Moll schreef:quadripes schreef:ik b edoel Durchlaessigkeit in feite. Waarbij het paard kaak en nek volkomen ontspant en het hele lijf doorswingt. Echter, dit punt zul je pas bereiken als je een paard hebt, dat op enig moment dit ook daadwerkelijk helemaal kan doen. Dus moet eerst aan alle andere basisvoorwaarden moeten worden voldaan: ontspanning, balans, rechtgerichtheid, verzameling enz. De graad van verzameling hangt dan natuurlijk weer af van de graad van africhting enz.
Nageeflijkheid is een veel complexer begrip dan mensen denken, daarom mag dit nooit worden afgedwongen met een bit of hoofdstel of kaptoom, maar moet dit uit het paard zelf ontstaan.
Alweer, een lastig onderwerp om dit even in woorden op te schrijven... ik vind het trouwens wel een goede gedachtenoefening om er eens gedwongen toe te worden hierover te schrijven en dus na te denken- ware het niet dat ik eigenlijk aan mijn hoofdstuk 5 van mijn PhD thesis moet werken
ik denk dat dat we hier een punt hebben, ik wil ook aan leuning echter leer ik de paarden wel wijken voor druk dus ook zo met de weerstand biedende hand, en toch wil ik aanleuning, op teugel gewicht, ik wil infeite met stokjes rijden maar geen gram meer in de hand hebben dan het gewicht van de teugel, elke gram meer is op het 5e been lopen, en ja je heb bepaalde werk druk met namen in de jonge paarden, echter naar mate de opleiding voorderderd en de ruiter gaat werken aan de feinabstemung, zal de werk druk dus naar teugelgewicht.
het is de hand van de ruiter die niet genoeg mee gaan in de beweging van het paard die er voorzorgt dat het paard de hand niet durft te volgen en dus aan te nemen, dit zie ik veel terug bij beginnende les klanten.
Wijken voor druk dmv de "weerstandbiedende" hand is niet klassiek en hoort ook niet bij de opleiding zoals een paard die zou moeten krijgen.
De omstandigheden waarom een "weerstandbiedende" hand nodig is, is dat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen en zich vasthoudt in zijn/haar lichaam omdat aan de essentiële voorwaarden niet voldaan is.