Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:41

laatste pogingAfbeelding

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:16

@ GittekeZ1 Denk niet dat je je zelf moet gaan vergelijken met je zoon! Groeien neemt ontzettend veel energie waardoor jongere mensen "niet iedereen" vaak wat meer kunnen hebben dan anderen. Eet zelf ook bijna een half brood per dag maar daar doe ik ook het nodige voor aan sport, beweging en dergelijke!

Van lucht aankomen is fysisch niet mogelijk, wellicht dat je een andere stofwisseling hebt maar dat doet hier niet terzake. Het gaat er hier meer om wanneer je een paard tot last zou zijn en wanneer niet!

Daarnaast vraag ik me af wat je met deze foto wil aantonen?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:23

hecowo schreef:
Van lucht aankomen is fysisch niet mogelijk, wellicht dat je een andere stofwisseling hebt maar dat doet hier niet terzake. Het gaat er hier meer om wanneer je een paard tot last zou zijn en wanneer niet!

Inderdaad, ook al heb je overgewicht zonder dat je er iets aan kunt doen, dan nóg hoor je niet op je paard te stappen met zware obesitas. :n
Alsof een medische reden voor je overgewicht een vrijbrief is om je paard dan maar te overbelasten. :?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:27

Ja ik vind het gewoon prima kunnen en niet dat ze te zwaar is. Je ziet er verder ook hartstikke leuk uit, wat is je probleem. Misschien hoor je zo en moet je niet dunner willen zijn. Van die strenge dieten wordt je meestal niet beter, je wordt er zelfs dikker van, uit frustratie. Paard ziet er niet uit of die er onder lijdt dus whats the problem?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:28

dejavu schreef:
hecowo schreef:

Inderdaad, ook al heb je overgewicht zonder dat je er iets aan kunt doen, dan nóg hoor je niet op je paard te stappen met zware obesitas. :n
Alsof een medische reden voor je overgewicht een vrijbrief is om je paard dan maar te overbelasten. :?

Ik vind deze combinatie prima, geen sprake van overbelasting.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:30

hecowo schreef:
Daarnaast vraag ik me af wat je met deze foto wil aantonen?

Dat vraag ik mij ook af...

Bovendien hebben we al eerder in dit topic gesteld dat er een ander topic is om je vraag te stellen of je te zwaar bent voor je paard.

Maar goed, als je het zo graag wil: je kan aan de foto zien dat je houding niet echt optimaal is, en dat je wat meer OP het zadel lijkt te zitten ipv IN.

GittekeZ1 schreef:
Hier een foto van mij met overgewicht te paard hij heeft er echt geen last van

GittekeZ1 schreef:
Nu zijn onze paarden prima inconditie

Hoe jouw conditie is, is vanaf de foto niet te beoordelen. Wat scoor jij bijvoorbeeld op een shutle-run test? Of een andere test die een indicatie kan geven van jouw conditie? (coopertest of zo) Of jouw paard/paarden in conditie zijn en/of last hebben van jouw gewicht kunnen wij enkel vanaf een foto eveneens nooit beoordelen. Daarvoor moeten wij jou en jouw paarden IRL in actie zien. En dan over een langere termijn. En om echt het verschil aan te kunnen tonen zul je het paard moeten observeren als het over langere termijn met een zware ruiter getraind wordt, en met een lichte ruiter. En die moeten dan weer beide van gelijk niveau zijn. En dat wordt bijna ondoenlijk.

Wat mij betreft blijft de stelling: hoe minder ruitergewicht hoe beter. Dus als jij kampt met overgewicht dat lijkt mij dat voldoende grond om er alles aan te doen om gewicht te verliezen.

piezze schreef:
Ja ik vind het gewoon prima kunnen en niet dat ze te zwaar is.

Ik snap niet hoe je tot dit oordeel kunt komen alleen aan de hand van een plaatje? Echt....

piezze

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:34

nou, waarom zou je onnodig iemand een complex aanpraten. Je ziet toch aan een foto of iemand er op past.
Conditie kan ik van een plaatje niet beoordelen, daar heb je helemaal gelijk in.

Jouw stelling hoe minder ruitergewicht hoe beter ben ik het eigenlijk ook niet mee eens. Met je gewicht kan je goede hulpen geven. Meer gewicht maken deze hulpen duidelijker denk ik. Een veertje van 14 op een paard van 170 heeft weinig in te brengen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:35

ik vind die foto een mooi plaatje, een beetje kleine ruiter voor zo`n flinkerd maar het past wel :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:36

En omdat ik slank ben hoef ik geen coopertest of shutletest te doen? Dan gelooft iedereen mij op mijn woord. Het is geen eerlijke discussie zo.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:36

dejavu schreef:
Inderdaad, ook al heb je overgewicht zonder dat je er iets aan kunt doen, dan nóg hoor je niet op je paard te stappen met zware obesitas.
Alsof een medische reden voor je overgewicht een vrijbrief is om je paard dan maar te overbelasten.

