zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:54

bij mijn verzorg pony die lui aangelegd is leg ik hem op zijn bil, als hij dan niet reageerd laat ik hem even 'stuiteren' op zijn bil, niet slaan maar gewoon even en ''bounce''. hier regeert hij zat op. buiten zonder zweep.

merrieveulen

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:11

ik heb mijn zweep veel te hard nodig om hem thuis te laten, haha! een paard is een horizontaal gebouwd dier, een mens is verticaal. het gemiddelde paard heeft dekenmaat 195, dat wil zeggen dat ie bijna twee meter lang is.

wij als mens willen het paard besturen, het dier vormen, met hem communiceren. paarden onderling communiceren vooral met hun lichaam, houdingen en bewegingen maken dat ze elkaar begrijpen. aangezien wij een totaal ander lijf hebben, moeten we op de één of andere manier toch dat horizontale zien na te doen. soms wil ik iets zeggen tegen de heup van mijn paard. als ik aan het poetsen ben wijs ik ernaar of ik loopt erheen. als we aan het wandelen zijn wordt dat al lastiger, zelfde geldt dus voor ohz. en daarvoor is de zweep. om het paard als een paard te kunnen aanspreken, als een soort surrogaat voor het horizontale lichaam.

voorbeeld, als ik aan de hand een schouderbinnenwaarts wil vragen, leg ik mijn buitenhand met zweep naar achteren, naar de heup van het paard. daarmee verzoek ik hem de achterhand weg te zetten. met de rest van mijn lijf (mijn heup bij de singel, mijn hand bij het halster, mijn achterlijn parallel met het paard) kan ik de rest van het paardenlijf besturen, waardoor ik een nette, complete schouderbinnenwaarts kan maken. in een later stadium heb je aan minder genoeg, maar puur om even aan te geven wat de meerwaarde van een nagemaakt horizontaal lijf kan zijn in het werken met paarden.

zelfde geldt voor het longeren, met de zweep kan je prachtig communiceren. een zweep wordt pas een straf of zielig als ie als zodanig gebruikt wordt.

Makkie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:41

Ik rij meestal wel met zweepje, maar in de meeste gevallen is alleen het gebaar al genoeg. Als het nodig is geef ik een klein tikje. Het is ook zo dat op sommige maneges, waar echt hard wordt geslagen, de paarden al bijna niet meer reageren op de zweep waardoor mensen nog harder gaan slaan. Dat vind ik dus echt zielig.
Ik vind zweepjes met van die handjes eraan trouwens nogal stom, daarmee associeer je het gebruik van een zweepje met je pony 'slaan.'

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:48

Tsja een zweep zielig? Nee, als je hem juist gebruikt niet.
Ik kan ook wel ontzettend boos worden op een paard, en hem wel een tik verkopen, maar dan heeft ie het er zelf ook echt naar gemaakt.
Ik had donderdag paardrijles op een paard dat níet door wilde lopen, en ik was mijn zweep vergeten. Nouja, dan moet je hem een flinke schop verkopen zodat ie doorloopt. Halverwege de les ben ik gestopt, want zo is rijden voor geen van beide leuk. Het is een fijn paardje, maar die tikjes van de zweep heeft ie wel echt nodig.

Hetgeen waar ik me onwijs aan kan ergeren, zijn de springpenny's. Zodra paardje niet over de hindernis gaat, worden ze kort ervoor gezet, sporen erin en de zweep op de kont. Dáár kan ik niet tegen. En als de jury er dan niets van zegt, lijkt het mij gewoon een slechte wedstrijd.

Als het kan, rijd ik zonder zweep. Echter rijd ik wel op de manege, waar de paarden vaak erg geactiveerd moeten worden. Ook gebruik ik de zweep wel eens bij wijken, heel lichtjes aantikken zodat het paard zn kont meeneemt in het wijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:51

Ja dat heb ik ook wel eens gezien, op het CHIO nota bene. Paard weigert - mep mep mep mep - zo paard nu heb ik je gemotiveerd om het wel te doen 8)7 achterlijk kind

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:01

Magrathea schreef:
Ja dat heb ik ook wel eens gezien, op het CHIO nota bene. Paard weigert - mep mep mep mep - zo paard nu heb ik je gemotiveerd om het wel te doen 8)7 achterlijk kind

het ergste vond ik nog tijdens het NK Caroussel, een manegepaardje durfde níet door een hoek. Moest voorop lopen, niemand die dan even denkt van goh, laten we een makker paard ervoor zetten?
Nee er ging iemand anders op die de sporen er even goed in zette, en de zweep er overheen haalde.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:15

