Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:07

rockey schreef:
Afbeelding

x_Marr schreef:
No offence, maar als Totilas perfect zou zijn voor de dressuur dan had hij een andere bouw gehad.
In mijn ogen is perfect niet het voorbeengezwiep zien maar duidelijk het achterhandgebruik en het correcte ruggebruik zien en dat ze makkelijker gaan zitten.

Als Totilas niet gaat zitten dan weet ik het niet meer... En volgens mij laat Totilas beiden zien: imo een (meer dan) voldoende achterbeengebruik met een zeer spectaculair voorbeen. Zonder dat het imo te hectisch wordt. En vergeet niet dat dit eigenlijk nog een superjong dier is! Als hij nu al zo loopt! En gelukkig zijn er nog punten die voor verbetering vatbaar zijn. Een perfecte combinatie, dat zou toch wel heel eng zijn. Ik snap niet zo goed waarom het nodig is zo'n topic te openen. Maar ja, als iemand het goed doet, is dat kennelijk voor sommigen een reden om te gaan zoeken naar zaken om iemand weer naar beneden te halen. Heel jammer. Ben benieuwd welke verhalen er nog meer de wereld in geholpen worden de komende tijd... Men moet toch iets proberen om deze combinatie die in zo'n korte tijd al zulke resultaten boekt wat proberen af te remmen. :roll: :Z

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:18

nadina, ik vind het echt raar dat je zo iets zegt. Omdat iets goed is, mag je het niet bediscussieren ? En ja, er zijn inderdaad foto's en filmpjes waar Totilas prachtig gaat zitten, zoals die foto die jij geeft ! :~ Echt mooi!
Maar er zijn echt ook momenten in proeven, zoals in die van Aken vond ik persoonlijk deze keer, waar hij minder 'zittend' loopt, dan andere dressuurpaarden. Mij valt het altijd op in het stukje korte zijde dat Edward in gaat, net voor de uitgestrekte draf.

Het betekent weinig dat je probeert aan te tonen dat Totilas genoeg zit aan de hand van een foto. Het gaat over het algemene beeld.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:26

Nadina: Als je het hele topic doorgelezen had snapte je wat ik bedoelde.
Aangezien vele zeiden dat de plaatjes in de openingspost niet te vergelijken zijn met Totilas omdat die paarden anders gebouwd zijn.
Die paarden zijn dan door hun bouw eigenlijk veel meer geschikt voor de dressuur.

Precies Epona_ :j

Ik zie hier trouwens meer mensen binnenvallen, het lijkt mij nuttig om dan eerst even het topic door te lezen voordat je iets post wat al is gezegd en besproken.

SheeNegro

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:37

Springpaarden zijn de beste dressuurpaarden.
Had ik ook maar een Totilas op stal :+

Is er dan ooit een perfect paard geweest, waardoor wij weten naar wij moeten streven en een voorbeeld aan moeten nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:40

SheeNegro schreef:
Springpaarden zijn de beste dressuurpaarden.
Had ik ook maar een Totilas op stal :+

Is er dan ooit een perfect paard geweest, waardoor wij weten naar wij moeten streven en een voorbeeld aan moeten nemen?

Er staat in 'de boeken' wat een perfect dressuurpaard is en wat een perfecte houding is, maar wanneer is deze maatstaf bepaald? Misschien wel tientalle jaren terug toen paarden anders van bouw waren.

Nee, tijden veranderen en sommige mensen houden van klassieke paarden en kunnen misschien niet lijnen met het 'huidige' beeld.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:46

SheeNegro schreef:

Nee tuurlijk niet! Maar ik vind wel dat ong. de laatste tien jaar (vanaf Nederland en Duitsland de onheroepelijke koplopers zijn) er een beetje het zelfde 'beeld' van dressuurpaard was. Ik vond Salinero en Warum Nicht in de lijn liggen van Bonfire en Jazz zeg maar. Relatief natuurlijk, want ze zijn allemaal heel verschillend. Totilas past voor mij niet echt in dit rijtje, hij loopt en is zo anders dan paarden die de laatste jaren aan de top kwamen.

Ik vind het aan de ene kant wel prachtig, die innovatie van de sport. Het springbloed erin, en het besef dat het ook anders kan :j

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:27

ik wil overigens nog wel enven iets aanhalen, aangezien er zoveel mensen zijn die vinden dat totilas niet gaat zitten in zijn normale lopen.
een paard moet namelijk alleen gaan zitten in de extreemste oefeningen: piaffe, passage, pirouettes.
voor de rest moet een paard bergop lopen.
en ik geloof dat totilas dat toch echt doet....
en zoals iedereen heeft kunnen zien in de filmpjes van totilas in zijn jongere jaren, hij bood toen al heel veel aan, hoewel hij toen natuurlijk een stuk simpeler liep.
je ziet dat als er een keer been word gegeven, of een ophouding word gemaakt, hij gelijk dat voorbeen weg wil gooien.

enne, botox bij paarden?!?! om spieren op te vullen???
ik dacht dat botox was om spieren te velammen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:30

vur schreef:
horseyfries schreef:
Met andere woorden, bij lange na niet zo geniaal als Totilas ;)

Help me eens even. Ik snap het niet geloof ik. :?