Helemaal mee eens.

Heel veel mensen proberen nog steeds een excuus te verzinnen waarom mensen met obesitas wél op het paard mogen klimmen en daarbij het paard z'n rug naar de klote helpen.

Echter word er weinig gesproken (ja roddelen, dat wel,maar waarover niet) over mensen met zware obesitas op een paard maar zodra een "slank" persoon z'n paard de rug kapot rijdt weet iedereen ineens wél te vertellen dat dat niet zo hoort!! Uiteraard goed hoor dat dat wel word gezegd!

En dan nog eens wat:

Ik kan vreten(ja echt vreten) zonder ook maar 1 gram aan te komen en ben dan ook tegen mijn wil in te slank.
Ik krijg regelmatig te horen dat ik eens wat meer moet eten omdat ik anders van mijn paard afwaai!!Dit is wel oke?!?!?!
Moet ik eens tegen een te dik persoon zeggen: joh ik zou vandaag ff niet te veel eten want dat moet je paard dan maar weer mee zeulen!!Moet je kijken hoe boos iedereen dan wordt!!!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:38

GittekeZ1 schreef:
laatste pogingAfbeelding

Dit past prima :D

Leuke combi :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:39

piezze schreef:
nou, waarom zou je onnodig iemand een complex aanpraten. Je ziet toch aan een foto of iemand er op past.
Conditie kan ik van een plaatje niet beoordelen, daar heb je helemaal gelijk in.

Jouw stelling hoe minder ruitergewicht hoe beter ben ik het eigenlijk ook niet mee eens. Met je gewicht kan je goede hulpen geven. Meer gewicht maken deze hulpen duidelijker denk ik.Een veertje van 14 op een paard van 170 heeft weinig in te brengen.

Dat heeft 0,0 met gewicht te maken, maar met ervaring. Om hulpen te geven gaat het erom hoe je je gewicht verdeelt. Dat heeft niets met het totaalgewicht te maken en als het goed is zijn die hulpen miniem en met zo min mogelijk verandering van de gewichtsverdeling. Overgewicht, met name op de bovenbenen, kan dat juist bemoeilijken.

Ik blijf erbij dat een mens van 20 kg (in theorie dan he :D) altijd nog prettiger is dan een mens van 50 kg. En dat je daarom zelf ook altijd moet streven naar zo min mogelijk (gezond) gewicht van jezelf.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:40

piezze schreef:
En omdat ik slank ben hoef ik geen coopertest of shutletest te doen? Dan gelooft iedereen mij op mijn woord. Het is geen eerlijke discussie zo.

:+ deze hele discussie slaat nergens op,als je zwaarder bent mag je niet reageren want dan voel je je aangesproken en klets je uit je nek 8-)
en ik lees lengtes met gewichten waarvan de eigenaar }:0 niet weet of ze licht genoeg zijn :')

en nee.....ik voel me niet aangesproken maar reageer wel [ ook dat word niet gewaardeerd :7 ]
vreemd topic dit :+

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:46

laten zien dat zware mensen best een redelijke kombinatie kunnen zijn met hun paard
dat was de rede om de foto te plaatsen

mijn conditie is echt niet super met mij ook vele slanke mensen
Maar zo als ik eerder schreef beoefen ik al 44 jaar de paarden sport
door buik operatie zit ik niet super maar zeer zeker niet mijn paard in de weg
Mijn vraag is echt niet of ik te zwaar ben voor mijn paard dus zal ik daar ook niet reageren
De vraag wanneer iemand te fors is gaat het over

ps mijn zoon 22 groeit niet meer hoor en is erg lui

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:47

piezze schreef:
nou, waarom zou je onnodig iemand een complex aanpraten.

Ik praat niemand een complex aan. Ik neem aan dat Gitteke de discussie heeft gevolgd voordat ze de foto plaatste en dus redelijkerwijs kan verwachten dat er niet alleen maar oh en ah geroepen zal worden...

piezze schreef:
Je ziet toch aan een foto of iemand er op past.

Nee, dat zie je niet. Je kan zien dat iemand er op ZIT, dat wel ja. Maar of het goed, bewust en verantwoord is, daarvoor moet je meer zien en weten om een goed oordeel te kunnen geven. Zie verder mijn eerdere post.

piezze schreef:
Jouw stelling hoe minder ruitergewicht hoe beter ben ik het eigenlijk ook niet mee eens. Met je gewicht kan je goede hulpen geven.

