Karlijnxxx schreef:Dit was idd wat ik ermee bedoelde! Jammer dat de helft van de mensen hier de juiste intentie er niet uit kunnen halen of niet tussen de () kunnen lezen, want dan had je mijn opmerking over controle ed ook begrepen.
En ik heb veel gezien dat bitloos meteen gelijk stond aan zadelloos, op meerdere stallingen en juist precies bij veel kinderen.
Dat een bit geschoold paard in 1x naar bitloos kan vind ik knap en dan van degene die het vertelde toch nog steeds een uitzondering, een paard moet immers tijd gegund worden om iets nieuws te leren. Mijn argument over rijden is ook niet natuurlijk was om het natuurlijke aspect (wat wel veel mensen ervan hebben en zoals het ook op de markt is gebracht in eerste instantie) eraan te verwerpen. Ik vind rijden met bit net zo onnatuurlijk als rijden zonder bit.
Verder nog over het gevaar: ik heb het over de trend, oftewel rage van bitloos. Als jij van jezelf vind: ik ben er goed mee bezig en ik doe geen gevaarlijke dingen, waarom zou jij je dan aangevallen voelen? Jij doet blijkbaar goed wat je doet en dat is prima in mijn ogen.
Tja, als kind reed ik ook bitloos en zadelloos, dat hoorde er een beetje bij, omdat het toen echt om de lol ging.
Daarbij leer je door zadelloos te rijden de bewegingen van een paard goed aan te voelen, wat voor een kind wat begint met rijden best een goede oefening is (kun je ook doen met zadel zonder beugels, dat is nog fijner voor het paard). Dus op zich is dat niet zo erg, lijkt mij. Ik rij nog wel eens met bareback pad om mijn zit onafhankelijker te krijgen. Het is een goede oefening!

Maar de volwassen bitloze ruiters rijden echt niet alleen zadelloos, hoor, welnee. Jij haalt meer een stel kinderen aan, die maar wat doen en dat is natuurlijk een ander verhaal dan bewust bitloos te gaan rijden op je paard.

Ik ken ook genoeg met bit gereden paarden die heel makkelijk overstapten naar bitloos, omdat ze goed ingereden waren (dus op zit en beenhulpen e.d.). Lijkt me een mooi streven voor elk met bit gereden paard (net als voor elk bitloos gereden paard).
Ik vind het onzin om bitloos meteen 'gevaarlijk' te noemen. Ik ken meer paarden die met bit er keihard vandoor gegaan zijn, dan zonder bit. Een bit is geen rem. Een bit zegt niets. Als een paard gaat, dan gaat hij en dan houdt een bit hem ook echt niet tegen.

Ik ben het dus niet eens met je verhaal.