Mijn vraag was gericht aan Bomba. Die had het ideale dressuurpaard geplaatst (niet Totilas).
Ik dacht dus dat jouw antwoord daarop wees maar jij bedoelt Totilas denk ik nu?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:50

Florencio heeft als je kijkt naar het ideale dressuurmodel een betere bouw dan Totilas (met als referentiekader de maatstaven van het KWPN), maar ik denk dat je er met een ' bijna perfecte' lichaamsbouw nog lang niet bent. Totilas is voor een KWPN dressuurpaard wat beknopt, te weinig in het rechthoeksmodel (maar meer dan een iberisch ras, om te voorkomen dat ik mezelf tegen spreek :+ ) etc. Wat hij wel heeft is heel veel expressie, een chemie met Edward, een enorm vermogen om te bewegen; ik denk dat het daarom erg moeilijk is om het ideale dressuurpaard te fokken. De proeven van dit paard naderen de perfectie, terwijl het paard qua lichaamsbouw in de ogen van dressuurpaarden inspecteurs bepaald niet perfect is... Zegt dat iets over de dressuur, over dit paard, over de inspecteurs van bijvoorbeeld het KWPN, over het ideale plaatje..?

Ik denk dat we in Nederland heel erg trots moeten zijn op wat dit paard bereikt en dat we misschien eens moeten stoppen met fouten kijken (b.v. op KWPN keuringen en hier op Bokt ook), maar moeten beginnen met kijken naar punten die wel heel positief zijn. Totilas is voor mij het levende bewijs dat deze positieve eigenschappen veel belangrijker en meer gewicht hebben dan de minder positieve punten.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:03

Okee, ik had over toto mijn berichtje op pagina 17 al geplaatst. Maar come one iedereen wees blij dat we zo'n wonder in ons land hebben die ons land mag vertegenwoordigen! Zonder totilas stond Nederland niet voldoende aan de top om echt goed te kunnen presteren. Dus weesblij met zo'n wereldwonder en maak er geen discussie van over z'n achterbenen of weet ik veel wat! ;). Maar geniet vooral.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:11

melissaxx94 schreef:
Zonder totilas stond Nederland niet voldoende aan de top om echt goed te kunnen presteren.

Je vergeet jullie 3 olympische gouden medailles op een rij :Y)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:17

Epona_ schreef:
melissaxx94 schreef:
Zonder totilas stond Nederland niet voldoende aan de top om echt goed te kunnen presteren.

Je vergeet jullie 3 olympische gouden medailles op een rij :Y)

Welke die van Anky?
Anky presteerd na de komst van Totilas weinig tot niks! ;) Met Salinero dan he! Met paintend gaat het steeds beter maar Salinero is echt helemaal niks meer na die Olymipsche spelen in bejing! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:26

Ik denk ook he, dat Sali aan het uitbollen is en dat ie in Beijing op zijn top was. Anky heeft meer dan eens uitgelegd dat haar motivatie een beetje weg was maar dat ze die nu opnieuw heeft en kijk, PB gaat weer beter. Daarbij; om te zeggen dat ie helemaal niks meer is.... Sja :(:)
Zonder Anky had Edward Totilas nooit onder zijn kont geschoven gekregen als je het mij vraagt. ;) Dus ik zou Anky iets meer credit geven.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:49

Maar ik denk dat Paintend black meer presteerd bij Hanspeter dan bij Anky! :). Als je kijkt hoe dat die liep op de hengstenkeuring afgelopen februari was dat geloof ik? :wow: dan kan dat beest echt lopen een echte Gribaldi. * dat was z'n pap geloof ik, want anky zat toen ergens met sallie en kwam voor 5 minuten niet even terug naar nederland gevlogen. Hans-Peter heeft hem toen gereden :wow: wat ging die!!! Edward reed ook met totilas in die show met het afscheid van Gribel! ook gelijk zijn laatste afscheid |( *

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:54

HF ik denk dat het de eerste keer is dat wij het met elkaar eens zijn in een Totilas topic. :D