Ik vind dit echt kant noch wal raken. Roepen we niet allemaal dat paardrijden niet op kracht moet? Maar op techniek en lichtheid? Op fijne kleine hulpen? Ga jij nu zware gewichts c.q. zithulpen promoten? Denk je dat een goed getraind paard de boodschap niet begrijpt met lichtere hulpen? Waarom dat onnodig belasten met zwaar? Of is dit nu zogenaamde 'voordelen' van een zware ruiter verzinnen om maar vooral ego-tjes te sparen?

piezze schreef:
Een veertje van 14 op een paard van 170 heeft weinig in te brengen.

Dit veertje van 32 weet anders een forse kwpn-er van 1.78 op lichte hulpen de baan rond te sturen hoor. Geen probleem...

piezze schreef:

Nee, ik heb al eerder diverse keren gezegd dat het OOK voor slanke ruiters geldt. Je doet aan selectief lezen. Lees anders maar terug... Gelijke monnikken gelijke kappen. Iedereen zonder zwaar overgewicht en met een toereikende conditie te paard. Ongeacht achtergrond, paardkeuze etc.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:49

Citaat:
Hecowo: de discussie krijgt helaas ook een iets andere wending doordat mensen hier zelf fotos als voorbeeld gaan plaatsen. Daar is dit topic niet voor bedoeld, als je dat soort dingen wil discussieren doe dat dan in een ander draadje namenlijk: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=75&t=1379967&&hilit=deel+11+ben+ik+te+zwaar&start=2150

Heb het al eens eerder aangegeven, door hier juist foto's te plaatsen krijg je juist reacties op de man af..... De bedoeling is om te discussieren in hoeverre gewicht invloed heeft op het paard, en wat daarbij het gewenste gedrag van ruiter of amazone moet zijn?!?!
Laatst bijgewerkt door hecowo op 23-01-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:50

ik denk dat de meest hier maar moeten stoppen met rijden want
geen gewicht en leker in de wei lopen is fijner voor het paard
veel plezier

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:52

Nou ja, 1 ding is me wel duidelijk. Je hebt overal een weerwoord op en je wil hoe dan ook het laatste woord. Ik lees inderdaad selectief (klopt dus) en begrijp uit jouw verhaal dat jij een perfecte amazone bent. Zowel qua ervaring als qua gewicht. Chapeau! (ik bedoel het niet cynisch)
IK verzin voordeeltjes van zware ruiters en vind Gitteke vanaf de foto niet te zwaar en met mij zo te lezen velen anderen. Meer ga ik er maar niet meer over zeggen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:00

GittekeZ1 schreef:
laten zien dat zware mensen best een redelijke kombinatie kunnen zijn met hun paard
dat was de rede om de foto te plaatsen

Een foto zegt niets... Daarvoor moet je een combinatie al in actie zien. Even los van de discussie over gewicht.

GittekeZ1 schreef:
mijn conditie is echt niet super met mij ook vele slanke mensen
Maar zo als ik eerder schreef beoefen ik al 44 jaar de paarden sport
door buik operatie zit ik niet super maar zeer zeker niet mijn paard in de weg
Mijn vraag is echt niet of ik te zwaar ben voor mijn paard dus zal ik daar ook niet reageren
De vraag wanneer iemand te fors is gaat het over

Tjsa... 44 jaar paardrijden betekent niet dat je het al 44 jaar goed doet. En dat bedoel ik niet persoonlijk naar jou maar in het algemeen. Verder doet het er niet toe wat medische achtergronden van een ruiter zijn, of dat slanke ruiters ook geen conditie hebben. Want ook dat is fout en dat is ook al meerdere keren aangehaald. Als slanke ruiter sport ik niet op gewicht te verliezen, maar om kracht, coordinatie en conditie op te bouwen. Te zwaar/te fors... Ik denk dat dat in deze discussie op hetzelfde neer komt. te fors klinkt wat aangenamer als je het eigenlijk over te zwaar hebt. Want we hebben het niet over de ruiter met een kilo'tje meer, maar over zwaar overgewicht.

hecowo schreef:
Heb het al eens eerder aangegeven, door hier juist foto's te plaatsen krijg je juist reacties op de man af.....

Dat risico loop je. Ik heb geprobeerd mijn reactie zo min mogelijk persoonlijk te maken, maar kan daarmee niet voorkomen dat Gitteke het wel zo opvat. Maar daarentegen: dat roep je dan ook over jezelf af als je een foto gaat plaatsen in een dergelijk topic. If you can't stand the heat, get out of the kichen.

