? Want tot nu toe is het grootste deel wat ik zie compleet groene paarden die nog nooit iemand erop hebben gehad.
nja dit is dus mijn mening, gebaseerd op verhalen en de 100den filmpjes op youtube.
Ik val hier niemand aan, behalve de Methode van Gert.
Beste Lianne,
Blijkbaar heb je inderdaad alleen je wijsheid uit filmpjes.
Mijn paard is daar naartoe gegaan... Het paard is vanaf zijn geboorte altijd in de hand geweest, dus daar kon het niet aan liggen, maa hij wilde gewoon de singel niet om.. Singeldwang.
Gert's voorwaarde was, dat ik hem goed kon longeren, dus dit paard had al heel veel aan de hand geleerd.
Gert heeft daarna eerst 4 dagen alleen maar het zadel op en af gedaan. 2 tot 3 keer op een dag.
Daarna is hij er pas op gaan zitten (dag5). Inderdaad met zweep, maar ook zonder hoofdstel, gewoon met halster, waardoor hij het paard niet in zijn mond kan zitten. Er liep inderdaad ook iemand met zweep achter.... Weet je wat hier de reden van is?
Niet om het paard te slaan, maar om hem voorwaarts te houden, zodat het niet omhoog en achterover kan.. Dat zou het paard namelijk natuurlijk geen goed doen...
Na 1,5 week met mijn paard bezig te zijn geweest. Hebben wij hem weer opgehaald. Hij kon toen enkel rondjes lopen door de bak en het verschil tussen stap draf en galop. Maar dit is dan ook de afspraak, die je met Gert maakt, de overige knopjes moet je er gewoon zelf op rijden.
Mijn paard is daarna naar huis gekomen en is nooit lastig geweest. Nooit gebokt nooit vervelend, maar dit heeft hij ook nooit gedaan met Gert op zijn rug... Alleen met opzadelen. Zo overdonderd is hij dus niet geweest anders had hij vanzelf wel gebokt toen hij zich er op den duur van bewust raakte.
Een jong paard krijgt pas bespiering in zijn rug als je deze over de rug gaat rijden.... Een paard is echt wel sterk genoeg om een mens te dragen hoor! Daar is een rug op gebouwd.
Mensen alsjeblieft geloof niet dat de filmpjes een daadwerkelijk beeld geven van wat hij doet!
Misschien moet je het omdraaien, niet Gert, maar de mensen van wie de paarden zijn, zijn op sensatie belust en bieden deze paarden hiervoor aan. Natuurlijk wil Gert het eigenlijk liever zoals met mijn paard, daar verdiend hij tenslotte ook meer aan.....
Voor hem is het gewoon zijn werk, dus als een eigenaar of publiek het met zoveel sensatie wil, dan doet hij dat.
Hij heeft ook liever een boterham met pindakaas, dan zonder iets.
Gewoon doen wat de klant vraagt en die moeten dan met de gevolgen leven. Ik blijf erbij, dat hij het zowel voor het paard als voor zijn portemonnee liever net zo doet met alle paarden als met die van mij.