Ik vind een zweep een hulpmiddel en het is toch niet omdat je ermee rijd dat je ze ermee moet slaan he ;) maar ik zie inderdaad ook liever iemand die 1 tik geeft en dan reactie krijgt dan iemand die heel de tijd zit te schoppen en toch niet verder komt.. :)

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:00

Ik vind het net zoals met sporen, als er geen misbruik van wordt gemaakt en het als hulpmiddel wordt gebruikt is er niks mis met een zweep.
En soms kan je er ook net even wat duidelijker mee over komen, zo van, 'nee paard je kan niet onder het werk uitkomen door te gaan klooien', dan hoef je niet meteen een mep te geven maar gewoon even een corrigerende tik is vaak al genoeg. :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:10

vergeet ook niet dat je je zweep ook gewoon aan kunt leggen. als ik bijv. alleen de achterhand van mijn paard weg wil zetten, dan leg ik mijn zweep aan op zijn heup, waarop hij dan netjes opzij wegstapt (erg handig als je bijv. een hek uitmoet en wilt draaien).

verder kan je met een zweep ook wijzen, iets waarvan ik veel gebruik maak in het grondwerk/ longeerwerk.
een zweep is zéker geen strafmiddel, net zoals je hand dat niet is. zweep is immers gewoon verlengde van jezelf, arm, achterhand, etc.

boesalfa48

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:50

Je hoeft toch niet meteen keihard te slaan? Zolang je alleen iets duidelijker wil maken dat je iets wilt vind ik het een hulpmiddel. Zeker bij manegepony's ofzo, daar rijd iedereen op, en schoppen mensen, waardoor ze minder goed reageren, alsof ze eelt op hun buik hebben ofzo..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:52

Iets duidelijk maken met een zweep mag best. Daar is de zweep voor.
Slaan doe je niet zonder reden.

Ik zie mensen er wel eens op los knallen als een paar niet over een hindernis wilt oid.. Soms terect, soms niet.

Zelf rijd ik sinds ik mijn paard weer op mag bouwen zonder zweep. Gewoon omdat ik hem pas erbij wil pakken als ze echt stout gaat doen of mijn hulpen negeerd. ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:16

michelle___ schreef:

Ik zie mensen er wel eens op los knallen als een paar niet over een hindernis wilt oid.. Soms terect, soms niet.

Zelf rijd ik sinds ik mijn paard weer op mag bouwen zonder zweep. Gewoon omdat ik hem pas erbij wil pakken als ze echt stout gaat doen of mijn hulpen negeerd. ;)

Slaan doe je mijns inziens alleen als je paard je echt naar het leven staat, niet omdat ie je je zin niet geeft. even een stukje nuance...
mensen vinden naar mijn mening iets al snel een goede reden om een paard te mogen slaan.

daarnaast is het mijns inziens NOOIT terecht om een paard over een hindernis te willen slaan, punt.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:27

merrieveulen schreef:
michelle___ schreef:

Slaan doe je mijns inziens alleen als je paard je echt naar het leven staat, niet omdat ie je je zin niet geeft. even een stukje nuance...
mensen vinden naar mijn mening iets al snel een goede reden om een paard te mogen slaan.

daarnaast is het mijns inziens NOOIT terecht om een paard over een hindernis te willen slaan, punt.

Ik zeg ook niet dat het goed is je paard over een hindernis te slaan.
Maar die van mij zou ook een tik krijgen als het voor een hindernis begint te stijgeren. En dan heb ik het niet over me zweep ondersteboven pakken en erop los rammen. Maar ben ik eigenlijk totaal niet thuis in het springkader. ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:33

michelle___ schreef:

je schrijft dit. ik vind het NOOIT terecht om 'er op los te knallen' als ie niet over de hindernis wil. óók niet als het is uit 'geen zin hebben'. een paard is een gevoelig levend wezen dat respect verdient en een eigen leefwereld heeft. en in essentie is er ALTIJD een reden voor een weigering. door goed te rijden en dus ook de zweep correct te gebruiken voorkóm je weigeringen uit 'geen zin hebben'. eigenlijk begint een dergelijke weigering dus al lang vóór de hindernis.

en niks mis met een motiverend tikje voor de hindernis als ie twijfelt, dan is het een aanmoediging. maar da's iets heel anders.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:09

ik vind een zweep niet zielig, mits je deze goed gebruikt, zoals mening anderen deel ik deze mening hier.
ik gebruik mijn zweep als hulpverfijning en motivatie

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:56

Als je een zweep Correct en niet onnodig gebruik is het niet zielig!