GittekeZ1 schreef:
ik denk dat de meest hier maar moeten stoppen met rijden want
geen gewicht en leker in de wei lopen is fijner voor het paard
veel plezier

.... and she's out of the kitchen.... :(:)

piezze schreef:
en begrijp uit jouw verhaal dat jij een perfecte amazone bent. Zowel qua ervaring als qua gewicht. Chapeau!

Oh nee, ik ben ZEKER niet perfect. Nog lang niet en zal het ook nooit helemaal worden. Maar ik streef er wel naar. Ik ga voor het ideaal, zowel voor mijzelf als mijn paarden. Ik ga niet voor de glijdende schaal van 'wat nog kan'...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:04

GittekeZ1 schreef:
Ik vind dit echt kant noch wal raken. Roepen we niet allemaal dat paardrijden niet op kracht moet? Maar op techniek en lichtheid? Op fijne kleine hulpen? Ga jij nu zware gewichts c.q. zithulpen promoten? Denk je dat een goed getraind paard de boodschap niet begrijpt met lichtere hulpen? Waarom dat onnodig belasten met zwaar? Of is dit nu zogenaamde 'voordelen' van een zware ruiter verzinnen om maar vooral ego-tjes te sparen?

Paardrijden moet zeker niet op kracht en als er al iets op kracht moet, moet je dat afbouwen. Een gewichtshulp heeft toch niets met kracht van doen? Ik stel me voor dat je een zitbeenknobbel verzwaard of iets meer gewicht in je linkerbeugel laat rusten als je de linkerwending in draait. Het kan echt wel in je voordeel werken. Natuurlijk hoef je geen 100kg (of zo) te wegen en kan het ook met je 55kg. Dat ben ik wel met je eens.
Denk jij serieus dat mensen met zwaar overgewicht daar trots op zijn en dat daar ego-tjes op rusten?

(sorry, ik moest toch weer ff reageren, iets met laatste woord ofzo haha)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:08

Quote van Jasmijn haar bericht

piezze schreef:
piezze schreef:
en begrijp uit jouw verhaal dat jij een perfecte amazone bent. Zowel qua ervaring als qua gewicht. Chapeau!

Oh nee, ik ben ZEKER niet perfect. Nog lang niet en zal het ook nooit helemaal worden. Maar ik streef er wel naar. Ik ga voor het ideaal, zowel voor mijzelf als mijn paarden. Ik ga niet voor de glijdende schaal van 'wat nog kan'...

Hee lekker ding, dan wel de hele alinea quoten dan. Er stond bij mij nog achter (en dat meen ik serieus). Nu lijkt het of ik een cynisch bericht plaatste.
Ik moet zeggen dat ik je wil om een beter mens te zijn/worden bewonder. q

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:10

Even een foto om te laten zien dat ook kleine lichte mensen op een groot paard kunnen rijden. ;(
Afbeelding
Met deze foto heb ik bewezen dat ook een lichtere ruiter een groter paard kan besturen. -:)

Groetjes van Skygirl.

piezze

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:11

Leuke foto maar je bent echt te zwaar Skygirl....kan echt niet!!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:14

piezze schreef:
Een gewichtshulp heeft toch niets met kracht van doen? Ik stel me voor dat je een zitbeenknobbel verzwaard of iets meer gewicht in je linkerbeugel laat rusten als je de linkerwending in draait.

Of dat een paard volledig door de binnenschouder valt/uit balans raakt omdat al het gewicht ineens naar links helt...

piezze schreef:
Denk jij serieus dat mensen met zwaar overgewicht daar trots op zijn en dat daar ego-tjes op rusten?

Ik zie wel voorbeelden van mensen met overgewicht die de discussie niet aan willen gaan ja. Daar hebben we net het voorbeeld van gezien. Ik denk wel dat ego-tjes vaak te veel aandacht opeisen, en dan de aandacht afleiden waar het daadwerkelijk om gaat. Puur om het feit dat ze te onzeker zijn om kritiek te incasseren. En niet alleen m.b.t. het onderwerp overgewicht, maar eigenlijk over alles. En dat is jammer, want als je dat niet kan kom je als ruiter, maar ook als mens geen stap verder...

piezze schreef:
(sorry, ik moest toch weer ff reageren, iets met laatste woord ofzo haha)

:+ :D En je hebt net als ik zeker even niets beters te doen? :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:16

piezze schreef:
Hee lekker ding, dan wel de hele alinea quoten dan. Er stond bij mij nog achter (en dat meen ik serieus). Nu lijkt het of ik een cynisch bericht plaatste.
Ik moet zeggen dat ik je wil om een beter mens te zijn/worden bewonder

:o oh sorry :o Maar ik wilde toch even benadrukken dat ik mijzelf zeker niet perfect vindt hoor.