Melissa: nee hoor, dat geeft enkel weer dat HP er show uit kan rijden. Ik zie liever een correcte proef dan beengezwaai en spanning. Wat voor oefeningen heeft hij trouwens laten zien? (heb die show niet gezien vandaar de vraag). Dat HP er zo fantastisch op weg reed volgens jou is eigenlijk alleen maar een inmens compliment naar Anky en diens kunnen. Een paard africhten dat ie naar jou alleen luistert is fantastisch... Een paard zo haarfijn afgesteld krijgen en het plezier behouden dat ie door andere ruiters ook perfect gereden kan worden.... Dát is talent. :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:59

om precies te zijn dit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:02

Vind hem er bij passage, piaffe en uitgestrekte draf ontzettend gespannen uit zien... wissels gaan fijn maar ook in galop zit er wat storing uit spanning. En zo gejaagd en... Ja, hectisch... := Dan mag ie wel showen maar vind dat Anky hem veel correcter en meer ontspannen rijdt. Niets ten nadele van HP trouwens, chapeau dat hij dit zomaar op zo'n hengstenshow kan met een "vreemd" paard... :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:05

Het was trouwens ook gelijk de 1e keer dat die hem had gereden! ;), hij heeft ja gezegt maar daarvoor niet opgezeten dit was zijn 1e show + paintend onder z'n kont!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:05

Prachtig hoor, maar hij doet wel alleen wat op dat moment goed uitkomt, stopt snel met de wissels om de pas als hij een fout aan voelt komen, en je ziet regelmatig tactfouten en galop aanspringen omdat hij helemaal opgenaaid is door publiek en muziek. Prima voor een show, maar zo kun je een paard geen hele proef met verplichte onderdelen door sturen helaas....

Als dat kon dan kon mijn Fries ook Olympische Spelen lopen ;)
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 23-07-10 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:07

melissaxx94 schreef:
Het was trouwens ook gelijk de 1e keer dat die hem had gereden! ;), hij heeft ja gezegt maar daarvoor niet opgezeten dit was zijn 1e show + paintend onder z'n kont!

hans peter heeft painted voorheen ook een hele tijd gereden als jong paard en heeft voor de hengstenkeuring painted thuis ook al een aantal keer getraind.

maar hans peter is echt een topruiter, die weet wel hoe hij paarden voor moet stellen, zowel in een jonge paarden competitie als in een grand prix proef!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:08

Ik denk dat de atmosfeer hier ook een immense invloed op heeft. Knetterharde muziek en steeds uitbundig geklap. Tijdens de GP of zelfs de kür kan je in het publiek een spelt horen vallen. Logisch dat het dan makkelijker is om de boel ontspannen te houden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:13

rockey schreef:
melissaxx94 schreef:

hans peter heeft painted voorheen ook een hele tijd gereden als jong paard en heeft voor de hengstenkeuring painted thuis ook al een aantal keer getraind.

maar hans peter is echt een topruiter, die weet wel hoe hij paarden voor moet stellen, zowel in een jonge paarden competitie als in een grand prix proef!

Hans Peter is zeker een topruiter, NET als Anky! ;)

Hoe kun je nu een mening hebben over hoe Hans Peter met Painted Grand Prix zou rijden, als je dat nog nooit gezien hebt?

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:41

horseyfries schreef:
rockey schreef:

Hoe kun je nu een mening hebben over hoe Hans Peter met Painted Grand Prix zou rijden, als je dat nog nooit gezien hebt?

Rockey, lest bij hans peter horseyfries! :').

Jaa zeker me zus heeft een clinic bij hem gereden en ik bij anky maar dan is er toch duidelijk heel veel verschil van uitleg! :j. Maar wel fijn om te zien wat andere zeggen over je paard terwijl ze op het zelfde niveau lopen! ;). Hij is heel duidelijk in zijn hulpen geven.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:45

horseyfries schreef:

er staat toch niet dat ik zeg hoe hans peter met painted black grand prix zou rijden???

ik zeg, hans peter is een hele kundige ruiter. bij sommige mensen ligt hun vak echt bij jonge paarden rijden. maar hans peter is iemand die zowel een jong paard erg goed tot zijn recht laat komen in verschillende jonge paarden competities, denk aan pavo cup of het wk in Verden. maar ook kan hij prima door een grand prix proef heen sturen. dát staat er.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:36

het topic doorlezen blijft een kunst.
als je de slomo's hebt gezien, en de uitleg van een aantal mensen hier, dan had je nu kunnen weten dat het LIJKT alsof het achterbeen achterblijft omdat:
het voorbeen een enorm lange, grote pas maakt.
het achterbeen niet verder KAN, en op het uiterste strekmoment zowel voor als achter even ver en even hoog zijn.
de pas die het voorbeen van totilas maakt, gaat eerst enorm de hoogte in en daardoor duurt het een fractie langer voordat het achterbeen eronder is.