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:08

Ik gebruik nooit een zweep onnodig. Maar mischien als het echt nodig is wel als je hem gebruikt voor de goeie redenen .

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:50

Het is net als alle andere hulpmiddelen het is niet zielig mits het goed gebruikt wordt. Dit geld zo bij sporen als bij hulpteugels eigenlijk geldt het bij alles :j Ik zelf rij wel met zweep, ik hoef hem eigenlijk helemaaal niet te gebruiken, maar als ik hem er niet bij heb dan heb ik niet echt een voorwaartse pony. Het zit waarschijnlijk meer tussen mijn oren :+

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:42

Ik vind het gewoon om te corrigeren. Of om beter duidelijk te maken wat je wilt.
Verder vind ik dat het gewoon puur licht aan die gene die het gebruikt, bij mijn vzpony gebruik ik hem eigenlijk nooit, maar heb hem wel in de hand. En als ik hem gebruik dan is het een klein tikje.

Ik heb een tijdje een pony ingereden, en die eigenaar wou dat als hij niet direct deed wat ik vroeg hem enorm hard wat klappen verkocht. De eigenaar heeft het paard terwijl ik er op zat, zelfs in de buik getrapt. Ben er direct gestopt. Was echt ziek. Ábsoluut niet mijn aanpak, ábsoluut niet.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:33

Het hangt er vooral van af hoe je de zweep gebruikt.
Als je echt hard slaat is het wel zielig, maar niet als je aanwijzingen geeft.
Wel ben ik voorstander van liever 1 x iets harder, dan 10 x heel zachtjes zonder reactie.

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:22

bij juist gebruik van een zweep vind ik het niet zielig

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:11

Een zweep is voor mij een correctie middel en ik gebruik hem als het paard niet reageert op been of sporen dan krijgt die een tik dit kan een zachte zijn maar ik heb mijn vz paard de enorm onzeker was over haar springkwaliteiten over de sprong geslagen een paar keer. Hier heb ik totaal geen spijt van. De sprong (wat je niet echt een sprong mocht noemen) was een heel laag kruisje waar ze gewoon over heen kon stappen. Weigering op weigering nou vrolijke vriendin moest er echt overheen en gewoon voor de sprong gezet en doorgaan tot ze erover heen ging dan een hele grote beloning alsof ze iets enorm knaps had gedaan. Ik hou niet van de spelletjes en het merriegezeur en als ze er gewoon overheen kan dan MOET ze. Volgende keer probeerde ze het niet nog een keer. Soms moet je een paard motiveren en niet opgeven dat ze het daadwerkelijk kan. En ik ga niet voor een 1meter sprong stilstaan en erover heen slaan want dat redden ze gewoon niet. Maar over zo'n mini kruisje moeten ze niet moeilijk doen.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:16

Squawk schreef:
Dat hangt nog al van het gebruik af. Denk dat vrijwel iedereen het er mee eens is dat echt meppen zielig s. Wanneer je een tikt geeft met de zweep en ondertussen in de mond loopt te sjorren, dan schiet je er niks mee op en vind ik het wel zielig. Paard heeft geen flauw idee wat je dan bedoeld. Weet wat je ermee wilt bereiken voordat je het doet.

Helemaal mee eens!!

modena18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:15

Ik denk dat het niet zielig is zolang je het doel van de zweep voor ogen houd. Het is om je paard wakker te schudden of attent te maken niet om te straffen.

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:55

Persoonlijk vind ik een zweep niet zielig, mits deze goed wordt gebruikt. Als jet puur als correctie middel gebruikt en daarna ook weer de ontspanning terug in het rijden brengt en dus niet door blijft gaan, ja dan heb ik er geen moeite mee. Mensen die er veelvoudig gebruik na maken ook nadat het paard er op gereageerd heeft en er geen ontspanning volgt nadat het paard het correct heeft uitgevoerd, ja dan vind ik dat het doel van de zweep teniet wordt gedaan.

Verder ga ik ook mee in het commentaar van Squawk :)